Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil.
Han är ett praktexempel på gammal konservativ skitgubbe. Självgod som djävulen. Tyckte det kändes lika långsökt som när Prins Andrew försökte slingra sig med att han inte kunde svettas...
Re: Artikel i media
Postat: 24 jan 2020 09:04
av Verdi
Jerker skrev:
Kan inte nån kreativ människa klippa ihop det uttalandet med Teslabjörns bastufilm?
Nu menade Börje nog att batteriet skulle ta slut, och värmen med det. Det kan väl hända men det tar ju hyfsat lång tid om man inte ger sig ut med nästan tomt batteri. Känns som att många har svårt att förstå hur stora batterierna är i elbilar och hur förhållandevis lite el en kupévärmare drar. Särskilt vid stillastående då fartvinden inte kyler.
Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil.
Han är ett praktexempel på gammal konservativ skitgubbe. Självgod som djävulen. Tyckte det kändes lika långsökt som när Prins Andrew försökte slingra sig med att han inte kunde svettas...
Det som är oroväckande är att han skall leda Sveriges teknikutveckling...
"Herbert Diess sade att han rentav tror att Volkswagen på sikt kan passera Tesla på elbilsmarknaden."
”Jag tror att det är en öppen tävling. /…/ Jag skulle ta Tesla mer seriöst än Google och det finns även bland våra branschkollegor vissa mycket konkurrenskraftiga företag som Toyota”
Man skulle hålla ledningen med bilar som 3 & Y och fortsatt där. Med cybertrucks och robottaxis så faller man på eget grepp.
Re: Artikel i media
Postat: 24 jan 2020 11:01
av nek0
Magre skrev:
dd88 skrev:
Högre vikt innebär ofta även större bil, något som infrastrukturen ofta inte är anpassad för på den här kontinenten.
Ser dagligen stora suvar stå felaktigt parkerade för att ”rutorna är för små”, andra trafikanter som får flytta på sig för att en stor suv ska fram och ”störst går först”-mentalitet.
Tror inte att det beteendet kommer försvinna för att bilen drivs på el så hade personligen gärna sett att man inte släpper in dessa bilar i stadsmiljö.
Vettigaste argumentet för Cybertruck är ju att amerikanerna kan byta sina stora bensin och diesel truckar till motsvarande elvariant.
Dock är det befängt att tusentals européer nu ska börja köra Cybertrucks som inte varit i närheten av biltypen tidigare. Fel utveckling.
Hoppas Sverige/EU skattar bort Cybertrucken.
Audi har ansökt om kortvarigt arbete för sin fabrik i Bryssel och kommer inte att förnya kontrakten med minst 145 tillfälliga
arbetare. Detta beror inte på en brist på efterfrågan på den E-Tron som produceras där.
Produktion av elbilen Audi E-Tron i Bryssel: Tillverkaren har registrerat kortvarigt arbete. (Foto: Audi)
Biltillverkaren Audi har meddelat kortvarigt arbete för sin elbilsfabrik i Bryssel, som den belgiska nyhetsbyrån
Belga rapporterade på fredag. Fackföreningarna informerades också om att kontrakten med 145 tillfälliga arbetare
inte skulle förnyas. Ytterligare 250 kunde följa.
Ledningen sade att anledningen till svårigheterna som en leverantör står inför att leverera de delar som krävs
för att installera batterierna i de elektriska SUV: erna, sade anställdes representanter. En talesman för företaget
sade Belga att mer än 300 leverantörer var involverade i byggandet av modellerna e-tron och e-tron Sport i Bryssel,
vilket gör processerna komplexa och ibland kunde leda till "oväntade situationer". (Dpa / SWI)
– Tittar vi på andra marknader handlar det kanske om 10 procent där försäljningen sker helt och hållet online. Men jag tror vi kanske kan nå 20 procent näthandel om fem år.
Re: Artikel i media
Postat: 25 jan 2020 08:26
av LarsL
Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
– Tittar vi på andra marknader handlar det kanske om 10 procent där försäljningen sker helt och hållet online. Men jag tror vi kanske kan nå 20 procent näthandel om fem år.
Äntligen slipper man dribbla med de moderna hästhandlarna, bilförsäljarna alltså. Bästa som hänt och borde innebära en riktigt stor besparing för alla märken, att slippa de stora bilhallarna.
Re: Artikel i media
Postat: 25 jan 2020 09:59
av LarsL
Frågan är vart alla dessa hästhandlare ska ta vägen nu?
Re: Artikel i media
Postat: 25 jan 2020 10:01
av Verdi
LarsL skrev:
Frågan är vart alla dessa hästhandlare ska ta vägen nu?
De får väl sadla om.
Re: Artikel i media
Postat: 25 jan 2020 10:23
av frippan
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Frågan är vart alla dessa hästhandlare ska ta vägen nu?
Och förbjuda försäljning av fossila bilar från 2025!
Re: Artikel i media
Postat: 25 jan 2020 11:02
av bonath
LarsL skrev:
Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Och förbjuda försäljning av fossila bilar från 2025!
Enligt Rickard Nordin, Centerpartiets talesperson i klimat och energifrågor, så går de nya miljöbilskraven igenom den 1 mars 2020.
De innebär att en maxgräns sätts på 70g CO2 per km för statliga bilar. Gränsen gäller även för taxi och hyrbilar.
Kommuner och företag förväntas följa efter.
Re: Artikel i media
Postat: 25 jan 2020 13:26
av LarsL
bonath skrev:
LarsL skrev:
Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Ja, frågan är om staden överlever eller åtminstone centrum som vi ser dem nu. Det finns ju väldigt liten mening att åka in till staden för mig nu så varför skulle jag vilja bo där? Tror många kommer börja resonera likadant och vi kommer få mer utsmetade städer som fokuserar på boende och arbete.
Re: Artikel i media
Postat: 25 jan 2020 13:45
av bonath
LarsL skrev:
bonath skrev:
LarsL skrev:
Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Ja, frågan är om staden överlever eller åtminstone centrum som vi ser dem nu. Det finns ju väldigt liten mening att åka in till staden för mig nu så varför skulle jag vilja bo där? Tror många kommer börja resonera likadant och vi kommer få mer utsmetade städer som fokuserar på boende och arbete.
Ja, i Halmstad är det Hallarna (fd. Eurostop) vid E6 och Flygstaden halvvägs mot Tylösand som gäller.
Stooora köpcenter med gratis parkering.
Det pågår en elbilsrevolution, skapad och driven av Tesla. Men det handlar inte egentligen om själva den elektriska drivlinan, utan det handlar om en revolutionär förändring av hela bilbranschens affärsmodell. För att överleva räcker det inte för gamla biltillverkare att pliktskyldigt lansera elbilar i premiumprisklassen, för de sitter inbyggda i en utdöende affär. Analys nedan.
Re: Artikel i media
Postat: 25 jan 2020 19:01
av Svenssons
LarsL skrev:
bonath skrev:
LarsL skrev:
Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Ja, frågan är om staden överlever eller åtminstone centrum som vi ser dem nu. Det finns ju väldigt liten mening att åka in till staden för mig nu så varför skulle jag vilja bo där? Tror många kommer börja resonera likadant och vi kommer få mer utsmetade städer som fokuserar på boende och arbete.
Elbilar kommer troligen kunna påverka var vi väljer att bo. I och med elbilar blir det ju mycket billigare att köra bil.
Länk till intressant YouTube-klipp som pratar om detta, dels länkt till specifik tidpunkt och dels inklistrad från start:
Artikel i media
Postat: 25 jan 2020 19:22
av taliz
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
bonath skrev:
LarsL skrev:
Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Ja, frågan är om staden överlever eller åtminstone centrum som vi ser dem nu. Det finns ju väldigt liten mening att åka in till staden för mig nu så varför skulle jag vilja bo där? Tror många kommer börja resonera likadant och vi kommer få mer utsmetade städer som fokuserar på boende och arbete.
Elbilar kommer troligen kunna påverka var vi väljer att bo. I och med elbilar blir det ju mycket billigare att köra bil.
Länk till intressant YouTube-klipp som pratar om detta, dels länkt till specifik tidpunkt och dels inklistrad från start:
Vi har ju länge följt utvecklingen i USA med något/några decenniers eftersläpning.
Vi har numera mycket ”white flight” där allt fler bosätter sig i gentrifierade förorter eller vissa specifika stadsdelar.
De från förorterna kör väldigt mycket bil. I och med etableringen av stora köpcenter utanför städerna har de allt de behöver där. De behöver inte längre åka till stadskärnan för att få ett stort utbud.
Förövrigt intressant teori i klippet att de stora problemen med våldsbrott på 70-80-tal berodde på blyberikad bensin.
Re: Artikel i media
Postat: 25 jan 2020 19:35
av nek0
taliz skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
bonath skrev:
LarsL skrev:
Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Ja, frågan är om staden överlever eller åtminstone centrum som vi ser dem nu. Det finns ju väldigt liten mening att åka in till staden för mig nu så varför skulle jag vilja bo där? Tror många kommer börja resonera likadant och vi kommer få mer utsmetade städer som fokuserar på boende och arbete.
Elbilar kommer troligen kunna påverka var vi väljer att bo. I och med elbilar blir det ju mycket billigare att köra bil.
Länk till intressant YouTube-klipp som pratar om detta, dels länkt till specifik tidpunkt och dels inklistrad från start:
Vi har ju länge följt utvecklingen i USA med något/några decenniers eftersläpning.
Vi har numera mycket ”white flight” där allt fler bosätter sig i gentrifierade förorter eller vissa specifika stadsdelar.
De från förorterna kör väldigt mycket bil. I och med etableringen av stora köpcenter utanför städerna har de allt de behöver där. De behöver inte längre åka till stadskärnan för att få ett stort utbud.
Förövrigt intressant teori i klippet att de stora problemen med våldsbrott på 70-80-tal berodde på blyberikad bensin.
Säkert att det var blyberikad bensin. Lika mycket som att dagens problem med våldsbrott beror på elöverkänslighet.