Sida 26 av 46
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 05 sep 2020 17:45
av Anonymous FTW
PapaD skrev:Carmaniac tycker i sitt test av ID. 3 (samma teknik) att självkörningstekniken är det bästa som finns just nu. Placering på väg, skyltigenkänning, anpassning etc. Många får spel av Teslas spökbromsningar, fail i mörker, ingen skyltavläsning etc.
Bra för Tesla, de kommer behöva utveckla vidare.
"En till nyhet är att S-Klass utrustas med självkörningssystem som uppnår den så kallade tredje nivån av självkörning, som av Svenska Institutet för Standarder (SIS) defineras som villkorad automatisering; Fordonet kan ta över dess framfart, men föraren behöver fortfarande vara redo att kunna ta över. Systemet kan alltså hålla farten, avstånd till bil framför och göra filbyten själv.
Det är mer avancerat än Teslas Autopilot som för tillfället bara uppnår nivå två"
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -nagonsin/
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 05 sep 2020 17:56
av Anonymous FTW
mati skrev:iAkita skrev:
Jag tror att e-Niro ger fortfarande mest bil för pengarna.
Vet inte vad det är med mig men Koreanska och Japanska bilar ger mig generellt inget "vill ha" begär, inte för att beställa som ny i alla fall, som begagnatfynd möjligen. Enyaq däremot tilltalar mig helt annorlunda.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 05 sep 2020 18:58
av mati
Anonymous FTW skrev:mati skrev:iAkita skrev:
Jag tror att e-Niro ger fortfarande mest bil för pengarna.
Vet inte vad det är med mig men Koreanska och Japanska bilar ger mig generellt inget "vill ha" begär, inte för att beställa som ny i alla fall, som begagnatfynd möjligen. Enyaq däremot tilltalar mig helt annorlunda.
Det är kanske inga bilar man blir upphetsad över men de är driftsäkra med långa garantier, de krånglar inte och man får mycket utrustning som standard. Sen att det finns roligare och mer spännande bilar är säkert sant.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 05 sep 2020 19:13
av Laban
Anonymous FTW skrev:
Vet inte vad det är med mig men Koreanska och Japanska bilar ger mig generellt inget "vill ha" begär, inte för att beställa som ny i alla fall, som begagnatfynd möjligen. Enyaq däremot tilltalar mig helt annorlunda.
Efter att ha provkört e-Soul, e-Niro, Kona så måste jag nog säga samma sak. Men Enyaq gillar jag, kanske ännu mer ID.4 trots en viss besvikelse interiörsmässigt. Undrar när de kommer finnas tillgängliga för provkörning..
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 05 sep 2020 21:31
av PapaD
Folk är olika.
Jag själv har två stora bilminnen. Den först är när jag fyllde 18, nyss fått körkort o mamma köpte Toyotas nya Camry på 80-talet. Otroligt bra bil. Kritiserades sönder av alla biltidningar för plastig design och trist drivlina. Själv körde jag mc o brydde mig nada om bilar, men noterade att bilen aldrig var på verkstaden... Som våra Volvos varit. Bilen gick i familjen ägo utan problem så länge jag kan minnas. Den andra var min Prius gen 1. Otroligt plastig, men för sin tid helt nydanande. Kritiserades sönder av alla för töntig design, plastig inredning o trist drivlina. Batteriet kunde aldrig hålla (aha, känns det igen?) och det var slöseri med allt o bara dumheter. Körde den som andra ägare från 3000 mil till 35 000 mil. Förutom bromsar (slitagedelar) och olje&filterbyten bytte jag ett bromsok och bakre stötdämpare. That's it. Förutom dessa två bilar i mitt liv har jag haft massa BMW's, Saabar, Volvo , VW's, Skoda, Citroëns, Opel. Allt har varit mer eller mindre problembilar, som jag lärt mig otroligt mycket av. Utan att jag bad om det...
Jag är nu 53 år och så länge jag kan minnas har alla sagt att japanska bilar är trista och inget man vill ha. Jag säger, att trista bilar är det bästa som finns. Fy fan för spännande fel, skräckinjagande haverier, hårresande verkstadsräkningar etc.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 05 sep 2020 22:27
av Verdi
PapaD skrev:Folk är olika.
Jag själv har två stora bilminnen. Den först är när jag fyllde 18, nyss fått körkort o mamma köpte Toyotas nya Camry på 80-talet. Otroligt bra bil. Kritiserades sönder av alla biltidningar för plastig design och trist drivlina. Själv körde jag mc o brydde mig nada om bilar, men noterade att bilen aldrig var på verkstaden... Som våra Volvos varit. Bilen gick i familjen ägo utan problem så länge jag kan minnas. Den andra var min Prius gen 1. Otroligt plastig, men för sin tid helt nydanande. Kritiserades sönder av alla för töntig design, plastig inredning o trist drivlina. Batteriet kunde aldrig hålla (aha, känns det igen?) och det var slöseri med allt o bara dumheter. Körde den som andra ägare från 3000 mil till 35 000 mil. Förutom bromsar (slitagedelar) och olje&filterbyten bytte jag ett bromsok och bakre stötdämpare. That's it. Förutom dessa två bilar i mitt liv har jag haft massa BMW's, Saabar, Volvo , VW's, Skoda, Citroëns, Opel. Allt har varit mer eller mindre problembilar, som jag lärt mig otroligt mycket av. Utan att jag bad om det...
Jag är nu 53 år och så länge jag kan minnas har alla sagt att japanska bilar är trista och inget man vill ha. Jag säger, att trista bilar är det bästa som finns. Fy fan för spännande fel, skräckinjagande haverier, hårresande verkstadsräkningar etc.

Tar hellre nåt fel än konstant tristess.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 05 sep 2020 22:39
av taliz
Haha ja jag rekommenderade Toyota till en bekant som ville ha en problemfri avgasbil till familjen.
Han köpte då en Auris hybrid. Funkade bra, men efter ett år så sa han att han hatade den och bytte till en diesel-SUV istället.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 06 sep 2020 05:52
av Zalman3
Skoda Enyaq är snyggare, större och billigare än VW ID4!
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 06 sep 2020 07:52
av Teslaspolen
Zalman3 skrev:Skoda Enyaq är snyggare, större och billigare än VW ID4!
20200906_054935.jpg
¿Que?
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 06 sep 2020 08:23
av Laban
Zalman3 skrev:Skoda Enyaq är snyggare, större och billigare än VW ID4!
Snyggare är förstås subjektivt. Men oavsett det så kör väl VW samma stuk på fossilbilssidan, dvs, man får mer utrymme för pengarna med Skoda. Verkar fungera bra där för VW koncernen.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 06 sep 2020 08:58
av HelectriC
PapaD skrev:Folk är olika.
Jag själv har två stora bilminnen. Den först är när jag fyllde 18, nyss fått körkort o mamma köpte Toyotas nya Camry på 80-talet. Otroligt bra bil. Kritiserades sönder av alla biltidningar för plastig design och trist drivlina. Själv körde jag mc o brydde mig nada om bilar, men noterade att bilen aldrig var på verkstaden... Som våra Volvos varit. Bilen gick i familjen ägo utan problem så länge jag kan minnas. Den andra var min Prius gen 1. Otroligt plastig, men för sin tid helt nydanande. Kritiserades sönder av alla för töntig design, plastig inredning o trist drivlina. Batteriet kunde aldrig hålla (aha, känns det igen?) och det var slöseri med allt o bara dumheter. Körde den som andra ägare från 3000 mil till 35 000 mil. Förutom bromsar (slitagedelar) och olje&filterbyten bytte jag ett bromsok och bakre stötdämpare. That's it. Förutom dessa två bilar i mitt liv har jag haft massa BMW's, Saabar, Volvo , VW's, Skoda, Citroëns, Opel. Allt har varit mer eller mindre problembilar, som jag lärt mig otroligt mycket av. Utan att jag bad om det...
Jag är nu 53 år och så länge jag kan minnas har alla sagt att japanska bilar är trista och inget man vill ha. Jag säger, att trista bilar är det bästa som finns. Fy fan för spännande fel, skräckinjagande haverier, hårresande verkstadsräkningar etc.

Ja, är man noll intresserad av bilar och bara ska från A till B, så är det korrekt. Men för oss andra som njuter av diverse övrigt i bilen, så är det nog inte ett alternativ. Jag tar hellre ett par verkstadsbesök än att till exempel kuska runt över lång tid i den Leaf jag kör nu. Man bli ju deprimerad!
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 06 sep 2020 09:01
av Mickep
Var det inte en sådan som var ledarbil på tour de france?
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 06 sep 2020 09:05
av Bjelke
Mickep skrev:Var det inte en sådan som var ledarbil på tour de france?
Japp

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 06 sep 2020 10:20
av mati
HelectriC skrev:
Ja, är man noll intresserad av bilar och bara ska från A till B, så är det korrekt. Men för oss andra som njuter av diverse övrigt i bilen, så är det nog inte ett alternativ. Jag tar hellre ett par verkstadsbesök än att till exempel kuska runt över lång tid i den Leaf jag kör nu. Man bli ju deprimerad!
Översteprästen Tibor körde ju en Leaf i många år. Och jag antar att han är tämligen bilintreserad för annars hade han ju inte offrat all sin lediga tid för att driva ett bilforum. Jag har inte fått intrycket att han har blivit deprimerad av att köra en Leaf.
Det beror nog på vad man förväntar sig och vad man har kört för bil tidigare och hur bilintresset yttrar sig. Själv skulle jag betrakta mig själv som hyfsat bilintresserad, men inte på samma vis som många andra här. Jag skiter i prestanda och status och bryg mig inte heller om hur många appar man kan installera i bilen. Jag ser det från ett helt annat perspektiv. Bilar är en del av vår kultur, men samtidigt bidrar de extremt starkt till klimatförändringarna och de skapar diverse miljöproblem. Det är en intressant frågeställning och en teknisk utmaning. Det tycker jag är intressant. En Leaf är en elbil och därmed en del av lösningen. Att den ser ut som en groda och inte har raketprestanda skulle inte störa mig.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 06 sep 2020 12:01
av Zalman3
mati skrev:HelectriC skrev:
Ja, är man noll intresserad av bilar och bara ska från A till B, så är det korrekt. Men för oss andra som njuter av diverse övrigt i bilen, så är det nog inte ett alternativ. Jag tar hellre ett par verkstadsbesök än att till exempel kuska runt över lång tid i den Leaf jag kör nu. Man bli ju deprimerad!
Översteprästen Tibor körde ju en Leaf i många år. Och jag antar att han är tämligen bilintreserad för annars hade han ju inte offrat all sin lediga tid för att driva ett bilforum. Jag har inte fått intrycket att han har blivit deprimerad av att köra en Leaf.
Det beror nog på vad man förväntar sig och vad man har kört för bil tidigare och hur bilintresset yttrar sig. Själv skulle jag betrakta mig själv som hyfsat bilintresserad, men inte på samma vis som många andra här. Jag skiter i prestanda och status och bryg mig inte heller om hur många appar man kan installera i bilen. Jag ser det från ett helt annat perspektiv. Bilar är en del av vår kultur, men samtidigt bidrar de extremt starkt till klimatförändringarna och de skapar diverse miljöproblem. Det är en intressant frågeställning och en teknisk utmaning. Det tycker jag är intressant. En Leaf är en elbil och därmed en del av lösningen. Att den ser ut som en groda och inte har raketprestanda skulle inte störa mig.
Vet dom som kör en Leaf som ett statement...Vill inte byta från en Leaf 30kWh till den nyare 40kWh.
För då ser ju inte folk att man kör en elbil.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 06 sep 2020 12:46
av PapaD
Jag är nog lik Mati vad gäller bilar. Kul m prestanda, men jag kör alltid lagligt så jag tycker inte det är värt pengarna. Teknik som fungerar är värt något för mig, men om jag inte kan lita på grejerna blir jag

och det tar bara energi.
Sedan är jag biaserad mot komfort. Tyst o mjukt före hårt och rappt. Fantastiskt med bilar som har bägge, Midel S raven jag fick prova t. ex. Men så mycket pengar.... Nej, det är för andra. Tror att Enyaq vore det bästa för mig, men nu blir det en ID3. Fick den där goa Toyota feelingen när jag provsatt.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 06 sep 2020 13:03
av mati
PapaD skrev:Jag är nog lik Mati vad gäller bilar. Kul m prestanda, men jag kör alltid lagligt så jag tycker inte det är värt pengarna. Teknik som fungerar är värt något för mig, men om jag inte kan lita på grejerna blir jag

och det tar bara energi.
Sedan är jag biaserad mot komfort. Tyst o mjukt före hårt och rappt. Fantastiskt med bilar som har bägge...
Instämmer, jag hade inte kunnat uttrycka det bättre.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 06 sep 2020 13:10
av taliz
PapaD skrev:Jag är nog lik Mati vad gäller bilar. Kul m prestanda, men jag kör alltid lagligt så jag tycker inte det är värt pengarna. Teknik som fungerar är värt något för mig, men om jag inte kan lita på grejerna blir jag

och det tar bara energi.
Sedan är jag biaserad mot komfort. Tyst o mjukt före hårt och rappt. Fantastiskt med bilar som har bägge, Midel S raven jag fick prova t. ex. Men så mycket pengar.... Nej, det är för andra. Tror att Enyaq vore det bästa för mig, men nu blir det en ID3. Fick den där goa Toyota feelingen när jag provsatt.
Du gillar komfort och problemfria bilar alltså. Dvs raka motsatsen till VW.
De ligger ofta långt ner när det kommer till tillförlitlighet, och deras bilar är väldigt strama. Ägarna är inte heller särskilt nöjda med sina bilar.
Se tex
viewtopic.php?f=51&t=21985
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 06 sep 2020 13:13
av LarsL
Att vi har kvar Leafen beror ju på att den är driftsäker.
Väldigt få fattar att den är eldriven om man jämför med Teslan. Det är flera som först uppmärksammade att jag hade elbil när jag köpte Teslan. Ganska få som fattat att Leaf är eldriven eller så är de helt enkelt inte intresserade av Leafen. Extremt få fattar att de kostade mig ungefär lika mycket per månad

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 06 sep 2020 13:24
av PapaD
För säkerhets skull behåller vi Leafen.

Att din SR+ kostar lika i månaden, beror det på färre servicetillfällen/mil?
Taliz: Mina VW's har varit vare sig bättre eller sämre kvalitet än övriga, jag hoppas på det bästa nu. Men vi får se, ingen vet facit än om den är bra byggd. Fast recensionerna lovar gott gällande komfort, den är tydligen tyst och kan hantera kullersten utan problem (jag bor på grusväg, potthål etc).
Synd för mig att Toyota inte bygger elbilar. Det här var bara O.T., fö'låt...
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 06 sep 2020 14:57
av Anonymous FTW
taliz skrev:PapaD skrev:Jag är nog lik Mati vad gäller bilar. Kul m prestanda, men jag kör alltid lagligt så jag tycker inte det är värt pengarna. Teknik som fungerar är värt något för mig, men om jag inte kan lita på grejerna blir jag

och det tar bara energi.
Sedan är jag biaserad mot komfort. Tyst o mjukt före hårt och rappt. Fantastiskt med bilar som har bägge, Midel S raven jag fick prova t. ex. Men så mycket pengar.... Nej, det är för andra. Tror att Enyaq vore det bästa för mig, men nu blir det en ID3. Fick den där goa Toyota feelingen när jag provsatt.
Du gillar komfort och problemfria bilar alltså. Dvs raka motsatsen till VW.
De ligger ofta långt ner när det kommer till tillförlitlighet, och deras bilar är väldigt strama. Ägarna är inte heller särskilt nöjda med sina bilar.
Se tex
viewtopic.php?f=51&t=21985
Så VW är en okomfortabel bil, bra att veta för jag har aldrig ägt någon VW själv, ändå verkar de sälja bra i Sverige. Kanske att svenskar gillar okomfortabla bilar?
Annars kanske det lönar sig att bygga okomfortabla bilar, de verkar helt enkelt bli väldigt bra att köra:
"Igår var det körning av nya Golf GTI för hela slanten. Vi fick köra både den med manuell och automatlåda, och jag kan säga som så att det är nog den bästa framhjulsdrivna bilen jag har kört!"
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -har-kort/
Såg att Volvo ligger långt nere där också, men de ligger högst bland kunderna vad gäller teknik i bilarna.
"Volvo får alltså högst Innovation Index av alla med en poäng på 617 av 1.000 möjliga"
https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter ... r-BB18blvT
Hur ska man tolka det då? att teknik i bilarna inte betyder något för kunderna? i så fall borde Dacia gå en ljus framtid till mötes.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 06 sep 2020 15:08
av LarsL
PapaD skrev:För säkerhets skull behåller vi Leafen.

Att din SR+ kostar lika i månaden, beror det på färre servicetillfällen/mil?
Nä, kanske lite överdrivet. Men leasingen kostade mig 4700kr\mån (eller om det var 4500) och det är ju nästan samma som SR+ kostar (efter bonus). Det var dyrt men jag gjorde det för att få igång omställningen till eldrift. Sen lyckades jag köpa ut bilen för en bra peng så då sjönk månadskostnaden så totalt är den ju helt okej.
Fast det var nog väldigt få som förstod att vi kom åkande i en 400 kkr bil när vi hade Leafen. På samma sätt som många tror att jag kör i en miljonbil när jag kommer med Teslan.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 08 sep 2020 18:14
av Zalman3
Skoda Enyaq GT är på gång.
This Is What The Skoda Enyaq GT May Look Like
https://insideevs.com/news/443038/skoda ... rendering/
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 08 sep 2020 19:52
av mati
Anonymous FTW skrev:
Så VW är en okomfortabel bil, bra att veta för jag har aldrig ägt någon VW själv, ändå verkar de sälja bra i Sverige. Kanske att svenskar gillar okomfortabla bilar?...
Jag undrar också på vilket sätt en VW är okomfortabel. Jämfört med vad?
Jag har aldrig ägt en VW innan vi skaffade e-Golfen. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Det är bästa bilen jag någonsin haft. Tyst, bekväm, krångelfri och skön att köra. Vi "vågar" inte byta bort den för det känns som att det finns en risk att vi bara kan få en sämre bil.
Jag förstår varför Golf är så populär. Men förmodligen har vi alla fel.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 09 sep 2020 05:25
av Zalman3
mati skrev:Anonymous FTW skrev:
Så VW är en okomfortabel bil, bra att veta för jag har aldrig ägt någon VW själv, ändå verkar de sälja bra i Sverige. Kanske att svenskar gillar okomfortabla bilar?...
Jag undrar också på vilket sätt en VW är okomfortabel. Jämfört med vad?
Jag har aldrig ägt en VW innan vi skaffade e-Golfen. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Det är bästa bilen jag någonsin haft. Tyst, bekväm, krångelfri och skön att köra. Vi "vågar" inte byta bort den för det känns som att det finns en risk att vi bara kan få en sämre bil.
Jag förstår varför Golf är så populär. Men förmodligen har vi alla fel.
Men e-Golf passar inte alla.
När syrran skulle köpa elbil så jämförde vi Nissan Leaf mot en e-Golf.
Båda är tysta och krångelfria.
Valet föll då på en Leaf.
Det jag minns var att Leafen var billigare, större, högre och därmed bättre sikt.
Minns att känslan var att Leafen var en i grunden elbil, medans e-Golf kändes väldigt mycket bensinbil.
Minns också att det fattades saker som jag förväntar mig i en elbil. Kommer tyvärr inte nu ihåg vad exakt det var, kanske laddhastighet.
Med mina långa ben fick jag till en bättre körställning i Leafen.
Särskilt roliga att köra tycker jag varken e-Golf eller Leaf är.
Båda har lite väl svag motor. Funkar väl i stan men på motorvägen hade lite fler hk varit önskvärt.
Med det sagt så säger jag inte att e-Golfen är en dålig bil.
Tycker man att räckvidden räcker så förstår jag att många använder den som en pålitlig pendlarbil.
Dock utgår jag ifrån att ID3 slår e-Golf på alla punkter.