Av ren nyfikenheter undrar jag hur det funkar med fickparkering med att välja körriktning på skärmen?
Fickparkerade två ggr igår.
Jag har inte ens tänkt på det?
Vilket borde innebära att det inte är ett problem alls.
Det är kanske 10-15cm från där man har handen till växelytan på skärmen. Tar ingen tid, är inget problem.
Måste man inte titta på skärmen när man byter riktning?
Jag körde ut från en fickparkering i morse och fickparkerade när jag kom hem. Jag konstaterade att det skulle ha blivit mycket bökigare om jag hade behövt titta på skärmen under manövern.
Av ren nyfikenheter undrar jag hur det funkar med fickparkering med att välja körriktning på skärmen?
Fickparkerade två ggr igår.
Jag har inte ens tänkt på det?
Vilket borde innebära att det inte är ett problem alls.
Det är kanske 10-15cm från där man har handen till växelytan på skärmen. Tar ingen tid, är inget problem.
Måste man inte titta på skärmen när man byter riktning?
Jag körde ut från en fickparkering i morse och fickparkerade när jag kom hem. Jag konstaterade att det skulle ha blivit mycket bökigare om jag hade behövt titta på skärmen under manövern.
Varför ska du titta på skärmen? Den ligger ju där den alltid gör, du lär dig snabbt var!
Re: Model 3 Highland
Postat: 02 sep 2023 17:06
av DanielR82
Har kört Model S Plaid i 8 månader, upplever inga problem alls att blinka, växla mellan fram/back vid diverse parkering. Nu när jag sätter mig i frugans Model 3 börjar jag swipa på skärmen när jag ska iväg. Helt klart en vanesak både swipe och att ha blinkers reglage på ratten, så nu föredrar jag att vara utan spakar.
När rondellen är så liten lär det väl vara en fil dessutom, då känns det inte så viktigt att blinka.
Nu blev jag triggad.
Känslor har inget med trafikregler att göra.
När man lämnar en cirkulationsplats ska man blinka höger. Punkt.
Ok boomer.
Jag hoppas du menar när inga andra trafikanter är i närheten? Det finns en speciellt plats i helvetet för förare som inte blinkar ut ur rondell när andra är på väg in
Av ren nyfikenheter undrar jag hur det funkar med fickparkering med att välja körriktning på skärmen?
Fickparkerade två ggr igår.
Jag har inte ens tänkt på det?
Vilket borde innebära att det inte är ett problem alls.
Det är kanske 10-15cm från där man har handen till växelytan på skärmen. Tar ingen tid, är inget problem.
Måste man inte titta på skärmen när man byter riktning?
Jag körde ut från en fickparkering i morse och fickparkerade när jag kom hem. Jag konstaterade att det skulle ha blivit mycket bökigare om jag hade behövt titta på skärmen under manövern.
Slidern är på vänstra kanten av skärmen. Tittningen tar nog inte just mer än någon 1/10 sekund att hitta skulle jag tro. Handen når ju dit av sig själv.
Hur gjorde man med manuell bil när man skulle lägga in backen, var det ett problem?
Jag hade som sagt inte ens tänkt på att det skulle kunna vara en issue innan frågan kom: vilket i sig borde betyda att det är ett rätt litet - eller inget - problem.
Vi är alla olika så att det fungerar för en betyder ju inte att det kommer fungera för alla.
Jag kan bara dela mina upplevelser. Kom ihåg att jag var grymt skeptisk och att jag tyckte det var totalt hål i huvudet att ta bort blinkersspak, och att yoke var ett skämt.
Jag har bara ~500 mil och två månader men det känns inte alls som jag vill byta bort yoken nu och växelspaken är en ikke-fråga för mig.
Blinkers har jag löst på annat sätt så där måste andra uttala sig, men det har vi nog redan hört att det fungerar ok för dem (?)
Av ren nyfikenheter undrar jag hur det funkar med fickparkering med att välja körriktning på skärmen?
Fickparkerade två ggr igår.
Jag har inte ens tänkt på det?
Vilket borde innebära att det inte är ett problem alls.
Det är kanske 10-15cm från där man har handen till växelytan på skärmen. Tar ingen tid, är inget problem.
Måste man inte titta på skärmen när man byter riktning?
Jag körde ut från en fickparkering i morse och fickparkerade när jag kom hem. Jag konstaterade att det skulle ha blivit mycket bökigare om jag hade behövt titta på skärmen under manövern.
Slidern är på vänstra kanten av skärmen. Tittningen tar nog inte just mer än någon 1/10 sekund att hitta skulle jag tro. Handen når ju dit av sig själv.
Hur gjorde man med manuell bil när man skulle lägga in backen, var det ett problem?
Jag hade som sagt inte ens tänkt på att det skulle kunna vara en issue innan frågan kom: vilket i sig borde betyda att det är ett rätt litet - eller inget - problem.
Vi är alla olika så att det fungerar för en betyder ju inte att det kommer fungera för alla.
Jag kan bara dela mina upplevelser. Kom ihåg att jag var grymt skeptisk och att jag tyckte det var totalt hål i huvudet att ta bort blinkersspak, och att yoke var ett skämt.
Jag har bara ~500 mil och två månader men det känns inte alls som jag vill byta bort yoken nu och växelspaken är en ikke-fråga för mig.
Blinkers har jag löst på annat sätt så där måste andra uttala sig, men det har vi nog redan hört att det fungerar ok för dem (?)
Ungefär som man för handen mot växelspaken och fångar den med tummen/tummuskalaturen så började jag med att fånga skärmkanten med tummen och petade uppåt/neråt med pekfingret. Nu hamnar pekfingret rätt direkt (strax 2200 mil)
Av ren nyfikenheter undrar jag hur det funkar med fickparkering med att välja körriktning på skärmen?
Fickparkerade två ggr igår.
Jag har inte ens tänkt på det?
Vilket borde innebära att det inte är ett problem alls.
Det är kanske 10-15cm från där man har handen till växelytan på skärmen. Tar ingen tid, är inget problem.
Måste man inte titta på skärmen när man byter riktning?
Jag körde ut från en fickparkering i morse och fickparkerade när jag kom hem. Jag konstaterade att det skulle ha blivit mycket bökigare om jag hade behövt titta på skärmen under manövern.
Varför ska du titta på skärmen? Den ligger ju där den alltid gör, du lär dig snabbt var!
Kan den sänkta toppfarten bidra till förbättrad effektivitet?
Sänkt utväxling kanske?
Eller lägre hastighetsklassning på nya däcken?
I den här videon (12:37) säger presentatören att den sänkta toppfarten beror på de nya däcken. Man får väl anta att han fått den informationen av en Tesla-representant.
Nja det säger han väl inte? Mat säger att i de flesta länder får man ändå inte köra så fort, och de har man valt att minska topphastigheten och därmed även kunnat välja ett billigare(?) och komfortablare däck än ett prestandadäck med högre hastighetsindex.
Av ren nyfikenheter undrar jag hur det funkar med fickparkering med att välja körriktning på skärmen?
Fickparkerade två ggr igår.
Jag har inte ens tänkt på det?
Vilket borde innebära att det inte är ett problem alls.
Det är kanske 10-15cm från där man har handen till växelytan på skärmen. Tar ingen tid, är inget problem.
Måste man inte titta på skärmen när man byter riktning?
Jag körde ut från en fickparkering i morse och fickparkerade när jag kom hem. Jag konstaterade att det skulle ha blivit mycket bökigare om jag hade behövt titta på skärmen under manövern.
Varför ska du titta på skärmen? Den ligger ju där den alltid gör, du lär dig snabbt var!
För att se att det blev "rätt växel".
På en Model S ser du det som en stor pil på displayen framför ratt... yoken. Svår att missa.
Testade en s utan spakar med yoke tycker enda var lite knepigt med att blinka ut ur rondeller då knapparna ofta var långt ifrån händerna
När rondellen är så pass liten att styret är uppochner tycker jag att det är lättast att blinka ut med höger tumme. Funkar bra.
När rondellen är så liten lär det väl vara en fil dessutom, då känns det inte så viktigt att blinka.
Nu blev jag triggad.
Känslor har inget med trafikregler att göra.
När man lämnar en cirkulationsplats ska man blinka höger. Punkt.
Den bil jag har idag har blikersspak och jag blinkar alltid vid körning i rondell.
Men frågan är om jag hade saktat ner till typ promenadfart bara för att kunna försäkra mig om att trafiksäkert kunna träffa rätt touch(?)-knapp för att kunna blinka ut ur en liten rondell om ratten typ är upp-och-ner...
Det hade jag nog inte gjort.
Jag är rätt säker på att jag hade prioriterat att köra trafiksäkert men i helt normal hastighet istället, och således skitit fullständigt i att försöka blinka ut ur rondellen.
Har myndigheterna godkänt den här [självcensur]lösningen så tycker jag faktiskt att de får skylla sig själva.
Men frågan är om jag hade saktat ner till typ promenadfart bara för att kunna försäkra mig om att trafiksäkert kunna träffa rätt touch(?)-knapp för att kunna blinka ut ur en liten rondell om ratten typ är upp-och-ner...
Det hade jag nog inte gjort.
Varför tror du man behöver sakta ner för att trycka på knappen? Jag har i alla fall inte det behovet. Man hittar den på känn.
Re: Model 3 Highland
Postat: 02 sep 2023 19:14
av Fredrik j
Det här med att inte blinka ut ur rondeller beskrivs som trafikfarligt. Regeln finns ju för att underlätta för dom som ska köra in i rondellen. Det trafikfarliga är ju dom som blinkar åt fel håll, d.v.s. åt vänster för att plötsligt bara svänga av åt höger.
Man ser ju ofta människor som inte alls blinkar i rondeller. Svårt irriterade men speciellt farligt är det ju inte. Eller har ni ett exempel på när det blir trafikfarligt att inte blinka alls i rondell?
Det här med att inte blinka ut ur rondeller beskrivs som trafikfarligt. Regeln finns ju för att underlätta för dom som ska köra in i rondellen. Det trafikfarliga är ju dom som blinkar åt fel håll, d.v.s. åt vänster för att plötsligt bara svänga av åt höger.
Man ser ju ofta människor som inte alls blinkar i rondeller. Svårt irriterade men speciellt farligt är det ju inte. Eller har ni ett exempel på när det blir trafikfarligt att inte blinka alls i rondell?
Varför inte blinka ut bara för att du har knappar? Det är ännu inte lika automatiskt som pinne (som jag gärna hade behållit) men jag blinkar alltid ut!
Re: Model 3 Highland
Postat: 02 sep 2023 19:30
av Vindens
Avsaknad av stockholmare syns i denna blinkerdiskussion.
Här är det inte många (någon) som blinkar ut ur en rondell.
Blir snarare glad om man slipper bromsa i varannan rondell för att någon ska skära in framför en in i rondellen med obefintlig marginal.
Det här med att inte blinka ut ur rondeller beskrivs som trafikfarligt. Regeln finns ju för att underlätta för dom som ska köra in i rondellen. Det trafikfarliga är ju dom som blinkar åt fel håll, d.v.s. åt vänster för att plötsligt bara svänga av åt höger.
Man ser ju ofta människor som inte alls blinkar i rondeller. Svårt irriterade men speciellt farligt är det ju inte. Eller har ni ett exempel på när det blir trafikfarligt att inte blinka alls i rondell?
Varför inte blinka ut bara för att du har knappar? Det är ännu inte lika automatiskt som pinne (som jag gärna hade behållit) men jag blinkar alltid ut!
Jag blinkar också oftast ut ur rondeller och stör mig på folk som inte gör det. Men jag förstår inte hur det skulle kunna bli trafikfarligt att inte göra det.
Avsaknad av stockholmare syns i denna blinkerdiskussion.
Här är det inte många (någon) som blinkar ut ur en rondell.
Blir snarare glad om man slipper bromsa i varannan rondell för att någon ska skära in framför en in i rondellen med obefintlig marginal.
Tycker du överdriver. Jag gör det och tycker det är ett riktigt ofog med folk som inte gör det. Skulle säga att det är 50-50 ungefär.
Det värsta (och tyvärr inte ovanligt) är dock folk som fortsätter blinka vänster även när de ska svänga ut rondellen
Avsaknad av stockholmare syns i denna blinkerdiskussion.
Här är det inte många (någon) som blinkar ut ur en rondell.
Blir snarare glad om man slipper bromsa i varannan rondell för att någon ska skära in framför en in i rondellen med obefintlig marginal.
Tycker du överdriver. Jag gör det och tycker det är ett riktigt ofog med folk som inte gör det. Skulle säga att det är 50-50 ungefär.
Det värsta (och tyvärr inte ovanligt) är dock folk som fortsätter blinka vänster även när de ska svänga ut rondellen
Avsaknad av stockholmare syns i denna blinkerdiskussion.
Här är det inte många (någon) som blinkar ut ur en rondell.
Blir snarare glad om man slipper bromsa i varannan rondell för att någon ska skära in framför en in i rondellen med obefintlig marginal.
Tycker du överdriver. Jag gör det och tycker det är ett riktigt ofog med folk som inte gör det. Skulle säga att det är 50-50 ungefär.
Det värsta (och tyvärr inte ovanligt) är dock folk som fortsätter blinka vänster även när de ska svänga ut rondellen
Javisst eller så är Tyresö kanske en lugnare kommun med mer trafikvett
Avsaknad av stockholmare syns i denna blinkerdiskussion.
Här är det inte många (någon) som blinkar ut ur en rondell.
Blir snarare glad om man slipper bromsa i varannan rondell för att någon ska skära in framför en in i rondellen med obefintlig marginal.
Blinka ut ur rondeller handlar ju om att vara schysst mot sina medtrafikanter. Såklart det inte funkar i Stockholm med deras storstadskomplex*.
Men det fungerar i mycket större städer där folk släppt komplexet och inser att smidighet i trafiken gör allt så mycket bättre.
) Ironi syns dåligt på nätet, så för förtydligandets skull, jag skojar lite.
Vi diskuterar kanske inte egentligen trafikvett utan hur det fungerar med blinkersknappar på ratten.
Re: Model 3 Highland
Postat: 02 sep 2023 20:25
av Gadiel
Vilken ”icke diskussion” detta är alltså…
Spelar ingen roll på vart blinkersen sitter, knappar eller spakar.
Det är belagt med böter och alltså ett trafikbrott att inte blinka ut ur en rondell.
Trafikfarligt eller ej har inte heller med saken att göra.
Det är lag på det.
Svårare än så är det inte
Re: Model 3 Highland
Postat: 02 sep 2023 20:34
av themax
Gadiel skrev:
Det är belagt med böter och alltså ett trafikbrott att inte blinka ut ur en rondell.
Spelar ingen roll på vart blinkersen sitter, knappar eller spakar.
Det är belagt med böter och alltså ett trafikbrott att inte blinka ut ur en rondell.
Trafikfarligt eller ej har inte heller med saken att göra.
Det är lag på det.
Svårare än så är det inte
Undrar om det problemet går att lösa genom att köra igenom rondellen med varningsblinkers på?...
Spelar ingen roll på vart blinkersen sitter, knappar eller spakar.
Det är belagt med böter och alltså ett trafikbrott att inte blinka ut ur en rondell.
Trafikfarligt eller ej har inte heller med saken att göra.
Det är lag på det.
Svårare än så är det inte
Undrar om det problemet går att lösa genom att köra igenom rondellen med varningsblinkers på?...
Behövs inte, bara föra spaken uppåt om du har spak, trycka på rätt knapp om du har S3XY buttons eller på högerpilen om du har knappar. Inget är svårt även om knappar kanske är svårast (till att börja med), som tur är kör man oftast relativt sakta i cirkulationsplatser.