Sida 247 av 420

Artikel i media

Postat: 08 jun 2019 08:15
av taliz
Jerka skrev:
Åh, det där diagrammet från 2017! De tror att pluginhybrider fortfarande finns - och dominerar! - år 2050. :D
Mycket fascinerande ja. De sätter även ”zero co2 challenge” till 2050. Samma år som hybrider och plug-in står för uppåt 80% av deras försäljning.
BEV och FCEV endast ca 10% var.
Vad har dom tänkt att hybrider och plug-in skall drivas på för bränsle som är co2 neutralt?

Nä tyvärr har historiken visat att japaner nog är lite för ”boneheaded” ibland. Deras företagskultur är väldigt anti innovation. Flera stora bolag som gått omkull pga disruption i branschen kommer ju därifrån.

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2019 08:24
av LarsL
Jo, de Japanska företags filosofierna hämmar ju verkligen kreativiteten och nytänkandet. Lean är gjort för att fokusera på det vi gör nu utan distraktioner... alltså fortsätt bygga avgasbilar.

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2019 10:02
av Bjelke
När Juran mfl åkte till Japan på typ 70-talet och framåt så handlade allt
om att göra saker bättre och bättre, gärna med kunden i fokus, men aldrig (nåja) att
göra helt nya saker, ständiga förbättringar blev ju
Japans framgång när dom helt oblygt tog andras befintliga produkter (icke Japanska mest)
och gjorde dom bättre.
Att utveckla egna nya unika produkter från scratch var
inte direkt vanligt i jämförelse med "förbättring och kopierings"-industrin.
Det blev så sjukt framgångsrikt för Japan att dom fick
problem med handelsbalansen tom och dom var på
många områden världsledande...
Det är inte svårt att förstå att den här kulturen kan ta
död på sig själv :(
Det konstiga är att dom ju har visat sig vara löjligt bra
på innovationer och ny teknik sedan typ 15-20 år nu,
och det motsäger ju det andra tänket ganska mycket liksom... ?

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2019 11:15
av PatrikS
https://www.cars.com/articles/2019-2020 ... rt-403454/

Det jag reagerade mest på var inte att de har en bugg.... utan sättet att lösa den på.
Ska man behöva åka in till en verkstad för en mjukvaruuppdatering 2019?

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2019 11:28
av LarsL
PatrikS skrev:
https://www.cars.com/articles/2019-2020 ... rt-403454/

Det jag reagerade mest på var inte att de har en bugg.... utan sättet att lösa den på.
Ska man behöva åka in till en verkstad för en mjukvaruuppdatering 2019?
Det är ju för att de har verkstäder som behöver ha enkla uppgifter som de kan ta överbetalt för.

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2019 13:23
av Geni87
LarsL skrev:
PatrikS skrev:
https://www.cars.com/articles/2019-2020 ... rt-403454/

Det jag reagerade mest på var inte att de har en bugg.... utan sättet att lösa den på.
Ska man behöva åka in till en verkstad för en mjukvaruuppdatering 2019?
Det är ju för att de har verkstäder som behöver ha enkla uppgifter som de kan ta överbetalt för.
Fast i det här fallet är det ju enbart en kostnad för Jaguar eftersom det rör sig om en återkallelse. Tror för övrigt att det finns en ganska stor skepticism i branschen mot att kunna uppdatera sådana grundläggande och säkerhetspåverkande mjukvaror som bromsmjukvara OTA. Men det är ju onekligen smidigt och billigt för biltillverkaren (och kunderna) med OTA.

Artikel i media

Postat: 08 jun 2019 13:52
av taliz
Geni87 skrev:
LarsL skrev:
PatrikS skrev:
https://www.cars.com/articles/2019-2020 ... rt-403454/

Det jag reagerade mest på var inte att de har en bugg.... utan sättet att lösa den på.
Ska man behöva åka in till en verkstad för en mjukvaruuppdatering 2019?
Det är ju för att de har verkstäder som behöver ha enkla uppgifter som de kan ta överbetalt för.
Fast i det här fallet är det ju enbart en kostnad för Jaguar eftersom det rör sig om en återkallelse. Tror för övrigt att det finns en ganska stor skepticism i branschen mot att kunna uppdatera sådana grundläggande och säkerhetspåverkande mjukvaror som bromsmjukvara OTA. Men det är ju onekligen smidigt och billigt för biltillverkaren (och kunderna) med OTA.
Rimligen borde man vara skeptisk till motsatsen, dvs att INTE kunna fixa OTA.
Det är alltid en hel del som missar info om recalls, eller helt enkelt struntar i dom.
Dessutom kan det ju hända att fixar vid recalls leder till oförutsedda följdproblem. De kanske i sin tur kunde ha fixats via OTA om det varit möjligt, men man struntar i dom för att en ny recall vore för dyr.

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2019 15:18
av bylund
Samtidigt kan det leda till att kvalitetstänket blir lidande, då man vet att man kan fixa eventuella problem med ytterligare en uppdatering, så det blir mindre viktigt att få det rätt från början.

Artikel i media

Postat: 08 jun 2019 16:29
av taliz
bylund skrev:
Samtidigt kan det leda till att kvalitetstänket blir lidande, då man vet att man kan fixa eventuella problem med ytterligare en uppdatering, så det blir mindre viktigt att få det rätt från början.
Det gäller säkert när det kommer till mindre viktiga, icke säkerhetsrelaterade, grejer. Där snabb utveckling är viktigt. Men rimligen har man etablerade processer för kvalitetssäkring oavsett uppdateringsmetod.

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2019 17:13
av Geni87
taliz skrev:
Geni87 skrev:
LarsL skrev:
PatrikS skrev:
https://www.cars.com/articles/2019-2020 ... rt-403454/

Det jag reagerade mest på var inte att de har en bugg.... utan sättet att lösa den på.
Ska man behöva åka in till en verkstad för en mjukvaruuppdatering 2019?
Det är ju för att de har verkstäder som behöver ha enkla uppgifter som de kan ta överbetalt för.
Fast i det här fallet är det ju enbart en kostnad för Jaguar eftersom det rör sig om en återkallelse. Tror för övrigt att det finns en ganska stor skepticism i branschen mot att kunna uppdatera sådana grundläggande och säkerhetspåverkande mjukvaror som bromsmjukvara OTA. Men det är ju onekligen smidigt och billigt för biltillverkaren (och kunderna) med OTA.
Rimligen borde man vara skeptisk till motsatsen, dvs att INTE kunna fixa OTA.
Det är alltid en hel del som missar info om recalls, eller helt enkelt struntar i dom.
Dessutom kan det ju hända att fixar vid recalls leder till oförutsedda följdproblem. De kanske i sin tur kunde ha fixats via OTA om det varit möjligt, men man struntar i dom för att en ny recall vore för dyr.
Såna system brukar ligga isolerade från mer kundnära och uppkopplade system så som infotainmentsystem i de flesta bilar, förmodligen en säkerhetsåtgärd för att försvåra yttre påverkan på systemet. Att tillåta OTA på system som bromssystem är ju trevligt, men det gäller att de som designade systemet hade tungan rätt i mun och att releasprocesserna för ny mjukvara är extremt robusta. Jag är helt för OTA, men samtidigt förstår jag problematiken många ser för vad som krävs för att man ska kunna gå in och uppdatera mjukvara för broms, styrning etc etc OTA.

Skulle även gissa på att de flesta biltillverkare jobbar på att få till OTA för fler system, då det skulle minska deras kostnader väldigt mycket. Många mjukvaruuppdateringar sker ju under garantitiden eller som en del av en recall eller goodwill, så dagens metod att behöva ta in bilar och uppdatera manuellt lär kosta dem stora summor pengar.

Artikel i media

Postat: 08 jun 2019 19:09
av taliz
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
LarsL skrev:
PatrikS skrev:
https://www.cars.com/articles/2019-2020 ... rt-403454/

Det jag reagerade mest på var inte att de har en bugg.... utan sättet att lösa den på.
Ska man behöva åka in till en verkstad för en mjukvaruuppdatering 2019?
Det är ju för att de har verkstäder som behöver ha enkla uppgifter som de kan ta överbetalt för.
Fast i det här fallet är det ju enbart en kostnad för Jaguar eftersom det rör sig om en återkallelse. Tror för övrigt att det finns en ganska stor skepticism i branschen mot att kunna uppdatera sådana grundläggande och säkerhetspåverkande mjukvaror som bromsmjukvara OTA. Men det är ju onekligen smidigt och billigt för biltillverkaren (och kunderna) med OTA.
Rimligen borde man vara skeptisk till motsatsen, dvs att INTE kunna fixa OTA.
Det är alltid en hel del som missar info om recalls, eller helt enkelt struntar i dom.
Dessutom kan det ju hända att fixar vid recalls leder till oförutsedda följdproblem. De kanske i sin tur kunde ha fixats via OTA om det varit möjligt, men man struntar i dom för att en ny recall vore för dyr.
Såna system brukar ligga isolerade från mer kundnära och uppkopplade system så som infotainmentsystem i de flesta bilar, förmodligen en säkerhetsåtgärd för att försvåra yttre påverkan på systemet. Att tillåta OTA på system som bromssystem är ju trevligt, men det gäller att de som designade systemet hade tungan rätt i mun och att releasprocesserna för ny mjukvara är extremt robusta. Jag är helt för OTA, men samtidigt förstår jag problematiken många ser för vad som krävs för att man ska kunna gå in och uppdatera mjukvara för broms, styrning etc etc OTA.

Skulle även gissa på att de flesta biltillverkare jobbar på att få till OTA för fler system, då det skulle minska deras kostnader väldigt mycket. Många mjukvaruuppdateringar sker ju under garantitiden eller som en del av en recall eller goodwill, så dagens metod att behöva ta in bilar och uppdatera manuellt lär kosta dem stora summor pengar.
Dom ligger ”isolerade” för att avgasbilstillverkarna har etablerade rutiner och processer för att hantera dem på så vis. Det betyder definitivt inte att det är önskvärt av någon säkerhetsrelaterad anledning. Antagligen kommer de dessutom ofta direkt från underleverantörer ala Bosch, Continental mfl.
Jag kan inte se någon rimlig anledning till att det skulle vara skillnad på mjukvarans kvalitet beroende på uppdateringsmetod.

Tesla använder ju förövrigt också Bosch, Continental, Brembo mfl som underleverantörer. Kan ju tänkas att de pushar ut deras firmware via Teslas OTA system. Dvs det skulle kunna vara samma ”bromsmjukvara” i en Tesla som i en Mercedes eller whatever. Bara det att Mercedesbilen måste in på verkstad för att få in Continentals senaste firmware, medan Tesla skickar ut den OTA.

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2019 20:36
av PatrikS
Sådana uppdateringar löser man också genom att ha signerade certifikat med nycklar som inte låter sig knäckas.

Re: Artikel i media

Postat: 09 jun 2019 11:51
av Geni87
taliz skrev:
Dom ligger ”isolerade” för att avgasbilstillverkarna har etablerade rutiner och processer för att hantera dem på så vis. Det betyder definitivt inte att det är önskvärt av någon säkerhetsrelaterad anledning. Antagligen kommer de dessutom ofta direkt från underleverantörer ala Bosch, Continental mfl.
Jag kan inte se någon rimlig anledning till att det skulle vara skillnad på mjukvarans kvalitet beroende på uppdateringsmetod.

Tesla använder ju förövrigt också Bosch, Continental, Brembo mfl som underleverantörer. Kan ju tänkas att de pushar ut deras firmware via Teslas OTA system. Dvs det skulle kunna vara samma ”bromsmjukvara” i en Tesla som i en Mercedes eller whatever. Bara det att Mercedesbilen måste in på verkstad för att få in Continentals senaste firmware, medan Tesla skickar ut den OTA.
Att de kan tänkas använda samma leverantörer är inte speciellt relevant. Även om grundmjukvaran kan vara samma så kommer en mängd parametrar skilja sig mellan två olika bilar. Hur som helst så verkar vi inte diskutera samma ämne ändå så jag släpper det här. :)

Re: Artikel i media

Postat: 09 jun 2019 12:03
av HerrNilsson
DN Motor har nästan blivit en elbilstidning... Varje helg är det minst en, ofta flera, artiklar om elektrifieringen av transportsektorn på ett eller annat sätt.

Så mycket batterikapacitet var kvar efter 48.000 mil i Tesla Model S
https://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-myck ... a-model-s/
Överlag är Michael Lindblad nöjd med driftsäkerheten.

– De kräver absolut inte mer reparationer än konventionella bilar, snarare tvärtom. Och reservdelarna har en ganska anständig prisnivå, vissa delar är till och med billiga, säger Michael Lindblad.

Re: Artikel i media

Postat: 10 jun 2019 13:09
av bonath
SR-71-BlackBird skrev:
Sent ska syndaren vakna!

Toyota släpper BEVs.

https://insideevs.com/news/353600/toyot ... obal-bevs/
Solid State-batterier...
https://www.bytbil.com/nyheter/toyota-s ... jOoI4CV348

Re: Artikel i media

Postat: 10 jun 2019 20:30
av taliz
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Dom ligger ”isolerade” för att avgasbilstillverkarna har etablerade rutiner och processer för att hantera dem på så vis. Det betyder definitivt inte att det är önskvärt av någon säkerhetsrelaterad anledning. Antagligen kommer de dessutom ofta direkt från underleverantörer ala Bosch, Continental mfl.
Jag kan inte se någon rimlig anledning till att det skulle vara skillnad på mjukvarans kvalitet beroende på uppdateringsmetod.

Tesla använder ju förövrigt också Bosch, Continental, Brembo mfl som underleverantörer. Kan ju tänkas att de pushar ut deras firmware via Teslas OTA system. Dvs det skulle kunna vara samma ”bromsmjukvara” i en Tesla som i en Mercedes eller whatever. Bara det att Mercedesbilen måste in på verkstad för att få in Continentals senaste firmware, medan Tesla skickar ut den OTA.
Att de kan tänkas använda samma leverantörer är inte speciellt relevant. Även om grundmjukvaran kan vara samma så kommer en mängd parametrar skilja sig mellan två olika bilar. Hur som helst så verkar vi inte diskutera samma ämne ändå så jag släpper det här. :)
De "parametrarna" borde då rimligen vara "tuneables". Dvs typ en komfigurationsfil för mjukvaran specifik för bilmodell X.

Hursomhelst, när man talar om trollen... https://www.teslarati.com/tesla-killers ... king-risk/

"Jaguar has announced that it already has a solution to the I-PACE’s braking fault. According to the British carmaker, a software update is expected to address the increased delay in the all-electric crossover’s braking system, though this would not be rolled out through an over-the-air update similar to Tesla. Instead, the software update will be distributed through Jaguar’s dealer network"

Re: Artikel i media

Postat: 10 jun 2019 23:49
av Geni87
taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Dom ligger ”isolerade” för att avgasbilstillverkarna har etablerade rutiner och processer för att hantera dem på så vis. Det betyder definitivt inte att det är önskvärt av någon säkerhetsrelaterad anledning. Antagligen kommer de dessutom ofta direkt från underleverantörer ala Bosch, Continental mfl.
Jag kan inte se någon rimlig anledning till att det skulle vara skillnad på mjukvarans kvalitet beroende på uppdateringsmetod.

Tesla använder ju förövrigt också Bosch, Continental, Brembo mfl som underleverantörer. Kan ju tänkas att de pushar ut deras firmware via Teslas OTA system. Dvs det skulle kunna vara samma ”bromsmjukvara” i en Tesla som i en Mercedes eller whatever. Bara det att Mercedesbilen måste in på verkstad för att få in Continentals senaste firmware, medan Tesla skickar ut den OTA.
Att de kan tänkas använda samma leverantörer är inte speciellt relevant. Även om grundmjukvaran kan vara samma så kommer en mängd parametrar skilja sig mellan två olika bilar. Hur som helst så verkar vi inte diskutera samma ämne ändå så jag släpper det här. :)
De "parametrarna" borde då rimligen vara "tuneables". Dvs typ en komfigurationsfil för mjukvaran specifik för bilmodell X.

Hursomhelst, när man talar om trollen... https://www.teslarati.com/tesla-killers ... king-risk/

"Jaguar has announced that it already has a solution to the I-PACE’s braking fault. According to the British carmaker, a software update is expected to address the increased delay in the all-electric crossover’s braking system, though this would not be rolled out through an over-the-air update similar to Tesla. Instead, the software update will be distributed through Jaguar’s dealer network"
Såg det, vattenläckage verkar lurigt att fixa OTA dock. :D

Re: Artikel i media

Postat: 10 jun 2019 23:55
av taliz
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Dom ligger ”isolerade” för att avgasbilstillverkarna har etablerade rutiner och processer för att hantera dem på så vis. Det betyder definitivt inte att det är önskvärt av någon säkerhetsrelaterad anledning. Antagligen kommer de dessutom ofta direkt från underleverantörer ala Bosch, Continental mfl.
Jag kan inte se någon rimlig anledning till att det skulle vara skillnad på mjukvarans kvalitet beroende på uppdateringsmetod.

Tesla använder ju förövrigt också Bosch, Continental, Brembo mfl som underleverantörer. Kan ju tänkas att de pushar ut deras firmware via Teslas OTA system. Dvs det skulle kunna vara samma ”bromsmjukvara” i en Tesla som i en Mercedes eller whatever. Bara det att Mercedesbilen måste in på verkstad för att få in Continentals senaste firmware, medan Tesla skickar ut den OTA.
Att de kan tänkas använda samma leverantörer är inte speciellt relevant. Även om grundmjukvaran kan vara samma så kommer en mängd parametrar skilja sig mellan två olika bilar. Hur som helst så verkar vi inte diskutera samma ämne ändå så jag släpper det här. :)
De "parametrarna" borde då rimligen vara "tuneables". Dvs typ en komfigurationsfil för mjukvaran specifik för bilmodell X.

Hursomhelst, när man talar om trollen... https://www.teslarati.com/tesla-killers ... king-risk/

"Jaguar has announced that it already has a solution to the I-PACE’s braking fault. According to the British carmaker, a software update is expected to address the increased delay in the all-electric crossover’s braking system, though this would not be rolled out through an over-the-air update similar to Tesla. Instead, the software update will be distributed through Jaguar’s dealer network"
Såg det, vattenläckage verkar lurigt att fixa OTA dock. :D
Jo men det var ju etron.

Re: Artikel i media

Postat: 11 jun 2019 07:06
av Geni87
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Såg det, vattenläckage verkar lurigt att fixa OTA dock. :D
Jo men det var ju etron.
Ja? Stycket om I-pace innehöll väl ingen ny info?

Re: Artikel i media

Postat: 11 jun 2019 08:28
av mickeisol
Undrar vad som menas med detta?
https://www.expressen.se/dinapengar/fin ... ska-hojas/


kommer det så så småningom en speciell skatt på teslor?

Re: Artikel i media

Postat: 11 jun 2019 09:13
av ochso
ochso skrev:
ochso skrev:
Det började med att jag noterade en ökad frekvens av konstiga artiklar om vätgas på nyteknik, dagens artikel om MyFC verkar onekligen vara "sponsat innehåll" men ligger konstigt nog uppe som en vanlig artikel.
Haha, jag vill ge mig själv cred för att jag uppmärksammade detta 4 april, idag 5 dagar senare kommer nyheten att MyFC gör en nyemission på 75 miljoner och bolaget rasar på börsen.
Och nu, lite drygt ett år senare lägger MyFC ner sina konsumentprodukter, fortsätter sin resa ner mot 0 på börsen. 90 % ner senaste året.

https://www.di.se/live/branslecellsbola ... psprodukt/

Re: Artikel i media

Postat: 11 jun 2019 09:34
av ochso
Oj då, en vätgasstation har exploderat i Norge.

https://articles.finwire.com/FWM0036726 ... gasstation

Re: Artikel i media

Postat: 11 jun 2019 11:37
av Geni87
mickeisol skrev:
Undrar vad som menas med detta?
https://www.expressen.se/dinapengar/fin ... ska-hojas/


kommer det så så småningom en speciell skatt på teslor?
Ja självklart kommer det göra det. :roll: :)

Re: Artikel i media

Postat: 12 jun 2019 06:53
av leiflodde
Hittade detta reportage om Tesla i dagens Sydsvenskan.

https://www.sydsvenskan.se/2019-06-12/s ... ropafabrik

Re: Artikel i media

Postat: 12 jun 2019 14:02
av nek0