Sovmorgon?larkar skrev:Nu har Tesla öppnat 10 stationer i Nederländerna för andra bilar, Teslabjörn har en film om det

Moderator: Redaktion
Sovmorgon?larkar skrev:Nu har Tesla öppnat 10 stationer i Nederländerna för andra bilar, Teslabjörn har en film om det
Tellus skrev:Oj, det blir ju billigare för icke teslaägare med abonnemang vs teslaägare om man laddar ofta, blir intressant nästa sommar.Zalman3 skrev:Kaos started?
Kommer det ut bland Svenssons att det är så billigt så kommer det bli som vid Lidl laddarna...
chaffis75 skrev:Intressant,Lophornis skrev:Verkar vara högt pris för icke Tesla bilar. 0.65€ läste jag på fb i en kommentar.
Någon som har alla priser? Jag skulle vilja se priset vid en SuC där man jämför tesla pris, icke tesla pris, och icke tesla pris med abonnemang.
Har de förresten blivit någon klarhet i vad abonnemang kostar och hur de är med bindningstid?
mati skrev:Jag blir lite skärrad när jag läser uttalanden som att hittills har det bara varit trevliga teslaägare som laddat på SUC men nu kommer det bli annorlunda osv. Innebär detta att alla vi andra är otrevlig pöbel som trevliga teslaägare inte vill ha att göra med?
Jag gillar inte alls det jag läser i den här tråden. Ionity går inte att använda eftersom man blir ruinerad, SUC går inte att använda eftersom man inte är välkommen. Oj så jobbigt det plötsligt har blivit att ha elbil. Med den attityden som lyser igenom här skulle det aldrig falla mig in att ladda på SUC, även om det hade varit gratis.
Bäst att stanna hemma och ladda hemma.
Japp framförallt tesla björn videon var ju en bra sammanställning även om han inte hade tesla priserna.MWall skrev:chaffis75 skrev:Intressant,Lophornis skrev:Verkar vara högt pris för icke Tesla bilar. 0.65€ läste jag på fb i en kommentar.
Någon som har alla priser? Jag skulle vilja se priset vid en SuC där man jämför tesla pris, icke tesla pris, och icke tesla pris med abonnemang.
Har de förresten blivit någon klarhet i vad abonnemang kostar och hur de är med bindningstid?
All information finns i den här tråden. Läs den.
Man väljer lite vad man vill läsa. Du som icke-Tesla ägare fastnar för ett uttalande, medan Teslaägare fastnar för andra uttalande t ex.mati skrev:Jag blir lite skärrad när jag läser uttalanden som att hittills har det bara varit trevliga teslaägare som laddat på SUC men nu kommer det bli annorlunda osv. Innebär detta att alla vi andra är otrevlig pöbel som trevliga teslaägare inte vill ha att göra med?
Tror inte för ett ögonblick att Teslaägare är sämre människor än andra. Problemet verkar vara att nu ska man samsas på SuC. Innan slapp man träffas och alla kunde leva i fred och harmoni.iAkita skrev:Elbilister är för mig en trevlig, hjälpsam och förstående grupp människor som kommer överens vid laddarna. Det samma verkar inte gälla vid SuC.
Tror du alltså det är mig och min attityd Mati syftar på (jag utgår från att det är mig du syftar på iallafall)? Det var då inte så jag läste Matis inlägg, men jag kanske brister i självinsikt.MWall skrev:mati skrev:Jag blir lite skärrad när jag läser uttalanden som att hittills har det bara varit trevliga teslaägare som laddat på SUC men nu kommer det bli annorlunda osv. Innebär detta att alla vi andra är otrevlig pöbel som trevliga teslaägare inte vill ha att göra med?
Jag gillar inte alls det jag läser i den här tråden. Ionity går inte att använda eftersom man blir ruinerad, SUC går inte att använda eftersom man inte är välkommen. Oj så jobbigt det plötsligt har blivit att ha elbil. Med den attityden som lyser igenom här skulle det aldrig falla mig in att ladda på SUC, även om det hade varit gratis.
Är bara en person som verkar ha den attityden. Det jag tror skiljer en Tesla-ägare mot en E-Tron-ägare är att Tesla-ägaren kommer parkera rätt och E-Tron-ägaren kommer parkera fel. Vad tror du ger mest upphov till konflikter?
Konstigt. Jag har varit rätt för den här öppningen sen de började prata om det. Sen igår när nyheten först kom så kände jag mig upprymd och andades ut. Tyckte att reglerna var tydliga och bra. Men sen kom det icke-Tesla ägare och började försvara rätten att parkera fel och ställa till kaos. Då kändes det mindre bra igen.jpetters skrev:Det blir helt klart intressant att se hur detta faller ut.
På vardagar kan det säkert fungera utmärkt men på helger/semestertider/storhelger lär det inte gå lika lysande, om nu inte laddarna då blir exklusiva för Tesla (eller kanske vissa av dem).
Bygger Tesla ut kapaciteten med >5x innan/parallellt med expansion kan det kanske också fungera ok. Alla v2 bör också uppdateras till v3. SuC effekt på 65kW är ju inget vidare.
Layouten på laddplatserna kommer också bli viktigare. T.ex. Norrköping (delvis) och Löddköpinge borde fungera bättre för fler bilar.
En "bra" laddhybrid, för långresor, kanske får ersätta Xen dessvärre. Familjens tålamod med laddstopp på långresa är redan på gränsen och en omgång laddkaos eller två så är det nog kört.
iAkita skrev:Tror du alltså det är mig och min attityd Mati syftar på (jag utgår från att det är mig du syftar på iallafall)? Det var då inte så jag läste Matis inlägg, men jag kanske brister i självinsikt.MWall skrev:mati skrev:Jag blir lite skärrad när jag läser uttalanden som att hittills har det bara varit trevliga teslaägare som laddat på SUC men nu kommer det bli annorlunda osv. Innebär detta att alla vi andra är otrevlig pöbel som trevliga teslaägare inte vill ha att göra med?
Är bara en person som verkar ha den attityden. Det jag tror skiljer en Tesla-ägare mot en E-Tron-ägare är att Tesla-ägaren kommer parkera rätt och E-Tron-ägaren kommer parkera fel. Vad tror du ger mest upphov till konflikter?
Tyvärr har det INNAN öppnandet funnits märkliga personer på SuC. Antalet av dessa märkliga personer lär öka.martinot skrev:Tror dessvärre att man tyvärr kan säga "good bye" till alla former av regler och hyfs (bara att läsa attityderna från icke-Tesla-användare och deras krav här på forumet).Dexter skrev:Ja de "oskrivna Tesla laddreglerna" att man inte helst tar laddplatsen bredvid någon annan som redan laddar kommer inte att existera längre.GreenMachine skrev:Den dagen det börjar bli en massa andra bilar på SuC-arna så lär min Teslan åka ur garaget. SuC är en av de i särklass viktigaste anledningarna till att jag köpte bilen. Har en i-pace också som aktivt undviker att köra några längre resor för att just slippa ladd-helvtet utanför Teslas skyddade verkstad. Som även framgår av tråden här och bevisligen av alla besök på olika publika laddplatser så har jag svårt att tro att det inte kommer att bli för stökigt med alla elbilsägare som kommer att resonera som vissa redan gör i tråden.
Det är ju knappt så att det funkar ens idag när det kommer någon klant och ställer sig på platsen bredvid så att hastigheten dyker i botten, trotts att det finns fler lediga odelade platser.
Hitintills har det ju endast varit 100% trevliga människor jag mött på SuC, men anar att det kommer snabbt gå utför nu.
Jag undrar om du tycker det är lika okej om jag skulle åka till säg Ionity och välja en laddare tänkt för en annan plats så någon blir utan stolpe? För vad jag vet har Ionity inte satt upp regler som tydligt säger med platsnummer exakt vilken laddare som hör till vilken plats och att det är förbjudet att parkera annorlunda, eller har jag fel? Du verkar ju tycka att så länge det inte explicit bryter mot en skriftlig regel är det okej att bryta mot det system som är uppbyggt och vara ivägen för andra.iAkita skrev:Angående att icke Teslor inte får ladda vid SuC då det är hög beläggning så tar det bort en stor del av anledningarna till att man skulle vilja utnyttja tjänsten överhuvudtaget, än mindre teckna ett abonnemang. Vid tider med låg beläggning är beläggningen sannolikt låg även vid andra stationer och då kan man lika gärna använda dem. I synnerhet om man riskerar att stöta på människor som resonerar och beter sig så otrevligt som en del gjort i den här tråden, om man ändå skulle våga sig till en SuC.
På den bilden ser det ju nästan ut som att kabeln skulle räcka även på andra sidan också (på den vita iaf),Off Grid Byggaren skrev:Innebär denna laddning att fyra laddplatser blockeras för Tealabilar?
Fast det är så det ser ut vid Ionityladdarna. I och med att bilarna har laddporten placerad vid olika ställen på bilen så blir det så. En Model 3 riskerar ställa sig på ett sätt som gör att åtkomsten för t.ex en ID4 blir problematisk om den ska stå innanför rutan, och vice versa. Till viss del har de löst det med längre kablar men det kan ändå bli problem beroende på layout på stationen.OfarligTesla skrev:Jag undrar om du tycker det är lika okej om jag skulle åka till säg Ionity och välja en laddare tänkt för en annan plats så någon blir utan stolpe? För vad jag vet har Ionity inte satt upp regler som tydligt säger med platsnummer exakt vilken laddare som hör till vilken plats och att det är förbjudet att parkera annorlunda, eller har jag fel? Du verkar ju tycka att så länge det inte explicit bryter mot en skriftlig regel är det okej att bryta mot det system som är uppbyggt och vara ivägen för andra.iAkita skrev:Angående att icke Teslor inte får ladda vid SuC då det är hög beläggning så tar det bort en stor del av anledningarna till att man skulle vilja utnyttja tjänsten överhuvudtaget, än mindre teckna ett abonnemang. Vid tider med låg beläggning är beläggningen sannolikt låg även vid andra stationer och då kan man lika gärna använda dem. I synnerhet om man riskerar att stöta på människor som resonerar och beter sig så otrevligt som en del gjort i den här tråden, om man ändå skulle våga sig till en SuC.
Nu är det visserligen så det ser ut i 50% av fallen när jag besöker en allmän station så det kanske är det som är standard hos människor, vad vet jag? Själv har jag istället skitit i att ladda vid flertalet tillfällen då andras blockering gjort att jag hade behövt blockera någon annan för att få plats, det tänker jag inte göra.
Fast det är ju inte e-tron ägarens fel att laddporten sitter där den sitter. Det är f ö inte begränsat till SuC. Även hos andra laddare står man snett och tvärs över linjerna. Man står alltid "fel" för någon. Det är så det ser ut. Fast jag har aldrig blivit utskälld för det. Alla andra elbilister verkar kunna hantera det eftersom alla sitter i samma sits. Det är bara testlaägare som hittills har varit förskonade från detta.MWall skrev:mati skrev:Jag blir lite skärrad när jag läser uttalanden som att hittills har det bara varit trevliga teslaägare som laddat på SUC men nu kommer det bli annorlunda osv. Innebär detta att alla vi andra är otrevlig pöbel som trevliga teslaägare inte vill ha att göra med?