Sida 26 av 31

Re: Kia Niro EV

Postat: 22 jul 2019 12:10
av Zalman3
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Kia skryter om att de vill bli Sveriges mest sålda bil.

Därför börjar de tillverka e-Niro i Europa, så leveranstiderna kan minskas.

The plans were reported in Business Korea, revealing that Hyundai not only wants to produce hybrid versions of the Tucson in the Czech Republic but also 46,000 units of the Kona Electric in the coming year – almost as many as will be produced this year in Ulsan, South Korea (48,000).
Står ju Kona i den engelska texten?
Gick lite fort där, det är Kona som avses, och borde också därför stå i Kona tråden.

Re: Kia Niro EV

Postat: 22 jul 2019 12:44
av taliz
Lite udda om de väljer att bara tillverka Kona i EU.
eNiro lär väl sälja betydligt bättre än Kona?

Re: Kia Niro EV

Postat: 22 jul 2019 14:44
av Mickep
Var det hyndai eller kia som skulle få 3fasladdning?
Det är i april 2020 brukar släppas, är det samma för asiaterna? när kommer nästa årsmodel av kona / e-niro? (och vad tror ni de kommer ha)
hoppas på dragkrok, sedan tror jag på 3fas och app (dessa är jag ganska säker på) vet inte om de kan skrämma upp laddhastigheten, men sr+ har inte så bra laddhastighet (runt 100 kw, även om det i förhållande till kia är riktigt bra) så kanske det är fysiken i batteriet som sätter begränsningen.

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 jul 2019 09:43
av TechNerd
Hittade en kul sak igår.
Har hela tiden retat mig lite på att den inte regenererar ner tills att den står still utan börjat rulla sista 5km/h.
Om man håller inne vänster padell så bromsar den ner till 0 och håller sig still sen även ifall man släpper.

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 jul 2019 10:02
av Henrik Torphammar
Mickep skrev:
Var det hyndai eller kia som skulle få 3fasladdning?
Det är i april 2020 brukar släppas, är det samma för asiaterna? när kommer nästa årsmodel av kona / e-niro? (och vad tror ni de kommer ha)
hoppas på dragkrok, sedan tror jag på 3fas och app (dessa är jag ganska säker på) vet inte om de kan skrämma upp laddhastigheten, men sr+ har inte så bra laddhastighet (runt 100 kw, även om det i förhållande till kia är riktigt bra) så kanske det är fysiken i batteriet som sätter begränsningen.
Ja, dom har gamla celler än mig veterligen samma som Zoe. Nya 811 skulle kommit men var och är inte klara än.

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 jul 2019 12:24
av Xeik
TechNerd skrev:
Hittade en kul sak igår.
Har hela tiden retat mig lite på att den inte regenererar ner tills att den står still utan börjat rulla sista 5km/h.
Om man håller inne vänster padell så bromsar den ner till 0 och håller sig still sen även ifall man släpper.
Det är en av sakerna som jag saknar på model 3. Stör mig lite på att den inte stannar helt när man släpper fartpedalen. Känns lite onödigt att behöva bromsa lite nätt sista biten varje gång man ska stanna...

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 jul 2019 14:42
av taliz
Xeik skrev:
TechNerd skrev:
Hittade en kul sak igår.
Har hela tiden retat mig lite på att den inte regenererar ner tills att den står still utan börjat rulla sista 5km/h.
Om man håller inne vänster padell så bromsar den ner till 0 och håller sig still sen även ifall man släpper.
Det är en av sakerna som jag saknar på model 3. Stör mig lite på att den inte stannar helt när man släpper fartpedalen. Känns lite onödigt att behöva bromsa lite nätt sista biten varje gång man ska stanna...
Jag tänker att det är en safety feature. Så att man har foten på bromsen när man står still. Annars kan det gå galet om man fått in vanan att ha foten ovanför gaspedalen och t.ex. sträcker sig efter ngt eller whatever och råkar stampa till....

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 jul 2019 14:54
av Zalman3
Jag vill att bilen ska dra lite, även utan tryck på gaspedalen
Det har hänt att jag haft bråttom, tyckt på P-läge, men missat, börjat kliva ur bilen och kännt att det inte står stilla.

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 jul 2019 15:16
av Xeik
Zalman3 skrev:
Jag vill att bilen ska dra lite, även utan tryck på gaspedalen
Det har hänt att jag haft bråttom, tyckt på P-läge, men missat, börjat kliva ur bilen och kännt att det inte står stilla.
Just det får man genom krypläget va? Har inte provat själv...

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 jul 2019 22:16
av Jerker
Zalman3 skrev:
Jag vill att bilen ska dra lite, även utan tryck på gaspedalen
Det har hänt att jag haft bråttom, tyckt på P-läge, men missat, börjat kliva ur bilen och kännt att det inte står stilla.
Håller med. Krypkörningen är en av de funktioner som jag uppskattar mest med min Zoe. Bara att ha en fot på bromsen och reglera farten med. Man har full kontroll.

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 jul 2019 23:04
av taliz
Att slå på creep var typ det första jag gjorde när jag hämtade ut min Model 3.

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 jul 2019 23:20
av Jeppe_E
Zalman3 skrev:
Jag vill att bilen ska dra lite, även utan tryck på gaspedalen
Det har hänt att jag haft bråttom, tyckt på P-läge, men missat, börjat kliva ur bilen och kännt att det inte står stilla.

Lägger inte din MS i P automatiskt när du kliver ur bilen? Det gör Model 3.

Re: Kia Niro EV

Postat: 30 jul 2019 15:25
av Zalman3
Kia e-Niro Edition 7, 39,2 kWh
kostar 29.975€ i Tyskland.
https://www.ludego.com/produkt/kia-e-ni ... inkl-bafa/

Re: Kia Niro EV

Postat: 30 jul 2019 15:50
av joel80
Zalman3 skrev:
Kia e-Niro Edition 7, 39,2 kWh
kostar 29.975€ i Tyskland.
https://www.ludego.com/produkt/kia-e-ni ... inkl-bafa/
Satan så mycket mer dom tar för p1-eco paketet på 64 kwh-versionen! 1290€ extra där mot 290€ om man tar det med 39kwh..

Re: Kia Niro EV

Postat: 06 aug 2019 15:37
av Snap02
Har du fått teslan? I sådana fall hur upplever du skillnaderna i laddning ?

Re: Kia Niro EV

Postat: 06 aug 2019 16:12
av TechNerd
Snap02 skrev:
Har du fått teslan? I sådana fall hur upplever du skillnaderna i laddning ?
Jag? Nej, hämtar den på måndag.
Men, laddningen är inget problem med Kian egentligen, det är nog bristen på bra (Ionity) laddningsställen möjligtvis.

Tror bara vi snabbladdat den fyra gånger sen i februari, räckvidden är ju kanon för vår del.

Re: Kia Niro EV

Postat: 06 aug 2019 17:35
av BrooklynS
joel80 skrev:
Zalman3 skrev:
Kia e-Niro Edition 7, 39,2 kWh
kostar 29.975€ i Tyskland.
https://www.ludego.com/produkt/kia-e-ni ... inkl-bafa/
Satan så mycket mer dom tar för p1-eco paketet på 64 kwh-versionen! 1290€ extra där mot 290€ om man tar det med 39kwh..

Det är ett annat paket: P1-eco+ istället för p1-eco. Innebär tydligen att man bla får värmepump också.

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 aug 2019 18:52
av HelectriC
Fick precis bekräftat att efter flera tester så har Kia beslutat att inte typa e-Niro för dragkrok. De flesta trodde detta skulle komma i år och efter att de första utan krok blivit levererade, men så blev det alltså inte.

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 aug 2019 20:15
av Jerker
HelectriC skrev:
Fick precis bekräftat att efter flera tester så har Kia beslutat att inte typa e-Niro för dragkrok. De flesta trodde detta skulle komma i år och efter att de första utan krok blivit levererade, men så blev det alltså inte.
Alltså, inte alls? Jag hade gett upp hoppet om att det skulle komma under pågående modellår (som det gjorde med pluginhybriden) utan förväntat mig det till 2020.

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 aug 2019 20:21
av Jeppe_E
HelectriC skrev:
Fick precis bekräftat att efter flera tester så har Kia beslutat att inte typa e-Niro för dragkrok. De flesta trodde detta skulle komma i år och efter att de första utan krok blivit levererade, men så blev det alltså inte.

Ojdå? Det var nog ett misstag av dem. Den lite konspiratoriskt lagda kan nog tänka sig att det är så att de kan sälja sina fossilbilar. Behöver du dragkrok? Då är det denna bilen du ska ha ;)

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 aug 2019 20:23
av LarsL
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Fick precis bekräftat att efter flera tester så har Kia beslutat att inte typa e-Niro för dragkrok. De flesta trodde detta skulle komma i år och efter att de första utan krok blivit levererade, men så blev det alltså inte.
Alltså, inte alls? Jag hade gett upp hoppet om att det skulle komma under pågående modellår (som det gjorde med pluginhybriden) utan förväntat mig det till 2020.
Får vi fresta med en Model 3 SR+ med dragkrok kanske? :)

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 aug 2019 20:35
av Jerker
LarsL skrev:
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Fick precis bekräftat att efter flera tester så har Kia beslutat att inte typa e-Niro för dragkrok. De flesta trodde detta skulle komma i år och efter att de första utan krok blivit levererade, men så blev det alltså inte.
Alltså, inte alls? Jag hade gett upp hoppet om att det skulle komma under pågående modellår (som det gjorde med pluginhybriden) utan förväntat mig det till 2020.
Får vi fresta med en Model 3 SR+ med dragkrok kanske? :)
:lol: Nja, fortfarande på tok för dyr för mig! Jag köpte en demo Zoe för 160000 i våras. Den ska jag behålla tills dess att en billigare elbil med drag kommer, om inte nån annan så Sono Sion våren 2021. Har dessutom återgått till mitt ursprungskoncept när jag skaffade min första elbil 2016: Jag ska köpa en fossil för under 10000 som dragbil tills vidare.

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 aug 2019 20:50
av chaffis75
De säljer ju alla bilar de kan tillvarka oavsett om de har krok på den eller ej :(
Tråkigt oavsett men med de volymer och den försäljningen de har idag så förstår jag, en kostnad utan mer intäkter för Kia.

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 aug 2019 21:03
av Jerker
Ställde frågan i FB-gruppen och det var en som hade fått skriftligt från Kia:

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 aug 2019 21:23
av Jeppe_E
chaffis75 skrev:
De säljer ju alla bilar de kan tillvarka oavsett om de har krok på den eller ej :(
Tråkigt oavsett men med de volymer och den försäljningen de har idag så förstår jag, en kostnad utan mer intäkter för Kia.

Huh?

De tjänar lätt 50% på en dragkrok. Klart det genererar mer intäkter. Tvärtom så gör det ju att de förlorar potentiella kunder.