Sida 28 av 30

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 maj 2025 09:49
av Mrtn
krabbanidag skrev: 10 maj 2025 15:13

Inte förvånad alls om vi nångång 2026 kommer ha uppemot fyrsiffrigt antal MY till salu i riket.
Vi får se det.

Tesla Model Y (45 906 registrerade / 333 ) – 0,7 %
Tesla Model Y är den mest registrerade elbilen i Sverige, men den har en mycket låg andel till försäljning – bara 0,7 procent. Detta kan tyda på att många av ägarna är nöjda och inte är lika benägna att sälja sin bil, vilket gör att den är mer sällsynt på begagnatmarknaden. Snacket om att ägare i stor utsträckning dumpar sina Teslor på Blocket tycks vara överdrivet.
https://carup.se/sa-stor-andel-av-elbil ... a-blocket/

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 maj 2025 10:41
av MY_piraya
tror många privatköpare sitter lite med "svartepetter" och väljer att inte sälja utan bytt strategi och behålla bilen längre än de kanske planerade 3åren.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 maj 2025 11:15
av manneson
RareEarth skrev: 15 maj 2025 08:52
granlundii skrev: 14 maj 2025 22:37
RareEarth skrev: 14 maj 2025 22:15
Legato skrev: 14 maj 2025 21:21
Jag håller inte med alls. Risken är givetvis mycket lägre nu när priserna redan fallit rejält. Både i absoluta och procentuella termer.

Om en bil tappat 10% av nypriset efter tre år så är det givetvis mycket högre risk att köpa den än om den tappat 60% på dessa tre år. Nedsidan är helt enkelt mycket, mycket mindre.
Så du menar att du kan köpa en bil, vilken som helst, idag och räkna med mindre än 10% värdeminskning på tre år?
Det var väl verkligen inte vad Legato påstod? Håller annars helt med honom, det har aldrig varit mer ekonomiskt att köpa begagnad elbil än nu. Men många gör väl samma tankevurpa som med aktier, dvs. köper hellre efter lång uppgång istället för efter att kursen rasat.
Legato skrev: "Återigen, köper man begagnad elbil idag så får man rekordlåg TCO." Rekord betyder att det aldrig varit lägre TCO. För några år sen kunde man köpa en Tesla och sälja den tre år senare med 10% värdeminskning, till nästan nollränta. Det är "rekordet" vi har att jämföra med. Det innebär att "rekordlåg TCO" nu skulle innebära att värdeminskningen om man köper en begagnad elbil idag kommer bli lägre än 10% över tre år (oräknat att räntenivåerna är högre idag).

Eller hur skulle annars analysen hänga ihop?

Du gör själv lite av en tankevurpa i jämförelsen med aktier. Det är så klart bättre att köpa på botten än på toppen. Problemet är att du inte vet var botten respektive toppen är i förhand. Om du köper efter lång uppgång kan det vara en lång uppgång även fortsättningsvis. Likaså det kan vara ett stort ras kvar i aktierna efter ett initialt ras.

Min poäng är att vi inte vet vart elbilspriserna kommer ta vägen. De kan rasa ytterligare kommande år. Eller stabilisera sig.
En aktie kan rasa till 0. Det händer inte med en bil, inte ens om tillverkaren går i konkurs.
Se på Fisker. Deras Ocean, som det inte ens finns reservdelar till, går fortfarande för uppåt 300k på auktion.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 maj 2025 11:24
av Vindens
MY_piraya skrev: 15 maj 2025 10:41
tror många privatköpare sitter lite med "svartepetter" och väljer att inte sälja utan bytt strategi och behålla bilen längre än de kanske planerade 3åren.
Instämmer, även 3:or och S har tappat väldigt mycket det senaste året, det gäller för övrigt de flesta elbilar därför bör man som privatköpare verkligen vara medveten om den finansiella risk man tar som elbilsköpare. Förväntar man sig en viss värdeminskning finns det stor risk att man blir besviken.

Det enklaste är att köpa den bil man vill ha och vara redo på en stor smäll privatekonomiskt.
Jag brukar alltid utgå ifrån hur stor del av månadssparande en bils värdeminskning äter upp och beakta det vid köp.
Exempelvis om jag accepterar att värdeminskningen tar 1/3 av det som sparas per månad är det det som styr hur ny/dyr bil som köps.
Skulle någon vara lika ekonomiskt nörd som en själv skulle det alltså behövas ett månadssparande på 27 tkr för en YLR, minst. :roll:

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 maj 2025 13:19
av jonasl
MY_piraya skrev: 15 maj 2025 10:41
tror många privatköpare sitter lite med "svartepetter" och väljer att inte sälja utan bytt strategi och behålla bilen längre än de kanske planerade 3åren.
Privatköpare brukar sällan byta efter tre år, det är tjänstebilar och ofta privatleasing som byts så ofta.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 maj 2025 20:43
av Legato
RareEarth skrev: 14 maj 2025 22:15
Legato skrev: 14 maj 2025 21:21
RareEarth skrev: 14 maj 2025 12:56
Legato skrev: 14 maj 2025 06:12
RareEarth skrev: 14 maj 2025 06:05

Nej, men den kan vara värd 280k om ett år.
Extremt osannolikt imo, men ska man hålla på med att byta "nästan ny" bil varje år så blir det givetvis dyrt precis som det alltid varit.

Om man aktivt väljer att fördyra sitt bilägande så är det imo orimligt att sen klaga på att det blivit dyrt.

Återigen, köper man begagnad elbil idag så får man rekordlåg TCO. Motsatsen gäller såklart om man köpte när det var som dyrast och säljer idag.
För den som köpte bilen ny i september 2023 framstod det nog som extremt osannolikt att bilen skulle tappa 280k i värde på 19 månader.

Rekordlåg TCO är det med säkerhet inte, rekordlåg TCO var det på den tiden man kunde köpa en Tesla, köra den ett-två år och sedan sälja den för i princip samma pris.

Poängen är nog att köper man en bil nu, oavsett elbil, fossilbil, ny eller begagnad så är det stor osäkerhet om vad som händer kommande år. Den ekonomiska risken är större ju dyrare bil man köper.
Jag håller inte med alls. Risken är givetvis mycket lägre nu när priserna redan fallit rejält. Både i absoluta och procentuella termer.

Om en bil tappat 10% av nypriset efter tre år så är det givetvis mycket högre risk att köpa den än om den tappat 60% på dessa tre år. Nedsidan är helt enkelt mycket, mycket mindre.
Så du menar att du kan köpa en bil, vilken som helst, idag och räkna med mindre än 10% värdeminskning på tre år?
Hur tusan lyckades du dra den slutsatsen. Har aldrig någonsin skrivit eller påstått något ens i närheten.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 maj 2025 20:45
av Legato
granlundii skrev: 14 maj 2025 22:37
RareEarth skrev: 14 maj 2025 22:15
Legato skrev: 14 maj 2025 21:21
Jag håller inte med alls. Risken är givetvis mycket lägre nu när priserna redan fallit rejält. Både i absoluta och procentuella termer.

Om en bil tappat 10% av nypriset efter tre år så är det givetvis mycket högre risk att köpa den än om den tappat 60% på dessa tre år. Nedsidan är helt enkelt mycket, mycket mindre.
Så du menar att du kan köpa en bil, vilken som helst, idag och räkna med mindre än 10% värdeminskning på tre år?
Det var väl verkligen inte vad Legato påstod? Håller annars helt med honom, det har aldrig varit mer ekonomiskt att köpa begagnad elbil än nu. Men många gör väl samma tankevurpa som med aktier, dvs. köper hellre efter lång uppgång istället för efter att kursen rasat.
Exakt så. Folk tror att risken är som högst när man köpt på rekordlåga nivåer. Helt ologiskt givetvis.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 maj 2025 20:52
av Legato
RareEarth skrev: 15 maj 2025 08:52
granlundii skrev: 14 maj 2025 22:37
RareEarth skrev: 14 maj 2025 22:15
Legato skrev: 14 maj 2025 21:21
Jag håller inte med alls. Risken är givetvis mycket lägre nu när priserna redan fallit rejält. Både i absoluta och procentuella termer.

Om en bil tappat 10% av nypriset efter tre år så är det givetvis mycket högre risk att köpa den än om den tappat 60% på dessa tre år. Nedsidan är helt enkelt mycket, mycket mindre.
Så du menar att du kan köpa en bil, vilken som helst, idag och räkna med mindre än 10% värdeminskning på tre år?
Det var väl verkligen inte vad Legato påstod? Håller annars helt med honom, det har aldrig varit mer ekonomiskt att köpa begagnad elbil än nu. Men många gör väl samma tankevurpa som med aktier, dvs. köper hellre efter lång uppgång istället för efter att kursen rasat.
Legato skrev: "Återigen, köper man begagnad elbil idag så får man rekordlåg TCO." Rekord betyder att det aldrig varit lägre TCO. För några år sen kunde man köpa en Tesla och sälja den tre år senare med 10% värdeminskning, till nästan nollränta. Det är "rekordet" vi har att jämföra med. Det innebär att "rekordlåg TCO" nu skulle innebära att värdeminskningen om man köper en begagnad elbil idag kommer bli lägre än 10% över tre år (oräknat att räntenivåerna är högre idag).

Eller hur skulle annars analysen hänga ihop?

Du gör själv lite av en tankevurpa i jämförelsen med aktier. Det är så klart bättre att köpa på botten än på toppen. Problemet är att du inte vet var botten respektive toppen är i förhand. Om du köper efter lång uppgång kan det vara en lång uppgång även fortsättningsvis. Likaså det kan vara ett stort ras kvar i aktierna efter ett initialt ras.

Min poäng är att vi inte vet vart elbilspriserna kommer ta vägen. De kan rasa ytterligare kommande år. Eller stabilisera sig.
Det är ganska underhållande att det är du som gör tankevurpan och pratar om att veta att elbilar skulle öka i pris i förväg samtidigt som du konstaterar att man inte kan göra det med aktier.

Samma sak gäller givetvis på båda marknaderna.

Vi har som sagt rekordlåga priser på begagnade elbilar och aldrig har förväntad TCO varit så låg. Det är extremt grundläggande att förstå att nedsidan aldrig kan vara lika stor i absoluta termer (vilket såklart är det enda relevanta) på en begagnad bil för 300k som med samma bil för 600k.

Precis som med aktier så gör väldigt många det stora misstaget att bara extrapolera den utveckling som varit de senaste månaderna trots att det givetvis har extremt låg korrelation med förväntad framtida utveckling.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 17 maj 2025 11:06
av pejvic
Ja skulle detta tex stämma som ChatGPT anser normalt så blir TCO grymt:

Ålder
Värde (prognos)
Värdeminskning (%) per år
2 år
420 000 kr

3 år
ca 370 000 kr
12 %
4 år
ca 325 000 kr
12–13 %
5 år
ca 285 000 kr
12–13 %
6 år
ca 250 000 kr
10–12 %
7 år
ca 220 000 kr
10–12 %


Jag skulle dock räkna med att 23:an i fallet ovan faller 20%. Dvs 84.000kr.

Även här får vi en helt ok TCO.

I mitt fall med en vanlig Y som kostar över 20k månaden. Då skiter jag i det. Även om jag har råd så är det alldeles ”för lite bil för pengarna”.

Innan rasen (sen jag köpte första 3:an 2019) så har v-minskningen kostat 2.939kr/mån. (Dvs totalt för alla) Då har jag köpt en blandning av 3/Y under åren. Nya och beg.
Inkluderat ägande av en Y under 150k-sänkningen.

Skall se om jag kan räkna fram exakt någon dag.

Aldrig lagt en enda krona på service eller däck på
Teslorna under åren.

Fast det är ju å andra sidan inte normalt att man går plus på att äga nya bilar heller.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 27 maj 2025 12:37
av Mrtn
Carla ger bud på 370k på följande:

Model Y LR Quicksilver
2023
6 000 mil

Uppgraderad autopilot.
Vinterhjul på Uberturbine fälgar.
Fint skick, lite stenskott.

På Blocket ligger liknande runt 500k.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 27 maj 2025 14:39
av krabbanidag
Mrtn skrev: 27 maj 2025 12:37
Carla ger bud på 370k på följande:

Model Y LR Quicksilver
2023
6 000 mil

Uppgraderad autopilot.
Vinterhjul på Uberturbine fälgar.
Fint skick, lite stenskott.

På Blocket ligger liknande runt 500k.

370 låter otroligt högt. Svårt att se att de får iväg den för 400’ ens. Marknaden är stendöd. Jobbar de verkligen med såhär små marginaler?

Men efter ett snabbt googlesök verkar det som att Carla håller på med välgörenhet genom att bränna 10milj kr i månaden. Vem står för notan? Är det greta, magda, uffe & company som subventionerar beg elbilsförsäljning med skattepengar?

Affärsmodellen känns ju död, förstår inte att de fortsätter lägga så höga bud på beg Teslor. Är ju som att de hatar pengar typ

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 27 maj 2025 15:25
av Vindens
krabbanidag skrev: 27 maj 2025 14:39
Mrtn skrev: 27 maj 2025 12:37
Carla ger bud på 370k på följande:

Model Y LR Quicksilver
2023
6 000 mil

Uppgraderad autopilot.
Vinterhjul på Uberturbine fälgar.
Fint skick, lite stenskott.

På Blocket ligger liknande runt 500k.

370 låter otroligt högt. Svårt att se att de får iväg den för 400’ ens. Marknaden är stendöd. Jobbar de verkligen med såhär små marginaler?

Men efter ett snabbt googlesök verkar det som att Carla håller på med välgörenhet genom att bränna 10milj kr i månaden. Vem står för notan? Är det greta, magda, uffe & company som subventionerar beg elbilsförsäljning med skattepengar?

Affärsmodellen känns ju död, förstår inte att de fortsätter lägga så höga bud på beg Teslor. Är ju som att de hatar pengar typ
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-255891

En YP 2023 med lägre miltal för 380.
Dock utan vinterhjul men ändå bra bud från Carla som du skriver.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 27 maj 2025 15:57
av Mrtn
Två svarta (Kina) MY -22 på auktion, ej uppnådda reservationspriser. Kommer nog ut igen.

6463 mil 292 000 SEK
https://www.klaravik.se/auktion/produkt ... l-tesla-y/

6624 mil 271 000 SEK
https://www.klaravik.se/auktion/produkt ... l-tesla-y/

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 27 maj 2025 17:34
av pejvic
Mrtn skrev: 27 maj 2025 15:57
Två svarta (Kina) MY -22 på auktion, ej uppnådda reservationspriser. Kommer nog ut igen.

6463 mil 292 000 SEK
https://www.klaravik.se/auktion/produkt ... l-tesla-y/

6624 mil 271 000 SEK
https://www.klaravik.se/auktion/produkt ... l-tesla-y/
Vansinnigt dyrt, det är nästan 370.000 inkl moms. bilarna är värda runt 290. Såldes de ej?
Det är alltså Klaravik man skall anlita för att sälja?


Carla ger bud på 370k på följande:

Model Y LR Quicksilver
2023
6 000 mil

Uppgraderad autopilot.
Vinterhjul på Uberturbine fälgar.
Fint skick, lite stenskott.

På Blocket ligger liknande runt 500k.

Redan i december kunde man ropa in QS LR för 400, så riktigt 500 får man ju inte idag.
Tror att carla skulle begära runt 410 för den möjligen.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 28 maj 2025 09:56
av Mrtn
pejvic skrev: 27 maj 2025 17:34
Mrtn skrev: 27 maj 2025 15:57
Två svarta (Kina) MY -22 på auktion, ej uppnådda reservationspriser. Kommer nog ut igen.

6463 mil 292 000 SEK
https://www.klaravik.se/auktion/produkt ... l-tesla-y/

6624 mil 271 000 SEK
https://www.klaravik.se/auktion/produkt ... l-tesla-y/
Vansinnigt dyrt, det är nästan 370.000 inkl moms. bilarna är värda runt 290. Såldes de ej?
Det är alltså Klaravik man skall anlita för att sälja?


Carla ger bud på 370k på följande:

Model Y LR Quicksilver
2023
6 000 mil

Uppgraderad autopilot.
Vinterhjul på Uberturbine fälgar.
Fint skick, lite stenskott.

På Blocket ligger liknande runt 500k.

Redan i december kunde man ropa in QS LR för 400, så riktigt 500 får man ju inte idag.
Tror att carla skulle begära runt 410 för den möjligen.
Bilarna på Klaravik är väl inkl moms, står Momsfri försäljning

Att bilarna ligger på 500k, menar jag att det är vad de försöker sälja de för privat på Blocket.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 28 maj 2025 23:06
av Legato
Priserna var inklusive moms men bilarna såldes efter förhandling (som så ofta vid auktioner).

Mycket "grisen i säcken" vid Klaraviks auktioner så ganska väntade priser med ca 310k för de i normalt skick och 285k för den buckliga.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 29 maj 2025 13:15
av uraza
Jag är sugen på att köpa en begagnad Tesla nu när TCO:n verkar bra. Vad tycker ni är sweet spot just nu för en begagnad bil? Är 350k vettigt pris att betala för en MY22 Long range AWD med runt 5-7000 mil? Eller ska man satsa på en 2023?

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 29 maj 2025 13:18
av Egon112
En 2023a om du kan tänka dig va utan sensorerna.
Du får ju en väldigt fin 2023a med 2000-3000 mil för 380-400k färg DB eller QS

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 29 maj 2025 13:19
av Drevet
uraza skrev: 29 maj 2025 13:15
Jag är sugen på att köpa en begagnad Tesla nu när TCO:n verkar bra. Vad tycker ni är sweet spot just nu för en begagnad bil? Är 350k vettigt pris att betala för en MY22 med runt 5-7000 mil? Eller ska man satsa på en 2023?
350’ låter som överpris utifrån vad vi ser på marknaden. Vänta i några månader till så kommer den stora högen efter sänkningen Tesla gjorde.

Kan inte se annat än runt 330’ är rimligt utifrån hur det ser ut i trådarna. Sen kommer handlare alltid ta mer.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 29 maj 2025 13:20
av uraza
Drevet skrev: 29 maj 2025 13:19
uraza skrev: 29 maj 2025 13:15
Jag är sugen på att köpa en begagnad Tesla nu när TCO:n verkar bra. Vad tycker ni är sweet spot just nu för en begagnad bil? Är 350k vettigt pris att betala för en MY22 med runt 5-7000 mil? Eller ska man satsa på en 2023?
350’ låter som överpris utifrån vad vi ser på marknaden. Vänta i några månader till så kommer den stora högen efter sänkningen Tesla gjorde.

Kan inte se annat än runt 330’ är rimligt utifrån hur det ser ut i trådarna. Sen kommer handlare alltid ta mer.
Tack! Var får man tag på dessa bilar för de priserna? Är det typ KVD?

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 29 maj 2025 16:54
av lem
Hur kommer privatleasing kalkylen se ut för Arval?

Inköp. 670.000 Y QS -23 Ej däck LR
Hyror 240.000 (6.809 SEK/mån 36 mån )
Värde. 430.000 4000 mil
Försäljning 350.000?? Januari 2027
Förlust 80.000

Då har jag inte räknat med räntor och övrig hantering!
Det blir kännbart att förlora 150 bilar x 100k
= 15 mille!
Känns som utköpsförhandlingen kommer bli tuff!
Kan Tesla ha kastat in pengar bakifrån?
Har Aarval räknat bort sig?

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 29 maj 2025 19:28
av Richie
Whoah. Kanske därför vi inte ser någon privatleasing alls?

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 29 maj 2025 19:37
av jonasl
Helt övertygad om att Tesla garanterar restvärdet eller något annat stöd från dem, även innan begpriserna trillade ner så var ett ev bra deal.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 29 maj 2025 19:47
av Drevet
uraza skrev: 29 maj 2025 13:20
Drevet skrev: 29 maj 2025 13:19
uraza skrev: 29 maj 2025 13:15
Jag är sugen på att köpa en begagnad Tesla nu när TCO:n verkar bra. Vad tycker ni är sweet spot just nu för en begagnad bil? Är 350k vettigt pris att betala för en MY22 med runt 5-7000 mil? Eller ska man satsa på en 2023?
350’ låter som överpris utifrån vad vi ser på marknaden. Vänta i några månader till så kommer den stora högen efter sänkningen Tesla gjorde.

Kan inte se annat än runt 330’ är rimligt utifrån hur det ser ut i trådarna. Sen kommer handlare alltid ta mer.
Tack! Var får man tag på dessa bilar för de priserna? Är det typ KVD?
KVD eller liknande skulle jag säga. Restvärdet på de Teslor som köptes för 660/680 2022 är väl någonstans 340-350 eller var det innan sänkningen?

Så kvd mfl. borde få in 22or med reservationspris lite över 300’ efter sommaren om jag killgissar friskt. Säljs ju långsmilare för under 300’.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 29 maj 2025 22:34
av Maw
Drevet skrev: 29 maj 2025 19:47
uraza skrev: 29 maj 2025 13:20
Drevet skrev: 29 maj 2025 13:19
uraza skrev: 29 maj 2025 13:15
Jag är sugen på att köpa en begagnad Tesla nu när TCO:n verkar bra. Vad tycker ni är sweet spot just nu för en begagnad bil? Är 350k vettigt pris att betala för en MY22 med runt 5-7000 mil? Eller ska man satsa på en 2023?
350’ låter som överpris utifrån vad vi ser på marknaden. Vänta i några månader till så kommer den stora högen efter sänkningen Tesla gjorde.

Kan inte se annat än runt 330’ är rimligt utifrån hur det ser ut i trådarna. Sen kommer handlare alltid ta mer.
Tack! Var får man tag på dessa bilar för de priserna? Är det typ KVD?
KVD eller liknande skulle jag säga. Restvärdet på de Teslor som köptes för 660/680 2022 är väl någonstans 340-350 eller var det innan sänkningen?

Så kvd mfl. borde få in 22or med reservationspris lite över 300’ efter sommaren om jag killgissar friskt. Säljs ju långsmilare för under 300’.
Priset för Model Y låg väl en bra bit över 700k under större delen av 2022 utom möjligtvis för RWD?