Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 14 nov 2022 19:23
Det är tre fundament utställda. Så det borde i alla fall bli tre laddare med dubbla uttag.
https://teslaclubsweden.se/forum/
Hoppsan.Hoppsan_84 skrev:CK laddare på G i Gränna.
Ställde frågan inte till dig, men specifikt till Swede1. Är nyfiken på hur dennes situation ser ut.mikebike skrev:Jag kan inte ladda hemma alls och kör så långt att jag måste ladda på vägen 20 gånger på ett år. Hittills har jag bara snabbladdat på SuC, men nu blir det till att kolla alternativa snabbladdare.martinot skrev:Det beror på. Räkna på ditt snitt. Hur ofta laddar du hemma, och hur mycket laddar du när du är på resa?Swede1 skrev:8 kr/kwh är för dyrt, det är billigare att köra på bensin och snabbare att tanka. Laddbybridena slår tillbaka. Snabbladdning måste ner runt 5 kr / kwh om det ska vara intressant.
Vilken elbil resp. fossilbil har du, och vad drar de för dig ungefär?
Vi har en snål diesel, men normalt är det mycket billigare i vardagen att ta någon av våra elbilar. Löjligt mycket billigare.
Det beror på. Räkna på ditt snitt. Swede1; Hur ofta laddar du hemma, och hur mycket laddar du när du är på resa?Swede1 skrev:Jag tycker ni resonerar konstigt, det var inte länge sedan Tesla supercharger kostade under 2 kr/kwh. Nu kostar det 8-9 kr och är billigare med bensin på långresa. Men ändå ska elbil vara billigare… Men visst har du ett jättebatteri och aldrig åker över 30-40 mil och kan ladda allt gratis med solel hemma. Men det finns de som har elbilar med mindre batteri och rex och kan välja bensin eller kortare laddstopp. Sen alla laddhybrider som blir mer attraktiva när det är så dyrt att snabbladda.
Det känns konstigt att det blir billigare och snabbare för mig att tanka bensin än snabbladda. Med tanke på miljön och vem som får bensinpengarna. Jag hoppas marknaden trycker ner laddpriserna till ca 5 kr/kwh igen. Jag tycker det alltid ska vara billigare att köra på el, det åär miljövänligare och tar längre tid.
Hoppas att dom göra likadant i Södertälje.Skabb1 skrev:Hoppsan.Hoppsan_84 skrev:CK laddare på G i Gränna.
Trodde inte de skulle konkurrera med Ionity på det viset.
Wow, trodde inte CK fick bygga på de stationer där de finns ionity.. Kul de blir fler..Hoppsan_84 skrev:CK laddare på G i Gränna.
Om jag åker på långfärd hamnar förbrukningen oftast runt 1,6 kWh/mil, kanske 1,8 om det är under den kallare delen av året. Med ett pris på 7 kr/Kwh så blir det 11-13 kr/mil. Det är inte så enkelt att hitta en vettig ICE-bil som slår det, i alla fall inte med det körsätt jag har.Swede1 skrev:Jag tycker ni resonerar konstigt, det var inte länge sedan Tesla supercharger kostade under 2 kr/kwh. Nu kostar det 8-9 kr och är billigare med bensin på långresa. Men ändå ska elbil vara billigare… Men visst har du ett jättebatteri och aldrig åker över 30-40 mil och kan ladda allt gratis med solel hemma. Men det finns de som har elbilar med mindre batteri och rex och kan välja bensin eller kortare laddstopp. Sen alla laddhybrider som blir mer attraktiva när det är så dyrt att snabbladda.
Det känns konstigt att det blir billigare och snabbare för mig att tanka bensin än snabbladda. Med tanke på miljön och vem som får bensinpengarna. Jag hoppas marknaden trycker ner laddpriserna till ca 5 kr/kwh igen. Jag tycker det alltid ska vara billigare att köra på el, det åär miljövänligare och tar längre tid.
Om jag åker Uppsala–Malmö kommer jag att stanna och äta någon gång. Då passar jag på att ladda. Ingen tidsförlust för att ladda.Swede1 skrev:Bmw i3 Rex med lilla batteriet har jag, underbar bil, aldrig räckviddsångest, men du kan vara miljövänlig om du har tid och är motiverad. Billiga vardagsresor upp till 10 mil. Relativt Lätt att jämföra el och bensinkostnad.
Ok har du en snål elbil med stort batteri och kör snålt så kan du åka 60 mil och bara snabbladda 40 kwh x 8 kr = 320 kr. Ja billigt för 60 mil. Och de flesta åker inte mycket längre. Får väl skaffa en vanlig elbil med stort batteri. Om bilen går 40 mil så behövs bara 10 mils snabbladdning. Men som ni vet så kan man komma fram nästan lika fort med ett mindre batteri och flera korta laddstopp.
Om du värderar din tid så ska snabbladdning vara billigare än bensintankning. Allt annat lika.
Ett annat exempel från verkligheten; om jag åker Sthlm-GBG med vår M3 LR så stannar jag på V3 i tex. Jönköping och då räcker det att ladda ca 5-7 min innan jag åker vidare. Det är marginellt längre tid än att stanna på en dieselmack om jag tar vår Merca E-klass, där ett stopp och tankning tar ca 3-4 min.Niklas Z skrev:Om jag åker Uppsala–Malmö kommer jag att stanna och äta någon gång. Då passar jag på att ladda. Ingen tidsförlust för att ladda.
Problemet är att man måste stanna både för att ladda och för att äta, om man har någorlunda krav på vad man äter.Niklas Z skrev:Om jag åker Uppsala–Malmö kommer jag att stanna och äta någon gång. Då passar jag på att ladda. Ingen tidsförlust för att ladda.Swede1 skrev:Bmw i3 Rex med lilla batteriet har jag, underbar bil, aldrig räckviddsångest, men du kan vara miljövänlig om du har tid och är motiverad. Billiga vardagsresor upp till 10 mil. Relativt Lätt att jämföra el och bensinkostnad.
Ok har du en snål elbil med stort batteri och kör snålt så kan du åka 60 mil och bara snabbladda 40 kwh x 8 kr = 320 kr. Ja billigt för 60 mil. Och de flesta åker inte mycket längre. Får väl skaffa en vanlig elbil med stort batteri. Om bilen går 40 mil så behövs bara 10 mils snabbladdning. Men som ni vet så kan man komma fram nästan lika fort med ett mindre batteri och flera korta laddstopp.
Om du värderar din tid så ska snabbladdning vara billigare än bensintankning. Allt annat lika.
Och jag minns uttalandet att det är gratis och ska alltid vara så…Nicke Nyfiken skrev:För att de kan.Swede1 skrev:Jag tycker ni resonerar konstigt, det var inte länge sedan Tesla supercharger kostade under 2 kr/kwh. Nu kostar det 8-9 kr och är billigare med bensin på långresa.
Hur motiverar Tesla att de tar 8-9 kr /kwh på snabbladdning nu?![]()
Tesla är som alla andra knarkhandlare.
I början så fick vi drogen helt gratis och sedan ett löfte om att det alltid skulle vara billigt.
Nu när vi är tillräckligt många som blivit beroende, så utnyttjar de oss och skinnar oss på alla våra pengar.![]()
Jag minns ett uttalande från Tesla för många år sedan, att SUC var en service för deras kunder som de ALDRIG skulle tjäna pengar på...
Tycker man kan klaga mycket på Tesla och även på SuC (gillar inte att de ökat priserna så mycket, och ännu värre att de öppnat upp för alla bilmärken som klart försämrat laddnätet), men man måste ju ändå ge de credd för att bilar som sålts med gratis SuC faktiskt fortfarande har det.Bjelke skrev:Och jag minns uttalandet att det är gratis och ska alltid vara så…
Japp det håller jag med ommartinot skrev:Tycker man kan klaga mycket på Tesla och även på SuC (gillar inte att de ökat priserna så mycket, och ännu värre att de öppnat upp för alla bilmärken som klart försämrat laddnätet), men man måste ju ändå ge de credd för att bilar som sålts med gratis SuC faktiskt fortfarande har det.Bjelke skrev:Och jag minns uttalandet att det är gratis och ska alltid vara så…
Det har jag nog aldrig riktig gjort skall jag erkänna.Bjelke skrev:Men allt sånt här sammantaget gör iaf att jag inte litar ett jäv…a skit på något som Elon säger, tyvärr…
Imponerande att din nya Model 3 är så mycket bättre än din gamla!martinot skrev:Ett annat exempel från verkligheten; om jag åker Sthlm-GBG med vår M3 LR så stannar jag på V3 i tex. Jönköping och då räcker det att ladda ca 5-7 min innan jag åker vidare. Det är marginellt längre tid än att stanna på en dieselmack om jag tar vår Merca E-klass, där ett stopp och tankning tar ca 3-4 min.Niklas Z skrev:Om jag åker Uppsala–Malmö kommer jag att stanna och äta någon gång. Då passar jag på att ladda. Ingen tidsförlust för att ladda.
Tidsskillnad; ca 2-3 minuter. Kan leva med det.
Jo, både värmepump och större batteri har varit en stor förbättring. Är klart nöjdare med vår M3LR -21 vs vår -19. Väldigt bra uppdatering!iAkita skrev:Imponerande att din nya Model 3 är så mycket bättre än din gamla!martinot skrev:Ett annat exempel från verkligheten; om jag åker Sthlm-GBG med vår M3 LR så stannar jag på V3 i tex. Jönköping och då räcker det att ladda ca 5-7 min innan jag åker vidare. Det är marginellt längre tid än att stanna på en dieselmack om jag tar vår Merca E-klass, där ett stopp och tankning tar ca 3-4 min.Niklas Z skrev:Om jag åker Uppsala–Malmö kommer jag att stanna och äta någon gång. Då passar jag på att ladda. Ingen tidsförlust för att ladda.
Tidsskillnad; ca 2-3 minuter. Kan leva med det.
Det ut som Upplands Väsby.LarsOJ skrev:Nu jäklar är det bra snurr på laddningen hos Cirkle K. Första gången jag sett kö mitt på dan. Brukar alltid va öde. En Id4 och en Enyaq väntar.
Off Grid Byggaren skrev:Det ut som Upplands Väsby.LarsOJ skrev:Nu jäklar är det bra snurr på laddningen hos Cirkle K. Första gången jag sett kö mitt på dan. Brukar alltid va öde. En Id4 och en Enyaq väntar.
Kollar jag i Chargefinder är det princip kö på alla 150 kW i Stockholm nu. Det finns ju bara ett fåtal.
Vad har hänt senaste veckorna, från nästan öde till fullbelagt?
Inte lika kul att ladda hemma längre skulle jag tro.Off Grid Byggaren skrev:Det ut som Upplands Väsby.LarsOJ skrev:Nu jäklar är det bra snurr på laddningen hos Cirkle K. Första gången jag sett kö mitt på dan. Brukar alltid va öde. En Id4 och en Enyaq väntar.
Kollar jag i Chargefinder är det princip kö på alla 150 kW i Stockholm nu. Det finns ju bara ett fåtal.
Vad har hänt senaste veckorna, från nästan öde till fullbelagt?
Tesla-priserna har ju också dragit iväg. Även i Dorotea börjar priset närma sig 9 kr/kWh…Datzun skrev:Även jag laddade på Circle K idag. Nödladdning 12 kWh på resa. Med den prissättning de har är det bara nödladdning, inte mer.
Det är ju just när det är mycket trafik och kö som man laddar på SuC, annars där det är billigare.Bankiren skrev:We Charge med 3,15 kr/kWh hos IONITY och 3,9 kr/kWh hos andra DC-laddare verkar svårslaget just nu. Men lär väl vara enorma köer där under julen.