Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av mikebike »

Robertrimmevik skrev:
BrooklynS skrev:
Sedan är det <tid vid laddare> som är avgörande. Halva laddtiden innebär kapacitet för dubbelt så många bilar.

Lägger man till <fler laddare> och <styrda tider> ökar tillgängligheten enormt. Det är egentligen bara de som reser längre sträckor som behöver ladda vid Supercharger. Den mesta tiden laddar man ju hemma (medelsvensson alltså).

Min poäng är att ingen pratar om 22 kW AC förutom någon förvirrad pensionär med en första generations ZOE. Men framtiden tillhör inte dem.
Som situationen ser ut nu är ju givetvis 22kW AC så gott som orelevant. Men inte med en snabb batteriutvevkling och räckvidd runt 70 ärliga mil. Har man ett 150kWh batteri så tar det ju 15 timmar att ladda fullt på en 11kW AC.
Ja, men man laddar dubbelt så många km/h med 22 kW än med 11 kW.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fast vad spelar det för roll med 7,5 eller 15 timmar när du är på en resa? Jag tycker en paus på 30-40 min är rimlig över timmen så blir det besvärande och funkar inte utan att ha något att göra. Utanför köpcentrum och andra aktiviteter kanske 22kW har sin plats, jag ansluter sällan till 11kW om jag inte vet att det kommer ta flera timmar på aktiviteten. Men jag kommer inte betala för 22kW laddare till bilen.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

LarsL skrev:
Fast vad spelar det för roll med 7,5 eller 15 timmar när du är på en resa? Jag tycker en paus på 30-40 min är rimlig över timmen så blir det besvärande och funkar inte utan att ha något att göra. Utanför köpcentrum och andra aktiviteter kanske 22kW har sin plats, jag ansluter sällan till 11kW om jag inte vet att det kommer ta flera timmar på aktiviteten. Men jag kommer inte betala för 22kW laddare till bilen.
Jag undrar hur mycket dyrare det skulle bli att generellt gå över till 22 kW ombordladdare. Om alla bilar utrustas med det kan det väl inte vara många hundralappar per bil?

Edit: stavfel
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Maw skrev:
Jag undrar hur mycket dyrare det skulle bli att generellt gå över till 22 kW ombordladdare. Om alla bilar utrustas med det kan det l inte vara många hundralappar per bil?
Ja, får jag det gratis så kan jag ha det i bilen. Förutsatt att det inte ger andra nackdelar.
Men skulle jag använda det? Tror det skulle vara väldigt sällan… Försöker se en situation då jag skulle göra det men har lite svårt att hitta den. Scenariot är alltså att jag skulle åka 2h och sedan vara där i 2-3 h och sedan tillbaka. För mig finns knappt den typen av resor. Kanske en försäljare då men jag som oftast är kund kanske inte bjuder honom på 22kW laddning ändå, varför skulle jag det.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Maw skrev:
LarsL skrev:
Jag undrar hur mycket dyrare det skulle bli att generellt gå över till 22 kW ombordladdare. Om alla bilar utrustas med det kan det väl inte vara många hundralappar per bil?

Känner mig ganska övertygad om de de handlar om mycket mer än hundralappar, de är kraft elektronik och de krävs mer koppar.. Om de hade handla om hundralappar så hade inte biltillverkarna börjar på 3 kW laddare även om man fattat att idag kräver kunden 11 kW.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

LarsL skrev:
Maw skrev:
Jag undrar hur mycket dyrare det skulle bli att generellt gå över till 22 kW ombordladdare. Om alla bilar utrustas med det kan det l inte vara många hundralappar per bil?
Ja, får jag det gratis så kan jag ha det i bilen. Förutsatt att det inte ger andra nackdelar.
Men skulle jag använda det? Tror det skulle vara väldigt sällan… Försöker se en situation då jag skulle göra det men har lite svårt att hitta den. Scenariot är alltså att jag skulle åka 2h och sedan vara där i 2-3 h och sedan tillbaka. För mig finns knappt den typen av resor. Kanske en försäljare då men jag som oftast är kund kanske inte bjuder honom på 22kW laddning ändå, varför skulle jag det.
Jag tror det finns use case för 22 kW när man vill ladda 1-3 timmar; t ex på köpcentrum där man ofta går 2-3 timmar, restauranger som inte är snabbmat, turistmål av olika slag som nöjesfält, stränder, naturreservat. Även hemladdning i vissa fall när man besöker någon eller får besök under förutsättning att man har tillgång till mer än 16A trefas eller kan boosta med batteri i hemmet.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:

Sover du en natt på hotell får du fullt batteri morgonen efter med 22 kW men inte med 11 kW.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Skulle nog säga de är väldigt få use case för 22 kW.. Känns som man antingen kan ladda över natten (11 kW räcker och blir över) eller så vill man ladda så snabbt de går för man ska vidare.

Har aldrig laddat på köpcenter mer när jag är snål och laddar för de är gratis, man kör liksom inte 15 mil för att komma till ett köpcenter.

Nöjesfält kan man kanske ladda på med även där skulle jag säga 11 kW räcker långt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

chaffis75 skrev:
Skulle nog säga de är väldigt få use case för 22 kW.. Känns som man antingen kan ladda över natten (11 kW räcker och blir över) eller så vill man ladda så snabbt de går för man ska vidare.

Har aldrig laddat på köpcenter mer när jag är snål och laddar för de är gratis, man kör liksom inte 15 mil för att komma till ett köpcenter.

Nöjesfält kan man kanske ladda på med även där skulle jag säga 11 kW räcker långt.

Beror på hur stort batteri man har. Har man 150 kWh och vill undvika snabbladdning så blir det viktigare med semisnabb destinationsladdning.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Maw skrev:
LarsL skrev:
Maw skrev:
Jag tror det finns use case för 22 kW när man vill ladda 1-3 timmar; t ex på köpcentrum där man ofta går 2-3 timmar, restauranger som inte är snabbmat, turistmål av olika slag som nöjesfält, stränder, naturreservat. Även hemladdning i vissa fall när man besöker någon eller får besök under förutsättning att man har tillgång till mer än 16A trefas eller kan boosta med batteri i hemmet.
Enig, men varför ska det vara AC laddning?
Varför ska man putta in 22kW laddare i alla bilar, isf att sätta de i en stolpe som flera kan använda?
Se för dig ett köpcentrum som fördelar 1x450kW matning DC ut till 20x~22kW DC?
Då behöver man inte större OBC i bilen, allt lösas i väggen/stolpen.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
chaffis75 skrev:

Beror på hur stort batteri man har. Har man 150 kWh och vill undvika snabbladdning så blir det viktigare med semisnabb destinationsladdning.
Jo de är klart att har man så stort batteri så.. Men sen tror inte jag på så stora batterier i en normal personbil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ska jag sova en natt räcker alltid 11kW (11kW x 8h = 88kWh). Jag är på hotellet mer än 8h och jag kommer inte dit med tomt batteri.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:

Sådana människor som inte hänger här är nog rörande överens. Milen är för korta och laddningen tar för lång tid och osäkerheten kring om man kan ladda direkt eller behöva vänta 1 timme är för stor.

Elbilen har långt kvar och jag tror faktiskt ID4,Enyaq,Q4 etron m.m kommer bromsa elbilsförsäljningen på sikt. Just för att nu skaffar alla möjliga människor elbilar och det kommer sprida sin åsikt om det. Hybrider kommer gå starkare ur detta skall ni se.
Håller inte med rakt av. Iaf. inte som Tesla-ägare. Kan förstå att det är annorlunda för er andra (absolut). Tycker det i 90% av resorna (inte alltså i vardags, då jag tycker det fungerar mer än så) så fungerar det rätt fint att ta elbilen, och inte några stora förluster i tid.

Åkt nu i sommar flera gånger mellan ungefär sträckan Sthlm-GBG med familjen, och hälsat på släkt och vänner, men även längs västkusten längs med Båstad/Torekov-hållet (tennis, mm.), och även någon tur till Danmark (Louisiana) med frugan och god vänner. Har varit hur smidigt som helst, och i alla dessa turer så kanske vi behövt att max stanna för snabbladdning i 10-13 minuter (en gång blev det ca 23 min, men det var för att vi åt lunch). Nu är detta säker sträckor som är vanligast att man åker på semester och resor längs, så finns gått om SuC-stationer.

Har aldrig varit fullt på en enda station (som max. beläggning kanske 2/3 av alla platser), och aldrig behövt vänta något i kö eller trasiga laddare. Har faktiskt varit riktigt trevligt att ta elbilen i sommar, i ställer för dieselbilen (som vi tidigare oftast tagit på semesterresor).

Köper dock att elbil kanske inte fungerar i 5-10% av fallen för oss (kanske skall sträckköra långa resor till norska eller svenska fjällen med mycket packning och skidor, etc). Men för oss så har det nu i år fungerat i 90% av fallen (eller mer).
Esterox skrev:
Så gällande laddning framöver kommer det nog inte bli sämre än vad det är idag.
Som nuvarande Tesla-ägare så är jag oroad för att SuC öppnas upp, och att det för oss faktiskt blir sämre än vad det är idag.

För icke-Tesla-ägare så är det ju givetvis tvärt om.

Hoppas att det blir bättre för alla, och inte sämre på bekostnad av oss Tesla-ägare, men det är nu upp till Elon att bevisa detta. Vi får se hur det går i verkligheten.

Blir det sämre så kanske vi dock antingen byter elbilen till bensin/diesel efter nästa leasingperiod, eller så behåller vi den endast för kortpendling, och återgår till att köra vår stora dieselkombi på semesterresorna igen (är också en möjlighet).

Tycker verkligen att det är supertrevligt att åka elbil på semesterresor (har njutit av det hela våren och sommaren), men blir det kö, problem och stök, då kommer det inte vara värt det för oss. Vi har lite tolerans för sådant. Finns bättre sätt att spendera vår semestertid på.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Maw skrev:
LarsL skrev:
Det kommer vara ett fåtal rika som har råd med stora batterier. De allra flesta kommer ha batterier med 20-30 mil i riktig räckvidd. Det behövs ju aldrig mer för att kunna göra en bekväm långresa och att hantera vardagen. Har man tillgång till Superchargernätverket så behöver man ju inte bekymra sig om laddningen, det bara funkar.
Med tanke på att batterierna inte längre är speciellt dyra och sjunker stadigt i pris ser jag inte varför jag skulle nöja mig med ett mindre batteri än jag har nu nästa gång jag köper elbil trots att jag nog inte tillhör gruppen "ett fåtal rika"?
Men elbilarna är nog ofta för dyra fortfarande, går priserna ner på batterier så tror jag snarast många vill se billigare bilar än större batterier.
Är övertygad om att detta kommer komma. Priserna på batterier går kraftigt ner för varje år, och kommer inte vara så stort bekymmer längre fram.

Kommer nog mer vara mer en fråga om plats och vikt, speciellt i småbilar (vilket iofs. är oftast de billigaste bilarna, så på det sättet har ju Lars en liten poäng).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
LarsL skrev:
Det kommer vara ett fåtal rika som har råd med stora batterier. De allra flesta kommer ha batterier med 20-30 mil i riktig räckvidd. Det behövs ju aldrig mer för att kunna göra en bekväm långresa och att hantera vardagen. Har man tillgång till Superchargernätverket så behöver man ju inte bekymra sig om laddningen, det bara funkar.

Öppnar Tesla upp superchargernätet och elbilsförsäljningen fortsätter öka så är det nog ganska mycket att bekymra sig om.
Delar helt din oro där.

Jag gillar verkligen Elon som visionär, men har lärt mig att man inte skall ta visionärers löften som garantier (de tenderar ofta till att vara lite av obotliga optimister).
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
LarsL skrev:

Vet inte vad komponentkostnad/inköps pris är för att dubblera laddarna från 11 kW till 22 kW, men skulle tippa (utan att jobbat som inköpare med det) att det är några tusenlappar, och inte några hundralappar.

Håller med om att det hade varit ett trevligt alternativ, och speciellt när bilar får allt större batterikapacitet (som någon nämnde är nog 150 kWh inte allt för långt bort i framtiden). Själv hade jag gärna betalat lite extra för att få 22kW ombordladdare (kan tänka mig en 15 papp extra). Däremot så löser detta ju inte snabbladdningsfrågan och risken att SuC-tillgängligheten nu riskerar att fördärvas (även om jag hoppas att det inte blir så).
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Maw skrev:
LarsL skrev:
Maw skrev:
Enig, men varför ska det vara AC laddning?
Varför ska man putta in 22kW laddare i alla bilar, isf att sätta de i en stolpe som flera kan använda?
Se för dig ett köpcentrum som fördelar 1x450kW matning DC ut till 20x~22kW DC?
Då behöver man inte större OBC i bilen, allt lösas i väggen/stolpen.
Har också tänkt att det kunde vara ett bättre alternativ att spendera pengarna/resurserna på.

Även om jag gärna sett 22kW-laddning i bilen för destinationsladdare (eller vid längre lunchstopp), så har jag inte effekt för det hemma. Eftersom det då är så sällan man använder det, så hade det ju totalt sätt förmodligen varit smartare att sätta dessa likriktare i stolparna/destinationsplatserna, istället för att lägga kostnaden (och vikt/plats) i varje bil.

Så i en ideal värld så borde det finns gott om 25-50 kW DC-laddare som destinations/lunch/shopping-laddare.
Bild
Esterox

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Esterox skrev:

Sådana människor som inte hänger här är nog rörande överens. Milen är för korta och laddningen tar för lång tid och osäkerheten kring om man kan ladda direkt eller behöva vänta 1 timme är för stor.

Elbilen har långt kvar och jag tror faktiskt ID4,Enyaq,Q4 etron m.m kommer bromsa elbilsförsäljningen på sikt. Just för att nu skaffar alla möjliga människor elbilar och det kommer sprida sin åsikt om det. Hybrider kommer gå starkare ur detta skall ni se.
Håller inte med rakt av. Iaf. inte som Tesla-ägare. Kan förstå att det är annorlunda för er andra (absolut). Tycker det i 90% av resorna (inte alltså i vardags, då jag tycker det fungerar mer än så) så fungerar det rätt fint att ta elbilen, och inte några stora förluster i tid.

Åkt nu i sommar flera gånger mellan ungefär sträckan Sthlm-GBG med familjen, och hälsat på släkt och vänner, men även längs västkusten längs med Båstad/Torekov-hållet (tennis, mm.), och även någon tur till Danmark (Louisiana) med frugan och god vänner. Har varit hur smidigt som helst, och i alla dessa turer så kanske vi behövt att max stanna för snabbladdning i 10-13 minuter (en gång blev det ca 23 min, men det var för att vi åt lunch). Nu är detta säker sträckor som är vanligast att man åker på semester och resor längs, så finns gått om SuC-stationer.

Har aldrig varit fullt på en enda station (som max. beläggning kanske 2/3 av alla platser), och aldrig behövt vänta något i kö eller trasiga laddare. Har faktiskt varit riktigt trevligt att ta elbilen i sommar, i ställer för dieselbilen (som vi tidigare oftast tagit på semesterresor).

Köper dock att elbil kanske inte fungerar i 5-10% av fallen för oss (kanske skall sträckköra långa resor till norska eller svenska fjällen med mycket packning och skidor, etc). Men för oss så har det nu i år fungerat i 90% av fallen (eller mer).
Esterox skrev:
Så gällande laddning framöver kommer det nog inte bli sämre än vad det är idag.
Som nuvarande Tesla-ägare så är jag oroad för att SuC öppnas upp, och att det för oss faktiskt blir sämre än vad det är idag.

För icke-Tesla-ägare så är det ju givetvis tvärt om.

Hoppas att det blir bättre för alla, och inte sämre på bekostnad av oss Tesla-ägare, men det är nu upp till Elon att bevisa detta. Vi får se hur det går i verkligheten.

Blir det sämre så kanske vi dock antingen byter elbilen till bensin/diesel efter nästa leasingperiod, eller så behåller vi den endast för kortpendling, och återgår till att köra vår stora dieselkombi på semesterresorna igen (är också en möjlighet).

Tycker verkligen att det är supertrevligt att åka elbil på semesterresor (har njutit av det hela våren och sommaren), men blir det kö, problem och stök, då kommer det inte vara värt det för oss. Vi har lite tolerans för sådant. Finns bättre sätt att spendera vår semestertid på.
Nej jag hade väldigt mycket fokus på alla elbilar förutom tesla.
Självklart har tesla fortsatt fördel och det är ingen hemlighet. Men jag tänker att Tesla redan övertygat ”sin mängd” människor som går över till elbilar.

Nu är det dags för resterande märken att locka över och det är där det kommer stanna upp tror jag. Dels så kommer många förstagångsköpare utav elbilar som inte är tesla gå tillbaka till fossilt och hybrid.

Sen förstår jag er som åker tesla att ni blir oroliga för att ni får det bekymmer vi andra har med laddare idag. Men om jag får rätt i mina tankar kommer elbilarna stanna upp i försäljning tillräckligt för att inte påverka ledigheterna hos tesla-laddarna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Esterox skrev:
Nu är det dags för resterande märken att locka över och det är där det kommer stanna upp tror jag. Dels så kommer många förstagångsköpare utav elbilar som inte är tesla gå tillbaka till fossilt och hybrid.
Är det inte lättare att övertyga folk om att köpa Tesla i så fall. När smarttelefoner kom blev jag ganska besviken och tyckte att de var så där. Jag gick ett kort tag tillbaka till en Nokia. Men sedan köpte dottern en IPad och jag insåg att jag bara köpte fel märke innan. Mitt tips är alltså att inte vara så insnöad att man bara bort ser från det bästa fabrikatet.
Esterox

Inlägg av Esterox »

LarsL skrev:
Esterox skrev:
Är det inte lättare att övertyga folk om att köpa Tesla i så fall. När smarttelefoner kom blev jag ganska besviken och tyckte att de var så där. Jag gick ett kort tag tillbaka till en Nokia. Men sedan köpte dottern en IPad och jag insåg att jag bara köpte fel märke innan. Mitt tips är alltså att inte vara så insnöad att man bara bort ser från det bästa fabrikatet.
Fast det är inte så enkelt som en telefon eller ipad. Bilar är inte jämförbara med telefoner.

En tesla är en fantastisk bil sett till nätverk och att den är effektiv. Men sen har inte tesla så stort övertag och det gör att alla inte kan eller vill åka tesla.

Jag har tittat på tesla så många gånger men varje gång så påminns jag om vad jag kommer sakna och hur mycket jag kommer störa mig på småsaker. Och jag vet att jag inte är ensam om det heller.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
LarsL skrev:

Fast det är inte så enkelt som en telefon eller ipad. Bilar är inte jämförbara med telefoner.

En tesla är en fantastisk bil sett till nätverk och att den är effektiv. Men sen har inte tesla så stort övertag och det gör att alla inte kan eller vill åka tesla.
Vet många som hatar/ogillar iPhone och Apple på precis samma sätt. Så inte unikt på något sätt.

Fördelen med Apple och Tesla, är att det har väl integrerade lösningar och användarvänliga system som tänker kundperspektiv och upplevelse från A-Ö. Nackdelen är ju dock (och det finns alltid klara nackdelar) är ju att det är deras sätt, eller inget, som gäller. Antingen gillar man och köper hela konceptet, eller så får man skita helt i det. Det är bägge lite av en antingen/eller-lösning ("take it or leave it").

Finns ju en orsak till att både Apple och Tesla väcker så mycket starka känslor på marknaden, och lite de som alltid är referensen som alla andra jämför sig med (antingen för att de gillar deras lösningar och vill efterlikna/kopiera de, eller tvärt om inte alls och vill positionera sig mot de).
Bild
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

martinot skrev:

Så i en ideal värld så borde det finns gott om 25-50 kW DC-laddare som destinations/lunch/shopping-laddare.
Helt enig (och det har vi ju konstaterat tidigare). Gödsla stadskärnor och köpcentra med 22 kW (och att ”alla” elbilar kan utnyttja det) samt 50 kW istället för någon enstaka 450 kW vid motorvägen. Jag skulle 8 gånger av 10 välja något i stadskärnan för att slippa Dinners, BK och andra sunkhak på vägen. Om det tar mig en timme eller två extra är inte hela världen. Livet är för kort för att inte uppleva nya saker.

Men i en värld med elbilar kommer vi förhoppningsvis ha båda alternativen. Snabbladdare vid sunkhaket vid motorvägen för de som inte kan tänka sig längre stopp än vad det tar att pinka, och en mängd laddare vid platser där människor kan uppleva något nytt och äta gott.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

chaffis75 skrev:

Alla är vi olika. Jag kan nästan aldrig ladda på destination. Aldrig hemma heller.
Däremot laddar jag drygt en timme varje torsdag kväll när vi veckohandlar. Med 22 kW skulle jag givetvis få dubbelt så mycket laddning. Då skulle jag mer sällan behöva gå hem och lämna bilen ett par timmar extra. Nej, det är inte gratis, 3 kr/kWh.

Dessutom är ju nästan alla laddstolpar på 22 kW, synd att inte kunna utnyttja full effekt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Esterox

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Esterox skrev:
LarsL skrev:

Vet många som hatar/ogillar iPhone och Apple på precis samma sätt. Så inte unikt på något sätt.

Fördelen med Apple och Tesla, är att det har väl integrerade lösningar och användarvänliga system som tänker kundperspektiv och upplevelse från A-Ö. Nackdelen är ju dock (och det finns alltid klara nackdelar) är ju att det är deras sätt, eller inget, som gäller. Antingen gillar man och köper hela konceptet, eller så får man skita helt i det. Det är bägge lite av en antingen/eller-lösning ("take it or leave it").

Finns ju en orsak till att både Apple och Tesla väcker så mycket starka känslor på marknaden, och lite de som alltid är referensen som alla andra jämför sig med (antingen för att de gillar deras lösningar och vill efterlikna/kopiera de, eller tvärt om inte alls och vill positionera sig mot de).
Tycker personligen att en telefon är något helt annat. Där köper jag att Apple är som det är och jag gillar det.

Men när det gäller bilar så vill jag precis som med hus, kunna välja så det passar min stil,tycke och smak. Jag vill ha det funktioner jag önskar osv. Varför betala upp mot en miljon för att någon annan skall bestämma åt dig? Eller enbart välja mellan vit eller svart inredning där du får trä om du väljer svart och kolfiber om du väljer vit. Tänk om jag vill ha svart med kolfiber ? Nej det går inte även fast jag betalar sjuka pengar för en bil.

Sedan är det fortfarande så, varför skall vi tvinga andra att åka det vi själva vill åka ? Finns ingen anledning. Däremot kan man försöka få fler att åka elbil. Men det handlar INTE om att alla skall åka Tesla.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
martinot skrev:
Esterox skrev:
LarsL skrev:

Tycker personligen att en telefon är något helt annat. Där köper jag att Apple är som det är och jag gillar det.
Även jag gillar Apple, så det är inte det att säger emot dig där. Men ville bara påpeka att det finns en massa andra som verkligen ogillar Apple, och aldrig skulle kunna tänka sig deras produkter (förmodligen många fler som ogillar Apple än som ogillar Tesla).
Bild
Skriv svar