Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 22:57
Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Och 100 % hydraulik utan mekanisk koppling har man också förlitat sig på i över 70 år inom flygindustrin. Inte heller tillåtet i bilar.OlleBack skrev:Kul att flygplan får flyga fly by wire men bilar, där ska det vara vara "säkert"Nicke Nyfiken skrev:Min fråga kvarstår. Hur kan man på ett lagligt sätt ha hastighetsberoende utväxling på styrningen?OfarligTesla skrev:Om de kör på variabel utväxling skulle jag gissa på att det är en formel som tar hänsyn till flera faktorer, en lär vara hastighet men jag skulle gissa att man tar hänsyn till acceleration och deacceleration också.
Kan fordonet köra snabbare än 45km/h måste det finnas en direkt mekanisk koppling mellan ratt och hjul.
Ska inte bilen sköta detta helt själv?Zalman3 skrev:Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Nej det är ju där det skiljer. Hade man lika strikt serviceschema på en bil hade det väl inte varit omöjligt.Nicke Nyfiken skrev:Och 100 % hydraulik utan mekanisk koppling har man också förlitat sig på i över 70 år inom flygindustrin. Inte heller tillåtet i bilar.OlleBack skrev:Kul att flygplan får flyga fly by wire men bilar, där ska det vara vara "säkert"Nicke Nyfiken skrev:Min fråga kvarstår. Hur kan man på ett lagligt sätt ha hastighetsberoende utväxling på styrningen?OfarligTesla skrev:Om de kör på variabel utväxling skulle jag gissa på att det är en formel som tar hänsyn till flera faktorer, en lär vara hastighet men jag skulle gissa att man tar hänsyn till acceleration och deacceleration också.
Kan fordonet köra snabbare än 45km/h måste det finnas en direkt mekanisk koppling mellan ratt och hjul.
Men å andra sidan skulle ingen bilägare acceptera den mängden service och underhåll som det krävs på flygmaskiner för att dessa system ska vara säkra.
Driftskostnaden hade nog blivit omöjlig för många. Ständig service och komponentbyte på fullt fungerande system kostar fläsk.Fredrik j skrev:Nej det är ju där det skiljer. Hade man lika strikt serviceschema på en bil hade det väl inte varit omöjligt.Nicke Nyfiken skrev:Och 100 % hydraulik utan mekanisk koppling har man också förlitat sig på i över 70 år inom flygindustrin. Inte heller tillåtet i bilar.OlleBack skrev:Kul att flygplan får flyga fly by wire men bilar, där ska det vara vara "säkert"Nicke Nyfiken skrev:Min fråga kvarstår. Hur kan man på ett lagligt sätt ha hastighetsberoende utväxling på styrningen?OfarligTesla skrev:Om de kör på variabel utväxling skulle jag gissa på att det är en formel som tar hänsyn till flera faktorer, en lär vara hastighet men jag skulle gissa att man tar hänsyn till acceleration och deacceleration också.
Kan fordonet köra snabbare än 45km/h måste det finnas en direkt mekanisk koppling mellan ratt och hjul.
Men å andra sidan skulle ingen bilägare acceptera den mängden service och underhåll som det krävs på flygmaskiner för att dessa system ska vara säkra.
M3apan skrev:Om det verkligen är så att bilen blinkar automatisk när den känner att det är dags, så kan vi konstatera här och nu att där tappar man alla bmw förare som ev tänkt byta till tesla...
De skall tydligen ha tagit fram en långsiktig plan på hur de skall få ordning på det (utlovat att vara klart med alla felrättningar till år 2077).dd88 skrev:Cyberpunk? Buggfest deluxe med andra ord.
https://electrek.co/2021/01/28/elon-mus ... ayed-2022/Elon Musk confirmed that the new Tesla Roadster has been delayed to 2022.
Intressant!Johan_a skrev:Är det någon som har hört något mer om ryktena kring att dragkrok kan komma till model s framöver?
Enligt den här artikeln så ligger det valet i konfiguratorn och bara väntar på att bli enablat.
https://driveteslacanada.ca/model-s/tes ... urce-code/
Man är van vid spak, men rör spaken väldigt sällan så jag tror inte jag kommer ha några vidare bekymmer med det. Dock blir fickparkeringar jobbiga så autopark-funktionen (som jag sällan använder idag) blir nog vanligare.Zalman3 skrev:Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Så jobbigt att byta mellan R och D en gång är det väl ändå inte, även om det sker via en skärm? Det struliga blir väl möjligen om bilen och en själv hamnar i ofas mellan vilken åkriktning som gäller. Hoppas den funktionen går att stänga av.Hertsh skrev:Man är van vid spak, men rör spaken väldigt sällan så jag tror inte jag kommer ha några vidare bekymmer med det. Dock blir fickparkeringar jobbiga så autopark-funktionen (som jag sällan använder idag) blir nog vanligare.Zalman3 skrev:Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Vissa blev besvikna att höra att Tesla har inte bytt cellstorlek i batteripacket till varken 2170 eller 4680 utan fortsätter med 18650 formatet. Fast storleken på batterierna spelar ju egentligen ingen större roll. Det viktigaste är att batterikemin har förbättrats och även kylningen av batteripacket, så de nya bilarna nu kan laddas lika snabbt på 250 kW Supercharger V3 som Model 3 och Y. Förbättrade kylningen gör även att bilarna inte överhettas när de körs på bana heller längre.
Och när skärmen går sönder?erbo73 skrev:Så jobbigt att byta mellan R och D en gång är det väl ändå inte, även om det sker via en skärm? Det struliga blir väl möjligen om bilen och en själv hamnar i ofas mellan vilken åkriktning som gäller. Hoppas den funktionen går att stänga av.Hertsh skrev:Man är van vid spak, men rör spaken väldigt sällan så jag tror inte jag kommer ha några vidare bekymmer med det. Dock blir fickparkeringar jobbiga så autopark-funktionen (som jag sällan använder idag) blir nog vanligare.Zalman3 skrev:Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Om det är ens rädsla är man nog inte en potentiell Tesla-ägare iaf.MWall skrev:Och när skärmen går sönder?erbo73 skrev:Så jobbigt att byta mellan R och D en gång är det väl ändå inte, även om det sker via en skärm? Det struliga blir väl möjligen om bilen och en själv hamnar i ofas mellan vilken åkriktning som gäller. Hoppas den funktionen går att stänga av.Hertsh skrev:Man är van vid spak, men rör spaken väldigt sällan så jag tror inte jag kommer ha några vidare bekymmer med det. Dock blir fickparkeringar jobbiga så autopark-funktionen (som jag sällan använder idag) blir nog vanligare.Zalman3 skrev:Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Röststyrning!MWall skrev:Och när skärmen går sönder?erbo73 skrev:Så jobbigt att byta mellan R och D en gång är det väl ändå inte, även om det sker via en skärm? Det struliga blir väl möjligen om bilen och en själv hamnar i ofas mellan vilken åkriktning som gäller. Hoppas den funktionen går att stänga av.Hertsh skrev:Man är van vid spak, men rör spaken väldigt sällan så jag tror inte jag kommer ha några vidare bekymmer med det. Dock blir fickparkeringar jobbiga så autopark-funktionen (som jag sällan använder idag) blir nog vanligare.Zalman3 skrev:Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Precis så. Känns också som vanliga Plaid är "the pick of the range". Känns som Tesla måste fylla Plaid+ med mycket mer (Track mode?, kolfiberbromsar?, superchassi?) för att motivera prisskillnaden mot Plaid, vars prestanda mer än väl är nog.Zalman3 skrev:Vissa blev ju tveksamma till att beställa eftersom det inte blev 4680-batterier i alla modeller.
Men duger inte 663km i räckvidd och 250 kW laddning?
Tibro skrev:Vissa blev besvikna att höra att Tesla har inte bytt cellstorlek i batteripacket till varken 2170 eller 4680 utan fortsätter med 18650 formatet. Fast storleken på batterierna spelar ju egentligen ingen större roll. Det viktigaste är att batterikemin har förbättrats och även kylningen av batteripacket, så de nya bilarna nu kan laddas lika snabbt på 250 kW Supercharger V3 som Model 3 och Y. Förbättrade kylningen gör även att bilarna inte överhettas när de körs på bana heller längre.
Du menar den röststyrning som funkar som vinden blåser?Zalman3 skrev:Röststyrning!MWall skrev:Och när skärmen går sönder?erbo73 skrev:Så jobbigt att byta mellan R och D en gång är det väl ändå inte, även om det sker via en skärm? Det struliga blir väl möjligen om bilen och en själv hamnar i ofas mellan vilken åkriktning som gäller. Hoppas den funktionen går att stänga av.Hertsh skrev:Man är van vid spak, men rör spaken väldigt sällan så jag tror inte jag kommer ha några vidare bekymmer med det. Dock blir fickparkeringar jobbiga så autopark-funktionen (som jag sällan använder idag) blir nog vanligare.Zalman3 skrev:Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Sen kan du ju med appen köra ut bilen från p-platsen.
Hur menar du? Den klart största skillnaden mellan Plaid+ och Plaid är ju just räckvidd... Nästan 200 km extra med Plaid+.erbo73 skrev:Precis så. Känns också som vanliga Plaid är "the pick of the range". Känns som Tesla måste fylla Plaid+ med mycket mer (Track mode?, kolfiberbromsar?, superchassi?) för att motivera prisskillnaden mot Plaid, vars prestanda mer än väl är nog.Zalman3 skrev:Vissa blev ju tveksamma till att beställa eftersom det inte blev 4680-batterier i alla modeller.
Men duger inte 663km i räckvidd och 250 kW laddning?
Tibro skrev:Vissa blev besvikna att höra att Tesla har inte bytt cellstorlek i batteripacket till varken 2170 eller 4680 utan fortsätter med 18650 formatet. Fast storleken på batterierna spelar ju egentligen ingen större roll. Det viktigaste är att batterikemin har förbättrats och även kylningen av batteripacket, så de nya bilarna nu kan laddas lika snabbt på 250 kW Supercharger V3 som Model 3 och Y. Förbättrade kylningen gör även att bilarna inte överhettas när de körs på bana heller längre.
Öh... Det är ju hur vanligt som helst. MCU1 eller vad de kallas byts ju på löpande band nu. Vad säger att de nya håller bättre? Nu är de nya och problemfria, men vad händer om 4-5 år? Minnesmoduler som skrivs sönder etc etc. Min MCU2 får ibland för sig att boota om och svartna av sig själv utan att jag gör något också. Känns inte som en lösning som är lika driftsäker som en fysisk spak.erbo73 skrev:Om det är ens rädsla är man nog inte en potentiell Tesla-ägare iaf.MWall skrev:Och när skärmen går sönder?erbo73 skrev:Så jobbigt att byta mellan R och D en gång är det väl ändå inte, även om det sker via en skärm? Det struliga blir väl möjligen om bilen och en själv hamnar i ofas mellan vilken åkriktning som gäller. Hoppas den funktionen går att stänga av.Hertsh skrev:Man är van vid spak, men rör spaken väldigt sällan så jag tror inte jag kommer ha några vidare bekymmer med det. Dock blir fickparkeringar jobbiga så autopark-funktionen (som jag sällan använder idag) blir nog vanligare.Zalman3 skrev:Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
erbo73 skrev:Precis så. Känns också som vanliga Plaid är "the pick of the range". Känns som Tesla måste fylla Plaid+ med mycket mer (Track mode?, kolfiberbromsar?, superchassi?) för att motivera prisskillnaden mot Plaid, vars prestanda mer än väl är nog.Zalman3 skrev:Vissa blev ju tveksamma till att beställa eftersom det inte blev 4680-batterier i alla modeller.
Men duger inte 663km i räckvidd och 250 kW laddning?
Tibro skrev:Vissa blev besvikna att höra att Tesla har inte bytt cellstorlek i batteripacket till varken 2170 eller 4680 utan fortsätter med 18650 formatet. Fast storleken på batterierna spelar ju egentligen ingen större roll. Det viktigaste är att batterikemin har förbättrats och även kylningen av batteripacket, så de nya bilarna nu kan laddas lika snabbt på 250 kW Supercharger V3 som Model 3 och Y. Förbättrade kylningen gör även att bilarna inte överhettas när de körs på bana heller längre.
Såg på youtube-kanalen Harrys garage när han provade Ferrari Roma. Så fort han sa "Ferrari" till kameran så vaknade röststyrningen i bilen och undrade vad han ville.....Credde skrev:Du menar den röststyrning som funkar som vinden blåser?Zalman3 skrev:Röststyrning!MWall skrev:Och när skärmen går sönder?erbo73 skrev:Så jobbigt att byta mellan R och D en gång är det väl ändå inte, även om det sker via en skärm? Det struliga blir väl möjligen om bilen och en själv hamnar i ofas mellan vilken åkriktning som gäller. Hoppas den funktionen går att stänga av.Hertsh skrev:Man är van vid spak, men rör spaken väldigt sällan så jag tror inte jag kommer ha några vidare bekymmer med det. Dock blir fickparkeringar jobbiga så autopark-funktionen (som jag sällan använder idag) blir nog vanligare.
Sen kan du ju med appen köra ut bilen från p-platsen.