Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Angående räckvidd så ser du ju på dina egna siffror... Den är närmare 75D tom på 18" fälg. Med 20" fälg kommer den bara har marginellt längre räckvidd än X75D.
Problemet är ju återigen det usla CW-värdet.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Nu finns det Svenska priser på Jaguar.se
Börjar på 830k, jag har för mig att jag har läst 930k innan. Så det var ju positivt.
Börjar på 830k, jag har för mig att jag har läst 930k innan. Så det var ju positivt.

Oj.... Hade helt missat att de lagt artificiellt motorljud i den. Verkligen inte min grej, men man kan ju hoppas att de kör det via högtalarna så det går att stänga av...
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Oj! Ja det var ju en stor ändring! Vi är nog väldigt många svenskar som avbokat. Säljaren lät faktiskt rätt stressad när jag pratade med honom.Geni87 skrev:Nu finns det Svenska priser på Jaguar.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ahh, fast nu har de snålat ner utrustningen också. Basmodellen i Sverige skulle tex ha 20" men nu blev det 18" trots allt.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Mjo fast du underskattar skillnaden i körcyklerna som de använder för att redovisa räckvidden.Legato skrev:Angående räckvidd så ser du ju på dina egna siffror... Den är närmare 75D tom på 18" fälg. Med 20" fälg kommer den bara har marginellt längre räckvidd än X75D.
Som exempel kommer Opel Ampera 520 km med NEDC, och 380 km med WLTP....
WLTP brukar ligga nära den amerikanska EPA-cykeln, vilket ger ca 480 km för X100D, alltså väldigt nära i-pace.

CW-värdet berättar ju inte hela sanningen om luftmotståndet, vore intressant att också se frontarean på de två bilarna för att få hela bilden.
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Det där är ju helknäppt, vill verkligen inte ha ett störande extraljud. Detta är ju helt tydligt nåt som fossilbilsproducenter tror att elbilister vill ha. Hjälpe migLegato skrev:Oj.... Hade helt missat att de lagt artificiellt motorljud i den. Verkligen inte min grej, men man kan ju hoppas att de kör det via högtalarna så det går att stänga av...

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Förvånad att det är så pass lite "options". På gott och ont trodde jag Jaguar skulle ha massor.
På toppmodellen kan man "bara" lägga till 90.000:- i utrustning.
På toppmodellen kan man "bara" lägga till 90.000:- i utrustning.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Hmm, märkligt. De har ju tidigare sagt 500 km NEDC för i-Pace.Geni87 skrev:Mjo fast du underskattar skillnaden i körcyklerna som de använder för att redovisa räckvidden.Legato skrev:Angående räckvidd så ser du ju på dina egna siffror... Den är närmare 75D tom på 18" fälg. Med 20" fälg kommer den bara har marginellt längre räckvidd än X75D.
WLTP brukar ligga nära den amerikanska EPA-cykeln, vilket ger ca 480 km för X100D, alltså väldigt nära i-pace.
Oavsett så är det för mig solklart att den på 20" hamnar närmare X75D än X100D. Och 20" kommer se mindre ut på i-Pacen...
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag har för mig att de har sagt över 500 km för NEDC tidigare. Ja vi får se vart det landar, det lär komma utförliga test så fort de börjar rulla ut från Graz.Legato skrev:Hmm, märkligt. De har ju tidigare sagt 500 km NEDC för i-Pace.Geni87 skrev:Mjo fast du underskattar skillnaden i körcyklerna som de använder för att redovisa räckvidden.Legato skrev:Angående räckvidd så ser du ju på dina egna siffror... Den är närmare 75D tom på 18" fälg. Med 20" fälg kommer den bara har marginellt längre räckvidd än X75D.
Oavsett så är det för mig solklart att den på 20" hamnar närmare X75D än X100D. Och 20" kommer se mindre ut på i-Pacen...

Yes, time will tell.Geni87 skrev:Jag har för mig att de har sagt över 500 km för NEDC tidigare. Ja vi får se vart det landar, det lär komma utförliga test så fort de börjar rulla ut från Graz.Legato skrev:Hmm, märkligt. De har ju tidigare sagt 500 km NEDC för i-Pace.Geni87 skrev:Mjo fast du underskattar skillnaden i körcyklerna som de använder för att redovisa räckvidden.Legato skrev:Angående räckvidd så ser du ju på dina egna siffror... Den är närmare 75D tom på 18" fälg. Med 20" fälg kommer den bara har marginellt längre räckvidd än X75D.
Oavsett så är det för mig solklart att den på 20" hamnar närmare X75D än X100D. Och 20" kommer se mindre ut på i-Pacen...Men den är ju lättare och bör ha mer energieffektiva motorer.
Lite lättare, mycket sämre CW.
Varför tror du på mer energieffektiv motor?
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
250 kg lägre tjänstevikt jämfört med 100D, 100 kg lägre än 75D.Legato skrev:Yes, time will tell.Geni87 skrev:Jag har för mig att de har sagt över 500 km för NEDC tidigare. Ja vi får se vart det landar, det lär komma utförliga test så fort de börjar rulla ut från Graz.Legato skrev:Hmm, märkligt. De har ju tidigare sagt 500 km NEDC för i-Pace.Geni87 skrev:Mjo fast du underskattar skillnaden i körcyklerna som de använder för att redovisa räckvidden.Legato skrev:Angående räckvidd så ser du ju på dina egna siffror... Den är närmare 75D tom på 18" fälg. Med 20" fälg kommer den bara har marginellt längre räckvidd än X75D.
Oavsett så är det för mig solklart att den på 20" hamnar närmare X75D än X100D. Och 20" kommer se mindre ut på i-Pacen...Men den är ju lättare och bör ha mer energieffektiva motorer.
Lite lättare, mycket sämre CW.
Varför tror du på mer energieffektiv motor?
Mjo, men den är mindre också så frontarean bör vara mindre. Därför inte säkert att luftmotståndet blir högre då det är Cw*A som är intressant, även om luftmotståndet sett till bilens storlek blir sämre.
För att den har PM-motorer, till skillnad från MX asynkronmotorer. PM-motorer har generellt lägre förluster pga den permanent magnetiserade rotorn. Det är ju en av anledningarna (kanske de främsta anledningen), till att Model 3 får PM-motorer.
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
- Mistafrizz
- Teslaägare
Någon som beställt/ska beställa?
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Mindre frontarea, men en öppen grill som ju är värdelöst för CWt (förstår dock poängen med att vilja kyla batterierna med luftflödet).Geni87 skrev:
250 kg lägre tjänstevikt jämfört med 100D, 100 kg lägre än 75D.
Mjo, men den är mindre också så frontarean bör vara mindre. Därför inte säkert att luftmotståndet blir högre då det är Cw*A som är intressant, även om luftmotståndet sett till bilens storlek blir sämre.
För att den har PM-motorer, till skillnad från MX asynkronmotorer. PM-motorer har generellt lägre förluster pga den permanent magnetiserade rotorn. Det är ju en av anledningarna (kanske de främsta anledningen), till att Model 3 får PM-motorer.
Är för dåligt insatt i motorerna. Model 3 verkar ju dock få switched reluctance, inte permanentmagnet.
Well, svårt att gissa. Men som vanligt slår jag gärna vad om någon är sugen

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
För dyr och för dåliga laddlösningar imo. Annars hade den varit intressant, mycket pga väldigt bra utseende och fin interiör imo.Mistafrizz skrev:Någon som beställt/ska beställa?
Jag reserverade och hade köpt en om den hade kostat 200k mindre. Nu är den ej intressant och jag tog tillbaka min reservation.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jo det är det absolut. Kan vara så att man har dimensionerat kylsystemet lite kraftigare jämfört med Teslorna, för att klara fler upprepade accelerationer. Men det är bara en spekulation.Legato skrev:Mindre frontarea, men en öppen grill som ju är värdelöst för CWt (förstår dock poängen med att vilja kyla batterierna med luftflödet).Geni87 skrev:
250 kg lägre tjänstevikt jämfört med 100D, 100 kg lägre än 75D.
Är för dåligt insatt i motorerna. Model 3 verkar ju dock få switched reluctance, inte permanentmagnet.
Well, svårt att gissa. Men som vanligt slår jag gärna vad om någon är sugen
Mjo, fast den kan fortfarande ha permanentmagneter.

Haha, ska fundera på det.

- Mistafrizz
- Teslaägare
Ok. Alltid spännande att höra folks tankar.Legato skrev:För dyr och för dåliga laddlösningar imo. Annars hade den varit intressant, mycket pga väldigt bra utseende och fin interiör imo.Mistafrizz skrev:Någon som beställt/ska beställa?
Jag reserverade och hade köpt en om den hade kostat 200k mindre. Nu är den ej intressant och jag tog tillbaka min reservation.
Jag har personligen svårt att svika Tesla, vill ge dom mina pengar så länge som möjligt - som ett tack typ.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Mistafrizz skrev:Någon som beställt/ska beställa?
Jag skrev kontrakt på en förra veckan, men ser nu att det finns en del utrustning som jag hellre hade valt, så känner mig aningen lurad just nu. Launch edition har inte heller någon större ekonomisk fördel vs att speca upp en vanlig HSE och lägga till det som ingår i launch edition

Model 3-24/Polestar 3-24
Det låter lite segt. :/ Hur har du specat din?HelectriC skrev:Mistafrizz skrev:Någon som beställt/ska beställa?
Jag skrev kontrakt på en förra veckan, men ser nu att det finns en del utrustning som jag hellre hade valt, så känner mig aningen lurad just nu. Launch edition har inte heller någon större ekonomisk fördel vs att speca upp en vanlig HSE och lägga till det som ingår i launch edition
HSE launch edition vit med svart läder och svart innertak. Har det mesta av utrustning, men jag hade inte möjlighet att välja de läckra performancestolarna. Får se hur långe jag behåller den, kan hända den åker ut innan jag ens har tagit leveransGeni87 skrev:Det låter lite segt. :/ Hur har du specat din?HelectriC skrev:Mistafrizz skrev:Någon som beställt/ska beställa?

Model 3-24/Polestar 3-24
Riktigt snygg, synd bara att det inte är öppet mellan föraren och passagerarens fötter som i konceptet vilket jag tyckte var riktigt snyggt men det kanske är så bra rent praktiskt?
När det kommer till räckvidd så får vi vänta tills vi antingen har WLTP på Teslas bilar eller EPA på I Pace innan vi kan göra en rättvis jämförelse för när jag har kollat på olika bilar så har jag upptäckt att om bil X har 20% längre räckvidd enligt EPA än bil Y så kan den har 50% längre räckvidd enligt NEDC.
När det kommer till räckvidd så får vi vänta tills vi antingen har WLTP på Teslas bilar eller EPA på I Pace innan vi kan göra en rättvis jämförelse för när jag har kollat på olika bilar så har jag upptäckt att om bil X har 20% längre räckvidd enligt EPA än bil Y så kan den har 50% längre räckvidd enligt NEDC.
Lite intressant att se vad värmepumpen gör för räckvidden vid kyla jämfört med Teslas. Hoppas nån hinner testa innan vintern är över.
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
Samma här, det bidrar också absolut.Mistafrizz skrev:Ok. Alltid spännande att höra folks tankar.Legato skrev:För dyr och för dåliga laddlösningar imo. Annars hade den varit intressant, mycket pga väldigt bra utseende och fin interiör imo.Mistafrizz skrev:Någon som beställt/ska beställa?
Jag har personligen svårt att svika Tesla, vill ge dom mina pengar så länge som möjligt - som ett tack typ.
Jaguar har jag dock inget emot, en VW eller Audi skulle jag dock ha väldigt svårt att köpa.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Dragkroken fyller väl dock bara funktion för att köra skräp till tippen? Inte husvagn osv?Ebenezum skrev:Både takräcke och dragkrok, bara trefasladdning som saknas. Så korkat.
Inte för att jag bryr mig, jag har noll intresse av dragkrok, bara lite nyfiken

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021