Det går även att välja olika lägen som gör att batteriet laddas medan man kör, säger Henrik Långmark
Coolt. En evighetsmaskin? En sån bil vill jag också ha. Eller har de bara jäkligt långa sladdar hos polisen?
Första frågan grannen ställde när jag visade teslan. "Måste du ladda den med sladd? Den laddar såklart när du kör också eller hur?" Rena batteribilar är det inte många som tror på där ute.
Det går även att välja olika lägen som gör att batteriet laddas medan man kör, säger Henrik Långmark
Coolt. En evighetsmaskin? En sån bil vill jag också ha. Eller har de bara jäkligt långa sladdar hos polisen?
Första frågan grannen ställde när jag visade teslan. "Måste du ladda den med sladd? Den laddar såklart när du kör också eller hur?" Rena batteribilar är det inte många som tror på där ute.
Man kan väl ladda batteriet med en dynamo på mot varje däck?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Man kan väl ladda batteriet med en dynamo på mot varje däck?
När jag pratade med vår lokala bilhandlare för ett tag sen så föreslog han precis det. Han sa att elbilar har för dålig räckvidd idag, men man skulle ju kunna sätta en generator i varje hjul och ladda batterierna på det viset medan man kör.
Först trodde jag att jag hade hört fel men han menade alltså allvar.
- Då får du en evighetsmaskin, sa jag till honom.
- Jo kanske, menade han, men lite mer räckvidd borde man väl kunna få...?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Man kan väl ladda batteriet med en dynamo på mot varje däck?
När jag pratade med vår lokala bilhandlare för ett tag sen så föreslog han precis det. Han sa att elbilar har för dålig räckvidd idag, men man skulle ju kunna sätta en generator i varje hjul och ladda batterierna på det viset medan man kör.
Först trodde jag att jag hade hört fel men han menade alltså allvar.
- Då får du en evighetsmaskin, sa jag till honom.
- Jo kanske, menade han, men lite mer räckvidd borde man väl kunna få...?
Var han lite äldre? Från den tid då man typ inte gick i skolan....
Eller så är han kanske seglare och tänkte att kan man åka mot vinden utan motor så... Fast seglare kan nog fysikens lagar bättre än många
Intressant svar från NEVS angående lokalerna där, det är alltså OK för tex Tesla att bygga bilar där tills NEVS själva behöver ytan, tror inte det är vad Tesla vill höra
"Vi ser att NEVS och Trollhättan kan vara en intressant samarbetspartner för andra biltillverkare när det gäller både tillverkning och labb. Det är en del i vår strategi att öka nyttjandet av vår produktionsanläggning samt labb till dess att vi själva kan nyttja dem fullt ut..."
Å andra sidan kanske NEVS aldrig kommer till en sådan punkt...
Pinsamt om de seriöst tror att NEVS fabrik är intressant. Bygger Tesla i Europa så handlar det ju om betydligt större grejer. Först en Gigafactory och sedan en bilbyggaribdustri dimensionerat för kanske 1 miljonbilar per år.
Det är säkert inte bara NEVS fabrik det handlar om.. Ni vet ju själva att sånna här artiklar brukar missa rätt mycket av det som egentligen sägs.
Det är inte omöjligt att Elon ser Sverige som ett bra alternativ. Vi har relativt ren el, det finns kompetens och skapligt stor andel välutbildade ingenjörer mm här. Vi har bra läge för båt-transporter samt en rätt väl utbyggd infrastruktur.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Man kan väl ladda batteriet med en dynamo på mot varje däck?
När jag pratade med vår lokala bilhandlare för ett tag sen så föreslog han precis det. Han sa att elbilar har för dålig räckvidd idag, men man skulle ju kunna sätta en generator i varje hjul och ladda batterierna på det viset medan man kör.
Först trodde jag att jag hade hört fel men han menade alltså allvar.
- Då får du en evighetsmaskin, sa jag till honom.
- Jo kanske, menade han, men lite mer räckvidd borde man väl kunna få...?
Var han lite äldre? Från den tid då man typ inte gick i skolan....
Nej, i min ålder. Eller, ja, det beror såklart på vad man menar med lite äldre.
Skolan däremot vet jag inget om. Men det är Götene vet du... det finns mycket som är annorlunda här.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Men det är Götene vet du... det finns mycket som är annorlunda här.
Ja ni har ju Rubens Maskinhistoriska Samlingar - ett eller flera besök där är ett måste för varje teknikhistoriskt intresserad
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Som vanligt misslyckas man med att översätta priset för model 3 till svenska förhållanden:
”Teslan man har råd med” ska få ett prislapp som är förhållandevis överkomlig, ett utgångspris på 35.000 dollar har nämnts, motsvarande cirka 312.000 kronor.
Som vanligt misslyckas man med att översätta priset för model 3 till svenska förhållanden:
”Teslan man har råd med” ska få ett prislapp som är förhållandevis överkomlig, ett utgångspris på 35.000 dollar har nämnts, motsvarande cirka 312.000 kronor.
Någon som har koll på fördelningen av omsättningen . Solenergi och ellagring kontra bilar?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Detta står i årsrapporten för fjärde kvartalet (vinstmarginal)
Totalt: $2.284.631(19.1%)
Bilar: $1.994.123(22.2%)
Energilagring och solenergi: $131.385(2.7%)
Service och annat: $159.123(-11.3%)
Totalt gick däremot Tesla med förlust så detta täcker inte alla utgifter.
Som vanligt misslyckas man med att översätta priset för model 3 till svenska förhållanden:
”Teslan man har råd med” ska få ett prislapp som är förhållandevis överkomlig, ett utgångspris på 35.000 dollar har nämnts, motsvarande cirka 312.000 kronor.
Fast nu står där "ett utgångspris på 35.000 dollar före moms har nämnts, motsvarande cirka 312.000 kronor" så det är ju egentligen inte helt galet, även om det lär tillkomma tull och frakt också.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Som vanligt misslyckas man med att översätta priset för model 3 till svenska förhållanden:
”Teslan man har råd med” ska få ett prislapp som är förhållandevis överkomlig, ett utgångspris på 35.000 dollar har nämnts, motsvarande cirka 312.000 kronor.
Fast nu står där "ett utgångspris på 35.000 dollar före moms har nämnts, motsvarande cirka 312.000 kronor" så det är ju egentligen inte helt galet, även om det lär tillkomma tull och frakt också.
Håller med. Med den formuleringen är det faktiskt inte fel.
Som vanligt misslyckas man med att översätta priset för model 3 till svenska förhållanden:
”Teslan man har råd med” ska få ett prislapp som är förhållandevis överkomlig, ett utgångspris på 35.000 dollar har nämnts, motsvarande cirka 312.000 kronor.
Fast nu står där "ett utgångspris på 35.000 dollar före moms har nämnts, motsvarande cirka 312.000 kronor" så det är ju egentligen inte helt galet, även om det lär tillkomma tull och frakt också.
Fast du la ju till "utan moms" i ditt citat, det står ju inte så i texten. I Sverige så menar vi alltid inkl. moms när vi pratar om vad en bil kostar. Därför är det felaktigt av en stor tidning att behandla uppgifterna på det sättet. Det är inte professionellt.
Jag la inte märke till att "före moms" lagts till. Men det enda dom skriver är att $35000 motsvarar ca 312000:- Inte ett ord om att den skulle kosta så i sverige
Som vanligt misslyckas man med att översätta priset för model 3 till svenska förhållanden:
”Teslan man har råd med” ska få ett prislapp som är förhållandevis överkomlig, ett utgångspris på 35.000 dollar har nämnts, motsvarande cirka 312.000 kronor.
Fast nu står där "ett utgångspris på 35.000 dollar före moms har nämnts, motsvarande cirka 312.000 kronor" så det är ju egentligen inte helt galet, även om det lär tillkomma tull och frakt också.
Fast du la ju till "utan moms" i ditt citat, det står ju inte så i texten. I Sverige så menar vi alltid inkl. moms när vi pratar om vad en bil kostar. Därför är det felaktigt av en stor tidning att behandla uppgifterna på det sättet. Det är inte professionellt.
Nej jag la inte till det, det står så i DN's artikel, det var därför jag la in min kommentar. I så fall har dom ändrat sin text - vilket jag antog att du skulle kommentera i det fall det var annorlunda när du klippte ut ditt citat
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Som vanligt misslyckas man med att översätta priset för model 3 till svenska förhållanden:
”Teslan man har råd med” ska få ett prislapp som är förhållandevis överkomlig, ett utgångspris på 35.000 dollar har nämnts, motsvarande cirka 312.000 kronor.
Fast nu står där "ett utgångspris på 35.000 dollar före moms har nämnts, motsvarande cirka 312.000 kronor" så det är ju egentligen inte helt galet, även om det lär tillkomma tull och frakt också.
Fast du la ju till "utan moms" i ditt citat, det står ju inte så i texten. I Sverige så menar vi alltid inkl. moms när vi pratar om vad en bil kostar. Därför är det felaktigt av en stor tidning att behandla uppgifterna på det sättet. Det är inte professionellt.
Nej jag la inte till det, det står så i DN's artikel, det var därför jag la in min kommentar. I så fall har dom ändrat sin text - vilket jag antog att du skulle kommentera i det fall det var annorlunda när du klippte ut ditt citat
Ahh.... Då har de ändrat! Har väl fått på tafsen! Men inte från mig, dock. Jag kopierade exakt vad som stod i artikeln när jag lade in min inlägg!