Donut media. Good fun
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Moderator: Redaktion
Intressant!nek0 skrev:https://www.vibilagare.se/nyheter/nytt- ... -elbilarna
Så långt kom elbilarna
Tesla Model 3 Long Range: 43 mil
Kia e-Niro: 41 mil
Jaguar I-Pace: 36 mil
Audi e-tron: 33 mil
Nissan Leaf: 33 mil
Mercedes EQC: 31 mil
dd88 skrev:Mercedes EQC: 31,2 mil
75% av påstådd räckvidd
Jaguar I-Pace: 35,8 mil
76% av påstådd räckvidd
Tesla Model 3: 43,4 mil
78% av påstådd räckvidd
Audi E-tron: 33,1 mil
81% av påstådd räckvidd
Nissan Leaf: 33,4 mil
87% av påstådd räckvidd
Kia E-Niro: 41 mil
90% av påstådd räckvidd
Nu är det ju siffror från videon, så eventuella frågeställningar får man ta med Carwow.Verdi skrev:dd88 skrev:Mercedes EQC: 31,2 mil
75% av påstådd räckvidd
Jaguar I-Pace: 35,8 mil
76% av påstådd räckvidd
Tesla Model 3: 43,4 mil
78% av påstådd räckvidd
Audi E-tron: 33,1 mil
81% av påstådd räckvidd
Nissan Leaf: 33,4 mil
87% av påstådd räckvidd
Kia E-Niro: 41 mil
90% av påstådd räckvidd
Vad "påstådd"? Räckvidd är en funktion av batteristorlek och förbrukning. Förbrukning beror på mängder av saker. Precis som för bensin- och dieselbilar. Eller du kanske kör din bil på WLTP-siffrorna?
Intressant!taliz skrev:https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala
Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Jag vet inte hur ett rättvist test skulle se ut men det bästa är väl helt enkelt att se på förbrukningen. Bilarna har ju olika stora batterier, väger olika etc. så att bara se hur långt en bilmodell kommer jämfört med en annan ger ju en ganska begränsad information om bilens effektivitet.Bjorn skrev:Det går ganska lätt att komma ner i samma förbrukningn som WLTP på en elbil. Det är bara att åka i bra väder och sänka hastigheten lite Precis som WLTP är specad .Det går till och med att komma under i förbrukning om man säernk hastigheten ytterligare.
Ett verkligt test som här kan ju slå lite mellan bilarna med lite olika hastighet mm.
Fast vänta är det överbelastat? Det går ju emot allt som skrivs utav ”fakta” personer.taliz skrev:https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala
Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Vad menar du? Att vi har för "klena" ledningar för att få ut elen till vissa områden är väl klarlagt sedan länge. Inget som "fakta" personer hittat på.Stevvee skrev:Fast vänta är det överbelastat? Det går ju emot allt som skrivs utav ”fakta” personer.taliz skrev:https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala
Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Intressant bygge däremot
Det är distribution det handlar om, inte produktion.Stevvee skrev:Fast vänta är det överbelastat? Det går ju emot allt som skrivs utav ”fakta” personer.taliz skrev:https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala
Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Intressant bygge däremot
Stevvee skrev:Fast vänta är det överbelastat? Det går ju emot allt som skrivs utav ”fakta” personer.taliz skrev:https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala
Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Intressant bygge däremot
Fast debatterna handlar väll oftast om totalen eller hur. Och det många lyfter fram är att det inte finns några problem alls med elen idag och samhället.Verdi skrev:Stevvee skrev:Fast vänta är det överbelastat? Det går ju emot allt som skrivs utav ”fakta” personer.taliz skrev:https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala
Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Intressant bygge däremot
Det är inte överbelastat idag. Har aldrig haft strömavbrott på grund av den orsaken i Uppsala. Däremot börjar ju staden närma sig gränsen. Det har byggts och fortsätter byggas oerhört mycket i Uppsala. Som Pelling säger i artikeln så vill de inte riskera att hamna i ett läge där effektbrist gör att de måste säga nej till nya företag eller nya bostadsområden.
Elbilar har inget, eller väldigt lite, med effektbrist att göra. Bilar laddas oftast när övrig förbrukning inte är på maxnivå. Typ på nätter, helger osv.
Stevvee skrev:Fast debatterna handlar väll oftast om totalen eller hur. Och det många lyfter fram är att det inte finns några problem alls med elen idag och samhället.Verdi skrev:Stevvee skrev:Fast vänta är det överbelastat? Det går ju emot allt som skrivs utav ”fakta” personer.taliz skrev:https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala
Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Intressant bygge däremot
Det är inte överbelastat idag. Har aldrig haft strömavbrott på grund av den orsaken i Uppsala. Däremot börjar ju staden närma sig gränsen. Det har byggts och fortsätter byggas oerhört mycket i Uppsala. Som Pelling säger i artikeln så vill de inte riskera att hamna i ett läge där effektbrist gör att de måste säga nej till nya företag eller nya bostadsområden.
Elbilar har inget, eller väldigt lite, med effektbrist att göra. Bilar laddas oftast när övrig förbrukning inte är på maxnivå. Typ på nätter, helger osv.
Nej elbilen har inte det idag men klart det kan bli tufft för nätet framöver om det blir för mycket om alla ex börjar ladda på jobbet på dagen osv. Men dit är det långt kvar!
Men oavsett så är väll detta något som dykt upp nu och inte funnits förut, är det för att tekniken inte funnits eller något annat ? Eller har det funnits tidigare också ?
Container lösningenVerdi skrev:Stevvee skrev:Fast debatterna handlar väll oftast om totalen eller hur. Och det många lyfter fram är att det inte finns några problem alls med elen idag och samhället.Verdi skrev:Stevvee skrev:Fast vänta är det överbelastat? Det går ju emot allt som skrivs utav ”fakta” personer.taliz skrev:https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala
Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Intressant bygge däremot
Det är inte överbelastat idag. Har aldrig haft strömavbrott på grund av den orsaken i Uppsala. Däremot börjar ju staden närma sig gränsen. Det har byggts och fortsätter byggas oerhört mycket i Uppsala. Som Pelling säger i artikeln så vill de inte riskera att hamna i ett läge där effektbrist gör att de måste säga nej till nya företag eller nya bostadsområden.
Elbilar har inget, eller väldigt lite, med effektbrist att göra. Bilar laddas oftast när övrig förbrukning inte är på maxnivå. Typ på nätter, helger osv.
Nej elbilen har inte det idag men klart det kan bli tufft för nätet framöver om det blir för mycket om alla ex börjar ladda på jobbet på dagen osv. Men dit är det långt kvar!
Men oavsett så är väll detta något som dykt upp nu och inte funnits förut, är det för att tekniken inte funnits eller något annat ? Eller har det funnits tidigare också ?
Att ladda på jobbet tror jag inte blir så vanligt att det märks. Det är nog ganska ovanligt. En del laddar på motorvärmarstolpar men det har börjat förbjudas av fastighetsägarna.
Ingen har väl förnekat att vi börjar närma oss gränsen i vissa områden? Det är väl tvärtom vida känt? Men än är vi inte där. Då hade vi ju sett stora återkommande strömavbrott. Vilket vi inte har. Att bygga ut elnätet är väl inte omöjligt. Fattar inte varför de inte gör det. Är det för att staten sålde ut de till privata aktörer?
Vad är det som dykt upp? Batterier? Att staden Uppsala närmar sig sin effektbegränsning beror på stark befolkningstillväxt under många år. Har ökat över 20% på 20 år. Ca 40 tusen nya invånare, de flesta i tätorten. Det är som ett helt Kalmar, Falun eller Kristianstad. Klart det behövs mer effekt då.
Åkte över i höstas en dag när solen sken, vinden var helt stilla och sjön blank. Riktigt trevligt att stå där uppe framme å slippa höra nått brummande, bara glida fram.Teslaspolen skrev:Är man först så är man.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsi ... n-overfart
Spontant känns det ju lite långt med två månader, men det är väl som det är!
Någon frivillig som vill hålla deras öl??hooked skrev:2020-01-16
FRANKFURT (Reuters) - Volkswagen needs to accelerate the overhaul of its business to avoid becoming another Nokia, which lost its dominance in the handset market to Apple, the German carmaker's chief executive said.
https://finance.yahoo.com/news/vw-ceo-s ... 35597.html
Det sägs råda närmast panik på de övre våningarna på Volvo i Göteborg, men utåt sett håller man masken och försöker istället påskina att man är långt fram i utvecklingen av BEV. Tror det är likadant på många av de gamla biltillverkarna men ingen talar om det.TiborBlomhall skrev:VW VD Herbert Diess verkar ha förstått situationens allvar iaf. Den insikten verkar inte många andra bilföretag ha nått fram till än.