Ja lite skillnad mot ID3 kan jag tänka mig.nx00 skrev:Hämtade ut min M3P idag. Fan vad rolig bil.

Fin spec det där.
Moderator: Redaktion
Ja lite skillnad mot ID3 kan jag tänka mig.nx00 skrev:Hämtade ut min M3P idag. Fan vad rolig bil.
Blev uppringd av min advisor idag och han frågade om jag inte ville ha en Shanghaibil istället då det kommer en stor laddning till Sverige. Han sa i princip samma som din advisor sa och jag har luskat reda på att det nog är LFP-batteri i dem. Måste forska mer men finns både fördelar och nackdelar som jag förstår. Och ja, leverans 16-30 aug vilket är mycket roligare än "november".code rob skrev:
Jag fick svar från min advisor att allt var i sin ordning, just bara att batteriet var mindre/annorlunda. Så det var bra
Så här sa hon, för andra som kanske undrar:Detta är en helt nyproducerad bil från slutet juni-juli och har precis rullat ut från fabrik, vilket också betyder att den har alla senaste uppgraderingar (värmepump, rattvärme, elbacklucka, ny interiör etc).
Det som skiljer denna bil åt mot den bil som kommer i slutet av året är att räckvidden är på 58 mil istället för 61 mil. Detta för att batteriet är konstruerat på ett annorlunda sätt, detta batteri i din bil är slitstarkare och tål snabbladdning till 100% oftare än det andra batteriet.
På grund av de 3 milen som diffar så är bilarna prisjusterade med 20 000 kronor
Att bilen är byggd i Kina istället för i USA verkar bara innebära fördelar för byggkvaliteten, de kinatillverkade bilarna har genomgående bra byggkvalitet (alltså i nivå med vad man förväntar sig). Jag har nyligen hämtat ut en SR+ byggd i Kina och jag hittar inget konstigt på den, samtidigt läser man om de som hämtat ut USA-byggda där det fortfarande sitter grejer snett osv hos en del. Jag hade alla gånger valt bättre kvalitet framför den lilla skillnaden i räckvidd, och att dessutom få 20000 rabatt på det är ju bara att gratulera till.code rob skrev:Jag fick svar från min advisor att allt var i sin ordning, just bara att batteriet var mindre/annorlunda. Så det var brataliz skrev:Du ser på inredningen att den har nya dörrsidorna etc, dvs den bör vara tillverkad i år. Dom började väl med det typ i april eller nått sånt?code rob skrev:Tack för infon. Det är ju lite svårt att veta exakt vilken "mikromodell" en viss bil är (innan man har VIN i alla fall). Det ser ut som att ALLA "nya lagerbiler" av model 3 på teslas hemsida har 580km räckvidd:OfarligTesla skrev:De började med ett större batteri i Q1 i P och nu även i LR, tror i princip alla LR som kom i Q2 hade det större batteriet dock. Är det 580 km WLTP är det ett mindre batteri, frågan är när den är tillverkad och om det då kan vara andra skillnader ifall den är tillverkad tidigare.code rob skrev:Hade i princip bestämt mig för en Model 3 för en-två veckor sen, och konstaterat att det fanns massa i lager, men orutinerad som man är så väntade jag för länge och plötsligt försvann alla och på ny beställningarna var väntad leverans i november. Så blev ju lite besviken, och börjat kika efter begagnade...
Men så idag såg jag att massa lagerbilar hade dykt upp, varav en passade min önskade konfiguration, så nu är den beställd. Enligt säljaren skulle den levereras om en månad drygt, eller mitten av augusti. Så en klar förbättring mot november
Model 3 Long Range, röd, dragkrok, 647 000 kr, inklusive avgifterna och en reduktion på 20 000 (för att det var en lagerbil?).
Noterade att i detaljerna säger den räckvidd 580 km, medans när jag kollat på den tidigare så har det varit 614 km. Är det ett större batteri som de börjar med i Q3? Spelar ju inte så stor roll, bara nyfikenhet.
Håller tummarna för att man är lyckligt lottad och slipper strulet som en del fått
https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... 48&range=0
Det är kanske samma som Lophornis säger, som fick erbjudande om en från Kina med "något lägre räckvidd" och 20000 billigare. Kan det vara så att det är bilar från USA som började med större batteriet i Q1/Q2 och de inte ställt om produktionen i Kina än?
EDIT: I och för sig. Kikade på Wikipedia nu, och där står specifikation på range och LR-AWD:
WLTP:
580 km / 360 mi (-2020)
614 km / 381 mi (2021-)
Ska man tolka det som att det överlag då är en 2020 års modell? Jag hade ju antagit att det ändå var en 2021 (dvs producerad efter 2020-07). Hm...det fanns ett antal detaljer jag var ute efter (som värmepumpen mm), som jag nu inte känner mig helt övertygad om att denna har...
Nog lite tidigare i Kina dock.
Så här sa hon, för andra som kanske undrar:Detta är en helt nyproducerad bil från slutet juni-juli och har precis rullat ut från fabrik, vilket också betyder att den har alla senaste uppgraderingar (värmepump, rattvärme, elbacklucka, ny interiör etc).
Det som skiljer denna bil åt mot den bil som kommer i slutet av året är att räckvidden är på 58 mil istället för 61 mil. Detta för att batteriet är konstruerat på ett annorlunda sätt, detta batteri i din bil är slitstarkare och tål snabbladdning till 100% oftare än det andra batteriet.
På grund av de 3 milen som diffar så är bilarna prisjusterade med 20 000 kronor
Jag vet inte jag. Tråden där ena drivaxeln suttit löst har en bil byggd i Kina. Så det verkar inte vara självklart att bilarna från Kina är bättre ihopsatta.Dinsdale skrev:
Att bilen är byggd i Kina istället för i USA verkar bara innebära fördelar för byggkvaliteten, de kinatillverkade bilarna har genomgående bra byggkvalitet (alltså i nivå med vad man förväntar sig). Jag har nyligen hämtat ut en SR+ byggd i Kina och jag hittar inget konstigt på den, samtidigt läser man om de som hämtat ut USA-byggda där det fortfarande sitter grejer snett osv hos en del. Jag hade alla gånger valt bättre kvalitet framför den lilla skillnaden i räckvidd, och att dessutom få 20000 rabatt på det är ju bara att gratulera till.
Hah, jag sitter ju också med en ID4 och är sugen på att göra samma sak..anting1 skrev:Med ytterligare 20k prissänkning, möjligheten för dragkrok och högst troligen mindre magont på grund utav dålig passform/byggkvalitet rann bägaren över för mig och jag la en beställning på en vit Tesla Model 3 LR med dragkrok.
Har haft en ID.4 1st edition (ej 1st Max) sedan april som jag är överlag nöjd med, men byter på grund utav avsaknaden av aktiv filhållning, önskan om bättre ljudsystem, Tesla's laddningsnätverk, mjukvaran och finesser så som camp-mode/dog-mode samt inte minst prestandan och fyrhjulsdriften.
Leverans i slutet på augusti men man kan ju hoppas på tidigare
Förstår dig!taliz skrev:Hah, jag sitter ju också med en ID4 och är sugen på att göra samma sak..anting1 skrev:Med ytterligare 20k prissänkning, möjligheten för dragkrok och högst troligen mindre magont på grund utav dålig passform/byggkvalitet rann bägaren över för mig och jag la en beställning på en vit Tesla Model 3 LR med dragkrok.
Har haft en ID.4 1st edition (ej 1st Max) sedan april som jag är överlag nöjd med, men byter på grund utav avsaknaden av aktiv filhållning, önskan om bättre ljudsystem, Tesla's laddningsnätverk, mjukvaran och finesser så som camp-mode/dog-mode samt inte minst prestandan och fyrhjulsdriften.
Leverans i slutet på augusti men man kan ju hoppas på tidigare![]()
ID4 är inte en dålig bil, men den är sjukt tråkig och jag saknar väldigt mkt från min M3P.
Byter du in den hos Tesla? Vad fick du för bud isf?
Du kommer få en skönt kul och grymt bekväm bil (men med mindre bra lastutrymme)! Stort grattis!anting1 skrev:Med ytterligare 20k prissänkning, möjligheten för dragkrok och högst troligen mindre magont på grund utav dålig passform/byggkvalitet rann bägaren över för mig och jag la en beställning på en vit Tesla Model 3 LR med dragkrok.
Har haft en ID.4 1st edition (ej 1st Max) sedan april som jag är överlag nöjd med, men byter på grund utav avsaknaden av aktiv filhållning, önskan om bättre ljudsystem, Tesla's laddningsnätverk, mjukvaran och finesser så som camp-mode/dog-mode samt inte minst prestandan och fyrhjulsdriften.
Leverans i slutet på augusti men man kan ju hoppas på tidigare
Vilken storlek har de nu respektive under 2020?OfarligTesla skrev:Värt att tänka på är väl att de där LG packen som sitter i LR är ju mindre än vad man hade för storlek under 2020 som jag förstått. Kan man vänta till November hade iaf jag gjort det.
Se nedan post på vad som framkommit hittills, M3 LR 2022 är vad det större batteriet med 614 WLTP kallas där.Skabb1 skrev:Vilken storlek har de nu respektive under 2020?
Jag tolkade inlägget att LG-batteriet som dessa MIC LR kommer med är mindre än det som fanns 2020?! Är det korrekt? För att de är mindre än nuvarande framgår ju av deklarerad räckvidd (58 mil vs 61 mil)OfarligTesla skrev:Se nedan post på vad som framkommit hittills, M3 LR 2022 är vad det större batteriet med 614 WLTP kallas där.Skabb1 skrev:Vilken storlek har de nu respektive under 2020?
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5689023/
Ja, 75 kWh mot 77,8 kWh “användbart”, jämfört med ca 80,6 kWh för det nya med 614 km WLTP.Skabb1 skrev:Jag tolkade inlägget att LG-batteriet som dessa MIC LR kommer med är mindre än det som fanns 2020?! Är det korrekt? För att de är mindre än nuvarande framgår ju av deklarerad räckvidd (58 mil vs 61 mil)
Tack för förtydligandet!OfarligTesla skrev:Ja, 75 kWh mot 77,8 kWh “användbart”, jämfört med ca 80,6 kWh för det nya med 614 km WLTP.Skabb1 skrev:Jag tolkade inlägget att LG-batteriet som dessa MIC LR kommer med är mindre än det som fanns 2020?! Är det korrekt? För att de är mindre än nuvarande framgår ju av deklarerad räckvidd (58 mil vs 61 mil)
Hur fasiken lyckas du med det?anting1 skrev:Förstår dig!taliz skrev:Hah, jag sitter ju också med en ID4 och är sugen på att göra samma sak..anting1 skrev:Med ytterligare 20k prissänkning, möjligheten för dragkrok och högst troligen mindre magont på grund utav dålig passform/byggkvalitet rann bägaren över för mig och jag la en beställning på en vit Tesla Model 3 LR med dragkrok.
Har haft en ID.4 1st edition (ej 1st Max) sedan april som jag är överlag nöjd med, men byter på grund utav avsaknaden av aktiv filhållning, önskan om bättre ljudsystem, Tesla's laddningsnätverk, mjukvaran och finesser så som camp-mode/dog-mode samt inte minst prestandan och fyrhjulsdriften.
Leverans i slutet på augusti men man kan ju hoppas på tidigare![]()
ID4 är inte en dålig bil, men den är sjukt tråkig och jag saknar väldigt mkt från min M3P.
Byter du in den hos Tesla? Vad fick du för bud isf?
Jag har förmånen med ID.4an att bara kunna lämna tillbaka den med 1 dags varsel ungefär, varken äger eller leasar den (långtidshyra). Så det löser sig enkelt för mig
Vill va polare i den poolen.Bjelke skrev:Hur fasiken lyckas man med det?anting1 skrev:Förstår dig!taliz skrev:Hah, jag sitter ju också med en ID4 och är sugen på att göra samma sak..anting1 skrev:Med ytterligare 20k prissänkning, möjligheten för dragkrok och högst troligen mindre magont på grund utav dålig passform/byggkvalitet rann bägaren över för mig och jag la en beställning på en vit Tesla Model 3 LR med dragkrok.
Har haft en ID.4 1st edition (ej 1st Max) sedan april som jag är överlag nöjd med, men byter på grund utav avsaknaden av aktiv filhållning, önskan om bättre ljudsystem, Tesla's laddningsnätverk, mjukvaran och finesser så som camp-mode/dog-mode samt inte minst prestandan och fyrhjulsdriften.
Leverans i slutet på augusti men man kan ju hoppas på tidigare![]()
ID4 är inte en dålig bil, men den är sjukt tråkig och jag saknar väldigt mkt från min M3P.
Byter man in den hos Tesla? Vad fick man för bud isf?
Jag har förmånen med ID.4an att bara kunna lämna tillbaka den med 1 dags varsel ungefär, varken äger eller leasar den (långtidshyra). Så det löser sig enkelt för mig
Är det en företags-pool-bil eller nåt?
Kan tyvärr inte gå in på detaljer men det är ett privat upplägg, en form av långtidshyra genom kontakter i hyrbilsbranschen. Blir inte bättre, men tyvärr ingen Tesla med det upplägget.micke_r skrev:Vill va polare i den poolen.Bjelke skrev:Hur fasiken lyckas man med det?anting1 skrev:Förstår dig!taliz skrev:Hah, jag sitter ju också med en ID4 och är sugen på att göra samma sak..anting1 skrev:Med ytterligare 20k prissänkning, möjligheten för dragkrok och högst troligen mindre magont på grund utav dålig passform/byggkvalitet rann bägaren över för mig och jag la en beställning på en vit Tesla Model 3 LR med dragkrok.
Har haft en ID.4 1st edition (ej 1st Max) sedan april som jag är överlag nöjd med, men byter på grund utav avsaknaden av aktiv filhållning, önskan om bättre ljudsystem, Tesla's laddningsnätverk, mjukvaran och finesser så som camp-mode/dog-mode samt inte minst prestandan och fyrhjulsdriften.
Leverans i slutet på augusti men man kan ju hoppas på tidigare![]()
ID4 är inte en dålig bil, men den är sjukt tråkig och jag saknar väldigt mkt från min M3P.
Byter man in den hos Tesla? Vad fick man för bud isf?
Jag har förmånen med ID.4an att bara kunna lämna tillbaka den med 1 dags varsel ungefär, varken äger eller leasar den (långtidshyra). Så det löser sig enkelt för mig
Är det en företags-pool-bil eller nåt?
Hur kan du redan fått ett datum?Wixz skrev:Jag gjorde också samma. Har tittat på begagnad Model 3 ett tag, men då prisskillnaden är relativt liten mot att beställa en ny så var tanken att göra det.
Så en morgon så var där helt plötsligt en hel drös med nya model 3 i lager som "under transport".
Jag hörde av mig till Tesla och fick reda på att det var en oväntad leverans och att de bilar jag såg gällde hela Europa så de troligen skulle försvinna snabbt.
Av den anledningen så jag la en beställning på en Pearlwhite LR AWD med sportfälgar och svart/vit klädsel. Har preliminärt leveransdatum 17/8. Väntar med spänning
Om du loggar in på ditt Teslakonto och går in för att hantera din beställning, så kan du titta på din slutfaktura under ”dokument”.Tabster skrev:Hur kan du redan fått ett datum?Wixz skrev:Jag gjorde också samma. Har tittat på begagnad Model 3 ett tag, men då prisskillnaden är relativt liten mot att beställa en ny så var tanken att göra det.
Så en morgon så var där helt plötsligt en hel drös med nya model 3 i lager som "under transport".
Jag hörde av mig till Tesla och fick reda på att det var en oväntad leverans och att de bilar jag såg gällde hela Europa så de troligen skulle försvinna snabbt.
Av den anledningen så jag la en beställning på en Pearlwhite LR AWD med sportfälgar och svart/vit klädsel. Har preliminärt leveransdatum 17/8. Väntar med spänning
Och hur fick du det?
Jag beställde ju före och har inte hört något