Han är ett praktexempel på gammal konservativ skitgubbe. Självgod som djävulen. Tyckte det kändes lika långsökt som när Prins Andrew försökte slingra sig med att han inte kunde svettas...taliz skrev:https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna
Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
Jerker skrev:Kan inte nån kreativ människa klippa ihop det uttalandet med Teslabjörns bastufilm?
Nu menade Börje nog att batteriet skulle ta slut, och värmen med det. Det kan väl hända men det tar ju hyfsat lång tid om man inte ger sig ut med nästan tomt batteri. Känns som att många har svårt att förstå hur stora batterierna är i elbilar och hur förhållandevis lite el en kupévärmare drar. Särskilt vid stillastående då fartvinden inte kyler.
Re: Artikel i media
Det som är oroväckande är att han skall leda Sveriges teknikutveckling...Verdi skrev:Han är ett praktexempel på gammal konservativ skitgubbe. Självgod som djävulen. Tyckte det kändes lika långsökt som när Prins Andrew försökte slingra sig med att han inte kunde svettas...taliz skrev:https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna
Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Re: Artikel i media
https://www.di.se/live/volkswagens-vd-v ... med-tesla/
"Herbert Diess sade att han rentav tror att Volkswagen på sikt kan passera Tesla på elbilsmarknaden."
”Jag tror att det är en öppen tävling. /…/ Jag skulle ta Tesla mer seriöst än Google och det finns även bland våra branschkollegor vissa mycket konkurrenskraftiga företag som Toyota”
Man skulle hålla ledningen med bilar som 3 & Y och fortsatt där. Med cybertrucks och robottaxis så faller man på eget grepp.
"Herbert Diess sade att han rentav tror att Volkswagen på sikt kan passera Tesla på elbilsmarknaden."
”Jag tror att det är en öppen tävling. /…/ Jag skulle ta Tesla mer seriöst än Google och det finns även bland våra branschkollegor vissa mycket konkurrenskraftiga företag som Toyota”
Man skulle hålla ledningen med bilar som 3 & Y och fortsatt där. Med cybertrucks och robottaxis så faller man på eget grepp.
Re: Artikel i media
Verkar som att man inte behöver skatta bort den.Magre skrev:Vettigaste argumentet för Cybertruck är ju att amerikanerna kan byta sina stora bensin och diesel truckar till motsvarande elvariant.dd88 skrev:Högre vikt innebär ofta även större bil, något som infrastrukturen ofta inte är anpassad för på den här kontinenten.
Ser dagligen stora suvar stå felaktigt parkerade för att ”rutorna är för små”, andra trafikanter som får flytta på sig för att en stor suv ska fram och ”störst går först”-mentalitet.
Tror inte att det beteendet kommer försvinna för att bilen drivs på el så hade personligen gärna sett att man inte släpper in dessa bilar i stadsmiljö.
Dock är det befängt att tusentals européer nu ska börja köra Cybertrucks som inte varit i närheten av biltypen tidigare. Fel utveckling.
Hoppas Sverige/EU skattar bort Cybertrucken.
https://www.bytbil.com/nyheter/darfor-k ... h-eu-24188
Re: Artikel i media
nek0 skrev:Verkar som att man inte behöver skatta bort den.
https://www.bytbil.com/nyheter/darfor-k ... h-eu-24188
Och hur kan han veta det??– Ingenting deformeras vid en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande, säger Stefan Teller på tyska bilprovningen TÜV.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Re: Artikel i media
Inte vet jag. Han kanske hänger på några andra forum än Tesla forumolza skrev:nek0 skrev:Verkar som att man inte behöver skatta bort den.
https://www.bytbil.com/nyheter/darfor-k ... h-eu-24188Och hur kan han veta det??– Ingenting deformeras vid en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande, säger Stefan Teller på tyska bilprovningen TÜV.

Re: Artikel i media
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
audi har strul i brysselfabriken
Audi har ansökt om kortvarigt arbete för sin fabrik i Bryssel och kommer inte att förnya kontrakten med minst 145 tillfälliga
arbetare. Detta beror inte på en brist på efterfrågan på den E-Tron som produceras där.
Produktion av elbilen Audi E-Tron i Bryssel: Tillverkaren har registrerat kortvarigt arbete. (Foto: Audi)
Biltillverkaren Audi har meddelat kortvarigt arbete för sin elbilsfabrik i Bryssel, som den belgiska nyhetsbyrån
Belga rapporterade på fredag. Fackföreningarna informerades också om att kontrakten med 145 tillfälliga arbetare
inte skulle förnyas. Ytterligare 250 kunde följa.
Ledningen sade att anledningen till svårigheterna som en leverantör står inför att leverera de delar som krävs
för att installera batterierna i de elektriska SUV: erna, sade anställdes representanter. En talesman för företaget
sade Belga att mer än 300 leverantörer var involverade i byggandet av modellerna e-tron och e-tron Sport i Bryssel,
vilket gör processerna komplexa och ibland kunde leda till "oväntade situationer". (Dpa / SWI)
https://www.automobilwoche.de/article/2 ... -fabrik-an
Audi har ansökt om kortvarigt arbete för sin fabrik i Bryssel och kommer inte att förnya kontrakten med minst 145 tillfälliga
arbetare. Detta beror inte på en brist på efterfrågan på den E-Tron som produceras där.
Produktion av elbilen Audi E-Tron i Bryssel: Tillverkaren har registrerat kortvarigt arbete. (Foto: Audi)
Biltillverkaren Audi har meddelat kortvarigt arbete för sin elbilsfabrik i Bryssel, som den belgiska nyhetsbyrån
Belga rapporterade på fredag. Fackföreningarna informerades också om att kontrakten med 145 tillfälliga arbetare
inte skulle förnyas. Ytterligare 250 kunde följa.
Ledningen sade att anledningen till svårigheterna som en leverantör står inför att leverera de delar som krävs
för att installera batterierna i de elektriska SUV: erna, sade anställdes representanter. En talesman för företaget
sade Belga att mer än 300 leverantörer var involverade i byggandet av modellerna e-tron och e-tron Sport i Bryssel,
vilket gör processerna komplexa och ibland kunde leda till "oväntade situationer". (Dpa / SWI)
https://www.automobilwoche.de/article/2 ... -fabrik-an
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Ha, Audi har problem, och VW har problem med tillverkningen av elbilar.
Herbert Diess skrämmer upp VW cheferna att vara snabbare.
https://europe.autonews.com/automakers/ ... race-tesla

Herbert Diess skrämmer upp VW cheferna att vara snabbare.
https://europe.autonews.com/automakers/ ... race-tesla
Re: Artikel i media
Volvohandlarna är nervösa för online-försäljning.
https://www.expressen.se/dinapengar/vol ... -tidigare/
https://www.expressen.se/dinapengar/vol ... -tidigare/
Hur stor kommer online-försäljningen bli?
– Tittar vi på andra marknader handlar det kanske om 10 procent där försäljningen sker helt och hållet online. Men jag tror vi kanske kan nå 20 procent näthandel om fem år.
Re: Artikel i media
Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
Re: Artikel i media
Äntligen slipper man dribbla med de moderna hästhandlarna, bilförsäljarna alltså. Bästa som hänt och borde innebära en riktigt stor besparing för alla märken, att slippa de stora bilhallarna.Verdi skrev:Volvohandlarna är nervösa för online-försäljning.
https://www.expressen.se/dinapengar/vol ... -tidigare/
Hur stor kommer online-försäljningen bli?
– Tittar vi på andra marknader handlar det kanske om 10 procent där försäljningen sker helt och hållet online. Men jag tror vi kanske kan nå 20 procent näthandel om fem år.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Artikel i media
De får väl sadla om.LarsL skrev:Frågan är vart alla dessa hästhandlare ska ta vägen nu?

Re: Artikel i media
BuuuVerdi skrev:De får väl sadla om.LarsL skrev:Frågan är vart alla dessa hästhandlare ska ta vägen nu?

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
V är nya MP?
V vill stoppa fossila drivmedel 2035 - https://www.aftonbladet.se/a/6jgydL
Och förbjuda försäljning av fossila bilar från 2025!
V vill stoppa fossila drivmedel 2035 - https://www.aftonbladet.se/a/6jgydL
Och förbjuda försäljning av fossila bilar från 2025!
Re: Artikel i media
LarsL skrev:Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
Enligt Rickard Nordin, Centerpartiets talesperson i klimat och energifrågor, så går de nya miljöbilskraven igenom den 1 mars 2020.TiborBlomhall skrev:V är nya MP?
V vill stoppa fossila drivmedel 2035 - https://www.aftonbladet.se/a/6jgydL
Och förbjuda försäljning av fossila bilar från 2025!
De innebär att en maxgräns sätts på 70g CO2 per km för statliga bilar. Gränsen gäller även för taxi och hyrbilar.
Kommuner och företag förväntas följa efter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Ja, frågan är om staden överlever eller åtminstone centrum som vi ser dem nu. Det finns ju väldigt liten mening att åka in till staden för mig nu så varför skulle jag vilja bo där? Tror många kommer börja resonera likadant och vi kommer få mer utsmetade städer som fokuserar på boende och arbete.bonath skrev:LarsL skrev:Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Re: Artikel i media
LarsL skrev:Ja, frågan är om staden överlever eller åtminstone centrum som vi ser dem nu. Det finns ju väldigt liten mening att åka in till staden för mig nu så varför skulle jag vilja bo där? Tror många kommer börja resonera likadant och vi kommer få mer utsmetade städer som fokuserar på boende och arbete.bonath skrev:LarsL skrev:Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Ja, i Halmstad är det Hallarna (fd. Eurostop) vid E6 och Flygstaden halvvägs mot Tylösand som gäller.
Stooora köpcenter med gratis parkering.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
Skrev en liten fundering kring biltillverkare och Tesla här, räknas antagligen som media https://cornucopia.cornubot.se/2020/01/ ... ch-de.html
Det pågår en elbilsrevolution, skapad och driven av Tesla. Men det handlar inte egentligen om själva den elektriska drivlinan, utan det handlar om en revolutionär förändring av hela bilbranschens affärsmodell. För att överleva räcker det inte för gamla biltillverkare att pliktskyldigt lansera elbilar i premiumprisklassen, för de sitter inbyggda i en utdöende affär. Analys nedan.
Det pågår en elbilsrevolution, skapad och driven av Tesla. Men det handlar inte egentligen om själva den elektriska drivlinan, utan det handlar om en revolutionär förändring av hela bilbranschens affärsmodell. För att överleva räcker det inte för gamla biltillverkare att pliktskyldigt lansera elbilar i premiumprisklassen, för de sitter inbyggda i en utdöende affär. Analys nedan.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Artikel i media
Elbilar kommer troligen kunna påverka var vi väljer att bo. I och med elbilar blir det ju mycket billigare att köra bil.LarsL skrev:Ja, frågan är om staden överlever eller åtminstone centrum som vi ser dem nu. Det finns ju väldigt liten mening att åka in till staden för mig nu så varför skulle jag vilja bo där? Tror många kommer börja resonera likadant och vi kommer få mer utsmetade städer som fokuserar på boende och arbete.bonath skrev:LarsL skrev:Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Länk till intressant YouTube-klipp som pratar om detta, dels länkt till specifik tidpunkt och dels inklistrad från start:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Artikel i media
Vi har ju länge följt utvecklingen i USA med något/några decenniers eftersläpning.Svenssons skrev:Elbilar kommer troligen kunna påverka var vi väljer att bo. I och med elbilar blir det ju mycket billigare att köra bil.LarsL skrev:Ja, frågan är om staden överlever eller åtminstone centrum som vi ser dem nu. Det finns ju väldigt liten mening att åka in till staden för mig nu så varför skulle jag vilja bo där? Tror många kommer börja resonera likadant och vi kommer få mer utsmetade städer som fokuserar på boende och arbete.bonath skrev:LarsL skrev:Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Länk till intressant YouTube-klipp som pratar om detta, dels länkt till specifik tidpunkt och dels inklistrad från start:
Vi har numera mycket ”white flight” där allt fler bosätter sig i gentrifierade förorter eller vissa specifika stadsdelar.
De från förorterna kör väldigt mycket bil. I och med etableringen av stora köpcenter utanför städerna har de allt de behöver där. De behöver inte längre åka till stadskärnan för att få ett stort utbud.
Förövrigt intressant teori i klippet att de stora problemen med våldsbrott på 70-80-tal berodde på blyberikad bensin.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Säkert att det var blyberikad bensin. Lika mycket som att dagens problem med våldsbrott beror på elöverkänslighet.taliz skrev:Vi har ju länge följt utvecklingen i USA med något/några decenniers eftersläpning.Svenssons skrev:Elbilar kommer troligen kunna påverka var vi väljer att bo. I och med elbilar blir det ju mycket billigare att köra bil.LarsL skrev:Ja, frågan är om staden överlever eller åtminstone centrum som vi ser dem nu. Det finns ju väldigt liten mening att åka in till staden för mig nu så varför skulle jag vilja bo där? Tror många kommer börja resonera likadant och vi kommer få mer utsmetade städer som fokuserar på boende och arbete.bonath skrev:LarsL skrev:Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Länk till intressant YouTube-klipp som pratar om detta, dels länkt till specifik tidpunkt och dels inklistrad från start:
Vi har numera mycket ”white flight” där allt fler bosätter sig i gentrifierade förorter eller vissa specifika stadsdelar.
De från förorterna kör väldigt mycket bil. I och med etableringen av stora köpcenter utanför städerna har de allt de behöver där. De behöver inte längre åka till stadskärnan för att få ett stort utbud.
Förövrigt intressant teori i klippet att de stora problemen med våldsbrott på 70-80-tal berodde på blyberikad bensin.