Sida 26 av 421

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 16 mar 2018 17:30
av HelectriC
Alla mina ”problemställen” på väg från jobbet har nu helt ersatts med perfekt AP-körning. Stor förbättring :D

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 16 mar 2018 18:02
av Kulingen
Konstig, kl 05.00 imorse så laddade bilen ner mer än 2.2Gb. På hemvägen inget men ändå ingen uppdatering att installera?

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 16 mar 2018 18:04
av e5m1r
Kulingen skrev:
Konstig, kl 05.00 imorse så laddade bilen ner mer än 2.2Gb. På hemvägen inget men ändå ingen uppdatering att installera?
Kan vara kartor också kommer bara meddelande mär de installerats

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 16 mar 2018 18:04
av Leo
Helautomatiska filbyten är nog risk att det inte kommer. Eftersom Tesla saknar hårdvara att se bakåt (typ radar). På tex motorväg så kan antagligen inte bilens enda backkamera avgöra om/hur snabbt en upphinnande bil kör osv.

Att då låta bilen bestämma själv när/hur den vill göra filbyte blir nog lite väl riskabelt skulle jag tro.

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 16 mar 2018 18:06
av Kulingen
e5m1r skrev:
Kulingen skrev:
Konstig, kl 05.00 imorse så laddade bilen ner mer än 2.2Gb. På hemvägen inget men ändå ingen uppdatering att installera?
Kan vara kartor också kommer bara meddelande mär de installerats
Fick nya kartor för 2 månader sedan men klart det kan ju vara nya igen

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 16 mar 2018 18:12
av HelectriC
Leo skrev:
Helautomatiska filbyten är nog risk att det inte kommer. Eftersom Tesla saknar hårdvara att se bakåt (typ radar). På tex motorväg så kan antagligen inte bilens enda backkamera avgöra om/hur snabbt en upphinnande bil kör osv.

Att då låta bilen bestämma själv när/hur den vill göra filbyte blir nog lite väl riskabelt skulle jag tro.
Då är ju frågan hur den helt självkörande bilen med det tillvalet skal ta sig fram? Aldrig byta fil? :shock:

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 16 mar 2018 18:15
av helix
Leo skrev:
Helautomatiska filbyten är nog risk att det inte kommer. Eftersom Tesla saknar hårdvara att se bakåt (typ radar). På tex motorväg så kan antagligen inte bilens enda backkamera avgöra om/hur snabbt en upphinnande bil kör osv.

Att då låta bilen bestämma själv när/hur den vill göra filbyte blir nog lite väl riskabelt skulle jag tro.

Verkar dock som sidokamerorna kan se 100m bakåt. Återstår såklart att se om Tesla Vision med hjälp av kameror/mjukvara kan klara sig utan radar bakåt. AP-processorn är ju ganska kraftfull och med neurala nätverk/objektidentifiering går det kanske att uppnå samma effekt.
Bild

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 16 mar 2018 18:19
av vigge50
helix skrev:
Leo skrev:
Helautomatiska filbyten är nog risk att det inte kommer. Eftersom Tesla saknar hårdvara att se bakåt (typ radar). På tex motorväg så kan antagligen inte bilens enda backkamera avgöra om/hur snabbt en upphinnande bil kör osv.

Att då låta bilen bestämma själv när/hur den vill göra filbyte blir nog lite väl riskabelt skulle jag tro.

Verkar dock som sidokamerorna kan se 100m bakåt. Återstår såklart att se om Tesla Vision med hjälp av kameror/mjukvara kan klara sig utan radar bakåt. AP-processorn är ju ganska kraftfull och med neurala nätverk/objektidentifiering går det kanske att uppnå samma effekt.
Bild
Ja, de kamrorna vid blinkern kommer användas vid filbyten men frågan är om de är aktiva ännu.

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 16 mar 2018 18:26
av Leo
Frågan är ju om kamerorna räcker till om tex ett utryckningsfordon kommer i full fart bakifrån, eller in på en motorvägspåfart snett från sidan, eller på tex autobahn?

Är själv tveksam till att hårdvaran (sensoruppsättningen) räcker till på dagens Tesla för ”självkörning” med tanke på dessa begränsningar.

Tror inte att det räcker med 100m sikt bakåt för att göra filbyten säkert med snabbt upphinnande trafik.

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 16 mar 2018 18:42
av Soja86
Jag har fått den senaste uppdateringen men har inte autopilot. Dock kolitionsvarande teslan för första gången sen jag fick den, sammanträffande? En bil som skulle svänga framför mig körde långsamt så jag närmade mig snabbt, ett varningsljud hördes och bilen framför blev röd på instrumentpanelen.

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 16 mar 2018 18:44
av Legato
Jaaaa! Där kom den!

Verkar definitivt vara en prioriterad uppdatering som pushas ut snabbt till alla bilar.

Är löjligt taggad, varit så otroligt besviken på min AP2 vs min AP1, nu verkar det ju verkligen bli andra bullar! 8-)

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 16 mar 2018 20:43
av Kulingen
Legato skrev:
Jaaaa! Där kom den!

Verkar definitivt vara en prioriterad uppdatering som pushas ut snabbt till alla bilar.

Är löjligt taggad, varit så otroligt besviken på min AP2 vs min AP1, nu verkar det ju verkligen bli andra bullar! 8-)
Det är snart bara jag som inte fått någon ny version, suck jag som brukar få snabbt annars

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 16 mar 2018 20:43
av vigge50
Andrej Karpathy som är ansvarig för AI på Tesla skrev följande på twitter.
It's very rewarding to watch the early feedback on our latest Autopilot update: https://electrek.co/2018/03/16/tesla-au ... ve-videos/ … a result of a fairly extensive rewrite. Working hard to get more of it polished and out there!

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 16 mar 2018 21:54
av vigge50
Om vi kollar på Teslafi så har 50,6% av alla bilar med AP2 fått 10.4 och 42,9% av alla bilar med AP2.5 så de verkar verkligen trycka ut denna uppdateringen.

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 16 mar 2018 22:24
av tias
AP 2.5 har radar bakåt om jag inte missminner mig...

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 16 mar 2018 23:21
av HelectriC
tias skrev:
AP 2.5 har radar bakåt om jag inte missminner mig...
Nej, tror inte 2.0 och 2.5 har annorlunda hårdvara bakåt?

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 17 mar 2018 00:03
av tias
Fick för mig det, men kanske var önsketänkande :roll:

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 17 mar 2018 00:57
av Generalbogge
Grabben är besviken. I senaste versionen 2018.10.4 så har maxnivån i equalizern sänkts till 8 ifrån tidigare 12. Vet inte om de bara gjort om antalet steg, så att 8 och 12 är samma, men sonen tycker att basen inte är lika kraftfull på maxnivån nu, jämfört med versionen innan. Någon annan som reflekterat över detta?
DSC_0017.JPG

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 17 mar 2018 02:41
av oscfor
Machris skrev:
oscfor skrev:
Eller så kan man inte skynda på uppdateringar utan de är helt styrda av TEsla. Vilket jag finner ganska troligt. Om man tittar på statistiken hos Telsafi ser man tydligt hur stor andel av deras flotta som uppdateras. Vissa uppdateringar går till i det närmaste hela flottan, andra går till beta-testare (ojämna) och vissa går till en mindre del av användarna.
Vad skulle vara anledning till att bara köra ut vissa uppdateringar till en liten del av användarna? Alla behöver väl uppdateras?
Man vill inte riskera hela flottan. Samt att man för testversioner inte behöver så många testare. Att alla inte får alla uppdateringar är glasklart. Skillnaden mellan de stora, allmänna uppdateringarna, typ 2018.6.X och de mindre, 2017.50.X är enorm i ”take rate”.

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 17 mar 2018 08:19
av Bjelke
vigge50 skrev:
Om vi kollar på Teslafi så har 50,6% av alla bilar med AP2 fått 10.4 och 42,9% av alla bilar med AP2.5 så de verkar verkligen trycka ut denna uppdateringen.
Så nu får vi med AP1 eller äldre inte ens några vanliga
uppdateringar längre :(
:lol:
Nu är pre-AP2-bilarna dödade, bara att skicka på skroten eller nån gammal lada, no more updates 4 U lixom :P

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 17 mar 2018 10:00
av Yxel
Det finns förfiningar att göra i AP1 också tycker jag. Som att den hittar linjer snabbare, klarar krön, smidigare filbyten, så jag hoppas verkligen inte de slutar utveckla den.
Även om chansen är rätt stor att det sitter en stackare i något dammigt hörn som programmerar AP1.

Hur ser hårdvaran ut i AP1? Radar och kamera framåt, men hur är det med sidorna?

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 17 mar 2018 11:01
av bylund
Generalbogge skrev:
Grabben är besviken. I senaste versionen 2018.10.4 så har maxnivån i equalizern sänkts till 8 ifrån tidigare 12. Vet inte om de bara gjort om antalet steg, så att 8 och 12 är samma, men sonen tycker att basen inte är lika kraftfull på maxnivån nu, jämfört med versionen innan. Någon annan som reflekterat över detta?
Märkligt, den borde ju rimligen gå till 11 för maximalt ljud.

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 17 mar 2018 11:02
av OfarligTesla
Har ni som fått 2018.10.4 här upplevt de förbättringar i hur snabbt UIt och navigatorn är som många rapporterat i USA?

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 17 mar 2018 11:15
av dstr
OfarligTesla skrev:
Har ni som fått 2018.10.4 här upplevt de förbättringar i hur snabbt UIt och navigatorn är som många rapporterat i USA?
Min spaning är att det bara gagnat de med 2.1/2.5-hårdvaran.

Re: Senaste version 2018.11

Postat: 17 mar 2018 11:25
av OfarligTesla
dstr skrev:
OfarligTesla skrev:
Har ni som fått 2018.10.4 här upplevt de förbättringar i hur snabbt UIt och navigatorn är som många rapporterat i USA?
Min spaning är att det bara gagnat de med 2.1/2.5-hårdvaran.
Japp, tänkte försöka få ett hum om hur stor skillnad det egentligen gör. Amerikanerna har ju hyllat det och de filmer som kommit har ju visat en rätt snabb enhet, däremot är ju amerikaner lite väl extrema i hur bra eller dåligt något är så tänkte man kanske kunde få lite mer nyanserade åsikter här.