Försökte hjälpa frugan att lista ut minimiladdning för att ta sig från Sjællands Odde till Køge.
Nu kunde hon ladda på färjan, så blev inget problem i pratikten. Finns dessutom Chademo både vi färjeläget och halvvägs till Køge.
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Postat: 02 dec 2018 18:18
av blincoln
Remuz skrev:
Ah, jag har ju inte testat att köra en rutt faktiskt. Men 42.2 var så långsam att det inte ens gick att logga in på sidan...
På önskemål från Remuz (och andra frustrerade Tesla-browsare) så finns nu ett experimentellt kartfritt läge att testa på https://abrp.mp/beta
Än så länge är det helt enkelt samma som vanliga ABRP, men utan kartan i bakgrunden. Det går mycket fortare och är midre kludd på skärmen om man inte bryr sig om kartan. Tanken är att utveckla det till en mer anpassad layout utan kartan i detta läge.
Man slår av och på det med jordglobsikonen till höger - och som sagt än så länge bara i betan.
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Postat: 02 dec 2018 18:23
av Remuz
blincoln skrev:
Remuz skrev:
Ah, jag har ju inte testat att köra en rutt faktiskt. Men 42.2 var så långsam att det inte ens gick att logga in på sidan...
På önskemål från Remuz (och andra frustrerade Tesla-browsare) så finns nu ett experimentellt kartfritt läge att testa på https://abrp.mp/beta
Än så länge är det helt enkelt samma som vanliga ABRP, men utan kartan i bakgrunden. Det går mycket fortare och är midre kludd på skärmen om man inte bryr sig om kartan. Tanken är att utveckla det till en mer anpassad layout utan kartan i detta läge.
Man slår av och på det med jordglobsikonen till höger - och som sagt än så länge bara i betan.
Kärlek!!!!!
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Postat: 02 dec 2018 18:39
av blincoln
lobbin skrev:
Denna kombination gav en rolig resa
Försökte hjälpa frugan att lista ut minimiladdning för att ta sig från Sjællands Odde till Køge.
Nu kunde hon ladda på färjan, så blev inget problem i pratikten. Finns dessutom Chademo både vi färjeläget och halvvägs till Køge.
Ja, speciellt med laddning på färjan hade denna rutt kanske varit räddningen om man hade varit riktigt elektronfattig
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Postat: 02 dec 2018 20:04
av TiborBlomhall
abrp.mp ?!
Är ni sponsrade av miljöpartiet?
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Postat: 02 dec 2018 20:15
av blincoln
TiborBlomhall skrev:
abrp.mp ?!
Är ni sponsrade av miljöpartiet?
Ehhhm, jag skyller på Jason som reggade den och som har väldigt dålig koll på svensk politik (såvitt jag vet). Man ska tänka abrp punkt map är tanken
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Postat: 02 dec 2018 20:21
av Jilldris
lobbin skrev:
Nu kunde hon ladda på färjan, så blev inget problem i pratikten. Finns dessutom Chademo både vi färjeläget och halvvägs till Køge.
Vilken färja är det som erbjuder laddning?
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Postat: 02 dec 2018 23:01
av lobbin
Jilldris skrev:
lobbin skrev:
Nu kunde hon ladda på färjan, så blev inget problem i pratikten. Finns dessutom Chademo både vi färjeläget och halvvägs till Køge.
Bra drag var det också, bilen maxade på 3-fas 24A.
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Postat: 08 dec 2018 23:04
av TeslaTissel
Intressanta skillnader mellan - Model 3 - 75 kWh
Sträcka: Västerås - Malmö
Model 3 LR Dual motor 19” (4-hjulsdrift)
Model 3 Performance Dual Motor 20” (4-hjulsdrift)
Båda skiljer sig mycket när det gäller körekonomin.
Jag valde värsta scenariot, test med 8 sekundmeter motvind, last 70 kg, och vinterväglag med regn.
Förbrukning: Model 3 Performance Dual Motor 20” 302 Wh
Förbrukning: Model 3 Long range Dual Motor: 20” 210 Wh
Är alltså lika med 92 Wh.
Det kräver alltså minst FYRA landstopp innan jag når Malmö med Model 3 Performance Dual Motor 20”
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Postat: 09 dec 2018 11:45
av TeslaTissel
TeslaTissel skrev:
Intressanta skillnader mellan - Model 3 - 75 kWh
Sträcka: Västerås - Malmö
Inga kommentarer kring detta?
Är det för liten skillnad mellan de båda modellerna Model 3 Performance och Model 3 AWD Long range?
Vore kul om några mer intresserar sig för det?
Förbrukning: Model 3 Long range Dual Motor: 20” 210 Wh
Är alltså lika med 92 Wh.
Det kräver alltså minst FYRA landstopp innan jag når Malmö med Model 3 Performance Dual Motor 20”
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Postat: 09 dec 2018 12:52
av TeslaTissel
Seriöst ingen som vill tillägga något om detta?
Kanske skall återkomma i kväll?
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Postat: 09 dec 2018 13:02
av blincoln
Model 3 med 19" eller 20" har en väldigt konservativ referensförbrukning i ABRP, baserat på EPAs mätningar att de snygga fälgarna drar betydligt mer energi. Jag tror att vi kommer justera ner referensförbrukningen för dessa så småningom, vi ska bara få in tillräckligt med data för att känna oss säkra.
(Vi har massor av data, problemet är att skilja modellerna åt - bilens rapporterade option codes är nämligen samma för samtliga model 3... Vi får alltså gå på vad användaren har ställt in för modell, vilket ganska ofta inte stämmer.)
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Postat: 09 dec 2018 13:06
av TeslaTissel
blincoln skrev:
Model 3 med 19" eller 20" har en väldigt konservativ referensförbrukning i ABRP, baserat på EPAs mätningar att de snygga fälgarna drar betydligt mer energi. Jag tror att vi kommer justera ner referensförbrukningen för dessa så småningom, vi ska bara få in tillräckligt med data för att känna oss säkra.
(Vi har massor av data, problemet är att skilja modellerna åt - bilens rapporterade option codes är nämligen samma för samtliga model 3... Vi får alltså gå på vad användaren har ställt in för modell, vilket ganska ofta inte stämmer.)
Tack för ditt svar blincoln! Vi får fortsätta jobba på mer data. En del har jag samlat i min blog, lite sammanfattningar och filmklipp - Youtube, om Model 3 AWD Dual Motor vs Performance-modellen.
”Höjta” till, om jag missat något?
I sidan finns ett klipp jag tycker är avgörande för oss i Norden.
Track Mode! Kanske det tillägget kommer till Model 3 AWD Dual Motor, förhoppningsvis?
Det avgör saken för mig i varje fall.
Svårt att välja: Model 3 Dual Motor eller Model 3 Performance Dual Motor?
Det är en hel del trafik på detta forum, och folk svarar ofta, men man kan inte förvänta sig att någon omedelbart har en reaktion på allt man skriver.
Kanske är jag lite stingslig, men jag blir mindre motiverad att svara på ett inlägg som följs av ett par ifrågasättanden om varför ingen svarar.
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Postat: 09 dec 2018 13:28
av vigge50
bylund skrev:
TeslaTissel skrev:
Seriöst ingen som vill tillägga något om detta?
Kanske skall återkomma i kväll?
Det är en hel del trafik på detta forum, och folk svarar ofta, men man kan inte förvänta sig att någon omedelbart har en reaktion på allt man skriver.
Kanske är jag lite stingslig, men jag blir mindre motiverad att svara på ett inlägg som följs av ett par ifrågasättanden om varför ingen svarar.
Kan bara hålla med, jag tyckte det som skrevs var intressant men hade inget att tillägga. Att skrika efter uppmärksamhet och svar känns helt fel.
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Postat: 09 dec 2018 13:30
av TeslaTissel
bylund skrev:
TeslaTissel skrev:
Seriöst ingen som vill tillägga något om detta?
Kanske skall återkomma i kväll?
Det är en hel del trafik på detta forum, och folk svarar ofta, men man kan inte förvänta sig att någon omedelbart har en reaktion på allt man skriver.
Kanske är jag lite stingslig, men jag blir mindre motiverad att svara på ett inlägg som följs av ett par ifrågasättanden om varför ingen svarar.
Min avsikt är inte att irritera, jag vet ju hur kunniga vi är allihop vid det här laget. Men det kändes bara lite tråkigt när jag flera gånge ser att ingen reagerat.
Förstå mig rätt. Återigen så är det inte avsikten att göra någon på dåligt humör.
Jag uppskattar verkligen allas engagemang och min kommentar var återigen inte för att låta gnällig.
Och uppskattar verkligen dina inlägg!
Förstår verkligen om en del fokuserar på vad som diskuteras för stunden, ibland kanske det kan uppfattas att man är irriterad.
Jag kunde gott väntat till i kväll. det finns en dag därute också.
Så Ursäkta, och hoppas alla har en bra Söndag! Även du Bylund!
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Postat: 09 dec 2018 13:34
av TeslaTissel
vigge50 skrev:
bylund skrev:
TeslaTissel skrev:
Seriöst ingen som vill tillägga något om detta?
Kanske skall återkomma i kväll?
Det är en hel del trafik på detta forum, och folk svarar ofta, men man kan inte förvänta sig att någon omedelbart har en reaktion på allt man skriver.
Kanske är jag lite stingslig, men jag blir mindre motiverad att svara på ett inlägg som följs av ett par ifrågasättanden om varför ingen svarar.
Kan bara hålla med, jag tyckte det som skrevs var intressant men hade inget att tillägga. Att skrika efter uppmärksamhet och svar känns helt fel.
Jag skrek inte efter uppmärksamhet.
Och jag skrev också att jag får återkomma i kväll.
Beklagar att det blev fel och uppfattade irriterande- Jag är också en person som helst är försiktig.
Nästan för tyst annars och vill helst ligga under täcket en mulen söndag.
Blir förstås ledsen om det uppfattats på annat sätt.
Jag kunde ha skrivit annorlunda och beklagar förstås om ni känner er irriterade.
Kanske är jag drabbad av min egna intresse för Tesla? Jag lär mig något nytt varje dag och får helt nya kontakter och vänner genom det.
Det var inte min avsikt bära mig illa åt. Hopas alla förstår det.
Förlåt! Nu har vi en bra söndag!
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Postat: 17 dec 2018 00:14
av Simon
ABRP nämns i det här Transport Evolved-klippet!
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Postat: 17 dec 2018 06:40
av zyax
4.15 in i videon.
A Better Routeplanner - 3.3
Postat: 17 dec 2018 20:00
av themax
Och omnämnande i senaste Now You Know. 10:55 in i klippet.
Läge där man bara kan välja/se CCS med mer än 99kw? De däringa 50kw semisnabbladdarna är ju så långsamma, de blir ju mer som nödladdare/matstoppsladdare.
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Postat: 21 dec 2018 14:57
av blincoln
gellerstam skrev:
Läge där man bara kan välja/se CCS med mer än 99kw? De däringa 50kw semisnabbladdarna är ju så långsamma, de blir ju mer som nödladdare/matstoppsladdare.
Planeraren kommer i alla fall definitivt upptäcka vilka laddare som är värda att använda. Det viktigast är kanske att man får upp ögonen för hur oanvändbara 50 kW-laddarna är för stora bilar och hur mycket vi saknar snabba CCS-laddare i Sverige. Go Ionity!
Re: A Better Routeplanner - 3.4
Postat: 21 dec 2018 14:59
av blincoln
Vi släppte just ABRP 3.4. Som vanligt är det egentligen inte en release utan bara ett tillfälle att fira att vi har släppt tillräckligt många nya features på vägen. Release notes finns på https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... ase-notes/ och TL;DR: e-tron, I-Pace, Zoe, Soul, bättre CCS/Chademo-planering, preferred networks.