Model S/X part 2

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Model S/X part 2

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Jag är 1,94 och ser hela instrumentklustret i min bil. Alla mina bilar har runda rattar utan att skymma instrument.

Det där med variabel utväxling får du nog förklara. Variabel efter vad?
Har nog inte suttit i en enda bil där man kan ha ratten i ett bra läge och det inte skymmer delvis och jag är bara 1,87, tycker de flesta man pratar med har samma problem.

Om de kör på variabel utväxling skulle jag gissa på att det är en formel som tar hänsyn till flera faktorer, en lär vara hastighet men jag skulle gissa att man tar hänsyn till acceleration och deacceleration också. Men man kanske får ratta ändå ifall de inte kör variabel utväxling, finns ju dock andra som har samma princip men med runda rattar så varför inte?

Oavsett är min gissning av att det blir rund ratt inom EU ändå även om jag nog skulle vilja ha den där fyrkantiga.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
BMW har haft det länge. De kallar det Active Steering. Finns det inte på Volvo? ;)
At lower speeds, this technology reduces the amount that the steering wheel must be turned – improving performance in situations such as parking and other urban area traffic maneuvers. At higher speeds, the performance is such that the normal increased responsiveness from speed is avoided and it provides improved directional stability.
https://en.wikipedia.org/wiki/Active_steering
Nej, inte en styrning som håller sig inom ett halvt varv åt varje håll vilket det ju blir frågan om när man ska behålla ett grepp.

Man kan ju begränsa den utväxlingen till <5 km/h. problem solved.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MWall skrev:

BMW har haft det länge. De kallar det Active Steering. Finns det inte på Volvo? ;)
At lower speeds, this technology reduces the amount that the steering wheel must be turned – improving performance in situations such as parking and other urban area traffic maneuvers. At higher speeds, the performance is such that the normal increased responsiveness from speed is avoided and it provides improved directional stability.
Det där är något helt annat. Det är progressiv servoverkan. Det påverkar inte utväxlingen ett dugg.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Nicke Nyfiken skrev:
MWall skrev:

Det där är något helt annat. Det är progressiv servoverkan. Det påverkar inte utväxlingen ett dugg.
Kan du inte läsa?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Nicke Nyfiken skrev:
Från länken

In a parking situation, the computer varies the ratio so that the steering wheel needs fewer than two full turns to move the wheels lock to lock. As vehicle speeds increase, the steering ratio increases, so it takes larger movements of the steering wheel to move the wheels and that lessens the usually increasing vehicle response resulting from increased speed.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Nej, inte en styrning som håller sig inom ett halvt varv åt varje håll vilket det ju blir frågan om när man ska behålla ett grepp.

Man kan ju begränsa den utväxlingen till <5 km/h. problem solved.
Vi får väl utgå från att det fungerar att köra med eftersom dom ju säljer det. Men det ska bli intressant att se hur det fungerar.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

OfarligTesla skrev:
Om de kör på variabel utväxling skulle jag gissa på att det är en formel som tar hänsyn till flera faktorer, en lär vara hastighet men jag skulle gissa att man tar hänsyn till acceleration och deacceleration också.
Min fråga kvarstår. Hur kan man på ett lagligt sätt ha hastighetsberoende utväxling på styrningen?
Kan fordonet köra snabbare än 45km/h måste det finnas en direkt mekanisk koppling mellan ratt och hjul.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Nicke Nyfiken skrev:
OfarligTesla skrev:
Om de kör på variabel utväxling skulle jag gissa på att det är en formel som tar hänsyn till flera faktorer, en lär vara hastighet men jag skulle gissa att man tar hänsyn till acceleration och deacceleration också.
Min fråga kvarstår. Hur kan man på ett lagligt sätt ha hastighetsberoende utväxling på styrningen?
Kan fordonet köra snabbare än 45km/h måste det finnas en direkt mekanisk koppling mellan ratt och hjul.

Du hade ju kunnat läsa själv på Wikipedia-sidan jag länkade till. Men ändå...
The BMW active steering system utilises a double planetary gear system located at the base of the steering column to facilitate driver independent steering of the front wheels. The system is intended to offer two principal benefits; a variable steering ratio and stability enhancing corrective steering actions.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

MWall skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
OfarligTesla skrev:

The BMW active steering system utilises a double planetary gear system located at the base of the steering column to facilitate driver independent steering of the front wheels. The system is intended to offer two principal benefits; a variable steering ratio and stability enhancing corrective steering actions.
Då så är alla problem lösta.
Yoke ftw.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Nicke Nyfiken skrev:
MWall skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
OfarligTesla skrev:

Då så är alla problem lösta.
Yoke ftw.
:D Tänk om min kund var lika lätt att övertala när jag har en bra idé :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
kallekula

Inlägg av kallekula »

d3marcus skrev:
kallekula skrev:
Fantastiskt med skärm bak tycker jag! Men varför så breda svarta kanter?
Fattar inte alls nyttan med en pytteliten skärm nere vid fötterna. Lär inte ta många turer innan kidsens leriga skor letar sig upp där. Apropå kids i baksätet så har de 0 intresse för att spela gamla retrospel på en pytteliten skärm när de har de senaste spelen i sina mobiler. Märks att det är 45-åriga ingenjörer som kommit på idén med denna skärm (marknadsförs också med hur många teraflops datorn klarar :lol: )
Är väl jättelätt att fatta? Idag får de i baksätet fråga någon där framme om att ändra temperatur, sätta på rumpvärme etc. Nu får de egna kontroller.

Jag tycker bara det är märkligt med så tjocka kanter. Annars kunde man ju fått större knappar
HX100

Inlägg av HX100 »

Med tanke på extra skärm där bak och att jag ser spel som witcher 3 osv undrar jag om det skulle kunna vara en MCU3 som driver allt. Witcher kan ju förstås spelas genom en streamingtjänst så det behövs ingen superdator för det.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

HX100 skrev:
Med tanke på extra skärm där bak och att jag ser spel som witcher 3 osv undrar jag om det skulle kunna vara en MCU3 som driver allt. Witcher kan ju förstås spelas genom en streamingtjänst så det behövs ingen superdator för det.
De har en ny dator i bilen, exakt vad som sitter i har ingen sagt men den har samma specifikation som PlayStation 5. Skall användas för spelen som körs enligt vad de sagt hittills, MCU2 verkar som den skall användas för det mer kritiska eftersom det annars krävts rätt hård certifiering för att byta helt. Frågan är vad som kommer köra Netflix mm.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Elon haussade ju Cyberpunk idag och skrev att det kommer i Plaid...

Aktien i ännu ett mångmiljardbolag stack 15% direkt. Han har ordentligt med makt nu.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Cyberpunk? Buggfest deluxe med andra ord.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

dd88 skrev:
Cyberpunk? Buggfest deluxe med andra ord.
:lol: :lol: :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Fredrik j skrev:
OfarligTesla skrev:
Skymmer hastighetsmätare med mera för normallånga och uppåt samt att variabel utväxling gör att man slipper ratta så mycket.
Jag är 1,94 och ser hela instrumentklustret i min bil. Alla mina bilar har runda rattar utan att skymma instrument.

Jag är 170 cm och jag ser också instrumenten. Förmodligen från en annan vinkel men det funkar bra.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

bjornnilsson skrev:
Fredrik j skrev:
OfarligTesla skrev:
Skymmer hastighetsmätare med mera för normallånga och uppåt samt att variabel utväxling gör att man slipper ratta så mycket.

Jag är 170 cm och jag ser också instrumenten. Förmodligen från en annan vinkel men det funkar bra.
Ratten är ju reglerbar och kanske passar olika bra utifrån armlängd, hur långt man trivs att sitta från pedalerna etc. så det blir ju lite olika. Sedan upplever jag själv att man kanske sitter lite olika beroende på situation. Vid långresor kanske man sitter lite mer tillbakalutad medan i en lite mer stressande situation sitter lite mer upprät/framåt så det kan ju variera för samma person också.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Franz skrev:

Ratten är ju reglerbar och kanske passar olika bra utifrån armlängd, hur långt man trivs att sitta från pedalerna etc. så det blir ju lite olika. Sedan upplever jag själv att man kanske sitter lite olika beroende på situation. Vid långresor kanske man sitter lite mer tillbakalutad medan i en lite mer stressande situation sitter lite mer upprät/framåt så det kan ju variera för samma person också.
Ja, såklart. Jag tyckte mest det var lite roligt att de som har synpunkter på nuvarande lösning (rund ratt) uppenbarligen är av medellängd (mitt antagande) och övriga på detta forum är antingen bra mycket längre eller kortare. Borde vara tvärt om.

Annars är nog ratten det som gör mig mest intresserad av bilen. Vet inte varför men när jag såg den så loggade jag in och beställde på en gång. Hade den varit rund hade jag nog väntat av någon outgrundlig psykologisk anledning. Hoppas nu bara att vi får den på våra EU-bilar..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

bjornnilsson skrev:
Franz skrev:

Ja, såklart. Jag tyckte mest det var lite roligt att de som har synpunkter på nuvarande lösning (rund ratt) uppenbarligen är av medellängd (mitt antagande) och övriga på detta forum är antingen bra mycket längre eller kortare. Borde vara tvärt om.

Annars är nog ratten det som gör mig mest intresserad av bilen. Vet inte varför men när jag såg den så loggade jag in och beställde på en gång. Hade den varit rund hade jag nog väntat av någon outgrundlig psykologisk anledning. Hoppas nu bara att vi får den på våra EU-bilar..
Jag var tvärtom. Hade ratten varit rund och utan konstiga touch grejer så hade jag beställd direkt, nu gjorde jag inte, avvaktar mer information längre fram - billigare för mig just nu :mrgreen:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Nicke Nyfiken skrev:
Att teslas bilar är säkra när man krockar är det ingen tvekan om. Men säkerheten som gör att man undviker att krocka är jag högst tveksam till när det gäller Tesla.

T.ex.
..
Och inte heller finns det någon varning/påminnelse när temperaturen kryper ner mot fryspunkten och osynlig blixthalka lurar. Ett diskret litet påpekande hade varit artigt.
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

Elof skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Att teslas bilar är säkra när man krockar är det ingen tvekan om. Men säkerheten som gör att man undviker att krocka är jag högst tveksam till när det gäller Tesla.

T.ex.
..
Och inte heller finns det någon varning/påminnelse när temperaturen kryper ner mot fryspunkten och osynlig blixthalka lurar. Ett diskret litet påpekande hade varit artigt.
Bild Du menar att den lilla snöflinga som tänds bredvid tempen i en Volvo eller VW så fort det blir +3C eller lägre gör nytta? Räcker det inte med att temperaturen faktiskt står där?
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Hertsh skrev:
Elof skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

T.ex.
..
Bild Du menar att den lilla snöflinga som tänds bredvid tempen i en Volvo eller VW så fort det blir +3C eller lägre gör nytta? Räcker det inte med att temperaturen faktiskt står där?
Det plingar ju faktiskt samtidigt som snöflingan tänd. I alla fall i VW. :D
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Inlägg av OlleBack »

Nicke Nyfiken skrev:
OfarligTesla skrev:
Kul att flygplan får flyga fly by wire men bilar, där ska det vara vara "säkert" :)
Skriv svar