Sida 26 av 28

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 14 nov 2022 19:23
av Hoppsan_84
Det är tre fundament utställda. Så det borde i alla fall bli tre laddare med dubbla uttag.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 14 nov 2022 19:26
av Skabb1
Hoppsan_84 skrev:
CK laddare på G i Gränna.
Hoppsan.
Trodde inte de skulle konkurrera med Ionity på det viset.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 14 nov 2022 19:29
av martinot
mikebike skrev:
martinot skrev:
Swede1 skrev:
8 kr/kwh är för dyrt, det är billigare att köra på bensin och snabbare att tanka. Laddbybridena slår tillbaka. Snabbladdning måste ner runt 5 kr / kwh om det ska vara intressant.
Det beror på. Räkna på ditt snitt. Hur ofta laddar du hemma, och hur mycket laddar du när du är på resa?

Vilken elbil resp. fossilbil har du, och vad drar de för dig ungefär?

Vi har en snål diesel, men normalt är det mycket billigare i vardagen att ta någon av våra elbilar. Löjligt mycket billigare.
Jag kan inte ladda hemma alls och kör så långt att jag måste ladda på vägen 20 gånger på ett år. Hittills har jag bara snabbladdat på SuC, men nu blir det till att kolla alternativa snabbladdare.
Ställde frågan inte till dig, men specifikt till Swede1. Är nyfiken på hur dennes situation ser ut.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 14 nov 2022 19:30
av martinot
Swede1 skrev:
Jag tycker ni resonerar konstigt, det var inte länge sedan Tesla supercharger kostade under 2 kr/kwh. Nu kostar det 8-9 kr och är billigare med bensin på långresa. Men ändå ska elbil vara billigare… Men visst har du ett jättebatteri och aldrig åker över 30-40 mil och kan ladda allt gratis med solel hemma. Men det finns de som har elbilar med mindre batteri och rex och kan välja bensin eller kortare laddstopp. Sen alla laddhybrider som blir mer attraktiva när det är så dyrt att snabbladda.

Det känns konstigt att det blir billigare och snabbare för mig att tanka bensin än snabbladda. Med tanke på miljön och vem som får bensinpengarna. Jag hoppas marknaden trycker ner laddpriserna till ca 5 kr/kwh igen. Jag tycker det alltid ska vara billigare att köra på el, det åär miljövänligare och tar längre tid.
Det beror på. Räkna på ditt snitt. Swede1; Hur ofta laddar du hemma, och hur mycket laddar du när du är på resa?

Vilken elbil resp. fossilbil har du, och vad drar de för dig ungefär?

Vi har en snål diesel, men normalt är det mycket billigare i vardagen att ta någon av våra elbilar. Löjligt mycket billigare.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 14 nov 2022 19:40
av Dafro
Skabb1 skrev:
Hoppsan_84 skrev:
CK laddare på G i Gränna.
Hoppsan.
Trodde inte de skulle konkurrera med Ionity på det viset.
Hoppas att dom göra likadant i Södertälje.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 14 nov 2022 20:45
av chaffis75
Hoppsan_84 skrev:
CK laddare på G i Gränna.
Wow, trodde inte CK fick bygga på de stationer där de finns ionity.. Kul de blir fler..

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 14 nov 2022 21:56
av Niklas Z
Swede1 skrev:
Jag tycker ni resonerar konstigt, det var inte länge sedan Tesla supercharger kostade under 2 kr/kwh. Nu kostar det 8-9 kr och är billigare med bensin på långresa. Men ändå ska elbil vara billigare… Men visst har du ett jättebatteri och aldrig åker över 30-40 mil och kan ladda allt gratis med solel hemma. Men det finns de som har elbilar med mindre batteri och rex och kan välja bensin eller kortare laddstopp. Sen alla laddhybrider som blir mer attraktiva när det är så dyrt att snabbladda.

Det känns konstigt att det blir billigare och snabbare för mig att tanka bensin än snabbladda. Med tanke på miljön och vem som får bensinpengarna. Jag hoppas marknaden trycker ner laddpriserna till ca 5 kr/kwh igen. Jag tycker det alltid ska vara billigare att köra på el, det åär miljövänligare och tar längre tid.
Om jag åker på långfärd hamnar förbrukningen oftast runt 1,6 kWh/mil, kanske 1,8 om det är under den kallare delen av året. Med ett pris på 7 kr/Kwh så blir det 11-13 kr/mil. Det är inte så enkelt att hitta en vettig ICE-bil som slår det, i alla fall inte med det körsätt jag har.
Men för att ta ett konkret exempel. Säg att jag ska åka Uppsala – Malmö. Det kan dra 110 kWh. Då startar jag med fullt batteri som laddats billigt. Det behöver fyllas på 40 kWh någonstans på vägen. Med andra ord är "dyrladdningen" en liten del av resan och även om jag skulle ladda på Ionity utan abonnemang skulle det belasta resan med 5 kr/mil. Har jag laddat för 3 kr/kWh före start belastar det resan med drygt 3 kr/mil. Totalt landar vi på mellan 8 och 9 kr/mil. Det tycker jag är billigt.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba ladda

Postat: 14 nov 2022 22:48
av Swede1
Bmw i3 Rex med lilla batteriet har jag, underbar bil, aldrig räckviddsångest, men du kan vara miljövänlig om du har tid och är motiverad. Billiga vardagsresor upp till 10 mil. Relativt Lätt att jämföra el och bensinkostnad.

Ok har du en snål elbil med stort batteri och kör snålt så kan du åka 60 mil och bara snabbladda 40 kwh x 8 kr = 320 kr. Ja billigt för 60 mil. Och de flesta åker inte mycket längre. Får väl skaffa en vanlig elbil med stort batteri. Om bilen går 40 mil så behövs bara 10 mils snabbladdning. Men som ni vet så kan man komma fram nästan lika fort med ett mindre batteri och flera korta laddstopp.

Om du värderar din tid så ska snabbladdning vara billigare än bensintankning. Allt annat lika.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba ladda

Postat: 14 nov 2022 22:55
av Niklas Z
Swede1 skrev:
Bmw i3 Rex med lilla batteriet har jag, underbar bil, aldrig räckviddsångest, men du kan vara miljövänlig om du har tid och är motiverad. Billiga vardagsresor upp till 10 mil. Relativt Lätt att jämföra el och bensinkostnad.

Ok har du en snål elbil med stort batteri och kör snålt så kan du åka 60 mil och bara snabbladda 40 kwh x 8 kr = 320 kr. Ja billigt för 60 mil. Och de flesta åker inte mycket längre. Får väl skaffa en vanlig elbil med stort batteri. Om bilen går 40 mil så behövs bara 10 mils snabbladdning. Men som ni vet så kan man komma fram nästan lika fort med ett mindre batteri och flera korta laddstopp.

Om du värderar din tid så ska snabbladdning vara billigare än bensintankning. Allt annat lika.
Om jag åker Uppsala–Malmö kommer jag att stanna och äta någon gång. Då passar jag på att ladda. Ingen tidsförlust för att ladda.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba ladda

Postat: 14 nov 2022 23:27
av martinot
Niklas Z skrev:
Om jag åker Uppsala–Malmö kommer jag att stanna och äta någon gång. Då passar jag på att ladda. Ingen tidsförlust för att ladda.
Ett annat exempel från verkligheten; om jag åker Sthlm-GBG med vår M3 LR så stannar jag på V3 i tex. Jönköping och då räcker det att ladda ca 5-7 min innan jag åker vidare. Det är marginellt längre tid än att stanna på en dieselmack om jag tar vår Merca E-klass, där ett stopp och tankning tar ca 3-4 min.

Tidsskillnad; ca 2-3 minuter. Kan leva med det.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba ladda

Postat: 15 nov 2022 07:40
av mikebike
Niklas Z skrev:
Swede1 skrev:
Bmw i3 Rex med lilla batteriet har jag, underbar bil, aldrig räckviddsångest, men du kan vara miljövänlig om du har tid och är motiverad. Billiga vardagsresor upp till 10 mil. Relativt Lätt att jämföra el och bensinkostnad.

Ok har du en snål elbil med stort batteri och kör snålt så kan du åka 60 mil och bara snabbladda 40 kwh x 8 kr = 320 kr. Ja billigt för 60 mil. Och de flesta åker inte mycket längre. Får väl skaffa en vanlig elbil med stort batteri. Om bilen går 40 mil så behövs bara 10 mils snabbladdning. Men som ni vet så kan man komma fram nästan lika fort med ett mindre batteri och flera korta laddstopp.

Om du värderar din tid så ska snabbladdning vara billigare än bensintankning. Allt annat lika.
Om jag åker Uppsala–Malmö kommer jag att stanna och äta någon gång. Då passar jag på att ladda. Ingen tidsförlust för att ladda.
Problemet är att man måste stanna både för att ladda och för att äta, om man har någorlunda krav på vad man äter.
I vårt fall äter vi oftast på Kroatorpet i Huskvarna, sedan laddar vi i Jönköping med ganska kallt batteri.
Åt andra hållet går det snabbare att ladda.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 15 nov 2022 13:33
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev:
Swede1 skrev:
Jag tycker ni resonerar konstigt, det var inte länge sedan Tesla supercharger kostade under 2 kr/kwh. Nu kostar det 8-9 kr och är billigare med bensin på långresa.

Hur motiverar Tesla att de tar 8-9 kr /kwh på snabbladdning nu?
För att de kan. :evil:

Tesla är som alla andra knarkhandlare.

I början så fick vi drogen helt gratis och sedan ett löfte om att det alltid skulle vara billigt.
Nu när vi är tillräckligt många som blivit beroende, så utnyttjar de oss och skinnar oss på alla våra pengar. :cry:


Jag minns ett uttalande från Tesla för många år sedan, att SUC var en service för deras kunder som de ALDRIG skulle tjäna pengar på... :lol:
Och jag minns uttalandet att det är gratis och ska alltid vara så… :lol:

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 16 nov 2022 01:03
av martinot
Bjelke skrev:
Och jag minns uttalandet att det är gratis och ska alltid vara så… :lol:
Tycker man kan klaga mycket på Tesla och även på SuC (gillar inte att de ökat priserna så mycket, och ännu värre att de öppnat upp för alla bilmärken som klart försämrat laddnätet), men man måste ju ändå ge de credd för att bilar som sålts med gratis SuC faktiskt fortfarande har det.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 16 nov 2022 07:18
av Bjelke
martinot skrev:
Bjelke skrev:
Och jag minns uttalandet att det är gratis och ska alltid vara så… :lol:
Tycker man kan klaga mycket på Tesla och även på SuC (gillar inte att de ökat priserna så mycket, och ännu värre att de öppnat upp för alla bilmärken som klart försämrat laddnätet), men man måste ju ändå ge de credd för att bilar som sålts med gratis SuC faktiskt fortfarande har det.
Japp det håller jag med om :) och att dom skulle fortsätta sälja bilar med fri SuC trodde inte jag heller efter
ett tag, det håller inte i längden, iaf inte på mindre/billigare modeller…
Men allt sånt här sammantaget gör iaf att jag inte litar ett jäv…a skit på något som Elon säger, tyvärr… :(

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 16 nov 2022 10:23
av martinot
Bjelke skrev:
Men allt sånt här sammantaget gör iaf att jag inte litar ett jäv…a skit på något som Elon säger, tyvärr… :(
Det har jag nog aldrig riktig gjort skall jag erkänna.

(På samma sätt, även om jag beundrar de mycket som duktiga entreprenörer, så har jag heller aldrig riktigt litat på vad Gates, Jobs, Zuckerberg eller Bezos säger.)

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba ladda

Postat: 27 nov 2022 02:21
av iAkita
martinot skrev:
Niklas Z skrev:
Om jag åker Uppsala–Malmö kommer jag att stanna och äta någon gång. Då passar jag på att ladda. Ingen tidsförlust för att ladda.
Ett annat exempel från verkligheten; om jag åker Sthlm-GBG med vår M3 LR så stannar jag på V3 i tex. Jönköping och då räcker det att ladda ca 5-7 min innan jag åker vidare. Det är marginellt längre tid än att stanna på en dieselmack om jag tar vår Merca E-klass, där ett stopp och tankning tar ca 3-4 min.

Tidsskillnad; ca 2-3 minuter. Kan leva med det.
Imponerande att din nya Model 3 är så mycket bättre än din gamla!
MartinOT.png

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba ladda

Postat: 30 nov 2022 19:54
av martinot
iAkita skrev:
martinot skrev:
Niklas Z skrev:
Om jag åker Uppsala–Malmö kommer jag att stanna och äta någon gång. Då passar jag på att ladda. Ingen tidsförlust för att ladda.
Ett annat exempel från verkligheten; om jag åker Sthlm-GBG med vår M3 LR så stannar jag på V3 i tex. Jönköping och då räcker det att ladda ca 5-7 min innan jag åker vidare. Det är marginellt längre tid än att stanna på en dieselmack om jag tar vår Merca E-klass, där ett stopp och tankning tar ca 3-4 min.

Tidsskillnad; ca 2-3 minuter. Kan leva med det.
Imponerande att din nya Model 3 är så mycket bättre än din gamla!
MartinOT.png
Jo, både värmepump och större batteri har varit en stor förbättring. Är klart nöjdare med vår M3LR -21 vs vår -19. Väldigt bra uppdatering!

Det som dock tyvärr blivit sämre är säten och ratt som var klart trevligare på -19.

En annan sak som blivit bättre är även förvärmningen av batteripack inför snabbladdning, som tack vare Teslas mjukvaruppdatering startar längre i förväg nu.

En annan skillnad, som inte har med Tesla att göra, är att jag numera kan ladda lokalt över natten på hotell eller bekanta som har Typ2-laddare. Sparar minst ett snabbladdstopp då jag numera kan starta med fullt batteri även vid hemfärd.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 15 dec 2022 12:33
av LarsOJ
Nu jäklar är det bra snurr på laddningen hos Cirkle K. Första gången jag sett kö mitt på dan. Brukar alltid va öde. En Id4 och en Enyaq väntar.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 15 dec 2022 12:54
av Off Grid Byggaren
LarsOJ skrev:
Nu jäklar är det bra snurr på laddningen hos Cirkle K. Första gången jag sett kö mitt på dan. Brukar alltid va öde. En Id4 och en Enyaq väntar.
Det ut som Upplands Väsby.

Kollar jag i Chargefinder är det princip kö på alla 150 kW i Stockholm nu. Det finns ju bara ett fåtal.

Vad har hänt senaste veckorna, från nästan öde till fullbelagt?

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 15 dec 2022 13:04
av NiklasTesla
Off Grid Byggaren skrev:
LarsOJ skrev:
Nu jäklar är det bra snurr på laddningen hos Cirkle K. Första gången jag sett kö mitt på dan. Brukar alltid va öde. En Id4 och en Enyaq väntar.
Det ut som Upplands Väsby.

Kollar jag i Chargefinder är det princip kö på alla 150 kW i Stockholm nu. Det finns ju bara ett fåtal.

Vad har hänt senaste veckorna, från nästan öde till fullbelagt?
:lol: Mmmm mums med köpkraft att äta upp säger inflationsspöket (efter årtionden av slapp valutapolitik=sedelskapande) och höga Spotpriser som följd (ser i min kristallkula att Circle K snart kommer höja priserna om inte Spotpriserna går ner (billigare att snabbladda än att ladda hemma denna vecka typ).

Tänker hålla alla mina ställen jag gratisladdar på hemliga samt MVH ;) :twisted:

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 15 dec 2022 13:53
av LarsOJ
Off Grid Byggaren skrev:
LarsOJ skrev:
Nu jäklar är det bra snurr på laddningen hos Cirkle K. Första gången jag sett kö mitt på dan. Brukar alltid va öde. En Id4 och en Enyaq väntar.
Det ut som Upplands Väsby.

Kollar jag i Chargefinder är det princip kö på alla 150 kW i Stockholm nu. Det finns ju bara ett fåtal.

Vad har hänt senaste veckorna, från nästan öde till fullbelagt?
Inte lika kul att ladda hemma längre skulle jag tro.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 15 dec 2022 14:43
av Off Grid Byggaren
Jag tror nog att de som har möjlighet att ladda hemma fortsätter med det.

Undrar om det inte är nya elbilsförare utan möjlighet att ladda hemma och ny eldriven yrkestrafik samt taxi som står för ökningen?

Och att elförbrukningen ökar rejält i kylan?

Har haft lite koll på denna sedan den öppnades i sommras. Länge var det nästan öde.

Nu fullt långt in på kvällarna.
Screenshot_20221215-143756_ChargeFinder.jpg

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 15 dec 2022 15:09
av Datzun
Även jag laddade på Circle K idag. Nödladdning 12 kWh på resa. Med den prissättning de har är det bara nödladdning, inte mer.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 15 dec 2022 16:24
av Bankiren
Datzun skrev:
Även jag laddade på Circle K idag. Nödladdning 12 kWh på resa. Med den prissättning de har är det bara nödladdning, inte mer.
Tesla-priserna har ju också dragit iväg. Även i Dorotea börjar priset närma sig 9 kr/kWh…

We Charge med 3,15 kr/kWh hos IONITY och 3,9 kr/kWh hos andra DC-laddare verkar svårslaget just nu. Men lär väl vara enorma köer där under julen.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 15 dec 2022 20:13
av dfa
Bankiren skrev:
We Charge med 3,15 kr/kWh hos IONITY och 3,9 kr/kWh hos andra DC-laddare verkar svårslaget just nu. Men lär väl vara enorma köer där under julen.
Det är ju just när det är mycket trafik och kö som man laddar på SuC, annars där det är billigare.