Sida 276 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 15:05
av Laban
Svenssons skrev:
Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?
Precis. Ett ex:


Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 15:09
av nek0
Laban skrev:
Svenssons skrev:
Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?
Precis. Ett ex:

Alla vet vad som händer och det är därför jag frågade hur länge ska man vänta på teknik och regler
Det finns och kommer inte finnas någon teknik som kan eftermonteras på gamla bilar . Ingen av oss på forumet kommer uppleva de reglerna och tekniken som gör det Svenssons pratar om.

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 15:32
av LarsL
Du ska inte vänta ny bil idag är mycket säkrare än en bil från 5 år och 10år. Det nya som kommer nu är att bilarna klarar att undvika krockar. Volvo var ju tidiga med detta.

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 15:57
av nek0
LarsL skrev:
Du ska inte vänta ny bil idag är mycket säkrare än en bil från 5 år och 10år. Det nya som kommer nu är att bilarna klarar att undvika krockar. Volvo var ju tidiga med detta.
Vi får se ,vi får se ....
Till och med flygplan krockar

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 18:08
av helix
Hoppas bara detta är ett problem för Mercedes så inte det drabbar hela branschen. Det vore verkligen kul om det kan komma volymer av elbilar, men det verkar inte vara helt enkelt att få upp produktionstakten. Det är väl många tillverkare som krigar om kapacitet hos LG?

"FRANKFURT, Jan 23 (Reuters) - Daimler has been forced to reduce production targets for its Mercedes-Benz EQC electric car from about 60,000 to 30,000 this year, due to a supply shortage of battery cells from LG Chem, Manager Magazin said on Thursday."

https://finance.yahoo.com/news/mercedes ... 02281.html

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 18:16
av LarsL
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Du ska inte vänta ny bil idag är mycket säkrare än en bil från 5 år och 10år. Det nya som kommer nu är att bilarna klarar att undvika krockar. Volvo var ju tidiga med detta.
Vi får se ,vi får se ....
Till och med flygplan krockar
:shock: :o :shock: :o Vad säger du?!?

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 18:27
av Svenssons
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:

Ok och när tror du att vi är där? 50-100år?
Definiera "är där". Det är ju inget binärt utan en långsam övergång som har pågått i decennier och kommer att fortsätta. Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?
"är där"= bilarna med "Teknik och regler" undviker själva att krocka.
Det finns ju redan idag teknik i många modeller från många modeller som undviker eller försöker undvika kollision. Regler finns också idag som sätter krav på bil och förare för att undvika kollision. Enligt din definition så är vi alltså redan där. Det kommer troligen aldrig bli hundraprocentigt och som jag redan skrivit så är det en process som pågått i decennier och som kommer fortsätta.

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 18:29
av Bjelke
helix skrev:
Hoppas bara detta är ett problem för Mercedes så inte det drabbar hela branschen. Det vore verkligen kul om det kan komma volymer av elbilar, men det verkar inte vara helt enkelt att få upp produktionstakten. Det är väl många tillverkare som krigar om kapacitet hos LG?

"FRANKFURT, Jan 23 (Reuters) - Daimler has been forced to reduce production targets for its Mercedes-Benz EQC electric car from about 60,000 to 30,000 this year, due to a supply shortage of battery cells from LG Chem, Manager Magazin said on Thursday."

https://finance.yahoo.com/news/mercedes ... 02281.html
Eller så behövde dom en ursäkt för klen försäljning...

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 18:43
av nek0
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:

Ok och när tror du att vi är där? 50-100år?
Definiera "är där". Det är ju inget binärt utan en långsam övergång som har pågått i decennier och kommer att fortsätta. Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?
"är där"= bilarna med "Teknik och regler" undviker själva att krocka.
Det finns ju redan idag teknik i många modeller från många modeller som undviker eller försöker undvika kollision. Regler finns också idag som sätter krav på bil och förare för att undvika kollision. Enligt din definition så är vi alltså redan där. Det kommer troligen aldrig bli hundraprocentigt och som jag redan skrivit så är det en process som pågått i decennier och som kommer fortsätta.
Det här skrev du och jag läser det som att det kommer en ny teknik som ska se till att bilarna undviker att krocka.
"Tekniken ska väl se till att en krock mellan två bilar inte inträffar? Skillnad i vikten spelar ingen roll när bilarna inte krockar."
Därför frågade jag när ska vi ha den teknik och hur ska man undvika en krock mellan en Opel Corsa och Cybertrucken.

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 18:52
av nek0
LarsL skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Du ska inte vänta ny bil idag är mycket säkrare än en bil från 5 år och 10år. Det nya som kommer nu är att bilarna klarar att undvika krockar. Volvo var ju tidiga med detta.
Vi får se ,vi får se ....
Till och med flygplan krockar
:shock: :o :shock: :o Vad säger du?!?
Läs en gång till så du kanske fattar.
Du pratar om "volvo oncoming lane mitigation" Kan du visa en film hur detta fungerar. Finns bara animerade filmer . Volvo oncoming lane mitigation kan fungera på en landningsbana eller på Mantorp men på en smal väg tror jag inte att bilen kan styra undan. Vart ska den ta vägen?

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 18:55
av nek0
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:

Ok och när tror du att vi är där? 50-100år?
Definiera "är där". Det är ju inget binärt utan en långsam övergång som har pågått i decennier och kommer att fortsätta. Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?
"är där"= bilarna med "Teknik och regler" undviker själva att krocka.
Det finns ju redan idag teknik i många modeller från många modeller som undviker eller försöker undvika kollision. Regler finns också idag som sätter krav på bil och förare för att undvika kollision. Enligt din definition så är vi alltså redan där. Det kommer troligen aldrig bli hundraprocentigt och som jag redan skrivit så är det en process som pågått i decennier och som kommer fortsätta.
Nej inte enligt mig utan enligt dig.Enligt mig kommer vi inte dit så länge inte alla bilar är utrustade med sån teknik och så länge det finns en människa bakom ratten

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 20:00
av Svenssons
nek0 skrev:
Nej inte enligt mig utan enligt dig.Enligt mig kommer vi inte dit så länge inte alla bilar är utrustade med sån teknik och så länge det finns en människa bakom ratten
Det är inget jag hittar på. Det finns ju mängder med olika tekniker som funnits i många år men du verkar vilja ha 100-procentiga system för alla bilar. Vi kommer aldrig någonsin få detta som jag skrivit oavsett om det finns en människa bakom ratten eller ej.

Vill du ha lite bakgrundsinformation till teknik för att förhindra kollision kan du tex kolla upp Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Collision ... nce_system

Vad gäller Cybertruck så är jag övertygad om att den kommer att ha flera system för detta och med stor sannolikhet fler/bättre än vad som t.ex. finns i dagensTesla-bilar.

Vad gäller Opel Corsa så har även Opel teknik för att undvika krockar:



Jag är övertygad om att lagar och regler kommer göra det mer eller mindre obligatoriskt för en del av dessa system.

Tekniken förbättras år efter år precis som den gjort de senaste decennierna och kraven för vilka tekniska säkerhetssystem som skall finnas ökar hela tiden. Detta kommer göra det dyrare och dyrare med bilar vilket kommer göra att det blir mindre och mindre ekonomiskt försvarbart att köpa bil.

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 20:31
av nek0
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Nej inte enligt mig utan enligt dig.Enligt mig kommer vi inte dit så länge inte alla bilar är utrustade med sån teknik och så länge det finns en människa bakom ratten
Det är inget jag hittar på. Det finns ju mängder med olika tekniker som funnits i många år men du verkar vilja ha 100-procentiga system för alla bilar. Vi kommer aldrig någonsin få detta som jag skrivit oavsett om det finns en människa bakom ratten eller ej.

Vill du ha lite bakgrundsinformation till teknik för att förhindra kollision kan du tex kolla upp Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Collision ... nce_system

Vad gäller Cybertruck så är jag övertygad om att den kommer att ha flera system för detta och med stor sannolikhet fler/bättre än vad som t.ex. finns i dagensTesla-bilar.

Vad gäller Opel Corsa så har även Opel teknik för att undvika krockar:



Jag är övertygad om att lagar och regler kommer göra det mer eller mindre obligatoriskt för en del av dessa system.

Tekniken förbättras år efter år precis som den gjort de senaste decennierna och kraven för vilka tekniska säkerhetssystem som skall finnas ökar hela tiden. Detta kommer göra det dyrare och dyrare med bilar vilket kommer göra att det blir mindre och mindre ekonomiskt försvarbart att köpa bil.
Jag säger inte emot det du nu skriver, utan den här meningen du skrev tycker jag var onödig "Skillnad i vikten spelar ingen roll när bilarna inte krockar"

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 20:54
av Svenssons
nek0 skrev:
Jag säger inte emot det du nu skriver, utan den här meningen du skrev tycker jag var onödig "Skillnad i vikten spelar ingen roll när bilarna inte krockar"
Om bilarna inte krockar så spelar vikten ingen roll. Ju färre olyckor som sker, ju mindre roll spelar viktskillnaden. Viktskillnad finns inte heller enbart mellan två personbilar utan även mellan personbil-gångare, personbil-cyklist, personbil-lastbil osv. Viktskillnader kommer alltid att förekomma, olyckor vill vi minnimera vilket kommer att ske genom teknik och regler/lagar.

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 21:34
av dd88
Högre vikt innebär ofta även större bil, något som infrastrukturen ofta inte är anpassad för på den här kontinenten.

Ser dagligen stora suvar stå felaktigt parkerade för att ”rutorna är för små”, andra trafikanter som får flytta på sig för att en stor suv ska fram och ”störst går först”-mentalitet.

Tror inte att det beteendet kommer försvinna för att bilen drivs på el så hade personligen gärna sett att man inte släpper in dessa bilar i stadsmiljö.

Re: Artikel i media

Postat: 24 jan 2020 01:07
av taliz
https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna

Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil. Bild

Re: Artikel i media

Postat: 24 jan 2020 06:25
av frippan
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna

Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil. Bild
Jo, det hade varit trevligt om bilen blev varm och man kunde förvärma den. Men det går nog inte med elbilar. Är nog en framtid vi får leva med.


Re: Artikel i media

Postat: 24 jan 2020 06:43
av Bjelke
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna

Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil. Bild
Och jorden är antagligen platt också... :lol:
Vilken tomte alltså.

Re: Artikel i media

Postat: 24 jan 2020 06:58
av LarsL
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna

Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil. Bild
Betydligt större risk att han dör i avgasbilen i snön.

https://sv.stories.newsner.com/familj/m ... -mordaren/

Re: Artikel i media

Postat: 24 jan 2020 07:20
av Jerker
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna

Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil. Bild
Nu har jag läst den där artikeln flera ggr men förstår inte din kommentar. Det står inget om att elbilar inte har kupévärme. Vad syftar du på? :?

Re: Artikel i media

Postat: 24 jan 2020 07:22
av LarsL
Jerker skrev:
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna

Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil. Bild
Nu har jag läst den där artikeln flera ggr men förstår inte din kommentar. Det står inget om att elbilar inte har kupévärme. Vad syftar du på? :?
Titta på filmklippet... eller inte.

Re: Artikel i media

Postat: 24 jan 2020 07:36
av Magre
dd88 skrev:
Högre vikt innebär ofta även större bil, något som infrastrukturen ofta inte är anpassad för på den här kontinenten.

Ser dagligen stora suvar stå felaktigt parkerade för att ”rutorna är för små”, andra trafikanter som får flytta på sig för att en stor suv ska fram och ”störst går först”-mentalitet.

Tror inte att det beteendet kommer försvinna för att bilen drivs på el så hade personligen gärna sett att man inte släpper in dessa bilar i stadsmiljö.
Vettigaste argumentet för Cybertruck är ju att amerikanerna kan byta sina stora bensin och diesel truckar till motsvarande elvariant.
Dock är det befängt att tusentals européer nu ska börja köra Cybertrucks som inte varit i närheten av biltypen tidigare. Fel utveckling.
Hoppas Sverige/EU skattar bort Cybertrucken.

Re: Artikel i media

Postat: 24 jan 2020 07:44
av Jerker
LarsL skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna

Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil. Bild
Nu har jag läst den där artikeln flera ggr men förstår inte din kommentar. Det står inget om att elbilar inte har kupévärme. Vad syftar du på? :?
Titta på filmklippet... eller inte.
Aha! Texten brukar för det mesta vara en ren transkription av filmklippet så jag tittade inte på det.

Re: Artikel i media

Postat: 24 jan 2020 07:46
av Jerker
Kan inte nån kreativ människa klippa ihop det uttalandet med Teslabjörns bastufilm? :D

Re: Artikel i media

Postat: 24 jan 2020 08:38
av Baretta
Höll på att sätta kvälls-tet i vrångstrupen när Börje fällde det uttalandet. Herregud...