Re: Artikel i media
Postat: 16 jan 2020 20:38

Volvo verkar mer ödmjuka nu angående elbilar, men trögt går det, en el xc40 börjar levereras i slutet på året. För tre år sen blev försäljaren arg när man bara var intresserad av elbilar och förklarade hur överlägsen prestanda och komfort det var.LarsL skrev:Fast de har ju haft 5-7 år på sig att fixa fram elbilar och bygga batterifabriker men ändå har de inget vettigt att visa upp. Vad har de hållit på med under dessa år? Suttit och oroat sig i styrelserummet? Eller har de bara smidigt planer på baktalande och lobbyism?
Svaret finns i dagens DI Weekend-bilaga, där de intervjuar Volvo cars teknikansvariga. Helfestliga (men skrämmande) citat, ex vis att Volvo först i februari 2017 tog fram en elektrifieringsstrategi... och att VD Håkan Samuelsson nyligen för första gången kört Polestar 2, och att han var lyrisk: ”Bästa bilen jag kört. Att man kan köra bara med gasen och slippa bromsa.”.LarsL skrev:Fast de har ju haft 5-7 år på sig att fixa fram elbilar och bygga batterifabriker men ändå har de inget vettigt att visa upp. Vad har de hållit på med under dessa år? Suttit och oroat sig i styrelserummet? Eller har de bara smidigt planer på baktalande och lobbyism?
”Alla” var det ja. Du får fortfarande titta längre än detta forum. Titta andel på marknad så förstår man ännu mer.Cay skrev:Svaret finns i dagens DI Weekend-bilaga, där de intervjuar Volvo cars teknikansvariga. Helfestliga (men skrämmande) citat, ex vis att Volvo först i februari 2017 tog fram en elektrifieringsstrategi... och att VD Håkan Samuelsson nyligen för första gången kört Polestar 2, och att han var lyrisk: ”Bästa bilen jag kört. Att man kan köra bara med gasen och slippa bromsa.”.LarsL skrev:Fast de har ju haft 5-7 år på sig att fixa fram elbilar och bygga batterifabriker men ändå har de inget vettigt att visa upp. Vad har de hållit på med under dessa år? Suttit och oroat sig i styrelserummet? Eller har de bara smidigt planer på baktalande och lobbyism?
Jag blev helt paff när jag läste detta: En svensk storföretags-VD som precis testat på det som ett innovativt branschutmanande företag (Tesla) har tillverkat sedan 2012 och som ”alla” pratat om i flera år - det testar han (och ”ser oförskämt glad ut” som DI s reporter beskriver det) först i januari 2020... Han borde få sparken!
Då blir det ju mer begripligt att en sån som Samuelsson gör sådana uttalanden om elbilar som han tidigare gjort; han har helt enkelt inte haft en aning om vad han har pratat om. Skrämmande att en så viktig person på Volvo verkligen haft huvudet så långt nere i sanden så länge.Cay skrev:Svaret finns i dagens DI Weekend-bilaga, där de intervjuar Volvo cars teknikansvariga. Helfestliga (men skrämmande) citat, ex vis att Volvo först i februari 2017 tog fram en elektrifieringsstrategi... och att VD Håkan Samuelsson nyligen för första gången kört Polestar 2, och att han var lyrisk: ”Bästa bilen jag kört. Att man kan köra bara med gasen och slippa bromsa.”.LarsL skrev:Fast de har ju haft 5-7 år på sig att fixa fram elbilar och bygga batterifabriker men ändå har de inget vettigt att visa upp. Vad har de hållit på med under dessa år? Suttit och oroat sig i styrelserummet? Eller har de bara smidigt planer på baktalande och lobbyism?
Jag blev helt paff när jag läste detta: En svensk storföretags-VD som precis testat på det som ett innovativt branschutmanande företag (Tesla) har tillverkat sedan 2012 och som ”alla” pratat om i flera år - det testar han (och ”ser oförskämt glad ut” som DI s reporter beskriver det) först i januari 2020... Han borde få sparken!
Nog pratas det om detta utanför TCS, min erfarenhet är att exakt alla har en åsikt, ofta negativ, om elbilar i allmänhet, och Tesla/Elon Musk i synnerhet.Stevvee skrev:”Alla” var det ja. Du får fortfarande titta längre än detta forum. Titta andel på marknad så förstår man ännu mer.Cay skrev:Svaret finns i dagens DI Weekend-bilaga, där de intervjuar Volvo cars teknikansvariga. Helfestliga (men skrämmande) citat, ex vis att Volvo först i februari 2017 tog fram en elektrifieringsstrategi... och att VD Håkan Samuelsson nyligen för första gången kört Polestar 2, och att han var lyrisk: ”Bästa bilen jag kört. Att man kan köra bara med gasen och slippa bromsa.”.LarsL skrev:Fast de har ju haft 5-7 år på sig att fixa fram elbilar och bygga batterifabriker men ändå har de inget vettigt att visa upp. Vad har de hållit på med under dessa år? Suttit och oroat sig i styrelserummet? Eller har de bara smidigt planer på baktalande och lobbyism?
Jag blev helt paff när jag läste detta: En svensk storföretags-VD som precis testat på det som ett innovativt branschutmanande företag (Tesla) har tillverkat sedan 2012 och som ”alla” pratat om i flera år - det testar han (och ”ser oförskämt glad ut” som DI s reporter beskriver det) först i januari 2020... Han borde få sparken!
Är väll därför Polestar skapades ”se över detta och berätta sen vad ni kommit fram till”
Fast att folk uttrycker sin avundsjuka/agg mot elbilar är inte samma sak som att alla pratar om det kan jag tycka.fth skrev:Nog pratas det om detta utanför TCS, min erfarenhet är att exakt alla har en åsikt, ofta negativ, om elbilar i allmänhet, och Tesla/Elon Musk i synnerhet.Stevvee skrev:”Alla” var det ja. Du får fortfarande titta längre än detta forum. Titta andel på marknad så förstår man ännu mer.Cay skrev:Svaret finns i dagens DI Weekend-bilaga, där de intervjuar Volvo cars teknikansvariga. Helfestliga (men skrämmande) citat, ex vis att Volvo först i februari 2017 tog fram en elektrifieringsstrategi... och att VD Håkan Samuelsson nyligen för första gången kört Polestar 2, och att han var lyrisk: ”Bästa bilen jag kört. Att man kan köra bara med gasen och slippa bromsa.”.LarsL skrev:Fast de har ju haft 5-7 år på sig att fixa fram elbilar och bygga batterifabriker men ändå har de inget vettigt att visa upp. Vad har de hållit på med under dessa år? Suttit och oroat sig i styrelserummet? Eller har de bara smidigt planer på baktalande och lobbyism?
Jag blev helt paff när jag läste detta: En svensk storföretags-VD som precis testat på det som ett innovativt branschutmanande företag (Tesla) har tillverkat sedan 2012 och som ”alla” pratat om i flera år - det testar han (och ”ser oförskämt glad ut” som DI s reporter beskriver det) först i januari 2020... Han borde få sparken!
Är väll därför Polestar skapades ”se över detta och berätta sen vad ni kommit fram till”
Att Volvos VD missat detta känns helt oförklarligt, han om någon ska väl ha järnkoll på alla ”bubblor” av betydelse för sin bransch.
/fth
I det fall VD:n missar omvälvande trender med avgörande betydelse för bolaget så är det dessutom styrelsens ansvar att beordra hen att ta tag i detta eller bli avskedad.Walker skrev:”Kan tycka att det inte ligger på VD att behöva hålla koll på branschen utan det människor under honom/henne som skall ge input och sedan trycka på vikten i det. Han fattar däremot beslutet ihop med ledningen”
Uschäkta....?Hur tänker du nu?
Ska man inte som ledare för ett företag ha koll på branschen man jobbar med?
Känns tryggt med en person som är med och fattar beslut som hen inte har en susning om... NOT.
I min värld bör VD’n stå på tå och vara intresserad av vart vindarna blåser. (Såvida hen inte har en skaplig fallskärm)
Du verkar ha levt i samma isolerade bubbla som Volvos VD om du missat uppmärksamheten kring Tesla under så många år.Stevvee skrev:
”Alla” var det ja. Du får fortfarande titta längre än detta forum. Titta andel på marknad så förstår man ännu mer.
Är väll därför Polestar skapades ”se över detta och berätta sen vad ni kommit fram till”
What he said.Nicke Nyfiken skrev:Är man inte mer intresserad av den bransch man verkar inom så har man inte på en sådan post att göra.
taliz skrev:https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala
Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
VDn största uppgift är ju att se till så styrelse och aktieägare är nöjda. Någon annan borde tala om för styrelse och VDn hur framtiden ser ut och presentera. Elbilar är fortfarande en liten pyttedel idag och har varit ännu mindre.FredrikR skrev:taliz skrev:https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala
Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Efter en artikel i UTN "Lokala aktörer sätter press på regeringen" och den här på SVT https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... pa-uppsala
Mailade jag ett långt och informativt mail, med många källor till kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling. Där beskrev jag många fördelar med batterier. Tex. att de snabbt skulle kunna komma på plats istället för att vänta på en utbyggd överföringskapacitet. Och genom en sådan investering skulle man kunna fortsätta med den planerade utbyggnaden och inte riskera kapacitetsbrist.
Fick inget svar, vilket i sig är märkligt, då man ju brukar och ska få det från de folkvalda, men nu två månader senare kommer det här! Roligt, fanns kanske redan med som något allternativ, men vem vet, kanske min information kunde påverka kommunens inställning!
Framtid och strategi är ju kanske den viktigaste uppgiften för styrelsen, det är definitivt deras ansvar, och ingen annans.Stevvee skrev:Någon annan borde tala om för styrelse och VDn hur framtiden ser ut och presentera.
Lite felciterat där, va?Stevvee skrev:VDn största uppgift är ju att se till så styrelse och aktieägare är nöjda. Någon annan borde tala om för styrelse och VDn hur framtiden ser ut och presentera. Elbilar är fortfarande en liten pyttedel idag och har varit ännu mindre.FredrikR skrev:taliz skrev:https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala
Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Efter en artikel i UTN "Lokala aktörer sätter press på regeringen" och den här på SVT https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... pa-uppsala
Mailade jag ett långt och informativt mail, med många källor till kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling. Där beskrev jag många fördelar med batterier. Tex. att de snabbt skulle kunna komma på plats istället för att vänta på en utbyggd överföringskapacitet. Och genom en sådan investering skulle man kunna fortsätta med den planerade utbyggnaden och inte riskera kapacitetsbrist.
Fick inget svar, vilket i sig är märkligt, då man ju brukar och ska få det från de folkvalda, men nu två månader senare kommer det här! Roligt, fanns kanske redan med som något allternativ, men vem vet, kanske min information kunde påverka kommunens inställning!
Sen kan man tycka det är beklagligt att han personligen inte har intresse för att prova tidigare.
Jo förvisso men hur många i en styrelse har kanske den kunskapen ? Tilldela uppgiften till rätt person vore korrekt sätt att göra det.fth skrev:Framtid och strategi är ju kanske den viktigaste uppgiften för styrelsen, det är definitivt deras ansvar, och ingen annans.Stevvee skrev:Någon annan borde tala om för styrelse och VDn hur framtiden ser ut och presentera.
Vem skulle "någon annan" vara menar du?
/fth
Ja!Jerker skrev:Lite felciterat där, va?Stevvee skrev:VDn största uppgift är ju att se till så styrelse och aktieägare är nöjda. Någon annan borde tala om för styrelse och VDn hur framtiden ser ut och presentera. Elbilar är fortfarande en liten pyttedel idag och har varit ännu mindre.FredrikR skrev:taliz skrev:https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala
Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Efter en artikel i UTN "Lokala aktörer sätter press på regeringen" och den här på SVT https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... pa-uppsala
Mailade jag ett långt och informativt mail, med många källor till kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling. Där beskrev jag många fördelar med batterier. Tex. att de snabbt skulle kunna komma på plats istället för att vänta på en utbyggd överföringskapacitet. Och genom en sådan investering skulle man kunna fortsätta med den planerade utbyggnaden och inte riskera kapacitetsbrist.
Fick inget svar, vilket i sig är märkligt, då man ju brukar och ska få det från de folkvalda, men nu två månader senare kommer det här! Roligt, fanns kanske redan med som något allternativ, men vem vet, kanske min information kunde påverka kommunens inställning!
Sen kan man tycka det är beklagligt att han personligen inte har intresse för att prova tidigare.
Walker skrev:”Kan tycka att det inte ligger på VD att behöva hålla koll på branschen utan det människor under honom/henne som skall ge input och sedan trycka på vikten i det. Han fattar däremot beslutet ihop med ledningen”
Uschäkta....?Hur tänker du nu?
Ska man inte som ledare för ett företag ha koll på branschen man jobbar med?
Känns tryggt med en person som är med och fattar beslut som hen inte har en susning om... NOT.
I min värld bör VD’n stå på tå och vara intresserad av vart vindarna blåser. (Såvida hen inte har en skaplig fallskärm)
Stevvee skrev:VDn största uppgift är ju att se till så styrelse och aktieägare är nöjda. Någon annan borde tala om för styrelse och VDn hur framtiden ser ut och presentera. Elbilar är fortfarande en liten pyttedel idag och har varit ännu mindre.FredrikR skrev:taliz skrev:https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala
Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Efter en artikel i UTN "Lokala aktörer sätter press på regeringen" och den här på SVT https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... pa-uppsala
Mailade jag ett långt och informativt mail, med många källor till kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling. Där beskrev jag många fördelar med batterier. Tex. att de snabbt skulle kunna komma på plats istället för att vänta på en utbyggd överföringskapacitet. Och genom en sådan investering skulle man kunna fortsätta med den planerade utbyggnaden och inte riskera kapacitetsbrist.
Fick inget svar, vilket i sig är märkligt, då man ju brukar och ska få det från de folkvalda, men nu två månader senare kommer det här! Roligt, fanns kanske redan med som något allternativ, men vem vet, kanske min information kunde påverka kommunens inställning!
Sen kan man tycka det är beklagligt att han personligen inte har intresse för att prova tidigare.
Bjorn skrev:Det kan ju vara så att han i smyg har kört en Tesla redan 2012, men här vill framhålla Polestar. Att han får alla siffror mm från medhjälpare är väl en sak, men han måste ju vara bekant med konkurrenternas produkter ganska detaljerat som en del i strategiska beslut.
Det som gör att jag har och vill ha en Tesla är väl inte så mycket varken kvalitet eller fantastisk service utan just framåtandan. Det kan man väl säga att gamla biltillverkare har lite problem med.
Jag tror att gamla biltillverkare får två smällar att försöka klara av den närmsta tiden, alltså den tid man måste ha planer för nu.
1. Elbilar
Övergången kan mycket väl bli snabbare än många tror. Inte att alla gamla BEV försvinner, men nyförsäljningen dalar fort. Det kommer t.ex. att finnas många som tar beslutet att behålla sin ICE (mycket) längre än de tänkt i väntan på rätt BEV.
2. Självkörning
När självkörning blir ok så kommer det nog till en början att vara många inklusive jag som vill ha en egen bil ändå.
Snart så kommer dock alla "andrabilar" och alla som inte åker så mycket att börja med transport som tjänst.
Därefter blir det förbjudet med förar-bilar i storstad.
Efter ytterligare ett tag så räcker det med 20-25% av antalet bilar idag.
Tillverkare behövs kanske 3-4 st.
+1Verdi skrev:Visst är det trevligt med framåtanda men att tro att det idag finns en Tesla i trafik som kommer klara "robottaxi" är att sträcka den optimismen lite för långt.
En sak som ställer till det för den där minskningen med 75-80% av antalet bilar är att de flesta vill åka bil _samtidigt_ från olika ställen till olika ställen. Visst kan man samordna det. Det görs redan idag och kallas kollektivtrafik.
För att sätta sig i en robottaxi så måste den gå från dörr till dörr. Det kommer alltså även då sitta en person i varje bil. Och antagligen mest i städerna för på landsbygden kommer den där stackars robottaxin rulla tom för det mest. Säg att man bor 3-4 mil ut i skogen och vill in till samhället. Chansen att det finns nån som vill åka åt andra hållet är mikroskopisk. Och hur kul är det att behöva beställa 20-30 minuter i förväg varje gång? Om ens det räcker.
Om Robottaxi dessutom blir så billigt som förespråkarna hävdas så kommer det behövas FLER bilar än idag. För vem vill åka buss om det är billigare med robottaxi?
Tack!Nicke Nyfiken skrev:+1Verdi skrev:Visst är det trevligt med framåtanda men att tro att det idag finns en Tesla i trafik som kommer klara "robottaxi" är att sträcka den optimismen lite för långt.
En sak som ställer till det för den där minskningen med 75-80% av antalet bilar är att de flesta vill åka bil _samtidigt_ från olika ställen till olika ställen. Visst kan man samordna det. Det görs redan idag och kallas kollektivtrafik.
För att sätta sig i en robottaxi så måste den gå från dörr till dörr. Det kommer alltså även då sitta en person i varje bil. Och antagligen mest i städerna för på landsbygden kommer den där stackars robottaxin rulla tom för det mest. Säg att man bor 3-4 mil ut i skogen och vill in till samhället. Chansen att det finns nån som vill åka åt andra hållet är mikroskopisk. Och hur kul är det att behöva beställa 20-30 minuter i förväg varje gång? Om ens det räcker.
Om Robottaxi dessutom blir så billigt som förespråkarna hävdas så kommer det behövas FLER bilar än idag. För vem vill åka buss om det är billigare med robottaxi?
Delar din analys till 110%