Sida 248 av 268
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 05 nov 2022 15:16
av Tessi19
Finns det någon som har en Calix Aero loader 425 takbox på sin Ioniq5? Skulle gärna vilja se en bild på det med ’omvända’ boxen på I5. Hittar inget på nätet.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 05 nov 2022 16:33
av DanneLKPG
Tessi19 skrev:Finns det någon som har en Calix Aero loader 425 takbox på sin Ioniq5? Skulle gärna vilja se en bild på det med ’omvända’ boxen på I5. Hittar inget på nätet.
Från facebookgruppen "Hyundai IONIQ 5 (Electric) Owners Group SVERIGE":

Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 05 nov 2022 16:36
av Tessi19
DanneLKPG skrev:Tessi19 skrev:Finns det någon som har en Calix Aero loader 425 takbox på sin Ioniq5? Skulle gärna vilja se en bild på det med ’omvända’ boxen på I5. Hittar inget på nätet.
Från facebookgruppen "Hyundai IONIQ 5 (Electric) Owners Group SVERIGE":

Tackar!!
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 nov 2022 14:31
av Chilla
Börjar dra ihop sig så smått till vinterväglag och halka etc. Då denna bil (Ioniq 5) är min första elbil så undrar jag om det är något särskilt man behöver iaktta vid ev halt väglag? Jag tänker i första hand på den regenerativa bromsning eller vad den korrekta termen kan vara. Både jag och min frus tycker att det är rysligt bekvämt att mest bara lyfta på gasen och låta bilen sakta in och kör därför i regel med regen lvl 3. Jag försöker att ställa ned den på lvl 0 med jämna mellanrum och bromsa utav bara... nä men köra lite mera som med en "normal" bil.
Jag såg att det var någon som redan lyft frågan i en annan tråd men det var mera med hänsyn till Teslor på förekommen anledning. Jag undrar lite mera specifikt för Ioniq 5. Ni som haft era bilar en vinter redan, har ni några råd eller tips eller om det bara är att tuta och köra som vanligt med regen påkopplad. Vi har en AWD och jag känner till "snow" läget, so far so good.
Jag lutar åt att köra på regen lvl 0 och själv ansvara för att fordonet stannar
Tacksam för vadsomhelst,
Magnus
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 nov 2022 14:36
av mati
Alltså jag har kört med högsta regen hela förra vintern. Det funkade utan problem. Och ändå så är det bara en RWD. Jag antar att en AWD beter sig ännu snällare, för den motorbromsar väl mest med framhjulen antar jag. Är det snorhalt så får man väl vara lite försiktig, men det är man ju ändå i det fallet.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 nov 2022 15:25
av Chilla
Tack Mati, det är skönt att höra att man undrat i onödan. Jag ser dig som en tillförlitlig källa, åtminstone när det gäller Ioniq 5 saker

Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 nov 2022 17:55
av Tessi19
Kanske enstaka ggr att jag med halt väglag körde med snow mode. De blir bättre både med att köra iväg (något mindre kräm) och när man motorbromsar sägs det att det kan vara för mycket i auto/i-pedal/ lvl3.
Jag har inte upplevt det så men som Mati skriver man bör ju köra ändå lite annorlunda när det är halt.
Nackdelen med snow mode är att den inte stannar kvar i den när man stänger av bilen och det kan till och med vara så att den ’hoppar ur ’ snow mode om man backar, men det minns jag inte riktig.
Det som kommer vara skönt är att det finns bra värme i bilen men har ju som nackdel att den drar en hel del el så förbrukningen kommer gå upp. Vi kör inte lika snäll som Mati så vår sommarförbrukning i i5 RWD är 173 Wh/km och på vintern 230Wh/km (jag hade en del problem med värmen i början så det kan blir lägre denna vintern. Och jorden värm ju upp ordentligt så för varje vinter blir den snålare

.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 nov 2022 19:50
av mati
Jag har till och med försökt att få den att tappa greppet när det var halt förra vintern. Både med acceleration och regen, utan att lyckas. Nu har jag visserligen inte buskört som en stolle, utan snarare kört så som man kanske kör på sommarn när vägarna är torra. Alltså gasat friskt i kurvorna och bara tagit foten från gasen för att bromsa in med i-pedal osv. Då släppte den inte minsta lilla. Med det sagt så var det aldrig jättehalt och blankis, utan bara snö och vanligt vinterväglag med rimfrost och så.
Jag kör med odubbade Hakka vinterdack.
Ja, värmen i bilen är riktigt bra. Men den drar en massa kilowatt. Konstigt egentligen med tanke på att ACn har svårt att komma över 1 kW ens när det är över 35 grader ute. Jag betvivlar faktiskt att den använder AC-kompressorn som värmepump. Kanske lite grann, men jag skulle tro att det mesta är direktverkande el. Annars hade den aldrig dragit så mycket ström.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 nov 2022 20:47
av DanneLKPG
Har inte mottagit mitt sådant brev ännu, men tydligen skickas detta ut till oss som väntar...
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 nov 2022 21:21
av mati
Man kan bara undra om Hyundai skickar ut liknande brev till kunder i andra länder där de faktiskt levererar bilar.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 nov 2022 21:25
av martinot
Trodde inte asiatiska tillverkare som Hyundai/Kia använde underleverantörer i Ukraina. Var nytt för mig. De brukar oftast köra med så gott som 100% asiatiska underleverantörer. (Ukrainska leverantörer/legotillverkare brukar normalt inte jobba mot varken Asien eller USA, utan främst som underleverantör till Tyskland och andra europeiska biltillverkare.)
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 nov 2022 21:26
av jak
DanneLKPG skrev:Har inte mottagit mitt sådant brev ännu, men tydligen skickas detta ut till oss som väntar...
Jag fick det via email från ÅF. Ett lotteri är det. Frågan är var vinstchansen är störst, en MY via triss eller en I5...
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 nov 2022 22:05
av Raptor
DanneLKPG skrev:Har inte mottagit mitt sådant brev ännu, men tydligen skickas detta ut till oss som väntar...
Är din byggd ännu?
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 11 nov 2022 07:18
av DanneLKPG
Raptor skrev:DanneLKPG skrev:Har inte mottagit mitt sådant brev ännu, men tydligen skickas detta ut till oss som väntar...
Är din byggd ännu?
Nej.
Och jag blir lika sur varje gång jag ser norrmän lägga upp bilder (med samma spec jag beställt) på levererade bilar som beställdes i april-maj 2022. Tror inte ett ord på vad Hyundai säger.
Trodde inte att jag skulle få vänta till 2023 med sänkt bonus. Om jag ens får den.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 11 nov 2022 15:06
av DanneLKPG
icreate skrev:DanneLKPG skrev:Ringde min ÅF och snodde en RWD Advanced… Leverans Nov/Dec. Tanken är att ha den tills vi får vår AWD om ett år.
Jag gjorde samma som du och beställde snabbt en RWD Advanced för att ha fram till dess att min beställda AWD kommer. Alla de 400 bilarna de tilldelats har 20-tum, men annars finns det lite olika varianter på utrustning och färger.
Detta skrev vi
14 sep 2021.
Undrar när våra AWD kommer?
Inte hört ett smack!
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 11 nov 2022 19:34
av mati
Du kan vara glad att du ändå har en Ioniq 5. Det är jag.
Det finns nog många som väntar sen förra året och som inte har någon elbil alls.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 11 nov 2022 21:48
av Bjelke
mati skrev:Du kan vara glad att du ändå har en Ioniq 5. Det är jag.
Det finns nog många som väntar sen förra året och som inte har någon elbil alls.
Ja va fan, jag har försökt få tag i en typ flera gånger sedan i våras ju… kört i Bollnäs iaf

Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 11 nov 2022 22:31
av DanneLKPG
mati skrev:Du kan vara glad att du ändå har en Ioniq 5. Det är jag.
Det finns nog många som väntar sen förra året och som inte har någon elbil alls.
Det är jag, men vill ju också ha vår "riktiga" bil med våra egna tillval.

Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 12 nov 2022 08:02
av mati
Det sjuka är ju att man måste bestämma sig flera år i förväg om man vill byta bil någon gång. Om jag vill byta bort min Ioniq efter 3 år, så som det brukar vara med företagsleasing, så måste jag ju nästan beställa en ny bil redan nu. Och det är ju vanvettigt. Vad vet jag vad som händer fram tills dess? Nu kommer jag troligen inte byta bort den, men det vet ju inte Hyundai. Om de vill behålla mig som kund borde de väl se till att det är möjligt för mig att få en ny bil med någorlunda rimlig leveranstid. Så som det är nu är man ju mer eller mindre tvungen att byta märke.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 12 nov 2022 22:10
av HelectriC
Läste nånstans att ioniq5 N får WLTP på 405km. Det är ju verkligen inte mkt. Lite aktiv körning på motorväg, så är frågan om man kommer över 20mil på vintern

Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 13 nov 2022 08:40
av mati
Det var ju lite snålt. Varför så lite? Ungefär samma som min e-tron hade. Som du säger, på vintern kan det bli lite tajt.
Vad är det för speciellt med den bilen tro?
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 13 nov 2022 08:57
av HelectriC
mati skrev:Det var ju lite snålt. Varför så lite? Ungefär samma som min e-tron hade. Som du säger, på vintern kan det bli lite tajt.
Vad är det för speciellt med den bilen tro?
Stora fälgar kanske. Men det borde dom ju ta hänsyn till på nåt sätt, smalare däck eller nåt.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 13 nov 2022 09:17
av OvePaHornet
Med tanke på att det rimligtvis är exakt samma drivlina som i EV6 GT så kan väl siffran inte vara så förvånande? EV6an kommer, teoretiskt, aningen längre (runt 42 mil?) tack vare lite ”bättre” karossform sett till vindmotstånd. Sen håller jag med om att ~40 mil är lite väl lågt, det var enda anledningen till att jag avstod EV6 GT då jag hellre har +10 mil i räckvidd än en bil som går som ett skott

Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 13 nov 2022 09:19
av mati
HelectriC skrev:mati skrev:Det var ju lite snålt. Varför så lite? Ungefär samma som min e-tron hade. Som du säger, på vintern kan det bli lite tajt.
Vad är det för speciellt med den bilen tro?
Stora fälgar kanske. Men det borde dom ju ta hänsyn till på nåt sätt, smalare däck eller nåt.
Kan vara så. Ungefär 15% kortare räckvidd på grund av för lite gummi runt fälgarna är inte omöjligt. Det är ungefär samma skillnad jag upplever mellan sommar- och vinterhjul på Golfen. Den högre vinterförbrukningen kompenseras nästan helt med de mindre och snålare ful-fälgarna som vi använder på vintern.
Om det bara är fälgarna så borde det ju vara möjligt att göra samma sak på Ioniqen, dvs köra på mindre fälgar på vintern för att öka räckvidden.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 13 nov 2022 17:36
av Aida
Nu synes Hyundai ha löst frågan om uppvärmning av kupén från appen iaf. Detta fick jag i ett mejl där man gjorde reklam för uppdateringen av batteriuppvärmning inför snabbladdning:
”Med uppdateringen kommer du också att kunna direktstarta uppvärmning (eller nedkylning) av kupén via Bluelink®-appen, oavsett laddningsnivå och om bilen laddas eller inte.”
För övrigt den pinsamt dåliga svenska går utöver manualen - det här meddelandet fick jag av appen: