Sida 260 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 17 okt 2019 22:31
av bylund
Stevvee skrev:
nek0 skrev:
Tyvärr är maxlasten i hissen bara 800kg :(
Lägg in motion på byte till fordonshiss så du kan nyttja ladda hemma bidraget.
Hur långa typ 2-sladdar finns det?

Re: Artikel i media

Postat: 18 okt 2019 14:29
av taliz
https://insideevs.com/news/376926/tesla ... eader/amp/

VW? BMW? Mercedes?
Inte ens på kartan.

Re: Artikel i media

Postat: 18 okt 2019 15:17
av Credde
Tesla Numbers Show a Sudden Drop in August and September
https://fortune.com/2019/10/14/tesla-re ... september/

Från USA. Tecken på nergångstider för ekonomin i USA (inte enbart Tesla). Fossilbilarna har ju också nergång speciellt i USA.

Re: Artikel i media

Postat: 18 okt 2019 15:29
av taliz
Credde skrev:
Tesla Numbers Show a Sudden Drop in August and September
https://fortune.com/2019/10/14/tesla-re ... september/

Från USA. Tecken på nergångstider för ekonomin i USA (inte enbart Tesla). Fossilbilarna har ju också nergång speciellt i USA.
Alltid meningslöst och missvisande att jämföra enstaka månader när det gäller Tesla.
De skyfflar konstant om i utbud, priser och vilka marknader de prioriterar.
Med det sagt är bilmarknaden på nedgång. Men Tesla är fortfarande unika och ohotade, de går helt enkelt mot strömmen.

Re: Artikel i media

Postat: 18 okt 2019 23:03
av taliz
På detta forumet kan man lätt få uppfattningen att andra märken är så gott som problemfria.

Kolla från ca 12 min(förövrigt bra kommentar om att läsa forum...):



Rost, elektronikproblem, dörrar som inte går att öppna, gnisslande säten, bilar som vägrar starta... i helt nya Porsche 911 992.

Re: Artikel i media

Postat: 18 okt 2019 23:58
av Credde
taliz skrev:
På detta forumet kan man lätt få uppfattningen att andra märken är så gott som problemfria.

Kolla från ca 12 min(förövrigt bra kommentar om att läsa forum...):



Rost, elektronikproblem, dörrar som inte går att öppna, gnisslande säten, bilar som vägrar starta... i helt nya Porsche 911 992.
Surface rust on a door bolt säger han på första års modell av nya modellen, känns mer som man har varit snål och inte använd rostfri bult men som skulle vara fixade redan. Dörrar som inte gick att öppna säger han väl var en software sisus som redan har patchades. Men dumma fel!

Anyway ingen har sagt, att andra bilar är problemfria, min personliga åsikt (och jag letar efter en Tesla) är, att det finns en hel del fel på vissa levererade Teslaer, men om service organisationen hade fungerade så kunde folk kanske ha mer överseende med felen.

Ja, jag vill att Tesla överlever då dom presser de ”vanliga” biltillverkare men hade varit önskvärd mer lite mer fokus på kvalitet och inte bling bling som spel... Och ja jag vill att Porsche Taycan, VW Id och XC40 Bhev blir en succé då det kommer pressa andra tillverkare.

Re: Artikel i media

Postat: 19 okt 2019 08:04
av Svenssons
Är Tesla orsaken till att andra biltillverkare är sena med sina elbilar?
https://www.theverge.com/2019/10/17/209 ... s-hands-on

Volvo verkar skylla på Tesla i alla fall.

Re: Artikel i media

Postat: 19 okt 2019 08:50
av bjelkeman
Svenssons skrev:
Är Tesla orsaken till att andra biltillverkare är sena med sina elbilar?
https://www.theverge.com/2019/10/17/209 ... s-hands-on

Volvo verkar skylla på Tesla i alla fall.
Den relevanta biten, tror jag.
According to Henrik Green, Volvo’s chief technology officer, the company’s engineers were halfway through the XC40 Recharge’s development cycle when something big happened in the EV space that threw them for a loop: the unveiling of the Model 3.

When Volvo learned that the Model 3 would have a range of over 300 miles, the company’s engineers set to work to do what they could to increase their own range by upgrading the vehicle’s battery. “We decided to go for a bigger size than we originally thought,” Green said.

Re: Artikel i media

Postat: 19 okt 2019 09:20
av Svenssons
Ja, precis. Kan det vara så att de äldre tillverkarna tar längre tid på sig att utveckla modeller och de verkar modeller som är gradvis bättre mot existerande modeller. Då blir det problem när en annan tillverkare kommer in i matchen som inte har äldre modeller att ta hänsyn till och som inte försöker göra mindre, gradvisa förbättringar per årsmodell.

Re: Artikel i media

Postat: 21 okt 2019 09:16
av Etoo
Lite nyheter på batterifronten. Har aldrig hört talas om honom och hans uppfinning tidigare, men det låter ju lovande:
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... ng-it.html

Vi får se hur det går.

Re: Artikel i media

Postat: 21 okt 2019 09:28
av Laban
Etoo skrev:
Lite nyheter på batterifronten. Har aldrig hört talas om honom och hans uppfinning tidigare, men det låter ju lovande:
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... ng-it.html

Vi får se hur det går.
Den där varianten dyker upp lite då och då. Men jag noterade ingenting om effektiviteten i artikeln ?

Sen vet jag inte om det vore så kul att byta ut batteriet efter 250 mil. Jag tror att dom flesta som kör elbil i dagsläget hade tyckt att detta var obekvämt. Däremot borde det vara väldigt intressant för flygindustrin, förutsatt då att totalkostnaden är i närheten av ett vanligt batteri.

Re: Artikel i media

Postat: 21 okt 2019 09:47
av zyax
Laban skrev:
Etoo skrev:
Lite nyheter på batterifronten. Har aldrig hört talas om honom och hans uppfinning tidigare, men det låter ju lovande:
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... ng-it.html

Vi får se hur det går.
Den där varianten dyker upp lite då och då. Men jag noterade ingenting om effektiviteten i artikeln ?

Sen vet jag inte om det vore så kul att byta ut batteriet efter 250 mil. Jag tror att dom flesta som kör elbil i dagsläget hade tyckt att detta var obekvämt. Däremot borde det vara väldigt intressant för flygindustrin, förutsatt då att totalkostnaden är i närheten av ett vanligt batteri.
OM man läser lite så är det ett "bränslecellbatteri" han pratar om. Det är så svårt eller omöjligt att ladda att man måste byta det. Effektuttaget är troligen väldigt lågt också varför man måste ha fler batterier för så hög effekt som vi har i bilarna. Siffrorna verkar ju otroligt överdrivna och kostnaderna kommer ju vara högre förstås. För flyget hade det nog varit på sin plats med en teknik som innebär mer energi per viktenhet trots att det blir rejält mycket dyrare.

Re: Artikel i media

Postat: 21 okt 2019 10:56
av fth
zyax skrev:
Laban skrev:
Etoo skrev:
Lite nyheter på batterifronten. Har aldrig hört talas om honom och hans uppfinning tidigare, men det låter ju lovande:
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... ng-it.html

Vi får se hur det går.
Den där varianten dyker upp lite då och då. Men jag noterade ingenting om effektiviteten i artikeln ?

Sen vet jag inte om det vore så kul att byta ut batteriet efter 250 mil. Jag tror att dom flesta som kör elbil i dagsläget hade tyckt att detta var obekvämt. Däremot borde det vara väldigt intressant för flygindustrin, förutsatt då att totalkostnaden är i närheten av ett vanligt batteri.
OM man läser lite så är det ett "bränslecellbatteri" han pratar om. Det är så svårt eller omöjligt att ladda att man måste byta det. Effektuttaget är troligen väldigt lågt också varför man måste ha fler batterier för så hög effekt som vi har i bilarna. Siffrorna verkar ju otroligt överdrivna och kostnaderna kommer ju vara högre förstås. För flyget hade det nog varit på sin plats med en teknik som innebär mer energi per viktenhet trots att det blir rejält mycket dyrare.
Den här typen av "genombrott" dyker ju som sagt upp då och då, men skrapar man lite på ytan så brukar nackdelar och problem visa sig. Liknande bränslecellslösningar har ju t.ex. diskuterats här tidigare, där man var tvungen att byta elektrolytvätska efter en tämligen kort sträcka, och genomgå omfattande service två-tre ggr per år, vilket alltså skulle innebära att en helt ny massiv investering i infrastruktur. Det här låter ungefär likadant, och jag är helt säker på att detta aldrig kommer att hända.

Det är möjligt att denna eller någon annan liknande teknik kan komma att få sin tillämpning i t.ex. flygplan, men jag är helt säker på att det inte kommer att rulla stora antal bränslecellsdrivna personbilar på vägarna under min livstid.

Dom här uppfinnar-jockarna verkar också av artiklarna att döma ofta vara förvånansvärt oinformerade om de framsteg som har gjorts inom "vanliga" batterier, många av de problem som dom säger sig kunna lösa finns ju helt enkelt inte längre.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 21 okt 2019 16:13
av Swede1
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... gen-skadad

Brinnande bil på E6.

En Tesla model 3?

Re: Artikel i media

Postat: 21 okt 2019 16:31
av BrooklynS
Swede1 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... gen-skadad

Brinnande bil på E6.

En Tesla model 3?

Nej, troligen en BMW.

De brukar dessutom börja brinna.

Re: Artikel i media

Postat: 21 okt 2019 16:51
av yps
Tycker det ser ut som en M3.

Re: Artikel i media

Postat: 21 okt 2019 17:04
av dd88
Skulle kunna vara en 3-serie GT
297A0C0D-3AAB-45A5-B194-E1D2E8A45495.jpeg

Re: Artikel i media

Postat: 21 okt 2019 17:08
av Surfaren
Den brinnande bilen ser inte ut att ha samma linje på lilla sidorutan längst bak, samt ser ut att ha en hajfena på taket.
Screenshot 2019-10-21 17.06.51.png

Re: Artikel i media

Postat: 21 okt 2019 17:09
av Svenssons
Är det en Model 3 så hade den några bränsledunkar i frunken med tanke på röken och branden...
BlackSmoke.png

Re: Artikel i media

Postat: 21 okt 2019 19:42
av Walker
Det var en Brinner Mycket Wåldsamt. En från fb-gruppen Tesla 3 hade åkt förbi efter att den var släkt.
Hade det varit en Tesla så hade det stått.

Artikel i media

Postat: 21 okt 2019 20:57
av taliz
3-serie GT. Fälgar, hajfena, blackline.
Garanterat pga EGR....

Re: Artikel i media

Postat: 22 okt 2019 20:55
av LarsL
Svammel om elbilar och diesel i dagens Fråga Lund.

Re: Artikel i media

Postat: 22 okt 2019 21:08
av Jerker
LarsL skrev:
Svammel om elbilar och diesel i dagens Fråga Lund.
Ja, jag såg det också. Man blir verkligen trött på hur entusiastiska de är över biodiesel i olika varianter och ser det som räddningen på klimatkrisen. Det var ingen av dem som räknade på hur stora arealer som behövs för att ersätta råolja.

Re: Artikel i media

Postat: 22 okt 2019 21:09
av LarsL
Fråga Lund.
Först konstaterar de att det behövs 75 kvm solceller för att driva en elbil framåt. Detta är alltså för direkt drift och stämmer nog mer eller mindre. Vad de missar är att du kan använda batterier och därmed inte behöva lika mycket effekt. Det behövs alltså inte 75 kvm för att driva en bil om du kan ladda ett batteri under hela dagen.

Sedan konstaterar de att vi förbrukar 5000 gånger mer olja än vad som produceras i grönmassa. Trots det svamlar de strax vidare om att vi nog behöver flytande bränsle, elbilar funkar ju inte då det krävs 75 kvm per bil. De konstaterar då att vi måste använda tallolje-diesel och de har då redan glömt att vi behöver 5000 jordklot.

Re: Artikel i media

Postat: 22 okt 2019 21:11
av Jerker
LarsL skrev:
Fråga Lund.
Först konstaterar de att det behövs 75 kvm solceller för att driva en elbil framåt. Detta är alltså för direkt drift och stämmer nog mer eller mindre. Vad de missar är att du kan använda batterier och därmed inte behöva lika mycket effekt. Det behövs alltså inte 75 kvm för att driva en bil om du kan ladda ett batteri under hela dagen.

Sedan konstaterar de att vi förbrukar 5000 gånger mer olja än vad som produceras i grönmassa. Trots det svamlar de strax vidare om att vi nog behöver flytande bränsle, elbilar funkar ju inte då det krävs 75 kvm per bil. De konstaterar då att vi måste använda tallolje-diesel och de har då redan glömt att vi behöver 5000 jordklot.
Nu var ju iofs frågan om elbil och solceller formulerad just så, men varför förde inte de resonemanget vidare och pratade om hur man då kan ha solceller på hustaket och ladda sin elbil med? De brukar ju föra sådana resonemang i andra frågor, men i det här fallet var det tydligen inte så intressant.