Däremot det andra om elbilars påverkan på behovet att bo centralt minskar är riktigt intressant

Moderator: Redaktion
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... ogramid=83Elbilar är inblandade i fler olyckor än andra bilar. Det visar skaderapporter från danska försäkringsbolag, skriver tidningen Politiken.
Försäkringskoncernen Topdanmark uppger att elbilar är involverade i 20 procent fler tillbud än andra biltyper.
En av orsakerna sägs vara elbilens snabba acceleration, som kan överraska föraren.
Förmodligen nya elbilsförare som inte är vana alternativt hyrbilsförare?loftux skrev:https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... ogramid=83Elbilar är inblandade i fler olyckor än andra bilar. Det visar skaderapporter från danska försäkringsbolag, skriver tidningen Politiken.
Försäkringskoncernen Topdanmark uppger att elbilar är involverade i 20 procent fler tillbud än andra biltyper.
En av orsakerna sägs vara elbilens snabba acceleration, som kan överraska föraren.
Måste vi tagga ner lite i trafiken?
Känns ju långsökt att det skulle vara "överraskning" som är orsaken. Man lär sig ju rätt fort vad som händer när man trycker på "gasen".
Så sa de på radion när jag hörde det i morse.bylund skrev:Kan det inte vara så att det är andra förare som överraskas? Den danska artikeln är låst, så oklart om det är en översättningsmiss.
https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilar ... 48,33270&=bylund skrev:Kan det inte vara så att det är andra förare som överraskas? Den danska artikeln är låst, så oklart om det är en översättningsmiss.
Jag tror inte det är primärt bensinkostnaden som gör att folk inte bilpendlar in till de större städerna. Trängsel i form av bilköer och dyra parkeringar är det som antagligen håller tillbaka många.Svenssons skrev:Elbilar kommer troligen kunna påverka var vi väljer att bo. I och med elbilar blir det ju mycket billigare att köra bil.LarsL skrev:Ja, frågan är om staden överlever eller åtminstone centrum som vi ser dem nu. Det finns ju väldigt liten mening att åka in till staden för mig nu så varför skulle jag vilja bo där? Tror många kommer börja resonera likadant och vi kommer få mer utsmetade städer som fokuserar på boende och arbete.bonath skrev:LarsL skrev:Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Länk till intressant YouTube-klipp som pratar om detta, dels länkt till specifik tidpunkt och dels inklistrad från start:
50 % mer olyckor för Tesla än för andra, ojdå... och i Norge drabbas varannan elbil av skada första året, kan det stämma???nek0 skrev:https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilar ... 48,33270&=bylund skrev:Kan det inte vara så att det är andra förare som överraskas? Den danska artikeln är låst, så oklart om det är en översättningsmiss.
Nu verkar det inte vara allvarliga skador som är det som är överrepresenterat utan parkeringsskador och då pga större bil. Cybertrucken lär inte minska detta, tvärt om så riskerar den råka ut för fler parkeringsolyckor men frågan är om det är om den egentligen kommer ta skada? Att köra mot en betongpelare gör inte så mycket om bilen inte är lackad.granlundii skrev:50 % mer olyckor för Tesla än för andra, ojdå... och i Norge drabbas varannan elbil av skada första året, kan det stämma???nek0 skrev:https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilar ... 48,33270&=bylund skrev:Kan det inte vara så att det är andra förare som överraskas? Den danska artikeln är låst, så oklart om det är en översättningsmiss.
Själv tycker jag att 150-200 hästkrafter är alldeles tillräckligt för en elbil, varför ha mer kraft än vad många uppenbarligen klarar av att hantera? Har tidigare sagt att jag hoppas att Cybertruck inte blir verklighet - en pansarvagn som gör 0-100 på 3 sekunder kommer definitivt INTE att göra vägarna säkrare.
Verdi skrev:Jag tror inte det är primärt bensinkostnaden som gör att folk inte bilpendlar in till de större städerna. Trängsel i form av bilköer och dyra parkeringar är det som antagligen håller tillbaka många.Svenssons skrev:Elbilar kommer troligen kunna påverka var vi väljer att bo. I och med elbilar blir det ju mycket billigare att köra bil.LarsL skrev:Ja, frågan är om staden överlever eller åtminstone centrum som vi ser dem nu. Det finns ju väldigt liten mening att åka in till staden för mig nu så varför skulle jag vilja bo där? Tror många kommer börja resonera likadant och vi kommer få mer utsmetade städer som fokuserar på boende och arbete.bonath skrev:LarsL skrev:Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Länk till intressant YouTube-klipp som pratar om detta, dels länkt till specifik tidpunkt och dels inklistrad från start:
Däremot håller jag med om att det kommer bli mer och mer populärt bland medelklassen att flytta ut en bit från stan. Men det kommer snarare drivas av brottslighet i stadskärnorna. I Malmö har det väl redan gått åt det hållet?
Men det här tyckte jag var mest intressantOm vi ser omkring oss i Europa så har Sverige mer än 100€ per ton [skatt på CO2] och det fungerar bra.
Så säger Diess till Handelsblatt.
Klimat- och miljöorganisationer har tidigare kritiserat förbundsregeringens ursprungliga "klimatpaket" som utgick från 10€ per ton. Därefter har förbundsdagen och -länderna kommit överens om ett pris på 25€ per ton.
Han har ju ändå förstått, känns det som. I motsats till alla andra. Och hans tidigare uttalanden att VW kommer bli störst på elbilar verkar han ha reviderat. Verkligheten har nog börjat komma ikapp.- I dagsläget hjälper det oss faktiskt att Tesla visar vägen, säger Diess om den mycket framgångsrika US-elbilspionjären.
- Vi är fortfarande rätt så säkra på att vi kan hålla jämna steg, förutsatt att vi nu snabbt ökar takten och bygger upp den nödvändiga mjukvarukompetensen.
Men Tesla kommer också att fortsätta växa i snabb takt och kommer troligen förbli den vassaste utmanaren.
Det jag tyckte var anmärkningsvärt med uttlandet var att han alltmer erkänner att Tesla har ett så stort försprång att det är nästintill omöjligt för den tyska bilindustrin att komma ikapp. Det är så jag tolkar det han säger. "Jämna steg" betyder ju bara att försprånget inte längre ökar, förutsatt att VW anstränger sig.taliz skrev:Diess är ju primärt en säljare. Vad han säger publikt skall man nog inte lägga särskilt stor vikt vid.
VW har kört samma snack även innan Diess, men det är fortfarande inte mycket verkstad.
Det är ett sätt att stressa egna organisationen till omställning om man inte får tillräckligt gehör internt.mati skrev:Det jag tyckte var anmärkningsvärt med uttlandet var att han alltmer erkänner att Tesla har ett så stort försprång att det är nästintill omöjligt för den tyska bilindustrin att komma ikapp. Det är så jag tolkar det han säger. "Jämna steg" betyder ju bara att försprånget inte längre ökar, förutsatt att VW anstränger sig.taliz skrev:Diess är ju primärt en säljare. Vad han säger publikt skall man nog inte lägga särskilt stor vikt vid.
VW har kört samma snack även innan Diess, men det är fortfarande inte mycket verkstad.
Så har han inte sagt för bara några månader sedan. Då hette det fortfarande att vi är bäst störst och vackrast.
Fast om man tittar globalt så tror jag att det kommer säljas fler eller åtminstone lika många förbränningsbilar som elbilar även om 10 år. Tror att elbilar kommer fortsatt stå för ensiffriga procent av totala bilförsäljningen även om 2-3 årJordad skrev:VW lovar mycket. 2014 lovade de att de skulle vara världsledande på elbilar 2018. Alla vet hur dåligt de höll de löftet. Nu är det nya löften om satsning på elbilar men det VW inte säger är att de satsar mer pengar på att ta fram nya bensin och dieselbilar än vad de gör på elbilar. Majoriteten av de bilar de planerar sälja under lång tid framöver har förbränningsmotor.
Konsumenterna kommer dock tvinga VW att ställa om snabbare. Få kommer vilja lägga flera hundra tusen på en bensin eller dieselbil om 2-3år när det är tydligt för alla att det är förlegad teknik och sådana bilar inte har något andrahandsvärde. VW kommer då stå med tillverkningskapacitet för 9-10 miljoner bilar med förbränningsmotor som ingen vill köpa. Enda chansen för VW att överleva det är statliga nödlån vilket det säkert kommer få.
ARK Invest tror att det säljs 26 miljoner elbilar 2023.filippb skrev:Fast om man tittar globalt så tror jag att det kommer säljas fler eller åtminstone lika många förbränningsbilar som elbilar även om 10 år. Tror att elbilar kommer fortsatt stå för ensiffriga procent av totala bilförsäljningen även om 2-3 årJordad skrev:VW lovar mycket. 2014 lovade de att de skulle vara världsledande på elbilar 2018. Alla vet hur dåligt de höll de löftet. Nu är det nya löften om satsning på elbilar men det VW inte säger är att de satsar mer pengar på att ta fram nya bensin och dieselbilar än vad de gör på elbilar. Majoriteten av de bilar de planerar sälja under lång tid framöver har förbränningsmotor.
Konsumenterna kommer dock tvinga VW att ställa om snabbare. Få kommer vilja lägga flera hundra tusen på en bensin eller dieselbil om 2-3år när det är tydligt för alla att det är förlegad teknik och sådana bilar inte har något andrahandsvärde. VW kommer då stå med tillverkningskapacitet för 9-10 miljoner bilar med förbränningsmotor som ingen vill köpa. Enda chansen för VW att överleva det är statliga nödlån vilket det säkert kommer få.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
https://ark-invest.com/research/ev-grow ... e-dynamicsARK’s forecast for EV sales in 2023 is 26 million units
Om vi håller oss till Europa så finns det väl fungerande nätverk för snabbladdning om man har en Tesla, och det byggs febrilt för andra märken, detta är en ickefråga i större delen av Europa inom kort.filippb skrev:[...] det måste till ett jättenät av snabbladdare och destinationsladdare om elbilar ska bli dominerande. Med det kommer jätteutbyggnad av elnät vilket också tar lång tid.