Sida 245 av 268

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 sep 2022 17:22
av Klintan
Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 sep 2022 17:30
av MrRun
Klintan skrev:
Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Grymt! :o :)
Jag fick precis höra via ViBilägare som tagit kontakt med Hyundai att information kommer inom kort och den är positiv så det här verkar ju bra alltså!

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 sep 2022 19:04
av mati
Klintan skrev:
Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 sep 2022 19:09
av Dafro
mati skrev:
Klintan skrev:
Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?
Du är ju inte smålänning så då säger man vad kostar det. :D

Men hoppas att det är gratis.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 sep 2022 20:33
av DanneLKPG
mati skrev:
Klintan skrev:
Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?
Gratis i Norge. Omprogrammering. Kommer bli galen om vi får betala!

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 sep 2022 20:56
av mati
Dafro skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?
Du är ju inte smålänning så då säger man vad kostar det. :D

Men hoppas att det är gratis.
I Skaraborg frågar man inte vad det kostar, här frågar man om det kostar nånting överhuvudtaget. Fick jag lära mig. :lol:

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 sep 2022 21:38
av Tessi19
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?
Gratis i Norge. Omprogrammering. Kommer bli galen om vi får betala!
Hoppas det verkligen. Inte i Kanada verkar det som. Var redan deppig, så hoppas det blir av nu, skulle bli bra samtidigt med kommande årsservice (varför det nu måste vara annorlunda än i Norge…), men jag klagar inte på det om de löser vinterladdning!!

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 sep 2022 21:50
av mati
Tessi19 skrev:
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?
Gratis i Norge. Omprogrammering. Kommer bli galen om vi får betala!
Hoppas det verkligen. Inte i Kanada verkar det som. Var redan deppig, så hoppas det blir av nu, skulle bli bra samtidigt med kommande årsservice (varför det nu måste vara annorlunda än i Norge…), men jag klagar inte på det om de löser vinterladdning!!
Om det kostar pengar här i Sverige så får det vara för min del. Jag behöver inte den funktionen och tänker inte betala för den heller.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 sep 2022 21:59
av Tessi19
mati skrev:
Tessi19 skrev:
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?
Gratis i Norge. Omprogrammering. Kommer bli galen om vi får betala!
Hoppas det verkligen. Inte i Kanada verkar det som. Var redan deppig, så hoppas det blir av nu, skulle bli bra samtidigt med kommande årsservice (varför det nu måste vara annorlunda än i Norge…), men jag klagar inte på det om de löser vinterladdning!!
Om det kostar pengar här i Sverige så får det vara för min del. Jag behöver inte den funktionen och tänker inte betala för den heller.
Jag tänker inte ens ställa frågan. Det är ju redan lurendrejeri, om man läser Hyundais 2021 broschyren borde en laddning på 40, Max 50 vintertid inte kunna accepteras. Wintermode presenterades också som annat.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 14 sep 2022 05:20
av Dafro
mati skrev:
Dafro skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?
Du är ju inte smålänning så då säger man vad kostar det. :D

Men hoppas att det är gratis.
I Skaraborg frågar man inte vad det kostar, här frågar man om det kostar nånting överhuvudtaget. Fick jag lära mig. :lol:
Du har nog rätt, är från Skaraborg med föräldrar från Småland… var en kollega som sa att det var smålänningen. :D

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 14 sep 2022 10:20
av MrRun
Fantastiskt! Hyundai meddelar nu i kontakt med ViBilägare:
”Förvärmning av batteriet till IONIQ 5 MY22 kommer göras tillgänglig som retrofit under september (dvs denna månad).

En extra funktionalitet som vi såklart tycker det skall bli jättekul att erbjuda även alla befintliga IONIQ 5-ägare.”

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 14 sep 2022 11:01
av Aida
Mati: skrev inte du att du installerat en stickkontakt till din luftvärmepump så att Ioniq kunde förse den med ström genom V2L vid strömavbrott el dyra elpriser. Hur har du gjort då? Kan du inte förklara utförligt och ta bilder som du är så bra på? Min elektriker hade nämligen ingen aning om hur man skulle göra det…

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 14 sep 2022 11:33
av mati
Aida skrev:
Mati: skrev inte du att du installerat en stickkontakt till din luftvärmepump så att Ioniq kunde förse den med ström genom V2L vid strömavbrott el dyra elpriser. Hur har du gjort då? Kan du inte förklara utförligt och ta bilder som du är så bra på? Min elektriker hade nämligen ingen aning om hur man skulle göra det…
Det sitter numera en vanlig stickkontakt på värmepumpen. Och bredvid värmepumpen är ett vägguttag som stickkontakten sitter i. Det borde en elektriker förhoppningsvis klara av. ;)
Resten har jag inte byggt än. Men tanken är följande:
Man sätter typ ett sådant CEE-väggintag på utsidan av huset. Notera att det är ett intag, inte ett uttag. Sådana brukar finnas på alla husvagnar för samma syfte.
CEE-intag.png
Sen skaffar man en sådan kabel till bilen. Schuko till CEE.
CEE-kabel.png
Från CEE-väggintaget kör man in ett kabel in i huset, rätt igenom väggen. På insidan installerar man ett eller flera vägguttag som kopplas till detta intag, gärna lite strategiskt placerade. Man kan måla dem i t.ex. blått så man förstår att det inte är vägguttag som är kopplade till det vanliga elnätet. Därmed har man ett alternativt elnät i huset som matas av bilen. Och vid behov byter man bara vägguttag, från de vanliga till de blåa. Jag tänker sätter ett sådant uttag precis bredvid värmepumpen. Då är det lätt att byta sen.
blått_vägguttag.jpg

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 14 sep 2022 11:57
av Aida
mati skrev:
Aida skrev:
Mati: skrev inte du att du installerat en stickkontakt till din luftvärmepump så att Ioniq kunde förse den med ström genom V2L vid strömavbrott el dyra elpriser. Hur har du gjort då? Kan du inte förklara utförligt och ta bilder som du är så bra på? Min elektriker hade nämligen ingen aning om hur man skulle göra det…
Det sitter numera en vanlig stickkontakt på värmepumpen. Och bredvid värmepumpen är ett vägguttag som stickkontakten sitter i. Det borde en elektriker förhoppningsvis klara av. ;)
Resten har jag inte byggt än. Men tanken är följande:
Man sätter typ ett sådant CEE-väggintag på utsidan av huset. Notera att det är ett intag, inte ett uttag. Sådana brukar finnas på alla husvagnar för samma syfte.
CEE-intag.png
Sen skaffar man en sådan kabel till bilen. Schuko till CEE.
CEE-kabel.png
Från CEE-väggintaget kör man in ett kabel in i huset, rätt igenom väggen. På insidan installerar man ett eller flera vägguttag som kopplas till detta intag, gärna lite strategiskt placerade. Man kan måla dem i t.ex. blått så man förstår att det inte är vägguttag som är kopplade till det vanliga elnätet. Därmed har man ett alternativt elnät i huset som matas av bilen. Och vid behov byter man bara vägguttag, från de vanliga till de blåa. Jag tänker sätter ett sådant uttag precis bredvid värmepumpen. Då är det lätt att byta sen.
blått_vägguttag.jpg
Aha I see. Så komplicerat det hela blir. Inte så konstigt att han inte förstod när jag försökte förklara för honom hur jag menade. Min kontakt är ju till en utedel och skulle sitta utomhus så kanske inte går. Tack så jättemycket för förklaringen Mati! Guld!

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 14 sep 2022 12:01
av Dafro
Aida skrev:
mati skrev:
Aida skrev:
Mati: skrev inte du att du installerat en stickkontakt till din luftvärmepump så att Ioniq kunde förse den med ström genom V2L vid strömavbrott el dyra elpriser. Hur har du gjort då? Kan du inte förklara utförligt och ta bilder som du är så bra på? Min elektriker hade nämligen ingen aning om hur man skulle göra det…
Det sitter numera en vanlig stickkontakt på värmepumpen. Och bredvid värmepumpen är ett vägguttag som stickkontakten sitter i. Det borde en elektriker förhoppningsvis klara av. ;)
Resten har jag inte byggt än. Men tanken är följande:
Man sätter typ ett sådant CEE-väggintag på utsidan av huset. Notera att det är ett intag, inte ett uttag. Sådana brukar finnas på alla husvagnar för samma syfte.
CEE-intag.png
Sen skaffar man en sådan kabel till bilen. Schuko till CEE.
CEE-kabel.png
Från CEE-väggintaget kör man in ett kabel in i huset, rätt igenom väggen. På insidan installerar man ett eller flera vägguttag som kopplas till detta intag, gärna lite strategiskt placerade. Man kan måla dem i t.ex. blått så man förstår att det inte är vägguttag som är kopplade till det vanliga elnätet. Därmed har man ett alternativt elnät i huset som matas av bilen. Och vid behov byter man bara vägguttag, från de vanliga till de blåa. Jag tänker sätter ett sådant uttag precis bredvid värmepumpen. Då är det lätt att byta sen.
blått_vägguttag.jpg
Aha I see. Så komplicerat det hela blir. Inte så konstigt att han inte förstod när jag försökte förklara för honom hur jag menade. Min kontakt är ju till en utedel och skulle sitta utomhus så kanske inte går. Tack så jättemycket för förklaringen Mati! Guld!
Då kan du ju köra med en vanlig skarvsladd från bilen.

Om det ör så att din elektriker tänkt göra en fast installation så ör det ju bara att be honom sätta upp ett uttag istället och ansluta med stickpropp.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 14 sep 2022 12:16
av Tessi19
MrRun skrev:
Fantastiskt! Hyundai meddelar nu i kontakt med ViBilägare:
”Förvärmning av batteriet till IONIQ 5 MY22 kommer göras tillgänglig som retrofit under september (dvs denna månad).

En extra funktionalitet som vi såklart tycker det skall bli jättekul att erbjuda även alla befintliga IONIQ 5-ägare.”
Och för säkerhetens gillande hjärnan; MY22 betyder bilar levererade under 2021? Tyvärr inget om det kôstar nått: göra tillgänglig och erbjuda kan uppfattas olika…

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 14 sep 2022 12:27
av HelectriC
det kostar inget om man gör det i förbindelse med annat verkstadsbesök, men om man bokar bara för uppdateringen så kostar det ca 1600kr.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 14 sep 2022 12:28
av mati
"Erbjuda" betyder i min värld att det är ett tillval som kostar pengar. Men jag kan ha fel.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 14 sep 2022 12:39
av Teslaspolen
Aida skrev:
mati skrev:
Aida skrev:
Mati: skrev inte du att du installerat en stickkontakt till din luftvärmepump så att Ioniq kunde förse den med ström genom V2L vid strömavbrott el dyra elpriser. Hur har du gjort då? Kan du inte förklara utförligt och ta bilder som du är så bra på? Min elektriker hade nämligen ingen aning om hur man skulle göra det…
Det sitter numera en vanlig stickkontakt på värmepumpen. Och bredvid värmepumpen är ett vägguttag som stickkontakten sitter i. Det borde en elektriker förhoppningsvis klara av. ;)
Resten har jag inte byggt än. Men tanken är följande:
Man sätter typ ett sådant CEE-väggintag på utsidan av huset. Notera att det är ett intag, inte ett uttag. Sådana brukar finnas på alla husvagnar för samma syfte.
CEE-intag.png
Sen skaffar man en sådan kabel till bilen. Schuko till CEE.
CEE-kabel.png
Från CEE-väggintaget kör man in ett kabel in i huset, rätt igenom väggen. På insidan installerar man ett eller flera vägguttag som kopplas till detta intag, gärna lite strategiskt placerade. Man kan måla dem i t.ex. blått så man förstår att det inte är vägguttag som är kopplade till det vanliga elnätet. Därmed har man ett alternativt elnät i huset som matas av bilen. Och vid behov byter man bara vägguttag, från de vanliga till de blåa. Jag tänker sätter ett sådant uttag precis bredvid värmepumpen. Då är det lätt att byta sen.
blått_vägguttag.jpg
Aha I see. Så komplicerat det hela blir. Inte så konstigt att han inte förstod när jag försökte förklara för honom hur jag menade. Min kontakt är ju till en utedel och skulle sitta utomhus så kanske inte går. Tack så jättemycket för förklaringen Mati! Guld!
Det ska väl inte vara speciellt komplicerat. En stickpropp på värmepumpen istället för fast installation. Inget konstigt med det, vi har en luft-luft värmepump som från början installerades av elektriker på det viset utan att ens ha bett om det. Inne och utedelen drivs väl genom samma kontakt.

Det mati gör är ju ett steg extra och förmodligen rätt främmande för en traditionell elektriker med att sätta vad som i praktiken är ett offgrid system bredvid ett vanligt. Praktiskt, speciellt om man ska ha in elen utifrån och inte vill ha ett fönster på glänt. Eller riskera att snava på skarvkablar.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 14 sep 2022 15:42
av mati
Teslaspolen skrev:
Det mati gör är ju ett steg extra och förmodligen rätt främmande för en traditionell elektriker med att sätta vad som i praktiken är ett offgrid system bredvid ett vanligt. Praktiskt, speciellt om man ska ha in elen utifrån och inte vill ha ett fönster på glänt. Eller riskera att snava på skarvkablar.
Just det. Jag har ju kört med öppet fönster och skarvsladd hittills. Men om detta ska användas till mer än vid enstaka tillfällen vid strömavbrott så vill jag ha en snyggare lösning än så. Tanken är ju att driva mer eller mindre hela huset när elen är som allra dyrast på vintern. Då kan man ju naturligtvis inte ha fönstret på glänt.
Annars är det väl inte alls komplicerat. Ganska straight forward tycker jag. Som sagt, alla husvagnar fungerar på det här sättet. Vill man göra det riktigt snyggt så kan man ju koppla en liten elcentral med 16A-säkring emellan. Jag har ingen aning vad bilen gör när man drar mer än 16A. Finns det nån form av tolerans så som med vanliga säkringar, eller klipper den direkt? Eller brinner bilen upp?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 14 sep 2022 15:56
av Aida
Schukosladden på luftvärmepumpen klipptes av och fast installation gjordes. Så är nog kört…

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 14 sep 2022 16:08
av MrRun
Aida skrev:
Schukosladden på luftvärmepumpen klipptes av och fast installation gjordes. Så är nog kört…
Nej då, det kan en elektriker fixa. Jag tror t.o.m man får montera en stickkontakt själv om man vet vad man gör. :)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 14 sep 2022 17:51
av Teslaspolen
mati skrev:
Teslaspolen skrev:
Det mati gör är ju ett steg extra och förmodligen rätt främmande för en traditionell elektriker med att sätta vad som i praktiken är ett offgrid system bredvid ett vanligt. Praktiskt, speciellt om man ska ha in elen utifrån och inte vill ha ett fönster på glänt. Eller riskera att snava på skarvkablar.
Just det. Jag har ju kört med öppet fönster och skarvsladd hittills. Men om detta ska användas till mer än vid enstaka tillfällen vid strömavbrott så vill jag ha en snyggare lösning än så. Tanken är ju att driva mer eller mindre hela huset när elen är som allra dyrast på vintern. Då kan man ju naturligtvis inte ha fönstret på glänt.
Annars är det väl inte alls komplicerat. Ganska straight forward tycker jag. Som sagt, alla husvagnar fungerar på det här sättet. Vill man göra det riktigt snyggt så kan man ju koppla en liten elcentral med 16A-säkring emellan. Jag har ingen aning vad bilen gör när man drar mer än 16A. Finns det nån form av tolerans så som med vanliga säkringar, eller klipper den direkt? Eller brinner bilen upp?
Det är en elektronisk säkring som klipper strömmen. Om jag inte minns fel så ska det räcka att starta om bilen om det händer. Möjligen? att man behöver ta ur och sätta tillbaka V2L adaptern, men osäker om det verkligen behövs. Såg en video om detta för någon vecka sedan

Förmodligen stängs strömmen av tvärt om du går över 16A, speciellt då det är batteri och elektroniskt. Mer binärt så att säga än en gammal keramikpropp och elkabel som klarar en hyfsad överbelastning en kortare tid. Här gissar jag mer än att ha sett bevis på det, men det är väl mest rimligt att vänta sig ett sådant beteende.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 14 sep 2022 20:14
av mati
Säkringar har ju väldefinierade belastningskarakteristik. Det är bestämt hur länge en säkring ska hålla vid en viss överbelastning. Och det finns ju skäl till det. Vissa prylar kan dra en massa ström precis under uppstart, motorer till exempel. En säkring får inte lösa ut då.
Jag kom på en sak. Jag har senaste dagarna använt bilen som powerbank när jag varit ute och snickrat. Då har jag använt cirkelsågar osv. En cirkelsåg kan lätt komma en bra bit över 4000W vid start, även om den vid drift inte drar mer än 1800W eller så. Och det har bilen klarat utan problem, trots att det alltså är betydligt mer än 16A.
Så nej, den klipper tydligen inte tvärt vid 16A. Precis på samma sätt som en säkring inte gör det. Men frågan är var gränsen går.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 15 sep 2022 11:49
av icreate
mati skrev:
icreate skrev:
IMG_20220907_214030.jpg
Vildmarksvägen, Stekenjokk.
Åååhhh vad jag älskar denna vägen. Har varit där många gånger som barn, åkt pulka mitt på sommarn, i shorts och t-shirt. :lol: Det är 30 år sedan jag har varit där senast.
Det hade varit kul att ta sig dit upp igen, men kände hittills att det är omöjligt med elbil. Var laddade ni nånstans? SuC faller ju bort eftersom det är V3 för det mesta.
Laddade fullt i Åsele men sen bodde vi över i Saxnäs. Saxnäsgården har en Tesla Destination Charger.
Vilhelmina har ingen snabbladdare, tyvärr, och enligt kommunens hemsida har man beslutat att inte satsa en enda krona på laddinfrastruktur. :?