Sida 248 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 12 jun 2019 15:10
av Geni87
nek0 skrev:
Ja liknande nyheter började komma ut för rätt längesedan.

En från 2009: https://www.dailymail.co.uk/sciencetech ... world.html

Att ett fåtal av världens största skepp släpper ut mer skräp (främst SOx och NOx) än alla världens bilar är ingen ny nyhet, men speciellt trevligt är det inte. Vår konsumtion och globaliseringens massiva ökning av globala varutransporter är en väldigt stor miljöbov.

Re: Artikel i media

Postat: 17 jun 2019 10:34
av Geni87
https://www.theguardian.com/business/20 ... B6PLnEdzM8

Vet inte om man ska skratta eller gråta, eller båda. :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 17 jun 2019 13:29
av Verdi
nek0 skrev:
Ja, fast det har ju ingenting med klimatet och utsläppen av koldioxid att göra.

Re: Artikel i media

Postat: 20 jun 2019 17:03
av TeslaTissel
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Ja, fast det har ju ingenting med klimatet och utsläppen av koldioxid att göra.
Du menade ... inget med elbilar att göra?
För klimatet är det i hösta grad! :)

Re: Artikel i media

Postat: 21 jun 2019 00:38
av Wilson
TeslaTissel skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Ja, fast det har ju ingenting med klimatet och utsläppen av koldioxid att göra.
Du menade ... inget med elbilar att göra?
För klimatet är det i hösta grad! :)
Njaee, det som diskuteras är ju svaveldioxid, vilket kan ställa till med försurning och i förlängningen andra otrevligheter. Men någon klimatbov är det knappast.

Re: Artikel i media

Postat: 21 jun 2019 07:52
av Niklas Z
Om jag inte minns fel är det så att svaveldioxid är motsatsen till växthusgas, dvs den reflekterar mer instrålning från solen än vad den reflekterar utstrålning från jorden. I princip skulle vi alltså kunna minska klimatförändringarna genom att släppa ut mer svaveldioxid. Dock ingen metod jag förespråkar, med tanke på andra negativa effekter av svaveldioxid.

Re: Artikel i media

Postat: 23 jun 2019 00:34
av taliz
https://www.reuters.com/article/us-ge-p ... me=topNews

”GE is selling the California power plant site to a company that makes battery storage, which is increasingly used to make wind and solar power available when needed, replacing the need for some fossil fuel plants.”

Re: Artikel i media

Postat: 23 jun 2019 20:27
av SR-71-BlackBird
Fortsatt trögt för Mercedes, skyller på problem relaterade till dieselbilar, mycket osålt kanske?

Hursomhelst vinstvarnar dom och indikerar nolltillväxt.

https://www.reuters.com/article/us-daim ... SKCN1TO0RJ

Re: Artikel i media

Postat: 24 jun 2019 08:13
av Andersen
UNT idag om forskning från Lund: https://unv.is/mobil.unt.se/nyheter/kli ... 36490.aspx

Vilket bränsle är bäst om man ska minska koldioxiden från biltrafiken till så låg kostnad som möjligt? Diesel från biologiska råvaror är överlägset el, enligt en studie från Lunds tekniska högskola.

El brukar framhållas som ett alternativ till fossil diesel och bensin. Men det finns en övertro på elbilen anser Martin Tunér, professor vid institutionen Förbränningsmotorer vid Lunds tekniska högskola.

– Det finns inte tillräckligt med råvaror för batterierna. Dessutom kommer det att ta väldigt lång tid att bygga upp ett rikstäckande nätverk av laddstolpar.

Martin Tunér tror inte det finns något bränsle som på egen hand kan ersätta de fossila utan menar att det kommer behövas flera olika drivmedel i kombination med varandra.

Det kan bland annat handla om el eller om biobränslen, alltså sådana som tillverkas av biologiska produkter, exempelvis raps.

Martin Tunér har lett ett forskningsprojekt där man försökt hitta de bästa alternativa bränslena. Målet var att beräkna kostnaden för att få ner koldioxidutsläppen från en bensinbil med ett ton om något annat bränsle används istället. Eller med andra ord vilket drivmedel som är kostnadseffektivast i klimatarbetet.

Att det är billigare att köra en mil på el än på bensin är självklart när det gäller själva bränslet. Men vad händer om man i beräkningen tar med sådant som kostnaden för att tillverka elbilens batterier? Och om biodiesel används, vad är priset för att framställa den ur tallskog?

Om man även kalkylerar med hur mycket koldioxid som går att få bort med de olika bränsletyperna går det att skapa en bild av var pengarna ger högst utdelning.

Det kan till exempel vara så att el som produceras i ett koleldat kraftverk är billig men i det stora hela inte reducerar växthusgaserna särskilt mycket.

Vilket bränsle är då mest kostnadseffektivt? Enligt forskarna är svaret biodiesel som framställts av tallolja, så kallad HVO, en slags metanol. Att minska koldioxidutsläppen ett ton kostar 1 200 kronor om en dieselbil körs på HVO från tallolja.

En genomsnittlig fossildriven dieselbil släpper ut cirka 2,5 ton koldioxid per år, en bensinbil ytterligare något ton.

Enligt Martin Tunér drivs många bilar i Kina redan på metanol.

– Det går att anpassa de dieselmotorer som finns i dagens bilar så att de kan köras på metanol, men det skulle ta tid att göra det i större skala, säger han.

Forskarna gjorde även en kalkyl för en elbil som laddas med svensk elmix, som framställs med mycket små inslag av kolkraft. I det exemplet kostar det 4 300 kronor per ton reducerat koldioxid, vilket är betydligt mer än för alla typer av biodrivmedel.

Att elbilen inte får en bättre ranking i kalkylen beror främst på att det kostar mycket att tillverka själva fordonet. Dessutom bildas mycket koldioxid under produktionen av batterierna.

Man kan säga att elbilen står på klimatminus från start. I och med att utsläppen är låga om den körs på kolfri el bör därför den användas så många år som möjligt för att bli mer "lönsam" ur klimatsynpunkt.

EU-kommissionen har beslutat att utsläppen av koldioxid från nytillverkade bilar ska minska med 15 procent år 2025 jämfört med 2021 års nivå.

Martin Tunér är kritisk till hur EU mäter koldioxidmängderna.

– EU tittar bara på hur mycket som kommer ut ur bilarnas avgasrör och tar inte hänsyn till koldioxidutsläppen när fordonet och bränslet produceras, säger han.

FAKTA
De här bränslena användes
Tio bränslen studerades av forskarna vid Lunds tekniska högskola.

Bensin och diesel var fossila alternativ.

Som biobränslen användes bioetanol från spannmål och sockerbeta samt biometanol från skogsråvara.

Som ersättning till fossil diesel användes HVO från tallolja och RME från raps.

Elbilarna drevs med tre eltyper, producerade med varierande inslag av kolkraft:

svensk elmix, europeisk elmix samt fossil kolkraft.

Bilarna kördes 20 000 mil. Skatter, subventioner, företagsvinster och liknande skalades bort i kalkylerna.

Re: Artikel i media

Postat: 24 jun 2019 09:04
av 12man
Revolutionerande! av en professor på avgasmotorer, fenomenala rön

Re: Artikel i media

Postat: 24 jun 2019 09:23
av Jerker
"Råvarorna till batterier räcker inte". Nähä? Och råvarorna till etanol för att ersätta fossila bränslen skulle räcka, menar han?

Snillen spekulerar...

Re: Artikel i media

Postat: 24 jun 2019 10:29
av taliz
Finns det nån professor i ångmaskiner?
Kanske borde kolla hens åsikt isf.

Re: Artikel i media

Postat: 24 jun 2019 10:31
av 12man
Finns väl hästprofessorer, eller är det gästprofessorer

Re: Artikel i media

Postat: 24 jun 2019 13:21
av lator
12man skrev:
Revolutionerande! av en professor på avgasmotorer, fenomenala rön
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 24 jun 2019 13:29
av Elbilisten
12man skrev:
Finns väl hästprofessorer, eller är det gästprofessorer
Man kan ju undra om inte vissa hästar är klokare än vissa människor...

Re: Artikel i media

Postat: 24 jun 2019 13:43
av Elbilisten
"– Det finns inte tillräckligt med råvaror för batterierna. Dessutom kommer det att ta väldigt lång tid att bygga upp ett rikstäckande nätverk av laddstolpar."

Då är det ju tur att råolja nybildas i samma takt som vi omvandlar det till luftföroreningar och föroreningar på marken och i havet. Tillverkning och driftsättning av laddstolpar och snabbladdare följer takten på antalet nya elbilar. Folk kör elbil runt i Europa och tvärs över USA.

"Dessutom bildas mycket koldioxid under produktionen av batterierna."

Det beror till stor del på om man väljer eldrivna eller dieseldrivan fordon i gruvorna. Batterifabrikerna kan man välja att driva med el från flera olika källor.

"Man kan säga att elbilen står på klimatminus från start. I och med att utsläppen är låga om den körs på kolfri el bör därför den användas så många år som möjligt för att bli mer "lönsam" ur klimatsynpunkt."

Skillnader på olika studier är väl i huvudsak hur långt elbilen måste köras innan avgasbilen är omkörd.

Re: Artikel i media

Postat: 24 jun 2019 19:13
av LarsL
Det går inte ersätta alla fossilbränslen med biobränsle, det liksom ligger i klimatförändringens natur. Vi släpper idag ut mer CO2 än vad jorden växter klarar att absorberar, vilket gör CO2 nivån ökar.

Re: Artikel i media

Postat: 24 jun 2019 21:46
av Zalman3
"Tesla Is a Monopoly, We Just Don’t Know It Yet"

Re: Artikel i media

Postat: 24 jun 2019 23:14
av Syncronauten

Artikel i media

Postat: 24 jun 2019 23:16
av taliz
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... iew-video/ top gears chris harris köper en själv

Re: Artikel i media

Postat: 25 jun 2019 07:23
av dd88
taliz skrev:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... iew-video/ top gears chris harris köper en själv
Chris Harris har ”köpt” mängder med bilar han testat sen han blev kändis, sen så har han dom några månader innan dom försvinner.

Killen byter bil oftare än vad en annan byter skor och jag har svårt att tro att han betalar för dom.

Re: Artikel i media

Postat: 25 jun 2019 07:45
av Andersen
Andersen skrev:
UNT idag om forskning från Lund: https://unv.is/mobil.unt.se/nyheter/kli ... 36490.aspx

Vilket bränsle är bäst om man ska minska koldioxiden från biltrafiken till så låg kostnad som möjligt? Diesel från biologiska råvaror är överlägset el, enligt en studie från Lunds tekniska högskola.

El brukar framhållas som ett alternativ till fossil diesel och bensin. Men det finns en övertro på elbilen anser Martin Tunér, professor vid institutionen Förbränningsmotorer vid Lunds tekniska högskola.

– Det finns inte tillräckligt med råvaror för batterierna. Dessutom kommer det att ta väldigt lång tid att bygga upp ett rikstäckande nätverk av laddstolpar.

Martin Tunér tror inte det finns något bränsle som på egen hand kan ersätta de fossila utan menar att det kommer behövas flera olika drivmedel i kombination med varandra.

Det kan bland annat handla om el eller om biobränslen, alltså sådana som tillverkas av biologiska produkter, exempelvis raps.

Martin Tunér har lett ett forskningsprojekt där man försökt hitta de bästa alternativa bränslena. Målet var att beräkna kostnaden för att få ner koldioxidutsläppen från en bensinbil med ett ton om något annat bränsle används istället. Eller med andra ord vilket drivmedel som är kostnadseffektivast i klimatarbetet.

Att det är billigare att köra en mil på el än på bensin är självklart när det gäller själva bränslet. Men vad händer om man i beräkningen tar med sådant som kostnaden för att tillverka elbilens batterier? Och om biodiesel används, vad är priset för att framställa den ur tallskog?

Om man även kalkylerar med hur mycket koldioxid som går att få bort med de olika bränsletyperna går det att skapa en bild av var pengarna ger högst utdelning.

Det kan till exempel vara så att el som produceras i ett koleldat kraftverk är billig men i det stora hela inte reducerar växthusgaserna särskilt mycket.

Vilket bränsle är då mest kostnadseffektivt? Enligt forskarna är svaret biodiesel som framställts av tallolja, så kallad HVO, en slags metanol. Att minska koldioxidutsläppen ett ton kostar 1 200 kronor om en dieselbil körs på HVO från tallolja.

En genomsnittlig fossildriven dieselbil släpper ut cirka 2,5 ton koldioxid per år, en bensinbil ytterligare något ton.

Enligt Martin Tunér drivs många bilar i Kina redan på metanol.

– Det går att anpassa de dieselmotorer som finns i dagens bilar så att de kan köras på metanol, men det skulle ta tid att göra det i större skala, säger han.

Forskarna gjorde även en kalkyl för en elbil som laddas med svensk elmix, som framställs med mycket små inslag av kolkraft. I det exemplet kostar det 4 300 kronor per ton reducerat koldioxid, vilket är betydligt mer än för alla typer av biodrivmedel.

Att elbilen inte får en bättre ranking i kalkylen beror främst på att det kostar mycket att tillverka själva fordonet. Dessutom bildas mycket koldioxid under produktionen av batterierna.

Man kan säga att elbilen står på klimatminus från start. I och med att utsläppen är låga om den körs på kolfri el bör därför den användas så många år som möjligt för att bli mer "lönsam" ur klimatsynpunkt.

EU-kommissionen har beslutat att utsläppen av koldioxid från nytillverkade bilar ska minska med 15 procent år 2025 jämfört med 2021 års nivå.

Martin Tunér är kritisk till hur EU mäter koldioxidmängderna.

– EU tittar bara på hur mycket som kommer ut ur bilarnas avgasrör och tar inte hänsyn till koldioxidutsläppen när fordonet och bränslet produceras, säger han.

FAKTA
De här bränslena användes
Tio bränslen studerades av forskarna vid Lunds tekniska högskola.

Bensin och diesel var fossila alternativ.

Som biobränslen användes bioetanol från spannmål och sockerbeta samt biometanol från skogsråvara.

Som ersättning till fossil diesel användes HVO från tallolja och RME från raps.

Elbilarna drevs med tre eltyper, producerade med varierande inslag av kolkraft:

svensk elmix, europeisk elmix samt fossil kolkraft.

Bilarna kördes 20 000 mil. Skatter, subventioner, företagsvinster och liknande skalades bort i kalkylerna.
Mejlade den citerade forskaren och frågade om länk till hela studien - som uppenbarligen bara var ett exjobb....

"Hej Anders,

Här är länken till exjobbet:

https://lup.lub.lu.se/student-papers/se ... on/8975814

Tyvärr finns det några felaktigheter i artikeln då jag inte hann korrekturläsa den innan den gick i press.

-              Min syn (liksom Johans) är att elfordon är en viktig de av framtidens transportsystem. Däremot finns det oklarheter om material osv räcket till dagens batteriteknlogier (vilket kan ändras) och att under tiden som det tar att bygga en laddinfrastruktur borde vi utnyttja förnybara drivmedel maximalt. Jag är inte så absolut som det kan framgå av artikeln.

-              HVO är inte ett metanolbränsle. Däremot har båda utmärkt potential att reducera CO2 om de produceras på rätt sätt. Metanol har dessutom fördelen av att inte sota, vilket är en särskild fördel bl a för sjöfarten där man ännu inte använder partikelfilter. HVO har fördelen av att kunna användas direkt i dieselmotorer (samma för- och nackdelar) medan metanolmotorer ännu är ovanliga och kräver en del utvecklingsinsatser

Hälsningar,

Martin"

Re: Artikel i media

Postat: 25 jun 2019 08:42
av Verdi
dd88 skrev:
taliz skrev:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... iew-video/ top gears chris harris köper en själv
Chris Harris har ”köpt” mängder med bilar han testat sen han blev kändis, sen så har han dom några månader innan dom försvinner.

Killen byter bil oftare än vad en annan byter skor och jag har svårt att tro att han betalar för dom.
Jag kan garantera att han inte får nån bil av Tesla i alla fall. Vet inte vem som skulle vara intresserad av att köpa en åt honom heller. Så den lär han väl få köpa själv iaf. ;)

Helt galet ändå. Model 3 Performance är ju en bil man kan pendla till jobbet i jäkligt billigt samtidigt som den steker i princip vad som helst vid rödljusen. Att de fick fördubbla den vanliga sträckan för att Mercedesen skulle kunna sega sig förbi säger en hel del. Då var de ändå uppe i långt över 200 km/h. Dvs på vanliga vägar kommer inte en AMG-merca ha en skugga av en chans i någon situation. Om inte "Öh, men om man ska ligga i 250 km/h längs E4:an dårå?"-kortet dras. För det händer ju. Typ hela tiden. :roll:

Faktum är att en Tesla Model 3 Performance är snabbare än de där bilarna runt Mantorp, Gelleråsen, Gotland Ring, Anderstorp osv osv på en vanlig svensk trackday också.

Frågan är, vad finns det för use cases kvar där man hellre vill ha en AMG? Autobahn, Nordslingan och för att fjädra sig inför andra hormonstinna hanar? :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 25 jun 2019 09:18
av dd88
Verdi skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... iew-video/ top gears chris harris köper en själv
Chris Harris har ”köpt” mängder med bilar han testat sen han blev kändis, sen så har han dom några månader innan dom försvinner.

Killen byter bil oftare än vad en annan byter skor och jag har svårt att tro att han betalar för dom.
Jag kan garantera att han inte får nån bil av Tesla i alla fall. Vet inte vem som skulle vara intresserad av att köpa en åt honom heller. Så den lär han väl få köpa själv iaf. ;)

Helt galet ändå. Model 3 Performance är ju en bil man kan pendla till jobbet i jäkligt billigt samtidigt som den steker i princip vad som helst vid rödljusen. Att de fick fördubbla den vanliga sträckan för att Mercedesen skulle kunna sega sig förbi säger en hel del. Då var de ändå uppe i långt över 200 km/h. Dvs på vanliga vägar kommer inte en AMG-merca ha en skugga av en chans i någon situation. Om inte "Öh, men om man ska ligga i 250 km/h längs E4:an dårå?"-kortet dras. För det händer ju. Typ hela tiden. :roll:

Faktum är att en Tesla Model 3 Performance är snabbare än de där bilarna runt Mantorp, Gelleråsen, Gotland Ring, Anderstorp osv osv på en vanlig svensk trackday också.

Frågan är, vad finns det för use cases kvar där man hellre vill ha en AMG? Autobahn, Nordslingan och för att fjädra sig inför andra hormonstinna hanar? :lol:
Nu argumenterar du som ett barn igen.

Om du tror att förutsättningen för att man ska köpa någon annan prestandabil än Model 3 Performance är för att ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” så har du en sjuk uppförsbacke i livet.

Re: Artikel i media

Postat: 25 jun 2019 09:22
av OfarligTesla
dd88 skrev:
Nu argumenterar du som ett barn igen.

Om du tror att förutsättningen för att man ska köpa någon annan prestandabil än Model 3 Performance är för att ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” så har du en sjuk uppförsbacke i livet.
Varför skall du alltid skriva om det andra säger till något helt annat? Kan du inte bemöta det de faktiskt säger?