Re: Artikel i media
Postat: 23 jan 2020 15:05
Precis. Ett ex:Svenssons skrev:Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?
Precis. Ett ex:Svenssons skrev:Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?
Alla vet vad som händer och det är därför jag frågade hur länge ska man vänta på teknik och reglerLaban skrev:Precis. Ett ex:Svenssons skrev:Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?
Vi får se ,vi får se ....LarsL skrev:Du ska inte vänta ny bil idag är mycket säkrare än en bil från 5 år och 10år. Det nya som kommer nu är att bilarna klarar att undvika krockar. Volvo var ju tidiga med detta.
nek0 skrev:Vi får se ,vi får se ....LarsL skrev:Du ska inte vänta ny bil idag är mycket säkrare än en bil från 5 år och 10år. Det nya som kommer nu är att bilarna klarar att undvika krockar. Volvo var ju tidiga med detta.
Till och med flygplan krockar
Det finns ju redan idag teknik i många modeller från många modeller som undviker eller försöker undvika kollision. Regler finns också idag som sätter krav på bil och förare för att undvika kollision. Enligt din definition så är vi alltså redan där. Det kommer troligen aldrig bli hundraprocentigt och som jag redan skrivit så är det en process som pågått i decennier och som kommer fortsätta.nek0 skrev:"är där"= bilarna med "Teknik och regler" undviker själva att krocka.Svenssons skrev:nek0 skrev:Definiera "är där". Det är ju inget binärt utan en långsam övergång som har pågått i decennier och kommer att fortsätta. Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?Svenssons skrev:
Ok och när tror du att vi är där? 50-100år?
Eller så behövde dom en ursäkt för klen försäljning...helix skrev:Hoppas bara detta är ett problem för Mercedes så inte det drabbar hela branschen. Det vore verkligen kul om det kan komma volymer av elbilar, men det verkar inte vara helt enkelt att få upp produktionstakten. Det är väl många tillverkare som krigar om kapacitet hos LG?
"FRANKFURT, Jan 23 (Reuters) - Daimler has been forced to reduce production targets for its Mercedes-Benz EQC electric car from about 60,000 to 30,000 this year, due to a supply shortage of battery cells from LG Chem, Manager Magazin said on Thursday."
https://finance.yahoo.com/news/mercedes ... 02281.html
Det här skrev du och jag läser det som att det kommer en ny teknik som ska se till att bilarna undviker att krocka.Svenssons skrev:Det finns ju redan idag teknik i många modeller från många modeller som undviker eller försöker undvika kollision. Regler finns också idag som sätter krav på bil och förare för att undvika kollision. Enligt din definition så är vi alltså redan där. Det kommer troligen aldrig bli hundraprocentigt och som jag redan skrivit så är det en process som pågått i decennier och som kommer fortsätta.nek0 skrev:"är där"= bilarna med "Teknik och regler" undviker själva att krocka.Svenssons skrev:nek0 skrev:Definiera "är där". Det är ju inget binärt utan en långsam övergång som har pågått i decennier och kommer att fortsätta. Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?Svenssons skrev:
Ok och när tror du att vi är där? 50-100år?
Läs en gång till så du kanske fattar.LarsL skrev:nek0 skrev:Vi får se ,vi får se ....LarsL skrev:Du ska inte vänta ny bil idag är mycket säkrare än en bil från 5 år och 10år. Det nya som kommer nu är att bilarna klarar att undvika krockar. Volvo var ju tidiga med detta.
Till och med flygplan krockar![]()
![]()
![]()
Vad säger du?!?
Nej inte enligt mig utan enligt dig.Enligt mig kommer vi inte dit så länge inte alla bilar är utrustade med sån teknik och så länge det finns en människa bakom rattenSvenssons skrev:Det finns ju redan idag teknik i många modeller från många modeller som undviker eller försöker undvika kollision. Regler finns också idag som sätter krav på bil och förare för att undvika kollision. Enligt din definition så är vi alltså redan där. Det kommer troligen aldrig bli hundraprocentigt och som jag redan skrivit så är det en process som pågått i decennier och som kommer fortsätta.nek0 skrev:"är där"= bilarna med "Teknik och regler" undviker själva att krocka.Svenssons skrev:nek0 skrev:Definiera "är där". Det är ju inget binärt utan en långsam övergång som har pågått i decennier och kommer att fortsätta. Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?Svenssons skrev:
Ok och när tror du att vi är där? 50-100år?
Det är inget jag hittar på. Det finns ju mängder med olika tekniker som funnits i många år men du verkar vilja ha 100-procentiga system för alla bilar. Vi kommer aldrig någonsin få detta som jag skrivit oavsett om det finns en människa bakom ratten eller ej.nek0 skrev:Nej inte enligt mig utan enligt dig.Enligt mig kommer vi inte dit så länge inte alla bilar är utrustade med sån teknik och så länge det finns en människa bakom ratten
Jag säger inte emot det du nu skriver, utan den här meningen du skrev tycker jag var onödig "Skillnad i vikten spelar ingen roll när bilarna inte krockar"Svenssons skrev:Det är inget jag hittar på. Det finns ju mängder med olika tekniker som funnits i många år men du verkar vilja ha 100-procentiga system för alla bilar. Vi kommer aldrig någonsin få detta som jag skrivit oavsett om det finns en människa bakom ratten eller ej.nek0 skrev:Nej inte enligt mig utan enligt dig.Enligt mig kommer vi inte dit så länge inte alla bilar är utrustade med sån teknik och så länge det finns en människa bakom ratten
Vill du ha lite bakgrundsinformation till teknik för att förhindra kollision kan du tex kolla upp Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Collision ... nce_system
Vad gäller Cybertruck så är jag övertygad om att den kommer att ha flera system för detta och med stor sannolikhet fler/bättre än vad som t.ex. finns i dagensTesla-bilar.
Vad gäller Opel Corsa så har även Opel teknik för att undvika krockar:
Jag är övertygad om att lagar och regler kommer göra det mer eller mindre obligatoriskt för en del av dessa system.
Tekniken förbättras år efter år precis som den gjort de senaste decennierna och kraven för vilka tekniska säkerhetssystem som skall finnas ökar hela tiden. Detta kommer göra det dyrare och dyrare med bilar vilket kommer göra att det blir mindre och mindre ekonomiskt försvarbart att köpa bil.
Om bilarna inte krockar så spelar vikten ingen roll. Ju färre olyckor som sker, ju mindre roll spelar viktskillnaden. Viktskillnad finns inte heller enbart mellan två personbilar utan även mellan personbil-gångare, personbil-cyklist, personbil-lastbil osv. Viktskillnader kommer alltid att förekomma, olyckor vill vi minnimera vilket kommer att ske genom teknik och regler/lagar.nek0 skrev:Jag säger inte emot det du nu skriver, utan den här meningen du skrev tycker jag var onödig "Skillnad i vikten spelar ingen roll när bilarna inte krockar"
Jo, det hade varit trevligt om bilen blev varm och man kunde förvärma den. Men det går nog inte med elbilar. Är nog en framtid vi får leva med.taliz skrev:https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna
Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil.
Och jorden är antagligen platt också...taliz skrev:https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna
Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil.
Betydligt större risk att han dör i avgasbilen i snön.taliz skrev:https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna
Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil.
Nu har jag läst den där artikeln flera ggr men förstår inte din kommentar. Det står inget om att elbilar inte har kupévärme. Vad syftar du på?taliz skrev:https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna
Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil.
Titta på filmklippet... eller inte.Jerker skrev:Nu har jag läst den där artikeln flera ggr men förstår inte din kommentar. Det står inget om att elbilar inte har kupévärme. Vad syftar du på?taliz skrev:https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna
Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil.
Vettigaste argumentet för Cybertruck är ju att amerikanerna kan byta sina stora bensin och diesel truckar till motsvarande elvariant.dd88 skrev:Högre vikt innebär ofta även större bil, något som infrastrukturen ofta inte är anpassad för på den här kontinenten.
Ser dagligen stora suvar stå felaktigt parkerade för att ”rutorna är för små”, andra trafikanter som får flytta på sig för att en stor suv ska fram och ”störst går först”-mentalitet.
Tror inte att det beteendet kommer försvinna för att bilen drivs på el så hade personligen gärna sett att man inte släpper in dessa bilar i stadsmiljö.
Aha! Texten brukar för det mesta vara en ren transkription av filmklippet så jag tittade inte på det.LarsL skrev:Titta på filmklippet... eller inte.Jerker skrev:Nu har jag läst den där artikeln flera ggr men förstår inte din kommentar. Det står inget om att elbilar inte har kupévärme. Vad syftar du på?taliz skrev:https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna
Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil.