Sida 28 av 41
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 25 aug 2016 10:44
av StefL
sondell skrev:StefL skrev:sondell skrev:Hoppas de får en gräddfil då...
Ska vara fastigheten Marknadsplatsen 5:1. Diarienummer BN-2016/01673.
Är det vid nya Max vid Ikea söder om stan som tidigare nämnts som trolig plats?
Japp. Här alltså
https://www.max.se/sv/Hitta-Max/Restaur ... oderslatt/
Bygglovet är sökt på samma address som den som star där iaf.
Kanon! Synd bara att stormarknaden (Willys är det väl) ligger i andra änden av handelsområdet; jag lär främst komma att använda SC'n när jag ska handla när jag är i sommarstugan i den framtid när min Model 3 levererats. Men en promenad på 200 meter ska man väl klara

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 25 aug 2016 12:06
av Bjelke
StefL skrev:sondell skrev:StefL skrev:sondell skrev:Hoppas de får en gräddfil då...
Ska vara fastigheten Marknadsplatsen 5:1. Diarienummer BN-2016/01673.
Är det vid nya Max vid Ikea söder om stan som tidigare nämnts som trolig plats?
Japp. Här alltså
https://www.max.se/sv/Hitta-Max/Restaur ... oderslatt/
Bygglovet är sökt på samma address som den som star där iaf.
Kanon! Synd bara att stormarknaden (Willys är det väl) ligger i andra änden av handelsområdet; jag lär främst komma att använda SC'n när jag ska handla när jag är i sommarstugan i den framtid när min Model 3 levererats. Men en promenad på 200 meter ska man väl klara

Du kliver av vid Willys och sedan sköter bilen resten

(har jag hört)
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 25 aug 2016 12:16
av bylund
sondell skrev:Hoppas de får en gräddfil då...
Ska vara fastigheten Marknadsplatsen 5:1. Diarienummer BN-2016/01673.
Tidigare protokoll har tagit upp ärenden som inte varit med på föredragningslistan, så det kan ju ha beslutats igår i alla fall.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 25 aug 2016 12:31
av TiborBlomhall
sondell skrev:StefL skrev:sondell skrev:Hoppas de får en gräddfil då...
Ska vara fastigheten Marknadsplatsen 5:1. Diarienummer BN-2016/01673.
Är det vid nya Max vid Ikea söder om stan som tidigare nämnts som trolig plats?
Japp. Här alltså
https://www.max.se/sv/Hitta-Max/Restaur ... oderslatt/
Bygglovet är sökt på samma address som den som star där iaf.
Intressant!
Länge trodde vi att den laddaren skulle hamna i Nordmaling, typ, enligt Tesla Motors karta:
Nu blir det 26 mil mellan Superchargern i Sundsvall och Umeå - i längsta laget. Och bara 14 mil till Skellefteå.
Skulle den ha hamnat i Nordmaling, enligt kartan skulle det ha blivit 21 och 18 mil istället. Lite mer balanserat mittemellan Sundsvall och Skellefteå.
Teslor med mindre batterier kommer behöva ladda till 100% på vintern i Sundsvall ("Sveriges tråkigaste Supercharger") innan de kommer våga åka mot Umeå.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 25 aug 2016 12:37
av StefL
TiborBlomhall skrev:
Nu blir det 26 mil mellan Superchargern i Sundsvall och Umeå - i längsta laget. Och bara 14 mil till Skellefteå.
Skulle den ha hamnat i Nordmaling, enligt kartan skulle det ha blivit 21 och 18 mil istället. Lite mer balanserat mittemellan Sundsvall och Skellefteå.
Teslor med mindre batterier kommer behöva ladda till 100% på vintern i Sundsvall ("Sveriges tråkigaste Supercharger") innan de kommer våga åka mot Umeå.
Eller också planerar man redan för att bygga laddare även i Härnösand och/eller Örnsköldsvik när marknaden växer om ett par år.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 25 aug 2016 13:36
av jonasl
Härnösand vore magiskt bra för mig eftersom vi har stuga där med begränsad laddmöjlighet.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 25 aug 2016 14:20
av StefL
TiborBlomhall skrev:
Nu blir det 26 mil mellan Superchargern i Sundsvall och Umeå - i längsta laget. Och bara 14 mil till Skellefteå.
Skulle den ha hamnat i Nordmaling, enligt kartan skulle det ha blivit 21 och 18 mil istället. Lite mer balanserat mittemellan Sundsvall och Skellefteå.
Teslor med mindre batterier kommer behöva ladda till 100% på vintern i Sundsvall ("Sveriges tråkigaste Supercharger") innan de kommer våga åka mot Umeå.
Man ska inte heller glömma att Umeå är "Norrlands Huvudstad" (Sundsvall har slutat försöka konkurrera om den titeln numera...) och den enda kommunen åtminstone i norra Norrland med tillväxt och (förmodligen) en ganska stor lokal marknad för Tesla. Därför är det inte så förvånande att man väljer att lägga en SuC där, även om den inte är optimalt placerad för de som reser längs Norrlandskusten. Det är alltså även i anslutning till nyligen öppnade Ikea med vidhängande Avion Shopping (seriöst, vem i h-e är det som hittar på namn på köpcentra?!) som kommer att dra folk från ett stort kringliggande område (vi snackar en radie på minst 15-20 mil) och då blir det ännu mer logiskt att visa upp sig med en SuC.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 25 aug 2016 19:28
av bylund
jonasl skrev:Härnösand vore magiskt bra för mig eftersom vi har stuga där med begränsad laddmöjlighet.
Det får nog sägas vara lite väl när Sundsvall för att det ska hända något där de närmaste åren. Övik får nog sägas är en troligare kandidat, men jag tror nog att man anser sig ha täckt in Norrlandkusten när även Skellefteå och någon till mellan Luleå och Haparanda är byggd förutom den i Umeå. Gissningsvis vid Töre. Det finns mycket att göra i södra och östra Europa också.
Umeå är uppe på
http://supercharge.info/ nu för övrigt.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 25 aug 2016 19:32
av Leo
Har för mig att Örnsköldsvik var ganska "bestämt" enligt någon tråd här på forumet? Är väl lite onödigt långt mellan Sundsvall-Umeå, framförallt med senaste satsningen på 60-modellerna.
Tidigare pratades om Nordmaling mellan Umeå-Ö-vik men det verkar ha strukits.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 25 aug 2016 19:39
av bylund
Leo skrev:Har för mig att Örnsköldsvik var ganska "bestämt" enligt någon tråd här på forumet? Är väl lite onödigt långt mellan Sundsvall-Umeå, framförallt med senaste satsningen på 60-modellerna.
Tidigare pratades om Nordmaling mellan Umeå-Ö-vik men det verkar ha strukits.
Enligt
denna tråd rentav.
Mikael Karlberg skrev:Har idag fått information om att man kommer att bygga en SC vid Max restaurangen vid södra infarten till Umeå dessutom kommer det att byggas en i Örnsköldsvik vid samma tidpunkt
Åtminstone Umeå verkar ju stämma.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 26 aug 2016 06:48
av JFAH
OM jag sutte i deras stol med begränsad tillgång på laddare och kort om tid, tja då skulle jag smacka upp nästa laddare i Luleå. 60 modellen får problem, javisst, men för flertalet kan man hävda täckning hela vägen till haparanda. nästa bygge borde vara gällivare. Vist blir det ett gränsfall, men det går helt plötsligt att ta sig norge luleå då...
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 26 aug 2016 08:06
av joel80
26mil bör man väl klara... Om man på 60-modellen sänker hastigheten lite klarar den väl det? Kanske svårt på vintern?
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 26 aug 2016 10:13
av Kirre
Tesla kanske skulle fokusera på att få klart de SuC de har påbörjat innan de startar upp en massa andra projekt...
Bara några dagar kvar av augusti nu och Tindered verkar fortfarande inte vara annat än en tillplattad grushög med ett par wallchargers

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 26 aug 2016 11:09
av Bod
Vad jag förstår, är problemet i Tindered inte något Tesla kan påverka. Andra spelare måste komma överens och då kan det vara bra att fixa andra platser. Annars är Tindered den jag själv mest saknar just nu. Kan bli annat om äldste sonen börjar plugga i Luleå.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 26 aug 2016 11:35
av Kirre
När jag beställde i våras var ett av mina villkor just att Tindered skulle vara klar innan sommaren, vilket Tesla (muntligen) lovade. Misstaget var väl att jag då inte riktigt visste om att Tesla-tid är något helt annat än den gängse uppfattningen, och glömde att be dem specificera vilket år de menade...
Ja, det är inte helt och fullt Teslas fel att Tindered inte är färdig än men jag är ganska säker på att de kan påverka och trycka på de andra parterna ännu mer!
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 26 aug 2016 11:40
av Alexander
Ja! Jag är också beroende av att Tindered kommer upp snart. Bor i Sthlm med landstället på norra Öland.
Wall chargers bättre än ingenting men det är inte så mycket kräm i dessa. 11kW som ger 50km/h. Är man bortskämd med SuC så är man..
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 26 aug 2016 11:53
av gellerstam
Efter som Tindered drar ut så på tiden så tycker man ju att Tesla borde komme med en riktig förklarin på vad det är som tar sådan tid. Speciellt om det nu inte är de själva som tjurhåller på't. Det ligger i allas intresse att det inte blir en massa spekulationer.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 26 aug 2016 12:45
av Bjelke
Bod skrev:Vad jag förstår, är problemet i Tindered inte något Tesla kan påverka. Andra spelare måste komma överens och då kan det vara bra att fixa andra platser. Annars är Tindered den jag själv mest saknar just nu. Kan bli annat om äldste sonen börjar plugga i Luleå.
Min grabb pluggar i Karlskrona så när vi skjutsade ner honom i helgen (och samtidigt hälsade på Mikael Blomqvist, vilket var riktigt kul förresten) så hade jag gärna åkt
över Sthlm och därmed även Tindered men det fick bli Arboga-Ödeshög vilket inte var så dumt det heller

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 26 aug 2016 14:01
av MSO
gellerstam skrev:Efter som Tindered drar ut så på tiden så tycker man ju att Tesla borde komme med en riktig förklarin på vad det är som tar sådan tid. Speciellt om det nu inte är de själva som tjurhåller på't. Det ligger i allas intresse att det inte blir en massa spekulationer.
Kabeldragningen dit ska vara problemet. EON eller vem det nu var som .. inte gjorde rätt.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 26 aug 2016 14:54
av Kirre
MSO skrev:gellerstam skrev:Efter som Tindered drar ut så på tiden så tycker man ju att Tesla borde komme med en riktig förklarin på vad det är som tar sådan tid. Speciellt om det nu inte är de själva som tjurhåller på't. Det ligger i allas intresse att det inte blir en massa spekulationer.
Kabeldragningen dit ska vara problemet. EON eller vem det nu var som .. inte gjorde rätt.
Då tycker jag EON ska göra om - och göra rätt!!!

Typ NU!
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 26 aug 2016 18:24
av 12man
Kirre skrev:MSO skrev:gellerstam skrev:Efter som Tindered drar ut så på tiden så tycker man ju att Tesla borde komme med en riktig förklarin på vad det är som tar sådan tid. Speciellt om det nu inte är de själva som tjurhåller på't. Det ligger i allas intresse att det inte blir en massa spekulationer.
Kabeldragningen dit ska vara problemet. EON eller vem det nu var som .. inte gjorde rätt.
Då tycker jag EON ska göra om - och göra rätt!!! :twisted:
Typ NU!
elnätsbolag är ett av de sista monopolen, så de skiter i vad andra tycker, eller varför inte face(book)bomba dom
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 26 aug 2016 18:45
av joel80
Att Tesla inte går ut och pekar finger kan ju vara lite taktiskt... Dumt att börja smutskasta dom aktörer man är beroende av även om förseningarna är deras fel.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 26 aug 2016 19:43
av gellerstam
Man måste inte smutskasta bara för att man sakligt förklarar förhållandet.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 26 aug 2016 19:56
av bat
Vi vet ju faktiskt heller inte om det varit Tesla som varit sena eller otydliga vid beställning av matning till laddstationerna.
Jag tycker de gjort det bästa möjliga av situationen med destinationsladdarna, oavsett varför nu situationen uppstått.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 26 aug 2016 19:58
av joel80
gellerstam skrev:Man måste inte smutskasta bara för att man sakligt förklarar förhållandet.
Så sant... Men alla har en viss förmåga att bli så kränkta nu av så lite så dom kanske är försiktiga p.g.a det.. Jag håller dock med om att man såklart helst ser att folk blir informerade i så stor utsträckning som möjligt.