Re: Väntrum Model 3
Postat: 24 apr 2021 19:13
Jag har inte fått vin nummer eller liknande men står "Uppskattad leveranstid: Maj 18–Juni 01". Beställde 29:e mars en SR+
Beställde en P i slutet av Mars men har inte fått mer info än leverans i "Maj" vilket jag börjar tvivla på. Jag och säljaren har ringt förbi varandra ett par gånger men skall kolla igen i veckan.robba87 skrev:Jag har inte fått vin nummer eller liknande men står "Uppskattad leveranstid: Maj 18–Juni 01". Beställde 29:e mars en SR+
Var i samma sits när jag beställde min M3P. Ingenting känns omöjligt när man tryckt plattan i mattan första gången.T__ skrev:Beställde en M3P för ett par veckor sen, efter det har ett massivt googlande pågått. Kan väl ärligt säga att jag inte visste så mkt om tesla, model3 eller elbilar generellt, men vet mer nu.
Om jag ska vara ärlig har jag inte ens provkört bilen. Hade en ett år gammal tysk premiumbil som jag sålde, givetvis med förlust. Saknar även elstolpe där jag bor och kommer antagligen inte skaffa en heller, såvida jag inte flyttar.
Ser framemot äventyret, den nya infrastrukturen och slippa tanka dinosaurier.
Jag har EAP på min bil och älskar det!TeslaRoq skrev:Första inlägget på detta forumet mig då!
Jag har beställt mig en Model 3 LR med Enhanced Autopilot vilket jag från början kände var helt självklart. Efter att ha googlat lite och tittat på några timmar Youtube har jag dock blivit lite mer tveksam. EU verkar ju har gjort denna funktion till en helt annan än den som Tesla har skapat och säljer i USA.
Jag undrar alltså hur ni andra tänker kring denna funktion? Köper ni den, i sådana fall varför? Tacksam för tankar och input!
Lite längre text med mina tankar.
1. Summon och Smart summon har ju den enda funktionen att man kan komma ut ur en tajt parkering kanske 2 gånger per år. Värt någon tusenlapp kanske. Smart summon i USA är ju bara som gimmick värt säkert 5 tusen när man kan cirkulera en parkeringsplats med sin lilla bil och visa upp tekniken haha. Min känsla är att denna funktion inte är värd att köpa.
2. Autoparkering. Ingår ju i många andra bilar, kanske i något paket eller så men det kostar ju inte så himla mycket då heller. Sen är frågan hur ofta man vill använda. Samma här som USA så det är ju rättvist i alla fall. Känner denna funktion ändå är bra och kan bli bättre med tiden.
3. Navigate on Autopilot är kanske den allra bästa funktionen... i USA... Filmer jag sett från Europa är ju att det är lite skoj sådär men att man måste blinka och röra på ratten för att byta fil gör ju att det inte är skillnad mot att bara byta fil själv med vanliga grund-autopiloten. I USA handen på ratten varje minut i EU var 10-15 sekunder är ju också en svag skillnad mellan att bara hålla på ratten hela tiden. Min känsla här är väl att det är den funktion jag mest vill ha men då har jag kanske lite förhoppningen att EU ska lätta lite på sina regler. Kommer det ske och ska man köpa något för framtida funktion? Svaret är troligen nej. Med en prislapp på 40 tusen för hela paketet blir det ännu klurigare.
Du köpte alltså inte den efter provperioden? Mest på grund av att den spökbromsar?mikebike skrev:Jag fick EAP på prov och jag är glad att det inte är obligatoriskt.
Bilen tvärbromsade för att släppa fram bilar på motorvägspåfarter.
Jag är nyfiken, vad är det du älskar? Jag var väldigt sugen på att trycka på köp - tills jag fått prova det.Reconnnn skrev:Jag har EAP på min bil och älskar det!
Tar några mil att vänja sig men sen är det helt underbart.
Summon: Gimmick precis som du säger. Använt det några gånger bara för att visa folk att det "Går":P.ippii skrev:Jag är nyfiken, vad är det du älskar? Jag var väldigt sugen på att trycka på köp - tills jag fått prova det.Reconnnn skrev:Jag har EAP på min bil och älskar det!
Tar några mil att vänja sig men sen är det helt underbart.
Han testa ganska mycket, tyckte det funkade kasst alltihop.
Summon - Gimmick/partytrick. Man måste typ stå 0,3 meter ifrån bilen, och den är sjukt långsam och osäker. Men visst lite coolt att visa upp.
NoA - Byter fil (ibland), man måste ändå hålla i ratten och visa att man är där. Kan lika gärna byta fil och svänga själv. Blir bättre och snabbare, mindre störande moment.
Automatparkering.... behöver jag ens nämna det? Ungefär i klass med automatiska helljuset. Förutom att helljuset inte försöker att repa mina fälgar.
AP gillar jag dock!Skulle aldrig lägga till EAP. Kanske blir bättre framöver, om den börjar använda nya FSD-koden istället.
Det är nog precis som du säger det handlar om vilka vägar man kör. På motorväg (Vilket jag kör mycket bor i Malmö och pendlar till Lund) fungerar det mycket bra vilket är vad EAP är byggt för.Tellus skrev:Håller med ippii
Men jag har även blivit mer och mer skeptisk till vanlig AP också, jag kanske kör på fel vägar. Men APn har många jobbiga saker.
Spökbromsning, kör rakt ner i potthål, svänger plötsligt till vid någon korsning efter uppdatering där den funkat felfritt förut med mera.
Det blir lite som att sitta på spänn och passa en 10 åring som kör, vad som helst kan hända känns det som.
Tycker det är mer avslappnat att styra själv.
Enda undantaget tycker jag är när man ska köra långa sträckor på motorväg, då kan det vara skönt att använda och där funkar det oftast okej.
Har HW2,5 och FSD, får HW3 nästa vecka enligt Tesla
Kommande beställningar blir dock helt utan EAP/FSD
Automatiska helljuset (slår aldrig på när man vill och hindrar en från att slå på manuellt), regnsensorn (funkar inte, måste ta ögonen från vägen för att ändra hastighet på torkarna) och AP (nyckfull och ryckig) är helt magiskt dåliga i vår Model 3, och då har jag ändå Volvo som referenspunkt. Skulle aldrig få för mig att betala pengar för mjukvara av Tesla förän dom får ordning på dessa.ippii skrev:Automatparkering.... behöver jag ens nämna det? Ungefär i klass med automatiska helljuset. Förutom att helljuset inte försöker att repa mina fälgar.
Smaken är som baken. Jag har haft båda inställda på auto i någon månad utan att peta på manuella inställningen.dfa skrev:Automatiska helljuset (slår aldrig på när man vill och hindrar en från att slå på manuellt), regnsensorn (funkar inte, måste ta ögonen från vägen för att ändra hastighet på torkarna) och AP (nyckfull och ryckig) är helt magiskt dåliga i vår Model 3, och då har jag ändå Volvo som referenspunkt. Skulle aldrig få för mig att betala pengar för mjukvara av Tesla förän dom får ordning på dessa.ippii skrev:Automatparkering.... behöver jag ens nämna det? Ungefär i klass med automatiska helljuset. Förutom att helljuset inte försöker att repa mina fälgar.
Ingen i Q1 och Q2bilarna har inte kommit till Europa än.fakerlind skrev:Någon vecka brukar det vara. Ngn som fått rattvärme än?
Samma här för vår P. Står "Maj" fortfarande (även "Maj" om man beställer en ny P, men "Juni" för LR AWD. Konstigt)KatarinaTH skrev:Någon som beställt LR eller P och som fått VIN eller leveransdatum än? På vår P står det bara "Maj" än så länge, inget VIN. Funderar på om den verkligen är på första båten för Q2...
Jag var också ute efter rattvärme och tyckte det var viktigt när jag skulle hämta min M3.fakerlind skrev:Någon vecka brukar det vara. Ngn som fått rattvärme än?
Jag fick VIN till min LR i lördags, och har ett bedömt leveransfönster mellan 25/5 - 8/6.KatarinaTH skrev:Någon som beställt LR eller P och som fått VIN eller leveransdatum än? På vår P står det bara "Maj" än så länge, inget VIN. Funderar på om den verkligen är på första båten för Q2...
Vilket darum beställde du och vilken betalningsform har du valt? Jag har själv en LR beställd (19/4) med egenordnad finansiering, har än så länge inte fått VIN eller något bedömt Leveransdatum närmare än maj.Segelflygaren skrev:Jag fick VIN till min LR i lördags, och har ett bedömt leveransfönster mellan 25/5 - 8/6.KatarinaTH skrev:Någon som beställt LR eller P och som fått VIN eller leveransdatum än? På vår P står det bara "Maj" än så länge, inget VIN. Funderar på om den verkligen är på första båten för Q2...