Sida 245 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 dec 2023 16:55
av taliz
Vill minnas ionity hade väldigt hög svansföring när de lanserade.
Alla deras laddare skulle minsann leverera 350kw närsomhelst utan begränsar.
Verkar som det plötsligt inte är så viktigt?
Kanske har dom insett att det finns en verklighet också. Folk vill inte betala 8,70kr/kwh. :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 dec 2023 17:55
av macky
taliz skrev: 02 dec 2023 16:55
Vill minnas ionity hade väldigt hög svansföring när de lanserade.
Alla deras laddare skulle minsann leverera 350kw närsomhelst utan begränsar.
Verkar som det plötsligt inte är så viktigt?
Kanske har dom insett att det finns en verklighet också. Folk vill inte betala 8,70kr/kwh. :lol:
En dum svansföring. Vem vill sitta i kö i sin Taycan turbo S och titta på när en ID3 laddar sista procenten upp till hundra med 20kW. De borde satsa på fler laddare med lastbalansering istället. Kö är inte premium.

Hoppas också de får till en vettig prismodell.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 dec 2023 18:19
av Niklas Z
Under SECC 2023 verkar det ha varit många som inte fick vidare bra effekt på Ionitystationer, t ex den uppe i Jävre. Är det något som kan betraktas som ett mönster, eller är det snarare så att just då krånglade vissa stationer?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 dec 2023 19:49
av iAkita
Niklas Z skrev: 02 dec 2023 18:19
Under SECC 2023 verkar det ha varit många som inte fick vidare bra effekt på Ionitystationer, t ex den uppe i Jävre. Är det något som kan betraktas som ett mönster, eller är det snarare så att just då krånglade vissa stationer?
Under den tid jag körde EV6, som iallafall kunde ta emot 220-240 kW hela vägen upp till ca 55%, så upplevde jag aldrig att Ionity var det som begränsade effekten oavsett om det var fullt eller inte. Så jag tror definitivt att Jävre var ett undantag. Om det sen beror på att det var en relativt nystartad station (och problemet låg hos Ionity) eller om det handlade om att det inte fanns tillräcklig kapacitet i matningen kan man bara att spekulera i. Något mönster är det iallafall inte, enligt min erfarenhet.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 dec 2023 20:03
av Niklas Z
iAkita skrev: 02 dec 2023 19:49
Niklas Z skrev: 02 dec 2023 18:19
Under SECC 2023 verkar det ha varit många som inte fick vidare bra effekt på Ionitystationer, t ex den uppe i Jävre. Är det något som kan betraktas som ett mönster, eller är det snarare så att just då krånglade vissa stationer?
Under den tid jag körde EV6, som iallafall kunde ta emot 220-240 kW hela vägen upp till ca 55%, så upplevde jag aldrig att Ionity var det som begränsade effekten oavsett om det var fullt eller inte. Så jag tror definitivt att Jävre var ett undantag. Om det sen beror på att det var en relativt nystartad station (och problemet låg hos Ionity) eller om det handlade om att det inte fanns tillräcklig kapacitet i matningen kan man bara att spekulera i. Något mönster är det iallafall inte, enligt min erfarenhet.
Det är i och för sig tänkbart att Kian som har 800V system fungerar bättre på Ionity än vad 400V bilar gör. Jag har inte laddat på Ionity sen Bonnets fördelaktiga abonnemang upphörde, men det gjorde jag så få gånger att det knappt räknas.
Var mest nyfiken inför nästa års SECC.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 dec 2023 20:10
av iAkita
Niklas Z skrev: 02 dec 2023 20:03
iAkita skrev: 02 dec 2023 19:49
Niklas Z skrev: 02 dec 2023 18:19
Under SECC 2023 verkar det ha varit många som inte fick vidare bra effekt på Ionitystationer, t ex den uppe i Jävre. Är det något som kan betraktas som ett mönster, eller är det snarare så att just då krånglade vissa stationer?
Under den tid jag körde EV6, som iallafall kunde ta emot 220-240 kW hela vägen upp till ca 55%, så upplevde jag aldrig att Ionity var det som begränsade effekten oavsett om det var fullt eller inte. Så jag tror definitivt att Jävre var ett undantag. Om det sen beror på att det var en relativt nystartad station (och problemet låg hos Ionity) eller om det handlade om att det inte fanns tillräcklig kapacitet i matningen kan man bara att spekulera i. Något mönster är det iallafall inte, enligt min erfarenhet.
Det är i och för sig tänkbart att Kian som har 800V system fungerar bättre på Ionity än vad 400V bilar gör. Jag har inte laddat på Ionity sen Bonnets fördelaktiga abonnemang upphörde, men det gjorde jag så få gånger att det knappt räknas.
Var mest nyfiken inför nästa års SECC.
Jag är ganska säker på att det är ABB Terra laddare som Ionity installerar, precis som många andra laddoperatörer, så jag har svårt att se att det skulle spela så stor roll om bilen har 400V eller 800V arkitektur. De flesta high-power laddarna kan ju ge allt mellan 400V till ca 1000V, beroende på vilken bil som laddar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 dec 2023 20:14
av chaffis75
Nicke Nyfiken skrev: 02 dec 2023 16:47
Hoppsan_84 skrev: 02 dec 2023 16:39
Så länge man kör Tesla spelar det ingen roll om Ionity bygger 350 kW laddare eller 200 kW.

Det blir ändå max 200 kW.
Helt riktigt.
Så länge man kör Tesla spelar det ingen roll om Ionity bygger 350 kW laddare eller 200 kW.

Man laddar ju på SuC ändå. ;)
Poängen och frågan är ju varför ionity plötsligt ändrat hur de bygger och dessutom att man fortsätter bygga 350 kw och sen några få 200 på samma plats.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 dec 2023 22:55
av krille
IMG_0089.jpeg
Jönköping (Elmia) ikväll. 8 st laddare uppställda och plats för lika många till.

Det kan inte vara jättelångt kvar till driftsättning med tanke på att de kopplat in elen till i alla fall några laddare…

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 dec 2023 10:18
av Hoppsan_84
Arvidsjaur öppnad med 4x350 kW.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 dec 2023 11:42
av rsk
För de som laddar på Ionity, så kan det vara av särskilt intresse att hålla koll på avvikande priser. Sedan några veckor tillbaka har Ionity gjort rejäla prissänkningar på utvalda stationer. Priserna ser man i appen, eller via länken "price list" som finns här: https://ionity.eu/en/network/access-and-payment

Priserna gäller en begränsad tid (enligt tidsramen som anges i PDF:en). Under de senaste fyra-fem veckorna har Hudiksvall, Sundsvall, Karlskrona, Oskarshamn och Ytterån haft särskilt låga priser. Mellan 3,50-4,10 kr/kWh, och så lågt som 1,24-1,84 kr/kWh med Ionity Passport.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 dec 2023 13:50
av MrRun
rsk skrev: 13 dec 2023 11:42
För de som laddar på Ionity, så kan det vara av särskilt intresse att hålla koll på avvikande priser. Sedan några veckor tillbaka har Ionity gjort rejäla prissänkningar på utvalda stationer. Priserna ser man i appen, eller via länken "price list" som finns här: https://ionity.eu/en/network/access-and-payment

Priserna gäller en begränsad tid (enligt tidsramen som anges i PDF:en). Under de senaste fyra-fem veckorna har Hudiksvall, Sundsvall, Karlskrona, Oskarshamn och Ytterån haft särskilt låga priser. Mellan 3,50-4,10 kr/kWh, och så lågt som 1,24-1,84 kr/kWh med Ionity Passport.
Jajamänsan, det skrevs om detta här i tråden för 3 veckor sen.
Lustigt, känns som att de utvalda stationerna också är de minst använda eller? :roll:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 dec 2023 18:53
av krille
Hoppsan_84 skrev: 13 dec 2023 10:18
Arvidsjaur öppnad med 4x350 kW.
Ta gärna för vana att ladda upp bilder i Chargefinder

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 dec 2023 19:47
av Hoppsan_84
Tanken har aldrig slagit mig men varför inte.
Ligger för övrigt bredvid en Pizzeria med vedugn. Sämre har jag ätit.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 dec 2023 16:01
av Hoppsan_84
Ionity Skellefteå öppen idag med 6x350 kW
Ionity Jokkmokk öppen igår med 4x350 kW

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 dec 2023 17:58
av krille
Tittade till den kommande stationen vid Elmia i Jönköping idag. Det blir 8 stycken laddare med 350 kW samt två Hyperchargers med två uttag vardera.

Om jag inte räknar fel så har de förberett fler platser, och totalen är 24 platser som de målat Ionityloggan på (16 st platser med 350 kW och 8 st platser med 200 kW)

En annan nyhet, som jag inte sett tidigare är kreditkortsläsare!

IMG_0165.jpeg
IMG_0167.jpeg

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 dec 2023 18:42
av Hoppsan_84
Igångkörning påbörjad i Jönköping.
Borde bli klart innan Jul.
Tyvärr kommer inte läsarna för bankkort sättas igång nu.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 20 dec 2023 13:50
av krille
Nu är Jönköping online i ABRP och Chargefinder! Dock ej i drift ännu…

Dock lite få stolpar inlagda än, men det kommer väl tänker jag… iom att de inte är klara än.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 dec 2023 19:23
av Hoppsan_84
Nu är Jönköping öppen
8x350 kW + 4x200 kW.
Kreditkortsläsare monterade men inte igång.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 04 jan 2024 05:16
av eloon
Ni som kan Ionity.

När man skaffar Ionity Passport, vad hindrar att skaffa Norsk Passport istället för Svensk Passport. Priset är mycket längre med norsk abonnemang

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jan 2024 08:44
av krille
eloon skrev: 04 jan 2024 05:16
Ni som kan Ionity.

När man skaffar Ionity Passport, vad hindrar att skaffa Norsk Passport istället för Svensk Passport. Priset är mycket längre med norsk abonnemang
Gissar att det är samma fenomen som med We Charge och Elli, där priset per kWh varierar efter vilket land du laddar i, inte vilket land du tecknat ditt avtal för.

Med We Charge (på Ionity) så kostar exempelvis 1 kWh för mig 3,30 SEK i Sverige, men bara 2,25 NOK i Norge... eller 0,35 EUR i Tyskland vs 0,36 EUR i Frankrike...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 jan 2024 11:09
av Hoppsan_84
Ionity ändrar priset för direkt laddning till 7,40 SEK/kWh och 5,14 med Ionity Passport. Tror månadsavgiften också är sänkt.
https://ionity.eu/en/network/access-and-payment

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 jan 2024 11:20
av Collin87
Hoppsan_84 skrev: 23 jan 2024 11:09
Ionity ändrar priset för direkt laddning till 7,40 SEK/kWh och 5,14 med Ionity Passport. Tror månadsavgiften också är sänkt.
https://ionity.eu/en/network/access-and-payment
Stämmer, sänkt från 11,99 euro till 5,99 euro (månadsavgiften)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 jan 2024 12:36
av macky
Collin87 skrev: 23 jan 2024 11:20
Hoppsan_84 skrev: 23 jan 2024 11:09
Ionity ändrar priset för direkt laddning till 7,40 SEK/kWh och 5,14 med Ionity Passport. Tror månadsavgiften också är sänkt.
https://ionity.eu/en/network/access-and-payment
Stämmer, sänkt från 11,99 euro till 5,99 euro (månadsavgiften)
Plus att man nu kan teckna för en månad som för tesla tex.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 jan 2024 12:49
av chaffis75
macky skrev: 23 jan 2024 12:36
Collin87 skrev: 23 jan 2024 11:20
Hoppsan_84 skrev: 23 jan 2024 11:09
Ionity ändrar priset för direkt laddning till 7,40 SEK/kWh och 5,14 med Ionity Passport. Tror månadsavgiften också är sänkt.
https://ionity.eu/en/network/access-and-payment
Stämmer, sänkt från 11,99 euro till 5,99 euro (månadsavgiften)
Plus att man nu kan teckna för en månad som för tesla tex.
Wow.. de där är ju största förändringen får jag säga.. bra.. då kan man ju faktiskt fundera på ionity nu tex på en semester..

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 jan 2024 13:35
av Collin87
chaffis75 skrev: 23 jan 2024 12:49
macky skrev: 23 jan 2024 12:36
Collin87 skrev: 23 jan 2024 11:20
Hoppsan_84 skrev: 23 jan 2024 11:09
Ionity ändrar priset för direkt laddning till 7,40 SEK/kWh och 5,14 med Ionity Passport. Tror månadsavgiften också är sänkt.
https://ionity.eu/en/network/access-and-payment
Stämmer, sänkt från 11,99 euro till 5,99 euro (månadsavgiften)
Plus att man nu kan teckna för en månad som för tesla tex.
Wow.. de där är ju största förändringen får jag säga.. bra.. då kan man ju faktiskt fundera på ionity nu tex på en semester..
Ja det är ju inte alls dumt att kunna ha den möjligheten att komplettera med.