Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Tellus »

larkar skrev:
Nu har Tesla öppnat 10 stationer i Nederländerna för andra bilar, Teslabjörn har en film om det
Sovmorgon? :D
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Tellus skrev:
Zalman3 skrev:
Kaos started?

Oj, det blir ju billigare för icke teslaägare med abonnemang vs teslaägare om man laddar ofta, blir intressant nästa sommar.
Kommer det ut bland Svenssons att det är så billigt så kommer det bli som vid Lidl laddarna...

Nej, abonnemang ska ge samma pris som för Tesla-ägare. Det är dock billigare i Nederländerna i Sverige. :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

chaffis75 skrev:
Lophornis skrev:
Verkar vara högt pris för icke Tesla bilar. 0.65€ läste jag på fb i en kommentar.
Intressant,

Någon som har alla priser? Jag skulle vilja se priset vid en SuC där man jämför tesla pris, icke tesla pris, och icke tesla pris med abonnemang.

Har de förresten blivit någon klarhet i vad abonnemang kostar och hur de är med bindningstid?

All information finns i den här tråden. Läs den. :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Jag blir lite skärrad när jag läser uttalanden som att hittills har det bara varit trevliga teslaägare som laddat på SUC men nu kommer det bli annorlunda osv. Innebär detta att alla vi andra är otrevlig pöbel som trevliga teslaägare inte vill ha att göra med?
Jag gillar inte alls det jag läser i den här tråden. Ionity går inte att använda eftersom man blir ruinerad, SUC går inte att använda eftersom man inte är välkommen. Oj så jobbigt det plötsligt har blivit att ha elbil. Med den attityden som lyser igenom här skulle det aldrig falla mig in att ladda på SUC, även om det hade varit gratis.
Bäst att stanna hemma och ladda hemma.

Är bara en person som verkar ha den attityden. Det jag tror skiljer en Tesla-ägare mot en E-Tron-ägare är att Tesla-ägaren kommer parkera rätt och E-Tron-ägaren kommer parkera fel. Vad tror du ger mest upphov till konflikter?
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
chaffis75 skrev:
Lophornis skrev:
Verkar vara högt pris för icke Tesla bilar. 0.65€ läste jag på fb i en kommentar.
Intressant,

Någon som har alla priser? Jag skulle vilja se priset vid en SuC där man jämför tesla pris, icke tesla pris, och icke tesla pris med abonnemang.

Har de förresten blivit någon klarhet i vad abonnemang kostar och hur de är med bindningstid?

All information finns i den här tråden. Läs den. :)
Japp framförallt tesla björn videon var ju en bra sammanställning även om han inte hade tesla priserna.

Men jo jag har följt tråden men lätt att missa inlägg med tanke på hur hett ämnet är.

Hoppas här kommer mer rapporter från de 10 utvalda SuC om hur de går och hur de fungerar i praktiken.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Om man navigerar till/via en SuC så kan ju datorn räkna ut hur många laddare som behövs, när och hur länge. Styr om till närliggande SuC om det är hårt tryck på den primära.

Lösningar finns, felparkeringarna blir svårare men kanske kan lösas med att Tesla säljer en CCS-adapter med någon meters kabel.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Det jag får för mig man kan konstatera av detta är att det finns två problem som behöver lösas:
  • Genom att över en natt kraftigt öka antalet möjliga kunder finns befogad oro för laddköer
  • Det faktum att alla bilar har laddporten på olika ställen samtidigt som längden på Teslas sladdar är väldigt kort ger befogad oro för att en bil av annat märke riskerar ta upp mer än en laddplats. Även detta bottnar väl i oro för kö.
Det förefaller som att sladdlösningen enbart går att lösa på så sätt att man sätter dit längre sladdar. Samtidigt tror jag många underskattar hur mycket det underlättar vid superchargerstationerna att alla teslor har laddporten på samma ställe. Det gör det omöjligt (så länge man inte drar släp) att blockera mer än en laddplats. Korta sladdar bidrar också till detta, det går inte parkera snett. Det som däremot fortfarande är möjligt är att halvera effekten för någon annan på v2-laddare. Personligen tycker jag inte man kan begära att kunderna ska förstå att man ska ta varannan laddare. Det ska vara lätt att göra rätt, svårt att göra fel.

Om jag kört icke-tesla hade jag för övrigt inte vågat förlita mig på supercharger om jag riskerar bli utestängd vid vissa tider. Om jag köar på ionity så kommer jag ju förr eller senare fram, men på supercharger kan jag få stå och köa hur länge som helst eftersom det bara matar på med teslor som håller beläggningen uppe. De icke-teslor som står och väntar kommer dessutom blockera infarten för teslorna, och är det riktigt illa kan de ju parkera på en laddplats i väntan på att kunna ladda. Det kan säkert också uppstå konflikter om teslorna uppfattas tränga sig i kön (hade de börjat köa trots att det finns lediga laddplatser hade beläggningen gått ner och därmed icke-teslorna kunnat börja ladda). Det måste kommuniceras extremt tydligt när man kan och inte kan ladda (helst bör man spärra hela resdagar).
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Öppna upp v2 men behåll v3 för tesla bilar.
Blir trist om någon icke tesla som laddar 50kW blockerar två v3 platser när jag vill ladda 250kW
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
Jag blir lite skärrad när jag läser uttalanden som att hittills har det bara varit trevliga teslaägare som laddat på SUC men nu kommer det bli annorlunda osv. Innebär detta att alla vi andra är otrevlig pöbel som trevliga teslaägare inte vill ha att göra med?
Man väljer lite vad man vill läsa. Du som icke-Tesla ägare fastnar för ett uttalande, medan Teslaägare fastnar för andra uttalande t ex.
iAkita skrev:
Elbilister är för mig en trevlig, hjälpsam och förstående grupp människor som kommer överens vid laddarna. Det samma verkar inte gälla vid SuC.
Tror inte för ett ögonblick att Teslaägare är sämre människor än andra. Problemet verkar vara att nu ska man samsas på SuC. Innan slapp man träffas och alla kunde leva i fred och harmoni.

Jag tror Elon blir pappa till WWIII genom att öppna upp SuC för alla. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Det blir helt klart intressant att se hur detta faller ut.
På vardagar kan det säkert fungera utmärkt men på helger/semestertider/storhelger lär det inte gå lika lysande, om nu inte laddarna då blir exklusiva för Tesla (eller kanske vissa av dem).
Bygger Tesla ut kapaciteten med >5x innan/parallellt med expansion kan det kanske också fungera ok. Alla v2 bör också uppdateras till v3. SuC effekt på 65kW är ju inget vidare.
Layouten på laddplatserna kommer också bli viktigare. T.ex. Norrköping (delvis) och Löddköpinge borde fungera bättre för fler bilar.

En "bra" laddhybrid, för långresor, kanske får ersätta Xen dessvärre. Familjens tålamod med laddstopp på långresa är redan på gränsen och en omgång laddkaos eller två så är det nog kört.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Angående att icke Teslor inte får ladda vid SuC då det är hög beläggning så tar det bort en stor del av anledningarna till att man skulle vilja utnyttja tjänsten överhuvudtaget, än mindre teckna ett abonnemang. Vid tider med låg beläggning är beläggningen sannolikt låg även vid andra stationer och då kan man lika gärna använda dem. I synnerhet om man riskerar att stöta på människor som resonerar och beter sig så otrevligt som en del gjort i den här tråden, om man ändå skulle våga sig till en SuC.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Amerikanare är ju bra på att göra buissnes även på köer.

Tänker på Disneyland där det är långa köer, och möjligheten att köpa fast pass finns.

Kan det tänkas bli två laddköer i framtiden, en snabbkö och en långsammare? Och Tesla bilar får den snabba kön?

Då skulle ju beläggningen kunna öka över dygnet.

Och de som inte har Tesla blir då sugna att byta, när de ser hur smidigt de laddar.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

MWall skrev:
mati skrev:
Jag gillar inte alls det jag läser i den här tråden. Ionity går inte att använda eftersom man blir ruinerad, SUC går inte att använda eftersom man inte är välkommen. Oj så jobbigt det plötsligt har blivit att ha elbil. Med den attityden som lyser igenom här skulle det aldrig falla mig in att ladda på SUC, även om det hade varit gratis.

Är bara en person som verkar ha den attityden. Det jag tror skiljer en Tesla-ägare mot en E-Tron-ägare är att Tesla-ägaren kommer parkera rätt och E-Tron-ägaren kommer parkera fel. Vad tror du ger mest upphov till konflikter?
Tror du alltså det är mig och min attityd Mati syftar på (jag utgår från att det är mig du syftar på iallafall)? Det var då inte så jag läste Matis inlägg, men jag kanske brister i självinsikt.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

jpetters skrev:
Det blir helt klart intressant att se hur detta faller ut.
På vardagar kan det säkert fungera utmärkt men på helger/semestertider/storhelger lär det inte gå lika lysande, om nu inte laddarna då blir exklusiva för Tesla (eller kanske vissa av dem).
Bygger Tesla ut kapaciteten med >5x innan/parallellt med expansion kan det kanske också fungera ok. Alla v2 bör också uppdateras till v3. SuC effekt på 65kW är ju inget vidare.
Layouten på laddplatserna kommer också bli viktigare. T.ex. Norrköping (delvis) och Löddköpinge borde fungera bättre för fler bilar.

En "bra" laddhybrid, för långresor, kanske får ersätta Xen dessvärre. Familjens tålamod med laddstopp på långresa är redan på gränsen och en omgång laddkaos eller två så är det nog kört.
Konstigt. Jag har varit rätt för den här öppningen sen de började prata om det. Sen igår när nyheten först kom så kände jag mig upprymd och andades ut. Tyckte att reglerna var tydliga och bra. Men sen kom det icke-Tesla ägare och började försvara rätten att parkera fel och ställa till kaos. Då kändes det mindre bra igen.

Ska som sagt bli spännande att se hur det hela fortlöper i Nederländerna. Det kan ju bli lite stökigt ett tag. Tror dock Tesla kommer lösa de problem som uppstår. Kan ju inte vara så att de inte är medvetna om laddportens position på andra elbilar.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
MWall skrev:
mati skrev:

Tror du alltså det är mig och min attityd Mati syftar på (jag utgår från att det är mig du syftar på iallafall)? Det var då inte så jag läste Matis inlägg, men jag kanske brister i självinsikt.

Nej det tror jag verkligen inte. Jag menade martinot.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Dexter skrev:
GreenMachine skrev:
Den dagen det börjar bli en massa andra bilar på SuC-arna så lär min Teslan åka ur garaget. SuC är en av de i särklass viktigaste anledningarna till att jag köpte bilen. Har en i-pace också som aktivt undviker att köra några längre resor för att just slippa ladd-helvtet utanför Teslas skyddade verkstad. Som även framgår av tråden här och bevisligen av alla besök på olika publika laddplatser så har jag svårt att tro att det inte kommer att bli för stökigt med alla elbilsägare som kommer att resonera som vissa redan gör i tråden.

Det är ju knappt så att det funkar ens idag när det kommer någon klant och ställer sig på platsen bredvid så att hastigheten dyker i botten, trotts att det finns fler lediga odelade platser.
Ja de "oskrivna Tesla laddreglerna" att man inte helst tar laddplatsen bredvid någon annan som redan laddar kommer inte att existera längre. ;)
Tror dessvärre att man tyvärr kan säga "good bye" till alla former av regler och hyfs (bara att läsa attityderna från icke-Tesla-användare och deras krav här på forumet).

Hitintills har det ju endast varit 100% trevliga människor jag mött på SuC, men anar att det kommer snabbt gå utför nu.
Tyvärr har det INNAN öppnandet funnits märkliga personer på SuC. Antalet av dessa märkliga personer lär öka.
Jag fick prata förstånd med en Passat GTE ägare som var sur över att han inte fick igång laddningen på SuC.

Kan tänka mig att SuC som är bäst i branschen nu kommer på en massa kritik över korta laddsladdar, strulande appar mm. Fel som mest beror på RTFM!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev:
Angående att icke Teslor inte får ladda vid SuC då det är hög beläggning så tar det bort en stor del av anledningarna till att man skulle vilja utnyttja tjänsten överhuvudtaget, än mindre teckna ett abonnemang. Vid tider med låg beläggning är beläggningen sannolikt låg även vid andra stationer och då kan man lika gärna använda dem. I synnerhet om man riskerar att stöta på människor som resonerar och beter sig så otrevligt som en del gjort i den här tråden, om man ändå skulle våga sig till en SuC.
Jag undrar om du tycker det är lika okej om jag skulle åka till säg Ionity och välja en laddare tänkt för en annan plats så någon blir utan stolpe? För vad jag vet har Ionity inte satt upp regler som tydligt säger med platsnummer exakt vilken laddare som hör till vilken plats och att det är förbjudet att parkera annorlunda, eller har jag fel? Du verkar ju tycka att så länge det inte explicit bryter mot en skriftlig regel är det okej att bryta mot det system som är uppbyggt och vara ivägen för andra.

Nu är det visserligen så det ser ut i 50% av fallen när jag besöker en allmän station så det kanske är det som är standard hos människor, vad vet jag? Själv har jag istället skitit i att ladda vid flertalet tillfällen då andras blockering gjort att jag hade behövt blockera någon annan för att få plats, det tänker jag inte göra.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Off Grid Byggaren skrev:
Innebär denna laddning att fyra laddplatser blockeras för Tealabilar?
Screenshot_20211101-225434_Google.jpg
På den bilden ser det ju nästan ut som att kabeln skulle räcka även på andra sidan också (på den vita iaf),
jag tänkte först att det kanske är bytt kabel där redan men det var nog mest önsketänkande…
Det ser iaf inte ut som att det fattas jättemycket för att det skulle funka för den bilen iaf (den är inte så bred
och porten sitter ganska långt bak).
Just V3 borde väl gå att förlänga lite utan problem, vattenkyld och smidig kabel liksom :) däremot kan det
bli lite fult eftersom den då inte längre passar i ”hålet” i stolpen på samma sätt (den kommer att hänga delvis
utanför och ner mot marken). Nya högre stolpar och längre kabel kanske? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

När jag läser om det här ämnet (både här och på andra ställen) slår det mig att många har inställningen att det är en rättighet man har att utnyttja andras egendom. Märklig inställning.
När sedan någon inbjuder till att använda hens utrustning/egendom, då vill man vara med och bestämma villkoren. Ännu märkligare.
Mig veterligen tillhör SuC Tesla och därför bör väl de ha rätten att bestämma hur och vem som får nyttja utrustningen. Sitt ner i båten och se vad som händer. Blir det bra - fine. Blir det inte bra - så står det var och en fritt att ändra på sin vagnpark/körförhållanden.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Borde dom inte satt upp någon kameraliknande historia på dessa ställena bara för att se och kunna utvärdera själva hur det går och ser ut?
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

Med tanke på att merparten av elbilarna verkar ha luckan höger bak eller vänster fram så är ju inte frågan om det är Tesla som valt fel och måste felparkera. :lol:

Det är en miljard spekulationer och folk gråter floder över att vi vanliga dödliga skall få ladda hemma hos dem, på deras nätverk, likt ni äger skiten. :roll:

Tror alla kan sitta ner i båten och avvakta det som blir resultatet när det väl öppnas.

Och blir det ett vettigt alternativ kommer nog merparten av oss som laddar Ionity idag på resor välja ett abonnemang hos Tesla.
Förbehållet att vi får backa in, ladda och åka när vi är klara.

Utan att behöva stå i en egen kö med mössan i hand och erbjuda Teslaägare på prostatamassage varje gång vi vill ha tillgång till en stolpe.

Antingen öppnar man nätverkat på alla, eller kan Elon lika gärna hålla skiten stängd för inbördes beundran.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Ett klassiskt gammalt talesätt är "tag inte ut segern i förskott". En del inlägg i den här tråden får mig att tänka att en lämplig variant av det talesätt vore "tag inte ut katastrofen i förskott".

Nu vet vi att Tesla inleder med ett pilotförsök i liten skala. Är det inte bäst att ta det lite lugnt och se hur det faller ut?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

OfarligTesla skrev:
iAkita skrev:
Jag undrar om du tycker det är lika okej om jag skulle åka till säg Ionity och välja en laddare tänkt för en annan plats så någon blir utan stolpe? För vad jag vet har Ionity inte satt upp regler som tydligt säger med platsnummer exakt vilken laddare som hör till vilken plats och att det är förbjudet att parkera annorlunda, eller har jag fel? Du verkar ju tycka att så länge det inte explicit bryter mot en skriftlig regel är det okej att bryta mot det system som är uppbyggt och vara ivägen för andra.

Nu är det visserligen så det ser ut i 50% av fallen när jag besöker en allmän station så det kanske är det som är standard hos människor, vad vet jag? Själv har jag istället skitit i att ladda vid flertalet tillfällen då andras blockering gjort att jag hade behövt blockera någon annan för att få plats, det tänker jag inte göra.
Fast det är så det ser ut vid Ionityladdarna. I och med att bilarna har laddporten placerad vid olika ställen på bilen så blir det så. En Model 3 riskerar ställa sig på ett sätt som gör att åtkomsten för t.ex en ID4 blir problematisk om den ska stå innanför rutan, och vice versa. Till viss del har de löst det med längre kablar men det kan ändå bli problem beroende på layout på stationen.

Se till exempel bilden nedan. Om bara de två närmsta laddarna är lediga och en Model 3 antingen backar in i den närmsta rutan eller kör rätt in i den näst närmsta rutan, då blir det problematiskt om det sen kommer en bil med laddporten placerad höger bak eller vänster fram. Ingen skulle komma på tanken att anklaga Teslaägaren för felparkering, trots att de tillverkare som finansierat nätverket har bilar med laddporten höger bak eller vänster fram.

Om man utnyttjar öppna laddnätverk frekvent är man van vid att det är så det är och inte blir det bråk eller tjafs för det. De flesta kommer nog utgå från att det kommer funka likadant när Tesla öppnar upp SuC. Inte för att de är elaka eller själviska, utan för att det är så de är vana att det funkar vid öppna nätverk. Det är konsekvensen av att det inte finns någon standard för laddportens placering.

Så antingen får andra elbilister lära om eller också får ni som är vana vid SuC lära om, nu när SuC öppnar för alla. Därför tycker jag att det är extremt viktigt att Tesla är tydliga med vad som gäller och att folk respekterar detta, vilka reglerna än blir. Men jag har svårt att tänka mig att Tesla planerar utestänga alla Europeiska och Koreanska bilar med laddporten höger bak eller vänster fram. Vad tror du?
1563615457_ios.jpeg
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Tesla är inte korkade. De 10 laddarna i Nederländerna är ett test, eller en Proof of Concept.

Det gör de förstås för att se hur det fungerar och för att hitta eventuella problem och saker som behöver lösas.

De kanske kommer fram till att längre CSS-kablar behövs t.ex, eller att prismodellen behöver ändras. Vi får se. Jag tror ändå prio kommer vara att det ska vara enkelt att åka på långresa även med en Tesla i framtiden. Enklare än med konkurrenternas bilar - trots detta.

Rent egoistiskt för mig är det förstås dåligt - men vi måste kunna se saker i ett större sammanhang. Och då inser även jag att det är bra.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MWall skrev:
mati skrev:

Fast det är ju inte e-tron ägarens fel att laddporten sitter där den sitter. Det är f ö inte begränsat till SuC. Även hos andra laddare står man snett och tvärs över linjerna. Man står alltid "fel" för någon. Det är så det ser ut. Fast jag har aldrig blivit utskälld för det. Alla andra elbilister verkar kunna hantera det eftersom alla sitter i samma sits. Det är bara testlaägare som hittills har varit förskonade från detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar