Plötsligt var min bil klar för leverans. Inte mig emot då man slank det höjda förmånsvärdet. Imorgon blir det hämtning i Karlstad. Undrar om jag kommer hem till Tyresö utan laddning
Det är ju en höjdskillnad på 60 meter eller nåt sånt. Kanske får du medvind också. Och sen får du räkna med att behöva ta bussen de sista milen. Men annars så.
Grattis till nya bilen.
De där 60 metrarna beror nog en hel del på var man bor. Vi har ca 500 meter till havet och har nog ungefär så mycket (60 meter) fallhöjd ner dit
Jag skojar dock mest, jag tar nog en paus, är inte mycket för att köra långsamt på motorväg. Det kändes dock ganska "close" om det var rimligt eller ej att klara utan laddning när jag kikade i abrp.
Nej, det är ingen höjdare, men om det är ovanligt lågt vet jag inte. Det beror ju på var man bor och vad man jobbar med. Jag hade en kollega för några år sedan och han fick runt 23k om jag minns rätt. Han var anställd som systemutvecklare. Lite snålt, kan man tycka. Men det går ju tydligen att anställa folk med den lönen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nej, det är ingen höjdare, men om det är ovanligt lågt vet jag inte. Det beror ju på var man bor och vad man jobbar med. Jag hade en kollega för några år sedan och han fick runt 23k om jag minns rätt. Han var anställd som systemutvecklare. Lite snålt, kan man tycka. Men det går ju tydligen att anställa folk med den lönen.
Det går så länge folk inte vet vad dom är värda. Som utvecklare bör man väl kunna få grundlön på det dubbla direkt efter skolan typ.
Minns ett av mina första sommarjobb, på en kyrkogård. Jag fick 17k/mån. Folk som arbetade heltid och varit där i över 10 år hade 12k/mån...
Det går så länge folk inte vet vad dom är värda. Som utvecklare bör man väl kunna få grundlön på det dubbla direkt efter skolan typ.
Nja, kanske i nån storstad, men absolut inte överallt. Min högsta lön jag någonsin haft låg på drygt 40k i månaden. Det anser jag är ändå rätt bra betalt. Jag är civ-ing med över 20 års erfarenhet inom utveckling (f*n, man blir gammal nu).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nej, det är ingen höjdare, men om det är ovanligt lågt vet jag inte. Det beror ju på var man bor och vad man jobbar med. Jag hade en kollega för några år sedan och han fick runt 23k om jag minns rätt. Han var anställd som systemutvecklare. Lite snålt, kan man tycka. Men det går ju tydligen att anställa folk med den lönen.
21k brutto är det. Och jag är nöjd med det. Bor i Sthlm. Jobbar med musik, det jag tycker om och älskar. Tycker det är lite sorgligt att det behöver innebära att "jag inte vet mitt värde". Pengar är inte allt här i livet. Det finns andra värden!
Nej, det är ingen höjdare, men om det är ovanligt lågt vet jag inte. Det beror ju på var man bor och vad man jobbar med. Jag hade en kollega för några år sedan och han fick runt 23k om jag minns rätt. Han var anställd som systemutvecklare. Lite snålt, kan man tycka. Men det går ju tydligen att anställa folk med den lönen.
21k brutto är det. Och jag är nöjd med det. Bor i Sthlm. Jobbar med musik, det jag tycker om och älskar. Tycker det är lite sorgligt att det behöver innebära att "jag inte vet mitt värde". Pengar är inte allt här i livet. Det finns andra värden!
Jag håller med. Man ska jobba med det man tycker om, inte med det man tjänar bäst på. Och man ska välja den arbetsgivare och arbetsplats som man trivs med, inte den som betalar bäst.
Att veta sitt värde, visst, men man kanske är värd precis det som arbetsgivaren/kunden betalar. Har själv i princip aldrig försökt att förhandla mig till en högre lön. Tycker det är skämmigt. Jag känner mig nästan som en tiggare då, framförallt när man egentligen inte tycker att man borde tjäna mer och därav inte har några som helst argument varför man skulle få en högre lön. "Vill ha en Tesla" brukar inte räcka som argument.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nej, det är ingen höjdare, men om det är ovanligt lågt vet jag inte. Det beror ju på var man bor och vad man jobbar med. Jag hade en kollega för några år sedan och han fick runt 23k om jag minns rätt. Han var anställd som systemutvecklare. Lite snålt, kan man tycka. Men det går ju tydligen att anställa folk med den lönen.
21k brutto är det. Och jag är nöjd med det. Bor i Sthlm. Jobbar med musik, det jag tycker om och älskar. Tycker det är lite sorgligt att det behöver innebära att "jag inte vet mitt värde". Pengar är inte allt här i livet. Det finns andra värden!
Ok, då hade jag nog inte köpt varken Lexus eller annan yngre elbil, det blir ju en enormt stor del av din tillgängliga inkomst. Hade känts väldigt osäkert för mig om något händer och man sitter där på en så stor utgiftspost.
Veta sitt värde håller jag inte med om, men det är tydligt att vissa arbetsgivare inte kan eller vill betala en skälig lön. 21k är alltså mindre än det jag fick när jag sommarjobbade som gymnasieelev för 20år (!!!) sen på Telias kundtjänst.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nej, det är ingen höjdare, men om det är ovanligt lågt vet jag inte. Det beror ju på var man bor och vad man jobbar med. Jag hade en kollega för några år sedan och han fick runt 23k om jag minns rätt. Han var anställd som systemutvecklare. Lite snålt, kan man tycka. Men det går ju tydligen att anställa folk med den lönen.
21k brutto är det. Och jag är nöjd med det. Bor i Sthlm. Jobbar med musik, det jag tycker om och älskar. Tycker det är lite sorgligt att det behöver innebära att "jag inte vet mitt värde". Pengar är inte allt här i livet. Det finns andra värden!
Ok, då hade jag nog inte köpt varken Lexus eller annan yngre elbil, det blir ju en enormt stor del av din tillgängliga inkomst. Hade känts väldigt osäkert för mig om något händer och man sitter där på en så stor utgiftspost.
Veta sitt värde håller jag inte med om, men det är tydligt att vissa arbetsgivare inte kan eller vill betala en skälig lön. 21k är alltså mindre än det jag fick när jag sommarjobbade som gymnasieelev för 20år (!!!) sen på Telias kundtjänst.
Till saken hör att vi är 5 (ink chef) i bolaget och vi tjänar alla lika mycket. Tesla kör jag mest på grund av tur med att komma in i (den sjuka) bostadskarusellen i sthlm i tid. Kan sammanfatta det som att jag alltid flyttat mig till fina bilar.
Ok, då hade jag nog inte köpt varken Lexus eller annan yngre elbil, det blir ju en enormt stor del av din tillgängliga inkomst. Hade känts väldigt osäkert för mig om något händer och man sitter där på en så stor utgiftspost.
Veta sitt värde håller jag inte med om, men det är tydligt att vissa arbetsgivare inte kan eller vill betala en skälig lön. 21k är alltså mindre än det jag fick när jag sommarjobbade som gymnasieelev för 20år (!!!) sen på Telias kundtjänst.
Jag kan då berätta att jag inte fick mer än 10€ i timmen förrän jag flyttade till Sverige 2007. Det var alltså i Tyskland som jag hade den lönen, och det var inget sommarjobb utan en vanlig anställning som hård- och mjukvaruutvecklare. Jag kände mig som en kung när jag fick jobb i Sverige med en lön på 28k. En i mina ögon jättehög lön, dessutom utan att behöva jobba en massa övertid, trots att jobbet var avsevärt mindre avancerat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Över förväntan
* Ännu tystare än väntat. Riktigt skönt! Detta trots att jag ej har dubbelglas.
* Menysystem/skärmar. Generellt hyfsat logiskt och lätt att hitta trots att jag ej kört Audi förut. Bra layout. Föredrar Teslas fortfarande, men skillnaden var mindre än väntat.
Enligt förväntan
* Bekväm att nöta motorväg med.
* Bra kvalitetskänsla.
* Räckvidden. Känns som den iaf sommartid är på ganska exakt samma nivå som min XP100D. Dock då 22" på X och 20" på e-tron.
Under förväntan
* Riktigt burkigt och trist ljud i stereon. Instegsvarianten iofs men tom min Honda har bättre ljud.
Totalt sett är jag nöjd hittills. Kan varmt rekommendera Lecab i Karlstad också, väldigt trevligt mottagande och lång (ca 2 timmar!) genomgång av bilen.
Över förväntan
* Ännu tystare än väntat. Riktigt skönt! Detta trots att jag ej har dubbelglas.
* Menysystem/skärmar. Generellt hyfsat logiskt och lätt att hitta trots att jag ej kört Audi förut. Bra layout. Föredrar Teslas fortfarande, men skillnaden var mindre än väntat.
Enligt förväntan
* Bekväm att nöta motorväg med.
* Bra kvalitetskänsla.
* Räckvidden. Känns som den iaf sommartid är på ganska exakt samma nivå som min XP100D. Dock då 22" på X och 20" på e-tron.
Under förväntan
* Riktigt burkigt och trist ljud i stereon. Instegsvarianten iofs men tom min Honda har bättre ljud.
Totalt sett är jag nöjd hittills. Kan varmt rekommendera Lecab i Karlstad också, väldigt trevligt mottagande och lång (ca 2 timmar!) genomgång av bilen.
Grattis!
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Över förväntan
* Ännu tystare än väntat. Riktigt skönt! Detta trots att jag ej har dubbelglas.
* Menysystem/skärmar. Generellt hyfsat logiskt och lätt att hitta trots att jag ej kört Audi förut. Bra layout. Föredrar Teslas fortfarande, men skillnaden var mindre än väntat.
Enligt förväntan
* Bekväm att nöta motorväg med.
* Bra kvalitetskänsla.
* Räckvidden. Känns som den iaf sommartid är på ganska exakt samma nivå som min XP100D. Dock då 22" på X och 20" på e-tron.
Under förväntan
* Riktigt burkigt och trist ljud i stereon. Instegsvarianten iofs men tom min Honda har bättre ljud.
Totalt sett är jag nöjd hittills. Kan varmt rekommendera Lecab i Karlstad också, väldigt trevligt mottagande och lång (ca 2 timmar!) genomgång av bilen.
Standardljudet är rätt trist.
Men ljudfirmor som till exempel www.dynasty.se kan uppgradera ljudet så du blir riktigt nöjd.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Över förväntan
* Ännu tystare än väntat. Riktigt skönt! Detta trots att jag ej har dubbelglas.
* Menysystem/skärmar. Generellt hyfsat logiskt och lätt att hitta trots att jag ej kört Audi förut. Bra layout. Föredrar Teslas fortfarande, men skillnaden var mindre än väntat.
Kul! Tystnaden och även sätena är otroligt sköna (jämfört med Model 3) tycker jag!
Höll på att leta ihjäl mig efter en inställning i menyerna att stänga av "lane keep assist" eller vad det heter, då den försöker styra in i mötande trafik om mittfil saknas, bara för att till sist hitta knappen som man stänger av den med
Intressant av Teslabjörns 100km challenge i etron GT när han menar att förbrukningen blir straffad av regn pga de breda däcken. Är det en Audi "feature" ?
Har 255 (20") på min etron SUV och upplever att förbrukningen går upp markant vid blött väglag. Från 280 till 320 lätt på vintern när det regnar. Som referens nere på 215 nu med torr landsväg och sommar.
Över förväntan
* Ännu tystare än väntat. Riktigt skönt! Detta trots att jag ej har dubbelglas.
* Menysystem/skärmar. Generellt hyfsat logiskt och lätt att hitta trots att jag ej kört Audi förut. Bra layout. Föredrar Teslas fortfarande, men skillnaden var mindre än väntat.
Kul! Tystnaden och även sätena är otroligt sköna (jämfört med Model 3) tycker jag!
Höll på att leta ihjäl mig efter en inställning i menyerna att stänga av "lane keep assist" eller vad det heter, då den försöker styra in i mötande trafik om mittfil saknas, bara för att till sist hitta knappen som man stänger av den med
Intressant av Teslabjörns 100km challenge i etron GT när han menar att förbrukningen blir straffad av regn pga de breda däcken. Är det en Audi "feature" ?
Har 255 (20") på min etron SUV och upplever att förbrukningen går upp markant vid blött väglag. Från 280 till 320 lätt på vintern när det regnar. Som referens nere på 215 nu med torr landsväg och sommar.
Japp, väldigt bekväm är den! Lane keep assist-knappen var faktiskt en av sakerna säljaren tog upp vid leveransen igår
Gällande förbrukning så är det enligt min erfarenhet extremt stor skillnad även i Tesla när det regnar. Model X har ju även ännu bredare däck (både i 20" och i 22")...
Över förväntan
* Ännu tystare än väntat. Riktigt skönt! Detta trots att jag ej har dubbelglas.
* Menysystem/skärmar. Generellt hyfsat logiskt och lätt att hitta trots att jag ej kört Audi förut. Bra layout. Föredrar Teslas fortfarande, men skillnaden var mindre än väntat.
Enligt förväntan
* Bekväm att nöta motorväg med.
* Bra kvalitetskänsla.
* Räckvidden. Känns som den iaf sommartid är på ganska exakt samma nivå som min XP100D. Dock då 22" på X och 20" på e-tron.
Under förväntan
* Riktigt burkigt och trist ljud i stereon. Instegsvarianten iofs men tom min Honda har bättre ljud.
Totalt sett är jag nöjd hittills. Kan varmt rekommendera Lecab i Karlstad också, väldigt trevligt mottagande och lång (ca 2 timmar!) genomgång av bilen.
Hur tycker ni e-tron ägare att deras variant av "autopilot" funkar jämfört med Tesla's?
Vart lite småsugen på en e-tron men blivit duktigt bortskämd med Autopilot då jag kör så mycket motorväg.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2 Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Hur tycker ni e-tron ägare att deras variant av "autopilot" funkar jämfört med Tesla's?
Vart lite småsugen på en e-tron men blivit duktigt bortskämd med Autopilot då jag kör så mycket motorväg.
Nu har jag inte kört Tesla på över två år, men det jag gillar med e-trons "autopilot" är den adaptiva farthållaren. Den spökbromsar aldrig, den bromsar inför korsningar och rondeller. I princip kör den som jag skulle köra själv. Jag använder den ibland även på små 70-vägar. Funkar klockrent.
Auto-styrningen är inte på samma nivå som Teslas AP. Men på större vägar gör den sitt jobb. Man behöver inte göra mer än att röra vid ratten, resten sköter sig självt. Det som är lite jobbigt är att man inte får någon tydlig indikation när autostyrningen tappar vägen. Bilen bara kör vidare utan att styra. Samtidigt slipper man det eviga plingandet som AP gör. Det är helt enkelt en annan filosofi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Över förväntan
* Ännu tystare än väntat. Riktigt skönt! Detta trots att jag ej har dubbelglas.
* Menysystem/skärmar. Generellt hyfsat logiskt och lätt att hitta trots att jag ej kört Audi förut. Bra layout. Föredrar Teslas fortfarande, men skillnaden var mindre än väntat.
Kul! Tystnaden och även sätena är otroligt sköna (jämfört med Model 3) tycker jag!
Höll på att leta ihjäl mig efter en inställning i menyerna att stänga av "lane keep assist" eller vad det heter, då den försöker styra in i mötande trafik om mittfil saknas, bara för att till sist hitta knappen som man stänger av den med
Intressant av Teslabjörns 100km challenge i etron GT när han menar att förbrukningen blir straffad av regn pga de breda däcken. Är det en Audi "feature" ?
Har 255 (20") på min etron SUV och upplever att förbrukningen går upp markant vid blött väglag. Från 280 till 320 lätt på vintern när det regnar. Som referens nere på 215 nu med torr landsväg och sommar.
Upplever en stor skillnad vid regn, men även temperatur. Över 12-15 grader sjunker förbrukningen linjärt upp till 25 grader. Men så fort det är 10 grader och under får man ”vinterförbrukning”. Vet inte om det har att göra med den omdiskuterade batterivärmningen.
Upplever en stor skillnad vid regn, men även temperatur. Över 12-15 grader sjunker förbrukningen linjärt upp till 25 grader. Men så fort det är 10 grader och under får man ”vinterförbrukning”. Vet inte om det har att göra med den omdiskuterade batterivärmningen.
Så är det, får försöka påminna mig om Robertrimmeviks tips att köra långsamt tills batteriet blivit varmt till hösten. Men just nu njuter jag av att GOM rapporterar nästan full WLTP räckvidd
Känns som att Audi borde implementera en range mode som slår av batterivärmningen om man inte ska köra så långt att man behöver snabbladda. Hade nog löst en del av problemet.
Känns som att Audi borde implementera en range mode som slår av batterivärmningen om man inte ska köra så långt att man behöver snabbladda. Hade nog löst en del av problemet.
Verkar inte bara handla om snabladdning, utan också att Auds ingenjörer vill ha en bra drifttemperatur på batteriet hela tiden, året runt.
Även en kort körning kan ju innebära rejäla accelerationer och regen.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Känns som att Audi borde implementera en range mode som slår av batterivärmningen om man inte ska köra så långt att man behöver snabbladda. Hade nog löst en del av problemet.
Verkar inte bara handla om snabladdning, utan också att Auds ingenjörer vill ha en bra drifttemperatur på batteriet hela tiden, året runt.
Även en kort körning kan ju innebära rejäla accelerationer och regen.
Kanske även är en del av förklaringen till den platta laddkurvan? Att batteriet till större delen har rätt temperatur som gör att batteriet klarar av den höga laddeffekten under längre tid.
Blir intressant att se om några år hur degraderingen på e-tron 55s batterier ser ut.
Jag har slutat att kolla på förbrukningen på mina korta resor då man annars blir
Över förväntan
* Ännu tystare än väntat. Riktigt skönt! Detta trots att jag ej har dubbelglas.
* Menysystem/skärmar. Generellt hyfsat logiskt och lätt att hitta trots att jag ej kört Audi förut. Bra layout. Föredrar Teslas fortfarande, men skillnaden var mindre än väntat.
Enligt förväntan
* Bekväm att nöta motorväg med.
* Bra kvalitetskänsla.
* Räckvidden. Känns som den iaf sommartid är på ganska exakt samma nivå som min XP100D. Dock då 22" på X och 20" på e-tron.
Under förväntan
* Riktigt burkigt och trist ljud i stereon. Instegsvarianten iofs men tom min Honda har bättre ljud.
Totalt sett är jag nöjd hittills. Kan varmt rekommendera Lecab i Karlstad också, väldigt trevligt mottagande och lång (ca 2 timmar!) genomgång av bilen.
Grattis! Och Roligt att du är ganska nöjd trots att det inte var ditt första val av bil.