Sida 279 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 28 jan 2020 16:54
av filippb
fth skrev:filippb skrev:[...] det måste till ett jättenät av snabbladdare och destinationsladdare om elbilar ska bli dominerande. Med det kommer jätteutbyggnad av elnät vilket också tar lång tid.
Om vi håller oss till Europa så finns det väl fungerande nätverk för snabbladdning om man har en Tesla, och det byggs febrilt för andra märken, detta är en ickefråga i större delen av Europa inom kort.
Destinationsladdare krävs endast om man inte har tillgång till laddning hemma och/eller vid arbetsplatsen, så för boende i flerfamiljshus krävs det absolut en viss utbyggnad, inte heller här är det dock några massiva investeringar som krävs.
Vad gäller utbyggnad av elnäten så vet jag för lite om andra länder, men iaf i Sverige har ju flera studier visat att effekten i nätet räcker, det kan komma att behövas incitament för att styra förbrukningen till vissa tider på dygnet, men den total kapaciteten räcker till. Jag har svårt att tro att andra länder ligger väldigt långt efter och att det därför skulle krävas "jätteutbyggnad av elnät".
Jag ser alltså inte detta som en begränsande faktor, tillgången på billigare elbilar med godtagbar kvalitet/prestanda/räckvidd tror jag är det som begränsar övergången just nu.
/fth
Om vi håller oss till Europa (och då antar jag vi inte pratar central- och Östeuropa som saknar laddinfrastruktur) så pratar vi mindre än en fjärdedel av Volkswagens globala försäljning (1,5M av 6,3M), inkl Tyskland (569K) . Sydamerika är nästan lika stor marknad som Nordamerika (491K vs 569K) och Asien är mer än hälften med sina 3,3 miljoner sålda bilar.
Ser inte hur deras globala försäljning skulle på några år ersättas av elbilar när vissa av dessa marknader bara sett elbilar på Instagram.
https://www.best-selling-cars.com/brand ... dwide/amp/
Re: Artikel i media
Postat: 28 jan 2020 17:06
av filippb
Om varenda köpare i västvärlden skulle sadla om till en elbil så skulle VW fortfarande sälja dubbelt så många fossilbilar.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Artikel i media
Postat: 28 jan 2020 17:47
av LarsL
filippb skrev:Om varenda köpare i västvärlden skulle sadla om till en elbil så skulle VW fortfarande sälja dubbelt så många fossilbilar.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Fast de skulle inte ha någon vinst om de inte kan sälja till USA och EU.
Re: Artikel i media
Postat: 28 jan 2020 18:08
av nek0
LarsL skrev:filippb skrev:Om varenda köpare i västvärlden skulle sadla om till en elbil så skulle VW fortfarande sälja dubbelt så många fossilbilar.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Fast de skulle inte ha någon vinst om de inte kan sälja till USA och EU.
Säljer de utan vinst utanför USA och EU?
Re: Artikel i media
Postat: 28 jan 2020 18:57
av LarsL
nek0 skrev:LarsL skrev:filippb skrev:Om varenda köpare i västvärlden skulle sadla om till en elbil så skulle VW fortfarande sälja dubbelt så många fossilbilar.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Fast de skulle inte ha någon vinst om de inte kan sälja till USA och EU.
Säljer de utan vinst utanför USA och EU?
Marginalerna i USA och EU är mycket högre, jag tror inte att VAG överlever om de förlorar de marknaderna.
Re: Artikel i media
Postat: 30 jan 2020 20:29
av hooked
En inte helt oväntad slutsats och ligger mycket sanning i det här...
"Jan-Erik Lönnqvist skriver i sin rapport att analysen kom fram till ett entydigt svar: självcentrerade män som är stridslystna, omedgörliga, osympatiska och empatilösa äger i klart större utsträckning statusbilar som Audi, BMW och Mercedes."
https://teknikensvarld.se/darfor-ar-aud ... -trafiken/
Re: Artikel i media
Postat: 30 jan 2020 21:06
av Magre
Förslag: Kilometerskatt och billigare bilkörning på landsbygden
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7394038
"GPS-system, med en dosa i varje bil, för att kunna se hur långt en bil kör och därmed ta ut rätt skatt."

Re: Artikel i media
Postat: 30 jan 2020 21:17
av LarsL
Läs idiot förklaringen här
viewtopic.php?f=29&t=19954
För min del hamnar en sådan dosa snabbt i en Faradaybur.
Re: Artikel i media
Postat: 30 jan 2020 21:21
av Verdi
Gissar att du blir skönstaxerad om dosan inte stämmer mot bilens odometer.
Re: Artikel i media
Postat: 30 jan 2020 21:22
av LarsL
Verdi skrev:
Gissar att du blir skönstaxerad om dosan inte stämmer mot bilens odometer.
Jag har kört i en dynamometer.
Re: Artikel i media
Postat: 30 jan 2020 21:29
av Verdi
LarsL skrev:Verdi skrev:
Gissar att du blir skönstaxerad om dosan inte stämmer mot bilens odometer.
Jag har kört i en dynamometer.
Bevisa det! När det gäller Skatteverket ligger all bevisbörda på dig. De mil du inte kan redogöra för kommer anses vara storstadsmil och skattas därefter. Kanske till och med en liten straffpålaga eftersom du försökt fuska.

Re: Artikel i media
Postat: 30 jan 2020 21:35
av Svenssons
Verdi skrev:
Gissar att du blir skönstaxerad om dosan inte stämmer mot bilens odometer.
Intressant att sätta upp några GPS-störare längs större väg och sedan så kommer en hel drös människor sköntaxeras...
Re: Artikel i media
Postat: 30 jan 2020 21:37
av Verdi
Svenssons skrev:Verdi skrev:
Gissar att du blir skönstaxerad om dosan inte stämmer mot bilens odometer.
Intressant att sätta upp några GPS-störare längs större väg och sedan så kommer en hel drös människor sköntaxeras...
Skoja inte.

Re: Artikel i media
Postat: 30 jan 2020 21:47
av LarsL
Verdi skrev:LarsL skrev:Verdi skrev:
Gissar att du blir skönstaxerad om dosan inte stämmer mot bilens odometer.
Jag har kört i en dynamometer.
Bevisa det! När det gäller Skatteverket ligger all bevisbörda på dig. De mil du inte kan redogöra för kommer anses vara storstadsmil och skattas därefter. Kanske till och med en liten straffpålaga eftersom du försökt fuska.

För att slippa 40000kr per år kanske jag struntar i att besiktiga bilen också? Behövs ju inte heller på nya bilar.
Re: Artikel i media
Postat: 30 jan 2020 21:53
av Svenssons
Verdi skrev:
Skoja inte.

Vill man vara riktigt elak så punktmarkerar man någon som då blir sköntaxerad. GPS kommer inte fungera. GPS-mottagning finns inte överallt oavsett blockering eller ej.
Re: Artikel i media
Postat: 30 jan 2020 21:57
av LarsL
Bryter loss skiten och sätter den på ett av fåren så blir det några km landsvägskörning.
Re: Artikel i media
Postat: 30 jan 2020 22:10
av Svenssons
LarsL skrev:Bryter loss skiten och sätter den på ett av fåren så blir det några km landsvägskörning.
Då får du Naturvårdsverket på dig...
https://www.naturvardsverket.se/terrangkorning
Terrängkörning på barmark är förbjudet
Det har skett en ökning av markskador, bland annat kring stugor och fiskevatten som inte ligger vid väg. Denna körning är förbjuden såvida man inte har sökt och beviljats dispens. Att inte enkelt kunna ta sig till sin stuga eller sitt fiskevatten kan kännas besvärligt men förbudet finns där för att vi inte ska skada naturen.
Förbudet mot terrängkörning på barmark gäller även den som äger marken eftersom lagstiftningen har kommit till för att skydda naturen. Reglerna för terrängkörning finns i terrängkörningslagen och terrängkörningsförordningen.
Re: Artikel i media
Postat: 30 jan 2020 22:16
av 12man
skaffa en "dyno" som har en generator som laddar batterier till bostaden? kanske är vettigare än massa stationära batterier vid de få gånger med längre strömavbrott
Re: Artikel i media
Postat: 30 jan 2020 22:18
av LarsL
Svenssons skrev:LarsL skrev:Bryter loss skiten och sätter den på ett av fåren så blir det några km landsvägskörning.
Då får du Naturvårdsverket på dig...
https://www.naturvardsverket.se/terrangkorning
Terrängkörning på barmark är förbjudet
Det har skett en ökning av markskador, bland annat kring stugor och fiskevatten som inte ligger vid väg. Denna körning är förbjuden såvida man inte har sökt och beviljats dispens. Att inte enkelt kunna ta sig till sin stuga eller sitt fiskevatten kan kännas besvärligt men förbudet finns där för att vi inte ska skada naturen.
Förbudet mot terrängkörning på barmark gäller även den som äger marken eftersom lagstiftningen har kommit till för att skydda naturen. Reglerna för terrängkörning finns i terrängkörningslagen och terrängkörningsförordningen.
Går det inte registrera CyberTruck som terrängfordon?
Re: Artikel i media
Postat: 30 jan 2020 22:25
av Svenssons
LarsL skrev:Svenssons skrev:LarsL skrev:Bryter loss skiten och sätter den på ett av fåren så blir det några km landsvägskörning.
Då får du Naturvårdsverket på dig...
https://www.naturvardsverket.se/terrangkorning
Terrängkörning på barmark är förbjudet
Det har skett en ökning av markskador, bland annat kring stugor och fiskevatten som inte ligger vid väg. Denna körning är förbjuden såvida man inte har sökt och beviljats dispens. Att inte enkelt kunna ta sig till sin stuga eller sitt fiskevatten kan kännas besvärligt men förbudet finns där för att vi inte ska skada naturen.
Förbudet mot terrängkörning på barmark gäller även den som äger marken eftersom lagstiftningen har kommit till för att skydda naturen. Reglerna för terrängkörning finns i terrängkörningslagen och terrängkörningsförordningen.
Går det inte registrera CyberTruck som terrängfordon?
Du kan kanske klara dig om du hävdar att bilen användes för att valla får...
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... -1975-1313
Med GPS-mottagare så behövs inga fartkontroller mer, alla överträdelser kan lagföras direkt. Kräver visserligen också en kamera riktad mot föraren eller att man gör om så att det är ägaren och inte föraren som åker på böter.
Re: Artikel i media
Postat: 30 jan 2020 22:31
av LarsL
Svenssons skrev:
Med GPS-mottagare så behövs inga fartkontroller mer, alla överträdelser kan lagföras direkt. Kräver visserligen också en kamera riktad mot föraren eller att man gör om så att det är ägaren och inte föraren som åker på böter.
Vilken tur att Tesla har en kamera inne i bilen då.
Re: Artikel i media
Postat: 31 jan 2020 07:16
av Magre
"Det kommer bli dyrare än nu. Men det kommer alltid vara billigare att köra elbil än bensin- och dieselbil."
Typ 99kr/milen mot 100kr/milen då ....
Re: Artikel i media
Postat: 31 jan 2020 07:28
av Svenssons
Magre skrev:"Det kommer bli dyrare än nu. Men det kommer alltid vara billigare att köra elbil än bensin- och dieselbil."
Typ 99kr/milen mot 100kr/milen då ....
Körs bilen 10 000 mil under livstiden så kan det kanske vara sant men om elbilar körs minst lika mycket som avgasbilar så blir det mycket billigare. Ju fler mil bilen körs, desto mer ekonomiskt är det jämfört med motsvarande avgasbil. Det är därför som jag inte tror så mycket på mindre budget-elbilar som är tänkta att köras få mil. Jag tror mer på hållbara större elbilar som visserligen kostar mer i inköp men som både håller och körs längre än avgasbilen.
Re: Artikel i media
Postat: 31 jan 2020 08:17
av Magre
Svenssons skrev:Magre skrev:"Det kommer bli dyrare än nu. Men det kommer alltid vara billigare att köra elbil än bensin- och dieselbil."
Typ 99kr/milen mot 100kr/milen då ....
Körs bilen 10 000 mil under livstiden så kan det kanske vara sant men om elbilar körs minst lika mycket som avgasbilar så blir det mycket billigare. Ju fler mil bilen körs, desto mer ekonomiskt är det jämfört med motsvarande avgasbil. Det är därför som jag inte tror så mycket på mindre budget-elbilar som är tänkta att köras få mil. Jag tror mer på hållbara större elbilar som visserligen kostar mer i inköp men som både håller och körs längre än avgasbilen.
Hmm, förstår inte resonemanget, varför skulle större elbilar var mer hållbara än små? En budget-elbil har väl inte automatiskt lägre kvalite bara för att den är liten och billigare?
Re: Artikel i media
Postat: 31 jan 2020 10:19
av Delta
Magre skrev:Svenssons skrev:Magre skrev:"Det kommer bli dyrare än nu. Men det kommer alltid vara billigare att köra elbil än bensin- och dieselbil."
Typ 99kr/milen mot 100kr/milen då ....
Körs bilen 10 000 mil under livstiden så kan det kanske vara sant men om elbilar körs minst lika mycket som avgasbilar så blir det mycket billigare. Ju fler mil bilen körs, desto mer ekonomiskt är det jämfört med motsvarande avgasbil. Det är därför som jag inte tror så mycket på mindre budget-elbilar som är tänkta att köras få mil. Jag tror mer på hållbara större elbilar som visserligen kostar mer i inköp men som både håller och körs längre än avgasbilen.
Hmm, förstår inte resonemanget, varför skulle större elbilar var mer hållbara än små? En budget-elbil har väl inte automatiskt lägre kvalite bara för att den är liten och billigare?
Jo.
MS o MX har Alu kaross, 6,35 mm Alu- bottenplatta, rejäla hjulupphäng och bromsar, intiriör i slitstärkare material samt batteri som temperaturkontrolleras noga med hjälp av vätskeburna system. Det är skillnad på en ekonomibilar i bleckplåt o plast. Jag har kört 26000 mil i MS och har upplevt detta.