Sida 26 av 53

Re: När är det kö?

Postat: 04 dec 2022 18:07
av Dafro
Tror dom har avgift om man står kvar och inte laddar, annars inte. Så inte så bra tyvärr, men fattar inte att inte tex ionity inför detta. Kanske för att dom ägs av vw bla…

Re: När är det kö?

Postat: 04 dec 2022 21:50
av Hertsh
iAkita skrev:
Dinsdale skrev:
Dafro skrev:
Curik skrev:
Fullt även i Jönköping men bara jag i kö.
Undrar när dom tänker öppna upp dom 20 som det är förberett för där, börjar kanske bli dags.
Det tråkiga är väl att det måste bli kö under en längre tid först innan de reagerar. Åtminstone får man det intrycket, det kan vara en massa bakomliggande faktorer också. Effektbrist som gör att de bara fick 20 ström till laddare fast de ville ha 40 tex.

Sen undrar jag själv hur många som ställer upp laddningen till 100% när det är hög belastning trots att de inte behöver det. När vi anlände till Linköping nyligen stod där en Polestar 2, en ID4 och en med laddporten fram vid förardörren. Vi laddade vår Model 3 SR+ som ändå inte är världens snabbaste på att ladda på 17 min eller nåt sånt där från 17%-79% ("tillräckligt för att nå destinationen"). Kopplade sen loss så nästa kunde ladda. Alla tre icke-teslorna stod kvar när vi lämnade.

Kan det bero på att det inte finns nån pålitlig räckviddsindikator i de bilarna, så man ser till att alltid ladda till 100%? Eller laddar de bara väldigt långsamt, vilket i kombination med hög förbrukning förstås ger långa laddstopp?
Nej, det beror på ren och skär egoism. När jag vänligt försökt påpeka på olika forum att det går snabbare för alla om man inte laddar till 100% är det förvånansvärt många som blir kränkta/djupt upprörda. Ingen ska säga åt dem hur länge de ska ladda. Den enda lösningen är att slänga på en rejäl minutavgift om man stannar längre än 20-30 minuter. Ska man äta lunch kan man lika gärna välja en långsammare laddare.
Förstår inte varför du ska avgöra hur mycket andra behöver ladda. Den som kör andra bilen vet väl bäst själv, skulle jag tro. Prismodeller som driver visst beteende, ok upp till operatören men att påpeka på forum eller till andra förare på laddplatser hur de bör bete sig är märkligt. Om någon inte följer regler eller uppenbart förstör för andra är en sak, men att anta att man vet bättre än andra vilka behov de har...

Re: När är det kö?

Postat: 05 dec 2022 08:21
av iAkita
Hertsh skrev:
iAkita skrev:
Nej, det beror på ren och skär egoism. När jag vänligt försökt påpeka på olika forum att det går snabbare för alla om man inte laddar till 100% är det förvånansvärt många som blir kränkta/djupt upprörda. Ingen ska säga åt dem hur länge de ska ladda. Den enda lösningen är att slänga på en rejäl minutavgift om man stannar längre än 20-30 minuter. Ska man äta lunch kan man lika gärna välja en långsammare laddare.
Förstår inte varför du ska avgöra hur mycket andra behöver ladda. Den som kör andra bilen vet väl bäst själv, skulle jag tro. Prismodeller som driver visst beteende, ok upp till operatören men att påpeka på forum eller till andra förare på laddplatser hur de bör bete sig är märkligt. Om någon inte följer regler eller uppenbart förstör för andra är en sak, men att anta att man vet bättre än andra vilka behov de har...
Jag har inte påstått att jag vet bättre än andra hur mycket de behöver ladda. Behöver man ladda till 100% och operatören tillåter det så fine. Dock har jag svårt att se särskilt många såna user cases, iallafall i Södra Sverige där det är tätt mellan laddarna.

Senast jag laddade på Ionity för ett par veckor sen stod det två bilar med över 95% och tuggade på med 2 kW. När jag lämnade 20 minuter senare hade e-Niron bredvid mig laddat i 1t 20m och det var hela tiden 2-3 bilar i kö. Tycker man det är ett ok beteende vid laddarna så får vi nog räkna med långa köer vid laddplatserna framöver.

Ionity´s egen charging etiquette rekommenderar att man laddar mellan 20-80%. Men det är bara en rekommendation och då finns det alltid såna som struntar i det, oavsett om det skapar köer och irritation. Just därför tycker jag laddoperatörerna istället borde införa en kännbar minutavgift efter 20-30 minuter. Jag är ganska övertygad om att antalet bilar som "måste" ladda till 100% då helt magiskt skulle bli färre. Man kan iallafall hoppas att de då kanske byter till en AC laddare på slutet, istället för att stå och ladda med 2 kW på en 350 kW laddare.

Re: När är det kö?

Postat: 05 dec 2022 08:35
av chaffis75
Kanske man skulle inför extra avgift när man laddar med 11 kw eller lägre (men de en kort fördröjning så laddaren hinner rampa uty vid starten tex) ?
Då skulle ladd operatören se till att de finns ac laddar på platsen så man kan fortsätta där till 100% om man önskar de..

Re: När är det kö?

Postat: 05 dec 2022 08:39
av OfarligTesla
iAkita skrev:
Ionity´s egen charging etiquette rekommenderar att man laddar mellan 20-80%. Men det är bara en rekommendation och då finns det alltid såna som struntar i det, oavsett om det skapar köer och irritation. Just därför tycker jag laddoperatörerna istället borde införa en kännbar minutavgift efter 20-30 minuter. Jag är ganska övertygad om att antalet bilar som "måste" ladda till 100% då helt magiskt skulle bli färre. Man kan iallafall hoppas att de då kanske byter till en AC laddare på slutet, istället för att stå och ladda med 2 kW på en 350 kW laddare.
Har alltid sagt att man borde ha en minutavgift från början så länge stationen är mer än 50% full, det är inte bara elen man betalar för utan även tillgång till stolpen. Spelar ingen roll varför man laddar långsamt (över 80%, kass bil, kallt batterie osv) man låser ändå upp stolpen längre tid för samma antal kWh vilket bör kosta mer.

Re: När är det kö?

Postat: 05 dec 2022 08:54
av chaffis75
OfarligTesla skrev:
iAkita skrev:
Ionity´s egen charging etiquette rekommenderar att man laddar mellan 20-80%. Men det är bara en rekommendation och då finns det alltid såna som struntar i det, oavsett om det skapar köer och irritation. Just därför tycker jag laddoperatörerna istället borde införa en kännbar minutavgift efter 20-30 minuter. Jag är ganska övertygad om att antalet bilar som "måste" ladda till 100% då helt magiskt skulle bli färre. Man kan iallafall hoppas att de då kanske byter till en AC laddare på slutet, istället för att stå och ladda med 2 kW på en 350 kW laddare.
Har alltid sagt att man borde ha en minutavgift från början så länge stationen är mer än 50% full, det är inte bara elen man betalar för utan även tillgång till stolpen. Spelar ingen roll varför man laddar långsamt (över 80%, kass bil, kallt batterie osv) man låser ändå upp stolpen längre tid för samma antal kWh vilket bör kosta mer.
Tror verkligen inte på den lösningen.. Glömt inte att idag ska Svensson och kunna ladda och förstå vad de ska betala.. De är redan för svårt för många att föstå vad de kostar. Dessuom kan de uppstå konflikter om man tror de är fel på laddaren och inte ens egna bil, tror de kan skapa badwill.
Tidigare fanns de ju några som tog betalt per minut och de fick alltid så mycket kritik eftersom de gärna var lite dags form på de där laddarna..

Men ja som jag skrev tidigare, 11 kw effekt är väl en bra gräns när man tar mer betalt eller helt enkelt stänger ner laddningen och sedan några ac stolpar i när området.

Re: När är det kö?

Postat: 05 dec 2022 09:17
av OfarligTesla
chaffis75 skrev:
Tror verkligen inte på den lösningen.. Glömt inte att idag ska Svensson och kunna ladda och förstå vad de ska betala.. De är redan för svårt för många att föstå vad de kostar. Dessuom kan de uppstå konflikter om man tror de är fel på laddaren och inte ens egna bil, tror de kan skapa badwill.
Tidigare fanns de ju några som tog betalt per minut och de fick alltid så mycket kritik eftersom de gärna var lite dags form på de där laddarna..

Men ja som jag skrev tidigare, 11 kw effekt är väl en bra gräns när man tar mer betalt eller helt enkelt stänger ner laddningen och sedan några ac stolpar i när området.
Exakt samma resonemang som du för kan användas mot att ha 11 kW som gräns också...

Ser däremot inte varför det skulle vara svårt att lista ut vad det kostar i något av fallen. Minuttaxa har fått kritik för att folk vill att snabbladdning skall vara mer eller mindre gratis och med minuttaxa fick man betala närmare vad det faktiskt kostade, nu har operatörerna börjat höja priserna på kWh-laddning istället. Någon form av minuttaxa är det minst trubbiga sättet att få så bra utnyttjande av stolparna som möjligt, istället för att höja priset per kWh-timme tills det inte är kö genom att färre laddar från till att börja med så kan man inrikta sig på att få bort flaskhalsarna.

Re: När är det kö?

Postat: 05 dec 2022 15:06
av Knix
Jag tror att någon form av minut-taxa blir nödvändigt framöver. Lite extra blir det ju att hålla koll på, och det finns ju många varianter. Vattenfall har 1 kr/min hela tiden och lägre kWh-pris. En bra lösning tycker jag, men minutavgiften borde vara högre på laddare med högre effekt. E On har minut-taxa efter 45 min. Också en bra lösning, men en stor brist i systemet är att man inte får någon varning när minut-taxan tickar igång. Min fru fick betala över 300 kr för 30 kW en gång när hon missade det. Hon höll koll på appen hela tiden för att se att laddningen inte stannade, men någon varning eller ens information om priset gick inte se under pågående laddning. Teslas system med minutavgift efter avslutad laddning är bra så länge bara Teslor laddar. Fungerar kanske inte lika bra när långsamladdande bilar laddar på SuC.

Re: När är det kö?

Postat: 05 dec 2022 15:27
av Dafro
Efter 45 minuter är ju alldeles för länge, nu pratar jag om laddare på 150 kW och uppåt. Tex ionity borde ju kunna sänka kWh priset rejält och köra minuttaxa från 10 min och dubbla den vid 20 tex. För dom har ju för få laddare.

Re: När är det kö?

Postat: 05 dec 2022 16:27
av Knix
Dafro skrev:
Efter 45 minuter är ju alldeles för länge, nu pratar jag om laddare på 150 kW och uppåt. Tex ionity borde ju kunna sänka kWh priset rejält och köra minuttaxa från 10 min och dubbla den vid 20 tex. För dom har ju för få laddare.
Jo, men E Ons egna är mest 50 kW, och då behöver man 45 min för att få någon meningsfull mängd energi.

Re: När är det kö?

Postat: 05 dec 2022 16:46
av Dafro
Knix skrev:
Dafro skrev:
Efter 45 minuter är ju alldeles för länge, nu pratar jag om laddare på 150 kW och uppåt. Tex ionity borde ju kunna sänka kWh priset rejält och köra minuttaxa från 10 min och dubbla den vid 20 tex. För dom har ju för få laddare.
Jo, men E Ons egna är mest 50 kW, och då behöver man 45 min för att få någon meningsfull mängd energi.
Håller med, därav jag skrev laddare över 150 kW.

Re: När är det kö?

Postat: 29 jan 2023 13:25
av Nect
Intressant situation på SuC Åsarna idag.
Ingen kö men två icke Tesla bilar (inkl mig) och resten Tesla. Men det var Tesla bilarna själv som inte vet hur de ska stå så två laddare blev blockerade… Vi icke Tesla parkerade så att ingen blev blockerad.

Många nya Tesla förare som tyvärr inte vet hur man ska ställa sig vid SuC…🙈

Re: När är det kö?

Postat: 29 jan 2023 15:05
av Bengt-re
Nect skrev: 29 jan 2023 13:25
Intressant situation på SuC Åsarna idag.
Ingen kö men två icke Tesla bilar (inkl mig) och resten Tesla. Men det var Tesla bilarna själv som inte vet hur de ska stå så två laddare blev blockerade… Vi icke Tesla parkerade så att ingen blev blockerad.

Många nya Tesla förare som tyvärr inte vet hur man ska ställa sig vid SuC…🙈
Uppfostrade du missdådarna?

Re: När är det kö?

Postat: 29 jan 2023 19:58
av Nect
Bengt-re skrev: 29 jan 2023 15:05
Nect skrev: 29 jan 2023 13:25
Intressant situation på SuC Åsarna idag.
Ingen kö men två icke Tesla bilar (inkl mig) och resten Tesla. Men det var Tesla bilarna själv som inte vet hur de ska stå så två laddare blev blockerade… Vi icke Tesla parkerade så att ingen blev blockerad.

Många nya Tesla förare som tyvärr inte vet hur man ska ställa sig vid SuC…🙈
Uppfostrade du missdådarna?
Tyvärr inte, var inga som satt i bilarna. Och när vi kom ut hade de åkt 😊

Re: När är det kö?

Postat: 29 jan 2023 20:50
av Bengt-re
Nect skrev: 29 jan 2023 19:58
Bengt-re skrev: 29 jan 2023 15:05
Nect skrev: 29 jan 2023 13:25
Intressant situation på SuC Åsarna idag.
Ingen kö men två icke Tesla bilar (inkl mig) och resten Tesla. Men det var Tesla bilarna själv som inte vet hur de ska stå så två laddare blev blockerade… Vi icke Tesla parkerade så att ingen blev blockerad.

Många nya Tesla förare som tyvärr inte vet hur man ska ställa sig vid SuC…🙈
Uppfostrade du missdådarna?
Tyvärr inte, var inga som satt i bilarna. Och när vi kom ut hade de åkt 😊
Attans. Finns en tomhet i basebolsträn som förblir oanvända....


🤪😃🤪

Re: När är det kö?

Postat: 29 jan 2023 21:59
av martinot
slugger75 skrev: 02 aug 2022 11:50
JockeX skrev:
Massa laddare som är trasiga nuförtiden. Har inte sett detta fenomen tidigare, är det pga att laddarna inte är fullt kompatibla med andra märken?
Borde rimligtvis ha att göra med det, att andra bilmärken stör laddarna, och/eller informationen om laddarnas status, när de pluggar in bilen.
Dels det (är ju känt med Iq5 som satt SuC-laddare ur spel), men sedan misstänker jag att de väldigt korta kablarna fysiskt slits mycket mer när bilar med laddintag på andra platser än vänster bak skall använda de.

Hade som sagt varit bättre om Tesla förlängt kablarna på de stationerna som de vill öppna upp för alla elbilar.

Re: När är det kö?

Postat: 29 jan 2023 22:13
av martinot
Nect skrev: 29 jan 2023 13:25
Intressant situation på SuC Åsarna idag.
Ingen kö men två icke Tesla bilar (inkl mig) och resten Tesla. Men det var Tesla bilarna själv som inte vet hur de ska stå så två laddare blev blockerade… Vi icke Tesla parkerade så att ingen blev blockerad.

Många nya Tesla förare som tyvärr inte vet hur man ska ställa sig vid SuC…🙈
:D

Skämt å sido; här skulle Tesla kunna göra ett mycket bättre jobb och märka upp rutorna tydligare med laddpunktsnummer.

Re: När är det kö?

Postat: 29 jan 2023 22:45
av MrRun
martinot skrev: 29 jan 2023 22:13
Nect skrev: 29 jan 2023 13:25
Intressant situation på SuC Åsarna idag.
Ingen kö men två icke Tesla bilar (inkl mig) och resten Tesla. Men det var Tesla bilarna själv som inte vet hur de ska stå så två laddare blev blockerade… Vi icke Tesla parkerade så att ingen blev blockerad.

Många nya Tesla förare som tyvärr inte vet hur man ska ställa sig vid SuC…🙈
:D

Skämt å sido; här skulle Tesla kunna göra ett mycket bättre jobb och märka upp rutorna tydligare med laddpunktsnummer.
Man borde kunna parkera rätt men lite förmildrande är att det är vinter här uppe. Inte många parkeringsrutor synliga nu.

Re: När är det kö?

Postat: 07 feb 2023 21:24
av Nect
Seriöst vafan…

Helt ensam på Gävle Bro SuC. När jag kollar i appen så har jag helt plötsligt halva effekten. Hm tänkte jag och tamefan. Av alla jäkla platser ska föraren i sin Model S stå bredvid mig och ta ena stolpparet som delar min effekt…

Tesla borde verkligen ha en tydlig info om detta i bilarna, eller byta ut till V3 illa kvickt…

Re: När är det kö?

Postat: 07 feb 2023 22:25
av slugger75
Finns ingen SuC i Tönnebro.

Menar du Gävle bro?

Re: När är det kö?

Postat: 07 feb 2023 22:49
av jpetters
Håller med. Hände tre gånger senaste veckan att någon prompt skulle ställa sig på samma par även om det fanns lediga alternativ.

Re: När är det kö?

Postat: 07 feb 2023 23:01
av Nect
slugger75 skrev: 07 feb 2023 22:25
Finns ingen SuC i Tönnebro.

Menar du Gävle bro?
Haha tack! Gävle Bro så klart 🤦‍♂️

Re: När är det kö?

Postat: 08 feb 2023 05:24
av Dafro
Nect skrev: 07 feb 2023 21:24
Seriöst vafan…

Helt ensam på Gävle Bro SuC. När jag kollar i appen så har jag helt plötsligt halva effekten. Hm tänkte jag och tamefan. Av alla jäkla platser ska föraren i sin Model S stå bredvid mig och ta ena stolpparet som delar min effekt…

Tesla borde verkligen ha en tydlig info om detta i bilarna, eller byta ut till V3 illa kvickt…
Håller helt med, men skönt att höra att det var en tesla ändå fast den kanske är tesla only. Dom borde absolut uppgradera sina v2 till v3, är ju det öven i Ulricehamn. 75 kW är inte premium.

Re: När är det kö?

Postat: 08 feb 2023 09:07
av Bjelke
Dafro skrev: 08 feb 2023 05:24
Nect skrev: 07 feb 2023 21:24
Seriöst vafan…

Helt ensam på Gävle Bro SuC. När jag kollar i appen så har jag helt plötsligt halva effekten. Hm tänkte jag och tamefan. Av alla jäkla platser ska föraren i sin Model S stå bredvid mig och ta ena stolpparet som delar min effekt…

Tesla borde verkligen ha en tydlig info om detta i bilarna, eller byta ut till V3 illa kvickt…
Håller helt med, men skönt att höra att det var en tesla ändå fast den kanske är tesla only. Dom borde absolut uppgradera sina v2 till v3, är ju det öven i Ulricehamn. 75 kW är inte premium.
Den är öppen för alla (Nect kör tex en Etron).
Ibland undrar man ju om det inte skulle gå att spärra paren så länge det finns andra lediga
icke-delade stolpar kvar, även om det blir lite strul då för den som ställer sig på en delad
stolpe i ”onödan”…
Istället för att få delad effekt så får man noll liksom, och är det en icke Tesla som ska slå
på i appen så kommer det upp direkt typ ”byt stolpe” plus en kort förklaring till varför…

Re: När är det kö?

Postat: 08 feb 2023 09:52
av kallekula
Jag tycker inte man hinner käka och kissa riktigt om man får full effekt så jag ställer mig alltid bredvid någon annan så jag får lite lugn och ro när jag äter ;)