Har sett det men det besvarar inte min fråga (eller så förstår inte jag ). Gäller det bara bilar som tas ut i år eller också redan uttagna tidigare år, som i mitt fall.
Det spelar ingen roll när den tas i trafik. Det är inkomstår och tillverkningsår som styr.
Det va som sagt synd men men....inte mkt man kan göra åt det
Det va som sagt synd men men....inte mkt man kan göra åt det
Bara indirekt. Man kan låta bli att rösta på dem som har bestämt det här (om man nu skulle ha gjort sig skyldig till detta vid förra valet).
För dyra bilar med relativt högt förmånsvärde är ju detta mindre relevant i sammanhanget. Min för min e-tron handlar det om en moderat ökning på mindre än 10%. Men billiga bilar med hittills lågt förmånsvärde, så som vår e-Golf, drabbas naturligtvis mycket mer. Där ökar förmånsvärdet med omkring 33%. Det är inte roligt och framförallt urbota korkat att billiga bilar för ta en större smäll än dyra bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det va som sagt synd men men....inte mkt man kan göra åt det
Bara indirekt. Man kan låta bli att rösta på dem som har bestämt det här (om man nu skulle ha gjort sig skyldig till detta vid förra valet).
För dyra bilar med relativt högt förmånsvärde är ju detta mindre relevant i sammanhanget. Min för min e-tron handlar det om en moderat ökning på mindre än 10%. Men billiga bilar med hittills lågt förmånsvärde, så som vår e-Golf, drabbas naturligtvis mycket mer. Där ökar förmånsvärdet med omkring 33%. Det är inte roligt och framförallt urbota korkat att billiga bilar för ta en större smäll än dyra bilar.
Inför en ny tillfällig nedsättning av förmånsvärdet för att nå klimatmålen.
Regeringen tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna har beslutat och aviserat om flera nya förslag för fordonsmarknaden i Sverige under 2021. Bland annat vill man försämra för förmånsbilarna från den 1 juli 2021. BIL Sweden presenterade i november en samlad konsekvensanalys om vilka effekter alla dessa förslag skulle få. Vi förstår syftet med regeländringarna, men ser en stor risk att den positiva utvecklingen av laddbara bilar nu bromsas upp och därmed försenar klimatomställningen. För att det inte ska ske presenterar vi nu ett nytt förslag till förändringar i tjänstebilsbeskattningen.
- Det är olyckligt att regeringen, mitt under en pandemi och just nu när omställningen mot elektrifiering har tagit fart med nya modeller mot fler målgrupper, vill försämra möjligheten till omställning. Vi föreslår till Januaripartierna att de inför en ny tillfällig nedsättning av förmånsvärdet, men endast för laddbara bilar och gasbilar under tre år. Det skulle mildra effekterna av de höjda förmånsvärdena och stimulera främst elbilar. Den nya tillfälliga nedsättningen skulle innebära för elbilar 30 000 kronor och för laddhybrider och gasbilar 15 000 kronor i sänkt förmånsvärde, säger Mattias Bergman VD på BIL Sweden.
Januaripartiernas förslag innebär att två delbelopp i schablonberäkningen av förmånsvärdet ändras, det prisrelaterade och det ränterelaterade beloppet. De övriga delarna i schablonen är oförändrade. Det gäller även nybilspriset för miljöanpassade bilar vid beräkningen av förmånsgrundande pris, som precis som tidigare ska sättas ned till nybilspriset för närmast jämförbara konventionella bil. Lägg därtill att den tillfälliga nedsättningen med 40 procent av förmånsvärdet upphörde från den 1 januari i år, max 10 000 kronor, för alla miljöbilar. Då Bonus-malussystemet också justeras från 1 april med bland annat höjd malus för nyregistrerade personbilar och lätta lastbilar ökar även förmånsvärdet, då fordonsskatten utgör en av delarna i schablonberäkningen.
- Vi förstår regeringens argumentation om att utjämna kostnaden för att äga en privatägd bil kontra tjänstebil. Men vi måste komma ihåg att det är tjänstebilsmarknaden som driver teknikutvecklingen och skyndar på omställningen mot elektrifieringen. Utan elektrifieringen kommer vi inte att nå våra klimatmål, fortsätter Mattias Bergman.
- Sammantaget ser vi med stor oro över de förändringar som Januaripartierna vill genomföra på fordonsmarknaden. Ska vi klara våra gemensamma klimatmål måste vi bygga laddinfrastruktur och hålla i rätt styrmedel. När förändringar behöver göras måste de ske stegvist och vid rätt tidpunkt. Drygt 32 procent av alla personbilar som registrerades under 2020 var en laddbar bil. Med det är vi bäst i EU. Vi måste hålla i den positiva trenden nu, avslutar Mattias Bergman.
Jag tycker att det är fel att gapa över ytterligare "tillfälliga" nedsättningar. Om 3 år kommer man be om samma sak igen. Jag tror att vi de närmaste 6 månaderna kommer se att bilbranschen kommer anpassa sig till de nya förutsättningarna och rikta om sina erbjudanden mot privatkunder istället. Finns ju redan exempel på där privatleasing är billigare än företagsleasing. Även Teslas prissänkning är nog t.ex. delvis en konsekvens av de ändrade förutsättningarna.
Gäller de nya förmånsvärdena från 1 jul eller ska man betala mer redan nu i jan?
Nedsättningen av förmånsvärdet försvann vid årsskiftet. Det gamla förmånsvärdet gäller alltså inte längre. De nya förmånsvärden som gäller från 1 juli kommer utöver detta och gäller enbart nya bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gäller de nya förmånsvärdena från 1 jul eller ska man betala mer redan nu i jan?
Nedsättningen av förmånsvärdet försvann vid årsskiftet. Det gamla förmånsvärdet gäller alltså inte längre. De nya förmånsvärden som gäller från 1 juli kommer utöver detta och gäller enbart nya bilar.
Vad händer om man köper/leasar en förmånsbil innan 1 juli? gäller de "gamla nedsänkta" då? Om det slutade gälla vid årsskiftet så blir det den vanliga/ordinarie skatten även om man köper/leaser en bil redan nu. Eller menar du att det blir ytterligare ändringar till 1 juli?
Gäller de nya förmånsvärdena från 1 jul eller ska man betala mer redan nu i jan?
Nedsättningen av förmånsvärdet försvann vid årsskiftet. Det gamla förmånsvärdet gäller alltså inte längre. De nya förmånsvärden som gäller från 1 juli kommer utöver detta och gäller enbart nya bilar.
Vad händer om man köper/leasar en förmånsbil innan 1 juli? gäller de "gamla nedsänkta" då? Om det slutade gälla vid årsskiftet så blir det den vanliga/ordinarie skatten även om man köper/leaser en bil redan nu. Eller menar du att det blir ytterligare ändringar till 1 juli?
I princip alla, existerande och nya, fick 833:-/mån högre förmånsvärde efter nyår. Alltså även om de togs ut 2017, 2018...
Från 1 juli ändras beräkningen av förmånsvärdet helt vilket leder till att billigare elbilar får 25-50% höjningar av förmånsvärdet. Däremot tas "lyxbilstillägget" bort så för elbilar vars referensbil har ett förmånsvärde runt 10 tusen och över så kan det till och med sänkas. För bilar som Audi E-Tron, Model X osv så blir förmånsvärdet relativt oförändrat. För S/X Performance, Taycan osv kommer det till och med sänkas.
Gäller de nya förmånsvärdena från 1 jul eller ska man betala mer redan nu i jan?
Nedsättningen av förmånsvärdet försvann vid årsskiftet. Det gamla förmånsvärdet gäller alltså inte längre. De nya förmånsvärden som gäller från 1 juli kommer utöver detta och gäller enbart nya bilar.
Vad händer om man köper/leasar en förmånsbil innan 1 juli? gäller de "gamla nedsänkta" då? Om det slutade gälla vid årsskiftet så blir det den vanliga/ordinarie skatten även om man köper/leaser en bil redan nu. Eller menar du att det blir ytterligare ändringar till 1 juli?
De nedsänkta förmånsvärden är borta. För alla. Alltså för befintliga och nya bilar.
Om du köper en bil före 1/7 gäller de nuvarande förmånsvärden, men som sagt utan nedsättning eftersom den har tagits bort vid årsskiftet.
Bilar som köps efter 1/7 får de nya förmånsvärdena som är ännu högre, såvida du inte köper en dyr bil som Taycan som råkar få lägre förmånsvärde än idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gäller de nya förmånsvärdena från 1 jul eller ska man betala mer redan nu i jan?
Nedsättningen av förmånsvärdet försvann vid årsskiftet. Det gamla förmånsvärdet gäller alltså inte längre. De nya förmånsvärden som gäller från 1 juli kommer utöver detta och gäller enbart nya bilar.
Vad händer om man köper/leasar en förmånsbil innan 1 juli? gäller de "gamla nedsänkta" då? Om det slutade gälla vid årsskiftet så blir det den vanliga/ordinarie skatten även om man köper/leaser en bil redan nu. Eller menar du att det blir ytterligare ändringar till 1 juli?
De nedsänkta förmånsvärden är borta. För alla. Alltså för befintliga och nya bilar.
Om du köper en bil före 1/7 gäller de nuvarande förmånsvärden, men som sagt utan nedsättning eftersom den har tagits bort vid årsskiftet.
Bilar som köps efter 1/7 får de nya förmånsvärdena som är ännu högre, såvida du inte köper en dyr bil som Taycan som råkar få lägre förmånsvärde än idag.
Intressant! vet man redan nu vad förmånsvärdet exakt blir för en MS 2021 LR blir efter 1 juli eller blir det en överraskning? Vill nämligen byta ut min MS 75 2017 men flexibel gällande datum.
Jag tycker att det är fel att gapa över ytterligare "tillfälliga" nedsättningar. Om 3 år kommer man be om samma sak igen.
Jag håller med. Tycker med borde tagit bort tillfälligt, och istället gjort det permanent. Bättre för miljön, och bättre för förutsägbarheten på marknaden.
Detta ständiga velande och hattande av politikerna är är ett skämt, och mycket dåligt för trovärdigheten på marknaden och tryggheten bland oss kunder som vill välja miljövänliga alternativ, men inte med efterföljande osäkerhet bland priser och spelregler.
Intressant! vet man redan nu vad förmånsvärdet exakt blir för en MS 2021 LR blir efter 1 juli eller blir det en överraskning? Vill nämligen byta ut min MS 75 2017 men flexibel gällande datum.
Såvitt jag vet så är förslaget inte klubbat ännu, men de flesta bedömare tror på en höjning på 25% (Beroende på pris, de dyraste bilarna kan t o m få lägre förmånsvärde.)
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 1 gånger.
Gäller de nya förmånsvärdena från 1 jul eller ska man betala mer redan nu i jan?
Nedsättningen av förmånsvärdet försvann vid årsskiftet. Det gamla förmånsvärdet gäller alltså inte längre. De nya förmånsvärden som gäller från 1 juli kommer utöver detta och gäller enbart nya bilar.
Vad händer om man köper/leasar en förmånsbil innan 1 juli? gäller de "gamla nedsänkta" då? Om det slutade gälla vid årsskiftet så blir det den vanliga/ordinarie skatten även om man köper/leaser en bil redan nu. Eller menar du att det blir ytterligare ändringar till 1 juli?
De nedsänkta förmånsvärden är borta. För alla. Alltså för befintliga och nya bilar.
Om du köper en bil före 1/7 gäller de nuvarande förmånsvärden, men som sagt utan nedsättning eftersom den har tagits bort vid årsskiftet.
Bilar som köps efter 1/7 får de nya förmånsvärdena som är ännu högre, såvida du inte köper en dyr bil som Taycan som råkar få lägre förmånsvärde än idag.
Intressant! vet man redan nu vad förmånsvärdet exakt blir för en MS 2021 LR blir efter 1 juli eller blir det en överraskning? Vill nämligen byta ut min MS 75 2017 men flexibel gällande datum.
Tesla Model S Long Range+ ökar från 5563 kr till 6304 kr. Inte roligt men ingen katastrof heller. Dock tråkigt för ifjol började det på 4700-nånting för en vit utan extra.
De nedsänkta förmånsvärden är borta. För alla. Alltså för befintliga och nya bilar.
Om du köper en bil före 1/7 gäller de nuvarande förmånsvärden, men som sagt utan nedsättning eftersom den har tagits bort vid årsskiftet.
Bilar som köps efter 1/7 får de nya förmånsvärdena som är ännu högre, såvida du inte köper en dyr bil som Taycan som råkar få lägre förmånsvärde än idag.
Intressant! vet man redan nu vad förmånsvärdet exakt blir för en MS 2021 LR blir efter 1 juli eller blir det en överraskning? Vill nämligen byta ut min MS 75 2017 men flexibel gällande datum.
Tesla Model S Long Range+ ökar från 5563 kr till 6304 kr. Inte roligt men ingen katastrof heller. Dock tråkigt för ifjol började det på 4700-nånting för en vit utan extra.
För mig blir det isf en höjning från 4000kr till 6300-ish en höjning på drygt 50% inte roligt men ingen katastrof för en sån bil, får ju en 4år nyare bil
De nedsänkta förmånsvärden är borta. För alla. Alltså för befintliga och nya bilar.
Om du köper en bil före 1/7 gäller de nuvarande förmånsvärden, men som sagt utan nedsättning eftersom den har tagits bort vid årsskiftet.
Bilar som köps efter 1/7 får de nya förmånsvärdena som är ännu högre, såvida du inte köper en dyr bil som Taycan som råkar få lägre förmånsvärde än idag.
Intressant! vet man redan nu vad förmånsvärdet exakt blir för en MS 2021 LR blir efter 1 juli eller blir det en överraskning? Vill nämligen byta ut min MS 75 2017 men flexibel gällande datum.
Tesla Model S Long Range+ ökar från 5563 kr till 6304 kr. Inte roligt men ingen katastrof heller. Dock tråkigt för ifjol började det på 4700-nånting för en vit utan extra.
För mig blir det isf en höjning från 4000kr till 6300-ish en höjning på drygt 50% inte roligt men ingen katastrof för en sån bil, får ju en 4år nyare bil
Om man kan, så varför inte byta bil före 1/7? De flesta leasingar går att lösa i förväg. Jag vill egentligen ha en MY men kommer nog att ta ut en M3 mellan 1/4 och 1/7. Jag har nettolöneavdrag och varje krona i höjning är en krona mindre i plånboken.
De nedsänkta förmånsvärden är borta. För alla. Alltså för befintliga och nya bilar.
Om du köper en bil före 1/7 gäller de nuvarande förmånsvärden, men som sagt utan nedsättning eftersom den har tagits bort vid årsskiftet.
Bilar som köps efter 1/7 får de nya förmånsvärdena som är ännu högre, såvida du inte köper en dyr bil som Taycan som råkar få lägre förmånsvärde än idag.
Intressant! vet man redan nu vad förmånsvärdet exakt blir för en MS 2021 LR blir efter 1 juli eller blir det en överraskning? Vill nämligen byta ut min MS 75 2017 men flexibel gällande datum.
Tesla Model S Long Range+ ökar från 5563 kr till 6304 kr. Inte roligt men ingen katastrof heller. Dock tråkigt för ifjol började det på 4700-nånting för en vit utan extra.
För mig blir det isf en höjning från 4000kr till 6300-ish en höjning på drygt 50% inte roligt men ingen katastrof för en sån bil, får ju en 4år nyare bil
Om man kan, så varför inte byta bil före 1/7? De flesta leasingar går att lösa i förväg. Jag vill egentligen ha en MY men kommer nog att ta ut en M3 mellan 1/4 och 1/7. Jag har nettolöneavdrag och varje krona i höjning är en krona mindre i plånboken.
Varför en M3 mellan 1/4 och 1/7? Är själv sugen på en MY men får då ca 15mil mindre jämfört med MS LR+ (65mil)
Har lite räckvidsångest med mina 46mil (eller egentligen mer planering som behövs) när man rör sig utanför SC nätverken och speciellt på vintern.
Varför en M3 mellan 1/4 och 1/7? Är själv sugen på en MY men får då ca 15mil mindre jämfört med MS LR+ (65mil)
Har lite räckvidsångest med mina 46mil (eller egentligen mer planering som behövs) när man rör sig utanför SC nätverken och speciellt på vintern.
1/4 så ändras bonus/malus och miljöbonusen för en elbil ökar till 70.000 kr. För bilar som registreras den 1/7 eller senare så finns förslag som höjer förmånsvärdet med ca: 25%. Men som sagt, inte på alla bilar, de dyraste bilarna (>1 miljon) kan t o m få sänkt förmånsvärde. Förslaget har stöd av en majoritet, men är inte klubbat ännu.
Tesla Model S Long Range+ ökar från 5563 kr till 6304 kr. Inte roligt men ingen katastrof heller. Dock tråkigt för ifjol började det på 4700-nånting för en vit utan extra.
Danni är grym som vanligt!
Ju dyrare bilar ju mindre ökning, och går du på de riktigt dyra elbilar så blir det tom. en minskning av förmånsvärde.
Mera "normalt" prissatta mindre elbilar ökar dock rätt kraftigt i förmånsvärde. Ju billigare elbil ju mer verkar de öka i förmånsvärde.
Exempel på vanliga elbilar som Tesla LR och Polestar 2 som ökar rätt kraftigt från 4324 kr till 5474 kr. En 25%+ ökning på ett bräde.
Tesla Model S Long Range+ ökar från 5563 kr till 6304 kr. Inte roligt men ingen katastrof heller. Dock tråkigt för ifjol började det på 4700-nånting för en vit utan extra.
Mera "normalt" prissatta mindre elbilar ökar dock rätt kraftigt i förmånsvärde. Ju billigare elbil ju mer verkar de öka i förmånsvärde.
Tesla Model S Long Range+ ökar från 5563 kr till 6304 kr. Inte roligt men ingen katastrof heller. Dock tråkigt för ifjol började det på 4700-nånting för en vit utan extra.
Mera "normalt" prissatta mindre elbilar ökar dock rätt kraftigt i förmånsvärde. Ju billigare elbil ju mer verkar de öka i förmånsvärde.
Bra ju att uppmuntra till mer konsumption
Hmm? Hur tänker du nu?
Högre förmånsvärde gynnar ju inte köp av elbilar. Tvärt om.
Tesla Model S Long Range+ ökar från 5563 kr till 6304 kr. Inte roligt men ingen katastrof heller. Dock tråkigt för ifjol började det på 4700-nånting för en vit utan extra.
Mera "normalt" prissatta mindre elbilar ökar dock rätt kraftigt i förmånsvärde. Ju billigare elbil ju mer verkar de öka i förmånsvärde.
Bra ju att uppmuntra till mer konsumption
Hmm? Hur tänker du nu?
Högre förmånsvärde gynnar ju inte köp av elbilar. Tvärt om.
Jag tycker man skulle kunna börja med att beräkna förmånsvärdet på vad företaget betalar för bilen. Allt det där finns ju i bokföringen och borde ju enkelt gå att ta fram. När man har den siffran kan man sen reducera med en procentsats som styrmedel för att gynna vissa typer av biltyper. Ett enkelt och transparent system som är förutsägbart.
Tesla Model S Long Range+ ökar från 5563 kr till 6304 kr. Inte roligt men ingen katastrof heller. Dock tråkigt för ifjol började det på 4700-nånting för en vit utan extra.
Mera "normalt" prissatta mindre elbilar ökar dock rätt kraftigt i förmånsvärde. Ju billigare elbil ju mer verkar de öka i förmånsvärde.
Bra ju att uppmuntra till mer konsumption
Hmm? Hur tänker du nu?
Högre förmånsvärde gynnar ju inte köp av elbilar. Tvärt om.
Uppmuntrar till dyrare bilar...
Ahh - du tänker så!
Göra det dyrt och avskräcka för Svensson att köpa billiga elförmånsbilar, men mer prisvärt och överkomligt för oss andra att skaffa dyrare elbilar som Taycan och Model X som lyxförmånsbilar.
Jo, då har sossarna + MP lyckats och träffat mitt i prick med deras nya regler!