Re: När är det kö?
Postat: 08 feb 2023 10:06
Ska jag behöva skaffa ett basebollträ till min frunk nu också…

Tur jag beställt en Q8 och undviker SuC så långt som möjligt.
Ska jag behöva skaffa ett basebollträ till min frunk nu också…
Just det han är ju en klok person på detta forum.Bjelke skrev: ↑08 feb 2023 09:07Den är öppen för alla (Nect kör tex en Etron).Dafro skrev: ↑08 feb 2023 05:24Håller helt med, men skönt att höra att det var en tesla ändå fast den kanske är tesla only. Dom borde absolut uppgradera sina v2 till v3, är ju det öven i Ulricehamn. 75 kW är inte premium.Nect skrev: ↑07 feb 2023 21:24Seriöst vafan…
Helt ensam på Gävle Bro SuC. När jag kollar i appen så har jag helt plötsligt halva effekten. Hm tänkte jag och tamefan. Av alla jäkla platser ska föraren i sin Model S stå bredvid mig och ta ena stolpparet som delar min effekt…
Tesla borde verkligen ha en tydlig info om detta i bilarna, eller byta ut till V3 illa kvickt…
Ibland undrar man ju om det inte skulle gå att spärra paren så länge det finns andra lediga
icke-delade stolpar kvar, även om det blir lite strul då för den som ställer sig på en delad
stolpe i ”onödan”…
Istället för att få delad effekt så får man noll liksom, och är det en icke Tesla som ska slå
på i appen så kommer det upp direkt typ ”byt stolpe” plus en kort förklaring till varför…
Den som är först får allt den kan ta är väl det enda rimliga. Visst jag tar ju hela 150 upp till 80% men då står jag inte så länge heller. Och det borde ju lära folk att ta ett eget par.Knix skrev: ↑08 feb 2023 15:32Även om en 50/50 split på v2 är mest rättvis, kanske en annan fördelning vore effektivast. Man vill ju undvika att behöva ladda två med hög SoC på samma V2-par. Då tar man ju inte ut allt stolpen kan leverera. Tesla borde ju ha tillräckligt med data för att kunna simulera hur man fördelar för att maximerar effektuttaget ur laddarna när det är kö.
Instämmer helt, dvs "det var bättre förr"Dafro skrev: ↑08 feb 2023 15:36Den som är först får allt den kan ta är väl det enda rimliga. Visst jag tar ju hela 150 upp till 80% men då står jag inte så länge heller. Och det borde ju lära folk att ta ett eget par.Knix skrev: ↑08 feb 2023 15:32Även om en 50/50 split på v2 är mest rättvis, kanske en annan fördelning vore effektivast. Man vill ju undvika att behöva ladda två med hög SoC på samma V2-par. Då tar man ju inte ut allt stolpen kan leverera. Tesla borde ju ha tillräckligt med data för att kunna simulera hur man fördelar för att maximerar effektuttaget ur laddarna när det är kö.
Just det, det var så förr, vet du varför man ändrade det?fth skrev: ↑08 feb 2023 16:13Instämmer helt, dvs "det var bättre förr"Dafro skrev: ↑08 feb 2023 15:36Den som är först får allt den kan ta är väl det enda rimliga. Visst jag tar ju hela 150 upp till 80% men då står jag inte så länge heller. Och det borde ju lära folk att ta ett eget par.Knix skrev: ↑08 feb 2023 15:32Även om en 50/50 split på v2 är mest rättvis, kanske en annan fördelning vore effektivast. Man vill ju undvika att behöva ladda två med hög SoC på samma V2-par. Då tar man ju inte ut allt stolpen kan leverera. Tesla borde ju ha tillräckligt med data för att kunna simulera hur man fördelar för att maximerar effektuttaget ur laddarna när det är kö.![]()
Jag tror iofs att bil nr 2 fick en liten skvätt oavsett vilken SoC bil nr 1 hade, men man påverkades iaf inte nämnvärt om någon kopplade in sig på samma par. Mer rättvist och mindre risk för konflikter![]()
/fth
Jag kan inte minnas att vi fick någon förklaring kring det. Det var ju också självreglerande/lärandeDafro skrev: ↑08 feb 2023 17:39Just det, det var så förr, vet du varför man ändrade det?fth skrev: ↑08 feb 2023 16:13Instämmer helt, dvs "det var bättre förr"Dafro skrev: ↑08 feb 2023 15:36Den som är först får allt den kan ta är väl det enda rimliga. Visst jag tar ju hela 150 upp till 80% men då står jag inte så länge heller. Och det borde ju lära folk att ta ett eget par.Knix skrev: ↑08 feb 2023 15:32Även om en 50/50 split på v2 är mest rättvis, kanske en annan fördelning vore effektivast. Man vill ju undvika att behöva ladda två med hög SoC på samma V2-par. Då tar man ju inte ut allt stolpen kan leverera. Tesla borde ju ha tillräckligt med data för att kunna simulera hur man fördelar för att maximerar effektuttaget ur laddarna när det är kö.![]()
Jag tror iofs att bil nr 2 fick en liten skvätt oavsett vilken SoC bil nr 1 hade, men man påverkades iaf inte nämnvärt om någon kopplade in sig på samma par. Mer rättvist och mindre risk för konflikter![]()
/fth
Ok, och det med konvertering av bil hade jag inte koll på och det blir ju dåligt för de med äldre bilar, men finns det nog med v2 så de med äldre teslor klarar sig genom Sverige kan man ju fundera på för alla nya som byggs är väl v3.Bjelke skrev: ↑08 feb 2023 20:47Jag kan inte minnas att vi fick någon förklaring kring det. Det var ju också självreglerande/lärandeDafro skrev: ↑08 feb 2023 17:39Just det, det var så förr, vet du varför man ändrade det?fth skrev: ↑08 feb 2023 16:13Instämmer helt, dvs "det var bättre förr"Dafro skrev: ↑08 feb 2023 15:36Den som är först får allt den kan ta är väl det enda rimliga. Visst jag tar ju hela 150 upp till 80% men då står jag inte så länge heller. Och det borde ju lära folk att ta ett eget par.Knix skrev: ↑08 feb 2023 15:32Även om en 50/50 split på v2 är mest rättvis, kanske en annan fördelning vore effektivast. Man vill ju undvika att behöva ladda två med hög SoC på samma V2-par. Då tar man ju inte ut allt stolpen kan leverera. Tesla borde ju ha tillräckligt med data för att kunna simulera hur man fördelar för att maximerar effektuttaget ur laddarna när det är kö.![]()
Jag tror iofs att bil nr 2 fick en liten skvätt oavsett vilken SoC bil nr 1 hade, men man påverkades iaf inte nämnvärt om någon kopplade in sig på samma par. Mer rättvist och mindre risk för konflikter![]()
/fth
system liksom, med tiden så fattade folk hur laddarna funkade, men självklart vore V3 bäst (förutom
att alla äldre bilar måste konverteras och dessutom på ägarnas bekostnad).
Konverteringen är iofs en av dom mest prisvärda uppgraderingar man kan göra, för en ganska billig penning får man ju tillgång inte "bara" till SuC V3, utan även alla andra CCS-laddare, det är en "no-brainer" enligt mig.
Visst är det så men nog är det rätt så snikigt att inte bjuda på det när dom ändrar systemet
Jo, jag kan hålla med till viss del, och hade dom dessutom börjat byta ut v2 mot v3 i någon större utsträckning så hade det varit självklart att dom hade fått bjuda på uppgraderingen.
Och samtidigt så sa dom i sin marknadsföring att dom skulle fortsätta att bygga ut SuC massivtfth skrev: ↑09 feb 2023 09:49Jo, jag kan hålla med till viss del, och hade dom dessutom börjat byta ut v2 mot v3 i någon större utsträckning så hade det varit självklart att dom hade fått bjuda på uppgraderingen.
Som det är nu så kan dom ju med viss rätt hävda att dom iaf inte försämrar för "gamla" S/X, men om man vill ta del av utbyggnaden av SuC så måste man uppgradera.
/fth
Den stora förändringen, som jag tycker jag blivit blåst på, är de kraftigt höjda priserna (var ca 2 kr/kWh när jag skaffade min första M3).Bjelke skrev: ↑09 feb 2023 17:31Och samtidigt så sa dom i sin marknadsföring att dom skulle fortsätta att bygga ut SuC massivtfth skrev: ↑09 feb 2023 09:49Jo, jag kan hålla med till viss del, och hade dom dessutom börjat byta ut v2 mot v3 i någon större utsträckning så hade det varit självklart att dom hade fått bjuda på uppgraderingen.
Som det är nu så kan dom ju med viss rätt hävda att dom iaf inte försämrar för "gamla" S/X, men om man vill ta del av utbyggnaden av SuC så måste man uppgradera.
/fth
och detta absolut under den period innan CCS kom så…
Och dom har tagit bort en del V2 men inga som fanns under tiden man sålde bilar utan upgrade
så i princip så gäller principen som du säger, ingen försämring efter att man köpt bilen, tror jag iaf.
Huvudsaken är ju att vi räddar världen tillsammans.Lerumsexpressen skrev: ↑11 feb 2023 18:24Sälen Lindvallen = kaos pga. BMW och Volkswagen gruppens bilar blockar laddare och de står länge och laddar.
Aj!Lerumsexpressen skrev: ↑11 feb 2023 18:24Sälen Lindvallen = kaos pga. BMW och Volkswagen gruppens bilar blockar laddare och de står länge och laddar.
Tesla SuCmartinot skrev: ↑11 feb 2023 20:52Aj!Lerumsexpressen skrev: ↑11 feb 2023 18:24Sälen Lindvallen = kaos pga. BMW och Volkswagen gruppens bilar blockar laddare och de står länge och laddar.
Vilken laddkedja? Ionity eller Tesla SuC?