Re: När är det kö?
Postat: 04 dec 2022 18:07
Tror dom har avgift om man står kvar och inte laddar, annars inte. Så inte så bra tyvärr, men fattar inte att inte tex ionity inför detta. Kanske för att dom ägs av vw bla…
Förstår inte varför du ska avgöra hur mycket andra behöver ladda. Den som kör andra bilen vet väl bäst själv, skulle jag tro. Prismodeller som driver visst beteende, ok upp till operatören men att påpeka på forum eller till andra förare på laddplatser hur de bör bete sig är märkligt. Om någon inte följer regler eller uppenbart förstör för andra är en sak, men att anta att man vet bättre än andra vilka behov de har...iAkita skrev:Nej, det beror på ren och skär egoism. När jag vänligt försökt påpeka på olika forum att det går snabbare för alla om man inte laddar till 100% är det förvånansvärt många som blir kränkta/djupt upprörda. Ingen ska säga åt dem hur länge de ska ladda. Den enda lösningen är att slänga på en rejäl minutavgift om man stannar längre än 20-30 minuter. Ska man äta lunch kan man lika gärna välja en långsammare laddare.Dinsdale skrev:Det tråkiga är väl att det måste bli kö under en längre tid först innan de reagerar. Åtminstone får man det intrycket, det kan vara en massa bakomliggande faktorer också. Effektbrist som gör att de bara fick 20 ström till laddare fast de ville ha 40 tex.Dafro skrev:Undrar när dom tänker öppna upp dom 20 som det är förberett för där, börjar kanske bli dags.Curik skrev:Fullt även i Jönköping men bara jag i kö.
Sen undrar jag själv hur många som ställer upp laddningen till 100% när det är hög belastning trots att de inte behöver det. När vi anlände till Linköping nyligen stod där en Polestar 2, en ID4 och en med laddporten fram vid förardörren. Vi laddade vår Model 3 SR+ som ändå inte är världens snabbaste på att ladda på 17 min eller nåt sånt där från 17%-79% ("tillräckligt för att nå destinationen"). Kopplade sen loss så nästa kunde ladda. Alla tre icke-teslorna stod kvar när vi lämnade.
Kan det bero på att det inte finns nån pålitlig räckviddsindikator i de bilarna, så man ser till att alltid ladda till 100%? Eller laddar de bara väldigt långsamt, vilket i kombination med hög förbrukning förstås ger långa laddstopp?
Jag har inte påstått att jag vet bättre än andra hur mycket de behöver ladda. Behöver man ladda till 100% och operatören tillåter det så fine. Dock har jag svårt att se särskilt många såna user cases, iallafall i Södra Sverige där det är tätt mellan laddarna.Hertsh skrev:Förstår inte varför du ska avgöra hur mycket andra behöver ladda. Den som kör andra bilen vet väl bäst själv, skulle jag tro. Prismodeller som driver visst beteende, ok upp till operatören men att påpeka på forum eller till andra förare på laddplatser hur de bör bete sig är märkligt. Om någon inte följer regler eller uppenbart förstör för andra är en sak, men att anta att man vet bättre än andra vilka behov de har...iAkita skrev:Nej, det beror på ren och skär egoism. När jag vänligt försökt påpeka på olika forum att det går snabbare för alla om man inte laddar till 100% är det förvånansvärt många som blir kränkta/djupt upprörda. Ingen ska säga åt dem hur länge de ska ladda. Den enda lösningen är att slänga på en rejäl minutavgift om man stannar längre än 20-30 minuter. Ska man äta lunch kan man lika gärna välja en långsammare laddare.
Har alltid sagt att man borde ha en minutavgift från början så länge stationen är mer än 50% full, det är inte bara elen man betalar för utan även tillgång till stolpen. Spelar ingen roll varför man laddar långsamt (över 80%, kass bil, kallt batterie osv) man låser ändå upp stolpen längre tid för samma antal kWh vilket bör kosta mer.iAkita skrev:Ionity´s egen charging etiquette rekommenderar att man laddar mellan 20-80%. Men det är bara en rekommendation och då finns det alltid såna som struntar i det, oavsett om det skapar köer och irritation. Just därför tycker jag laddoperatörerna istället borde införa en kännbar minutavgift efter 20-30 minuter. Jag är ganska övertygad om att antalet bilar som "måste" ladda till 100% då helt magiskt skulle bli färre. Man kan iallafall hoppas att de då kanske byter till en AC laddare på slutet, istället för att stå och ladda med 2 kW på en 350 kW laddare.
Tror verkligen inte på den lösningen.. Glömt inte att idag ska Svensson och kunna ladda och förstå vad de ska betala.. De är redan för svårt för många att föstå vad de kostar. Dessuom kan de uppstå konflikter om man tror de är fel på laddaren och inte ens egna bil, tror de kan skapa badwill.OfarligTesla skrev:Har alltid sagt att man borde ha en minutavgift från början så länge stationen är mer än 50% full, det är inte bara elen man betalar för utan även tillgång till stolpen. Spelar ingen roll varför man laddar långsamt (över 80%, kass bil, kallt batterie osv) man låser ändå upp stolpen längre tid för samma antal kWh vilket bör kosta mer.iAkita skrev:Ionity´s egen charging etiquette rekommenderar att man laddar mellan 20-80%. Men det är bara en rekommendation och då finns det alltid såna som struntar i det, oavsett om det skapar köer och irritation. Just därför tycker jag laddoperatörerna istället borde införa en kännbar minutavgift efter 20-30 minuter. Jag är ganska övertygad om att antalet bilar som "måste" ladda till 100% då helt magiskt skulle bli färre. Man kan iallafall hoppas att de då kanske byter till en AC laddare på slutet, istället för att stå och ladda med 2 kW på en 350 kW laddare.
Exakt samma resonemang som du för kan användas mot att ha 11 kW som gräns också...chaffis75 skrev:Tror verkligen inte på den lösningen.. Glömt inte att idag ska Svensson och kunna ladda och förstå vad de ska betala.. De är redan för svårt för många att föstå vad de kostar. Dessuom kan de uppstå konflikter om man tror de är fel på laddaren och inte ens egna bil, tror de kan skapa badwill.
Tidigare fanns de ju några som tog betalt per minut och de fick alltid så mycket kritik eftersom de gärna var lite dags form på de där laddarna..
Men ja som jag skrev tidigare, 11 kw effekt är väl en bra gräns när man tar mer betalt eller helt enkelt stänger ner laddningen och sedan några ac stolpar i när området.
Jo, men E Ons egna är mest 50 kW, och då behöver man 45 min för att få någon meningsfull mängd energi.Dafro skrev:Efter 45 minuter är ju alldeles för länge, nu pratar jag om laddare på 150 kW och uppåt. Tex ionity borde ju kunna sänka kWh priset rejält och köra minuttaxa från 10 min och dubbla den vid 20 tex. För dom har ju för få laddare.
Håller med, därav jag skrev laddare över 150 kW.Knix skrev:Jo, men E Ons egna är mest 50 kW, och då behöver man 45 min för att få någon meningsfull mängd energi.Dafro skrev:Efter 45 minuter är ju alldeles för länge, nu pratar jag om laddare på 150 kW och uppåt. Tex ionity borde ju kunna sänka kWh priset rejält och köra minuttaxa från 10 min och dubbla den vid 20 tex. För dom har ju för få laddare.
Uppfostrade du missdådarna?Nect skrev: ↑29 jan 2023 13:25Intressant situation på SuC Åsarna idag.
Ingen kö men två icke Tesla bilar (inkl mig) och resten Tesla. Men det var Tesla bilarna själv som inte vet hur de ska stå så två laddare blev blockerade… Vi icke Tesla parkerade så att ingen blev blockerad.
Många nya Tesla förare som tyvärr inte vet hur man ska ställa sig vid SuC…![]()
Tyvärr inte, var inga som satt i bilarna. Och när vi kom ut hade de åktBengt-re skrev: ↑29 jan 2023 15:05Uppfostrade du missdådarna?Nect skrev: ↑29 jan 2023 13:25Intressant situation på SuC Åsarna idag.
Ingen kö men två icke Tesla bilar (inkl mig) och resten Tesla. Men det var Tesla bilarna själv som inte vet hur de ska stå så två laddare blev blockerade… Vi icke Tesla parkerade så att ingen blev blockerad.
Många nya Tesla förare som tyvärr inte vet hur man ska ställa sig vid SuC…![]()
Attans. Finns en tomhet i basebolsträn som förblir oanvända....Nect skrev: ↑29 jan 2023 19:58Tyvärr inte, var inga som satt i bilarna. Och när vi kom ut hade de åktBengt-re skrev: ↑29 jan 2023 15:05Uppfostrade du missdådarna?Nect skrev: ↑29 jan 2023 13:25Intressant situation på SuC Åsarna idag.
Ingen kö men två icke Tesla bilar (inkl mig) och resten Tesla. Men det var Tesla bilarna själv som inte vet hur de ska stå så två laddare blev blockerade… Vi icke Tesla parkerade så att ingen blev blockerad.
Många nya Tesla förare som tyvärr inte vet hur man ska ställa sig vid SuC…![]()
![]()
Dels det (är ju känt med Iq5 som satt SuC-laddare ur spel), men sedan misstänker jag att de väldigt korta kablarna fysiskt slits mycket mer när bilar med laddintag på andra platser än vänster bak skall använda de.slugger75 skrev: ↑02 aug 2022 11:50Borde rimligtvis ha att göra med det, att andra bilmärken stör laddarna, och/eller informationen om laddarnas status, när de pluggar in bilen.JockeX skrev:Massa laddare som är trasiga nuförtiden. Har inte sett detta fenomen tidigare, är det pga att laddarna inte är fullt kompatibla med andra märken?
Nect skrev: ↑29 jan 2023 13:25Intressant situation på SuC Åsarna idag.
Ingen kö men två icke Tesla bilar (inkl mig) och resten Tesla. Men det var Tesla bilarna själv som inte vet hur de ska stå så två laddare blev blockerade… Vi icke Tesla parkerade så att ingen blev blockerad.
Många nya Tesla förare som tyvärr inte vet hur man ska ställa sig vid SuC…![]()
Man borde kunna parkera rätt men lite förmildrande är att det är vinter här uppe. Inte många parkeringsrutor synliga nu.martinot skrev: ↑29 jan 2023 22:13Nect skrev: ↑29 jan 2023 13:25Intressant situation på SuC Åsarna idag.
Ingen kö men två icke Tesla bilar (inkl mig) och resten Tesla. Men det var Tesla bilarna själv som inte vet hur de ska stå så två laddare blev blockerade… Vi icke Tesla parkerade så att ingen blev blockerad.
Många nya Tesla förare som tyvärr inte vet hur man ska ställa sig vid SuC…![]()
Skämt å sido; här skulle Tesla kunna göra ett mycket bättre jobb och märka upp rutorna tydligare med laddpunktsnummer.
Håller helt med, men skönt att höra att det var en tesla ändå fast den kanske är tesla only. Dom borde absolut uppgradera sina v2 till v3, är ju det öven i Ulricehamn. 75 kW är inte premium.Nect skrev: ↑07 feb 2023 21:24Seriöst vafan…
Helt ensam på Gävle Bro SuC. När jag kollar i appen så har jag helt plötsligt halva effekten. Hm tänkte jag och tamefan. Av alla jäkla platser ska föraren i sin Model S stå bredvid mig och ta ena stolpparet som delar min effekt…
Tesla borde verkligen ha en tydlig info om detta i bilarna, eller byta ut till V3 illa kvickt…
Den är öppen för alla (Nect kör tex en Etron).Dafro skrev: ↑08 feb 2023 05:24Håller helt med, men skönt att höra att det var en tesla ändå fast den kanske är tesla only. Dom borde absolut uppgradera sina v2 till v3, är ju det öven i Ulricehamn. 75 kW är inte premium.Nect skrev: ↑07 feb 2023 21:24Seriöst vafan…
Helt ensam på Gävle Bro SuC. När jag kollar i appen så har jag helt plötsligt halva effekten. Hm tänkte jag och tamefan. Av alla jäkla platser ska föraren i sin Model S stå bredvid mig och ta ena stolpparet som delar min effekt…
Tesla borde verkligen ha en tydlig info om detta i bilarna, eller byta ut till V3 illa kvickt…