Sida 28 av 37

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 22:57
av Zalman3
Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 23:00
av Nicke Nyfiken
OlleBack skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
OfarligTesla skrev:
Om de kör på variabel utväxling skulle jag gissa på att det är en formel som tar hänsyn till flera faktorer, en lär vara hastighet men jag skulle gissa att man tar hänsyn till acceleration och deacceleration också.
Min fråga kvarstår. Hur kan man på ett lagligt sätt ha hastighetsberoende utväxling på styrningen?
Kan fordonet köra snabbare än 45km/h måste det finnas en direkt mekanisk koppling mellan ratt och hjul.
Kul att flygplan får flyga fly by wire men bilar, där ska det vara vara "säkert" :)
Och 100 % hydraulik utan mekanisk koppling har man också förlitat sig på i över 70 år inom flygindustrin. Inte heller tillåtet i bilar.

Men å andra sidan skulle ingen bilägare acceptera den mängden service och underhåll som det krävs på flygmaskiner för att dessa system ska vara säkra. :o

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 23:05
av Nicke Nyfiken
Zalman3 skrev:
Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Ska inte bilen sköta detta helt själv? :lol:

Det är i alla fall slut med coasting för att spara energi. :evil:

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 23:08
av Fredrik j
Nicke Nyfiken skrev:
OlleBack skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
OfarligTesla skrev:
Om de kör på variabel utväxling skulle jag gissa på att det är en formel som tar hänsyn till flera faktorer, en lär vara hastighet men jag skulle gissa att man tar hänsyn till acceleration och deacceleration också.
Min fråga kvarstår. Hur kan man på ett lagligt sätt ha hastighetsberoende utväxling på styrningen?
Kan fordonet köra snabbare än 45km/h måste det finnas en direkt mekanisk koppling mellan ratt och hjul.
Kul att flygplan får flyga fly by wire men bilar, där ska det vara vara "säkert" :)
Och 100 % hydraulik utan mekanisk koppling har man också förlitat sig på i över 70 år inom flygindustrin. Inte heller tillåtet i bilar.

Men å andra sidan skulle ingen bilägare acceptera den mängden service och underhåll som det krävs på flygmaskiner för att dessa system ska vara säkra. :o
Nej det är ju där det skiljer. Hade man lika strikt serviceschema på en bil hade det väl inte varit omöjligt.

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 23:12
av Nicke Nyfiken
Fredrik j skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
OlleBack skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
OfarligTesla skrev:
Om de kör på variabel utväxling skulle jag gissa på att det är en formel som tar hänsyn till flera faktorer, en lär vara hastighet men jag skulle gissa att man tar hänsyn till acceleration och deacceleration också.
Min fråga kvarstår. Hur kan man på ett lagligt sätt ha hastighetsberoende utväxling på styrningen?
Kan fordonet köra snabbare än 45km/h måste det finnas en direkt mekanisk koppling mellan ratt och hjul.
Kul att flygplan får flyga fly by wire men bilar, där ska det vara vara "säkert" :)
Och 100 % hydraulik utan mekanisk koppling har man också förlitat sig på i över 70 år inom flygindustrin. Inte heller tillåtet i bilar.

Men å andra sidan skulle ingen bilägare acceptera den mängden service och underhåll som det krävs på flygmaskiner för att dessa system ska vara säkra. :o
Nej det är ju där det skiljer. Hade man lika strikt serviceschema på en bil hade det väl inte varit omöjligt.
Driftskostnaden hade nog blivit omöjlig för många. Ständig service och komponentbyte på fullt fungerande system kostar fläsk. :shock:

Och hur kul hade det varit att lämna in bilen på service varje vecka? Det är jobbigt nog vart tredje år. :lol:

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 23:52
av M3apan
Om det verkligen är så att bilen blinkar automatisk när den känner att det är dags, så kan vi konstatera här och nu att där tappar man alla bmw förare som ev tänkt byta till tesla...

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 00:01
av Nicke Nyfiken
M3apan skrev:
Om det verkligen är så att bilen blinkar automatisk när den känner att det är dags, så kan vi konstatera här och nu att där tappar man alla bmw förare som ev tänkt byta till tesla...
:lol: :lol: :lol:

Det hade varit betydligt mer logiskt om det var BMW som tog bort blinkersspaken på sina bilar. En uppenbart överflödig funktion på en BMW.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 01:07
av martinot
dd88 skrev:
Cyberpunk? Buggfest deluxe med andra ord.
De skall tydligen ha tagit fram en långsiktig plan på hur de skall få ordning på det (utlovat att vara klart med alla felrättningar till år 2077).

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 01:47
av Zalman3
Varför köpa en MS Plaid+?
Lägg på en slant och köp en Roadster istället.

Tyvärr kommer den först 2022.
Elon Musk confirmed that the new Tesla Roadster has been delayed to 2022.

https://electrek.co/2021/01/28/elon-mus ... ayed-2022/

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 06:48
av Johan_a
Är det någon som har hört något mer om ryktena kring att dragkrok kan komma till model s framöver?

Enligt den här artikeln så ligger det valet i konfiguratorn och bara väntar på att bli enablat.

https://driveteslacanada.ca/model-s/tes ... urce-code/

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 07:16
av HelectriC
Johan_a skrev:
Är det någon som har hört något mer om ryktena kring att dragkrok kan komma till model s framöver?

Enligt den här artikeln så ligger det valet i konfiguratorn och bara väntar på att bli enablat.

https://driveteslacanada.ca/model-s/tes ... urce-code/
Intressant!

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 07:16
av Hertsh
Zalman3 skrev:
Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Man är van vid spak, men rör spaken väldigt sällan så jag tror inte jag kommer ha några vidare bekymmer med det. Dock blir fickparkeringar jobbiga så autopark-funktionen (som jag sällan använder idag) blir nog vanligare.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 07:25
av erbo73
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Man är van vid spak, men rör spaken väldigt sällan så jag tror inte jag kommer ha några vidare bekymmer med det. Dock blir fickparkeringar jobbiga så autopark-funktionen (som jag sällan använder idag) blir nog vanligare.
Så jobbigt att byta mellan R och D en gång är det väl ändå inte, även om det sker via en skärm? Det struliga blir väl möjligen om bilen och en själv hamnar i ofas mellan vilken åkriktning som gäller. Hoppas den funktionen går att stänga av.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 07:48
av Klintan
Finns lite kod i konfiguratorn som hintar om drag ja (och valbar ratt), men om det blir något får vi väl se.
tow.png

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 08:33
av Zalman3
Vissa blev ju tveksamma till att beställa eftersom det inte blev 4680-batterier i alla modeller.

Men duger inte 663km i räckvidd och 250 kW laddning?

Tibro skrev:
Vissa blev besvikna att höra att Tesla har inte bytt cellstorlek i batteripacket till varken 2170 eller 4680 utan fortsätter med 18650 formatet. Fast storleken på batterierna spelar ju egentligen ingen större roll. Det viktigaste är att batterikemin har förbättrats och även kylningen av batteripacket, så de nya bilarna nu kan laddas lika snabbt på 250 kW Supercharger V3 som Model 3 och Y. Förbättrade kylningen gör även att bilarna inte överhettas när de körs på bana heller längre.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 08:35
av MWall
erbo73 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Man är van vid spak, men rör spaken väldigt sällan så jag tror inte jag kommer ha några vidare bekymmer med det. Dock blir fickparkeringar jobbiga så autopark-funktionen (som jag sällan använder idag) blir nog vanligare.
Så jobbigt att byta mellan R och D en gång är det väl ändå inte, även om det sker via en skärm? Det struliga blir väl möjligen om bilen och en själv hamnar i ofas mellan vilken åkriktning som gäller. Hoppas den funktionen går att stänga av.
Och när skärmen går sönder?

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 08:37
av erbo73
MWall skrev:
erbo73 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Man är van vid spak, men rör spaken väldigt sällan så jag tror inte jag kommer ha några vidare bekymmer med det. Dock blir fickparkeringar jobbiga så autopark-funktionen (som jag sällan använder idag) blir nog vanligare.
Så jobbigt att byta mellan R och D en gång är det väl ändå inte, även om det sker via en skärm? Det struliga blir väl möjligen om bilen och en själv hamnar i ofas mellan vilken åkriktning som gäller. Hoppas den funktionen går att stänga av.
Och när skärmen går sönder?
Om det är ens rädsla är man nog inte en potentiell Tesla-ägare iaf.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 08:40
av Zalman3
MWall skrev:
erbo73 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Man är van vid spak, men rör spaken väldigt sällan så jag tror inte jag kommer ha några vidare bekymmer med det. Dock blir fickparkeringar jobbiga så autopark-funktionen (som jag sällan använder idag) blir nog vanligare.
Så jobbigt att byta mellan R och D en gång är det väl ändå inte, även om det sker via en skärm? Det struliga blir väl möjligen om bilen och en själv hamnar i ofas mellan vilken åkriktning som gäller. Hoppas den funktionen går att stänga av.
Och när skärmen går sönder?
Röststyrning!
Sen kan du ju med appen köra ut bilen från p-platsen.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 08:40
av erbo73
Zalman3 skrev:
Vissa blev ju tveksamma till att beställa eftersom det inte blev 4680-batterier i alla modeller.

Men duger inte 663km i räckvidd och 250 kW laddning?

Tibro skrev:
Vissa blev besvikna att höra att Tesla har inte bytt cellstorlek i batteripacket till varken 2170 eller 4680 utan fortsätter med 18650 formatet. Fast storleken på batterierna spelar ju egentligen ingen större roll. Det viktigaste är att batterikemin har förbättrats och även kylningen av batteripacket, så de nya bilarna nu kan laddas lika snabbt på 250 kW Supercharger V3 som Model 3 och Y. Förbättrade kylningen gör även att bilarna inte överhettas när de körs på bana heller längre.
Precis så. Känns också som vanliga Plaid är "the pick of the range". Känns som Tesla måste fylla Plaid+ med mycket mer (Track mode?, kolfiberbromsar?, superchassi?) för att motivera prisskillnaden mot Plaid, vars prestanda mer än väl är nog.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 08:45
av Credde
Zalman3 skrev:
MWall skrev:
erbo73 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Man är van vid spak, men rör spaken väldigt sällan så jag tror inte jag kommer ha några vidare bekymmer med det. Dock blir fickparkeringar jobbiga så autopark-funktionen (som jag sällan använder idag) blir nog vanligare.
Så jobbigt att byta mellan R och D en gång är det väl ändå inte, även om det sker via en skärm? Det struliga blir väl möjligen om bilen och en själv hamnar i ofas mellan vilken åkriktning som gäller. Hoppas den funktionen går att stänga av.
Och när skärmen går sönder?
Röststyrning!
Sen kan du ju med appen köra ut bilen från p-platsen.
Du menar den röststyrning som funkar som vinden blåser?

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 08:57
av Zalman3
Intressant är hur Tesla löst att Plaids toppfart är 320 km/h?
2 växlar?

Porsche Taycan är ju 2-växlad och kommer upp i 260km/h.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 08:58
av Legato
erbo73 skrev:
Zalman3 skrev:
Vissa blev ju tveksamma till att beställa eftersom det inte blev 4680-batterier i alla modeller.

Men duger inte 663km i räckvidd och 250 kW laddning?

Tibro skrev:
Vissa blev besvikna att höra att Tesla har inte bytt cellstorlek i batteripacket till varken 2170 eller 4680 utan fortsätter med 18650 formatet. Fast storleken på batterierna spelar ju egentligen ingen större roll. Det viktigaste är att batterikemin har förbättrats och även kylningen av batteripacket, så de nya bilarna nu kan laddas lika snabbt på 250 kW Supercharger V3 som Model 3 och Y. Förbättrade kylningen gör även att bilarna inte överhettas när de körs på bana heller längre.
Precis så. Känns också som vanliga Plaid är "the pick of the range". Känns som Tesla måste fylla Plaid+ med mycket mer (Track mode?, kolfiberbromsar?, superchassi?) för att motivera prisskillnaden mot Plaid, vars prestanda mer än väl är nog.
Hur menar du? Den klart största skillnaden mellan Plaid+ och Plaid är ju just räckvidd... Nästan 200 km extra med Plaid+.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 09:00
av MWall
erbo73 skrev:
MWall skrev:
erbo73 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Man är van vid spak, men rör spaken väldigt sällan så jag tror inte jag kommer ha några vidare bekymmer med det. Dock blir fickparkeringar jobbiga så autopark-funktionen (som jag sällan använder idag) blir nog vanligare.
Så jobbigt att byta mellan R och D en gång är det väl ändå inte, även om det sker via en skärm? Det struliga blir väl möjligen om bilen och en själv hamnar i ofas mellan vilken åkriktning som gäller. Hoppas den funktionen går att stänga av.
Och när skärmen går sönder?
Om det är ens rädsla är man nog inte en potentiell Tesla-ägare iaf.
Öh... Det är ju hur vanligt som helst. MCU1 eller vad de kallas byts ju på löpande band nu. Vad säger att de nya håller bättre? Nu är de nya och problemfria, men vad händer om 4-5 år? Minnesmoduler som skrivs sönder etc etc. Min MCU2 får ibland för sig att boota om och svartna av sig själv utan att jag gör något också. Känns inte som en lösning som är lika driftsäker som en fysisk spak.

Vadå "potentiell" förresten? Har kört Tesla i snart 4 år. Kanske just därför jag är skeptisk. ;)

Hade det varit samma ratt och rattspakar som på nuvarande S hade jag nog beställt. Nu får det nog vara trots allt.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 09:02
av MWall
erbo73 skrev:
Zalman3 skrev:
Vissa blev ju tveksamma till att beställa eftersom det inte blev 4680-batterier i alla modeller.

Men duger inte 663km i räckvidd och 250 kW laddning?

Tibro skrev:
Vissa blev besvikna att höra att Tesla har inte bytt cellstorlek i batteripacket till varken 2170 eller 4680 utan fortsätter med 18650 formatet. Fast storleken på batterierna spelar ju egentligen ingen större roll. Det viktigaste är att batterikemin har förbättrats och även kylningen av batteripacket, så de nya bilarna nu kan laddas lika snabbt på 250 kW Supercharger V3 som Model 3 och Y. Förbättrade kylningen gör även att bilarna inte överhettas när de körs på bana heller längre.
Precis så. Känns också som vanliga Plaid är "the pick of the range". Känns som Tesla måste fylla Plaid+ med mycket mer (Track mode?, kolfiberbromsar?, superchassi?) för att motivera prisskillnaden mot Plaid, vars prestanda mer än väl är nog.

Tvärtom. Är bara Plaid+ som erbjuder en revolutionerande räckvidd. En räckvidd som gör att man knappt behöver besöka en supercharger alls. Vanliga Plaid är bara ännu en Model S, även om den är snabbare.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 09:04
av Fredrik j
Credde skrev:
Zalman3 skrev:
MWall skrev:
erbo73 skrev:
Hertsh skrev:
Man är van vid spak, men rör spaken väldigt sällan så jag tror inte jag kommer ha några vidare bekymmer med det. Dock blir fickparkeringar jobbiga så autopark-funktionen (som jag sällan använder idag) blir nog vanligare.
Så jobbigt att byta mellan R och D en gång är det väl ändå inte, även om det sker via en skärm? Det struliga blir väl möjligen om bilen och en själv hamnar i ofas mellan vilken åkriktning som gäller. Hoppas den funktionen går att stänga av.
Och när skärmen går sönder?
Röststyrning!
Sen kan du ju med appen köra ut bilen från p-platsen.
Du menar den röststyrning som funkar som vinden blåser?
Såg på youtube-kanalen Harrys garage när han provade Ferrari Roma. Så fort han sa "Ferrari" till kameran så vaknade röststyrningen i bilen och undrade vad han ville.....:)