Sida 270 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 10:44
av Erxon
LarsL skrev:
2 miljoner borde täcka en nybyggnad av en Supercharger, om jag förstått rätt. Inte för att de ska ha en Supercharger där ute men de skulle kunna ha en eller två snabbladdare.
Måste de inte ändå lägga ner dessa pengar på att få behålla pumparna?
Tror tyvärr inte en ”landsortsmack” skulle gå runt genom att byta ut pumparna mot laddstolpar.

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 10:49
av frippan
nek0 skrev:
LarsL skrev:
2 miljoner borde täcka en nybyggnad av en Supercharger, om jag förstått rätt. Inte för att de ska ha en Supercharger där ute men de skulle kunna ha en eller två snabbladdare.
Och hur många år tror du tar det att få tillbaka investeringen?
Men det är en ganska intressant fråga. Men om de skulle dra in 500:- om dagen på laddning så är det ca 1000 dagar att täcka kostnaden för laddaren. Sen är det ju massa andra kostnader man har så det skulle säkert ta minst 5 år. Men för att dra in 500:- så måste ju den klart ligga på en attraktiv plats.

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 10:52
av LarsL
Erxon skrev:
LarsL skrev:
2 miljoner borde täcka en nybyggnad av en Supercharger, om jag förstått rätt. Inte för att de ska ha en Supercharger där ute men de skulle kunna ha en eller två snabbladdare.
Måste de inte ändå lägga ner dessa pengar på att få behålla pumparna?
Tror tyvärr inte en ”landsortsmack” skulle gå runt genom att byta ut pumparna mot laddstolpar.
Ja, det var ju det som var problemet. De måste lägga 1 miljon i år och lika mycket nästa år bara för att få behålla pumparna. De bygger alltså inte en ny anläggning så jämförelsen med en snabbladdare haltar lite.

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 11:00
av nek0
frippan skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
2 miljoner borde täcka en nybyggnad av en Supercharger, om jag förstått rätt. Inte för att de ska ha en Supercharger där ute men de skulle kunna ha en eller två snabbladdare.
Och hur många år tror du tar det att få tillbaka investeringen?
Men det är en ganska intressant fråga. Men om de skulle dra in 500:- om dagen på laddning så är det ca 1000 dagar att täcka kostnaden för laddaren. Sen är det ju massa andra kostnader man har så det skulle säkert ta minst 5 år. Men för att dra in 500:- så måste ju den klart ligga på en attraktiv plats.
Ca 35km från Varberg mitt i ingenstans, kommer säkert passera 3 elbilar (som måste ladda)/år

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 11:03
av LarsL
frippan skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
2 miljoner borde täcka en nybyggnad av en Supercharger, om jag förstått rätt. Inte för att de ska ha en Supercharger där ute men de skulle kunna ha en eller två snabbladdare.
Och hur många år tror du tar det att få tillbaka investeringen?
Men det är en ganska intressant fråga. Men om de skulle dra in 500:- om dagen på laddning så är det ca 1000 dagar att täcka kostnaden för laddaren. Sen är det ju massa andra kostnader man har så det skulle säkert ta minst 5 år. Men för att dra in 500:- så måste ju den klart ligga på en attraktiv plats.
De ligger visserligen inom ett av de få svarta hål i snabbladdarnätverket som vi har i södra Sverige. Men Karl Gustav ligger ju inte direkt vid en allfartsväg... så att säga. Fast säg att du har en liknande mack i Kinna-Skene, Svenljunga, Tranemo, Öxabäck eller Horred då bör du nog fundera var du ska lägga dina pengar. 250-500 000kr på en Snabbladdare eller 1-2 miljoner på att uppdatera sina bränslepumpar.
Går ju alltid ha en reservdunk på 5 liter i ett förråd som man kan sälja till fossilisterna för 300kr.

Edit lagt till kart bild

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 11:06
av nek0
LarsL skrev:
frippan skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
2 miljoner borde täcka en nybyggnad av en Supercharger, om jag förstått rätt. Inte för att de ska ha en Supercharger där ute men de skulle kunna ha en eller två snabbladdare.
Och hur många år tror du tar det att få tillbaka investeringen?
Men det är en ganska intressant fråga. Men om de skulle dra in 500:- om dagen på laddning så är det ca 1000 dagar att täcka kostnaden för laddaren. Sen är det ju massa andra kostnader man har så det skulle säkert ta minst 5 år. Men för att dra in 500:- så måste ju den klart ligga på en attraktiv plats.
De ligger visserligen inom ett av de få svarta hål i snabbladdarnätverket som vi har i södra Sverige. Men Karl Gustav ligger ju inte direkt vid en allfartsväg... så att säga. Fast säg att du har en liknande mack i Kinna-Skene, Svenljunga, Tranemo, Öxabäck eller Horred då bör du nog fundera var du ska lägga dina pengar. 250-500 000kr på en Snabbladdare eller 1-2 miljoner på att uppdatera sina bränslepumpar.
Går ju alltid ha en reservdunk på 5 liter i ett förråd som man kan sälja till fossilisterna för 300kr.
Ja så kan man tänka om 15+ år, inte idag

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 11:08
av LarsL
nek0 skrev:
LarsL skrev:
frippan skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
2 miljoner borde täcka en nybyggnad av en Supercharger, om jag förstått rätt. Inte för att de ska ha en Supercharger där ute men de skulle kunna ha en eller två snabbladdare.
Och hur många år tror du tar det att få tillbaka investeringen?
Men det är en ganska intressant fråga. Men om de skulle dra in 500:- om dagen på laddning så är det ca 1000 dagar att täcka kostnaden för laddaren. Sen är det ju massa andra kostnader man har så det skulle säkert ta minst 5 år. Men för att dra in 500:- så måste ju den klart ligga på en attraktiv plats.
De ligger visserligen inom ett av de få svarta hål i snabbladdarnätverket som vi har i södra Sverige. Men Karl Gustav ligger ju inte direkt vid en allfartsväg... så att säga. Fast säg att du har en liknande mack i Kinna-Skene, Svenljunga, Tranemo, Öxabäck eller Horred då bör du nog fundera var du ska lägga dina pengar. 250-500 000kr på en Snabbladdare eller 1-2 miljoner på att uppdatera sina bränslepumpar.
Går ju alltid ha en reservdunk på 5 liter i ett förråd som man kan sälja till fossilisterna för 300kr.
Ja så kan man tänka om 15+ år, inte idag
Så du tycker alltså att man ska investera 2 miljoner alltså?

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 11:12
av nek0
LarsL skrev:
nek0 skrev:
frippan skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
2 miljoner borde täcka en nybyggnad av en Supercharger, om jag förstått rätt. Inte för att de ska ha en Supercharger där ute men de skulle kunna ha en eller två snabbladdare.
Och hur många år tror du tar det att få tillbaka investeringen?
Men det är en ganska intressant fråga. Men om de skulle dra in 500:- om dagen på laddning så är det ca 1000 dagar att täcka kostnaden för laddaren. Sen är det ju massa andra kostnader man har så det skulle säkert ta minst 5 år. Men för att dra in 500:- så måste ju den klart ligga på en attraktiv plats.


Så du tycker alltså att man ska investera 2 miljoner alltså?
Nej det sa jag inte. Om man har 2 miljoner som man inte vet vad man ska göra med så ok, annars stäng bensinmacken.
Varje borttagen bensin mack gör omställningen lite lättare och snabbare.

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 11:18
av LarsL
Jag kan säga att jag hade laddat på en snabbladdare inom detta område under den tid jag haft elbil. Jag har nämligen fått köra hyperdrive ut ur det under några resor.
Fossilisterna säger ju att de har fördelen med att de kan använda en reservdunk så det är ju något vi skulle kunna erbjuda dem då. Kanske kan vi skapa en app där de kan registrera sig så att de kan skanna en QR-kod som öppnar en sida där de kan slå in numret på dunken de vill fylla från. Ja, det är bara otur om just den dunken råkade innehålla diesel när man ville ha bensin men det är ju bara att börja om. Hur svårt kan det vara?

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 11:20
av LarsL
nek0 skrev:
Nej det sa jag inte. Om man har 2 miljoner som man inte vet vad man ska göra med så ok, annars stäng bensinmacken.
Varje borttagen bensin mack gör omställningen lite lättare och snabbare.
Så om jag skulle ge dig två miljoner att investera så hade du lagt det på en bensinmack?

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 11:37
av nek0
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Nej det sa jag inte. Om man har 2 miljoner som man inte vet vad man ska göra med så ok, annars stäng bensinmacken.
Varje borttagen bensin mack gör omställningen lite lättare och snabbare.
Så om jag skulle ge dig två miljoner att investera så hade du lagt det på en bensinmack?
Är du vaken? "Om man har 2 miljoner som man inte vet vad man ska göra med så ok" Var står det att jag inte vet vad jag skulle göra med 2 miljoner?

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 11:40
av LarsL
nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Nej det sa jag inte. Om man har 2 miljoner som man inte vet vad man ska göra med så ok, annars stäng bensinmacken.
Varje borttagen bensin mack gör omställningen lite lättare och snabbare.
Så om jag skulle ge dig två miljoner att investera så hade du lagt det på en bensinmack?
Är du vaken? "Om man har 2 miljoner som man inte vet vad man ska göra med så ok" Var står det att jag inte vet vad jag skulle göra med 2 miljoner?
Du ”fick” just två miljoner vad gör du med dem? Högre upp påstod du att då kan vi lägga dem på en bensinmack i Karl Gustav.

För att förenkla för dig... du kan sätta upp 5 snabbladdare inom det här området eller uppdatera en bensinmack? För det är ju det valet som många borde ställas inför de kommande åren och många kommer välja fel.

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 11:46
av nek0
LarsL skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Nej det sa jag inte. Om man har 2 miljoner som man inte vet vad man ska göra med så ok, annars stäng bensinmacken.
Varje borttagen bensin mack gör omställningen lite lättare och snabbare.
Så om jag skulle ge dig två miljoner att investera så hade du lagt det på en bensinmack?
Är du vaken? "Om man har 2 miljoner som man inte vet vad man ska göra med så ok" Var står det att jag inte vet vad jag skulle göra med 2 miljoner?
Du ”fick” just två miljoner vad gör du med dem? Högre upp påstod du att då kan vi lägga dem på en bensinmack i Karl Gustav.

För att förenkla för dig... du kan sätta upp 5 snabbladdare inom det här området eller uppdatera en bensinmack? För det är ju det valet som många borde ställas inför de kommande åren och många kommer välja fel.
Ge mig 2 miljoner så köper jag en lägenhet i Huskvarna som jag hyr ut och får 5000kr netto i månaden + en Model3 SR.
Bra mycket bättre en en bensinmack eller snabbladdare i Karl Gustav.
Inget val tycker jag. Pengarna rätt ner i sjön i bägge fallen.

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 11:52
av Teslaspolen
Snabbladdare används för långresande. Vi på landsbygden kopplar in oss i vilket jordat uttag som helst på våra gårdar, eller sommarstugan, vinterhyttan osv. En avgasbilist kan inte ladda hemma (tja, annat än 12V då...) utan är hänvisad till en mack.

Det spelar ingen roll om det inte finns en snabbladdare inom 30 km för mig som kör elbil, men det skulle vara ett hemskt strulande för min granne som kanske kör diesel.

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 11:55
av Jerker
Teslaspolen skrev:
Snabbladdare används för långresande. Vi på landsbygden kopplar in oss i vilket jordat uttag som helst på våra gårdar, eller sommarstugan, vinterhyttan osv. En avgasbilist kan inte ladda hemma (tja, annat än 12V då...) utan är hänvisad till en mack.

Det spelar ingen roll om det inte finns en snabbladdare inom 30 km för mig som kör elbil, men det skulle vara ett hemskt strulande för min granne som kanske kör diesel.
Det var precis detta som var min poäng i mitt svar till den här artikeln.

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 11:58
av LarsL
nek0 skrev:
Om man har 2 miljoner som man inte vet vad man ska göra med så ok, annars stäng bensinmacken.
Detta tolkar jag som att om du har två miljoner över så ska du lägga det på bensinmacken istället för att bygga en laddare? Om du inte har 2 miljoner siska du lägga ner och...? Flytta till en lägenhet i Husqvarna som du hyr ut ;).

Många, många drivmedelsbolag över hela världen kommer stå inför den här frågeställningen. Ska vi investera i bensinstationen eller ska vi bygga laddare? Gör vi inget så kan vi lika gärna lägga ner.

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 12:03
av LarsL
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Snabbladdare används för långresande. Vi på landsbygden kopplar in oss i vilket jordat uttag som helst på våra gårdar, eller sommarstugan, vinterhyttan osv. En avgasbilist kan inte ladda hemma (tja, annat än 12V då...) utan är hänvisad till en mack.

Det spelar ingen roll om det inte finns en snabbladdare inom 30 km för mig som kör elbil, men det skulle vara ett hemskt strulande för min granne som kanske kör diesel.
Det var precis detta som var min poäng i mitt svar till den här artikeln.
Men det måste finnas snabbladdare även inom dessa områden. Vi kan ju för tusan inte förlita oss på att vi ska åka runt och knacka dörr för att kunna köra elbil. Vänd gärna på det resonemanget så inser du hur konstigt det skulle bli. ”Har du slut på bensin? Knacka på i närmsta hus med gräsklippare de kan säkert sälja några liter.” Självklart måste vi få upp snabbladdare även inom dessa områden så att man kan röra sig obehindrat.

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 12:12
av nek0
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Om man har 2 miljoner som man inte vet vad man ska göra med så ok, annars stäng bensinmacken.
Detta tolkar jag som att om du har två miljoner över så ska du lägga det på bensinmacken istället för att bygga en laddare? Om du inte har 2 miljoner siska du lägga ner och...? Flytta till en lägenhet i Husqvarna som du hyr ut ;).

Många, många drivmedelsbolag över hela världen kommer stå inför den här frågeställningen. Ska vi investera i bensinstationen eller ska vi bygga laddare? Gör vi inget så kan vi lika gärna lägga ner.
Du bara jävlas med mig eller är du inte läskunnig?
"Ge mig 2 miljoner så köper jag en lägenhet i Huskvarna som jag hyr ut och får 5000kr netto i månaden + en Model3 SR."
Jag bor redan i Huskvarna och har en lägenhet i Huskvarna.
Ger du mig 2 miljoner så köper jag en lägenhet till och hyr ut den. Vad är det du inte fattar.
Bygga en snabbladdare eller lägga 2 miljoner på en mack i Karl Gustav är som att slänga pengarna i sjön. Läs igen vad jag skrev innan.

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 12:35
av Jerker
LarsL skrev:
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Snabbladdare används för långresande. Vi på landsbygden kopplar in oss i vilket jordat uttag som helst på våra gårdar, eller sommarstugan, vinterhyttan osv. En avgasbilist kan inte ladda hemma (tja, annat än 12V då...) utan är hänvisad till en mack.

Det spelar ingen roll om det inte finns en snabbladdare inom 30 km för mig som kör elbil, men det skulle vara ett hemskt strulande för min granne som kanske kör diesel.
Det var precis detta som var min poäng i mitt svar till den här artikeln.
Men det måste finnas snabbladdare även inom dessa områden. Vi kan ju för tusan inte förlita oss på att vi ska åka runt och knacka dörr för att kunna köra elbil. Vänd gärna på det resonemanget så inser du hur konstigt det skulle bli. ”Har du slut på bensin? Knacka på i närmsta hus med gräsklippare de kan säkert sälja några liter.” Självklart måste vi få upp snabbladdare även inom dessa områden så att man kan röra sig obehindrat.
Fast snabbladdare behöver ju inte ligga så tätt. Placera en snabbladdarstation mitt i det området som nån ritade upp på en karta så är det problemet löst. Ersätter antagligen flera nedlagda bensinstationer i det området. Min poäng är att om alla som förut tankade på den här stationen istället skaffade sig elbilar så behöver de inte den stationen längre. På landet laddar man hemma och sen tar man sig utan vidare till en snabbladdare om man nu skulle behöva det.

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 13:32
av LarsL
Jerker skrev:
Fast snabbladdare behöver ju inte ligga så tätt. Placera en snabbladdarstation mitt i det området som nån ritade upp på en karta så är det problemet löst. Ersätter antagligen flera nedlagda bensinstationer i det området. Min poäng är att om alla som förut tankade på den här stationen istället skaffade sig elbilar så behöver de inte den stationen längre. På landet laddar man hemma och sen tar man sig utan vidare till en snabbladdare om man nu skulle behöva det.
Jo, det behövs ju ingen snabbladdare i Karl Gustav, där räcker det med att folk laddar sina bilar hemma. Men det behövs snabbladdare i Kinn-Skene, Öxabäck, Horred, Ullared, Svenljunga och Tranemo, helst minst två på varje ort. Om man ska investera 2 miljoner som bilenergibolag så hade jag rekommenderat laddare på de orterna, inte nya tankar på befintliga stationer.

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 20:46
av TeslaTissel
Man får ju skrattknipa när man läser det här!!

Artikel i SVD

Expert: Teslas historiska rekord blir inte långvarigt

Särskilt dessa stycken roar mig:

828 miljarder kronor landade Teslas rekordvärdering på tidigare i veckan. Men de gamla fordonsjättarna är långt ifrån uträknade i elbilsracet, enligt Martin Sköld, fordonsexpert och docent vid Handelshögskolan i Stockholm.

Men att Tesla är på väg att permanent köra om de klassiska biltillverkarna är inte sannolikt, enligt Martin Sköld, fordonsexpert och docent vid Handelshögskolan i Stockholm.
Han poängterar att andra parametrar väger in i värderingen än för de traditionella jättarna.
– Tesla värderas snarare som ett teknikbolag som till exempel Apple, där en massa framtida vinster som inte bevisats än har tecknats in, säger han.

– I grund och botten kan det betraktas främst som ett energiföretag som bland annat jobbar med smarta batterier och utvinning av solenergi.
Att kursen stigit 100 procent de senaste tre månaderna beror främst på det fjärde kvartalets överraskande goda leveranssiffror.
Men Martin Sköld tror att aktien går en tuffare framtid till mötes.

Ytterligare en utmaning att tackla är faktumet att andra bilföretag som inte haft rena elbilar börjar komma ikapp.
– Det innebär att de har ett erbjudande marknaden vill ha plus att de rimligen klarar av att bibehålla en effektiv produktion och har en lång tradition av att göra det – vilket jag tycker talar till fördel för övriga bilföretag, säger Martin Sköld.

Det finns även ett tredje orosmoln som tornar upp sig. Riktigt svettigt för Tesla kan det bli i racet om en marknadsledande position för självkörande bilar.
Här finns det enligt Martin Sköld andra aktörer som kan ha potential att gå om såväl Tesla som klassiska fordonsjättar.
– Autonoma och självkörande fordon blir det stora slaget framöver. Jag tror att vi kommer kunna se helt andra typer av bolag som löser det och som har ett helhetsgrepp om kunden, säger han.

https://www.svd.se/expert-teslas-histor ... langvarigt https://www.svd.se/expert-teslas-histor ... langvarigt

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 21:45
av Magre
TeslaTissel skrev:
Man får ju skrattknipa när man läser det här!!

Artikel i SVD

Expert: Teslas historiska rekord blir inte långvarigt

Särskilt dessa stycken roar mig:

828 miljarder kronor landade Teslas rekordvärdering på tidigare i veckan. Men de gamla fordonsjättarna är långt ifrån uträknade i elbilsracet, enligt Martin Sköld, fordonsexpert och docent vid Handelshögskolan i Stockholm.

Men att Tesla är på väg att permanent köra om de klassiska biltillverkarna är inte sannolikt, enligt Martin Sköld, fordonsexpert och docent vid Handelshögskolan i Stockholm.
Han poängterar att andra parametrar väger in i värderingen än för de traditionella jättarna.
– Tesla värderas snarare som ett teknikbolag som till exempel Apple, där en massa framtida vinster som inte bevisats än har tecknats in, säger han.

– I grund och botten kan det betraktas främst som ett energiföretag som bland annat jobbar med smarta batterier och utvinning av solenergi.
Att kursen stigit 100 procent de senaste tre månaderna beror främst på det fjärde kvartalets överraskande goda leveranssiffror.
Men Martin Sköld tror att aktien går en tuffare framtid till mötes.

Ytterligare en utmaning att tackla är faktumet att andra bilföretag som inte haft rena elbilar börjar komma ikapp.
– Det innebär att de har ett erbjudande marknaden vill ha plus att de rimligen klarar av att bibehålla en effektiv produktion och har en lång tradition av att göra det – vilket jag tycker talar till fördel för övriga bilföretag, säger Martin Sköld.

Det finns även ett tredje orosmoln som tornar upp sig. Riktigt svettigt för Tesla kan det bli i racet om en marknadsledande position för självkörande bilar.
Här finns det enligt Martin Sköld andra aktörer som kan ha potential att gå om såväl Tesla som klassiska fordonsjättar.
– Autonoma och självkörande fordon blir det stora slaget framöver. Jag tror att vi kommer kunna se helt andra typer av bolag som löser det och som har ett helhetsgrepp om kunden, säger han.

https://www.svd.se/expert-teslas-histor ... langvarigt https://www.svd.se/expert-teslas-histor ... langvarigt
Det här får man också skrattknipa av:

"Tesla expects to have 1 million vehicles on the road next year that are able to function as “robo-taxis,” Musk said, reiterating statements made at Autonomy Day and on the company’s Q1 earnings call. Each car should be able to do 100 hours of work a week for its owner, making money as a robo-taxi he told investors."

https://www.cnbc.com/2019/05/02/elon-mu ... mpany.html

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 21:58
av ElTorsk
TeslaTissel skrev:
Man får ju skrattknipa när man läser det här!!

Artikel i SVD

Expert: Teslas historiska rekord blir inte långvarigt.
Känns som en väldigt tunn analys. Man kan undra varför vi inte kommer se framtida rekordresultat, nu när Model Y är på gång och Kinafabriken precis har börjat leverera.

Begriper inte heller varför experterna är så övertygade om att efterfrågan av Teslas produkter helt plötsligt upphör när konkurrenterna börjar leverera i en bransch som just nu är i den största övergångsfasen någonsin.

Re: Artikel i media

Postat: 12 jan 2020 22:04
av Jerker
Det går väl 13 på dussinet av sådana här analyser som förutspår Teslas snara konkurs och död och ingen av dem har slagit in ännu. Det har passerat många deadlines för detta under de senaste 10 åren.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jan 2020 05:34
av Pontus
Magre skrev:
Det här får man också skrattknipa av:

"Tesla expects to have 1 million vehicles on the road next year that are able to function as “robo-taxis,” Musk said, reiterating statements made at Autonomy Day and on the company’s Q1 earnings call. Each car should be able to do 100 hours of work a week for its owner, making money as a robo-taxi he told investors."

https://www.cnbc.com/2019/05/02/elon-mu ... mpany.html
Man kanske ska tolka det som att det finns 1 miljon bilar med möjlighet att agera robottaxi men att alla kanske inte är tillåtna att göra det i sina respektive länder eller ens någon?
Men då verkar han också räkna med att alla AP2,5 bilar klarar av detta vilket jag är tveksam till samt att mjukvaran är redo innan året är slut känns också väl optimistiskt.