Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 22:25
Är priset fast eller kan man räkna med rabatt? Isf hur mycket?
Där har du en poäng... De sänkte ju priserna en aning, gissar att det var pga många svenska avbokningar. Skulle inte förvåna mig om det finns prutmån. Framförallt om det blir klart att den inte kan ladda trefas så kommer nog den svenska generalagenten få svårt att bli av med bilarna. Kanske är de dock flexibla med tilldelning per marknad, tror absolut den kan sälja vettigt i Norge och Tyskland tex.Verdi skrev:Är priset fast eller kan man räkna med rabatt? Isf hur mycket?
Samma här men när det gäller i-Pace så handlar det inte så mycket om det utan främst priset. Till att börja med måste man gå upp till 909k modellen för att få en så grundläggande funktion som adaptiv farthållare. Det känns lite tveksamt i dagens "vi närmar oss självkörande bilar" klimat.Mistafrizz skrev:Ok. Alltid spännande att höra folks tankar.
Jag har personligen svårt att svika Tesla, vill ge dom mina pengar så länge som möjligt - som ett tack typ.
Kanske för att det är en kombi ?Jerka skrev:Kan någon förklara vad som gör detta till en SUV? För jag tycker den ser ut väldigt mycket som en halvkombi. Inget fel i det, snygg bil.
Var hittar ni info om drag förresten?
Lika bra reklamblad som Teslas!Geni87 skrev:Nu finns det Svenska priser på Jaguar.se
Börjar på 830k, jag har för mig att jag har läst 930k innan. Så det var ju positivt.
Haha ja, byggfunktionen och infon där är katastrof.Henrik Torphammar skrev:Lika bra reklamblad som Teslas!Geni87 skrev:Nu finns det Svenska priser på Jaguar.se
Börjar på 830k, jag har för mig att jag har läst 930k innan. Så det var ju positivt.toppmodellen har 3st cold climate packs och hur stolsvärmningen ser ut vågar jag inte ens försöka skriva ner.
Jerka skrev:Kan någon förklara vad som gör detta till en SUV? För jag tycker den ser ut väldigt mycket som en halvkombi. Inget fel i det, snygg bil.
Var hittar ni info om drag förresten?
Gick inte att få en krona rabatt i Norge iaf. Men här säljer ju allt som har batteri som vore det gratis trots att de kostar en hel del.Verdi skrev:Är priset fast eller kan man räkna med rabatt? Isf hur mycket?
Jag kunde beställa min med dragkrok, så det finns i allra högsta grad. Dock tycker jag 19000 kr för att kunna dra 750kg är lite väl överdrivet. Jag kan hyra ganska många bilar för 19000 eller bara beställa hem det jag vill transportera.Jerka skrev:Kan någon förklara vad som gör detta till en SUV? För jag tycker den ser ut väldigt mycket som en halvkombi. Inget fel i det, snygg bil.
Var hittar ni info om drag förresten?
HelectriC skrev:Jag kunde beställa min med dragkrok, så det finns i allra högsta grad. Dock tycker jag 19000 kr för att kunna dra 750kg är lite väl överdrivet. Jag kan hyra ganska många bilar för 19000 eller bara beställa hem det jag vill transportera.Jerka skrev:Kan någon förklara vad som gör detta till en SUV? För jag tycker den ser ut väldigt mycket som en halvkombi. Inget fel i det, snygg bil.
Var hittar ni info om drag förresten?
Måste säga att jag håller medchaffis75 skrev:Oj så mycket kritik de var mot denna bilen... Jag tycker den känns som en av de första elbilar efter Tesla som är vettig även om fösta bil.
Ja de är inte den perfekta bilen, 3 fas jo vore bra men den har ju laddare.
Krok, ja du kan köra till, kostar mycket men även på en vanlig Volvo eller VW så brukar de gå på en 15000kr så helt ok...
Snabbladdare, ja de är väl lika bra som Tesla i princip beroende på hur laddkurvan ser ut men jo laddnätverkat är inte utbyggt samtidigt så är detta första bilen som "kräver" 100kw laddare.
Range, ja bra range som borde duga för de flesta och som ligger i klass med Tesla.
Ska bli spännande och se hur de upplevda kvalitén är på typ inredning och sådant. Jag säger inte att Tesla har dålig kvalitet men vi vet alla att de finns olika åsikter om detta och olika sätt att se på de.
Sedan skulle jag tro att i-Pace inte kommer uppgradera med nya funktioner efterhand, ja vi teknik galna tycker ju kanske detta är lite tråkigt och ser de som en nackdel men jag är också säker på att många med lite mindre teknik intresse ser detta som en fördel, man ser de som att Teslan inte är klar (vilket ju är sant för M3) medans i-pace är en färdigutvecklad bil.
Jag tycker de är superkul att de nu faktiskt finns någon som kan jämföra sig med Tesla.
Du svarade på din egen fråga.lobbin skrev:Hur bra mår ett batteri av att likströmsladda i låg hastighet? Rent teoretiskt borde det väl inte vara någon skillnad förutom att omvandlingen sker i väggen istället för i bilen.
Hittade inte valet att lägga till krok i deras design-studio på hemsidan, men det kanske kommer.chaffis75 skrev:Krok, ja du kan köra till, kostar mycket men även på en vanlig Volvo eller VW så brukar de gå på en 15000kr så helt ok...
Energiförlusterna bör inte vara större än vad de är i bilens inbyggda laddare, förutom viss variation beroende på tillverkare, kvalitet osv. Men det kan ju likväl vara åt andra hållet - att man har en mer effektiv laddare hemma än den som sitter i bilen.perkabolo skrev:Finns det några nackdelar med att likströmsladda hemma? Energiförluster? (förutom ev. priset på utrustningen). Om inte så är de enda hindret egentligen de stora delar av Sverige där det inte finns någon som helst liksströmsladdning längs vägarna. Jag har flera sträckor jag åker flera gånger per år där det längs 30-40 mil inte finns en enda likströmsladdare men dock några få 22kW AC stolpar som ju inte är till mycket hjälp om man har en bil som bara kan ladda från en fas.
Jag har faktiskt inte själv sett den infon utan gick på vad andra skrev i denna tråden. Min poäng vara egentligen bara att även om 19000kr är mycket för en krok så är de inte långt från vad krokar kostar på många andra bilar, el eller fossila.Generalbogge skrev:Hittade inte valet att lägga till krok i deras design-studio på hemsidan, men det kanske kommer.chaffis75 skrev:Krok, ja du kan köra till, kostar mycket men även på en vanlig Volvo eller VW så brukar de gå på en 15000kr så helt ok...
OTA-updates får den faktiskt, hävdar de iaf.chaffis75 skrev:Oj så mycket kritik de var mot denna bilen... Jag tycker den känns som en av de första elbilar efter Tesla som är vettig även om fösta bil.
Ja de är inte den perfekta bilen, 3 fas jo vore bra men den har ju laddare.
Krok, ja du kan köra till, kostar mycket men även på en vanlig Volvo eller VW så brukar de gå på en 15000kr så helt ok...
Snabbladdare, ja de är väl lika bra som Tesla i princip beroende på hur laddkurvan ser ut men jo laddnätverkat är inte utbyggt samtidigt så är detta första bilen som "kräver" 100kw laddare.
Range, ja bra range som borde duga för de flesta och som ligger i klass med Tesla.
Ska bli spännande och se hur de upplevda kvalitén är på typ inredning och sådant. Jag säger inte att Tesla har dålig kvalitet men vi vet alla att de finns olika åsikter om detta och olika sätt att se på de.
Sedan skulle jag tro att i-Pace inte kommer uppgradera med nya funktioner efterhand, ja vi teknik galna tycker ju kanske detta är lite tråkigt och ser de som en nackdel men jag är också säker på att många med lite mindre teknik intresse ser detta som en fördel, man ser de som att Teslan inte är klar (vilket ju är sant för M3) medans i-pace är en färdigutvecklad bil.
Jag tycker de är superkul att de nu faktiskt finns någon som kan jämföra sig med Tesla.
Problemet är väl inte priset imo, problemet är väl att den bara får dra en tredjedel av vad en X får dra...chaffis75 skrev:Jag har faktiskt inte själv sett den infon utan gick på vad andra skrev i denna tråden. Min poäng vara egentligen bara att även om 19000kr är mycket för en krok så är de inte långt från vad krokar kostar på många andra bilar, el eller fossila.Generalbogge skrev:Hittade inte valet att lägga till krok i deras design-studio på hemsidan, men det kanske kommer.chaffis75 skrev:Krok, ja du kan köra till, kostar mycket men även på en vanlig Volvo eller VW så brukar de gå på en 15000kr så helt ok...
edit: ja kanske inte kan jämför med el då de väl bara finns på MX där den faktiskt ingår i bilen numera.