Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Där har du en poäng... De sänkte ju priserna en aning, gissar att det var pga många svenska avbokningar. Skulle inte förvåna mig om det finns prutmån. Framförallt om det blir klart att den inte kan ladda trefas så kommer nog den svenska generalagenten få svårt att bli av med bilarna. Kanske är de dock flexibla med tilldelning per marknad, tror absolut den kan sälja vettigt i Norge och Tyskland tex.Verdi skrev:Är priset fast eller kan man räkna med rabatt? Isf hur mycket?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Samma här men när det gäller i-Pace så handlar det inte så mycket om det utan främst priset. Till att börja med måste man gå upp till 909k modellen för att få en så grundläggande funktion som adaptiv farthållare. Det känns lite tveksamt i dagens "vi närmar oss självkörande bilar" klimat.Mistafrizz skrev:Ok. Alltid spännande att höra folks tankar.
Jag har personligen svårt att svika Tesla, vill ge dom mina pengar så länge som möjligt - som ett tack typ.
Sen vill man gärna jämföra med Model X. "Den är roligare att köra" hävdade representanten i Norge. Ok, men den är 20 cm kortare, 8 cm lägre. Model 3 är också roligare att köra än Model X.... Sen är det 5 sits vs 7 sits. Saknar laddinfrastruktur, autopilot. 750 kg dragvikt vs 2+ ton. Visst, grundmodellens 90 kWh vs X 75 kWh gör sitt men det är i grund och botten hyfsat stor skillnad på bilarna. Vill man göra så kan man lika gärna jämföra med Model 3 och då blir prisbilden lite annorlunda.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Kan någon förklara vad som gör detta till en SUV? För jag tycker den ser ut väldigt mycket som en halvkombi. Inget fel i det, snygg bil.
Var hittar ni info om drag förresten?
Kanske för att det är en kombi ?Jerka skrev:Kan någon förklara vad som gör detta till en SUV? För jag tycker den ser ut väldigt mycket som en halvkombi. Inget fel i det, snygg bil.

Vet inte om uppgifterna om drag är officiella.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
Lika bra reklamblad som Teslas!Geni87 skrev:Nu finns det Svenska priser på Jaguar.se
Börjar på 830k, jag har för mig att jag har läst 930k innan. Så det var ju positivt.

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Haha ja, byggfunktionen och infon där är katastrof.Henrik Torphammar skrev:Lika bra reklamblad som Teslas!Geni87 skrev:Nu finns det Svenska priser på Jaguar.se
Börjar på 830k, jag har för mig att jag har läst 930k innan. Så det var ju positivt.toppmodellen har 3st cold climate packs och hur stolsvärmningen ser ut vågar jag inte ens försöka skriva ner.

Jerka skrev:Kan någon förklara vad som gör detta till en SUV? För jag tycker den ser ut väldigt mycket som en halvkombi. Inget fel i det, snygg bil.
På brittiska sidan finns PDF: http://cab.jaguarlandrover.com.edgesuit ... -EN_V8.pdf
Sök på Detachable Towing i PDF:en
Gick inte att få en krona rabatt i Norge iaf. Men här säljer ju allt som har batteri som vore det gratis trots att de kostar en hel del.Verdi skrev:Är priset fast eller kan man räkna med rabatt? Isf hur mycket?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag kunde beställa min med dragkrok, så det finns i allra högsta grad. Dock tycker jag 19000 kr för att kunna dra 750kg är lite väl överdrivet. Jag kan hyra ganska många bilar för 19000 eller bara beställa hem det jag vill transportera.Jerka skrev:Kan någon förklara vad som gör detta till en SUV? För jag tycker den ser ut väldigt mycket som en halvkombi. Inget fel i det, snygg bil.
Model 3-24/Polestar 3-24
HelectriC skrev:Jag kunde beställa min med dragkrok, så det finns i allra högsta grad. Dock tycker jag 19000 kr för att kunna dra 750kg är lite väl överdrivet. Jag kan hyra ganska många bilar för 19000 eller bara beställa hem det jag vill transportera.Jerka skrev:Kan någon förklara vad som gör detta till en SUV? För jag tycker den ser ut väldigt mycket som en halvkombi. Inget fel i det, snygg bil.
Jag har inga problem med att betala 19000kr för en dragkrok på en elbil,men känns ju snålt när den ingår i modelX
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- OfarligTesla
- Teslaägare
Bra pris på den tycker jag, konfade en HSE med lite tillägg och den hamnar ju under miljonen, där Model X 75D hamnar på 1,15 miljoner.
Tror det kommer vara en bil som blir intressant för många då de lär ha högre kvalité på materialvalen, riktigt skinn vs plast t.ex. Så för de som vill ha en lyxig elbils SUV pasar nog denna bra, Teslan kommer nog fortsätta locka de teknikintresserade som vill åka runt i en surfplatta på hjul (som jag själv).
Tror det kommer vara en bil som blir intressant för många då de lär ha högre kvalité på materialvalen, riktigt skinn vs plast t.ex. Så för de som vill ha en lyxig elbils SUV pasar nog denna bra, Teslan kommer nog fortsätta locka de teknikintresserade som vill åka runt i en surfplatta på hjul (som jag själv).
Oj så mycket kritik de var mot denna bilen... Jag tycker den känns som en av de första elbilar efter Tesla som är vettig även om fösta bil.
Ja de är inte den perfekta bilen, 3 fas jo vore bra men den har ju laddare.
Krok, ja du kan köra till, kostar mycket men även på en vanlig Volvo eller VW så brukar de gå på en 15000kr så helt ok...
Snabbladdare, ja de är väl lika bra som Tesla i princip beroende på hur laddkurvan ser ut men jo laddnätverkat är inte utbyggt samtidigt så är detta första bilen som "kräver" 100kw laddare.
Range, ja bra range som borde duga för de flesta och som ligger i klass med Tesla.
Ska bli spännande och se hur de upplevda kvalitén är på typ inredning och sådant. Jag säger inte att Tesla har dålig kvalitet men vi vet alla att de finns olika åsikter om detta och olika sätt att se på de.
Sedan skulle jag tro att i-Pace inte kommer uppgradera med nya funktioner efterhand, ja vi teknik galna tycker ju kanske detta är lite tråkigt och ser de som en nackdel men jag är också säker på att många med lite mindre teknik intresse ser detta som en fördel, man ser de som att Teslan inte är klar (vilket ju är sant för M3) medans i-pace är en färdigutvecklad bil.
Jag tycker de är superkul att de nu faktiskt finns någon som kan jämföra sig med Tesla.
Krok, ja du kan köra till, kostar mycket men även på en vanlig Volvo eller VW så brukar de gå på en 15000kr så helt ok...
Snabbladdare, ja de är väl lika bra som Tesla i princip beroende på hur laddkurvan ser ut men jo laddnätverkat är inte utbyggt samtidigt så är detta första bilen som "kräver" 100kw laddare.
Range, ja bra range som borde duga för de flesta och som ligger i klass med Tesla.
Ska bli spännande och se hur de upplevda kvalitén är på typ inredning och sådant. Jag säger inte att Tesla har dålig kvalitet men vi vet alla att de finns olika åsikter om detta och olika sätt att se på de.
Sedan skulle jag tro att i-Pace inte kommer uppgradera med nya funktioner efterhand, ja vi teknik galna tycker ju kanske detta är lite tråkigt och ser de som en nackdel men jag är också säker på att många med lite mindre teknik intresse ser detta som en fördel, man ser de som att Teslan inte är klar (vilket ju är sant för M3) medans i-pace är en färdigutvecklad bil.
Jag tycker de är superkul att de nu faktiskt finns någon som kan jämföra sig med Tesla.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
En dragkrok kostar ju över 10 papp på nästan alla bilar.
Jag tycker prissättningen är helt ok. Hittar dock inget förmånsvärde hos skattemyndigheten så det blir svårt att göra en kalkyl på vad den egentligen kostar.
Jag gillar inredningen. Fantastisk finish!

Tyvärr faller det på avsaknad av 3-fas och dåligt utbyggt laddnätverk. I dagsläget är det helt otänkbart skulle jag säga.
Jag tycker prissättningen är helt ok. Hittar dock inget förmånsvärde hos skattemyndigheten så det blir svårt att göra en kalkyl på vad den egentligen kostar.
Jag gillar inredningen. Fantastisk finish!

Tyvärr faller det på avsaknad av 3-fas och dåligt utbyggt laddnätverk. I dagsläget är det helt otänkbart skulle jag säga.
man undrar ju varför de inte har 3fas laddning. På en leaf förstår jag för de är så litet batteri men detta är ju stort.
Om de är priset så kunde man ju erbjudit de som extra utrustning.
Detta (3fas laddning) är ju inget som löser sig med tiden heller medans laddnätverk bör lösa sig inom ett par år om alla håller vad de lovar.
Jag gillar verkligen bilen dock är den en bit över min budget som väl i bästa fall klarar en M3.
Om de är priset så kunde man ju erbjudit de som extra utrustning.
Detta (3fas laddning) är ju inget som löser sig med tiden heller medans laddnätverk bör lösa sig inom ett par år om alla håller vad de lovar.
Jag gillar verkligen bilen dock är den en bit över min budget som väl i bästa fall klarar en M3.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Måste säga att jag håller medchaffis75 skrev:Oj så mycket kritik de var mot denna bilen... Jag tycker den känns som en av de första elbilar efter Tesla som är vettig även om fösta bil.

Jag ska verkligen kolla in den närmare och jag är helt övertygad om att jag inte kommer att behöva åka lika många gånger till verkstaden med en sån jämfört med Teslan..........
Just 3-fas är det enda som skulle funka för mig men jag tänker då att det kanske är läge att köpa en sån mini-snabbladdare hemma (en portabel oxo så kan man ta den med sig

visst dom kostar en slant men å andra sidan kan man ju då ladda alla bilar med den (nästan) om man väljer en med både CHAdeMO och CCS, eller så skiter man i CHAdeMO och säljer
Leaf:en (men den vill jag nog behålla för driftsäkrare bil har jag nog aldrig ägt faktiskt och den funkar svinbra som bil "hemma" spec. om jag kan byta upp till 30-batteri)
Och Jaggan är snygg och känns mer premium osv

Dragkrok blir ett självklart val för mig oxo...
Dom sa på visningen att den finns att köpa NU, men hur lång kö är det eg.?
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- ellerstrom
- Teslaägare
Verkligen en snygg bil med, vad det verkar, fin detaljkvalitet! Ser fram emot att det lanseras fler elbilar likt denna så att det sätter lite press på Tesla att leverera ännu bättre bilar.
Och precis som ni andra säger så är avsaknaden av 3-fas och laddnätverk riktigt tråkigt (även om det sistnämnda kommer lösa sig med tiden).
OT: Det enda jag undrar över är om det är Lucas som tillverkat elsystemet i bilen, likt alla gamla engelska bilar som MG, Austin Healey etc? Det bådar i så fall inte gott, Lucas är ju mannen som uppfann mörkret!
http://www.hermit.cc/tmc/humor/lucas.htm
Och precis som ni andra säger så är avsaknaden av 3-fas och laddnätverk riktigt tråkigt (även om det sistnämnda kommer lösa sig med tiden).
OT: Det enda jag undrar över är om det är Lucas som tillverkat elsystemet i bilen, likt alla gamla engelska bilar som MG, Austin Healey etc? Det bådar i så fall inte gott, Lucas är ju mannen som uppfann mörkret!

Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Hur bra mår ett batteri av att likströmsladda i låg hastighet? Rent teoretiskt borde det väl inte vara någon skillnad förutom att omvandlingen sker i väggen istället för i bilen.
Du svarade på din egen fråga.lobbin skrev:Hur bra mår ett batteri av att likströmsladda i låg hastighet? Rent teoretiskt borde det väl inte vara någon skillnad förutom att omvandlingen sker i väggen istället för i bilen.

- Generalbogge
- Teslaägare
Hittade inte valet att lägga till krok i deras design-studio på hemsidan, men det kanske kommer.chaffis75 skrev:Krok, ja du kan köra till, kostar mycket men även på en vanlig Volvo eller VW så brukar de gå på en 15000kr så helt ok...
Finns det några nackdelar med att likströmsladda hemma? Energiförluster? (förutom ev. priset på utrustningen). Om inte så är de enda hindret egentligen de stora delar av Sverige där det inte finns någon som helst liksströmsladdning längs vägarna. Jag har flera sträckor jag åker flera gånger per år där det längs 30-40 mil inte finns en enda likströmsladdare men dock några få 22kW AC stolpar som ju inte är till mycket hjälp om man har en bil som bara kan ladda från en fas.
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
Energiförlusterna bör inte vara större än vad de är i bilens inbyggda laddare, förutom viss variation beroende på tillverkare, kvalitet osv. Men det kan ju likväl vara åt andra hållet - att man har en mer effektiv laddare hemma än den som sitter i bilen.perkabolo skrev:Finns det några nackdelar med att likströmsladda hemma? Energiförluster? (förutom ev. priset på utrustningen). Om inte så är de enda hindret egentligen de stora delar av Sverige där det inte finns någon som helst liksströmsladdning längs vägarna. Jag har flera sträckor jag åker flera gånger per år där det längs 30-40 mil inte finns en enda likströmsladdare men dock några få 22kW AC stolpar som ju inte är till mycket hjälp om man har en bil som bara kan ladda från en fas.
Jag har faktiskt inte själv sett den infon utan gick på vad andra skrev i denna tråden. Min poäng vara egentligen bara att även om 19000kr är mycket för en krok så är de inte långt från vad krokar kostar på många andra bilar, el eller fossila.Generalbogge skrev:Hittade inte valet att lägga till krok i deras design-studio på hemsidan, men det kanske kommer.chaffis75 skrev:Krok, ja du kan köra till, kostar mycket men även på en vanlig Volvo eller VW så brukar de gå på en 15000kr så helt ok...
edit: ja kanske inte kan jämför med el då de väl bara finns på MX där den faktiskt ingår i bilen numera.
OTA-updates får den faktiskt, hävdar de iaf.chaffis75 skrev:Oj så mycket kritik de var mot denna bilen... Jag tycker den känns som en av de första elbilar efter Tesla som är vettig även om fösta bil.
Men hur tusan menar du att "snabbladdare är lika bra som Tesla i princip"? Det finns ju i praktiken bara 50 kW laddning för den i Sverige. Dvs, ganska exakt dubbelt så lång laddtid som på en Tesla. Dessutom väldigt mycket färre laddare.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Problemet är väl inte priset imo, problemet är väl att den bara får dra en tredjedel av vad en X får dra...chaffis75 skrev:Jag har faktiskt inte själv sett den infon utan gick på vad andra skrev i denna tråden. Min poäng vara egentligen bara att även om 19000kr är mycket för en krok så är de inte långt från vad krokar kostar på många andra bilar, el eller fossila.Generalbogge skrev:Hittade inte valet att lägga till krok i deras design-studio på hemsidan, men det kanske kommer.chaffis75 skrev:Krok, ja du kan köra till, kostar mycket men även på en vanlig Volvo eller VW så brukar de gå på en 15000kr så helt ok...
edit: ja kanske inte kan jämför med el då de väl bara finns på MX där den faktiskt ingår i bilen numera.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021