Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 13 sep 2022 17:22
Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Grymt!Klintan skrev:Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?Klintan skrev:Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Du är ju inte smålänning så då säger man vad kostar det.mati skrev:Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?Klintan skrev:Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Gratis i Norge. Omprogrammering. Kommer bli galen om vi får betala!mati skrev:Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?Klintan skrev:Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
I Skaraborg frågar man inte vad det kostar, här frågar man om det kostar nånting överhuvudtaget. Fick jag lära mig.Dafro skrev:Du är ju inte smålänning så då säger man vad kostar det.mati skrev:Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?Klintan skrev:Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.![]()
Men hoppas att det är gratis.
Hoppas det verkligen. Inte i Kanada verkar det som. Var redan deppig, så hoppas det blir av nu, skulle bli bra samtidigt med kommande årsservice (varför det nu måste vara annorlunda än i Norge…), men jag klagar inte på det om de löser vinterladdning!!DanneLKPG skrev:Gratis i Norge. Omprogrammering. Kommer bli galen om vi får betala!mati skrev:Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?Klintan skrev:Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Om det kostar pengar här i Sverige så får det vara för min del. Jag behöver inte den funktionen och tänker inte betala för den heller.Tessi19 skrev:Hoppas det verkligen. Inte i Kanada verkar det som. Var redan deppig, så hoppas det blir av nu, skulle bli bra samtidigt med kommande årsservice (varför det nu måste vara annorlunda än i Norge…), men jag klagar inte på det om de löser vinterladdning!!DanneLKPG skrev:Gratis i Norge. Omprogrammering. Kommer bli galen om vi får betala!mati skrev:Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?Klintan skrev:Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Jag tänker inte ens ställa frågan. Det är ju redan lurendrejeri, om man läser Hyundais 2021 broschyren borde en laddning på 40, Max 50 vintertid inte kunna accepteras. Wintermode presenterades också som annat.mati skrev:Om det kostar pengar här i Sverige så får det vara för min del. Jag behöver inte den funktionen och tänker inte betala för den heller.Tessi19 skrev:Hoppas det verkligen. Inte i Kanada verkar det som. Var redan deppig, så hoppas det blir av nu, skulle bli bra samtidigt med kommande årsservice (varför det nu måste vara annorlunda än i Norge…), men jag klagar inte på det om de löser vinterladdning!!DanneLKPG skrev:Gratis i Norge. Omprogrammering. Kommer bli galen om vi får betala!mati skrev:Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?Klintan skrev:Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Du har nog rätt, är från Skaraborg med föräldrar från Småland… var en kollega som sa att det var smålänningen.mati skrev:I Skaraborg frågar man inte vad det kostar, här frågar man om det kostar nånting överhuvudtaget. Fick jag lära mig.Dafro skrev:Du är ju inte smålänning så då säger man vad kostar det.mati skrev:Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?Klintan skrev:Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.![]()
Men hoppas att det är gratis.
”Förvärmning av batteriet till IONIQ 5 MY22 kommer göras tillgänglig som retrofit under september (dvs denna månad).
En extra funktionalitet som vi såklart tycker det skall bli jättekul att erbjuda även alla befintliga IONIQ 5-ägare.”
Det sitter numera en vanlig stickkontakt på värmepumpen. Och bredvid värmepumpen är ett vägguttag som stickkontakten sitter i. Det borde en elektriker förhoppningsvis klara av.Aida skrev:Mati: skrev inte du att du installerat en stickkontakt till din luftvärmepump så att Ioniq kunde förse den med ström genom V2L vid strömavbrott el dyra elpriser. Hur har du gjort då? Kan du inte förklara utförligt och ta bilder som du är så bra på? Min elektriker hade nämligen ingen aning om hur man skulle göra det…
Aha I see. Så komplicerat det hela blir. Inte så konstigt att han inte förstod när jag försökte förklara för honom hur jag menade. Min kontakt är ju till en utedel och skulle sitta utomhus så kanske inte går. Tack så jättemycket för förklaringen Mati! Guld!mati skrev:Det sitter numera en vanlig stickkontakt på värmepumpen. Och bredvid värmepumpen är ett vägguttag som stickkontakten sitter i. Det borde en elektriker förhoppningsvis klara av.Aida skrev:Mati: skrev inte du att du installerat en stickkontakt till din luftvärmepump så att Ioniq kunde förse den med ström genom V2L vid strömavbrott el dyra elpriser. Hur har du gjort då? Kan du inte förklara utförligt och ta bilder som du är så bra på? Min elektriker hade nämligen ingen aning om hur man skulle göra det…![]()
Resten har jag inte byggt än. Men tanken är följande:
Man sätter typ ett sådant CEE-väggintag på utsidan av huset. Notera att det är ett intag, inte ett uttag. Sådana brukar finnas på alla husvagnar för samma syfte. Sen skaffar man en sådan kabel till bilen. Schuko till CEE. Från CEE-väggintaget kör man in ett kabel in i huset, rätt igenom väggen. På insidan installerar man ett eller flera vägguttag som kopplas till detta intag, gärna lite strategiskt placerade. Man kan måla dem i t.ex. blått så man förstår att det inte är vägguttag som är kopplade till det vanliga elnätet. Därmed har man ett alternativt elnät i huset som matas av bilen. Och vid behov byter man bara vägguttag, från de vanliga till de blåa. Jag tänker sätter ett sådant uttag precis bredvid värmepumpen. Då är det lätt att byta sen.
Då kan du ju köra med en vanlig skarvsladd från bilen.Aida skrev:Aha I see. Så komplicerat det hela blir. Inte så konstigt att han inte förstod när jag försökte förklara för honom hur jag menade. Min kontakt är ju till en utedel och skulle sitta utomhus så kanske inte går. Tack så jättemycket för förklaringen Mati! Guld!mati skrev:Det sitter numera en vanlig stickkontakt på värmepumpen. Och bredvid värmepumpen är ett vägguttag som stickkontakten sitter i. Det borde en elektriker förhoppningsvis klara av.Aida skrev:Mati: skrev inte du att du installerat en stickkontakt till din luftvärmepump så att Ioniq kunde förse den med ström genom V2L vid strömavbrott el dyra elpriser. Hur har du gjort då? Kan du inte förklara utförligt och ta bilder som du är så bra på? Min elektriker hade nämligen ingen aning om hur man skulle göra det…![]()
Resten har jag inte byggt än. Men tanken är följande:
Man sätter typ ett sådant CEE-väggintag på utsidan av huset. Notera att det är ett intag, inte ett uttag. Sådana brukar finnas på alla husvagnar för samma syfte. Sen skaffar man en sådan kabel till bilen. Schuko till CEE. Från CEE-väggintaget kör man in ett kabel in i huset, rätt igenom väggen. På insidan installerar man ett eller flera vägguttag som kopplas till detta intag, gärna lite strategiskt placerade. Man kan måla dem i t.ex. blått så man förstår att det inte är vägguttag som är kopplade till det vanliga elnätet. Därmed har man ett alternativt elnät i huset som matas av bilen. Och vid behov byter man bara vägguttag, från de vanliga till de blåa. Jag tänker sätter ett sådant uttag precis bredvid värmepumpen. Då är det lätt att byta sen.
Och för säkerhetens gillande hjärnan; MY22 betyder bilar levererade under 2021? Tyvärr inget om det kôstar nått: göra tillgänglig och erbjuda kan uppfattas olika…MrRun skrev:Fantastiskt! Hyundai meddelar nu i kontakt med ViBilägare:
”Förvärmning av batteriet till IONIQ 5 MY22 kommer göras tillgänglig som retrofit under september (dvs denna månad).
En extra funktionalitet som vi såklart tycker det skall bli jättekul att erbjuda även alla befintliga IONIQ 5-ägare.”
Det ska väl inte vara speciellt komplicerat. En stickpropp på värmepumpen istället för fast installation. Inget konstigt med det, vi har en luft-luft värmepump som från början installerades av elektriker på det viset utan att ens ha bett om det. Inne och utedelen drivs väl genom samma kontakt.Aida skrev:Aha I see. Så komplicerat det hela blir. Inte så konstigt att han inte förstod när jag försökte förklara för honom hur jag menade. Min kontakt är ju till en utedel och skulle sitta utomhus så kanske inte går. Tack så jättemycket för förklaringen Mati! Guld!mati skrev:Det sitter numera en vanlig stickkontakt på värmepumpen. Och bredvid värmepumpen är ett vägguttag som stickkontakten sitter i. Det borde en elektriker förhoppningsvis klara av.Aida skrev:Mati: skrev inte du att du installerat en stickkontakt till din luftvärmepump så att Ioniq kunde förse den med ström genom V2L vid strömavbrott el dyra elpriser. Hur har du gjort då? Kan du inte förklara utförligt och ta bilder som du är så bra på? Min elektriker hade nämligen ingen aning om hur man skulle göra det…![]()
Resten har jag inte byggt än. Men tanken är följande:
Man sätter typ ett sådant CEE-väggintag på utsidan av huset. Notera att det är ett intag, inte ett uttag. Sådana brukar finnas på alla husvagnar för samma syfte. Sen skaffar man en sådan kabel till bilen. Schuko till CEE. Från CEE-väggintaget kör man in ett kabel in i huset, rätt igenom väggen. På insidan installerar man ett eller flera vägguttag som kopplas till detta intag, gärna lite strategiskt placerade. Man kan måla dem i t.ex. blått så man förstår att det inte är vägguttag som är kopplade till det vanliga elnätet. Därmed har man ett alternativt elnät i huset som matas av bilen. Och vid behov byter man bara vägguttag, från de vanliga till de blåa. Jag tänker sätter ett sådant uttag precis bredvid värmepumpen. Då är det lätt att byta sen.
Just det. Jag har ju kört med öppet fönster och skarvsladd hittills. Men om detta ska användas till mer än vid enstaka tillfällen vid strömavbrott så vill jag ha en snyggare lösning än så. Tanken är ju att driva mer eller mindre hela huset när elen är som allra dyrast på vintern. Då kan man ju naturligtvis inte ha fönstret på glänt.Teslaspolen skrev:Det mati gör är ju ett steg extra och förmodligen rätt främmande för en traditionell elektriker med att sätta vad som i praktiken är ett offgrid system bredvid ett vanligt. Praktiskt, speciellt om man ska ha in elen utifrån och inte vill ha ett fönster på glänt. Eller riskera att snava på skarvkablar.
Nej då, det kan en elektriker fixa. Jag tror t.o.m man får montera en stickkontakt själv om man vet vad man gör.Aida skrev:Schukosladden på luftvärmepumpen klipptes av och fast installation gjordes. Så är nog kört…
Det är en elektronisk säkring som klipper strömmen. Om jag inte minns fel så ska det räcka att starta om bilen om det händer. Möjligen? att man behöver ta ur och sätta tillbaka V2L adaptern, men osäker om det verkligen behövs. Såg en video om detta för någon vecka sedanmati skrev:Just det. Jag har ju kört med öppet fönster och skarvsladd hittills. Men om detta ska användas till mer än vid enstaka tillfällen vid strömavbrott så vill jag ha en snyggare lösning än så. Tanken är ju att driva mer eller mindre hela huset när elen är som allra dyrast på vintern. Då kan man ju naturligtvis inte ha fönstret på glänt.Teslaspolen skrev:Det mati gör är ju ett steg extra och förmodligen rätt främmande för en traditionell elektriker med att sätta vad som i praktiken är ett offgrid system bredvid ett vanligt. Praktiskt, speciellt om man ska ha in elen utifrån och inte vill ha ett fönster på glänt. Eller riskera att snava på skarvkablar.
Annars är det väl inte alls komplicerat. Ganska straight forward tycker jag. Som sagt, alla husvagnar fungerar på det här sättet. Vill man göra det riktigt snyggt så kan man ju koppla en liten elcentral med 16A-säkring emellan. Jag har ingen aning vad bilen gör när man drar mer än 16A. Finns det nån form av tolerans så som med vanliga säkringar, eller klipper den direkt? Eller brinner bilen upp?
Laddade fullt i Åsele men sen bodde vi över i Saxnäs. Saxnäsgården har en Tesla Destination Charger.mati skrev:Åååhhh vad jag älskar denna vägen. Har varit där många gånger som barn, åkt pulka mitt på sommarn, i shorts och t-shirt.icreate skrev:Vildmarksvägen, Stekenjokk.Det är 30 år sedan jag har varit där senast.
Det hade varit kul att ta sig dit upp igen, men kände hittills att det är omöjligt med elbil. Var laddade ni nånstans? SuC faller ju bort eftersom det är V3 för det mesta.