Sida 28 av 75

Re: VW ID.4

Postat: 12 maj 2021 12:47
av taliz
Nu när det blivit varmare har bilen blivit betydligt snålare.
Körde från Århus till Lomma igår.
Är ju mestadels motorväg med 110-130kmh hastighetsbegränsning, men också en del vägarbete. Var dessutom blåst och tidsvis regn.
Hamnade på 200wh/km i snittförbrukning, inte alls tokigt för en relativt stor bil med 20" hjul.
Den slätare asfalten i Danmark gör nog en del också visserligen.

Re: VW ID.4

Postat: 12 maj 2021 14:04
av lloydfabege
taliz skrev:
Nu när det blivit varmare har bilen blivit betydligt snålare.
Körde från Århus till Lomma igår.
Är ju mestadels motorväg med 110-130kmh hastighetsbegränsning, men också en del vägarbete. Var dessutom blåst och tidsvis regn.
Hamnade på 200wh/km i snittförbrukning, inte alls tokigt för en relativt stor bil med 20" hjul.
Den slätare asfalten i Danmark gör nog en del också visserligen.
Låter bra, jag har beställt min med 19tummare, förhoppningsvis är det ca 7% lägre förbrukning på dem, vilket skulle innebära 186 wh/km allt annat lika. Nu gick jag bara på vad Ioniq 5 redovisar vad skillnaden är på förbrukning mellan olika tum på däcken. Behöver ju inte vara samma på ID4.

Re: VW ID.4

Postat: 12 maj 2021 16:01
av Kubi
lloydfabege skrev:
taliz skrev:
Nu när det blivit varmare har bilen blivit betydligt snålare.
Körde från Århus till Lomma igår.
Är ju mestadels motorväg med 110-130kmh hastighetsbegränsning, men också en del vägarbete. Var dessutom blåst och tidsvis regn.
Hamnade på 200wh/km i snittförbrukning, inte alls tokigt för en relativt stor bil med 20" hjul.
Den slätare asfalten i Danmark gör nog en del också visserligen.
Låter bra, jag har beställt min med 19tummare, förhoppningsvis är det ca 7% lägre förbrukning på dem, vilket skulle innebära 186 wh/km allt annat lika. Nu gick jag bara på vad Ioniq 5 redovisar vad skillnaden är på förbrukning mellan olika tum på däcken. Behöver ju inte vara samma på ID4.
Samma här! Blev dom svarta plåt fälgarna till min. Som kommer att användas till vinterdäcken senare.
Behöver hitta ett par aero 19" som är fina.

Nu har jag även fått registreringsnummer! Står även att bilen anlänt till Finland.

Beställning: 15.03.2021
Bygg: 06.05.2021
Leverans?/anlänt till land: 12.05.2021

Gått väldigt fort!
Säljaren sa att jag kan förvänta mig leverans eventuellt nästa vecka men troligtvis vecka 21.

Re: VW ID.4

Postat: 12 maj 2021 23:39
av Zalman3
Norska Elbil24 har testat vad en ID4 drar per mil i verkligheten.

VW ID.4 slutar sedan med en faktisk förbrukning på 2,05 kWh / mil, inte 1,72 kWh som bilen säger.
https://www.elbil24.no/pro/vw-id4-moter ... 3/73759435


Ni som har en ID4, hur mycket skiljer det mellan det ni laddar bilen med och hur mycket bilen visar i förbrukning?

Re: VW ID.4

Postat: 12 maj 2021 23:50
av martinot
Zalman3 skrev:
Norska Elbil24 har testat vad en ID4 drar per mil i verkligheten.

VW ID.4 slutar sedan med en faktisk förbrukning på 2,05 kWh / mil, inte 1,72 kWh som bilen säger.
https://www.elbil24.no/pro/vw-id4-moter ... 3/73759435


Ni som har en ID4, hur mycket skiljer det mellan det ni laddar bilen med och hur mycket bilen visar i förbrukning?
Herbert Diess El-gate?

Re: VW ID.4

Postat: 13 maj 2021 00:22
av Zalman3
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Norska Elbil24 har testat vad en ID4 drar per mil i verkligheten.

VW ID.4 slutar sedan med en faktisk förbrukning på 2,05 kWh / mil, inte 1,72 kWh som bilen säger.
https://www.elbil24.no/pro/vw-id4-moter ... 3/73759435


Ni som har en ID4, hur mycket skiljer det mellan det ni laddar bilen med och hur mycket bilen visar i förbrukning?
Herbert Diess El-gate?
Alla elbilar drar mer än var dess mätare visar.
Men det vore intressant att veta hur stor skillnaden är.

Re: VW ID.4

Postat: 13 maj 2021 00:28
av martinot
Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Norska Elbil24 har testat vad en ID4 drar per mil i verkligheten.

VW ID.4 slutar sedan med en faktisk förbrukning på 2,05 kWh / mil, inte 1,72 kWh som bilen säger.
https://www.elbil24.no/pro/vw-id4-moter ... 3/73759435


Ni som har en ID4, hur mycket skiljer det mellan det ni laddar bilen med och hur mycket bilen visar i förbrukning?
Herbert Diess El-gate?
Alla elbilar drar mer än var dess mätare visar.
Men det vore intressant att veta hur stor skillnaden är.
Var bara ett lite dåligt försök till humor och ordvits. Sorry. :D

Re: VW ID.4

Postat: 13 maj 2021 16:17
av Bjelke
Jag tyckte det funkade iaf :lol:

Re: VW ID.4

Postat: 14 maj 2021 20:51
av Kubi
https://www.aftonbladet.se/bil/a/LnwO59 ... na-just-nu

Så vilken vann? Någon som kan kopiera?

Re: VW ID.4

Postat: 14 maj 2021 20:59
av taliz
Kubi skrev:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/LnwO59 ... na-just-nu

Så vilken vann? Någon som kan kopiera?
Mina gissningar på de två påståenden som står:

✓ Storsäljaren sågas: ”Den är dyr och drar mycket el” = XC40 P8
✓ Varnar för modellen: ”Den här bilen är inte rolig på ett enda sätt” = Kia eNiro

Re: VW ID.4

Postat: 14 maj 2021 22:11
av icreate
Saxat från artikeln:

Knepigt val
Innan du köper en elbil behöver du även fundera på hur du vill använda din bil och var du bor. Det kan vara så att en laddhybrid eller en fossilbil passar dig bättre.
– Det är knepigt. Men om du inte bor i en större stad så är nog en dieselbil fortfarande ändå bästa alternativet.
Elbilar har än så länge inte särskilt lång räckvidd, utbyggnaden av laddstationer har mer att önska och bilarna är dyra att köpa.
– Men även om vi bortser från det och bara tittar på den miljömässiga biten, så är inte en elbil klimatneutral förrän vid upp emot 20 000 mil. Dieselbilar släpper inte ut särskilt mycket partiklar utanför storstadsområdena, säger Robert Collin.



Är det relevant vilken bil han tycker är det bästa valet?!

Re: VW ID.4

Postat: 14 maj 2021 22:15
av icreate
Robert Collins kommentar:
– Är nog bästa elbilen på marknaden just nu, både vad gäller pris och energieffektivetet. Den är dessutom relativt rymlig, är praktisk och lättanvänd. :?: är kanske inte är så skojig att titta på som en del andra bilar i segmentet, men desto mer roligare att köra med en acceleration som en sportbil.
Betyg: ++++



Några gissningar..?

Re: VW ID.4

Postat: 14 maj 2021 22:16
av icreate
Kia e-Niro :!:

Re: VW ID.4

Postat: 14 maj 2021 22:21
av icreate
Bild

Robert Collin testar Lynk o Co

Re: VW ID.4

Postat: 14 maj 2021 22:21
av lloydfabege
icreate skrev:
Saxat från artikeln:

Knepigt val
Innan du köper en elbil behöver du även fundera på hur du vill använda din bil och var du bor. Det kan vara så att en laddhybrid eller en fossilbil passar dig bättre.
– Det är knepigt. Men om du inte bor i en större stad så är nog en dieselbil fortfarande ändå bästa alternativet.
Elbilar har än så länge inte särskilt lång räckvidd, utbyggnaden av laddstationer har mer att önska och bilarna är dyra att köpa.
– Men även om vi bortser från det och bara tittar på den miljömässiga biten, så är inte en elbil klimatneutral förrän vid upp emot 20 000 mil. Dieselbilar släpper inte ut särskilt mycket partiklar utanför storstadsområdena, säger Robert Collin.



Är det relevant vilken bil han tycker är det bästa valet?!
Haha, klimatneutral, frågan är när en DIESEL-bil blir klimatneutral, käre Collin.

Re: VW ID.4

Postat: 14 maj 2021 22:22
av icreate
VW ID.4
Pris från: 515 000 kr. (Dra bort 60 000 i statlig miljöbonus.)
Förmånsvärde vid 50 % marginalskatt: 1 737 kr.
Årlig skatt: 360 kr/år.
Motor: Elmotor bak, 204 hk, max vridmoment: 310 Nm.
Batteri: 77 kWh netto.
Toppfart: 160 km/tim.
Acceleration: 0-100 km/tim på 8,5 sekunder.
Räckvidd: 496 km (enl WLTP). Kanske 40 mil i verkligheten.
Längd/bredd/höjd: 458/185/161 cm.
Tjänstevikt: 2 177 kg.
Markfrigång: 16 cm.
Max släpvagnsvikt: 1 000 kg.

Robert Collins kommentar:
– Det är en riktigt bra bil. Men inte på vintern med den bakhjulsdrift som erbjudits hittills. Nu kommer fyrhjulsdriften vilket är välkommet. Men ta en sådan sak som de infällda dörrhandtagen. När jag provkörde hade det regnat och under natten frös de fast. Det är inte en optimal bil för det nordiska klimatet.
Betyg: +++

Re: VW ID.4

Postat: 14 maj 2021 22:25
av Tellus
icreate skrev:
Bild

Robert Collin testar Lynk o Co

Hen har alltid varit inkompetent

Re: VW ID.4

Postat: 15 maj 2021 07:22
av ReNewAble
icreate skrev:
Saxat från artikeln:

Knepigt val
Innan du köper en elbil behöver du även fundera på hur du vill använda din bil och var du bor. Det kan vara så att en laddhybrid eller en fossilbil passar dig bättre.
– Det är knepigt. Men om du inte bor i en större stad så är nog en dieselbil fortfarande ändå bästa alternativet.
Elbilar har än så länge inte särskilt lång räckvidd, utbyggnaden av laddstationer har mer att önska och bilarna är dyra att köpa.
– Men även om vi bortser från det och bara tittar på den miljömässiga biten, så är inte en elbil klimatneutral förrän vid upp emot 20 000 mil. Dieselbilar släpper inte ut särskilt mycket partiklar utanför storstadsområdena, säger Robert Collin.



Är det relevant vilken bil han tycker är det bästa valet?!
Jösses, finns det inte något som helst krav på verklighetsförankring av vad som skrivs nu för tiden?

Re: VW ID.4

Postat: 15 maj 2021 09:11
av lloydfabege
ID4 har en ombordladdare AC på 11 kw som de flesta andra, det borde väl betyda att de bara kan ladda i 11 kw på laddare med 22 kw Typ 2, eller? Vilka bilar kan i såna fall ladda på 22 kw AC, det är väl begränsat? Varför finns i såna fall så många 22 kw AC-laddare? Jag är nybörjare, om det inte märks... :)

Re: VW ID.4

Postat: 15 maj 2021 09:36
av Zalman3
lloydfabege skrev:
ID4 har en ombordladdare AC på 11 kw som de flesta andra, det borde väl betyda att de bara kan ladda i 11 kw på laddare med 22 kw Typ 2, eller? Vilka bilar kan i såna fall ladda på 22 kw AC, det är väl begränsat? Varför finns i såna fall så många 22 kw AC-laddare? Jag är nybörjare, om det inte märks... :)
Audi, Porsche, Tesla och Renault är exempel på elbilar som kan ladda med 22kW.

Re: VW ID.4

Postat: 15 maj 2021 09:42
av lloydfabege
Zalman3 skrev:
lloydfabege skrev:
ID4 har en ombordladdare AC på 11 kw som de flesta andra, det borde väl betyda att de bara kan ladda i 11 kw på laddare med 22 kw Typ 2, eller? Vilka bilar kan i såna fall ladda på 22 kw AC, det är väl begränsat? Varför finns i såna fall så många 22 kw AC-laddare? Jag är nybörjare, om det inte märks... :)
Audi, Porsche, Tesla och Renault är exempel på elbilar som kan ladda med 22kW.
Aha! Jag trodde Tesla hade tagit bort den möjligheten. Zoe kände jag till. Det var synd med 11 kw på ID4an, 22 kw laddare laddar ju ändå 55-60% på 2 timmar. 50 kw laddare antar jag alltid är DC så där kommer ID4an alltid upp i 50 kw?

Re: VW ID.4

Postat: 15 maj 2021 10:01
av Zalman3
Beroende på modell och tillverkningsår så laddar Tesla med 11, 16,5 och 22kW.

Re: VW ID.4

Postat: 15 maj 2021 12:09
av ObscureEconomist
ReNewAble skrev:
icreate skrev:
Saxat från artikeln:

Knepigt val
Innan du köper en elbil behöver du även fundera på hur du vill använda din bil och var du bor. Det kan vara så att en laddhybrid eller en fossilbil passar dig bättre.
– Det är knepigt. Men om du inte bor i en större stad så är nog en dieselbil fortfarande ändå bästa alternativet.
Elbilar har än så länge inte särskilt lång räckvidd, utbyggnaden av laddstationer har mer att önska och bilarna är dyra att köpa.
– Men även om vi bortser från det och bara tittar på den miljömässiga biten, så är inte en elbil klimatneutral förrän vid upp emot 20 000 mil. Dieselbilar släpper inte ut särskilt mycket partiklar utanför storstadsområdena, säger Robert Collin.

Är det relevant vilken bil han tycker är det bästa valet?!
Jösses, finns det inte något som helst krav på verklighetsförankring av vad som skrivs nu för tiden?
Det är ju inte fel i sak, elbilar ovanför sundsvall är inte optimalt. Tesla kan fungera men de sträckor jag kör är helt vita fortfarande utan laddare, snabbaste som finns är en 11 kW och en 50 kW som just nu är sönder och beräknas vara lagad innan snön kommer.

Re: VW ID.4

Postat: 15 maj 2021 12:59
av martinot
ObscureEconomist skrev:
ReNewAble skrev:
icreate skrev:
Saxat från artikeln:

Knepigt val
Innan du köper en elbil behöver du även fundera på hur du vill använda din bil och var du bor. Det kan vara så att en laddhybrid eller en fossilbil passar dig bättre.
– Det är knepigt. Men om du inte bor i en större stad så är nog en dieselbil fortfarande ändå bästa alternativet.
Elbilar har än så länge inte särskilt lång räckvidd, utbyggnaden av laddstationer har mer att önska och bilarna är dyra att köpa.
– Men även om vi bortser från det och bara tittar på den miljömässiga biten, så är inte en elbil klimatneutral förrän vid upp emot 20 000 mil. Dieselbilar släpper inte ut särskilt mycket partiklar utanför storstadsområdena, säger Robert Collin.

Är det relevant vilken bil han tycker är det bästa valet?!
Jösses, finns det inte något som helst krav på verklighetsförankring av vad som skrivs nu för tiden?
Det är ju inte fel i sak, elbilar ovanför sundsvall är inte optimalt. Tesla kan fungera men de sträckor jag kör är helt vita fortfarande utan laddare, snabbaste som finns är en 11 kW och en 50 kW som just nu är sönder och beräknas vara lagad innan snön kommer.
Kan förstå att elbilar inte passar alla användare, och speciellt inte i vissa delar av Norrlands inland.

Det positiva är att det dock ser lite bättre ut för Tesla SuC under nästa år. Kanske kan passa några fler då.

https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2& ... percharger

Ionity ser dock fortsatt lite svagare ut:

Bild

Re: VW ID.4

Postat: 15 maj 2021 13:03
av lloydfabege
martinot skrev:
ObscureEconomist skrev:
ReNewAble skrev:
icreate skrev:
Saxat från artikeln:

Knepigt val
Innan du köper en elbil behöver du även fundera på hur du vill använda din bil och var du bor. Det kan vara så att en laddhybrid eller en fossilbil passar dig bättre.
– Det är knepigt. Men om du inte bor i en större stad så är nog en dieselbil fortfarande ändå bästa alternativet.
Elbilar har än så länge inte särskilt lång räckvidd, utbyggnaden av laddstationer har mer att önska och bilarna är dyra att köpa.
– Men även om vi bortser från det och bara tittar på den miljömässiga biten, så är inte en elbil klimatneutral förrän vid upp emot 20 000 mil. Dieselbilar släpper inte ut särskilt mycket partiklar utanför storstadsområdena, säger Robert Collin.

Är det relevant vilken bil han tycker är det bästa valet?!
Jösses, finns det inte något som helst krav på verklighetsförankring av vad som skrivs nu för tiden?
Det är ju inte fel i sak, elbilar ovanför sundsvall är inte optimalt. Tesla kan fungera men de sträckor jag kör är helt vita fortfarande utan laddare, snabbaste som finns är en 11 kW och en 50 kW som just nu är sönder och beräknas vara lagad innan snön kommer.
Kan förstå att elbilar inte passar alla användare, och speciellt inte i vissa delar av Norrlands inland.

Det positiva är att det dock ser lite bättre ut för Tesla SuC under nästa år. Kanske kan passa några fler då.

https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2& ... percharger

Ionity ser dock fortsatt lite svagare ut:

Bild
Ser bara att Ionity har en station på gång i Gävle men sen är det inga fler på gång vad kan se förutom redan byggda förstås. Kan man se deras expansionsplaner någon annanstans?