Sida 258 av 268
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 31 maj 2023 00:06
av martinot
Nect skrev: ↑03 maj 2023 22:42
Jag har förstått det i några andra trådar där Teslorna förbrukar onödigt mycket energi på förvärmningen inför en laddning.
Själv skulle jag vilja ha en knapp för att manuellt aktivera förvärmningen av batteriet. Ibland när man ska ta ett längre matstopp så behövs inte en snabb laddhastighet t ex.
Håller med om en sådan knapp eller manuell funktion i mjukvaran/skärmen borde finnas i alla elbilar. Synd att det saknas.
Sedan kan man eventuellt lösa det med tredjepartslösningar i vissa fall/bilar.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 31 maj 2023 05:08
av Dafro
martinot skrev: ↑31 maj 2023 00:06
Nect skrev: ↑03 maj 2023 22:42
Jag har förstått det i några andra trådar där Teslorna förbrukar onödigt mycket energi på förvärmningen inför en laddning.
Själv skulle jag vilja ha en knapp för att manuellt aktivera förvärmningen av batteriet. Ibland när man ska ta ett längre matstopp så behövs inte en snabb laddhastighet t ex.
Håller med om en sådan knapp eller manuell funktion i mjukvaran/skärmen borde finnas i alla elbilar. Synd att det saknas.
Sedan kan man eventuellt lösa det med tredjepartslösningar i vissa fall/bilar.
Räcker väl att inte lägga in laddaren i navigatorn tänker jag, lägg in restaurangen istället om man inte hittar, rätt säker på att min BMW inte förvärmer då.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 31 maj 2023 08:13
av DanneLKPG
Dafro skrev: ↑31 maj 2023 05:08Räcker väl att inte lägga in laddaren i navigatorn tänker jag, lägg in restaurangen istället om man inte hittar, rätt säker på att min BMW inte förvärmer då.
Önskar också att det fanns en knapp. Men det är som du säger, väljer man inte laddaren som destination eller kör CarPlay så förvärmer inte bilen. Alternativt kan man helt enkelt avaktivera batteriförkonditionering i menyn. Det gör jag för annars förvärmer den batteriet varje gång man förvärmer kupén i appen. Riktigt slöseri. Upptäckte det tidigt att battery care var 50% av förbrukningen på min pendling när funktionen introducerades.

Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 31 maj 2023 09:57
av mati
DanneLKPG skrev: ↑31 maj 2023 08:13
Dafro skrev: ↑31 maj 2023 05:08Räcker väl att inte lägga in laddaren i navigatorn tänker jag, lägg in restaurangen istället om man inte hittar, rätt säker på att min BMW inte förvärmer då.
Önskar också att det fanns en knapp. Men det är som du säger, väljer man inte laddaren som destination eller kör CarPlay så förvärmer inte bilen. Alternativt kan man helt enkelt avaktivera batteriförkonditionering i menyn. Det gör jag för annars förvärmer den batteriet varje gång man förvärmer kupén i appen. Riktigt slöseri. Upptäckte det tidigt att battery care var 50% av förbrukningen på min pendling när funktionen introducerades.
Jag har funktionen alltid avstängd. Jag sätter bara på den ifall jag verkligen vill att den förvärmer batteriet, vilket typ aldrig är fallet.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 31 maj 2023 11:09
av DanneLKPG
mati skrev: ↑31 maj 2023 09:57
DanneLKPG skrev: ↑31 maj 2023 08:13
Dafro skrev: ↑31 maj 2023 05:08Räcker väl att inte lägga in laddaren i navigatorn tänker jag, lägg in restaurangen istället om man inte hittar, rätt säker på att min BMW inte förvärmer då.
Önskar också att det fanns en knapp. Men det är som du säger, väljer man inte laddaren som destination eller kör CarPlay så förvärmer inte bilen. Alternativt kan man helt enkelt avaktivera batteriförkonditionering i menyn. Det gör jag för annars förvärmer den batteriet varje gång man förvärmer kupén i appen. Riktigt slöseri. Upptäckte det tidigt att battery care var 50% av förbrukningen på min pendling när funktionen introducerades.
Jag har funktionen alltid avstängd. Jag sätter bara på den ifall jag verkligen vill att den förvärmer batteriet, vilket typ aldrig är fallet.
Det är rätt väg att gå. Det är bara ett stort slöseri att ha det på till vardags när det är så uselt programmerat.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 31 maj 2023 11:48
av HelectriC
DanneLKPG skrev: ↑31 maj 2023 11:09
mati skrev: ↑31 maj 2023 09:57
DanneLKPG skrev: ↑31 maj 2023 08:13
Dafro skrev: ↑31 maj 2023 05:08Räcker väl att inte lägga in laddaren i navigatorn tänker jag, lägg in restaurangen istället om man inte hittar, rätt säker på att min BMW inte förvärmer då.
Önskar också att det fanns en knapp. Men det är som du säger, väljer man inte laddaren som destination eller kör CarPlay så förvärmer inte bilen. Alternativt kan man helt enkelt avaktivera batteriförkonditionering i menyn. Det gör jag för annars förvärmer den batteriet varje gång man förvärmer kupén i appen. Riktigt slöseri. Upptäckte det tidigt att battery care var 50% av förbrukningen på min pendling när funktionen introducerades.
Jag har funktionen alltid avstängd. Jag sätter bara på den ifall jag verkligen vill att den förvärmer batteriet, vilket typ aldrig är fallet.
Det är rätt väg att gå. Det är bara ett stort slöseri att ha det på till vardags när det är så uselt programmerat.
det är väl så fet-etron funkar? alltid batterioptimering oavsett när och hur man kör, med eller utan navigering.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 31 maj 2023 12:06
av Dafro
HelectriC skrev: ↑31 maj 2023 11:48
DanneLKPG skrev: ↑31 maj 2023 11:09
mati skrev: ↑31 maj 2023 09:57
DanneLKPG skrev: ↑31 maj 2023 08:13
Dafro skrev: ↑31 maj 2023 05:08Räcker väl att inte lägga in laddaren i navigatorn tänker jag, lägg in restaurangen istället om man inte hittar, rätt säker på att min BMW inte förvärmer då.
Önskar också att det fanns en knapp. Men det är som du säger, väljer man inte laddaren som destination eller kör CarPlay så förvärmer inte bilen. Alternativt kan man helt enkelt avaktivera batteriförkonditionering i menyn. Det gör jag för annars förvärmer den batteriet varje gång man förvärmer kupén i appen. Riktigt slöseri. Upptäckte det tidigt att battery care var 50% av förbrukningen på min pendling när funktionen introducerades.
Jag har funktionen alltid avstängd. Jag sätter bara på den ifall jag verkligen vill att den förvärmer batteriet, vilket typ aldrig är fallet.
Det är rätt väg att gå. Det är bara ett stort slöseri att ha det på till vardags när det är så uselt programmerat.
det är väl så fet-etron funkar? alltid batterioptimering oavsett när och hur man kör, med eller utan navigering.
Det är väl så det sägs men enligt Nyland så var det inte, men jag vet inte mer än att min E-tron drog massor på korta resor, får se hur min IX beter sig när det blir kallare, som jämförelse.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 03 jun 2023 20:08
av Silly Bear
Börjar bli dax att ta kontakt med någon biltidning igen och göra en uppföljning med Hyundai om vad som hände med alla Ioniq 5 som fick byta från 2022 till 2023 .
Jag var då lovad prioritering i kön och tillverkning mellan augusti och november
Juni nu och inte en bil i sikte
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 03 jun 2023 20:38
av DanneLKPG
Silly Bear skrev: ↑03 jun 2023 20:08
Börjar bli dax att ta kontakt med någon biltidning igen och göra en uppföljning med Hyundai om vad som hände med alla Ioniq 5 som fick byta från 2022 till 2023 .
Jag var då lovad prioritering i kön och tillverkning mellan augusti och november
Juni nu och inte en bil i sikte
Börjar kännas riktigt mörkt nu. Undrar om man ens får någon bil…
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 03 jun 2023 21:31
av martinot
DanneLKPG skrev: ↑03 jun 2023 20:38
Silly Bear skrev: ↑03 jun 2023 20:08
Börjar bli dax att ta kontakt med någon biltidning igen och göra en uppföljning med Hyundai om vad som hände med alla Ioniq 5 som fick byta från 2022 till 2023 .
Jag var då lovad prioritering i kön och tillverkning mellan augusti och november
Juni nu och inte en bil i sikte
Börjar kännas riktigt mörkt nu. Undrar om man ens får någon bil…
Såg något inlägg av "Eric the electric Viking". Han gillar verkligen Hyundai Ioniq 5, men hävdar att den medvetet tillverkas i så små serier av Hyundai för att de egentligen inte vill sälja den. Han menar att Hyundai förlorar pengar på den jämfört med sina fossilbilar, och att det främst är en sk. "compliance car" för bolaget. Därför tillverkas den enligt honom medvetet i väldigt låga volymer.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 03 jun 2023 21:36
av DanneLKPG
martinot skrev: ↑03 jun 2023 21:31
DanneLKPG skrev: ↑03 jun 2023 20:38
Silly Bear skrev: ↑03 jun 2023 20:08
Börjar bli dax att ta kontakt med någon biltidning igen och göra en uppföljning med Hyundai om vad som hände med alla Ioniq 5 som fick byta från 2022 till 2023 .
Jag var då lovad prioritering i kön och tillverkning mellan augusti och november
Juni nu och inte en bil i sikte
Börjar kännas riktigt mörkt nu. Undrar om man ens får någon bil…
Såg något inlägg av "Eric the electric Viking". Han gillar verkligen Hyundai Ioniq 5, men hävdar att den medvetet tillverkas i så små serier av Hyundai för att de egentligen inte vill sälja den. Han menar att Hyundai förlorar pengar på den jämfört med sina fossilbilar, och att det främst är en sk. "compliance car" för bolaget. Därför tillverkas den enligt honom medvetet i väldigt låga volymer.
Låter konstigt då den inte är så ovanlig i andra länder. Såg den överallt när jag var i New York nyligen.
Vi är helt enkelt bara ett Kia-land och Hyundai skickas till Norge istället.

Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 03 jun 2023 21:45
av SwedishAdvocate
DanneLKPG skrev: ↑03 jun 2023 21:36
martinot skrev: ↑03 jun 2023 21:31
DanneLKPG skrev: ↑03 jun 2023 20:38
Silly Bear skrev: ↑03 jun 2023 20:08
Börjar bli dax att ta kontakt med någon biltidning igen och göra en uppföljning med Hyundai om vad som hände med alla Ioniq 5 som fick byta från 2022 till 2023 .
Jag var då lovad prioritering i kön och tillverkning mellan augusti och november
Juni nu och inte en bil i sikte
Börjar kännas riktigt mörkt nu. Undrar om man ens får någon bil…
Såg något inlägg av "Eric the electric Viking". Han gillar verkligen Hyundai Ioniq 5, men hävdar att den medvetet tillverkas i så små serier av Hyundai för att de egentligen inte vill sälja den. Han menar att Hyundai förlorar pengar på den jämfört med sina fossilbilar, och att det främst är en sk. "compliance car" för bolaget. Därför tillverkas den enligt honom medvetet i väldigt låga volymer.
Låter konstigt då den inte är så ovanlig i andra länder. Såg den överallt när jag var i New York nyligen.
Vi är helt enkelt bara ett
Kia-land och Hyundai skickas till Norge istället.

[Min understrykn.]
Är inte teorin om Kia-länder och Hyundai-länder ännu konstigare. Låter som något Hyundai i Sverige hittat på för satt försöka skapa någon slags förståelse för icke-existerande leveranser...
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 03 jun 2023 21:52
av DanneLKPG
SwedishAdvocate skrev: ↑03 jun 2023 21:45
DanneLKPG skrev: ↑03 jun 2023 21:36
martinot skrev: ↑03 jun 2023 21:31
DanneLKPG skrev: ↑03 jun 2023 20:38
Silly Bear skrev: ↑03 jun 2023 20:08
Börjar bli dax att ta kontakt med någon biltidning igen och göra en uppföljning med Hyundai om vad som hände med alla Ioniq 5 som fick byta från 2022 till 2023 .
Jag var då lovad prioritering i kön och tillverkning mellan augusti och november
Juni nu och inte en bil i sikte
Börjar kännas riktigt mörkt nu. Undrar om man ens får någon bil…
Såg något inlägg av "Eric the electric Viking". Han gillar verkligen Hyundai Ioniq 5, men hävdar att den medvetet tillverkas i så små serier av Hyundai för att de egentligen inte vill sälja den. Han menar att Hyundai förlorar pengar på den jämfört med sina fossilbilar, och att det främst är en sk. "compliance car" för bolaget. Därför tillverkas den enligt honom medvetet i väldigt låga volymer.
Låter konstigt då den inte är så ovanlig i andra länder. Såg den överallt när jag var i New York nyligen.
Vi är helt enkelt bara ett
Kia-land och Hyundai skickas till Norge istället.

[Min understrykn.]
Är inte teorin om Kia-länder och Hyundai-länder ännu konstigare. Låter som något Hyundai i Sverige hittat på för satt försöka skapa någon slags förståelse för icke-existerande leveranser...
Den stora skillnaden är att i Norge är det Hyundai själva som importerar medans vi har nån dansk generalagent som gör det… Kia Sverige är Kia själva precis som Hyundai i Norge.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 03 jun 2023 22:01
av SwedishAdvocate
DanneLKPG skrev: ↑03 jun 2023 21:52
SwedishAdvocate skrev: ↑03 jun 2023 21:45
DanneLKPG skrev: ↑03 jun 2023 21:36
Låter konstigt då den inte är så ovanlig i andra länder. Såg den överallt när jag var i New York nyligen.
Vi är helt enkelt bara ett
Kia-land och Hyundai skickas till Norge istället.

[Min understrykn.]
Är inte teorin om Kia-länder och Hyundai-länder ännu konstigare. Låter som något Hyundai i Sverige hittat på för satt försöka skapa någon slags förståelse för icke-existerande leveranser...
Den stora skillnaden är att i Norge är det Hyundai själva som importerar medans vi har nån dansk generalagent som gör det… Kia Sverige är Kia själva precis som Hyundai i Norge.
Ok. Men grundproblemet måste ju ändå vara Hyundais produktionsvolymer för Ioniq 5. Sen har vi väl i och för sig också den svaga svenska valutan. Och nu är ju jag inte expert på växlingskurser, och har inte heller kollat exakt, men tydligen har det ju inte gått så jättebra för växlingskursen när det gäller den norska kronan heller...
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 03 jun 2023 22:18
av martinot
SwedishAdvocate skrev: ↑03 jun 2023 22:01
DanneLKPG skrev: ↑03 jun 2023 21:52
SwedishAdvocate skrev: ↑03 jun 2023 21:45
DanneLKPG skrev: ↑03 jun 2023 21:36
Låter konstigt då den inte är så ovanlig i andra länder. Såg den överallt när jag var i New York nyligen.
Vi är helt enkelt bara ett
Kia-land och Hyundai skickas till Norge istället.

[Min understrykn.]
Är inte teorin om Kia-länder och Hyundai-länder ännu konstigare. Låter som något Hyundai i Sverige hittat på för satt försöka skapa någon slags förståelse för icke-existerande leveranser...
Den stora skillnaden är att i Norge är det Hyundai själva som importerar medans vi har nån dansk generalagent som gör det… Kia Sverige är Kia själva precis som Hyundai i Norge.
Ok. Men grundproblemet måste ju ändå vara Hyundais produktionsvolymer för Ioniq 5. Sen har vi väl i och för sig också den svaga svenska valutan. Och nu är ju jag inte expert på växlingskurser, och har inte heller kollat exakt, men tydligen har det ju inte gått så jättebra för växlingskursen när det gäller den norska kronan heller...
NOK har försvagats ungefär lika mycket som SEK.
Har som sagt hört om teorier om att Hundai begränsar produktionen, och säljer Kia som elilbar i vissa länder och Hyundai som elbilar i andra länder. Men totalt sett så har de för låga volymer av elbilar, och begränsar medvetet produktionen. Teorin är alltså att bägge varumärken använder elbilar mer som compliance-bilar än äkta volymbilar. I Sverige är det tydligen KIA som det främst satsas att PR-mässigt att vara miljöbilsmärket och ha den imagen i Hyundai-koncernen.
Undantaget är väl just Norge där man i princip inte kan sälja fossilbilar längre.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 04 jun 2023 14:06
av LarsOJ
martinot skrev: ↑03 jun 2023 22:18
SwedishAdvocate skrev: ↑03 jun 2023 22:01
DanneLKPG skrev: ↑03 jun 2023 21:52
SwedishAdvocate skrev: ↑03 jun 2023 21:45
DanneLKPG skrev: ↑03 jun 2023 21:36
Låter konstigt då den inte är så ovanlig i andra länder. Såg den överallt när jag var i New York nyligen.
Vi är helt enkelt bara ett
Kia-land och Hyundai skickas till Norge istället.

[Min understrykn.]
Är inte teorin om Kia-länder och Hyundai-länder ännu konstigare. Låter som något Hyundai i Sverige hittat på för satt försöka skapa någon slags förståelse för icke-existerande leveranser...
Den stora skillnaden är att i Norge är det Hyundai själva som importerar medans vi har nån dansk generalagent som gör det… Kia Sverige är Kia själva precis som Hyundai i Norge.
Ok. Men grundproblemet måste ju ändå vara Hyundais produktionsvolymer för Ioniq 5. Sen har vi väl i och för sig också den svaga svenska valutan. Och nu är ju jag inte expert på växlingskurser, och har inte heller kollat exakt, men tydligen har det ju inte gått så jättebra för växlingskursen när det gäller den norska kronan heller...
NOK har försvagats ungefär lika mycket som SEK.
Har som sagt hört om teorier om att Hundai begränsar produktionen, och säljer Kia som elilbar i vissa länder och Hyundai som elbilar i andra länder. Men totalt sett så har de för låga volymer av elbilar, och begränsar medvetet produktionen. Teorin är alltså att bägge varumärken använder elbilar mer som compliance-bilar än äkta volymbilar. I Sverige är det tydligen KIA som det främst satsas att PR-mässigt att vara miljöbilsmärket och ha den imagen i Hyundai-koncernen.
Undantaget är väl just Norge där man i princip inte kan sälja fossilbilar längre.
Det där låter ju bara som konspirationsteorier från din sida. Kia/Hyundai sålde näst flest rena elbilar i Sverige förra året och betydligt fler än tex Tesla.
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 04 jun 2023 14:10
av SwedishAdvocate
LarsOJ skrev: ↑04 jun 2023 14:06
martinot skrev: ↑03 jun 2023 22:18
SwedishAdvocate skrev: ↑03 jun 2023 22:01
DanneLKPG skrev: ↑03 jun 2023 21:52
SwedishAdvocate skrev: ↑03 jun 2023 21:45
Är inte teorin om Kia-länder och Hyundai-länder ännu konstigare. Låter som något Hyundai i Sverige hittat på för satt försöka skapa någon slags förståelse för icke-existerande leveranser...
Den stora skillnaden är att i Norge är det Hyundai själva som importerar medans vi har nån dansk generalagent som gör det… Kia Sverige är Kia själva precis som Hyundai i Norge.
Ok. Men grundproblemet måste ju ändå vara Hyundais produktionsvolymer för Ioniq 5. Sen har vi väl i och för sig också den svaga svenska valutan. Och nu är ju jag inte expert på växlingskurser, och har inte heller kollat exakt, men tydligen har det ju inte gått så jättebra för växlingskursen när det gäller den norska kronan heller...
NOK har försvagats ungefär lika mycket som SEK.
Har som sagt hört om teorier om att Hundai begränsar produktionen, och säljer Kia som elilbar i vissa länder och Hyundai som elbilar i andra länder. Men totalt sett så har de för låga volymer av elbilar, och begränsar medvetet produktionen. Teorin är alltså att bägge varumärken använder elbilar mer som compliance-bilar än äkta volymbilar. I Sverige är det tydligen KIA som det främst satsas att PR-mässigt att vara miljöbilsmärket och ha den imagen i Hyundai-koncernen.
Undantaget är väl just Norge där man i princip inte kan sälja fossilbilar längre.
Det där låter ju bara som konspirationsteorier från din sida. Kia/Hyundai sålde näst flest rena elbilar i Sverige förra året och betydligt fler än tex Tesla.
Har inte kollat på försäjningssiffrorna, men gissar att anledningen till att vissa fått vänta länge på Ioniq 5 i Sverige är Hyundai/Kias totala tillgång till batterier. De skulle säkert vilja leverera de här Ioniq 5orna snabbare till Sverige, men antagligen är deras tillgång till batterier begränsad.
EDIT: Eller så är det kanske ngn specifik grej med just Ioniq 5 AWD...
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 04 jun 2023 18:15
av martinot
LarsOJ skrev: ↑04 jun 2023 14:06
Det där låter ju bara som konspirationsteorier från din sida.
Det var som sagt inte mina, utan andras som jag refererar till.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 09 jun 2023 00:37
av Silly Bear
Ser att Tesla dumpat priset på Model 3 igen.
Kanske dax att boka en sån och ha en bil på en vecka eller 2
Börjar fan tröttna ordentligt
Enda som är tråkigt är den löjliga släpvagnsviken när man som jag drar ganska mycket skotersläp.
Någon annan här som ägt båda som kan ge en vettig jämförelse
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 09 jun 2023 06:46
av Walker
Silly Bear skrev: ↑09 jun 2023 00:37
Ser att Tesla dumpat priset på Model 3 igen.
Kanske dax att boka en sån och ha en bil på en vecka eller 2
Börjar fan tröttna ordentligt
Enda som är tråkigt är den löjliga släpvagnsviken när man som jag drar ganska mycket skotersläp.
Någon annan här som ägt båda som kan ge en vettig jämförelse
3 är en mindre, lägre bil. Vill du ha en motsvarande får du gå på Y. Då får du dra lika mycket dom IQ5 - 1600kg
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 09 jun 2023 13:40
av stigjonas
Silly Bear skrev: ↑09 jun 2023 00:37
Ser att Tesla dumpat priset på Model 3 igen.
Kanske dax att boka en sån och ha en bil på en vecka eller 2
Börjar fan tröttna ordentligt
Enda som är tråkigt är den löjliga släpvagnsviken när man som jag drar ganska mycket skotersläp.
Någon annan här som ägt båda som kan ge en vettig jämförelse
Jag har inte ägt båda. Endast Tesla Model 3 Long Range. Väldigt trevlig bil förutom den förbannade enda farthållaren som när den används jobbar med (o)säkerhetsfunktioner som tvärnitar för folk på trottoaren, mötande lastbilar och busskurer. Det gick inte att stänga av när jag hade min bil förra året, men kanske går nu? NOT. På sista tiden började den även accelerera av sig själv efter jag saktat ner till stopp och det var droppen som fick bägaren att rinna över.
Det är svårt att köra utan farthållare i ett sånt fartmonster med hastigheten på en skärm man tar bort ögonen från vägen för att kolla på i landet där +5 km/h ger 1500 kr böter. Heads up display hade varit nåt. Konstant farthållare också. Annat dåligt är usel vindrutetorkare. Öste ner på en resa förra sommaren och det var jag och nån töntig bil som stannade vid sidan av vägen för vi såg ingenting alls. Om vintern vill man bara gå ut mitt på motorvägen och torka rent hörnet på passagerarsidan. Det får man dock tillfälle till när man stannar varje halvtimme vid närmsta avfart+mack och skrapar av lyktorna som inte har spolare och därför blir täckta av snö, is och smuts så du kör runt i Sverige i "dark mode".
Det och man på fordonet ofta när man dagtid blinkar kommer åt det överkänsliga helljuset och åker runt stan och bländar alla andra förare tills nån vänlig själ blinkar med helljuset åt dig.
Sköter sig dock väldigt bra på vägen om vintern med endast friktionsdäck. Utan farthållare med mera så känns den trygg att framföra i vårat väglag.
Ioniq 5 kommer du väl inte ens se skotersläpet i då dom inte har bakrutetorkare, som jag förstått det.
Hela elbilsbranschen känns som ett enda stort framskyndat "betatest" förstört av IT-nördar som inte ens kan få 20 skärmar i t.ex. VW's operativsystem att fungera.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 09 jun 2023 16:32
av Dafro
Lite festligt att läsa om det här med att göra ren lampor. Min far berätta om detta igår om när man åkte till Stockholm på vintern förr i tiden, han fyller 80 till vintern och då körde han amazon så jag gissar på 60- talet.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 09 jun 2023 17:09
av stigjonas
Ja, men för en halv miljon och lite kaffeväxel för en bil, som i mitt fall inte hjälper mig tjäna en krona för jag jobbar hemifrån, varför ska man behöva gå ut och tvätta lyktorna vid varje Q8:a? Naturligtvis nåt jag kunde KANSKE läst mig till och begripit själv, om jag hittat ett icke-Tesla-fanatiker forum först -- det är okej -- här skriver jag bara ner det så andra vet att det är precis så dina strålkastare, vindrutor, och baklyktor kommer vara när det blir vinter och att du betalat premie för det gör ingen skillnad.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 09 jun 2023 17:38
av Dafro
stigjonas skrev: ↑09 jun 2023 17:09
Ja, men för en halv miljon och lite kaffeväxel för en bil, som i mitt fall inte hjälper mig tjäna en krona för jag jobbar hemifrån, varför ska man behöva gå ut och tvätta lyktorna vid varje Q8:a? Naturligtvis nåt jag kunde KANSKE läst mig till och begripit själv, om jag hittat ett icke-Tesla-fanatiker forum först -- det är okej -- här skriver jag bara ner det så andra vet att det är precis så dina strålkastare, vindrutor, och baklyktor kommer vara när det blir vinter och att du betalat premie för det gör ingen skillnad.
Jag håller med dig och förstår dig, ingen kritik. Har inte heller spolare på min bil som kostar mer än det dubbla men får hoppas att lasern löser det.

Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 09 jun 2023 17:47
av stigjonas
Dafro skrev: ↑09 jun 2023 17:38
stigjonas skrev: ↑09 jun 2023 17:09
Ja, men för en halv miljon och lite kaffeväxel för en bil, som i mitt fall inte hjälper mig tjäna en krona för jag jobbar hemifrån, varför ska man behöva gå ut och tvätta lyktorna vid varje Q8:a? Naturligtvis nåt jag kunde KANSKE läst mig till och begripit själv, om jag hittat ett icke-Tesla-fanatiker forum först -- det är okej -- här skriver jag bara ner det så andra vet att det är precis så dina strålkastare, vindrutor, och baklyktor kommer vara när det blir vinter och att du betalat premie för det gör ingen skillnad.
Jag håller med dig och förstår dig, ingen kritik. Har inte heller spolare på min bil som kostar mer än det dubbla men får hoppas att lasern löser det.
