Sida 27 av 30

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 10 maj 2025 13:15
av joasag
manneson skrev: 10 maj 2025 13:10
joasag skrev: 10 maj 2025 13:06
manneson skrev: 10 maj 2025 09:39
krabbanidag skrev: 10 maj 2025 09:24
joasag skrev: 10 maj 2025 09:13
Vad tycker ni är ett rimligt pris för en MYP 2023-24 som gått mellan 2-3000 mil?
Ser att 2022 årsmodellerna är något billigare.
Tittar man på Blocket så finns det vissa handlare som tror att dom kan få närmare 600kkr.
Mer rimligt idag känns väl 400-450kkr?
2023 med 2000-3000 mil kanske 360-390k
Nä, det får du knappt en LR för.
Kanske närmre 400 skulle jag tro? Känns som att ingen får sålt sina bilar runt 450 där många ligger just nu.
Ja strax över 400 skulle jag säga i nuläget.
Vart tror ni det är på väg dom närmsta månaderna, kommer det sjunka mer framåt sommaren. Vet att det är ren spekulation just nu.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 10 maj 2025 15:13
av krabbanidag
Hittar inte på…
Hittar inte på…
I regel säljs bilar efter 3 år när kontrakt löper ut, i alla fall en stor bråkdel av bilarna omsätts då.

Priserna sätts mest efter utbud efterfrågan som vi alla vet och efterfrågan matchar inte alls utbudet och det kommer bara bli mer ogynnsamt för säljare på sikt.

From att första MY rullade ut (09/2021) tom dagens månad 3 år sen (05/2022) rullade ca 5000 bilar ut, under en 9 månadersperiod.

Mellan 06/2022-12/2022 rullade ytterligare 5000 bilar ut. Så kommande 7 mån (innan året är slut) borde utbudet dramatisk öka. Blir ej förvånad om ”300 Model Y annonser” på Blocket byts ut mot ”700 Model Y annonser” på Blocket lagom till jul. Vi kan ju själva räkna ut vad det kommer göra med prisbilden.

Tom 12/2022 hade ca 10 000 MY reggats i riket. Är man optimistisk och tror att det ska vända vid årsskiftet så tror jag man ska sluta hoppas. Under 2023 års första 9 mån reggades ca 10 000 nya MY. Så utbudet på begmarknaden med 2022-2023 års modeller kommer fortsätta öka lavinartat under 2026 också.

Inte förvånad alls om vi nångång 2026 kommer ha uppemot fyrsiffrigt antal MY till salu i riket.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 10 maj 2025 20:29
av Arn
Utbudet kommer sannolikt att öka men det behöver inte betyda lägre priser per automatik eftersom Volvo som alltid har haft bra andrahandsvärden också finns ute i stor volym dock även hög efterfrågan

Om Elon taggar ner och slutligen associeras som Tesla VD istället för Trump kommer efterfrågan på begagnade Teslor att öka.

I slutändan är det den ekonomiska kalkylen som styr.

Skulle priset på en Model Y 2022 vara samma som en v90 diesel med samma årsmodell och miltal så är ju Teslan betydligt billigare i drift och något som pålästa köpare kommer ha i åtanke.

Dieselflottan kommer bli allt äldre och mindre intressant och då är det ju huvudsakligen bensin och laddhybrider kvar om man inte väljer elbil.

Den försiktiga och konservative kanske fortsatt kommer föredra "beprövad teknik". Likaså den som blir skrämd av alla skräckartiklar som tidningar skriver till nackdel för elbilar exempelvis om laddköerna i Malung.

Ny regering och högre bensin/dieselpriser hjälper andrahandsvärdena.

Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om hur värdet på min bil utvecklas. Kommer behålla min 2023a i ungefär tre år till och sälja 2028 med runt 13-14k mil på mätaren om inget oförutsett händer dessförinnan. Skulle jag lågt räknat få 200k så landar värdeminskningen per månad på 6k. Ingen superaffär direkt men inte katastrof heller.
Låg driftskostnad kompenserar delvis för värdefallet

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 11 maj 2025 08:35
av ICEGrinder
manneson skrev: 10 maj 2025 13:10
joasag skrev: 10 maj 2025 13:06
manneson skrev: 10 maj 2025 09:39
krabbanidag skrev: 10 maj 2025 09:24
joasag skrev: 10 maj 2025 09:13
Vad tycker ni är ett rimligt pris för en MYP 2023-24 som gått mellan 2-3000 mil?
Ser att 2022 årsmodellerna är något billigare.
Tittar man på Blocket så finns det vissa handlare som tror att dom kan få närmare 600kkr.
Mer rimligt idag känns väl 400-450kkr?
2023 med 2000-3000 mil kanske 360-390k
Nä, det får du knappt en LR för.
Kanske närmre 400 skulle jag tro? Känns som att ingen får sålt sina bilar runt 450 där många ligger just nu.
Ja strax över 400 skulle jag säga i nuläget.
En vit MYP 2023 utan dragkrok kanske kan komma ner mot 400 hos handlare, men det gick exempelvis en midnight cherry MYP med vit inredning för 459k på Carla i veckan. https://www.blocket.se/annons/1002617490

Hade nog köpt den själv om jag varit lite snabbare :)

Förvisso en uppenbar "analys", men det finns inte jättemånga objekt i annan färg än vit och det verkar påverka värdet positivt.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 11 maj 2025 09:04
av Maw
ICEGrinder skrev: 11 maj 2025 08:35
manneson skrev: 10 maj 2025 13:10
joasag skrev: 10 maj 2025 13:06
manneson skrev: 10 maj 2025 09:39
krabbanidag skrev: 10 maj 2025 09:24


2023 med 2000-3000 mil kanske 360-390k
Nä, det får du knappt en LR för.
Kanske närmre 400 skulle jag tro? Känns som att ingen får sålt sina bilar runt 450 där många ligger just nu.
Ja strax över 400 skulle jag säga i nuläget.
En vit MYP 2023 utan dragkrok kanske kan komma ner mot 400 hos handlare, men det gick exempelvis en midnight cherry MYP med vit inredning för 459k på Carla i veckan. https://www.blocket.se/annons/1002617490

Hade nog köpt den själv om jag varit lite snabbare :)

Förvisso en uppenbar "analys", men det finns inte jättemånga objekt i annan färg än vit och det verkar påverka värdet positivt.
Vet du att den gick för det annonserade priset? Normalt sett brukar det ju vara 5-10% prutmån

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 11 maj 2025 09:23
av ICEGrinder
Maw skrev: 11 maj 2025 09:04
ICEGrinder skrev: 11 maj 2025 08:35
manneson skrev: 10 maj 2025 13:10
joasag skrev: 10 maj 2025 13:06
manneson skrev: 10 maj 2025 09:39


Nä, det får du knappt en LR för.
Kanske närmre 400 skulle jag tro? Känns som att ingen får sålt sina bilar runt 450 där många ligger just nu.
Ja strax över 400 skulle jag säga i nuläget.
En vit MYP 2023 utan dragkrok kanske kan komma ner mot 400 hos handlare, men det gick exempelvis en midnight cherry MYP med vit inredning för 459k på Carla i veckan. https://www.blocket.se/annons/1002617490

Hade nog köpt den själv om jag varit lite snabbare :)

Förvisso en uppenbar "analys", men det finns inte jättemånga objekt i annan färg än vit och det verkar påverka värdet positivt.
Vet du att den gick för det annonserade priset? Normalt sett brukar det ju vara 5-10% prutmån
Förvisso inte. Men trodde aktörer som Carla körde mer av en "fast pris"-modell där affärsmodellen mer bygger på enkelhet och "trygghet" vid begköp. Kan ha helt fel dock.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 11 maj 2025 09:31
av Vindens
ICEGrinder skrev: 11 maj 2025 09:23
Maw skrev: 11 maj 2025 09:04
ICEGrinder skrev: 11 maj 2025 08:35
manneson skrev: 10 maj 2025 13:10
joasag skrev: 10 maj 2025 13:06


Kanske närmre 400 skulle jag tro? Känns som att ingen får sålt sina bilar runt 450 där många ligger just nu.
Ja strax över 400 skulle jag säga i nuläget.
En vit MYP 2023 utan dragkrok kanske kan komma ner mot 400 hos handlare, men det gick exempelvis en midnight cherry MYP med vit inredning för 459k på Carla i veckan. https://www.blocket.se/annons/1002617490

Hade nog köpt den själv om jag varit lite snabbare :)

Förvisso en uppenbar "analys", men det finns inte jättemånga objekt i annan färg än vit och det verkar påverka värdet positivt.
Vet du att den gick för det annonserade priset? Normalt sett brukar det ju vara 5-10% prutmån
Förvisso inte. Men trodde aktörer som Carla körde mer av en "fast pris"-modell där affärsmodellen mer bygger på enkelhet och "trygghet" vid begköp. Kan ha helt fel dock.
De gånger jag haft kontakt med Carla har det ej gått att pruta. Däremot har det gått att förhandla lite vad gäller pris på inbyte.
Carla sänker priset gradvis tills bilen blir såld så de prutar väl mot säg själva.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 13 maj 2025 01:34
av Egon112
Angående Model Y värdeminskning

En fundering, har blivit erbjuden att köpa en Quicksilver Model Y Longrange Awd 2023a.
Som är uttagen i början av september 2023 för
420 000 kr med SoV däck & 1800 mil på mätaren.
1 ägare sen ny.

Ägaren påstår bilen kostade strax över 700 tusen när den köptes så har ju gjort ett rejält värde tapp på typ 280 tusen på 19 månader. Så ner typ 40% av nypriset.

Hållit rätt bra koll på kvd sista tiden å de närmaste liknande bil är en 2023 Quicksilver som gått 3500 mil med två ägare. Den såldes i slutet på April för typ 409000 kr ( avslutade bud inklusive köp avgiften )

Är det rätt kurs i dagsläget med priset 420K och under rådande omständigheter? Vad tänker ni?

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 13 maj 2025 07:10
av mussla
Egon112 skrev: 13 maj 2025 01:34
Angående Model Y värdeminskning

En fundering, har blivit erbjuden att köpa en Quicksilver Model Y Longrange Awd 2023a.
Som är uttagen i början av september 2023 för
420 000 kr med SoV däck & 1800 mil på mätaren.
1 ägare sen ny.

Ägaren påstår bilen kostade strax över 700 tusen när den köptes så har ju gjort ett rejält värde tapp på typ 280 tusen på 19 månader.

Hållit rätt bra koll på kvd sista tiden å de närmaste liknande bil är en 2023 Quicksilver som gått 3500 mil med två ägare. Den såldes i slutet på April för typ 409000 kr ( avslutade bud inklusive köp avgiften )

Är det rätt kurs i dagsläget med priset 420K och under rådande omständigheter? Vad tänker ni?
Jag tycker att det låter rimligt förutsatt att den är i bra skick. Det är en sen 2023:a med låga mil. Lång nybilsgaranti kvar på den. Att den inte är vit drar upp priset en del. Det är inte direkt någon fördel att köpa en så pass ny bil på firma heller. Jag förutsätter att detta är privat.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 13 maj 2025 22:24
av pejvic
Egon112 skrev: 13 maj 2025 01:34
Angående Model Y värdeminskning

En fundering, har blivit erbjuden att köpa en Quicksilver Model Y Longrange Awd 2023a.
Som är uttagen i början av september 2023 för
420 000 kr med SoV däck & 1800 mil på mätaren.
1 ägare sen ny.

Ägaren påstår bilen kostade strax över 700 tusen när den köptes så har ju gjort ett rejält värde tapp på typ 280 tusen på 19 månader. Så ner typ 40% av nypriset.

Hållit rätt bra koll på kvd sista tiden å de närmaste liknande bil är en 2023 Quicksilver som gått 3500 mil med två ägare. Den såldes i slutet på April för typ 409000 kr ( avslutade bud inklusive köp avgiften )

Är det rätt kurs i dagsläget med priset 420K och under rådande omständigheter? Vad tänker ni?
Visst är det ett okej dagspris.
Sålde själv en likadant för 570
I september så den har ju fallit 19 000 per månad. Och det hade den gjort även fram till Trump problemen, så det är inget absolut samband som jag kan se.

Quick är helt klart överlägset bäst att köpa om man köper nu.

Frågan är dock om bilen just nu i maj ska sluta tappa i värde eller hur mycket den tappar framåt.

(Vad man betalar idag är inte så intressant egentligen, även om man inte skall skänka pengar i onödan av princip)

Även om det skulle halvera tappet omgående så är ju 10 000 väldigt mycket pengar av skattade pengar i månaden bara för värdeminskning.

Skulle gärna köra Tesla igen men för runt 23 000 i månaden så kan jag både ha en Ferrari och en Porsche på uppfarten samtidigt utan problem.

Man kan liksom inte betala 23 000 av skattad inkomst för en bil.

Ytterst oroande utveckling att man är TVUNGEN att köra fossilt igen efter 6år med ren elbil.

Jag tror mediadrevet ligger bakom det mesta faktiskt. Frågan är dock vad vi skall köpa för nya bilar framåt….

Det ör ju liksom inte bara Tesla som tappar 10-25.000 i månanden.

Blir väl snart som Kuba här där man håller de gamla bilarna vid liv i 50 år istället.

Regeringen gör ju också i princip allt som står i deras makt för att man inte skall kunna köra elbil längre i Sverige.

För det KAN man inte med dessa värdetapp.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 14 maj 2025 05:45
av Legato
pejvic skrev: 13 maj 2025 22:24
Egon112 skrev: 13 maj 2025 01:34
Angående Model Y värdeminskning

En fundering, har blivit erbjuden att köpa en Quicksilver Model Y Longrange Awd 2023a.
Som är uttagen i början av september 2023 för
420 000 kr med SoV däck & 1800 mil på mätaren.
1 ägare sen ny.

Ägaren påstår bilen kostade strax över 700 tusen när den köptes så har ju gjort ett rejält värde tapp på typ 280 tusen på 19 månader. Så ner typ 40% av nypriset.

Hållit rätt bra koll på kvd sista tiden å de närmaste liknande bil är en 2023 Quicksilver som gått 3500 mil med två ägare. Den såldes i slutet på April för typ 409000 kr ( avslutade bud inklusive köp avgiften )

Är det rätt kurs i dagsläget med priset 420K och under rådande omständigheter? Vad tänker ni?
Visst är det ett okej dagspris.
Sålde själv en likadant för 570
I september så den har ju fallit 19 000 per månad. Och det hade den gjort även fram till Trump problemen, så det är inget absolut samband som jag kan se.

Quick är helt klart överlägset bäst att köpa om man köper nu.

Frågan är dock om bilen just nu i maj ska sluta tappa i värde eller hur mycket den tappar framåt.

(Vad man betalar idag är inte så intressant egentligen, även om man inte skall skänka pengar i onödan av princip)

Även om det skulle halvera tappet omgående så är ju 10 000 väldigt mycket pengar av skattade pengar i månaden bara för värdeminskning.

Skulle gärna köra Tesla igen men för runt 23 000 i månaden så kan jag både ha en Ferrari och en Porsche på uppfarten samtidigt utan problem.

Man kan liksom inte betala 23 000 av skattad inkomst för en bil.

Ytterst oroande utveckling att man är TVUNGEN att köra fossilt igen efter 6år med ren elbil.

Jag tror mediadrevet ligger bakom det mesta faktiskt. Frågan är dock vad vi skall köpa för nya bilar framåt….

Det ör ju liksom inte bara Tesla som tappar 10-25.000 i månanden.

Blir väl snart som Kuba här där man håller de gamla bilarna vid liv i 50 år istället.

Regeringen gör ju också i princip allt som står i deras makt för att man inte skall kunna köra elbil längre i Sverige.

För det KAN man inte med dessa värdetapp.
Förstår faktiskt inte resonemanget alls.

Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.

Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.

Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 14 maj 2025 06:05
av RareEarth
Legato skrev: 14 maj 2025 05:45
pejvic skrev: 13 maj 2025 22:24
Egon112 skrev: 13 maj 2025 01:34
Angående Model Y värdeminskning

En fundering, har blivit erbjuden att köpa en Quicksilver Model Y Longrange Awd 2023a.
Som är uttagen i början av september 2023 för
420 000 kr med SoV däck & 1800 mil på mätaren.
1 ägare sen ny.

Ägaren påstår bilen kostade strax över 700 tusen när den köptes så har ju gjort ett rejält värde tapp på typ 280 tusen på 19 månader. Så ner typ 40% av nypriset.

Hållit rätt bra koll på kvd sista tiden å de närmaste liknande bil är en 2023 Quicksilver som gått 3500 mil med två ägare. Den såldes i slutet på April för typ 409000 kr ( avslutade bud inklusive köp avgiften )

Är det rätt kurs i dagsläget med priset 420K och under rådande omständigheter? Vad tänker ni?
Visst är det ett okej dagspris.
Sålde själv en likadant för 570
I september så den har ju fallit 19 000 per månad. Och det hade den gjort även fram till Trump problemen, så det är inget absolut samband som jag kan se.

Quick är helt klart överlägset bäst att köpa om man köper nu.

Frågan är dock om bilen just nu i maj ska sluta tappa i värde eller hur mycket den tappar framåt.

(Vad man betalar idag är inte så intressant egentligen, även om man inte skall skänka pengar i onödan av princip)

Även om det skulle halvera tappet omgående så är ju 10 000 väldigt mycket pengar av skattade pengar i månaden bara för värdeminskning.

Skulle gärna köra Tesla igen men för runt 23 000 i månaden så kan jag både ha en Ferrari och en Porsche på uppfarten samtidigt utan problem.

Man kan liksom inte betala 23 000 av skattad inkomst för en bil.

Ytterst oroande utveckling att man är TVUNGEN att köra fossilt igen efter 6år med ren elbil.

Jag tror mediadrevet ligger bakom det mesta faktiskt. Frågan är dock vad vi skall köpa för nya bilar framåt….

Det ör ju liksom inte bara Tesla som tappar 10-25.000 i månanden.

Blir väl snart som Kuba här där man håller de gamla bilarna vid liv i 50 år istället.

Regeringen gör ju också i princip allt som står i deras makt för att man inte skall kunna köra elbil längre i Sverige.

För det KAN man inte med dessa värdetapp.
Förstår faktiskt inte resonemanget alls.

Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.

Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.

Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.
Nej, men den kan vara värd 280k om ett år.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 14 maj 2025 06:12
av Legato
RareEarth skrev: 14 maj 2025 06:05
Legato skrev: 14 maj 2025 05:45
pejvic skrev: 13 maj 2025 22:24
Egon112 skrev: 13 maj 2025 01:34
Angående Model Y värdeminskning

En fundering, har blivit erbjuden att köpa en Quicksilver Model Y Longrange Awd 2023a.
Som är uttagen i början av september 2023 för
420 000 kr med SoV däck & 1800 mil på mätaren.
1 ägare sen ny.

Ägaren påstår bilen kostade strax över 700 tusen när den köptes så har ju gjort ett rejält värde tapp på typ 280 tusen på 19 månader. Så ner typ 40% av nypriset.

Hållit rätt bra koll på kvd sista tiden å de närmaste liknande bil är en 2023 Quicksilver som gått 3500 mil med två ägare. Den såldes i slutet på April för typ 409000 kr ( avslutade bud inklusive köp avgiften )

Är det rätt kurs i dagsläget med priset 420K och under rådande omständigheter? Vad tänker ni?
Visst är det ett okej dagspris.
Sålde själv en likadant för 570
I september så den har ju fallit 19 000 per månad. Och det hade den gjort även fram till Trump problemen, så det är inget absolut samband som jag kan se.

Quick är helt klart överlägset bäst att köpa om man köper nu.

Frågan är dock om bilen just nu i maj ska sluta tappa i värde eller hur mycket den tappar framåt.

(Vad man betalar idag är inte så intressant egentligen, även om man inte skall skänka pengar i onödan av princip)

Även om det skulle halvera tappet omgående så är ju 10 000 väldigt mycket pengar av skattade pengar i månaden bara för värdeminskning.

Skulle gärna köra Tesla igen men för runt 23 000 i månaden så kan jag både ha en Ferrari och en Porsche på uppfarten samtidigt utan problem.

Man kan liksom inte betala 23 000 av skattad inkomst för en bil.

Ytterst oroande utveckling att man är TVUNGEN att köra fossilt igen efter 6år med ren elbil.

Jag tror mediadrevet ligger bakom det mesta faktiskt. Frågan är dock vad vi skall köpa för nya bilar framåt….

Det ör ju liksom inte bara Tesla som tappar 10-25.000 i månanden.

Blir väl snart som Kuba här där man håller de gamla bilarna vid liv i 50 år istället.

Regeringen gör ju också i princip allt som står i deras makt för att man inte skall kunna köra elbil längre i Sverige.

För det KAN man inte med dessa värdetapp.
Förstår faktiskt inte resonemanget alls.

Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.

Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.

Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.
Nej, men den kan vara värd 280k om ett år.
Extremt osannolikt imo, men ska man hålla på med att byta "nästan ny" bil varje år så blir det givetvis dyrt precis som det alltid varit.

Om man aktivt väljer att fördyra sitt bilägande så är det imo orimligt att sen klaga på att det blivit dyrt.

Återigen, köper man begagnad elbil idag så får man rekordlåg TCO. Motsatsen gäller såklart om man köpte när det var som dyrast och säljer idag.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 14 maj 2025 06:41
av Lerumsexpressen
Legato skrev: 14 maj 2025 06:12
RareEarth skrev: 14 maj 2025 06:05
Legato skrev: 14 maj 2025 05:45
pejvic skrev: 13 maj 2025 22:24
Egon112 skrev: 13 maj 2025 01:34
Angående Model Y värdeminskning

En fundering, har blivit erbjuden att köpa en Quicksilver Model Y Longrange Awd 2023a.
Som är uttagen i början av september 2023 för
420 000 kr med SoV däck & 1800 mil på mätaren.
1 ägare sen ny.

Ägaren påstår bilen kostade strax över 700 tusen när den köptes så har ju gjort ett rejält värde tapp på typ 280 tusen på 19 månader. Så ner typ 40% av nypriset.

Hållit rätt bra koll på kvd sista tiden å de närmaste liknande bil är en 2023 Quicksilver som gått 3500 mil med två ägare. Den såldes i slutet på April för typ 409000 kr ( avslutade bud inklusive köp avgiften )

Är det rätt kurs i dagsläget med priset 420K och under rådande omständigheter? Vad tänker ni?
Visst är det ett okej dagspris.
Sålde själv en likadant för 570
I september så den har ju fallit 19 000 per månad. Och det hade den gjort även fram till Trump problemen, så det är inget absolut samband som jag kan se.

Quick är helt klart överlägset bäst att köpa om man köper nu.

Frågan är dock om bilen just nu i maj ska sluta tappa i värde eller hur mycket den tappar framåt.

(Vad man betalar idag är inte så intressant egentligen, även om man inte skall skänka pengar i onödan av princip)

Även om det skulle halvera tappet omgående så är ju 10 000 väldigt mycket pengar av skattade pengar i månaden bara för värdeminskning.

Skulle gärna köra Tesla igen men för runt 23 000 i månaden så kan jag både ha en Ferrari och en Porsche på uppfarten samtidigt utan problem.

Man kan liksom inte betala 23 000 av skattad inkomst för en bil.

Ytterst oroande utveckling att man är TVUNGEN att köra fossilt igen efter 6år med ren elbil.

Jag tror mediadrevet ligger bakom det mesta faktiskt. Frågan är dock vad vi skall köpa för nya bilar framåt….

Det ör ju liksom inte bara Tesla som tappar 10-25.000 i månanden.

Blir väl snart som Kuba här där man håller de gamla bilarna vid liv i 50 år istället.

Regeringen gör ju också i princip allt som står i deras makt för att man inte skall kunna köra elbil längre i Sverige.

För det KAN man inte med dessa värdetapp.
Förstår faktiskt inte resonemanget alls.

Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.

Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.

Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.
Nej, men den kan vara värd 280k om ett år.
Extremt osannolikt imo, men ska man hålla på med att byta "nästan ny" bil varje år så blir det givetvis dyrt precis som det alltid varit.

Om man aktivt väljer att fördyra sitt bilägande så är det imo orimligt att sen klaga på att det blivit dyrt.

Återigen, köper man begagnad elbil idag så får man rekordlåg TCO. Motsatsen gäller såklart om man köpte när det var som dyrast och säljer idag.
Jag håller med till 100%!

För egen del så är jag är en av dom som betalade extremt högt pris för en MY.
Sedan är pris och värde är olika saker där och då, jag behövde en bil där och då för jag hade sålt min M3 någon månad tidigare.
Jag kollade på hyrbil månadsvis = finns bra erbjudanden där ute, kollade på köp och leasing för flesta märken och bränslen men det funkade inte med våra planer och aktiviteter i livet.
Det som räddat min nattsömn är att jag hade bestämt mig att behålla bilen länge innan köpet, att den skulle bli min Forever bil och att jag hade räknat, funderat och grunnat på längden och tvären innan.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 14 maj 2025 12:56
av RareEarth
Legato skrev: 14 maj 2025 06:12
RareEarth skrev: 14 maj 2025 06:05
Legato skrev: 14 maj 2025 05:45
pejvic skrev: 13 maj 2025 22:24
Egon112 skrev: 13 maj 2025 01:34
Angående Model Y värdeminskning

En fundering, har blivit erbjuden att köpa en Quicksilver Model Y Longrange Awd 2023a.
Som är uttagen i början av september 2023 för
420 000 kr med SoV däck & 1800 mil på mätaren.
1 ägare sen ny.

Ägaren påstår bilen kostade strax över 700 tusen när den köptes så har ju gjort ett rejält värde tapp på typ 280 tusen på 19 månader. Så ner typ 40% av nypriset.

Hållit rätt bra koll på kvd sista tiden å de närmaste liknande bil är en 2023 Quicksilver som gått 3500 mil med två ägare. Den såldes i slutet på April för typ 409000 kr ( avslutade bud inklusive köp avgiften )

Är det rätt kurs i dagsläget med priset 420K och under rådande omständigheter? Vad tänker ni?
Visst är det ett okej dagspris.
Sålde själv en likadant för 570
I september så den har ju fallit 19 000 per månad. Och det hade den gjort även fram till Trump problemen, så det är inget absolut samband som jag kan se.

Quick är helt klart överlägset bäst att köpa om man köper nu.

Frågan är dock om bilen just nu i maj ska sluta tappa i värde eller hur mycket den tappar framåt.

(Vad man betalar idag är inte så intressant egentligen, även om man inte skall skänka pengar i onödan av princip)

Även om det skulle halvera tappet omgående så är ju 10 000 väldigt mycket pengar av skattade pengar i månaden bara för värdeminskning.

Skulle gärna köra Tesla igen men för runt 23 000 i månaden så kan jag både ha en Ferrari och en Porsche på uppfarten samtidigt utan problem.

Man kan liksom inte betala 23 000 av skattad inkomst för en bil.

Ytterst oroande utveckling att man är TVUNGEN att köra fossilt igen efter 6år med ren elbil.

Jag tror mediadrevet ligger bakom det mesta faktiskt. Frågan är dock vad vi skall köpa för nya bilar framåt….

Det ör ju liksom inte bara Tesla som tappar 10-25.000 i månanden.

Blir väl snart som Kuba här där man håller de gamla bilarna vid liv i 50 år istället.

Regeringen gör ju också i princip allt som står i deras makt för att man inte skall kunna köra elbil längre i Sverige.

För det KAN man inte med dessa värdetapp.
Förstår faktiskt inte resonemanget alls.

Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.

Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.

Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.
Nej, men den kan vara värd 280k om ett år.
Extremt osannolikt imo, men ska man hålla på med att byta "nästan ny" bil varje år så blir det givetvis dyrt precis som det alltid varit.

Om man aktivt väljer att fördyra sitt bilägande så är det imo orimligt att sen klaga på att det blivit dyrt.

Återigen, köper man begagnad elbil idag så får man rekordlåg TCO. Motsatsen gäller såklart om man köpte när det var som dyrast och säljer idag.
För den som köpte bilen ny i september 2023 framstod det nog som extremt osannolikt att bilen skulle tappa 280k i värde på 19 månader.

Rekordlåg TCO är det med säkerhet inte, rekordlåg TCO var det på den tiden man kunde köpa en Tesla, köra den ett-två år och sedan sälja den för i princip samma pris.

Poängen är nog att köper man en bil nu, oavsett elbil, fossilbil, ny eller begagnad så är det stor osäkerhet om vad som händer kommande år. Den ekonomiska risken är större ju dyrare bil man köper.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 14 maj 2025 14:17
av Liqwid78
RareEarth skrev: 14 maj 2025 12:56
Legato skrev: 14 maj 2025 06:12
RareEarth skrev: 14 maj 2025 06:05
Legato skrev: 14 maj 2025 05:45
pejvic skrev: 13 maj 2025 22:24


Visst är det ett okej dagspris.
Sålde själv en likadant för 570
I september så den har ju fallit 19 000 per månad. Och det hade den gjort även fram till Trump problemen, så det är inget absolut samband som jag kan se.

Quick är helt klart överlägset bäst att köpa om man köper nu.

Frågan är dock om bilen just nu i maj ska sluta tappa i värde eller hur mycket den tappar framåt.

(Vad man betalar idag är inte så intressant egentligen, även om man inte skall skänka pengar i onödan av princip)

Även om det skulle halvera tappet omgående så är ju 10 000 väldigt mycket pengar av skattade pengar i månaden bara för värdeminskning.

Skulle gärna köra Tesla igen men för runt 23 000 i månaden så kan jag både ha en Ferrari och en Porsche på uppfarten samtidigt utan problem.

Man kan liksom inte betala 23 000 av skattad inkomst för en bil.

Ytterst oroande utveckling att man är TVUNGEN att köra fossilt igen efter 6år med ren elbil.

Jag tror mediadrevet ligger bakom det mesta faktiskt. Frågan är dock vad vi skall köpa för nya bilar framåt….

Det ör ju liksom inte bara Tesla som tappar 10-25.000 i månanden.

Blir väl snart som Kuba här där man håller de gamla bilarna vid liv i 50 år istället.

Regeringen gör ju också i princip allt som står i deras makt för att man inte skall kunna köra elbil längre i Sverige.

För det KAN man inte med dessa värdetapp.
Förstår faktiskt inte resonemanget alls.

Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.

Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.

Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.
Nej, men den kan vara värd 280k om ett år.
Extremt osannolikt imo, men ska man hålla på med att byta "nästan ny" bil varje år så blir det givetvis dyrt precis som det alltid varit.

Om man aktivt väljer att fördyra sitt bilägande så är det imo orimligt att sen klaga på att det blivit dyrt.

Återigen, köper man begagnad elbil idag så får man rekordlåg TCO. Motsatsen gäller såklart om man köpte när det var som dyrast och säljer idag.
För den som köpte bilen ny i september 2023 framstod det nog som extremt osannolikt att bilen skulle tappa 280k i värde på 19 månader.

Rekordlåg TCO är det med säkerhet inte, rekordlåg TCO var det på den tiden man kunde köpa en Tesla, köra den ett-två år och sedan sälja den för i princip samma pris.

Poängen är nog att köper man en bil nu, oavsett elbil, fossilbil, ny eller begagnad så är det stor osäkerhet om vad som händer kommande år. Den ekonomiska risken är större ju dyrare bil man köper.
Det är realistisk att bilen tappar 40-50% värde efter 3 år med ca 4500-6000mil.
Värdet för extra tillval som lack, etc får man räkna med 50-100% värdeminskning efter 3 år.
Det är inget nytt.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 14 maj 2025 14:36
av pejvic
Legato skrev: 14 maj 2025 05:45
pejvic skrev: 13 maj 2025 22:24
Egon112 skrev: 13 maj 2025 01:34
Angående Model Y värdeminskning

En fundering, har blivit erbjuden att köpa en Quicksilver Model Y Longrange Awd 2023a.
Som är uttagen i början av september 2023 för
420 000 kr med SoV däck & 1800 mil på mätaren.
1 ägare sen ny.

Ägaren påstår bilen kostade strax över 700 tusen när den köptes så har ju gjort ett rejält värde tapp på typ 280 tusen på 19 månader. Så ner typ 40% av nypriset.

Hållit rätt bra koll på kvd sista tiden å de närmaste liknande bil är en 2023 Quicksilver som gått 3500 mil med två ägare. Den såldes i slutet på April för typ 409000 kr ( avslutade bud inklusive köp avgiften )

Är det rätt kurs i dagsläget med priset 420K och under rådande omständigheter? Vad tänker ni?
Visst är det ett okej dagspris.
Sålde själv en likadant för 570
I september så den har ju fallit 19 000 per månad. Och det hade den gjort även fram till Trump problemen, så det är inget absolut samband som jag kan se.

Quick är helt klart överlägset bäst att köpa om man köper nu.

Frågan är dock om bilen just nu i maj ska sluta tappa i värde eller hur mycket den tappar framåt.

(Vad man betalar idag är inte så intressant egentligen, även om man inte skall skänka pengar i onödan av princip)

Även om det skulle halvera tappet omgående så är ju 10 000 väldigt mycket pengar av skattade pengar i månaden bara för värdeminskning.

Skulle gärna köra Tesla igen men för runt 23 000 i månaden så kan jag både ha en Ferrari och en Porsche på uppfarten samtidigt utan problem.

Man kan liksom inte betala 23 000 av skattad inkomst för en bil.

Ytterst oroande utveckling att man är TVUNGEN att köra fossilt igen efter 6år med ren elbil.

Jag tror mediadrevet ligger bakom det mesta faktiskt. Frågan är dock vad vi skall köpa för nya bilar framåt….

Det ör ju liksom inte bara Tesla som tappar 10-25.000 i månanden.

Blir väl snart som Kuba här där man håller de gamla bilarna vid liv i 50 år istället.

Regeringen gör ju också i princip allt som står i deras makt för att man inte skall kunna köra elbil längre i Sverige.

För det KAN man inte med dessa värdetapp.
Förstår faktiskt inte resonemanget alls.

Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.

Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.

Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.
Nej men om modell Y i exemplet har tappat nästan 30 % på åtta månader så kan den mycket väl tappa 30 % på åtta månader till

Då har vi en v-minskning på 13 000 i månaden.

Och ju närmare garantins slut och vagnskadans upphörande vi kommer så fortsätter fallen.

Om man har en v-minsk på 13 000 i månaden så kostar kanske den bilen kostar 15 000 i månaden att äga. Det blir ändå fem gånger mer än vad min Ferrari kostade som jag hade i sju år.

Nu pratar vi elbilar här, men du kan ha en Porsche 911 eller massa andra bilar för lägre pris.

Volvo Xc60, Mitsubishi vad du vill.

Så problemet är att vi måste se värdettappet avta annars kommer ingen vilja ta i bilarna framöver heller.

Det är ju här och nu just som många handlare inte vill ta in bilarna.

Men när det upphör eller regeringen kommer med något vettigt incitament så kan tapett avta…

Tills Dess så kör jag tyvärr fossilt mot min vilja🥲

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 14 maj 2025 15:12
av manneson
pejvic skrev: 14 maj 2025 14:36
Legato skrev: 14 maj 2025 05:45
pejvic skrev: 13 maj 2025 22:24
Egon112 skrev: 13 maj 2025 01:34
Angående Model Y värdeminskning

En fundering, har blivit erbjuden att köpa en Quicksilver Model Y Longrange Awd 2023a.
Som är uttagen i början av september 2023 för
420 000 kr med SoV däck & 1800 mil på mätaren.
1 ägare sen ny.

Ägaren påstår bilen kostade strax över 700 tusen när den köptes så har ju gjort ett rejält värde tapp på typ 280 tusen på 19 månader. Så ner typ 40% av nypriset.

Hållit rätt bra koll på kvd sista tiden å de närmaste liknande bil är en 2023 Quicksilver som gått 3500 mil med två ägare. Den såldes i slutet på April för typ 409000 kr ( avslutade bud inklusive köp avgiften )

Är det rätt kurs i dagsläget med priset 420K och under rådande omständigheter? Vad tänker ni?
Visst är det ett okej dagspris.
Sålde själv en likadant för 570
I september så den har ju fallit 19 000 per månad. Och det hade den gjort även fram till Trump problemen, så det är inget absolut samband som jag kan se.

Quick är helt klart överlägset bäst att köpa om man köper nu.

Frågan är dock om bilen just nu i maj ska sluta tappa i värde eller hur mycket den tappar framåt.

(Vad man betalar idag är inte så intressant egentligen, även om man inte skall skänka pengar i onödan av princip)

Även om det skulle halvera tappet omgående så är ju 10 000 väldigt mycket pengar av skattade pengar i månaden bara för värdeminskning.

Skulle gärna köra Tesla igen men för runt 23 000 i månaden så kan jag både ha en Ferrari och en Porsche på uppfarten samtidigt utan problem.

Man kan liksom inte betala 23 000 av skattad inkomst för en bil.

Ytterst oroande utveckling att man är TVUNGEN att köra fossilt igen efter 6år med ren elbil.

Jag tror mediadrevet ligger bakom det mesta faktiskt. Frågan är dock vad vi skall köpa för nya bilar framåt….

Det ör ju liksom inte bara Tesla som tappar 10-25.000 i månanden.

Blir väl snart som Kuba här där man håller de gamla bilarna vid liv i 50 år istället.

Regeringen gör ju också i princip allt som står i deras makt för att man inte skall kunna köra elbil längre i Sverige.

För det KAN man inte med dessa värdetapp.
Förstår faktiskt inte resonemanget alls.

Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.

Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.

Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.
Nej men om modell Y i exemplet har tappat nästan 30 % på åtta månader så kan den mycket väl tappa 30 % på åtta månader till

Då har vi en v-minskning på 13 000 i månaden.

Och ju närmare garantins slut och vagnskadans upphörande vi kommer så fortsätter fallen.

Om man har en v-minsk på 13 000 i månaden så kostar kanske den bilen kostar 15 000 i månaden att äga. Det blir ändå fem gånger mer än vad min Ferrari kostade som jag hade i sju år.

Nu pratar vi elbilar här, men du kan ha en Porsche 911 eller massa andra bilar för lägre pris.

Volvo Xc60, Mitsubishi vad du vill.

Så problemet är att vi måste se värdettappet avta annars kommer ingen vilja ta i bilarna framöver heller.

Det är ju här och nu just som många handlare inte vill ta in bilarna.

Men när det upphör eller regeringen kommer med något vettigt incitament så kan tapett avta…

Tills Dess så kör jag tyvärr fossilt mot min vilja🥲
Minns hur du hetsade om hur mkt du tjänade på att köra Tesla för några år sedan. Vi var flera som varnade för att det inte skulle hålla sig. Sen förändrades mycket riktigt marknaden precis som förväntat. Då började du istället hetsa om hur dyrt det är att köra Tesla. 🤷‍♂️🤣
Sanningen ligger förstås nånstans mitt emellan.

Bara för att avgasbilar just nu har förhållandevis högt värde samt elbilar tappat mkt på senaste betyder inte det nödvändigtvis att det är särskilt klokt att köpa en avgasbil nu.
Tvärtom skulle jag säga. Just nu bör man snarare dra nytta av att elbilar tappat så mkt, för marknaden kan lika snabbt svänga åt andra hållet igen.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 14 maj 2025 15:35
av Vindens
Liqwid78 skrev: 14 maj 2025 14:17
RareEarth skrev: 14 maj 2025 12:56
Legato skrev: 14 maj 2025 06:12
RareEarth skrev: 14 maj 2025 06:05
Legato skrev: 14 maj 2025 05:45


Förstår faktiskt inte resonemanget alls.

Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.

Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.

Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.
Nej, men den kan vara värd 280k om ett år.
Extremt osannolikt imo, men ska man hålla på med att byta "nästan ny" bil varje år så blir det givetvis dyrt precis som det alltid varit.

Om man aktivt väljer att fördyra sitt bilägande så är det imo orimligt att sen klaga på att det blivit dyrt.

Återigen, köper man begagnad elbil idag så får man rekordlåg TCO. Motsatsen gäller såklart om man köpte när det var som dyrast och säljer idag.
För den som köpte bilen ny i september 2023 framstod det nog som extremt osannolikt att bilen skulle tappa 280k i värde på 19 månader.

Rekordlåg TCO är det med säkerhet inte, rekordlåg TCO var det på den tiden man kunde köpa en Tesla, köra den ett-två år och sedan sälja den för i princip samma pris.

Poängen är nog att köper man en bil nu, oavsett elbil, fossilbil, ny eller begagnad så är det stor osäkerhet om vad som händer kommande år. Den ekonomiska risken är större ju dyrare bil man köper.
Det är realistisk att bilen tappar 40-50% värde efter 3 år med ca 4500-6000mil.
Värdet för extra tillval som lack, etc får man räkna med 50-100% värdeminskning efter 3 år.
Det är inget nytt.
Nej, men den största risken just nu för Teslor och andra elbilar/dyrare bilar för den delen är minskad efterfrågan. Därför kan det vara klokt att faktiskt räkna med högre värdeminskning än så.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 14 maj 2025 18:10
av pejvic
manneson skrev: 14 maj 2025 15:12
pejvic skrev: 14 maj 2025 14:36
Legato skrev: 14 maj 2025 05:45
pejvic skrev: 13 maj 2025 22:24
Egon112 skrev: 13 maj 2025 01:34
Angående Model Y värdeminskning

En fundering, har blivit erbjuden att köpa en Quicksilver Model Y Longrange Awd 2023a.
Som är uttagen i början av september 2023 för
420 000 kr med SoV däck & 1800 mil på mätaren.
1 ägare sen ny.

Ägaren påstår bilen kostade strax över 700 tusen när den köptes så har ju gjort ett rejält värde tapp på typ 280 tusen på 19 månader. Så ner typ 40% av nypriset.

Hållit rätt bra koll på kvd sista tiden å de närmaste liknande bil är en 2023 Quicksilver som gått 3500 mil med två ägare. Den såldes i slutet på April för typ 409000 kr ( avslutade bud inklusive köp avgiften )

Är det rätt kurs i dagsläget med priset 420K och under rådande omständigheter? Vad tänker ni?
Visst är det ett okej dagspris.
Sålde själv en likadant för 570
I september så den har ju fallit 19 000 per månad. Och det hade den gjort även fram till Trump problemen, så det är inget absolut samband som jag kan se.

Quick är helt klart överlägset bäst att köpa om man köper nu.

Frågan är dock om bilen just nu i maj ska sluta tappa i värde eller hur mycket den tappar framåt.

(Vad man betalar idag är inte så intressant egentligen, även om man inte skall skänka pengar i onödan av princip)

Även om det skulle halvera tappet omgående så är ju 10 000 väldigt mycket pengar av skattade pengar i månaden bara för värdeminskning.

Skulle gärna köra Tesla igen men för runt 23 000 i månaden så kan jag både ha en Ferrari och en Porsche på uppfarten samtidigt utan problem.

Man kan liksom inte betala 23 000 av skattad inkomst för en bil.

Ytterst oroande utveckling att man är TVUNGEN att köra fossilt igen efter 6år med ren elbil.

Jag tror mediadrevet ligger bakom det mesta faktiskt. Frågan är dock vad vi skall köpa för nya bilar framåt….

Det ör ju liksom inte bara Tesla som tappar 10-25.000 i månanden.

Blir väl snart som Kuba här där man håller de gamla bilarna vid liv i 50 år istället.

Regeringen gör ju också i princip allt som står i deras makt för att man inte skall kunna köra elbil längre i Sverige.

För det KAN man inte med dessa värdetapp.
Förstår faktiskt inte resonemanget alls.

Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.

Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.

Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.
Nej men om modell Y i exemplet har tappat nästan 30 % på åtta månader så kan den mycket väl tappa 30 % på åtta månader till

Då har vi en v-minskning på 13 000 i månaden.

Och ju närmare garantins slut och vagnskadans upphörande vi kommer så fortsätter fallen.

Om man har en v-minsk på 13 000 i månaden så kostar kanske den bilen kostar 15 000 i månaden att äga. Det blir ändå fem gånger mer än vad min Ferrari kostade som jag hade i sju år.

Nu pratar vi elbilar här, men du kan ha en Porsche 911 eller massa andra bilar för lägre pris.

Volvo Xc60, Mitsubishi vad du vill.

Så problemet är att vi måste se värdettappet avta annars kommer ingen vilja ta i bilarna framöver heller.

Det är ju här och nu just som många handlare inte vill ta in bilarna.

Men när det upphör eller regeringen kommer med något vettigt incitament så kan tapett avta…

Tills Dess så kör jag tyvärr fossilt mot min vilja🥲
Minns hur du hetsade om hur mkt du tjänade på att köra Tesla för några år sedan. Vi var flera som varnade för att det inte skulle hålla sig. Sen förändrades mycket riktigt marknaden precis som förväntat. Då började du istället hetsa om hur dyrt det är att köra Tesla. 🤷‍♂️🤣
Sanningen ligger förstås nånstans mitt emellan.

Bara för att avgasbilar just nu har förhållandevis högt värde samt elbilar tappat mkt på senaste betyder inte det nödvändigtvis att det är särskilt klokt att köpa en avgasbil nu.
Tvärtom skulle jag säga. Just nu bör man snarare dra nytta av att elbilar tappat så mkt, för marknaden kan lika snabbt svänga åt andra hållet igen.
Precis. Försökte övertyga de flesta jag kände att köpa en ny. Man kunde ju åka omkring och få betalt för att köra bil….

Att man ej slår till då är ju dumt?
Jag kör snål diesel just nu men har en horisont på max 4 månader på den.
Hatar hybrider så jag har ingen aning om vad man skall köra just nu.
Hade jag inte behövt mycket utrymme nu så hade jag definitivt kört någon sportbil som bruksbil.

Här just nu tre bilar varav två saknar fenomenet värdeminskning helt.

Sjukt billigt att äga vissa bilar.
Tror att jag ligger under 3000 totalt i månaden, inklusive värdeminskning, försäkring och skatt för alla tre.

Är lite sugen på en Raven. En kompis köpte just en för 320. Men vill ha standard CCS och liggande skärm om jag skall köpa en S.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 14 maj 2025 21:21
av Legato
RareEarth skrev: 14 maj 2025 12:56
Legato skrev: 14 maj 2025 06:12
RareEarth skrev: 14 maj 2025 06:05
Legato skrev: 14 maj 2025 05:45
pejvic skrev: 13 maj 2025 22:24


Visst är det ett okej dagspris.
Sålde själv en likadant för 570
I september så den har ju fallit 19 000 per månad. Och det hade den gjort även fram till Trump problemen, så det är inget absolut samband som jag kan se.

Quick är helt klart överlägset bäst att köpa om man köper nu.

Frågan är dock om bilen just nu i maj ska sluta tappa i värde eller hur mycket den tappar framåt.

(Vad man betalar idag är inte så intressant egentligen, även om man inte skall skänka pengar i onödan av princip)

Även om det skulle halvera tappet omgående så är ju 10 000 väldigt mycket pengar av skattade pengar i månaden bara för värdeminskning.

Skulle gärna köra Tesla igen men för runt 23 000 i månaden så kan jag både ha en Ferrari och en Porsche på uppfarten samtidigt utan problem.

Man kan liksom inte betala 23 000 av skattad inkomst för en bil.

Ytterst oroande utveckling att man är TVUNGEN att köra fossilt igen efter 6år med ren elbil.

Jag tror mediadrevet ligger bakom det mesta faktiskt. Frågan är dock vad vi skall köpa för nya bilar framåt….

Det ör ju liksom inte bara Tesla som tappar 10-25.000 i månanden.

Blir väl snart som Kuba här där man håller de gamla bilarna vid liv i 50 år istället.

Regeringen gör ju också i princip allt som står i deras makt för att man inte skall kunna köra elbil längre i Sverige.

För det KAN man inte med dessa värdetapp.
Förstår faktiskt inte resonemanget alls.

Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.

Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.

Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.
Nej, men den kan vara värd 280k om ett år.
Extremt osannolikt imo, men ska man hålla på med att byta "nästan ny" bil varje år så blir det givetvis dyrt precis som det alltid varit.

Om man aktivt väljer att fördyra sitt bilägande så är det imo orimligt att sen klaga på att det blivit dyrt.

Återigen, köper man begagnad elbil idag så får man rekordlåg TCO. Motsatsen gäller såklart om man köpte när det var som dyrast och säljer idag.
För den som köpte bilen ny i september 2023 framstod det nog som extremt osannolikt att bilen skulle tappa 280k i värde på 19 månader.

Rekordlåg TCO är det med säkerhet inte, rekordlåg TCO var det på den tiden man kunde köpa en Tesla, köra den ett-två år och sedan sälja den för i princip samma pris.

Poängen är nog att köper man en bil nu, oavsett elbil, fossilbil, ny eller begagnad så är det stor osäkerhet om vad som händer kommande år. Den ekonomiska risken är större ju dyrare bil man köper.
Jag håller inte med alls. Risken är givetvis mycket lägre nu när priserna redan fallit rejält. Både i absoluta och procentuella termer.

Om en bil tappat 10% av nypriset efter tre år så är det givetvis mycket högre risk att köpa den än om den tappat 60% på dessa tre år. Nedsidan är helt enkelt mycket, mycket mindre.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 14 maj 2025 22:15
av RareEarth
Legato skrev: 14 maj 2025 21:21
RareEarth skrev: 14 maj 2025 12:56
Legato skrev: 14 maj 2025 06:12
RareEarth skrev: 14 maj 2025 06:05
Legato skrev: 14 maj 2025 05:45


Förstår faktiskt inte resonemanget alls.

Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.

Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.

Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.
Nej, men den kan vara värd 280k om ett år.
Extremt osannolikt imo, men ska man hålla på med att byta "nästan ny" bil varje år så blir det givetvis dyrt precis som det alltid varit.

Om man aktivt väljer att fördyra sitt bilägande så är det imo orimligt att sen klaga på att det blivit dyrt.

Återigen, köper man begagnad elbil idag så får man rekordlåg TCO. Motsatsen gäller såklart om man köpte när det var som dyrast och säljer idag.
För den som köpte bilen ny i september 2023 framstod det nog som extremt osannolikt att bilen skulle tappa 280k i värde på 19 månader.

Rekordlåg TCO är det med säkerhet inte, rekordlåg TCO var det på den tiden man kunde köpa en Tesla, köra den ett-två år och sedan sälja den för i princip samma pris.

Poängen är nog att köper man en bil nu, oavsett elbil, fossilbil, ny eller begagnad så är det stor osäkerhet om vad som händer kommande år. Den ekonomiska risken är större ju dyrare bil man köper.
Jag håller inte med alls. Risken är givetvis mycket lägre nu när priserna redan fallit rejält. Både i absoluta och procentuella termer.

Om en bil tappat 10% av nypriset efter tre år så är det givetvis mycket högre risk att köpa den än om den tappat 60% på dessa tre år. Nedsidan är helt enkelt mycket, mycket mindre.
Så du menar att du kan köpa en bil, vilken som helst, idag och räkna med mindre än 10% värdeminskning på tre år?

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 14 maj 2025 22:37
av granlundii
RareEarth skrev: 14 maj 2025 22:15
Legato skrev: 14 maj 2025 21:21
Jag håller inte med alls. Risken är givetvis mycket lägre nu när priserna redan fallit rejält. Både i absoluta och procentuella termer.

Om en bil tappat 10% av nypriset efter tre år så är det givetvis mycket högre risk att köpa den än om den tappat 60% på dessa tre år. Nedsidan är helt enkelt mycket, mycket mindre.
Så du menar att du kan köpa en bil, vilken som helst, idag och räkna med mindre än 10% värdeminskning på tre år?
Det var väl verkligen inte vad Legato påstod? Håller annars helt med honom, det har aldrig varit mer ekonomiskt att köpa begagnad elbil än nu. Men många gör väl samma tankevurpa som med aktier, dvs. köper hellre efter lång uppgång istället för efter att kursen rasat.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 maj 2025 07:16
av manneson
granlundii skrev: 14 maj 2025 22:37
RareEarth skrev: 14 maj 2025 22:15
Legato skrev: 14 maj 2025 21:21
Jag håller inte med alls. Risken är givetvis mycket lägre nu när priserna redan fallit rejält. Både i absoluta och procentuella termer.

Om en bil tappat 10% av nypriset efter tre år så är det givetvis mycket högre risk att köpa den än om den tappat 60% på dessa tre år. Nedsidan är helt enkelt mycket, mycket mindre.
Så du menar att du kan köpa en bil, vilken som helst, idag och räkna med mindre än 10% värdeminskning på tre år?
Det var väl verkligen inte vad Legato påstod? Håller annars helt med honom, det har aldrig varit mer ekonomiskt att köpa begagnad elbil än nu. Men många gör väl samma tankevurpa som med aktier, dvs. köper hellre efter lång uppgång istället för efter att kursen rasat.
Ja det är rätt fascinerande hur dåliga den stora massan är på ekonomi.
Som Nalle Wahlroos sa: ”80% är finansiella idioter, deras uppgift är att ge medel till de 20% som har idéer”.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 maj 2025 08:52
av RareEarth
granlundii skrev: 14 maj 2025 22:37
RareEarth skrev: 14 maj 2025 22:15
Legato skrev: 14 maj 2025 21:21
Jag håller inte med alls. Risken är givetvis mycket lägre nu när priserna redan fallit rejält. Både i absoluta och procentuella termer.

Om en bil tappat 10% av nypriset efter tre år så är det givetvis mycket högre risk att köpa den än om den tappat 60% på dessa tre år. Nedsidan är helt enkelt mycket, mycket mindre.
Så du menar att du kan köpa en bil, vilken som helst, idag och räkna med mindre än 10% värdeminskning på tre år?
Det var väl verkligen inte vad Legato påstod? Håller annars helt med honom, det har aldrig varit mer ekonomiskt att köpa begagnad elbil än nu. Men många gör väl samma tankevurpa som med aktier, dvs. köper hellre efter lång uppgång istället för efter att kursen rasat.
Legato skrev: "Återigen, köper man begagnad elbil idag så får man rekordlåg TCO." Rekord betyder att det aldrig varit lägre TCO. För några år sen kunde man köpa en Tesla och sälja den tre år senare med 10% värdeminskning, till nästan nollränta. Det är "rekordet" vi har att jämföra med. Det innebär att "rekordlåg TCO" nu skulle innebära att värdeminskningen om man köper en begagnad elbil idag kommer bli lägre än 10% över tre år (oräknat att räntenivåerna är högre idag).

Eller hur skulle annars analysen hänga ihop?

Du gör själv lite av en tankevurpa i jämförelsen med aktier. Det är så klart bättre att köpa på botten än på toppen. Problemet är att du inte vet var botten respektive toppen är i förhand. Om du köper efter lång uppgång kan det vara en lång uppgång även fortsättningsvis. Likaså det kan vara ett stort ras kvar i aktierna efter ett initialt ras.

Min poäng är att vi inte vet vart elbilspriserna kommer ta vägen. De kan rasa ytterligare kommande år. Eller stabilisera sig.