[...] det måste till ett jättenät av snabbladdare och destinationsladdare om elbilar ska bli dominerande. Med det kommer jätteutbyggnad av elnät vilket också tar lång tid.
Om vi håller oss till Europa så finns det väl fungerande nätverk för snabbladdning om man har en Tesla, och det byggs febrilt för andra märken, detta är en ickefråga i större delen av Europa inom kort.
Destinationsladdare krävs endast om man inte har tillgång till laddning hemma och/eller vid arbetsplatsen, så för boende i flerfamiljshus krävs det absolut en viss utbyggnad, inte heller här är det dock några massiva investeringar som krävs.
Vad gäller utbyggnad av elnäten så vet jag för lite om andra länder, men iaf i Sverige har ju flera studier visat att effekten i nätet räcker, det kan komma att behövas incitament för att styra förbrukningen till vissa tider på dygnet, men den total kapaciteten räcker till. Jag har svårt att tro att andra länder ligger väldigt långt efter och att det därför skulle krävas "jätteutbyggnad av elnät".
Jag ser alltså inte detta som en begränsande faktor, tillgången på billigare elbilar med godtagbar kvalitet/prestanda/räckvidd tror jag är det som begränsar övergången just nu.
/fth
Om vi håller oss till Europa (och då antar jag vi inte pratar central- och Östeuropa som saknar laddinfrastruktur) så pratar vi mindre än en fjärdedel av Volkswagens globala försäljning (1,5M av 6,3M), inkl Tyskland (569K) . Sydamerika är nästan lika stor marknad som Nordamerika (491K vs 569K) och Asien är mer än hälften med sina 3,3 miljoner sålda bilar.
Ser inte hur deras globala försäljning skulle på några år ersättas av elbilar när vissa av dessa marknader bara sett elbilar på Instagram.
En inte helt oväntad slutsats och ligger mycket sanning i det här...
"Jan-Erik Lönnqvist skriver i sin rapport att analysen kom fram till ett entydigt svar: självcentrerade män som är stridslystna, omedgörliga, osympatiska och empatilösa äger i klart större utsträckning statusbilar som Audi, BMW och Mercedes."
För min del hamnar en sådan dosa snabbt i en Faradaybur.
Gissar att du blir skönstaxerad om dosan inte stämmer mot bilens odometer.
Jag har kört i en dynamometer.
Bevisa det! När det gäller Skatteverket ligger all bevisbörda på dig. De mil du inte kan redogöra för kommer anses vara storstadsmil och skattas därefter. Kanske till och med en liten straffpålaga eftersom du försökt fuska.
För min del hamnar en sådan dosa snabbt i en Faradaybur.
Gissar att du blir skönstaxerad om dosan inte stämmer mot bilens odometer.
Jag har kört i en dynamometer.
Bevisa det! När det gäller Skatteverket ligger all bevisbörda på dig. De mil du inte kan redogöra för kommer anses vara storstadsmil och skattas därefter. Kanske till och med en liten straffpålaga eftersom du försökt fuska.
För att slippa 40000kr per år kanske jag struntar i att besiktiga bilen också? Behövs ju inte heller på nya bilar.
Vill man vara riktigt elak så punktmarkerar man någon som då blir sköntaxerad. GPS kommer inte fungera. GPS-mottagning finns inte överallt oavsett blockering eller ej.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Terrängkörning på barmark är förbjudet
Det har skett en ökning av markskador, bland annat kring stugor och fiskevatten som inte ligger vid väg. Denna körning är förbjuden såvida man inte har sökt och beviljats dispens. Att inte enkelt kunna ta sig till sin stuga eller sitt fiskevatten kan kännas besvärligt men förbudet finns där för att vi inte ska skada naturen.
Förbudet mot terrängkörning på barmark gäller även den som äger marken eftersom lagstiftningen har kommit till för att skydda naturen. Reglerna för terrängkörning finns i terrängkörningslagen och terrängkörningsförordningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
skaffa en "dyno" som har en generator som laddar batterier till bostaden? kanske är vettigare än massa stationära batterier vid de få gånger med längre strömavbrott
Terrängkörning på barmark är förbjudet
Det har skett en ökning av markskador, bland annat kring stugor och fiskevatten som inte ligger vid väg. Denna körning är förbjuden såvida man inte har sökt och beviljats dispens. Att inte enkelt kunna ta sig till sin stuga eller sitt fiskevatten kan kännas besvärligt men förbudet finns där för att vi inte ska skada naturen.
Förbudet mot terrängkörning på barmark gäller även den som äger marken eftersom lagstiftningen har kommit till för att skydda naturen. Reglerna för terrängkörning finns i terrängkörningslagen och terrängkörningsförordningen.
Går det inte registrera CyberTruck som terrängfordon?
Terrängkörning på barmark är förbjudet
Det har skett en ökning av markskador, bland annat kring stugor och fiskevatten som inte ligger vid väg. Denna körning är förbjuden såvida man inte har sökt och beviljats dispens. Att inte enkelt kunna ta sig till sin stuga eller sitt fiskevatten kan kännas besvärligt men förbudet finns där för att vi inte ska skada naturen.
Förbudet mot terrängkörning på barmark gäller även den som äger marken eftersom lagstiftningen har kommit till för att skydda naturen. Reglerna för terrängkörning finns i terrängkörningslagen och terrängkörningsförordningen.
Går det inte registrera CyberTruck som terrängfordon?
Med GPS-mottagare så behövs inga fartkontroller mer, alla överträdelser kan lagföras direkt. Kräver visserligen också en kamera riktad mot föraren eller att man gör om så att det är ägaren och inte föraren som åker på böter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Med GPS-mottagare så behövs inga fartkontroller mer, alla överträdelser kan lagföras direkt. Kräver visserligen också en kamera riktad mot föraren eller att man gör om så att det är ägaren och inte föraren som åker på böter.
Vilken tur att Tesla har en kamera inne i bilen då.
"Det kommer bli dyrare än nu. Men det kommer alltid vara billigare att köra elbil än bensin- och dieselbil."
Typ 99kr/milen mot 100kr/milen då ....
Körs bilen 10 000 mil under livstiden så kan det kanske vara sant men om elbilar körs minst lika mycket som avgasbilar så blir det mycket billigare. Ju fler mil bilen körs, desto mer ekonomiskt är det jämfört med motsvarande avgasbil. Det är därför som jag inte tror så mycket på mindre budget-elbilar som är tänkta att köras få mil. Jag tror mer på hållbara större elbilar som visserligen kostar mer i inköp men som både håller och körs längre än avgasbilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
"Det kommer bli dyrare än nu. Men det kommer alltid vara billigare att köra elbil än bensin- och dieselbil."
Typ 99kr/milen mot 100kr/milen då ....
Körs bilen 10 000 mil under livstiden så kan det kanske vara sant men om elbilar körs minst lika mycket som avgasbilar så blir det mycket billigare. Ju fler mil bilen körs, desto mer ekonomiskt är det jämfört med motsvarande avgasbil. Det är därför som jag inte tror så mycket på mindre budget-elbilar som är tänkta att köras få mil. Jag tror mer på hållbara större elbilar som visserligen kostar mer i inköp men som både håller och körs längre än avgasbilen.
Hmm, förstår inte resonemanget, varför skulle större elbilar var mer hållbara än små? En budget-elbil har väl inte automatiskt lägre kvalite bara för att den är liten och billigare?
"Det kommer bli dyrare än nu. Men det kommer alltid vara billigare att köra elbil än bensin- och dieselbil."
Typ 99kr/milen mot 100kr/milen då ....
Körs bilen 10 000 mil under livstiden så kan det kanske vara sant men om elbilar körs minst lika mycket som avgasbilar så blir det mycket billigare. Ju fler mil bilen körs, desto mer ekonomiskt är det jämfört med motsvarande avgasbil. Det är därför som jag inte tror så mycket på mindre budget-elbilar som är tänkta att köras få mil. Jag tror mer på hållbara större elbilar som visserligen kostar mer i inköp men som både håller och körs längre än avgasbilen.
Hmm, förstår inte resonemanget, varför skulle större elbilar var mer hållbara än små? En budget-elbil har väl inte automatiskt lägre kvalite bara för att den är liten och billigare?
Jo.
MS o MX har Alu kaross, 6,35 mm Alu- bottenplatta, rejäla hjulupphäng och bromsar, intiriör i slitstärkare material samt batteri som temperaturkontrolleras noga med hjälp av vätskeburna system. Det är skillnad på en ekonomibilar i bleckplåt o plast. Jag har kört 26000 mil i MS och har upplevt detta.