Sida 251 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 01 jul 2019 18:28
av mati
Geni87 skrev:
Bjelke skrev:
AndersB_Hson skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -i-europa/

Ur artikeln: Elbilar har ett syfte i andra delar av världen exempelvis Kina och Kalifornien, menar Klaus Fröhlich, men att de körmönstren vi har i Europa bättre lirar med laddhybrider med lång elektrisk räckvidd.
"Så som jag ser det är elbilar för Kina och Kalifornien. Alla andra delar av världen klarar sig bättre med laddhybrider med bra elektrisk räckvidd", säger Klaus Fröhlich.

Det är nog mer så attt BMW:s utvecklingschef vill att kunderna ska tycka detta, han gör mao så gott han kan för att bromsa den utveckling som redan är på gång.
Håller med till 100%. Det är såklart hans absolut enda syfte med allt detta, att bromsa så mycket det går...
Kan tänka mig att det är ganska mycket interna stridigheter hos många av biltillverkarna idag mellan de som vill satsa helhjärtat på elbilar och de som ännu är tveksamma. Jag slår vad om att om man frågar de som utför det värdeskapande jobbet så är stödet ofta större än bland slipsnissarna. BMW lägger ju uppenbarligen mycket resurser på utvecklingen av deras elbilar med tillhörande komponenter, det vore trist om satsningen kom av sig pga utvecklingschefens åsikter, även om han inte lär ha sista ordet i den frågan.

Håller väl förvisso med om att övergången till eldrift kommer gå olika snabbt i olika delar av världen och att det kommer finnas en efterfrågan på bilar med förbränningsmotorer under ganska många år till. Även inom stora regioner/länder som Europa, Kina och USA kommer det vara stora skillnader ett antal år framöver. Men att påstå att elbilar inte lämpar sig för Europa är befängt, uppenbarligen finns det många här som vill ha en elbil.
BMW-människan är 59 år gammal och maskiningenjör. Han har hela sitt vuxna liv jobbat med utveckling av förbränningsmotorer hos olika företag. Han är en renodlad och äkta petrolhead. Att han inte gillar elbilar står i hans CV, typ. Man ska nog inte lägga alltför mycket vikt i ett uttalande som kommer från en gubbe som når pensionsåldern om några få år och som ser att världen håller på att förändras.

Re: Artikel i media

Postat: 02 jul 2019 11:02
av mickeisol
Det skrivs om alla fördelar med elbilar i motortidningar.
Lite kul faktiskt

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... rbannelse/

Re: Artikel i media

Postat: 02 jul 2019 14:15
av evilirish
mickeisol skrev:
Det skrivs om alla fördelar med elbilar i motortidningar.
Lite kul faktiskt

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... rbannelse/
Dra mig baklänges och kalla mig Sally..
En krönika som är genuint positiv till elbilar, inte bara "ja, jo, visst går det att köra en sån men.."
Gillas starkt!

Re: Artikel i media

Postat: 02 jul 2019 14:36
av Foluke
mati skrev:
Geni87 skrev:
Bjelke skrev:
AndersB_Hson skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -i-europa/

......
BMW-människan är 59 år gammal och maskiningenjör. Han har hela sitt vuxna liv jobbat med utveckling av förbränningsmotorer hos olika företag. Han är en renodlad och äkta petrolhead. Att han inte gillar elbilar står i hans CV, typ. Man ska nog inte lägga alltför mycket vikt i ett uttalande som kommer från en gubbe som når pensionsåldern om några få år och som ser att världen håller på att förändras.
Ett litet pekfinger till viss aningslöshet i föregående yttrande. Det är inte åldern som avgör. Det kommer du att upptäcka, Mati. Jag är ett gammalt petrolhead som jobbat med bilar i hela mitt liv. Jag råkade provköra en Tesla, tänkte om på ögonblicket och beställde en ny Tesla. Det handlar om personlighet, inte ålder! Jag hade fyllt 75 när detta inträffade.

Re: Artikel i media

Postat: 02 jul 2019 17:13
av PapaD
Instämmer, det har mer med maktbas att göra. Om man är privilegierad och medveten om att alla förändringar riskerar ens makt... Då reagerarar många maktens män som tysken gör, slår ut vilt att alla förändringar är idioti.

Re: Artikel i media

Postat: 02 jul 2019 21:08
av TeslaTissel
PapaD skrev:
Instämmer, det har mer med maktbas att göra. Om man är privilegierad och medveten om att alla förändringar riskerar ens makt... Då reagerarar många maktens män som tysken gör, slår ut vilt att alla förändringar är idioti.
Känns igen! Samma fenomen uppträder även i andra branscher.
Energi-branschen. ;)

Re: Artikel i media

Postat: 04 jul 2019 23:28
av leiflodde
Alltså vad är det med batteri som "vi/jag" inte fattar?

https://www.nyteknik.se/fordon/branslec ... ka-6964007

Visst har jag med nya bilen fått 10-15 mil till men fungerade utmärkt i Europa från 2015 med en S85 så vad är problemet?

Tror egentligen bara det är avsaknaden av laddstationer man syftar på men då löser IONITY detta problem för övriga eller missat något?

Re: Artikel i media

Postat: 04 jul 2019 23:39
av LarsL
De försöker ju fördröja omställningen så länge de bara kan. Så länge de kan inbilla ”vanligt folk” att det finns något därborta som är bättre och som gör att de slipper ändra livsstil så kan distributionen fördröjas.

Naturligtvis vet vi att det fungerar alldeles utmärkt med batterier och eldrift... redan nu.

Re: Artikel i media

Postat: 05 jul 2019 08:44
av AndersB_Hson
leiflodde skrev:
Alltså vad är det med batteri som "vi/jag" inte fattar?

https://www.nyteknik.se/fordon/branslec ... ka-6964007

Visst har jag med nya bilen fått 10-15 mil till men fungerade utmärkt i Europa från 2015 med en S85 så vad är problemet?

Tror egentligen bara det är avsaknaden av laddstationer man syftar på men då löser IONITY detta problem för övriga eller missat något?
Vad är det som ska bli så bra med bränsleceller fram till 2030? Detta argument, att om 10 år, då jäklar, då ska ni se att vätgas kommer att bli det starkaste alternativet, starkare än batterialternativet. Känns som att det har körts fram som argument länge nu. Känns inte helt trovärdigt.

Re: Artikel i media

Postat: 05 jul 2019 08:55
av Jerker
Inom 5 år kommer en rad batterifabriker ha hunnit byggas och produktionen av batteribilar ha ökat dramatiskt. Laddinfrastrukturen kommer att ha förbättrats enormt. Inköpspriset på batteribilar kommer att ligga i paritet med fossilbilar och modellutbudet kommer att ha ökat stort.

inom 10 år är de flesta bilar som säljs batteribilar och det är etablerat som en standard. Vem vill köpa bränslecells[person]bilar då? Kanske kommer bränslecellsbilarna att få samma roll som Wankelmotorn. Nån envisas med att tillverka den men väldigt få är intresserade av att köpa.

Däremot kan jag tänka mig andra användningsområden för bränsleceller, som t.ex. tung trafik och båtar.

Re: Artikel i media

Postat: 05 jul 2019 09:05
av PapaD
Ja, det är konstigt att folk går på snacket om vätgas i bil. Bara besiktningskedjan för tryckkärl får det att falla för min del. Idag tror jag det finns en ackrediterad besiktningsfirma i Sverige. Det blir för dyrt och riskabelt att ha en miljon snurrande runt på våra saltvägar. Dessutom är verkningsgraden låg, bränslet kommer alltid vara dyrare än batterilagring och man behöver i alla fall batterier för bil då tekniken inte är lämplig utan hybriddrift. För något som är sämre på alla punkter förutom möjligen att man får tanka, vilket tydligen är vad bilkörningen går ut på...

Re: Artikel i media

Postat: 05 jul 2019 09:27
av Svenssons
PapaD skrev:
Ja, det är konstigt att folk går på snacket om vätgas i bil. Bara besiktningskedjan för tryckkärl får det att falla för min del. Idag tror jag det finns en ackrediterad besiktningsfirma i Sverige. Det blir för dyrt och riskabelt att ha en miljon snurrande runt på våra saltvägar. Dessutom är verkningsgraden låg, bränslet kommer alltid vara dyrare än batterilagring och man behöver i alla fall batterier för bil då tekniken inte är lämplig utan hybriddrift. För något som är sämre på alla punkter förutom möjligen att man får tanka, vilket tydligen är vad bilkörningen går ut på...
Med 250 kW laddning som är pågång och förbrukning på 150 Wh/km, dvs laddhastighet på 1666 km/h, så är vätgasens laddhastighet ingen direkt fördel. På 5 minuter så får du nära 14 mil ny räckvidd.

Vätgastankning vid station krävs till skillnad från elbilsladdning alltid, man kan inte tanka medan man är hemma eller jobba så för att vätgastankningen skulle börja närma sig att vara lika bekymmerfri som dagens avgasbilar krävs fler stationer än dagens bensinstationer (vätgasbil har kortare räckvidd än avgasbilar). 2500 vätgasstationer och en kostnad på 20 miljoner per station skulle kosta 50 miljarder kronor och då är det fortfarande färre än dagens bensinstationer, vätgasstationer som bara kan serva 2-3 bilar per timme och ändå sämre än infrastrukturen för dagens elbilar.

Artikel i media

Postat: 06 jul 2019 10:25
av Blixten
Bild


Rätt kul faktiskt... Bild

Re: Artikel i media

Postat: 08 jul 2019 09:37
av Eliard
Nu har det gått en vecka+ sedan Tesla drog till med bästa kvartalet, samt toppresultat i Euroncap, inte ett knyst i kvällsblaskorna Aftonbladet/Expressen... Brukar ju vara så hungriga åt andra hållet

Re: Artikel i media

Postat: 09 jul 2019 06:42
av SR-71-BlackBird

Re: Artikel i media

Postat: 09 jul 2019 07:19
av Svenssons
SR-71-BlackBird skrev:
Jag tror inte att Tesla vill ändra kaross, laddning, inredning, motorer och energilagring vid ett tillfälle. Med tiden lär allt ha ändrats men ändringarna kommer antagligen införas i små uppdateringar över längre tid.

Re: Artikel i media

Postat: 11 jul 2019 09:50
av _TonyV
AB Betalvägg:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/2GbB8l ... funkar-det

Skildring åka från Sthlm - Höllviken Skåne, och tillbaka med tanke på laddning, med en e-Tron
Ner : 10h 21 min, kommer fram 'möra'. Mot normala drygt 6 timmar, UTAN PAUS, haha. Så de åker normalt 64 mil utan att stanna?
Tillbaka: 9h 30, med 30 minuter upptagen laddare.

Nu ska jag inte återge allt i artikeln, men första körningen med batteribil kan vara strul innan laddkort och taggar är registrerade och testade.
Efter första turen underlättar det. ( Tesla ägare får ursäkta detta stenåldersförfarande med ladd abbonemang)
Sen laddas det i testet alltid 85% - 100%, Var det nödvändigt om stoppet kunde vara kortare?
Så det blir mer en beklagan om problemen att åka med BEV och de vanliga 'problemen' är återgivna.

Vänta på laddning: "Vi ­utforskar Jön­köpings industriområde under tiden och ­hunden får sig en ­behövlig promenad"
Kanske går åka nån kilometer vidare mot målet och ta nästa laddare då?

Re: Artikel i media

Postat: 11 jul 2019 10:23
av 12man
den artikeln som svd hade:

Julia Brzezinska
Publicerad 2019-06-01

Re: Artikel i media

Postat: 11 jul 2019 10:29
av AndersB_Hson
_TonyV skrev:
AB Betalvägg:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/2GbB8l ... funkar-det

Skildring åka från Sthlm - Höllviken Skåne, och tillbaka med tanke på laddning, med en e-Tron
Ner : 10h 21 min, kommer fram 'möra'. Mot normala drygt 6 timmar, UTAN PAUS, haha. Så de åker normalt 64 mil utan att stanna?
Tillbaka: 9h 30, med 30 minuter upptagen laddare.

Nu ska jag inte återge allt i artikeln, men första körningen med batteribil kan vara strul innan laddkort och taggar är registrerade och testade.
Efter första turen underlättar det. ( Tesla ägare får ursäkta detta stenåldersförfarande med ladd abbonemang)
Sen laddas det i testet alltid 85% - 100%, Var det nödvändigt om stoppet kunde vara kortare?
Så det blir mer en beklagan om problemen att åka med BEV och de vanliga 'problemen' är återgivna.

Vänta på laddning: "Vi ­utforskar Jön­köpings industriområde under tiden och ­hunden får sig en ­behövlig promenad"
Kanske går åka nån kilometer vidare mot målet och ta nästa laddare då?
Nu har jag ju inte läst artikeln för den är bakom betalvägg men roade mig med att köra sträckan i ABRP, jag förstår att då ingår inga väntetider på laddare men ändå, låter mycket. Sträckkör de normalt detta med fossilbil, 64 mil?

Re: Artikel i media

Postat: 11 jul 2019 10:30
av bonath
_TonyV skrev:
AB Betalvägg:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/2GbB8l ... funkar-det

Skildring åka från Sthlm - Höllviken Skåne, och tillbaka med tanke på laddning, med en e-Tron
Ner : 10h 21 min, kommer fram 'möra'. Mot normala drygt 6 timmar, UTAN PAUS, haha. Så de åker normalt 64 mil utan att stanna?
Tillbaka: 9h 30, med 30 minuter upptagen laddare.

Nu ska jag inte återge allt i artikeln, men första körningen med batteribil kan vara strul innan laddkort och taggar är registrerade och testade.
Efter första turen underlättar det. ( Tesla ägare får ursäkta detta stenåldersförfarande med ladd abbonemang)
Sen laddas det i testet alltid 85% - 100%, Var det nödvändigt om stoppet kunde vara kortare?
Så det blir mer en beklagan om problemen att åka med BEV och de vanliga 'problemen' är återgivna.

Vänta på laddning: "Vi ­utforskar Jön­köpings industriområde under tiden och ­hunden får sig en ­behövlig promenad"
Kanske går åka nån kilometer vidare mot målet och ta nästa laddare då?

Som det är med journalister, inte planera, bättre artikel om det skiter sig...
Jag har ALLTID genom alla år på långresor kollat var jag har bensinstationer osv, men inte journalister inte...
"Det är 65 mil från Stockholm till Höllviken i Skåne. Vi har med avsikt inte planerat in några laddstopp på förhand ­eftersom vi vill se om det går att vara spontan i en elbil på samma sätt som i en vanlig bil".

Re: Artikel i media

Postat: 11 jul 2019 11:14
av Jerker
bonath skrev:
_TonyV skrev:
AB Betalvägg:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/2GbB8l ... funkar-det

Skildring åka från Sthlm - Höllviken Skåne, och tillbaka med tanke på laddning, med en e-Tron
Ner : 10h 21 min, kommer fram 'möra'. Mot normala drygt 6 timmar, UTAN PAUS, haha. Så de åker normalt 64 mil utan att stanna?
Tillbaka: 9h 30, med 30 minuter upptagen laddare.

Nu ska jag inte återge allt i artikeln, men första körningen med batteribil kan vara strul innan laddkort och taggar är registrerade och testade.
Efter första turen underlättar det. ( Tesla ägare får ursäkta detta stenåldersförfarande med ladd abbonemang)
Sen laddas det i testet alltid 85% - 100%, Var det nödvändigt om stoppet kunde vara kortare?
Så det blir mer en beklagan om problemen att åka med BEV och de vanliga 'problemen' är återgivna.

Vänta på laddning: "Vi ­utforskar Jön­köpings industriområde under tiden och ­hunden får sig en ­behövlig promenad"
Kanske går åka nån kilometer vidare mot målet och ta nästa laddare då?

Som det är med journalister, inte planera, bättre artikel om det skiter sig...
Jag har ALLTID genom alla år på långresor kollat var jag har bensinstationer osv, men inte journalister inte...
"Det är 65 mil från Stockholm till Höllviken i Skåne. Vi har med avsikt inte planerat in några laddstopp på förhand ­eftersom vi vill se om det går att vara spontan i en elbil på samma sätt som i en vanlig bil".
Ja, lallande idioter har iofs alltid funnits, men varför sätta nivån så lågt?

Re: Artikel i media

Postat: 11 jul 2019 11:21
av GreenMachine
Blixten skrev:
Bild


Rätt kul faktiskt... Bild
Ha ha :D :D :D hon är rätt kul den där Greta

Re: Artikel i media

Postat: 12 jul 2019 12:16
av HerrNilsson
Intressant om förbränningsmotorer och ICE-fabriker på nedgång...
Skärmavbild 2019-07-12 kl. 12.13.34.png

Emissions rules, EV shift will spur car engine mergers and acquisitions
More than 120 plants make combustion engine components in Europe alone

https://www.autoblog.com/2019/07/09/emi ... 9AvHKoE6DV

Re: Artikel i media

Postat: 18 jul 2019 18:08
av EnTraktor
Bild

Jag mailade DN för att fråga vad en Tesladödare är för något

Re: Artikel i media

Postat: 18 jul 2019 18:39
av Wilson
EnTraktor skrev:
Bild

Jag mailade DN för att fråga vad en Tesladödare är för något
Tesladödare - borde vara en kandidat till årets nyord. Har iofs hört det i några år nu, och många talar om det, så det borde väl finnas med i SAOL.

Vad är det förresten? Har aldrig sett någon...