Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Varför behövs de politisk vilja för att bönderna ska agera? Antingen är de lönsamt eller som många brukar säga om kärnkraften. Eller är de så att energi och politik är nära sammankopplat?
Politikerna har lurat bönderna en gång för mycket.
Ett tag var Etanol framtiden.
Bönderna satsade på Etanolproduktion.
Men nu helt plötsligt är Etanol iskallt.

Ett tag var biobränsle framtiden, jag skrev kontrakt på 100 ton träddelar.
Men när Sveaskog skulle hämta mina 100 ton.
Då var dessa träddelar "värdelösa".
De ville bryta kontraktet.
Efter mycket tjafs så kom de och hämtade träddelarna i alla fall.

Jag ägde ju också vindkraftsandelar. Vilket också många bönder köpte.
Men så hittade politikerna på att man skulle skatta sönder dessa andelar.
Gissar att kärnkraftsindustrin tillsammans med andra elproducenter lobbade för att det skulle vara omöjligt att äga vindkraftsandelar.

Ringde ju skatteverket och hörde om man skattefritt fick sätta upp solceller på jobbet och ladda min elbil med strömmen som produceras.
Det gick bra.

Men om min kollega och jag sätter upp solceller tillsammans på jobbet. Då får man känslan att man är en kriminell skattesmitare av skatteverket!

Allt detta gör att man vill ha garantier på att regelverket inte förändras på minst 10 år innan man vågar göra en investering. Oavsett hur lönsam kalkylen ser ut.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

Zalman3 skrev:
Varför behövs de politisk vilja för att bönderna ska agera? Antingen är de lönsamt eller som många brukar säga om kärnkraften. Eller är de så att energi och politik är nära sammankopplat?

Gissar att kärnkraftsindustrin tillsammans med andra elproducenter lobbade för att det skulle vara omöjligt att äga vindkraftsandelar.

Ringde ju skatteverket och hörde om man skattefritt fick sätta upp solceller på jobbet och ladda min elbil med strömmen som produceras.
Det gick bra.

Men om min kollega och jag sätter upp solceller tillsammans på jobbet. Då får man känslan att man är en kriminell skattesmitare av skatteverket!

Allt detta gör att man vill ha garantier på att regelverket inte förändras på minst 10 år innan man vågar göra en investering. Oavsett hur lönsam kalkylen ser ut.
Så nu vill du ha politiska granatier?
Sätt upp solceller, om det är lönsamt att göra det :)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
niklas12 skrev:
Blåser det lite eller inget alls, går utbudet ned och priserna upp. Men vindkraftsägarna får inget betalt, för deras verk producerar inget.
Jag tror vi får börja kalla det för "slumpstopp" så alla hänger med....
Det är en faktor 10-20ggr skillnad på elpriset på ett slumpstopp på 5 minuter.
Till planerad produktionsminskning om 24 timmar.

Och tiden är viktig även på längre sikt.
Därför tror jag på dramatiskt lägre elpriser redan nästa år.
Energipriserna just nu är höga.
För att det nu finns osäkerhet i branschen.
Den osäkerheten kommer minska dramatiskt till våren.
För när man vet att man klarade denna vinter, så vet man med säkerhet att man även klarar nästa vinter.
Sålde björkved för 500kr per m3 i våras.
Nu skulle jag kunna få 1.000kr per m3.
Men till våren tror jag att man är tillbaka på 500kr per m3.
Alltså normala priser igen.
Men skulle jag få 600kr per m3, kan jag och många andra enkelt dramatiskt öka produktionen.
Och så ser det ut med många energislag.

Bara bönderna säger att de kan tillföra 50TWh, om den politiska viljan finns.

EDIT:
"Skulle möjligen vara vattenkraften undantagen som ju i regel är möjlig att prognosera för lång tid framåt men något kan ju gå sönder."

Vattenkraften drabbas VÄLDIGT mycket mindre av slumpstopp och även planerat underhåll jämfört med kärnkraft. Killgissar att Vattenkraften är minst en faktor 10ggr bättre.
Ja, vattenkraft har väldigt få slumpstopp jämfört med andra kraftslag.

Vad menar du med "planerad produktionsminskning om 24timmar" där ovan?
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:

Det gick bra.

Ok så du vill de ska finnas politiska garantier. Ja om kärnkraften fått politiska garantier på att de får vara kvar inte skattas sönder så hade vi redan börjat bygga nya är jag övertygad om.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Gargamel skrev:
niklas12 skrev:
Till skillnad mot elmarknaden, är marknaderna för stål och betong riktiga marknader, där tillgång och efterfrågan styr.
Vet inte om det blev av. Men cemenfabriken på gotland fock de köra vidare eller tvingas de lägga ner?

Om de tvingas lägga ner lär cement bli bristvara i Sverige.
Det verkar inte som att MP kommer få något inflytande i kommande regering så vi kan fortsätta med cementtillverkning i Sverige

https://www.gp.se/fria-ord/hur-ska-vi-b ... 1.52336318

Intressant att just ett parti sticker ut när det kommer till lösning
https://www.byggvarlden.se/sa-vill-part ... entkrisen/
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Jonas Birgersson gör samma bedömning som Tony Seba.

Självklart har de rätt.

“Precis som du började betala 200 kronor i månaden för internet, tror jag vi kommer komma till samma sak för el. För ett lågt, fast pris har du all el du behöver", säger Jonas Birgersson.

https://www.warpnews.se/jonas-birgersso ... fast-pris/
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

pefreli skrev:

Självklart har de rätt.

“Precis som du började betala 200 kronor i månaden för internet, tror jag vi kommer komma till samma sak för el. För ett lågt, fast pris har du all el du behöver", säger Jonas Birgersson.

Jonas Birgersson, Tony Seba och Volkswagen gör samma analys.
Med sol, vind och vattenkraft är elen ofta helt gratis.
Eftersom man inte har några bränslekostnader alls.
Den senaste veckan har vi redan sett mycket låga elpriser på grund av hög elproduktion hos vindkraftverken.

Sverige är redan nu Europas största elexportör.
Screenshot_20220912-034645_Facebook.jpg
Vindkraft till havs producerar 91% av tiden.
Screenshot_20221011-020333_Gallery.jpg
Volkswagen tror därför på att det ofta är gratis att ladda sin elbil.
Screenshot_20221011-020337_Gallery.jpg
Nu får dock VW kritik för att ha valt ett onödigt dyr lösning för sin V2G teknik.
VW har valt en DC lösning, vilket kräver en DC-box som kanske kostar ca 40.000kr.

Volvo EX90 och Polestar 3 har valt en betydligt billigare lösning med en 11kW AC lösning istället.
Där priset på boxen förväntas kosta under 15.000kr.

EDIT:
Hur mycket el kan då ett vindkraftverk producera på 24 timmar?
Siemens Gamesa’s 14-222 DD offshore wind turbine prototype has, according to the Spanish-German wind giant today, set a world record for the most power output by a single wind turbine in a 24-hour period: 359 megawatt-hours.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

pefreli skrev:

Självklart har de rätt.

Undrar vad återbetalningstiden för vind- och solinstallationer blir om elen blir i det närmaste gratis. Blir intressant att se vilka kommersiella bolag som hoppar på den ”möjligheten”.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

themax skrev:
pefreli skrev:

Självklart har de rätt.

Undrar vad återbetalningstiden för vind- och solinstallationer blir om elen blir i det närmaste gratis. Blir intressant att se vilka kommersiella bolag som hoppar på den ”möjligheten”.
Ja det kan man undra ,det är tur att vi fortfarande ger massiva subventioner till väderberoende kraftsslag.

Och om man tror att elen ska bli gratis lär vi behöva fortsätta subventionera väderberoende kraftsslag.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Intreessant om byggtiden och finansieringen.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

pefreli skrev:

Självklart har de rätt.

En skillnad är ju att tillhandahålla internet är mer av en tjänst medans el är mer av en vara.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Greta Thunberg: Fel att stänga fler kärnkraftverk

Tyska myndigheter överväger att fasa ut kärnkraften som de planerat trots energikrisen. Något som lett till stor debatt i landet.

Ett misstag att stänga ner fler kärnkraftverk, menar miljöaktivisten Greta Thunberg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr ... try=968564
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Fredrik j skrev:
pefreli skrev:

Självklart har de rätt.

En skillnad är ju att tillhandahålla internet är mer av en tjänst medans el är mer av en vara.
Med ett enormt överskott att väldigt billig el uppstår helt nya affärsmöjligheter.

Som Jonas beskriver det.

“Gör vi rätt kommer vi kunna ha ett överskott av el, och kommer använda det till sådant som egentligen är bra grejor, men vi gör inte det idag för det är för dyrt och lite brist. Till exempel eluppvärmda vägar och trottoarer. Då slipper vi halka och massa benbrott. Man kan också göra det lite fint och lägga ner belysning i gatorna.”

Det är väl enbart fantasin som sätter gränserna.

Kolla gärna även in Tony Seba på Youtube. Han beskriver detta närmare.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld

14,6 kWp
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

Klintan skrev:

Tyska myndigheter överväger att fasa ut kärnkraften som de planerat trots energikrisen. Något som lett till stor debatt i landet.

Ett misstag att stänga ner fler kärnkraftverk, menar miljöaktivisten Greta Thunberg.

Jag tjejgissar på att elpriserna har även börjat påverkat hennes familj..
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Gargamel skrev:
Klintan skrev:

Det är en radikal skillnad kring att inte stänga existerande kärnkraft i förtid och att bygga ny kärnkraft…

Den här tråden handlar om det senare.

Testa att starta en ny tråd där du hävdar att existerande kärnkraft inte ska stängas i förtid.

Du lär inte få speciellt mycket mothugg…
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld

14,6 kWp
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

pefreli skrev:
Gargamel skrev:
Klintan skrev:

Det är en radikal skillnad kring att inte stänga existerande kärnkraft i förtid och att bygga ny kärnkraft…

Den här tråden handlar om det senare.

Testa att starta en ny tråd där du hävdar att existerande kärnkraft inte ska stängas i förtid.

Du lär inte få speciellt mycket mothugg…
Fast backar du bandet 2månader så var planen att stänga alla kärnkraftverk så snabbt det bara går

Kappvändarna på Vänsterkanten har inte bara nytt ståndpunkt i frågan utan förnekar dessutom helt det som var deras stora hjärtefråga.

Populism är ett annat ord för detta.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Populism är att lägga politiska förslag som i bästa fall inte gör någon skillnad, och i värsta fall är dåligt för samhället, för att vinna billiga politiska poäng/röster. Att utvärdera och omvärdera sin politik t.ex. på grund av ändrade omvärldsförhållanden, eller för att den inte gett de resultat man trodde, kan däremot knappast anses som populism. Tvärt om tyder det på starkt ledarskap. Högersidan borde prova det någon gång, till exempel vad det gäller privatiseringen av skolsektorn och en del andra kommunala/statliga verksamheter.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
niklas12

Inlägg av niklas12 »

iAkita skrev:
Populism är att lägga politiska förslag som i bästa fall inte gör någon skillnad, och i värsta fall är dåligt för samhället, för att vinna billiga politiska poäng/röster. Att utvärdera och omvärdera sin politik t.ex. på grund av ändrade omvärldsförhållanden, eller för att den inte gett de resultat man trodde, kan däremot knappast anses som populism. Tvärt om tyder det på starkt ledarskap. Högersidan borde prova det någon gång, till exempel vad det gäller privatiseringen av skolsektorn och en del andra kommunala/statliga verksamheter.
Lite märkligt att som MP gå till val på att att stänga ner kärnkraften men efter man lyckats vill man plötsligt inte kännas vid detta.
Ett annat intressant fall är Sossarna och Peter hultkvist inställning till Nato över en natt gick det från den sämsta idén någonsin till Att Sossarna alltid velat gå med i Nato
Eller Migrationen o.s.v. o.s.v.
kappvändning är Vänstersidans paradgren
niklas12

Inlägg av niklas12 »

För att citera Percy Barnevik, då koncernchef för ABB som innehöll gamla ASEA Atom: ”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den elförsörjning alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation”.
Märkligt att ingen vill ta åt sig äran att man lagt ner kärnkraften

Själv tycker jag nog i att Sverige vore mer betjänt av kärnkraft. Skänk gärna en tanke till exvis Ringhals 1 som producerade ca 6 mdr kWh/år för ca 20-30 öre/kWh och påstods vara ”olönsam”. Den hade kunnat sopa hem kanske 4-5 mdr kr/år i ren vinst med dagens prisläge.

före 2007 klarade vi oss alldeles utmärkt utan vindkraft. Dessutom har svensk elproduktion varit fossilfri sedan början på 1980-talet tack vare kärnkraften. I perioden innan 2007 hade vi dessutom tillräckligt med el och låga priser.

Om man inte hade lagt ner Oskarshamn-1 och -2 och Ringhals-1 och -2 hade inte ett enda vindkraftverk behövts, inte heller hade transmissionsnätet behövt byggas om. Man får förmoda att investeringarna i vindkraft hittills ligger på ca 120 miljarder kronor, exklusive kostnaderna för att bygga om kraftöverföringsnätet. För dessa pengar hade man med stor sannolikhet kunnat bygga två nya reaktorer av Olkiluoto-3-klass.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

niklas12 skrev:
För att citera Percy Barnevik, då koncernchef för ABB som innehöll gamla ASEA Atom: ”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den elförsörjning alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation”.
Märkligt att ingen vill ta åt sig äran att man lagt ner kärnkraften

Själv tycker jag nog i att Sverige vore mer betjänt av kärnkraft. Skänk gärna en tanke till exvis Ringhals 1 som producerade ca 6 mdr kWh/år för ca 20-30 öre/kWh och påstods vara ”olönsam”. Den hade kunnat sopa hem kanske 4-5 mdr kr/år i ren vinst med dagens prisläge.

före 2007 klarade vi oss alldeles utmärkt utan vindkraft. Dessutom har svensk elproduktion varit fossilfri sedan början på 1980-talet tack vare kärnkraften. I perioden innan 2007 hade vi dessutom tillräckligt med el och låga priser.

Om man inte hade lagt ner Oskarshamn-1 och -2 och Ringhals-1 och -2 hade inte ett enda vindkraftverk behövts, inte heller hade transmissionsnätet behövt byggas om. Man får förmoda att investeringarna i vindkraft hittills ligger på ca 120 miljarder kronor, exklusive kostnaderna för att bygga om kraftöverföringsnätet. För dessa pengar hade man med stor sannolikhet kunnat bygga två nya reaktorer av Olkiluoto-3-klass.
Jag skulle vilja gå någpn slags mellan väg där.. Tänk om man inte lagt ner någon kärnkraft och samtidigt byggt vindkraften, så mycket kolkraft vi hade kunnat konkurrera ut nere i norra tyskland och Polen,där snackar vi miljö förbättringar.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Absolut med en stabil baskraft så går det bra att ha en del slumpkraft, och miljön är ju inte ett lokalt problem så kan man konkurrera ut kol och fossilbränsle i Europa så kör på.
Men att tro att man kan lägga ner baskraften och bara satsa på slumpkraft lär inte fungera.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

niklas12 skrev:
Absolut med en stabil baskraft så går det bra att ha en del slumpkraft, och miljön är ju inte ett lokalt problem så kan man konkurrera ut kol och fossilbränsle i Europa så kör på.
Men att tro att man kan lägga ner baskraften och bara satsa på slumpkraft lär inte fungera.
Där är vi helt på samma linje Niklas..
Jag vill bara trycka på att hotet för miljön som våra elnät skapar är framförallt den fossila energin som kol, olja och gas.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Absolut och tyvärr så ger nedläggningen av kärnkraften precis motsatt effekt då vi behöver elda kol och olja för att täcka upp när vädret är fel
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

För de som inte lyssnat på senaste avsnittet av "Bilar med sladd" så kan det nog vara uppfriskande för flera i denna tråd. 1h15 i podden intervjuas Daniel Kulin om "svängmassa", kärnkraft o vindkraft, lagring mm.

Även efterföljande diskussion om antivindkrafts- och kärnkraftslobbyisten Jan Blomgren.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

niklas12 skrev:
iAkita skrev:
Lite märkligt att som MP gå till val på att att stänga ner kärnkraften men efter man lyckats vill man plötsligt inte kännas vid detta.
Ett annat intressant fall är Sossarna och Peter hultkvist inställning till Nato över en natt gick det från den sämsta idén någonsin till Att Sossarna alltid velat gå med i Nato
Eller Migrationen o.s.v. o.s.v.
kappvändning är Vänstersidans paradgren
Ändå imponerande att lyckas få med så många halmgubbar i ett så pass kort inlägg, det måste jag ge dig.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar