Sida 264 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 11 nov 2019 15:44
av Verdi
taliz skrev:
https://www.autoblog.com/2019/11/11/dai ... t-savings/ de går bra nu. Not.

"The Works Council is already unhappy about Kallenius' decision to outsource production of the Mercedes-Benz EQC to ZF, instead of building the electric powertrain in-house at Sindelfingen. "

Källenius tror nog inte fullt ut på batteribilar. Har för mig att han uttryckt sig skeptiskt förut.

Re: Artikel i media

Postat: 12 nov 2019 17:01
av Yxel
https://www.dn.se/ekonomi/ladda-bilen-k ... pa-bensin/

Alla fossilare kan andas ut! Det är svindyrt att köra elbil, dubbelt upp!

Re: Artikel i media

Postat: 12 nov 2019 17:09
av Pontus
Yxel skrev:
https://www.dn.se/ekonomi/ladda-bilen-k ... pa-bensin/

Alla fossilare kan andas ut! Det är svindyrt att köra elbil, dubbelt upp!
Låst :?

Re: Artikel i media

Postat: 12 nov 2019 17:26
av Zalman3
Yxel skrev:
https://www.dn.se/ekonomi/ladda-bilen-k ... pa-bensin/

Alla fossilare kan andas ut! Det är svindyrt att köra elbil, dubbelt upp!
Elon pratar ju om att med solceller och batterier på laddstationen så ska man kunna komma ner till 7c/kWh.

https://teslaclubsweden.se/kan-tesla-semi-vara-sann/

Och för villaägaren med solceller som är betalda efter 10 år så är elen gratis.

Re: Artikel i media

Postat: 12 nov 2019 18:17
av Teslaspolen
Zalman3 skrev:
Yxel skrev:
https://www.dn.se/ekonomi/ladda-bilen-k ... pa-bensin/

Alla fossilare kan andas ut! Det är svindyrt att köra elbil, dubbelt upp!
Elon pratar ju om att med solceller och batterier på laddstationen så ska man kunna komma ner till 7c/kWh.

https://teslaclubsweden.se/kan-tesla-semi-vara-sann/

Och för villaägaren med solceller som är betalda efter 10 år så är elen gratis.
Går samma ekvation ihop i nordisk vinter? Syftar på att solcellerna ger otroligt lite under den mörka årstiden.

Re: Artikel i media

Postat: 12 nov 2019 21:48
av Laban
Teslaspolen skrev:
Går samma ekvation ihop i nordisk vinter? Syftar på att solcellerna ger otroligt lite under den mörka årstiden.
Här får vi förlita oss på vindkraft. Ger mer vintertid.

Re: Artikel i media

Postat: 22 nov 2019 14:44
av Teslaspolen
https://www.svt.se/nyheter/konsument/bi ... a-losts-in

Ännu ett tecken på där Tesla saknar vettig kommunikation?

Re: Artikel i media

Postat: 22 nov 2019 18:09
av Stevvee
Zalman3 skrev:
Yxel skrev:
https://www.dn.se/ekonomi/ladda-bilen-k ... pa-bensin/

Alla fossilare kan andas ut! Det är svindyrt att köra elbil, dubbelt upp!
Elon pratar ju om att med solceller och batterier på laddstationen så ska man kunna komma ner till 7c/kWh.

https://teslaclubsweden.se/kan-tesla-semi-vara-sann/

Och för villaägaren med solceller som är betalda efter 10 år så är elen gratis.
Montera solceller går väll lite emot miljötänket då det är för små anläggningar om man ser vad det ger kontra resten, OM anläggningen inte klarar mer än 20 år och det är däremot svårt att veta.

Re: Artikel i media

Postat: 22 nov 2019 20:02
av Gustafsson
Läser testen i automotorsport 30/10 som jämför etron/eqc/modelX på Readly
Egentligen ett kul test, men märkliga felaktigheter i beskrivningen av MX. Bl.a. anges servicekostnaden som högst av de tre trots att service inte behövs. Eller gäller det bara MS ?
Vidare anges driftsäkerheten och kvaliteten som ett skämt, men utan att man ger exempel på det.
Känns inte helt seriöst där.
Å andra sidan ganska positivt i andra avseenden.
Kommentarer ?

Re: Artikel i media

Postat: 23 nov 2019 05:54
av Zalman3
Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
Yxel skrev:
https://www.dn.se/ekonomi/ladda-bilen-k ... pa-bensin/

Alla fossilare kan andas ut! Det är svindyrt att köra elbil, dubbelt upp!
Elon pratar ju om att med solceller och batterier på laddstationen så ska man kunna komma ner till 7c/kWh.

https://teslaclubsweden.se/kan-tesla-semi-vara-sann/

Och för villaägaren med solceller som är betalda efter 10 år så är elen gratis.
Montera solceller går väll lite emot miljötänket då det är för små anläggningar om man ser vad det ger kontra resten, OM anläggningen inte klarar mer än 20 år och det är däremot svårt att veta.
Själva solcellerna verkar vara väldigt långlivade, +35 år är ingen omöjlighet, dock kan invertern behöva bytas efter 20 år.
Nu vill regeringen höja elskatten, då kanske payoff tiden för solceller sänks från 8-10år till 6-7år.
Då kommer i princip alla husägare skaffa solceller.

Re: Artikel i media

Postat: 23 nov 2019 08:18
av Svenssons
Gustafsson skrev:
Läser testen i automotorsport 30/10 som jämför etron/eqc/modelX på Readly
Egentligen ett kul test, men märkliga felaktigheter i beskrivningen av MX. Bl.a. anges servicekostnaden som högst av de tre trots att service inte behövs. Eller gäller det bara MS ?
Vidare anges driftsäkerheten och kvaliteten som ett skämt, men utan att man ger exempel på det.
Känns inte helt seriöst där.
Å andra sidan ganska positivt i andra avseenden.
Kommentarer ?
Du kan inte längre köpa till service för Model S/X eller 3. Det finns en del rekommendationer vad som skall göras efter vissa tider men det är upp till dig om de ska göras, av vem och hur.

Re: Artikel i media

Postat: 23 nov 2019 13:29
av Teslaspolen
https://omni.se/bmw-tvingas-aterkalla-1 ... e/a/0nz4vg

Visste det. Detta bevisar ju att alla avgasbilar är livsfarliga brandfällor.

... Eller? :roll:

Re: Artikel i media

Postat: 26 nov 2019 22:55
av taliz
TIL kobolt används för att minska svavelhalten i bensin och diesel:




Så... när nån klagar på att det är kobolt i batterier kan man berätta för dem att det är betydligt mer i bensin och diesel.

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2019 00:45
av Lucidor
taliz skrev:
TIL kobolt används för att minska svavelhalten i bensin och diesel:




Så... när nån klagar på att det är kobolt i batterier kan man berätta för dem att det är betydligt mer i bensin och diesel.
Jag såg.avsnittet och blev nyfiken på användningen av kobolt i fossila bränslen. Har ni hittat någon bra vetenskaplig källa där man kan fördjupa sig?

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2019 09:14
av fth
Lucidor skrev:
taliz skrev:
TIL kobolt används för att minska svavelhalten i bensin och diesel:




Så... när nån klagar på att det är kobolt i batterier kan man berätta för dem att det är betydligt mer i bensin och diesel.
Jag såg.avsnittet och blev nyfiken på användningen av kobolt i fossila bränslen. Har ni hittat någon bra vetenskaplig källa där man kan fördjupa sig?
Det är nog försvinnande liten andel som används för detta ändamål, prognosen för 2020 anger 10% för ”other” där detta ingår:
F735FA5A-0FA8-4758-867F-0250BAC203D4.jpeg
Batterier är det totalt dominerande användningsområdet, därför är det förstås extremt viktigt att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt.

Det finns tydligen en branschorganisation för just detta syfte: https://www.cobaltinstitute.org/

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2019 09:50
av zyax
Inte första gången Fully charged har fel. Men man kan försvara dem lite för man kan ju säga att kobolt som används för batterier inte är en förbrukningsvara, den går att återanvända. Svårt men det går, medan det inom fossilvärlden är en ren förbrukningsvara.

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2019 09:56
av Teslaspolen
Och hur var det nu då med kobalt och koltan?

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2019 13:37
av LarsL
fth skrev:
Batterier är det totalt dominerande användningsområdet, därför är det förstås extremt viktigt att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt.

/fth
Varför blir det viktigare med brytningen för att det används till batterier?

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2019 13:42
av LarsL
Teslaspolen skrev:
Och hur var det nu då med kobalt och koltan?
De flesta bilder som spridits från barnarbete i Kongo verkar vara från Kobalt insamling. Kobalt är inte ett grundämne som Kobolt utan en mineral som består av flera olika grundämnen tex Neob.

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2019 14:49
av fth
LarsL skrev:
fth skrev:
Batterier är det totalt dominerande användningsområdet, därför är det förstås extremt viktigt att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt.

/fth
Varför blir det viktigare med brytningen för att det används till batterier?
Nej, det är det förstås inte, liten tankevurpa där, vad jag menade egentligen var att när en företeelse som har hög svansföring i miljöfrågor sätts i samband med barnarbete och vidriga arbetsförhållanden så blir det väldigt enkelt för fossilmaffians PR-maskineri, vilket är olyckligt.

Det är förstås alltid lika viktigt att inte stödja miljöförstörande verksamheter, barnarbete, etc., men här blir det på något sätt extra olyckligt eftersom kritiken (till största delen obefogad när det gäller elbilsbatterier) riskerar att försena den helt nödvändiga omställningen, och göra det enkelt för fossil-vurmare att fortsätta bränna olja med upplevt gott samvete.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2019 11:18
av Jerker
fth skrev:
LarsL skrev:
fth skrev:
Batterier är det totalt dominerande användningsområdet, därför är det förstås extremt viktigt att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt.

/fth
Varför blir det viktigare med brytningen för att det används till batterier?
Nej, det är det förstås inte, liten tankevurpa där, vad jag menade egentligen var att när en företeelse som har hög svansföring i miljöfrågor sätts i samband med barnarbete och vidriga arbetsförhållanden så blir det väldigt enkelt för fossilmaffians PR-maskineri, vilket är olyckligt.

Det är förstås alltid lika viktigt att inte stödja miljöförstörande verksamheter, barnarbete, etc., men här blir det på något sätt extra olyckligt eftersom kritiken (till största delen obefogad när det gäller elbilsbatterier) riskerar att försena den helt nödvändiga omställningen, och göra det enkelt för fossil-vurmare att fortsätta bränna olja med upplevt gott samvete.

/fth
Eftersom efterfrågan på kobolt har ökat kraftigt iom elbilsboomen så riskerar kanske fler barn att drabbas och därför är det ju viktigare att man ser till att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt. Men vad jag förstår innebär den ökade efterfrågan mest att gruvor i länder där man inte använder barnarbetare har blivit lönsamma, så det är inte så stor ökning av barnarbete.

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2019 11:58
av fth
Jerker skrev:
Eftersom efterfrågan på kobolt har ökat kraftigt iom elbilsboomen så riskerar kanske fler barn att drabbas och därför är det ju viktigare att man ser till att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt. Men vad jag förstår innebär den ökade efterfrågan mest att gruvor i länder där man inte använder barnarbetare har blivit lönsamma, så det är inte så stor ökning av barnarbete.
Jag tror att den stora uppmärksamhet som villkoren vid kobolt-brytningen har fått på grund av elbils-boomen kan göra att situationen förbättras.

Innan det blev ett argument mot Tesla så var det inte så många som brydde sig om detta öht, sorgligt men sant...

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2019 13:52
av Zalman3
fth skrev:
Jerker skrev:
Eftersom efterfrågan på kobolt har ökat kraftigt iom elbilsboomen så riskerar kanske fler barn att drabbas och därför är det ju viktigare att man ser till att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt. Men vad jag förstår innebär den ökade efterfrågan mest att gruvor i länder där man inte använder barnarbetare har blivit lönsamma, så det är inte så stor ökning av barnarbete.
Jag tror att den stora uppmärksamhet som villkoren vid kobolt-brytningen har fått på grund av elbils-boomen kan göra att situationen förbättras.

Innan det blev ett argument mot Tesla så var det inte så många som brydde sig om detta öht, sorgligt men sant...

/fth
Att Toyota sålt +12 miljoner hybrider med elmotor och batteri, då bryr sig ingen.
Men plockar man bort fossilmotorn, då blir det rubriker!

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2019 14:00
av Alfa
Zalman3 skrev:
fth skrev:
Jerker skrev:
Eftersom efterfrågan på kobolt har ökat kraftigt iom elbilsboomen så riskerar kanske fler barn att drabbas och därför är det ju viktigare att man ser till att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt. Men vad jag förstår innebär den ökade efterfrågan mest att gruvor i länder där man inte använder barnarbetare har blivit lönsamma, så det är inte så stor ökning av barnarbete.
Jag tror att den stora uppmärksamhet som villkoren vid kobolt-brytningen har fått på grund av elbils-boomen kan göra att situationen förbättras.

Innan det blev ett argument mot Tesla så var det inte så många som brydde sig om detta öht, sorgligt men sant...

/fth
Att Toyota sålt +12 miljoner hybrider med elmotor och batteri, då bryr sig ingen.
Men plockar man bort fossilmotorn, då blir det rubriker!
Ja visst är det fascinerande. Man får vända det till något positivt: Teslas framgångar gör att personer börjat intressera sig för klimatförändringarna, men även att folk börjat bry sig om gruvbrytningens villkor. Tidigare har ingen brytt sig om hur olika grundämnen framställs. Tack vare Tesla har det blivit högintressant. Tesla bidrar alltså till att sätta ljuset på flera olika miljöproblem som folk tidigare helt struntat i. Heja Tesla!

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2019 14:09
av fth
Alfa skrev:
Ja visst är det fascinerande. Man får vända det till något positivt: Teslas framgångar gör att personer börjat intressera sig för klimatförändringarna, men även att folk börjat bry sig om gruvbrytningens villkor. Tidigare har ingen brytt sig om hur olika grundämnen framställs. Tack vare Tesla har det blivit högintressant. Tesla bidrar alltså till att sätta ljuset på flera olika miljöproblem som folk tidigare helt struntat i. Heja Tesla!
Jag ser det redan som något positivt, det lustiga är ju att det är genom "motsidans" försök att underminera transformationen av transporter i allmänhet och Tesla i synnerhet som dessa missförhållanden uppmärksammas. Genom detta så hjälper alltså "motsidan" Tesla att uppnå sitt mål "to accelerate the advent of sustainable transport [...]", detta tolkas ju oftast som "bara" en klimatfråga, men hållbarhet innefattar förstås även arbetsvillkor etc.

Det enda smolket i bägaren är som sagt om den negativa press som detta har inneburit gör att fossil-vurmare kan fortsätta elda olja med upplevt gott samvete.

Jag tror ändå att även här gäller att "all publicitet är god publicitet", iaf på längre sikt.

/fth