Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 17 jul 2018 20:19
Fast de tillverkas väl i Storbritannien för den svenska marknaden?
Leaf byggs ju i England för Europa marknaden så tyvärr händer nog inget....Zalman3 skrev:Nu med borttagen tull på 10% på japanska bilar, kan man ju hoppas på att Nissan Leaf sjunker med 10% i pris.
Brexit?.....chaffis75 skrev:Leaf byggs ju i England för Europa marknaden så tyvärr händer nog inget....Zalman3 skrev:Nu med borttagen tull på 10% på japanska bilar, kan man ju hoppas på att Nissan Leaf sjunker med 10% i pris.
Titta under huven på en e-Golf. De har verkligen lyckats att låta det se ut som en bensinmotor. Det är nästan komiskt, det sitter ju bokstavligen inte en enda pryl där som finns i en bensinbil, förutom 12V batteriet, men ändå så ser det nästan ut så. Egentligen skulle det finnas massvis med plats för en frunk, men icke. Man kan ju undra varför de har gjort så. Är det av tillverkningsskäl kanske? Eller sitter man så djupt i fossilträsket att man vill att det ser ut som förr?LarsL skrev:Nissan har helt enkelt inte haft någon brainstorming innan de designade motorutrymmet. Jag har aldrig sett en elmotor som ser ut så mycket som en bensinmotor någonstanns tidigare. Dessa bilar, även Teslan, kommer att se lika roliga ut som de första bilarna som såg ut som hästvagnar.
Jag tror att man sitter fast i fossiltänkandet. Man planerar motorrummet som på en fossilbil trots att man inte behöver komma åt det som finns där på daglig basis. Man behöver inte kolla oljan, kylarvätska, byta tändstift osv. men ändå placerar man komponenterna som om man behövde det Man hade säker kunnat stoppa undan grejerna längre ner och åt sidorna och därmed fått till en frunk (på Sion har man gjort det trots kort front) men man har bara inte tänkt som elbilsbyggare. Ytterligare ett exempel på hur Tesla har tänkt om från början när man har konstruerat sina bilar.mati skrev:Titta under huven på en e-Golf. De har verkligen lyckats att låta det se ut som en bensinmotor. Det är nästan komiskt, det sitter ju bokstavligen inte en enda pryl där som finns i en bensinbil, förutom 12V batteriet, men ändå så ser det nästan ut så. Egentligen skulle det finnas massvis med plats för en frunk, men icke. Man kan ju undra varför de har gjort så. Är det av tillverkningsskäl kanske? Eller sitter man så djupt i fossilträsket att man vill att det ser ut som förr?LarsL skrev:Nissan har helt enkelt inte haft någon brainstorming innan de designade motorutrymmet. Jag har aldrig sett en elmotor som ser ut så mycket som en bensinmotor någonstanns tidigare. Dessa bilar, även Teslan, kommer att se lika roliga ut som de första bilarna som såg ut som hästvagnar.
Ja, iofs. Jag kan förstå varför de inte har gjort någon frunk, för det hade inneburit en massa ändringar kring huven och så. Det är begrigligt. Men varför måste man utforma motorn, invertern och transmissionen så att det ser ut som en bensinmotor med växellåda undertill och någon form av cylinderhuvud ovanpå? Det hela är en jätteklump med tanke på enkelheten. Vad innehåller klumpen för hemligheter? Titta på motorn, drivningen och invertern på en Tesla. Större än så behöver det uppenbarligen inte vara. Det kanske är ändå så att de har gömt en hemlig dieselmotor nånstans som inte används.Teslaspolen skrev:På en eGolf kan jag förstå det då det är en rakt av konverterad fossil.
Då måste jag fråga dig mati: kan man inte placera en plastlåda med lick -typ IKEA förvaring- i ”motorrummet” för att lägga alla kablar i? Jag tänkte mig den lösningen ich eycka ur dubbelbotten i skuffen. Dels så får man mer utrymme att packa, dels tycker jag det är helt sinnesrubbat att placera laddkablar UNDER all packning man ev har med sig.mati skrev:Ja, iofs. Jag kan förstå varför de inte har gjort någon frunk, för det hade inneburit en massa ändringar kring huven och så. Det är begrigligt. Men varför måste man utforma motorn, invertern och transmissionen så att det ser ut som en bensinmotor med växellåda undertill och någon form av cylinderhuvud ovanpå? Det hela är en jätteklump med tanke på enkelheten. Vad innehåller klumpen för hemligheter? Titta på motorn, drivningen och invertern på en Tesla. Större än så behöver det uppenbarligen inte vara. Det kanske är ändå så att de har gömt en hemlig dieselmotor nånstans som inte används.Teslaspolen skrev:På en eGolf kan jag förstå det då det är en rakt av konverterad fossil.
Gjorde en sån på Lille Lalle men den blev väldigt instabil efter att jag skurit till passformen. Ska se om jag har några bilder...Walker skrev:Då måste jag fråga dig mati: kan man inte placera en plastlåda med lick -typ IKEA förvaring- i ”motorrummet” för att lägga alla kablar i? Jag tänkte mig den lösningen ich eycka ur dubbelbotten i skuffen. Dels så får man mer utrymme att packa, dels tycker jag det är helt sinnesrubbat att placera laddkablar UNDER all packning man ev har med sig.mati skrev:Ja, iofs. Jag kan förstå varför de inte har gjort någon frunk, för det hade inneburit en massa ändringar kring huven och så. Det är begrigligt. Men varför måste man utforma motorn, invertern och transmissionen så att det ser ut som en bensinmotor med växellåda undertill och någon form av cylinderhuvud ovanpå? Det hela är en jätteklump med tanke på enkelheten. Vad innehåller klumpen för hemligheter? Titta på motorn, drivningen och invertern på en Tesla. Större än så behöver det uppenbarligen inte vara. Det kanske är ändå så att de har gömt en hemlig dieselmotor nånstans som inte används.Teslaspolen skrev:På en eGolf kan jag förstå det då det är en rakt av konverterad fossil.
Tibor skrev om E-Golf och gjorde liknande observationer, och även tändningen, tyckte det var väldigt underhållande när jag läste denmati skrev:Titta under huven på en e-Golf. De har verkligen lyckats att låta det se ut som en bensinmotor. Det är nästan komiskt, det sitter ju bokstavligen inte en enda pryl där som finns i en bensinbil, förutom 12V batteriet, men ändå så ser det nästan ut så. Egentligen skulle det finnas massvis med plats för en frunk, men icke. Man kan ju undra varför de har gjort så. Är det av tillverkningsskäl kanske? Eller sitter man så djupt i fossilträsket att man vill att det ser ut som förr?LarsL skrev:Nissan har helt enkelt inte haft någon brainstorming innan de designade motorutrymmet. Jag har aldrig sett en elmotor som ser ut så mycket som en bensinmotor någonstanns tidigare. Dessa bilar, även Teslan, kommer att se lika roliga ut som de första bilarna som såg ut som hästvagnar.
Finns en hel del besparingspotential där, färre prylar är braHenrik Torphammar skrev:Det är detta jag menar blir dyrare än att bygga en frunk. Inte att bygga frunken i sig utan att man inte tar till vara på resurserna genom att bygga mindre prylar.
Laddare på 3.7kW som väger 30kg!! Ta bort laddaren och dit med Ikea-lådan.
Är inte detta exakt tullen för USA till EU idag? Visserligen antar jag att Nissan vill producera bilar till även övriga EU från Storbritannien. Nya avtal för handel mellan Storbritannien och EU samt Storbritannien och resten av Europa kan väl behövas om man vill ha det förmånligare. Det är ju möjligt att de kan få till avtal med lägre eller obefintlig tull inom Commonwealth t.ex.Zalman3 skrev:Om Storbritannien träder ur EU utan ett avtal kommer man att behöva agera i enlighet med reglerna från Världshandelsorganisationen, WTO. Dessa sätter en tull på 4,5 procent för bildelar och 10 procent på färdiga bilar.
Hoppas inte för mycket på en Volvo BV inom ett år bara...joel80 skrev:Råkade på en kampanj igen och nu var jag snabb! Hedin Bil i Uppsala gick ut igår med ett "supererbjudande" med nya Nissan Leaf N-connect på privatleasing 1 år för 2995km/mån.
1500 mil.
De 7 bilar de hade försvann innan lunch idag.
Lite synd att det inte är med ProPilot, men kring nyår ska det bli en ny fin pärlvit Leaf.
Och om ett år bör jag förhoppningsvis ha lite fler val för en ny elbil. (jag hoppas så på att det Volvo kommer med blir bra!)
Grattis då!joel80 skrev:Råkade på en kampanj igen och nu var jag snabb! Hedin Bil i Uppsala gick ut igår med ett "supererbjudande" med nya Nissan Leaf N-connect på privatleasing 1 år för 2995km/mån.
1500 mil.
De 7 bilar de hade försvann innan lunch idag.
Lite synd att det inte är med ProPilot, men kring nyår ska det bli en ny fin pärlvit Leaf.
Och om ett år bör jag förhoppningsvis ha lite fler val för en ny elbil. (jag hoppas så på att det Volvo kommer med blir bra!)