Sida 26 av 239

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 14 jun 2021 13:54
av jpetters
angarok skrev:
Zalman3 skrev:
Gamla Tesla MX laddar ju i 202kW.

Tesla Model X charges V3 superchargers with up to 202 kilowatts
202.jpg
Ja, men i USA har ju V3 samma kontakt som V2. Man undrar ju hur det skulle bli med CCS på en Model S, den får ju inte plats under nuvarande laddlucka.
”Kinaluckan” är ju ett alternativ för Europa.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 14 jun 2021 14:20
av Gustafsson
Karossen är ju inte exakt densamma, så laddluckan kan nog också vara annorlunda utformad. Verkar vara väldigt mycket helt ny teknik ”under skalet” också. Motor och batteriteknik är uppenbarligen ordentligt uppgraderade, men även ”allt annat” har också fått en modernisering. Börjar bli lite sugen igen trots att batterierna inte var i red bull format.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 14 jun 2021 18:38
av Sofie
Den viktigaste frågan: får model S dragkrok?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 14 jun 2021 20:04
av fakerlind
Högst oklart. Man har bara hittat en dragkrok i koden kring S på den Kanadensiska sidan. Inget mer såvitt jag vet.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 jun 2021 06:15
av Zalman3

Screenshot_20210615-055800_YouTube.jpg

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 jun 2021 06:32
av Zalman3
Tydligen har man lyckats bra med kylningen på Plaid.
Vid 34% SoC kändes ingen nämnvärd prestanda försämring.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 jun 2021 12:05
av Franz
Zalman3 skrev:
Tydligen har man lyckats bra med kylningen på Plaid.
Vid 34% SoC kändes ingen nämnvärd prestanda försämring.
Fast att kunna plocka högre effekt från batterierna vid låg SoC har väl inget med kylningsförmågan att göra?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 jun 2021 13:47
av dd88
Så dom fick en av dom 15(?) bilarna för att bygga om den till en banbil?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 jun 2021 13:59
av spacecoin
Verkar ju inte superpraktiskt med Yoke om man behöver snurra så här mycket:


Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 jun 2021 14:11
av OfarligTesla
spacecoin skrev:
Verkar ju inte superpraktiskt med Yoke om man behöver snurra så här mycket:
Jag tycker lite tvärtom, ser ju ut som det fungerar rätt bra när folk som kör för första gången inte har några stora problem med det. Som allt annat kommer muskelminnet förändras och man kommer hitta sätt att göra det smidigare på när man väl håller i den.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 jun 2021 14:29
av Maw
Jag är övertygad om att vissa personer hade försvarat Teslas val av ratt även om den sett ut så här nästa år..

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 jun 2021 14:34
av Svenssons
Maw skrev:
Jag är övertygad om att vissa personer hade försvarat Teslas val av ratt även om den sett ut så här nästa år..
De som i många år kört med en sådan klagade troligen högljutt på styrningen i bilar när de kom... En del kommer alltid klaga på saker de inte är vana vid.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 jun 2021 14:41
av dd88
Man får skilja på formen av ratten och helheten, formen ser jag inga större problem med om utförandet hade varit genomtänkt.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 jun 2021 14:46
av Fredrik j

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 jun 2021 14:49
av fth
spacecoin skrev:
Verkar ju inte superpraktiskt med Yoke om man behöver snurra så här mycket:
Jag är inte heller övertygad om att yoke är särskilt praktiskt, men coolt är det! ;)

Något jag noterade i denna och andra videos är dock att det verkar vara väldigt tyst i kupén, det är förstås svårt att jämföra från några Youtube-videos, men det är iaf känslan jag får.

Ljudet när dörrarna stängs känns också som ett rejält kliv framåt jämfört med "gamla" S/X (återigen med samma brasklapp).

/fth

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 jun 2021 15:01
av mans71
Tesla ”löser” hela tiden problem som inte finns. Det är ju faktiskt en del av deras charm som gör dom så likable, tycker iaf jag.

Annars hade värden aldrig fått se egenutvecklad regnsensor, falcon wing doors, obegripliga och krånglande dörrhantag, avsaknade av blinkersspak, osv. osv. och nu ska dom nu också bygga en bättre ratt! Finns många som gillar knasiga franska bilar också!

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 jun 2021 15:02
av Maw
Fredrik j skrev:
Ett bra tillbehör:
Skärmbild 2021-06-15 144657.png
https://www.biltema.se/bil---mc/styling ... HUQAvD_BwE
Ja, med en rattspinnare kanske en Yoke-ratt kan fungera. Kanske kunde de plocka bort ena sidan också och bara ha en fjärdedels ratt? Tänk vilken fin överblick man skulle få över instrumentpanelen..

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 jun 2021 15:10
av Credde
spacecoin skrev:
Verkar ju inte superpraktiskt med Yoke om man behöver snurra så här mycket:

Inte min favorit heller. Tycker även det ser ut som man måste korrigera väldigt mycket på ratten, kanske det dock är för det bara är typ halva ratten mot en "vanlig" bil.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 jun 2021 15:11
av Matte
Jag blir mer och mer irriterad över att Tesla har gjort denna lösning på ratt/spakar/växling. De kunde väl tex ha låtit folk få välja om man vill ha en blinkerspak eller inte. Vad är det positiva? Såg någon video igår med Tesla Raj och han visade hur man faktiskt kunde lägga handen på sidan av ratten samtidigt som man balanserade armbågen på dörren. Alltså va?? Det kan man väl på typ alla bilar, men då har man dessutom tyngden längst ner på rattenoch slipper spänna armen. (Jag bortser från att det inte är trafiksäkert sätt att hålla ratten). Om man vänder på detta. Finns det någon som köper nya Tesla för att den nya ratten är bra?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 jun 2021 15:18
av taliz
Fredrik j skrev:
Ett bra tillbehör:
Skärmbild 2021-06-15 144657.png
https://www.biltema.se/bil---mc/styling ... HUQAvD_BwE
:lol:
Köpa några sånna, sätta en Tesla-logga på och kränga för 1000kr/st. ;)

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 jun 2021 15:26
av OfarligTesla
Matte skrev:
Jag blir mer och mer irriterad över att Tesla har gjort denna lösning på ratt/spakar/växling. De kunde väl tex ha låtit folk få välja om man vill ha en blinkerspak eller inte. Vad är det positiva? Såg någon video igår med Tesla Raj och han visade hur man faktiskt kunde lägga handen på sidan av ratten samtidigt som man balanserade armbågen på dörren. Alltså va?? Det kan man väl på typ alla bilar, men då har man dessutom tyngden längst ner på rattenoch slipper spänna armen. (Jag bortser från att det inte är trafiksäkert sätt att hålla ratten). Om man vänder på detta. Finns det någon som köper nya Tesla för att den nya ratten är bra?
Blinkerspaken är nog det som jag kan störa mig på med denna lösning, det kommer vara krångligt att blinka ut ur rondeller även om jag tror man kan vänja sig vid det också. Men Tesla är ju inte de första med att ta bort blinkerspaken men det hjälper ju inte när det blir jobbigare.. Vad gäller ratten så tror jag ingen köper Teslan bara för den ratten men tror det finns en hel del människor som skulle föredra den framför en rund ratt. Jag vill testa först innan jag säger bu eller bä, designen av den har ju iaf klara fördelar som att jag slipper huka mig för att se hela skärmen.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 jun 2021 15:28
av taliz
Det värsta med blinkersknapparna är nog att de är touch.
Hade det varit vanliga knappar tror jag det funkat bra.

Har ju touch i ID4an och det är helt värdelöst, funkar kanske var tredje gång om man har tur.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 jun 2021 15:29
av fakerlind
Jag är övertygad om att de allra flesta vänjer sig väldigt fort med dessa nya funktioner.
Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är en bättre lösning än den nuvarande.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 jun 2021 15:33
av bjornnilsson
OfarligTesla skrev:
Vad gäller ratten så tror jag ingen köper Teslan bara för den ratten men tror det finns en hel del människor som skulle föredra den framför en rund ratt. Jag vill testa först innan jag säger bu eller bä, designen av den har ju iaf klara fördelar som att jag slipper huka mig för att se hela skärmen.
Jag såg ratten morgonen efter eventet i vintras och det var faktiskt bara den som gjorde att jag beställde. Förmodligen är jag i minoritet. :D

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 jun 2021 17:59
av thebishop