Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Bilexperten Knut Skogstad från Norge varnar för att köpa en fossilbil.
För att snabbt fasa ut fossila bilar så pratas det om en skattehöjning på 5NOK per liter redan 2020.
Den nya fossilbil du köper idag kan du om fem år sitta fast med, en bil du inte har råd att använda och
ingen kommer att köpa - och med ett lån du blir inte av med.
Bilexpert varnar: - Skulle inte rekommendera någon att köpa något annat än elbil nu.

Det blir definitivt svårare och svårare att göra det när vi pratar om ny bil.
I många fall tar du då en betydande risk i förhållande till värdeförlust.
Därför skulle jag initialt inte rekommendera någon att köpa en ny bil med förbränningsmotor nu, säger Skogstad.

Idag har bilar en ganska förutsägbar värdeförlust, där tumregeln säger att halva värdet är borta på fem år.
Men om du tar upp ett billån på en bil för 700.000NOK idag och ingen vill köpa det på fem år kan
du eventuellt sitta fast med en bil du inte har råd att använda och ingen kommer att köpa - och ett lån du blir inte av med.

Om du vill göra det dyrare att använda det du vill att folk ska köpa måste alternativen vara ännu dyrare.
Till exempel har MDG föreslagit en höjd bensinskatt på 5 NOK så tidigt som 2020.
https://www.nettavisen.no/livsstil/bil- ... 80193.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
För att snabbt fasa ut fossila bilar så pratas det om en skattehöjning på 5NOK per liter redan 2020.
Den nya fossilbil du köper idag kan du om fem år sitta fast med, en bil du inte har råd att använda och
Bilexpert varnar: - Skulle inte rekommendera någon att köpa något annat än elbil nu.

Därför skulle jag initialt inte rekommendera någon att köpa en ny bil med förbränningsmotor nu, säger Skogstad.

Idag har bilar en ganska förutsägbar värdeförlust, där tumregeln säger att halva värdet är borta på fem år.
Men om du tar upp ett billån på en bil för 700.000NOK idag och ingen vill köpa det på fem år kan
du eventuellt sitta fast med en bil du inte har råd att använda och ingen kommer att köpa - och ett lån du blir inte av med.

Om du vill göra det dyrare att använda det du vill att folk ska köpa måste alternativen vara ännu dyrare.
Till exempel har MDG föreslagit en höjd bensinskatt på 5 NOK så tidigt som 2020.
Jo han menar att ingen ska köpa en bil för 700 000NOK privat och det tycker jag med att man inte ska göra
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

fth skrev:
Jerker skrev:
Eftersom efterfrågan på kobolt har ökat kraftigt iom elbilsboomen så riskerar kanske fler barn att drabbas och därför är det ju viktigare att man ser till att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt. Men vad jag förstår innebär den ökade efterfrågan mest att gruvor i länder där man inte använder barnarbetare har blivit lönsamma, så det är inte så stor ökning av barnarbete.
Jag tror att den stora uppmärksamhet som villkoren vid kobolt-brytningen har fått på grund av elbils-boomen kan göra att situationen förbättras.

Innan det blev ett argument mot Tesla så var det inte så många som brydde sig om detta öht, sorgligt men sant...

/fth
Håller med batteribomen kan vara det som räddar barnen i Kongo då det uppmärksammas och gör brytningen mer lönsam.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:

Jo han menar att ingen ska köpa en bil för 700 000NOK privat och det tycker jag med att man inte ska göra

Det råder en bred enighet bland både politiker och folket att man kan göra något för att bromsa klimatförändringen.
Vilket också visar sig vid bilköp.
Det jag hör från olika förmedlare av tjänstebilar är att det är 60 till 70 procent, av dem som vill ha en tjänstebil, som vill ha en elbil eller laddhybrid, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, till Ekot.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7257513
8 av 10 svenskar anser att de själva kan göra något för att bromsa klimatförändringen
https://www.naturvardsverket.se/Nyheter ... ndringen-/

Nu när fossilbilar snabbt fasas ut, då tycker jag att man ska informera nybilsköpare om att detta sker.
Det är fegt av politiker att inte prata klarspråk.
När jag pratat med politiker, då säger de att dessa förslag ligger på bordet.
Och den skattehöjningen den 1 januari 2020, påverkar lite jämfört med den stora
planen som kommer 2020 från regeringen, på hur Sverige får fossilfria transporter.

Morot för nollutsläppsfordon:
100.000kr i bilbonus vid nyköp
låga bilskatter
speciella filer/vägar endast för nollutsläppsfordon(de ger ju dessutom lägre buller)
högre hastighetsbegränsning för nollutsläppsfordon
lägre tullar/vägslitage avgift
gratis laddning
gratis parkering
parkeringar med bra läge

Malus för fossila fordon:
50.000 till 100.000kr i extra skatt vid inköp
höga bilskatter som som varje år dramatiskt höjs
höjd fossilbränsleskatt
Dyrare och hårdare besiktningskrav av avgasreningen(pratade med en besiktningsman som skäms över att bilar utan fungerande katalysator godkänns vid besiktning)
Vägar/filer/zoner där fossilbilar inte får köra alls
Lägre hastighetsbegränsning för fossilbilar
Högre tullar/vägslitage avgift
Begränsad parkering, på sämre ställen(rökrutor)
Speciell parkeringsskatt för fossila bilar
Krav att Nya fossilbilar ska har NOX-fällor och katalysatorvärmare

75 kronor milen bara i skatt säger Alrik Söderlind på AMS att det kostar att köra en fossilbil.
150.000 i skatt för Volvo V90: "Förbränningsmotorns sista kamp"
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ista-kamp/
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:

Det råder en bred enighet bland både politiker och folket att man kan göra något för att bromsa klimatförändringen.
Vilket också visar sig vid bilköp.
Det jag hör från olika förmedlare av tjänstebilar är att det är 60 till 70 procent, av dem som vill ha en tjänstebil, som vill ha en elbil eller laddhybrid, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, till Ekot.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7257513
8 av 10 svenskar anser att de själva kan göra något för att bromsa klimatförändringen
https://www.naturvardsverket.se/Nyheter ... ndringen-/

Nu när fossilbilar snabbt fasas ut, då tycker jag att man ska informera nybilsköpare om att detta sker.
Det är fegt av politiker att inte prata klarspråk.
När jag pratat med politiker, då säger de att dessa förslag ligger på bordet.
Och den skattehöjningen den 1 januari 2020, påverkar lite jämfört med den stora
planen som kommer 2020 från regeringen, på hur Sverige får fossilfria transporter.

Morot för nollutsläppsfordon:
100.000kr i bilbonus vid nyköp
låga bilskatter
speciella filer/vägar endast för nollutsläppsfordon(de ger ju dessutom lägre buller)
högre hastighetsbegränsning för nollutsläppsfordon
lägre tullar/vägslitage avgift
gratis laddning
gratis parkering
parkeringar med bra läge

Malus för fossila fordon:
50.000 till 100.000kr i extra skatt vid inköp
höga bilskatter som som varje år dramatiskt höjs
höjd fossilbränsleskatt
Dyrare och hårdare besiktningskrav av avgasreningen(pratade med en besiktningsman som skäms över att bilar utan fungerande katalysator godkänns vid besiktning)
Vägar/filer/zoner där fossilbilar inte får köra alls
Lägre hastighetsbegränsning för fossilbilar
Högre tullar/vägslitage avgift
Begränsad parkering, på sämre ställen(rökrutor)
Speciell parkeringsskatt för fossila bilar
Krav att Nya fossilbilar ska har NOX-fällor och katalysatorvärmare

75 kronor milen bara i skatt säger Alrik Söderlind på AMS att det kostar att köra en fossilbil.
150.000 i skatt för Volvo V90: "Förbränningsmotorns sista kamp"
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ista-kamp/
Vad jag pratar om är inte att jag inte tror på elbilarna. Det jag inte tror på är dina överoptimistiska prognoser . Om 5 år har det inte hänt så mycket globalt
Varje dag skriver du om elbilarna som är här bakom hörnet och jag ser inga . Vilka bilar kan man köpa idag och få inom en månad? Du låter ju som de som skriker hela tiden om Tesla-dödare. Har någon sett en Tesla-dödare?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Vad jag pratar om är inte att jag inte tror på elbilarna. Det jag inte tror på är dina överoptimistiska prognoser . Om 5 år har det inte hänt så mycket globalt
Varje dag skriver du om elbilarna som är här bakom hörnet och jag ser inga . Vilka bilar kan man köpa idag och få inom en månad? Du låter ju som de som skriker hela tiden om Tesla-dödare. Har någon sett en Tesla-dödare?
Tror absolut inte på att det kommer Tesla-dödare. Däremot massor av fossilbilsdödare, för folk är märkestrogna, de vill ha en elbil av sitt favoritmärke.
Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.
Om ett år är det ca 175!
Exempel:
Nissan säger att de har gott om Leaf i lager.
KIA har en massa elbilar i Göteborg i lager.
VW säger att de kommer med mycket stora volymer med e-Up och ID3 under Q2-Q3 2020.
Opel säger att de ska sälja 60-70% elbilar av nya Corsa.
Peugeot skyter om stora leveranser av e-208 och e-2008 Q1-Q2.
Volvo/Polestar säger att alla deras bilar finns nu i laddbart utförande.
Och de kommer nu med billiga T4 Twin Engine, som blir deras stora fossilbilsdödare.
Renault skryter om deras nya ZOE 52kWh, som kan levereras med kort varsel.
Tesla Y kommer sommaren 2020. Vilket är en Volvo XC60 och VW Tiguan dödare av rang!

Exempelvis Ford, Opel, KIA, VW, Skoda och Seat säger redan nu att de inte kan ha både fossila och elversioner av alla bilar.
De slutar helt enkelt att sälja fossilversionen.
Så det är fossilbils dödare vi talar om.

Jag säger inte att 175 fossilbilsmodeller försvinner 2020, men bra många fler än vad folk tror.

För som nämndes tidigare vill 60-70% av nybilsköparna idag ha en laddbar bil.

Men det avser 2019, 2020 vill ytterligare fler ha laddbara bilar, när de ser att det kostar kanske 75kr per mil bara i skatt att köra en fossilbil enligt AMS.

Lägg ytterligare till de som verkligen bestämt sig för en fossilbil, trots dyr bilskatt.
Men som inte kan köper en eftersom den utgått och ersatts av en elbil.

Bästa månaden under 2019 blev det sålt ca 14,4% laddbara bilar i Sverige.
Jag tror på ca 30% i januari 2020 och ca 40-50% laddbart om ett år.

Fossilbilsförsäljningen tvärdör alltså.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Tror absolut inte på att det kommer Tesla-dödare. Däremot massor av fossilbilsdödare, för folk är märkestrogna, de vill ha en elbil av sitt favoritmärke.
Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.
Om ett år är det ca 175!
Exempel:
VW säger att de kommer med mycket stora volymer med e-Up och ID3 under Q2-Q3 2020.
Och de kommer nu med billiga T4 Twin Engine, som blir deras stora fossilbilsdödare.
Tesla Y kommer sommaren 2020. Vilket är en Volvo XC60 och VW Tiguan dödare av rang!

Exempelvis Ford, Opel, KIA, VW, Skoda och Seat säger redan nu att de inte kan ha både fossila och elversioner av alla bilar.

Jag säger inte att 175 fossilbilsmodeller försvinner 2020, men bra många fler än vad folk tror.

Men det avser 2019, 2020 vill ytterligare fler ha laddbara bilar, när de ser att det kostar kanske 75kr per mil bara i skatt att köra en fossilbil enligt AMS.

Lägg ytterligare till de som verkligen bestämt sig för en fossilbil, trots dyr bilskatt.

Hmm nu blandar du igen hejvilt . Vad är en laddbar bil? En bil som man kan men inte måste ladda? En bil som nästan alltid går på fossil bränsle, det är en laddbar bil för mig. Vem vill ha skiten.Jag vill ha en ren elbil nästa gång jag byter bil och inget laddbart skit. Fössil-dödare är elbilar.
Sedan pratar du om vad olika bilbyggare lovar. Jag bryr mig inte vad de lovar. Vad är det de kan leverera. Av de bilarna du räknar upp i ditt inlägg hur många kan man få inom 3 månader . Hur många är kombi bilar? Hur många har dragkrok och vad får de dra?Hur många kan ersätta en vanlig bil som första bil? BMW chefen påstår att dieseln är inte död. Han jobbar med folk som vet mer än du och jag och jag tror mer på honom än på dig. Sedan fantasi skatter varifrån kommer sån skit?
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Zalman3 skrev:
Jag ser inte riktigt hur en bil med fossilmotor kan vara en fossilbilsdödare.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Surfaren skrev:
Zalman3 skrev:
Jag ser inte riktigt hur en bil med fossilmotor kan vara en fossilbilsdödare.
Sedan har den bilen inte "Twin engine" utan "Single Engine, single small motor".
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

nek0 skrev:
Om 5 år har det inte hänt så mycket globalt
Varje dag skriver du om elbilarna som är här bakom hörnet och jag ser inga
Det är det som är problemet med en disruptiv förändring, man ser den inte förrän den i stort sett har hänt. Det är alltså fortfarande bara spekulation att elbilar tar över om än med en ganska hög sannolikhet.

Det finns två disruptiva fenomen som var för sig sannolikt kommer att innebära slutet på avgasbilar.

1. Elbilsföräljningen som borde följa nån form av S-kurva. Det är alltså nyförsäljning vi pratar om. Beg. avgasbilar kommer att finnas kvar ett bra tag. Efter ett tag blir avgasbilar billigare, reas ut. Ett antal passar på som man gjorde med CRT-TV, men efter ytterligare ett tag vill ändå ingen köpa. Just nu skulle kurvan kunna se ut så här.
del1.JPG
Om man drar ut hela kurvan så kan det bli så här.
del2.JPG
2. Självkörning som borde bli en mycket mer aggressiv övergång.
Den dagen något företag når level 5 så har vi nästa disruptiva övergång. Det behövs bara en bråkdel av den mängd bilar och biltillverkare vi har nu. Det är förvånande många som säger att de måste ändå att ha egen bil. Problemet är att det är svårt att förstå hur det kommer att bli och kanske inse hur mycket tjänster kommer att utvecklas och anpassas. Det kommer förstås att finnas några undantag t.ex. de bor ensligt. Jag tänker att det åtminstone börjar med alla som nån gång har åkt kollektivt eller taxi hem. Transport som tjänst är nog inte så många år bort trots att det just nu finns problem kvar att lösa.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Frågan är väl vad som kommer först.
Självkörande bilar, eller "självflygande" drones.
I teorin borde ju det senare vara enklare att ta fram, åtminstone på vissa sätt. Betydligt färre variabla hinder i luften tex.
Vi har ju redan idag drones som automatiskt kan följa efter ett objekt, och undvika hinder. Skala upp dom så de kan transportera en/flera människor... (givetvis massvis med utmaningar med det, men konceptet lockar)
Samtidigt är ju konsekvenserna av en flygkrasch inte sällan värre än en bilkrock....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Om ett år är det ca 175!
Exempel:

Som jag sa innan :)
https://teknikensvarld.se/mini-helt-ele ... gast-2030/
Prata går det, men prata så det går, går inte eller hur var det :lol:
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Kul med en optimist som Zalman, tilläggas kan att biltillverkarna vill sälja laddhybrider och elbilar först efter årsskiftet pga EUs utsläppsregler, dvs mycket utsläpp 2019 och lite 2020 ger bättre miljö bonus för företaget.

Ja kanske är redan 2020 året där S kurvan slår till för elbilar och ladhybrider. Men ,nja, nåt år till tar det nog. Men man vet aldrig vad miljötalibanerna hittar på, Daniel Hellden kanske ritar ett grönt körfält på Essingeleden där bara elbilar och laddhybrider får köra...
100 kr i miljöskatt när du åker in i Stockholm med en oljebrännare...
Poooof, alla nya tjänstebilar blir eldrivna...
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Oavsett vad, har vi i princip pumpat upp all olja och dess tillbehör inom X antal år. Dvs Peak Oil och på nedgång. När det väl sker tvistar de lärda.

En omställning från fossilt till något annat är inte naturligt utan tvunget, pga av kommande resursbrist och att världen skall fortsätta växa.

Elbilar hade inte funnits om vi inte haft den enorma konsumtion utveckling vi haft sedan slutet på 1800 talet, de vi brukar kalla industralimsmen dvs vi går från muskelkraft till andra energikällor. Det hade varken funnits pengar eller behov till detta.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Verdi

Inlägg av Verdi »

ChristerSjo skrev:
Oavsett vad, har vi i princip pumpat upp all olja och dess tillbehör inom X antal år. Dvs Peak Oil och på nedgång. När det väl sker tvistar de lärda.

En omställning från fossilt till något annat är inte naturligt utan tvunget, pga av kommande resursbrist och att världen skall fortsätta växa.

Elbilar hade inte funnits om vi inte haft den enorma konsumtion utveckling vi haft sedan slutet på 1800 talet, de vi brukar kalla industralimsmen dvs vi går från muskelkraft till andra energikällor. Det hade varken funnits pengar eller behov till detta.

Finns tyvärr alldeles för mycket olja kvar. Metoderna har förbättrats och gjort sämre fyndigheter lönsamma. Vi måste försämra lönsamheten igen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Nu när Volvo börjar komma med elbilar så kommer IVL med en uppdaterad rapport, och
vips så är det inte lika farligt med batteri-tillverkning längre :) :lol:
https://www.nyteknik.se/fordon/ny-studi ... at-6980169

Helt i enlighet med vad Tibor skrev häromdagen ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

Bjelke skrev:
Nu när Volvo börjar komma med elbilar så kommer IVL med en uppdaterad rapport, och
vips så är det inte lika farligt med batteri-tillverkning längre :) :lol:
https://www.nyteknik.se/fordon/ny-studi ... at-6980169

Helt i enlighet med vad Tibor skrev häromdagen ;)
Precis. Fast Polestar och Volvo ligger då i det sämre spektrat, då de köper batterier från Kina. Tesla bör vara i det bättre spektrat, så de kör vattenkraft i Nevada.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Kineserna tar över mer och mer.
Ska vi oroa oss?
Diktaturbilen Volvo ett militärt redskap för Kina.

Volvo Cars kan numera inte åtskiljas från den kinesiska statens globala och militära ambitioner.

Bland annat konstaterar regeringen att: ”Den kinesiska staten vill skapa en sammanhållen struktur med forskning, myndigheter och näringsliv nära knuten till försvarsmakten så att civila resurser kan användas i militärt syfte. En tydlig gränsdragning mellan militärt och civilt går inte att göra.” Ett centralt verktyg är den kinesiska underrättelselagen, som enligt regeringens Kinastrateginslår fast att enskilda kinesiska medborgare är tvungna att bistå i underrättelseverksamhet. Regeringen slår även fast: ”Med hjälp av lagen kan Kina få enskilda företag och individer att agera samordnat i syfte att stärka den militära förmågan och främja landets politiska och ekonomiska ambitioner.”

Diktaturbilen Volvo är i dag inget annat än en trojansk häst.
https://www.expressen.se/gt/ledare/csab ... -for-kina/
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Vid frågan om Polestar 2 skulle komma som kombi så hänvisar Polestar-personal på eCar Expo till nästa modell, en slank och sportig SUV.

Finns det mer info om denna?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Vid frågan om Polestar 2 skulle komma som kombi så hänvisar Polestar-personal på eCar Expo till nästa modell, en slank och sportig SUV.

Finns det mer info om denna?
Ställde en massa frågor till Polestar folket på mässan.
Svaren blev mest, "Inga kommentarer", men de erkände att nästa Polestar heter Polestar 3 och är en SUV.
Hertsh

Artikel i media

Inlägg av Hertsh »

Det har ju gått en del - såvitt jag vet - obekräftade rykten om en Volvo XC60 "coupé".

Själv tror jag inte det passar Volvos image utan jag tror att den eventuella XC60 coupé som kan vara grunden för ryktena är en Polestar 3. Ingen rök utan eld brukar man ju säga.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Örjan vill ladda elbilen – tvingas tanka bensin
https://www.fplus.se/orjan-vill-ladda-e ... n/a/0nz6WM
De nya miljöbilarna ska gynna både miljön och den enskildes plånbok är tanken. Men när Örjan Månsson började räkna på vad hans pluginhybrid kommer att kosta att ladda väljer han att tanka bensin istället. ”Jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att jag skulle bli lurad så här”, säger han till fPlus
Har Örjan räknat fel? Skall man ta med tex med parkeringskostnad, den måste man ju betala hursomhelst.
Skulle Örjan valt en elbil istället för hybrid?
Skulle Örjan valt en hybrid som går att snabbladda (finns det ens)? Då är det ingen avgift vad jag vet.
Är det rimligt kräva att Stockholm Stad subventionerar laddning?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Verdi

Inlägg av Verdi »

loftux skrev:
De nya miljöbilarna ska gynna både miljön och den enskildes plånbok är tanken. Men när Örjan Månsson började räkna på vad hans pluginhybrid kommer att kosta att ladda väljer han att tanka bensin istället. ”Jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att jag skulle bli lurad så här”, säger han till fPlus
Har Örjan räknat fel? Skall man ta med tex med parkeringskostnad, den måste man ju betala hursomhelst.
Skulle Örjan valt en hybrid som går att snabbladda (finns det ens)? Då är det ingen avgift vad jag vet.

Problemet är väl att Miljöpartiet hatar ALLA bilar och vill ha ut dem från stan alldeles oavsett eftersom de tar fysisk plats.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

loftux skrev:
Grejen är att boendeparkering inte gäller på laddplats, så man får alltså betala dubbelt för parkering om man boendeparkerar. Att man inte ska få parkera i en vecka som man kan göra med boendeparkering är rimligt, men jag tycker att den taxan borde gälla även på långsamladdplatserna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
loftux skrev:
Grejen är att boendeparkering inte gäller på laddplats, så man får alltså betala dubbelt för parkering om man boendeparkerar. Att man inte ska få parkera i en vecka som man kan göra med boendeparkering är rimligt, men jag tycker att den taxan borde gälla även på långsamladdplatserna.
Han lär dock inte vara tvingad till att tanka bensin för det. Finns ju mängder med andra laddmöjligheter men nu har han valt en bil med litet batteri som måste laddas konstant verkar det som. Hade han skippat hybrid och gått på ren elbil så hade han haft större valfrihet och fått billigare driftskostnad.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar