Sida 27 av 79
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 19:53
av Legato
Angående räckvidd så ser du ju på dina egna siffror... Den är närmare 75D tom på 18" fälg. Med 20" fälg kommer den bara har marginellt längre räckvidd än X75D.
Problemet är ju återigen det usla CW-värdet.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 19:54
av Geni87
Nu finns det Svenska priser på Jaguar.se
Börjar på 830k, jag har för mig att jag har läst 930k innan. Så det var ju positivt.

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 19:56
av Legato
Oj.... Hade helt missat att de lagt artificiellt motorljud i den. Verkligen inte min grej, men man kan ju hoppas att de kör det via högtalarna så det går att stänga av...
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 19:58
av Legato
Geni87 skrev:Nu finns det Svenska priser på Jaguar.se
i-pace22.PNG
Börjar på 830k, jag har för mig att jag har läst 930k innan. Så det var ju positivt.

Oj! Ja det var ju en stor ändring! Vi är nog väldigt många svenskar som avbokat. Säljaren lät faktiskt rätt stressad när jag pratade med honom.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 19:59
av Legato
Ahh, fast nu har de snålat ner utrustningen också. Basmodellen i Sverige skulle tex ha 20" men nu blev det 18" trots allt.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 20:03
av Geni87
Legato skrev:Angående räckvidd så ser du ju på dina egna siffror... Den är närmare 75D tom på 18" fälg. Med 20" fälg kommer den bara har marginellt längre räckvidd än X75D.
Problemet är ju återigen det usla CW-värdet.
Mjo fast du underskattar skillnaden i körcyklerna som de använder för att redovisa räckvidden.
Som exempel kommer Opel Ampera 520 km med NEDC, och 380 km med WLTP....
WLTP brukar ligga nära den amerikanska EPA-cykeln, vilket ger ca 480 km för X100D, alltså väldigt nära i-pace.
CW-värdet berättar ju inte hela sanningen om luftmotståndet, vore intressant att också se frontarean på de två bilarna för att få hela bilden.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 20:04
av HelectriC
Legato skrev:Oj.... Hade helt missat att de lagt artificiellt motorljud i den. Verkligen inte min grej, men man kan ju hoppas att de kör det via högtalarna så det går att stänga av...
Det där är ju helknäppt, vill verkligen inte ha ett störande extraljud. Detta är ju helt tydligt nåt som fossilbilsproducenter tror att elbilister vill ha. Hjälpe mig

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 20:04
av Legato
Förvånad att det är så pass lite "options". På gott och ont trodde jag Jaguar skulle ha massor.
På toppmodellen kan man "bara" lägga till 90.000:- i utrustning.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 20:06
av Legato
Geni87 skrev:Legato skrev:Angående räckvidd så ser du ju på dina egna siffror... Den är närmare 75D tom på 18" fälg. Med 20" fälg kommer den bara har marginellt längre räckvidd än X75D.
Problemet är ju återigen det usla CW-värdet.
Mjo fast du underskattar skillnaden i körcyklerna som de använder för att redovisa räckvidden.
Som exempel kommer Opel Ampera 520 km med NEDC, och 380 km med WLTP....
WLTP brukar ligga nära den amerikanska EPA-cykeln, vilket ger ca 480 km för X100D, alltså väldigt nära i-pace.

Hmm, märkligt. De har ju tidigare sagt 500 km NEDC för i-Pace.
Oavsett så är det för mig solklart att den på 20" hamnar närmare X75D än X100D. Och 20" kommer se mindre ut på i-Pacen...
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 20:10
av Geni87
Legato skrev:Geni87 skrev:Legato skrev:Angående räckvidd så ser du ju på dina egna siffror... Den är närmare 75D tom på 18" fälg. Med 20" fälg kommer den bara har marginellt längre räckvidd än X75D.
Problemet är ju återigen det usla CW-värdet.
Mjo fast du underskattar skillnaden i körcyklerna som de använder för att redovisa räckvidden.
Som exempel kommer Opel Ampera 520 km med NEDC, och 380 km med WLTP....
WLTP brukar ligga nära den amerikanska EPA-cykeln, vilket ger ca 480 km för X100D, alltså väldigt nära i-pace.

Hmm, märkligt. De har ju tidigare sagt 500 km NEDC för i-Pace.
Oavsett så är det för mig solklart att den på 20" hamnar närmare X75D än X100D. Och 20" kommer se mindre ut på i-Pacen...
Jag har för mig att de har sagt över 500 km för NEDC tidigare. Ja vi får se vart det landar, det lär komma utförliga test så fort de börjar rulla ut från Graz.

Men den är ju lättare och bör ha mer energieffektiva motorer.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 20:13
av Legato
Geni87 skrev:Legato skrev:Geni87 skrev:Legato skrev:Angående räckvidd så ser du ju på dina egna siffror... Den är närmare 75D tom på 18" fälg. Med 20" fälg kommer den bara har marginellt längre räckvidd än X75D.
Problemet är ju återigen det usla CW-värdet.
Mjo fast du underskattar skillnaden i körcyklerna som de använder för att redovisa räckvidden.
Som exempel kommer Opel Ampera 520 km med NEDC, och 380 km med WLTP....
WLTP brukar ligga nära den amerikanska EPA-cykeln, vilket ger ca 480 km för X100D, alltså väldigt nära i-pace.

Hmm, märkligt. De har ju tidigare sagt 500 km NEDC för i-Pace.
Oavsett så är det för mig solklart att den på 20" hamnar närmare X75D än X100D. Och 20" kommer se mindre ut på i-Pacen...
Jag har för mig att de har sagt över 500 km för NEDC tidigare. Ja vi får se vart det landar, det lär komma utförliga test så fort de börjar rulla ut från Graz.

Men den är ju lättare och bör ha mer energieffektiva motorer.
Yes, time will tell.
Lite lättare, mycket sämre CW.
Varför tror du på mer energieffektiv motor?
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 20:19
av Geni87
Legato skrev:Geni87 skrev:Legato skrev:Geni87 skrev:Legato skrev:Angående räckvidd så ser du ju på dina egna siffror... Den är närmare 75D tom på 18" fälg. Med 20" fälg kommer den bara har marginellt längre räckvidd än X75D.
Problemet är ju återigen det usla CW-värdet.
Mjo fast du underskattar skillnaden i körcyklerna som de använder för att redovisa räckvidden.
Som exempel kommer Opel Ampera 520 km med NEDC, och 380 km med WLTP....
WLTP brukar ligga nära den amerikanska EPA-cykeln, vilket ger ca 480 km för X100D, alltså väldigt nära i-pace.

Hmm, märkligt. De har ju tidigare sagt 500 km NEDC för i-Pace.
Oavsett så är det för mig solklart att den på 20" hamnar närmare X75D än X100D. Och 20" kommer se mindre ut på i-Pacen...
Jag har för mig att de har sagt över 500 km för NEDC tidigare. Ja vi får se vart det landar, det lär komma utförliga test så fort de börjar rulla ut från Graz.

Men den är ju lättare och bör ha mer energieffektiva motorer.
Yes, time will tell.
Lite lättare, mycket sämre CW.
Varför tror du på mer energieffektiv motor?
250 kg lägre tjänstevikt jämfört med 100D, 100 kg lägre än 75D.
Mjo, men den är mindre också så frontarean bör vara mindre. Därför inte säkert att luftmotståndet blir högre då det är Cw*A som är intressant, även om luftmotståndet sett till bilens storlek blir sämre.
För att den har PM-motorer, till skillnad från MX asynkronmotorer. PM-motorer har generellt lägre förluster pga den permanent magnetiserade rotorn. Det är ju en av anledningarna (kanske de främsta anledningen), till att Model 3 får PM-motorer.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 20:21
av Mistafrizz
Någon som beställt/ska beställa?
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 20:31
av Legato
Geni87 skrev:
250 kg lägre tjänstevikt jämfört med 100D, 100 kg lägre än 75D.
Mjo, men den är mindre också så frontarean bör vara mindre. Därför inte säkert att luftmotståndet blir högre då det är Cw*A som är intressant, även om luftmotståndet sett till bilens storlek blir sämre.
För att den har PM-motorer, till skillnad från MX asynkronmotorer. PM-motorer har generellt lägre förluster pga den permanent magnetiserade rotorn. Det är ju en av anledningarna (kanske de främsta anledningen), till att Model 3 får PM-motorer.
Mindre frontarea, men en öppen grill som ju är värdelöst för CWt (förstår dock poängen med att vilja kyla batterierna med luftflödet).
Är för dåligt insatt i motorerna. Model 3 verkar ju dock få switched reluctance, inte permanentmagnet.
Well, svårt att gissa. Men som vanligt slår jag gärna vad om någon är sugen

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 20:32
av Legato
Mistafrizz skrev:Någon som beställt/ska beställa?
För dyr och för dåliga laddlösningar imo. Annars hade den varit intressant, mycket pga väldigt bra utseende och fin interiör imo.
Jag reserverade och hade köpt en om den hade kostat 200k mindre. Nu är den ej intressant och jag tog tillbaka min reservation.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 20:41
av Geni87
Legato skrev:Geni87 skrev:
250 kg lägre tjänstevikt jämfört med 100D, 100 kg lägre än 75D.
Mjo, men den är mindre också så frontarean bör vara mindre. Därför inte säkert att luftmotståndet blir högre då det är Cw*A som är intressant, även om luftmotståndet sett till bilens storlek blir sämre.
För att den har PM-motorer, till skillnad från MX asynkronmotorer. PM-motorer har generellt lägre förluster pga den permanent magnetiserade rotorn. Det är ju en av anledningarna (kanske de främsta anledningen), till att Model 3 får PM-motorer.
Mindre frontarea, men en öppen grill som ju är värdelöst för CWt (förstår dock poängen med att vilja kyla batterierna med luftflödet).
Är för dåligt insatt i motorerna. Model 3 verkar ju dock få switched reluctance, inte permanentmagnet.
Well, svårt att gissa. Men som vanligt slår jag gärna vad om någon är sugen

Jo det är det absolut. Kan vara så att man har dimensionerat kylsystemet lite kraftigare jämfört med Teslorna, för att klara fler upprepade accelerationer. Men det är bara en spekulation.
Mjo, fast den kan fortfarande ha permanentmagneter.

PMSRM kom de väl fram till i tråden du syftar på, "Permanent Magnet Switched Reluctance Motor". Oavsett så har Model S/X asynkronmotorer, som har högre förluster och därmed lägre effektivitet jämfört med PM - men andra fördelar istället.
Haha, ska fundera på det.

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 20:56
av Mistafrizz
Legato skrev:Mistafrizz skrev:Någon som beställt/ska beställa?
För dyr och för dåliga laddlösningar imo. Annars hade den varit intressant, mycket pga väldigt bra utseende och fin interiör imo.
Jag reserverade och hade köpt en om den hade kostat 200k mindre. Nu är den ej intressant och jag tog tillbaka min reservation.
Ok. Alltid spännande att höra folks tankar.
Jag har personligen svårt att svika Tesla, vill ge dom mina pengar så länge som möjligt - som ett tack typ.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 21:03
av HelectriC
Mistafrizz skrev:Någon som beställt/ska beställa?
Jag skrev kontrakt på en förra veckan, men ser nu att det finns en del utrustning som jag hellre hade valt, så känner mig aningen lurad just nu. Launch edition har inte heller någon större ekonomisk fördel vs att speca upp en vanlig HSE och lägga till det som ingår i launch edition

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 21:13
av Geni87
HelectriC skrev:Mistafrizz skrev:Någon som beställt/ska beställa?
Jag skrev kontrakt på en förra veckan, men ser nu att det finns en del utrustning som jag hellre hade valt, så känner mig aningen lurad just nu. Launch edition har inte heller någon större ekonomisk fördel vs att speca upp en vanlig HSE och lägga till det som ingår i launch edition

Det låter lite segt. :/ Hur har du specat din?
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 21:25
av Ebenezum
Både takräcke och dragkrok, bara trefasladdning som saknas. Så korkat.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 21:31
av HelectriC
Geni87 skrev:HelectriC skrev:Mistafrizz skrev:Någon som beställt/ska beställa?
Jag skrev kontrakt på en förra veckan, men ser nu att det finns en del utrustning som jag hellre hade valt, så känner mig aningen lurad just nu. Launch edition har inte heller någon större ekonomisk fördel vs att speca upp en vanlig HSE och lägga till det som ingår i launch edition

Det låter lite segt. :/ Hur har du specat din?
HSE launch edition vit med svart läder och svart innertak. Har det mesta av utrustning, men jag hade inte möjlighet att välja de läckra performancestolarna. Får se hur långe jag behåller den, kan hända den åker ut innan jag ens har tagit leverans

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 22:00
av vigge50
Riktigt snygg, synd bara att det inte är öppet mellan föraren och passagerarens fötter som i konceptet vilket jag tyckte var riktigt snyggt men det kanske är så bra rent praktiskt?
När det kommer till räckvidd så får vi vänta tills vi antingen har WLTP på Teslas bilar eller EPA på I Pace innan vi kan göra en rättvis jämförelse för när jag har kollat på olika bilar så har jag upptäckt att om bil X har 20% längre räckvidd enligt EPA än bil Y så kan den har 50% längre räckvidd enligt NEDC.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 22:09
av perkabolo
Lite intressant att se vad värmepumpen gör för räckvidden vid kyla jämfört med Teslas. Hoppas nån hinner testa innan vintern är över.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 22:23
av Legato
Mistafrizz skrev:Legato skrev:Mistafrizz skrev:Någon som beställt/ska beställa?
För dyr och för dåliga laddlösningar imo. Annars hade den varit intressant, mycket pga väldigt bra utseende och fin interiör imo.
Jag reserverade och hade köpt en om den hade kostat 200k mindre. Nu är den ej intressant och jag tog tillbaka min reservation.
Ok. Alltid spännande att höra folks tankar.
Jag har personligen svårt att svika Tesla, vill ge dom mina pengar så länge som möjligt - som ett tack typ.
Samma här, det bidrar också absolut.
Jaguar har jag dock inget emot, en VW eller Audi skulle jag dock ha väldigt svårt att köpa.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 mar 2018 22:24
av Legato
Ebenezum skrev:Både takräcke och dragkrok, bara trefasladdning som saknas. Så korkat.
Dragkroken fyller väl dock bara funktion för att köra skräp till tippen? Inte husvagn osv?
Inte för att jag bryr mig, jag har noll intresse av dragkrok, bara lite nyfiken
