Paus i utbetalningar av klimatbonus

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev:
Jjonas skrev:
Trams. Antingen så har man bonus eller så har man inte det. Dyrare bilar innebär mer moms till staten.
Staten får precis lika mycket moms om du köper en bil för 700000 och något annat för 100000 som om du köper en bil för 800000.
Eller vad menar du?
Visst om man har 800.000:- som bränner i fickan. Men de flesta som köper en bil för 800.000:- behöver låna pengar på ett eller annat sätt.
Köper jag en bil för 700.000:- istället för 800.000:- så lånar jag 100.000:- mindre.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Jjonas skrev:
Trams. Antingen så har man bonus eller så har man inte det. Dyrare bilar innebär mer moms till staten.
Staten får precis lika mycket moms om du köper en bil för 700000 och något annat för 100000 som om du köper en bil för 800000.
Eller vad menar du?
Visst om man har 800.000:- som bränner i fickan. Men de flesta som köper en bil för 800.000:- behöver låna pengar på ett eller annat sätt.
Köper jag en bil för 700.000:- istället för 800.000:- så lånar jag 100.000:- mindre.
Staten vill också att du lånar lite mindre. Särskilt till konsumtion.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Fredrik j skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Jjonas skrev:
Eller vad menar du?
Så vad blev det av ditt argument med att staten ändå får in lika mycket moms?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:

Staten vill också att du lånar lite mindre.
Det har jag aldrig märkt.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Jjonas skrev:
Eller vad menar du?
Det gäller fortfarande. Om du har möjlighet att betala för ett billån på 800000 men köper en bil för 700000 har du pengar kvar att spendera på annat.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Fredrik j skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Eller vad menar du?
Det gäller fortfarande. Om du har möjlighet att betala för ett billån på 800000 men köper en bil för 700000 har du pengar kvar att spendera på annat.
Tror du tittat för mycket på Lyxfällan, där idioterna tror att det är en vinnande strategi att alltid maximera lånen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Dizzycap

Inlägg av Dizzycap »

Presskonferens nu: Vårändringsbudgeten tillför 3,9 miljarder till miljöbilsbonusen.

Man bekräftar också att 70” i bonus gäller fortsättningsvis (jag tolkar det som ”fortsätter gälla efter 1:a Juli, och tills vidare tills annat kommuniceras.”).

Man nämner inte något om det föreslagna tak för bonus (700” nybilspris) som tidigare varit på tal.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Dizzycap skrev:
Presskonferens nu: Vårändringsbudgeten tillför 3,9 miljarder till miljöbilsbonusen.

Man bekräftar också att 70” i bonus gäller fortsättningsvis (jag tolkar det som ”fortsätter gälla efter 1:a Juli, och tills vidare tills annat kommuniceras.”).

Man nämner inte något om det föreslagna tak för bonus (700” nybilspris) som tidigare varit på tal.
Kriget har kanske fått dom att tänka om, gällande gas, bensin etc
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Dizzycap skrev:

Nä tyvärr inte. Regeringen skriver:
Fem åtgärder för att stärka Sveriges motståndskraft och leda klimatomställningen

Publicerad 11 april 2022

Ökat anslag till klimatbonusbilar

Regeringen föreslår att ytterligare medel tillförs anslaget för klimatbonus. För att fortsatt bidra till omställningen av bilflottan, minska beroendet av fossila drivmedel och möta den kraftigt ökade försäljningen av klimatbonusbilar, främst rena elbilar, ökas anslaget för klimatbonusen med 3,9 miljarder kronor för 2022. Därmed kommer exempelvis en person som köper en ren elbil fram till 1 juli 2022 fortsatt kunna få 70 000 kronor i ekonomiskt stöd.
De vill bara säkerställa finansieringen för bilar sålda fram till 1 juli -22. De nämner ingenting om vad som händer därefter.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Nicke Nyfiken skrev:
Regeringen skriver:
Därmed kommer exempelvis en person som köper en ren elbil fram till 1 juli 2022 fortsatt kunna få 70 000 kronor i ekonomiskt stöd.
De vill bara säkerställa finansieringen fram till 1 juli -22. De nämner ingenting om vad som händer därefter.
Beror lite på hur man läser det också. Det gör skillnad beroende på hur det är tänkt att syfta. Om det är att den som köper fram till 1 juli 2022 som får stöd, eller om den som köpt en ren elbil får stöd till 1 juli 2022... Utifrån hur det är skrivet är det ändå troligast att det är det första som gäller, tycker jag.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

juristen skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Regeringen skriver:
Därmed kommer exempelvis en person som köper en ren elbil fram till 1 juli 2022 fortsatt kunna få 70 000 kronor i ekonomiskt stöd.
De vill bara säkerställa finansieringen fram till 1 juli -22. De nämner ingenting om vad som händer därefter.
Beror lite på hur man läser det också. Det gör skillnad beroende på hur det är tänkt att syfta. Om det är att den som köper fram till 1 juli 2022 som får stöd, eller om den som köpt en ren elbil får stöd till 1 juli 2022... Utifrån hur det är skrivet är det ändå troligast att det är det första som gäller, tycker jag.
Jag tolkar det som du, att de som KÖPER elbil fram till 1/7 ska garanteras bonusen, lite otydligt kanske.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Nicke Nyfiken skrev:
juristen skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Regeringen skriver:
Jag tolkar det som du, att de som KÖPER elbil fram till 1/7 ska garanteras bonusen, lite otydligt kanske.
ja , jag med nu när jag läser det, dom verkar ha 0 koll på att det INTE finns några bilar att få tag på...
Dizzycap

Inlägg av Dizzycap »

Tackar! Mycket tydligare nu. De verkar bara fyllt på för redan ingångna åtaganden som gäller fram till Juni 2022.

Efter 1:a Juli, inklusive eventuellt tak väntar vi fortfarande besked på.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

anna__ skrev:

ja , jag med nu när jag läser det, dom verkar ha 0 koll på att det INTE finns några bilar att få tag på...
Eller så är det precis det dom har koll på. Enkelt att lova i så fall.

Anledningen till att man "tillför" medel till miljöbonusen är att man behöver tillföra i samma takt som det strömmar in malus.
Det är därför man inte "tillför" pengar för t.ex. barnbidrag eller liknande utgifter då dom inte är direkt kopplade till en specifik inkomst för staten.

Det finns väl fortfarande inget riksdagsbeslut på att bonusen ska finansieras på annat sätt än genom malus?
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Fredrik j skrev:
anna__ skrev:

Eller så är det precis det dom har koll på. Enkelt att lova i så fall.

Anledningen till att man "tillför" medel till miljöbonusen är att man behöver tillföra i samma takt som det strömmar in malus.
Det är därför man inte "tillför" pengar för t.ex. barnbidrag eller liknande utgifter då dom inte är direkt kopplade till en specifik inkomst för staten.

Det finns väl fortfarande inget riksdagsbeslut på att bonusen ska finansieras på annat sätt än genom malus?
Du har säkert rätt, dom e ju trots allt politiker...lova är dom duktiga på :lol:
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

Idag har regeringen beslutat om ytterligare 7,4 miljarder i bonus, har inte hört något ytterligare om ev villkor.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

ducce916m skrev:
Idag har regeringen beslutat om ytterligare 7,4 miljarder i bonus, har inte hört något ytterligare om ev villkor.
7.4? Var det inte 3,9 miljarder?
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

anna__ skrev:
ducce916m skrev:
7,4 nämndes på nyheterna i eftermiddags

Passar på att bifoga ett yttrande till riksdagen att ta ställning till (avslogs):
"2021/22:4401 av Eric Westroth m.fl. (SD) yrkande 2.
Ställningstagande
Bonus malus innebär i korthet att tyngre fordon beläggs med högre skatt,
pengar som sedan subventionerar inköp av . exklusiva miljöbilarInverkan på
koldioxidutsläppen är begränsad och det bör framhållas att elektrifieringen av
bilflottan fortgår även utan subventioner. Det mest fundamentala problemet är
att bonus malus motverkar sitt syfte att ställa om fordonsflottan. De som har
fossilbilar får ett svagare ekonomiskt incitament att byta ut sin bil mot en som
drivs på förnybar energi, vilket i sig gör att bonus malus bidrar till att
omställningsprocessen blir långsammare än vad som är avsikten. Enligt
bedömare ökar den genomsnittliga bytestiden för fordon med flera år till följd
av de omvända effekter som uppstår i bonus malus. I realiteten innebär bonus
malus även att pengar överförs från familjer, ofta på landsbygden, som
behöver något större fordon, till höginkomsttagare i tätort
. Problemet är att
skattehöjningen för många bilägare blir högst kännbar; det handlar om
tusentals kronor per år, beroende på bilmodell. Bonus malus ska ses i en större
kontext, där regeringen konsekvent lägger allt större pålagor på bilister i
glesbygd. Regeringen bör återkomma med förslag om att avskaffa bonus
malus."
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

ducce916m skrev:
anna__ skrev:
ducce916m skrev:
7,4 nämndes på nyheterna i eftermiddags

Passar på att bifoga ett yttrande till riksdagen att ta ställning till (avslogs):
"2021/22:4401 av Eric Westroth m.fl. (SD) yrkande 2.
Ställningstagande
Bonus malus innebär i korthet att tyngre fordon beläggs med högre skatt,
pengar som sedan subventionerar inköp av . exklusiva miljöbilarInverkan på
koldioxidutsläppen är begränsad och det bör framhållas att elektrifieringen av
bilflottan fortgår även utan subventioner. Det mest fundamentala problemet är
att bonus malus motverkar sitt syfte att ställa om fordonsflottan. De som har
fossilbilar får ett svagare ekonomiskt incitament att byta ut sin bil mot en som
drivs på förnybar energi, vilket i sig gör att bonus malus bidrar till att
omställningsprocessen blir långsammare än vad som är avsikten. Enligt
bedömare ökar den genomsnittliga bytestiden för fordon med flera år till följd
av de omvända effekter som uppstår i bonus malus. I realiteten innebär bonus
malus även att pengar överförs från familjer, ofta på landsbygden, som
behöver något större fordon, till höginkomsttagare i tätort
. Problemet är att
skattehöjningen för många bilägare blir högst kännbar; det handlar om
tusentals kronor per år, beroende på bilmodell. Bonus malus ska ses i en större
kontext, där regeringen konsekvent lägger allt större pålagor på bilister i
glesbygd. Regeringen bör återkomma med förslag om att avskaffa bonus
malus."
Finns det nån förklaring till påståendet att man på landsbygden sägs behöva större fordon? Jag trodde i min enfald att det var avstånden som var skillnaden mellan stad och land, snarare än storleken på fordonen man använder för att färdas dessa avstånd. Kanske handlar om älgkollisioner då man hellre vill sitta i en XC90 än i en Fiat 500?

Lyckas inte heller hitta några bedömare som påstår att den genomsnittliga bytestiden för fordon ökar med flera år när jag försöker googla fram källan till det påståendet. Nån som har källan?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Han har ju fattat saken helt fel. Vitsen med bonus-malus är ju att man ska köpa en elbil istället för fossil. Och bor man på landet har man mycket större möjligheter att ladda än om man bor i en lägenhet i storstan.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

kenjon skrev:
Han har ju fattat saken helt fel. Vitsen med bonus-malus är ju att man ska köpa en elbil istället för fossil. Och bor man på landet har man mycket större möjligheter att ladda än om man bor i en lägenhet i storstan.
Problemet är ju att även en politiker som har fel kan bli vald till riksdagen.
Naturligtvis handlar det mest om bitterhet och avundsjuka mot dom grupper som konsumerar nya bilar. Jag bedömer att det dessvärre inte kommer bli ett dugg bättre av att elbilsentusiaster involverar sig i debatten.
Man gräver bara ner sig i skyttegravarna.
Paradoxalt så tror jag även att såna här elbilsskeptiska tankar förstärks i takt med ökat dieselpris.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Dessutom drabbas primärt de som köper ny bil, och det brukar ju inte var de mindre kapitalstarka ändå. Hela syftet är ju att snabba upp omställningen, vilket ger fler begagnade bilar till lägre priser.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

jonasl skrev:
Dessutom drabbas primärt de som köper ny bil, och det brukar ju inte var de mindre kapitalstarka ändå. Hela syftet är ju att snabba upp omställningen, vilket ger fler begagnade bilar till lägre priser.

Jo, fast kostar en liter diesel 25 spänn och nästan hälften är skatt så är det klart att det drabbar även de som lever på marginalen och bara kan drömma om att köpa en ny bil.

Största felet med bonusen är att många av bilarna exporteras efter att bonusen betalats ut. Dvs vinsten hamnar i fel fickor. Bonusen borde bort.
Blipblop
elbilist

Inlägg av Blipblop »

MWall skrev:
jonasl skrev:

Jo, fast kostar en liter diesel 25 spänn och nästan hälften är skatt så är det klart att det drabbar även de som lever på marginalen och bara kan drömma om att köpa en ny bil.
För många är det inte ett alternativ att köpa en enbil för 300-700 000 för att tex ta sig till och från jobbet. De flesta på detta forum är välbetalda och premierade, kom ihåg det. Man kommer lättare undan med en bil för säg 25000 och tanka för 25 spänn litern. Då kan man bara protestera och köra mindre bil.

Bonustaket bör ligga på 500k egentligen så att fler småbilar når ut. Köper man en dyrare så har man redan pengarna, generellt.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

MWall skrev:
jonasl skrev:

Största felet med bonusen är att många av bilarna exporteras efter att bonusen betalats ut. Dvs vinsten hamnar i fel fickor. Bonusen borde bort.
Jag håller inte med där. Bonusen är ju inte för att förbättra klimatet i Sverige. Oavsett var bilen hamnar så förbättrar den ju klimatet i Världen jämfört med om man hade köpt en fossilbil.
Däremot tappar vi bilar på begagnatmarknaden.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skriv svar