Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2019 22:31
Hur långa typ 2-sladdar finns det?Stevvee skrev:Lägg in motion på byte till fordonshiss så du kan nyttja ladda hemma bidraget.nek0 skrev:Tyvärr är maxlasten i hissen bara 800kg
Hur långa typ 2-sladdar finns det?Stevvee skrev:Lägg in motion på byte till fordonshiss så du kan nyttja ladda hemma bidraget.nek0 skrev:Tyvärr är maxlasten i hissen bara 800kg
Alltid meningslöst och missvisande att jämföra enstaka månader när det gäller Tesla.Credde skrev:Tesla Numbers Show a Sudden Drop in August and September
https://fortune.com/2019/10/14/tesla-re ... september/
Från USA. Tecken på nergångstider för ekonomin i USA (inte enbart Tesla). Fossilbilarna har ju också nergång speciellt i USA.
Surface rust on a door bolt säger han på första års modell av nya modellen, känns mer som man har varit snål och inte använd rostfri bult men som skulle vara fixade redan. Dörrar som inte gick att öppna säger han väl var en software sisus som redan har patchades. Men dumma fel!taliz skrev:På detta forumet kan man lätt få uppfattningen att andra märken är så gott som problemfria.
Kolla från ca 12 min(förövrigt bra kommentar om att läsa forum...):
Rost, elektronikproblem, dörrar som inte går att öppna, gnisslande säten, bilar som vägrar starta... i helt nya Porsche 911 992.
Den relevanta biten, tror jag.Svenssons skrev:Är Tesla orsaken till att andra biltillverkare är sena med sina elbilar?
https://www.theverge.com/2019/10/17/209 ... s-hands-on
Volvo verkar skylla på Tesla i alla fall.
According to Henrik Green, Volvo’s chief technology officer, the company’s engineers were halfway through the XC40 Recharge’s development cycle when something big happened in the EV space that threw them for a loop: the unveiling of the Model 3.
When Volvo learned that the Model 3 would have a range of over 300 miles, the company’s engineers set to work to do what they could to increase their own range by upgrading the vehicle’s battery. “We decided to go for a bigger size than we originally thought,” Green said.
Den där varianten dyker upp lite då och då. Men jag noterade ingenting om effektiviteten i artikeln ?Etoo skrev:Lite nyheter på batterifronten. Har aldrig hört talas om honom och hans uppfinning tidigare, men det låter ju lovande:
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... ng-it.html
Vi får se hur det går.
OM man läser lite så är det ett "bränslecellbatteri" han pratar om. Det är så svårt eller omöjligt att ladda att man måste byta det. Effektuttaget är troligen väldigt lågt också varför man måste ha fler batterier för så hög effekt som vi har i bilarna. Siffrorna verkar ju otroligt överdrivna och kostnaderna kommer ju vara högre förstås. För flyget hade det nog varit på sin plats med en teknik som innebär mer energi per viktenhet trots att det blir rejält mycket dyrare.Laban skrev:Den där varianten dyker upp lite då och då. Men jag noterade ingenting om effektiviteten i artikeln ?Etoo skrev:Lite nyheter på batterifronten. Har aldrig hört talas om honom och hans uppfinning tidigare, men det låter ju lovande:
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... ng-it.html
Vi får se hur det går.
Sen vet jag inte om det vore så kul att byta ut batteriet efter 250 mil. Jag tror att dom flesta som kör elbil i dagsläget hade tyckt att detta var obekvämt. Däremot borde det vara väldigt intressant för flygindustrin, förutsatt då att totalkostnaden är i närheten av ett vanligt batteri.
Den här typen av "genombrott" dyker ju som sagt upp då och då, men skrapar man lite på ytan så brukar nackdelar och problem visa sig. Liknande bränslecellslösningar har ju t.ex. diskuterats här tidigare, där man var tvungen att byta elektrolytvätska efter en tämligen kort sträcka, och genomgå omfattande service två-tre ggr per år, vilket alltså skulle innebära att en helt ny massiv investering i infrastruktur. Det här låter ungefär likadant, och jag är helt säker på att detta aldrig kommer att hända.zyax skrev:OM man läser lite så är det ett "bränslecellbatteri" han pratar om. Det är så svårt eller omöjligt att ladda att man måste byta det. Effektuttaget är troligen väldigt lågt också varför man måste ha fler batterier för så hög effekt som vi har i bilarna. Siffrorna verkar ju otroligt överdrivna och kostnaderna kommer ju vara högre förstås. För flyget hade det nog varit på sin plats med en teknik som innebär mer energi per viktenhet trots att det blir rejält mycket dyrare.Laban skrev:Den där varianten dyker upp lite då och då. Men jag noterade ingenting om effektiviteten i artikeln ?Etoo skrev:Lite nyheter på batterifronten. Har aldrig hört talas om honom och hans uppfinning tidigare, men det låter ju lovande:
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... ng-it.html
Vi får se hur det går.
Sen vet jag inte om det vore så kul att byta ut batteriet efter 250 mil. Jag tror att dom flesta som kör elbil i dagsläget hade tyckt att detta var obekvämt. Däremot borde det vara väldigt intressant för flygindustrin, förutsatt då att totalkostnaden är i närheten av ett vanligt batteri.
Swede1 skrev:
Ja, jag såg det också. Man blir verkligen trött på hur entusiastiska de är över biodiesel i olika varianter och ser det som räddningen på klimatkrisen. Det var ingen av dem som räknade på hur stora arealer som behövs för att ersätta råolja.LarsL skrev:Svammel om elbilar och diesel i dagens Fråga Lund.
Nu var ju iofs frågan om elbil och solceller formulerad just så, men varför förde inte de resonemanget vidare och pratade om hur man då kan ha solceller på hustaket och ladda sin elbil med? De brukar ju föra sådana resonemang i andra frågor, men i det här fallet var det tydligen inte så intressant.LarsL skrev:Fråga Lund.
Först konstaterar de att det behövs 75 kvm solceller för att driva en elbil framåt. Detta är alltså för direkt drift och stämmer nog mer eller mindre. Vad de missar är att du kan använda batterier och därmed inte behöva lika mycket effekt. Det behövs alltså inte 75 kvm för att driva en bil om du kan ladda ett batteri under hela dagen.
Sedan konstaterar de att vi förbrukar 5000 gånger mer olja än vad som produceras i grönmassa. Trots det svamlar de strax vidare om att vi nog behöver flytande bränsle, elbilar funkar ju inte då det krävs 75 kvm per bil. De konstaterar då att vi måste använda tallolje-diesel och de har då redan glömt att vi behöver 5000 jordklot.