Re: Väntrum Model Y
Postat: 01 feb 2023 15:58
För oss som vågar tro att våra bilar är på Thames Highway så är hon precis på väg in i slussen i Brunsbüttel

Vi har samma uppskattade leveransintervall. Beställde en röd MYLP den 31/8. Utifrån VIN-numret vet jag att bilen var på Hoegh Asia och kom fram till Zeebrugge den 25/1 så förmodligen var din bil också med på den båten
Min var på samma båt. Hade intervallet 25 jan till 8 feb men har nu fått datum ”ej fastställt” igen. Norrköping. Fick erbjudande på inbytesbilen idag dock (helt uselt så tackade nej). Hade hoppats jag skulle få sms om datum i veckan.Tesla13 skrev: ↑01 feb 2023 18:22Vi har samma uppskattade leveransintervall. Beställde en röd MYLP den 31/8. Utifrån VIN-numret vet jag att bilen var på Hoegh Asia och kom fram till Zeebrugge den 25/1 så förmodligen var din bil också med på den båten. Dock inget sms än, men väntar spänt. Har dock fått reg.numret
Pratade med dem på Tesla idag och de sa att de MYLR som dyker upp som lager bilar är från 2022 och majoriteten sannolikt från Kina.Sillsaparill skrev: ↑31 jan 2023 21:30Ja det är tillverkningsdatum vad jag förstått. Är i samma läge att det ska vara en 2023.Mickster skrev: ↑31 jan 2023 21:07Lagerbilarna är billigare pga avsaknaden av dragkrok på de flesta. Däremot kostar färgen jämfört med vit bil.Lenne skrev: ↑31 jan 2023 20:58De MYLR som finns i Gent kostar ju billigaste 642 k. Förutsätter att det är dragkrok på dessa för den är redan dyrare än den jag beställde för ett par veckor sedan. Beställde en vit MYLR där dragkrok ingår för 630+9 k så lagerbilen är 3 k dyrare för samma bil, annan färg. Eller skiljer något annat?
Vad sker med handpenningen på 2,5 k om man skulle ta en lagerbil som dyker upp? Dras av från lagerpriset eller är den tappad?
Vad ska VIN numret säga för att det ska vara en bil från Berlin?
Även viktigt för mig med förmånsvärdet för -23 då detta är väsentligt lägre än en -22. Går Skatteverket på tillverkningsdatum gällande detta?
Tråkigt att höra! Vi har fått reg.numret så jag hoppas att vi inom de närmaste 2-3 veckorna kan hämta upp bilen i Stockholm, men det är väl bara att vänta och se hur det blir med det. Har ju väntat i snart ett halvår så nu vill man gärna hämta upp denmalmer skrev: ↑01 feb 2023 19:06Min var på samma båt. Hade intervallet 25 jan till 8 feb men har nu fått datum ”ej fastställt” igen. Norrköping. Fick erbjudande på inbytesbilen idag dock (helt uselt så tackade nej). Hade hoppats jag skulle få sms om datum i veckan.Tesla13 skrev: ↑01 feb 2023 18:22Vi har samma uppskattade leveransintervall. Beställde en röd MYLP den 31/8. Utifrån VIN-numret vet jag att bilen var på Hoegh Asia och kom fram till Zeebrugge den 25/1 så förmodligen var din bil också med på den båten. Dock inget sms än, men väntar spänt. Har dock fått reg.numret
Om det skulle vara så att man får ett datum någon gång i sommar, hade man då kunnat tacka nej till leverans (som jag förstått så kan man göra det en gång) och ha en förhoppning om att det är lika lång väntetid igen och då ha större chans på en 2024 modell? (Som jag skrivit högre upp är jag inte i superbehov av bilen än, så har inget emot att vänta)Lenne skrev:Pratade med dem på Tesla idag och de sa att de MYLR som dyker upp som lager bilar är från 2022 och majoriteten sannolikt från Kina.Sillsaparill skrev: ↑31 jan 2023 21:30Ja det är tillverkningsdatum vad jag förstått. Är i samma läge att det ska vara en 2023.Mickster skrev: ↑31 jan 2023 21:07Lagerbilarna är billigare pga avsaknaden av dragkrok på de flesta. Däremot kostar färgen jämfört med vit bil.Lenne skrev: ↑31 jan 2023 20:58De MYLR som finns i Gent kostar ju billigaste 642 k. Förutsätter att det är dragkrok på dessa för den är redan dyrare än den jag beställde för ett par veckor sedan. Beställde en vit MYLR där dragkrok ingår för 630+9 k så lagerbilen är 3 k dyrare för samma bil, annan färg. Eller skiljer något annat?
Vad sker med handpenningen på 2,5 k om man skulle ta en lagerbil som dyker upp? Dras av från lagerpriset eller är den tappad?
Vad ska VIN numret säga för att det ska vara en bil från Berlin?
Även viktigt för mig med förmånsvärdet för -23 då detta är väsentligt lägre än en -22. Går Skatteverket på tillverkningsdatum gällande detta?
De fick in många beställningar den 13:e januari så det är högst oklart om man får en 2023:a Q1. Flera av de som beställt i Q1 kommer även få i detta kvartal men det är flera som kommer få vänta till Q2. Så det är nog bara att rikta in sig på sommaren![]()
Sedan får man ta informationen med en nypa salt som många skrivit då backoffice själva inte får så mycket info. vilket de var väldigt irriterade på
Har fock både VIN och regnr så tror det är mest att de tog bort datumen för alla sina norrköpingbilar och sedan skickar ut sms per bil när de är klara.Tesla13 skrev: ↑01 feb 2023 19:24Tråkigt att höra! Vi har fått reg.numret så jag hoppas att vi inom de närmaste 2-3 veckorna kan hämta upp bilen i Stockholm, men det är väl bara att vänta och se hur det blir med det. Har ju väntat i snart ett halvår så nu vill man gärna hämta upp denmalmer skrev: ↑01 feb 2023 19:06Min var på samma båt. Hade intervallet 25 jan till 8 feb men har nu fått datum ”ej fastställt” igen. Norrköping. Fick erbjudande på inbytesbilen idag dock (helt uselt så tackade nej). Hade hoppats jag skulle få sms om datum i veckan.Tesla13 skrev: ↑01 feb 2023 18:22Vi har samma uppskattade leveransintervall. Beställde en röd MYLP den 31/8. Utifrån VIN-numret vet jag att bilen var på Hoegh Asia och kom fram till Zeebrugge den 25/1 så förmodligen var din bil också med på den båten. Dock inget sms än, men väntar spänt. Har dock fått reg.numret
![]()
Okej, jag har haft VIN i tio dagar och fortfarande inget reg-nr. Men det har väl med var bilen befinner sig i processen då VIN tilldelas. Kan också tänka mig att Berlin-byggda bilar får snabbare?
Finns det någon nackdel med lagerbilarna från 2022, antar att de är typ Q4 dåLenne skrev: ↑01 feb 2023 19:18Pratade med dem på Tesla idag och de sa att de MYLR som dyker upp som lager bilar är från 2022 och majoriteten sannolikt från Kina.Sillsaparill skrev: ↑31 jan 2023 21:30Ja det är tillverkningsdatum vad jag förstått. Är i samma läge att det ska vara en 2023.Mickster skrev: ↑31 jan 2023 21:07Lagerbilarna är billigare pga avsaknaden av dragkrok på de flesta. Däremot kostar färgen jämfört med vit bil.Lenne skrev: ↑31 jan 2023 20:58De MYLR som finns i Gent kostar ju billigaste 642 k. Förutsätter att det är dragkrok på dessa för den är redan dyrare än den jag beställde för ett par veckor sedan. Beställde en vit MYLR där dragkrok ingår för 630+9 k så lagerbilen är 3 k dyrare för samma bil, annan färg. Eller skiljer något annat?
Vad sker med handpenningen på 2,5 k om man skulle ta en lagerbil som dyker upp? Dras av från lagerpriset eller är den tappad?
Vad ska VIN numret säga för att det ska vara en bil från Berlin?
Även viktigt för mig med förmånsvärdet för -23 då detta är väsentligt lägre än en -22. Går Skatteverket på tillverkningsdatum gällande detta?
De fick in många beställningar den 13:e januari så det är högst oklart om man får en 2023:a Q1. Flera av de som beställt i Q1 kommer även få i detta kvartal men det är flera som kommer få vänta till Q2. Så det är nog bara att rikta in sig på sommaren![]()
Sedan får man ta informationen med en nypa salt som många skrivit då backoffice själva inte får så mycket info. vilket de var väldigt irriterade på![]()
Nackdelen är om du har den genom företag och blir förmånsbeskattad. Det drabbar dels dig privat men även bolaget i förhöjda sociala då förmånsvärdet är högre på samtliga tillverkade före 2023.riceboiler skrev: ↑01 feb 2023 23:45Finns det någon nackdel med lagerbilarna från 2022, antar att de är typ Q4 dåLenne skrev: ↑01 feb 2023 19:18Pratade med dem på Tesla idag och de sa att de MYLR som dyker upp som lager bilar är från 2022 och majoriteten sannolikt från Kina.Sillsaparill skrev: ↑31 jan 2023 21:30Ja det är tillverkningsdatum vad jag förstått. Är i samma läge att det ska vara en 2023.Mickster skrev: ↑31 jan 2023 21:07Lagerbilarna är billigare pga avsaknaden av dragkrok på de flesta. Däremot kostar färgen jämfört med vit bil.Lenne skrev: ↑31 jan 2023 20:58De MYLR som finns i Gent kostar ju billigaste 642 k. Förutsätter att det är dragkrok på dessa för den är redan dyrare än den jag beställde för ett par veckor sedan. Beställde en vit MYLR där dragkrok ingår för 630+9 k så lagerbilen är 3 k dyrare för samma bil, annan färg. Eller skiljer något annat?
Vad sker med handpenningen på 2,5 k om man skulle ta en lagerbil som dyker upp? Dras av från lagerpriset eller är den tappad?
Vad ska VIN numret säga för att det ska vara en bil från Berlin?
Även viktigt för mig med förmånsvärdet för -23 då detta är väsentligt lägre än en -22. Går Skatteverket på tillverkningsdatum gällande detta?
De fick in många beställningar den 13:e januari så det är högst oklart om man får en 2023:a Q1. Flera av de som beställt i Q1 kommer även få i detta kvartal men det är flera som kommer få vänta till Q2. Så det är nog bara att rikta in sig på sommaren![]()
Sedan får man ta informationen med en nypa salt som många skrivit då backoffice själva inte får så mycket info. vilket de var väldigt irriterade på![]()
Det är iallafall årsmodell 2023. Sen när den är tillverkad går inte avgöra av just det.Tesla YLR 2023 skrev: ↑01 feb 2023 23:55Jag har ett P som bokstav 10 i Vin nummer då är det en 2023? Är en av lagerbilarna från Gent
Jag har också leverans i Norrköping och har fortfarande prel. datum 24 feb (- 10 mars). Men jag har å andra sidan inte reg-nr matchat till mitt VIN så jag tänker att min bil inte var på Hoegh Asia utan kommer med nästa båt. Så mitt datum kanske försvinner om en vecka eller så...malmer skrev: ↑01 feb 2023 20:02Har fock både VIN och regnr så tror det är mest att de tog bort datumen för alla sina norrköpingbilar och sedan skickar ut sms per bil när de är klara.Tesla13 skrev: ↑01 feb 2023 19:24Tråkigt att höra! Vi har fått reg.numret så jag hoppas att vi inom de närmaste 2-3 veckorna kan hämta upp bilen i Stockholm, men det är väl bara att vänta och se hur det blir med det. Har ju väntat i snart ett halvår så nu vill man gärna hämta upp denmalmer skrev: ↑01 feb 2023 19:06Min var på samma båt. Hade intervallet 25 jan till 8 feb men har nu fått datum ”ej fastställt” igen. Norrköping. Fick erbjudande på inbytesbilen idag dock (helt uselt så tackade nej). Hade hoppats jag skulle få sms om datum i veckan.Tesla13 skrev: ↑01 feb 2023 18:22Vi har samma uppskattade leveransintervall. Beställde en röd MYLP den 31/8. Utifrån VIN-numret vet jag att bilen var på Hoegh Asia och kom fram till Zeebrugge den 25/1 så förmodligen var din bil också med på den båten. Dock inget sms än, men väntar spänt. Har dock fått reg.numret
![]()
2023 är det garanterat så länge det är en ny model y du beställtVito Corleone skrev: ↑02 feb 2023 15:03Fick appen uppdaterat precis.
Från feb-mars till 25 februari- 13 mars.
Någon som har en åning i vilken båt den sitter? Inget VIN ännu.
Det jag vill veta är om den är 2023 byggt...
Vit/Svart Long Range
Beställd i September med en månads paus
Ja, årsmodell, men troligen inte byggår.Domenix skrev: ↑02 feb 2023 15:072023 är det garanterat så länge det är en ny model y du beställtVito Corleone skrev: ↑02 feb 2023 15:03Fick appen uppdaterat precis.
Från feb-mars till 25 februari- 13 mars.
Någon som har en åning i vilken båt den sitter? Inget VIN ännu.
Det jag vill veta är om den är 2023 byggt...
Vit/Svart Long Range
Beställd i September med en månads paus![]()
Att en Performance levererad i februari 2023 är tillverkad 2023 är ju inte så märkligt med tanke på att fabriken ligger en dagstur bort.Vito Corleone skrev: ↑02 feb 2023 17:39Tesla har sagt till mig att alla 2022 byggda model Y är levererad. Nu finns en post på Facebook (Tesla West Sweden) på en Performance beställd i december med leverans i Februari som är byggd 2023.
Nu har de i alla fall differentierat leveranstiderna en smula, tidigare hade alla varianter utom Midnight Cherry samma leveranstid.ercon skrev: ↑02 feb 2023 21:30Då var det februari... Och frustration fortsätter. För en nybeställd MYP qs är den uppskattade leveranstiden "feb-mars". För en bil beställd i maj 2022 är den uppskattade leveranstiden "feb-mars"
Är det så få qs MYPs som har beställts så att alla, nya såväl som gamla kommer att rymmas i de bilar som (kanske) kommer att tillverkas till slutet av mars...
Hur kan en bil som beställts för 9 månader sedan och som ska levereras i innevarande eller, mot förmodan, nästa månad inte ha fått ett mer precist datum...
Bitter och frustrerad? Icke då
Hoppas att laddinfrastrukturen är up to speed hos övriga leverantörer när det är dags för nästa bilbyte...