Sida 275 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 17 jan 2020 16:47
av Jerker
LarsL skrev:
Jag åkte buss själv till min pappa 8 mil bort när jag var 8 år. När jag var 5-6 år aktiverade jag mig själv på gården eller i skogen.
Ja, det har hänt mycket på den fronten de senaste decennierna. Man kan raljera om detta, men det var inget underligt med att man satte barn på tåget med en adresslapp runt halsen och litade på att snälla vuxna skulle ta hand om dem på tåget och hjälpa dem om de skulle byta tåg nånstans.

Hörde om att när USA:s statliga postbolag startades tidigt förra seklet så dröjde det inte många år innan man var tvungna att gå ut och informera om att det inte längre var tillåtet att skicka barn som postpaket.

Re: Artikel i media

Postat: 17 jan 2020 17:38
av Nicke Nyfiken
Swede1 skrev:
Angående SvD drevet om laddplatser, är det Volvos styrelse som inte vill se elbilarna komma? 8-)
Det tror jag inte men inte omöjligt. Så har de jobbat förr.

Den uppmärksammade och till stor del felaktiga IVL-rapporten som sågade elbilarnas miljönytta 2017, var ju ett beställningsjobb från Volvo. Ena rapportförfattaren jobbade på Volvo och en annan var en tidigare Volvoanställd som konsultade.

Re: Artikel i media

Postat: 17 jan 2020 21:41
av Walker
fth skrev:
Stevvee skrev:
Någon annan borde tala om för styrelse och VDn hur framtiden ser ut och presentera.
Framtid och strategi är ju kanske den viktigaste uppgiften för styrelsen, det är definitivt deras ansvar, och ingen annans.

Vem skulle "någon annan" vara menar du?

/fth
Rumpnissarna?

Re: Artikel i media

Postat: 17 jan 2020 22:12
av Bjelke
Walker skrev:
fth skrev:
Stevvee skrev:
Någon annan borde tala om för styrelse och VDn hur framtiden ser ut och presentera.
Framtid och strategi är ju kanske den viktigaste uppgiften för styrelsen, det är definitivt deras ansvar, och ingen annans.

Vem skulle "någon annan" vara menar du?

/fth
Rumpnissarna?
:lol:

Re: Artikel i media

Postat: 17 jan 2020 22:36
av LarsL
Elbilar... Vaffödåda?

Re: Artikel i media

Postat: 20 jan 2020 19:12
av frippan
En Nissan lyckades klyva en model x i två delar. Måste ha varit en jävla smäll

https://wsvn.com/news/local/2-transport ... ale-beach/

Re: Artikel i media

Postat: 20 jan 2020 19:21
av dd88
Verkar ha varit en t-bone där GTRn träffade bakänden. Jävla tur att ingen satt i baksätet.

Re: Artikel i media

Postat: 21 jan 2020 09:41
av JoeMad
Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:

Jag åkte buss själv till min pappa 8 mil bort när jag var 8 år. När jag var 5-6 år aktiverade jag mig själv på gården eller i skogen.
Det var väl inget. Oj oj. Jag hade 14 km till skolan och fick gå varje dag. Redan i första klass. Fick brottas med vargar på vintern och björnar på sommarn.
Rena lyxen!

När jag var liten bodde vi i en skokartong på motorvägen... :lol:

Och åt en näve grus till frukost om jag inte minns fel? :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 22 jan 2020 21:46
av LarsL
Rapport pressar Volvo chefen Håkan Samuelsson om deras tunga bilar och han försvarar sig med att fossilmotorer inte är framtiden utan ”Hel elektrifierade bilar”. :o Sedan fortsatte han något mumlande om att det är svårt och tar tid. :lol:

Jag tycker det är lite stort ändå.

Re: Artikel i media

Postat: 22 jan 2020 22:20
av Magre
LarsL skrev:
Rapport pressar Volvo chefen Håkan Samuelsson om deras tunga bilar och han försvarar sig med att fossilmotorer inte är framtiden utan ”Hel elektrifierade bilar”. :o Sedan fortsatte han något mumlande om att det är svårt och tar tid. :lol:

Jag tycker det är lite stort ändå.
men stora tunga elbilar är ok (eftersom du beställt en cybertruck)? :D

Re: Artikel i media

Postat: 22 jan 2020 22:23
av LarsL
Magre skrev:
LarsL skrev:
Rapport pressar Volvo chefen Håkan Samuelsson om deras tunga bilar och han försvarar sig med att fossilmotorer inte är framtiden utan ”Hel elektrifierade bilar”. :o Sedan fortsatte han något mumlande om att det är svårt och tar tid. :lol:

Jag tycker det är lite stort ändå.
men stora tunga elbilar är ok (eftersom du beställt en cybertruck)? :D
Är inget fel på stora tunga bilar... det är avgasgeneratorn som är fel.

Re: Artikel i media

Postat: 22 jan 2020 22:39
av Magre
LarsL skrev:
Magre skrev:
LarsL skrev:
Rapport pressar Volvo chefen Håkan Samuelsson om deras tunga bilar och han försvarar sig med att fossilmotorer inte är framtiden utan ”Hel elektrifierade bilar”. :o Sedan fortsatte han något mumlande om att det är svårt och tar tid. :lol:

Jag tycker det är lite stort ändå.
men stora tunga elbilar är ok (eftersom du beställt en cybertruck)? :D
Är inget fel på stora tunga bilar... det är avgasgeneratorn som är fel.
Jo:
Håkan Matson: ”Tungt, stort och onödigt”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-p ... sakerheten

Re: Artikel i media

Postat: 22 jan 2020 22:41
av LarsL
Var väldigt många år sedan jag slutade lyssna på den gubben.

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 07:22
av Magre
LarsL skrev:
Var väldigt många år sedan jag slutade lyssna på den gubben.
En forskningschef då eller lyssnar du inte på dom gubbarna heller?

"
Utöver miljöaspekten påverkar de tyngre bilarna också trafiksäkerheten. Enligt Anders Kullgren, forskningschef på Folksam, handlar det största problemet om viktspridningen.
"

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 07:33
av LarsL
Magre skrev:
LarsL skrev:
Var väldigt många år sedan jag slutade lyssna på den gubben.
En forskningschef då eller lyssnar du inte på dom gubbarna heller?

"
Utöver miljöaspekten påverkar de tyngre bilarna också trafiksäkerheten. Enligt Anders Kullgren, forskningschef på Folksam, handlar det största problemet om viktspridningen.
"
Läste du mitt första inlägg eller trollar du bara?

Min poäng var att Volvos chef nu säger att helt eldrivna bilar är framtiden, missförstod detta?

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 08:10
av OfarligTesla
Magre skrev:
LarsL skrev:
Var väldigt många år sedan jag slutade lyssna på den gubben.
En forskningschef då eller lyssnar du inte på dom gubbarna heller?

"
Utöver miljöaspekten påverkar de tyngre bilarna också trafiksäkerheten. Enligt Anders Kullgren, forskningschef på Folksam, handlar det största problemet om viktspridningen.
"
Varför skulle jag bry mig ett jota om att andra köpt lättare bilar som ”blir krossade” av min tunga bil? De har gjort sitt val själva att köra den bilen, jag spenderar mina pengar för min säkerhet, inte andras.

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 09:35
av Delta
OfarligTesla skrev:
Magre skrev:
LarsL skrev:
Var väldigt många år sedan jag slutade lyssna på den gubben.
En forskningschef då eller lyssnar du inte på dom gubbarna heller?

"
Utöver miljöaspekten påverkar de tyngre bilarna också trafiksäkerheten. Enligt Anders Kullgren, forskningschef på Folksam, handlar det största problemet om viktspridningen.
"
Varför skulle jag bry mig ett jota om att andra köpt lättare bilar som ”blir krossade” av min tunga bil? De har gjort sitt val själva att köra den bilen, jag spenderar mina pengar för min säkerhet, inte andras.
Bilens tyngd/massa har stor betydelse för säkerheten för de som färdas i den vid en kollision. Jag tycker visst att den aspekten förtjänar att diskuteras.
Om en mamma med sina två barn i en Mini eller Fiat 500 på väg till dagis frontalt kolliderar med en Cybertruck så är det väl ett case att diskutera. Att inte bry sig ett jota tycker jag är väl egoistisk. Att bygga säkerhet på stridsvagnsprincipen som exempelvis Volvo gjort och fortfarande gör är ju bara ett sätt att flytta allt krockvåldet från Goliat till David. Inte helt sympatiskt i mina ögon. Tekniken bör kunna hjälpa oss på att annat sätt än enbart genom större storlek.

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 10:11
av Svenssons
Delta skrev:
Om en mamma med sina två barn i en Mini eller Fiat 500 på väg till dagis frontalt kolliderar med en Cybertruck så är det väl ett case att diskutera. Att inte bry sig ett jota tycker jag är väl egoistisk. Att bygga säkerhet på stridsvagnsprincipen som exempelvis Volvo gjort och fortfarande gör är ju bara ett sätt att flytta allt krockvåldet från Goliat till David. Inte helt sympatiskt i mina ögon. Tekniken bör kunna hjälpa oss på att annat sätt än enbart genom större storlek.
Tekniken ska väl se till att en krock mellan två bilar inte inträffar? Skillnad i vikten spelar ingen roll när bilarna inte krockar.

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 10:14
av nek0
Svenssons skrev:
Delta skrev:
Om en mamma med sina två barn i en Mini eller Fiat 500 på väg till dagis frontalt kolliderar med en Cybertruck så är det väl ett case att diskutera. Att inte bry sig ett jota tycker jag är väl egoistisk. Att bygga säkerhet på stridsvagnsprincipen som exempelvis Volvo gjort och fortfarande gör är ju bara ett sätt att flytta allt krockvåldet från Goliat till David. Inte helt sympatiskt i mina ögon. Tekniken bör kunna hjälpa oss på att annat sätt än enbart genom större storlek.
Tekniken ska väl se till att en krock mellan två bilar inte inträffar? Skillnad i vikten spelar ingen roll när bilarna inte krockar.
Vad är det för teknik som ska se till att Cybertrucken inte krockar med en gammal Opel Corsa? Ska Cybertrucken hoppa upp för att undvika Corsan?

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 10:17
av OfarligTesla
Delta skrev:
Bilens tyngd/massa har stor betydelse för säkerheten för de som färdas i den vid en kollision. Jag tycker visst att den aspekten förtjänar att diskuteras.
Om en mamma med sina två barn i en Mini eller Fiat 500 på väg till dagis frontalt kolliderar med en Cybertruck så är det väl ett case att diskutera. Att inte bry sig ett jota tycker jag är väl egoistisk. Att bygga säkerhet på stridsvagnsprincipen som exempelvis Volvo gjort och fortfarande gör är ju bara ett sätt att flytta allt krockvåldet från Goliat till David. Inte helt sympatiskt i mina ögon. Tekniken bör kunna hjälpa oss på att annat sätt än enbart genom större storlek.
Klart det är egoistiskt, allt vi människor gör är av själviska anledningar. Att bry sig om andra gör folk bara för att de antingen mår bra av att andra ser dem som sympatiska eller för att de mår bra av att klappa sig själva på axeln för att de är så snälla. Jag tänker inte bry mig om att andra valt billiga lätta bilar när jag väljer bil, att de väljer att utsätta sig för den ökade risken för skada är deras beslut helt enkelt.

För trafiksäkerheten så är det för övrigt mer ett argument mot att köra runt i lättare bilar än tyngre bilar.

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 10:23
av Svenssons
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
Delta skrev:
Om en mamma med sina två barn i en Mini eller Fiat 500 på väg till dagis frontalt kolliderar med en Cybertruck så är det väl ett case att diskutera. Att inte bry sig ett jota tycker jag är väl egoistisk. Att bygga säkerhet på stridsvagnsprincipen som exempelvis Volvo gjort och fortfarande gör är ju bara ett sätt att flytta allt krockvåldet från Goliat till David. Inte helt sympatiskt i mina ögon. Tekniken bör kunna hjälpa oss på att annat sätt än enbart genom större storlek.
Tekniken ska väl se till att en krock mellan två bilar inte inträffar? Skillnad i vikten spelar ingen roll när bilarna inte krockar.
Vad är det för teknik som ska se till att Cybertrucken inte krockar med en gammal Opel Corsa? Ska Cybertrucken hoppa upp för att undvika Corsan?
Teknik och regler. Bilar utan skydd mot kollisioner kommer till slut ha dödat sig själva och ingen kommer att vilja köpa bil som krockar när det finns bilar som försöker undvika krockar. Priset på bilar lär gå upp pga teknikutveckling och nya regler och man kommer hellre välja att inte ha en bil när man räknar på det ekonomiskt.

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 10:32
av Delta
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
Delta skrev:
Om en mamma med sina två barn i en Mini eller Fiat 500 på väg till dagis frontalt kolliderar med en Cybertruck så är det väl ett case att diskutera. Att inte bry sig ett jota tycker jag är väl egoistisk. Att bygga säkerhet på stridsvagnsprincipen som exempelvis Volvo gjort och fortfarande gör är ju bara ett sätt att flytta allt krockvåldet från Goliat till David. Inte helt sympatiskt i mina ögon. Tekniken bör kunna hjälpa oss på att annat sätt än enbart genom större storlek.
Tekniken ska väl se till att en krock mellan två bilar inte inträffar? Skillnad i vikten spelar ingen roll när bilarna inte krockar.
Vad är det för teknik som ska se till att Cybertrucken inte krockar med en gammal Opel Corsa? Ska Cybertrucken hoppa upp för att undvika Corsan?
Teknik och regler. Bilar utan skydd mot kollisioner kommer till slut ha dödat sig själva och ingen kommer att vilja köpa bil som krockar när det finns bilar som försöker undvika krockar. Priset på bilar lär gå upp pga teknikutveckling och nya regler och man kommer hellre välja att inte ha en bil när man räknar på det ekonomiskt.
Vi är i så fall ganska överens Svenssons :D

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 14:19
av nek0
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
Delta skrev:
Om en mamma med sina två barn i en Mini eller Fiat 500 på väg till dagis frontalt kolliderar med en Cybertruck så är det väl ett case att diskutera. Att inte bry sig ett jota tycker jag är väl egoistisk. Att bygga säkerhet på stridsvagnsprincipen som exempelvis Volvo gjort och fortfarande gör är ju bara ett sätt att flytta allt krockvåldet från Goliat till David. Inte helt sympatiskt i mina ögon. Tekniken bör kunna hjälpa oss på att annat sätt än enbart genom större storlek.
Tekniken ska väl se till att en krock mellan två bilar inte inträffar? Skillnad i vikten spelar ingen roll när bilarna inte krockar.
Vad är det för teknik som ska se till att Cybertrucken inte krockar med en gammal Opel Corsa? Ska Cybertrucken hoppa upp för att undvika Corsan?
Teknik och regler. Bilar utan skydd mot kollisioner kommer till slut ha dödat sig själva och ingen kommer att vilja köpa bil som krockar när det finns bilar som försöker undvika krockar. Priset på bilar lär gå upp pga teknikutveckling och nya regler och man kommer hellre välja att inte ha en bil när man räknar på det ekonomiskt.
Ok och när tror du att vi är där? 50-100år?

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 14:42
av Svenssons
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
Delta skrev:
Om en mamma med sina två barn i en Mini eller Fiat 500 på väg till dagis frontalt kolliderar med en Cybertruck så är det väl ett case att diskutera. Att inte bry sig ett jota tycker jag är väl egoistisk. Att bygga säkerhet på stridsvagnsprincipen som exempelvis Volvo gjort och fortfarande gör är ju bara ett sätt att flytta allt krockvåldet från Goliat till David. Inte helt sympatiskt i mina ögon. Tekniken bör kunna hjälpa oss på att annat sätt än enbart genom större storlek.
Tekniken ska väl se till att en krock mellan två bilar inte inträffar? Skillnad i vikten spelar ingen roll när bilarna inte krockar.
Vad är det för teknik som ska se till att Cybertrucken inte krockar med en gammal Opel Corsa? Ska Cybertrucken hoppa upp för att undvika Corsan?
Teknik och regler. Bilar utan skydd mot kollisioner kommer till slut ha dödat sig själva och ingen kommer att vilja köpa bil som krockar när det finns bilar som försöker undvika krockar. Priset på bilar lär gå upp pga teknikutveckling och nya regler och man kommer hellre välja att inte ha en bil när man räknar på det ekonomiskt.
Ok och när tror du att vi är där? 50-100år?
Definiera "är där". Det är ju inget binärt utan en långsam övergång som har pågått i decennier och kommer att fortsätta. Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?

Re: Artikel i media

Postat: 23 jan 2020 15:04
av nek0
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:

Ok och när tror du att vi är där? 50-100år?
Definiera "är där". Det är ju inget binärt utan en långsam övergång som har pågått i decennier och kommer att fortsätta. Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?
"är där"= bilarna med "Teknik och regler" undviker själva att krocka.